diamonds55
29th October 2008, 02:04 AM
دلایل شکست پروژه های it
تحقیقات اخیر نشان داده است که حدود 62 درصد پروژههای IT در زمان تعیین شده و یا با هزینه پیشبینی شده نتوانستهاند به انجام برسند.
در واقع بسیاری از پروژههای IT قبل از اتمام، لغو شده و یا اصلاً پیادهسازی نشدهاند.
طبق آمار ماه آگوست 2007 ، از این میان، 49 درصد پروژهها دچار مشکل افزایش بودجه لازم، 47 درصد دچار مشکل هزینههای نگهداری پیشبینی نشده و 41 درصد دچار مشکل عدم جوابگویی نیازها شدهاند.
دلیل عمده شکست این پروژهها مربوط به مدیریت پروژه (Project Management) میباشد.
به طور کلی پروژههای IT بر اساس موفقیت به سه طبقه کلی تقسیم میشوند:
• Successful Projects : پروژههایی که به موقع و با هزینه تعیین شده و نیز با کلیه ویژگیهای تعریف شده به پایان رسیدهاند.
• Failed Projects : پروژههایی که لغو شده و یا به مرحله پیادهسازی نرسیدهاند.
• Challenged Projects : پروژههایی که با هزینه و یا زمان بیشتر و یا قابلیتهای کمتری،انجام و به بهرهبرداری رسیدهاند.
تیم پروژه، مشتریان پروژه و دیگر افراد درگیر در آن میتوانند از دلایل شکست یک پروژه IT باشند، اما دلیل عمده شکست پروژه به مدیریت پروژه و نیز فرهنگهای سازمانی برمیگردد.
به طور کلی دلایل اصلی شکست پروژههای IT عبارتند از :
1)-Poor Planning (طرح ریزی ضعیف)
2)-Unclear Goals and Objectives (اهداف و مقاصد غیرشفاف و نامشخص)
3)- Objective Changes during Projects (تغییرات اهداف پروژه در حین انجام آن)
4)-Unrealistic Time or Resource Estimate (پیشبینی غیرواقعی زمان و یا منابع پروژه)
5)- Lack of Executive Support and User Involvement (نقصان پشتیبانی اجرایی و درگیر نمودن کاربران در پروژه )
6)- Failure to Communicate and Act as a Team (شکست در ایجاد ارتباط مدیر پروژه با تیم پروژه)
7)- Inappropriate Skills (تجربههای ناکافی و غیرمقتضی تیم پروژه)
8)- Lack of Testing and QA(Quality Assurance) standards(نقصان استانداردهای تست و تضمین کیفیت)
9)- Users and Organizations Resistances (مقاومتهای کاربران و سازمانها در پذیرش سیستمهای جدید)
نتیجهگیری:
مدیران پروژه میتوانند با رعایت توصیههای زیر احتمال شکست پروژهها را کاهش دهند:
• توجه به موارد بحرانی موجود در پروژه و نیز مدیریت تغییرات (Changes Management)
• انجام فرآیندهای لازم جهت برخورد با ریسکهای موجود در پروژه
• مشخص ساختن اهداف پروژه به صورت شفاف
• عدم استفاده از تخمین خطی در پیشبینی زمان و منابع پروژه
• پشتیبانی گرفتن از مدیریت اجرایی پروژه و ارتباط مستمر با تیم پروژه
• کسب اطمینان از وجود تجارب طرحریزی و استفاده از تکنولوژیهای و راه حلهای مناسب
• ایجاد پروسه تست و تضمین کیفیت پروژهها(Projects Quality Assurance)
تحقیقات اخیر نشان داده است که حدود 62 درصد پروژههای IT در زمان تعیین شده و یا با هزینه پیشبینی شده نتوانستهاند به انجام برسند.
در واقع بسیاری از پروژههای IT قبل از اتمام، لغو شده و یا اصلاً پیادهسازی نشدهاند.
طبق آمار ماه آگوست 2007 ، از این میان، 49 درصد پروژهها دچار مشکل افزایش بودجه لازم، 47 درصد دچار مشکل هزینههای نگهداری پیشبینی نشده و 41 درصد دچار مشکل عدم جوابگویی نیازها شدهاند.
دلیل عمده شکست این پروژهها مربوط به مدیریت پروژه (Project Management) میباشد.
به طور کلی پروژههای IT بر اساس موفقیت به سه طبقه کلی تقسیم میشوند:
• Successful Projects : پروژههایی که به موقع و با هزینه تعیین شده و نیز با کلیه ویژگیهای تعریف شده به پایان رسیدهاند.
• Failed Projects : پروژههایی که لغو شده و یا به مرحله پیادهسازی نرسیدهاند.
• Challenged Projects : پروژههایی که با هزینه و یا زمان بیشتر و یا قابلیتهای کمتری،انجام و به بهرهبرداری رسیدهاند.
تیم پروژه، مشتریان پروژه و دیگر افراد درگیر در آن میتوانند از دلایل شکست یک پروژه IT باشند، اما دلیل عمده شکست پروژه به مدیریت پروژه و نیز فرهنگهای سازمانی برمیگردد.
به طور کلی دلایل اصلی شکست پروژههای IT عبارتند از :
1)-Poor Planning (طرح ریزی ضعیف)
2)-Unclear Goals and Objectives (اهداف و مقاصد غیرشفاف و نامشخص)
3)- Objective Changes during Projects (تغییرات اهداف پروژه در حین انجام آن)
4)-Unrealistic Time or Resource Estimate (پیشبینی غیرواقعی زمان و یا منابع پروژه)
5)- Lack of Executive Support and User Involvement (نقصان پشتیبانی اجرایی و درگیر نمودن کاربران در پروژه )
6)- Failure to Communicate and Act as a Team (شکست در ایجاد ارتباط مدیر پروژه با تیم پروژه)
7)- Inappropriate Skills (تجربههای ناکافی و غیرمقتضی تیم پروژه)
8)- Lack of Testing and QA(Quality Assurance) standards(نقصان استانداردهای تست و تضمین کیفیت)
9)- Users and Organizations Resistances (مقاومتهای کاربران و سازمانها در پذیرش سیستمهای جدید)
نتیجهگیری:
مدیران پروژه میتوانند با رعایت توصیههای زیر احتمال شکست پروژهها را کاهش دهند:
• توجه به موارد بحرانی موجود در پروژه و نیز مدیریت تغییرات (Changes Management)
• انجام فرآیندهای لازم جهت برخورد با ریسکهای موجود در پروژه
• مشخص ساختن اهداف پروژه به صورت شفاف
• عدم استفاده از تخمین خطی در پیشبینی زمان و منابع پروژه
• پشتیبانی گرفتن از مدیریت اجرایی پروژه و ارتباط مستمر با تیم پروژه
• کسب اطمینان از وجود تجارب طرحریزی و استفاده از تکنولوژیهای و راه حلهای مناسب
• ایجاد پروسه تست و تضمین کیفیت پروژهها(Projects Quality Assurance)