Admin
26th October 2008, 10:02 PM
تجارت سيار
مقدمه:
فناوري بي سيم (wireless) به دليل قدرت ارتباطي و در دسترس قرار دادن اينترنت به صورت فراگير، امروزه به يكي از مهمترين فناوريها تبديل شده است .ظهور فناوري بي سيم جنبه هاي مختلف زندگي اجتماعي را تحت تاثير خود قرار داده است .مواردي نظير مديريت تجاري و اشتغال زايي، خريد و فروش و سياست گذاري فروشندگي و ارتباطات شخصي .با رشد سرويس هاي عمومي فناوري بي سيم، توليدكنندگان دستگاههاي بي سيم، ويژگي ها و توانايي هاي بيشتري را به محصولا ت خود اضافه مي كنند. امروزه دستگاههاي PDA(personal digital assistants) به سادگي تلفن هاي همراه مورد استفاده قرار مي گيرند.
M-Business
M-Businessيا تجارت سيار، همان تجارت الكترونيك از طريق فناوري بي سيم است و در واقع جديدترين نوع تجارت الكترونيك محسوب مي شود .گر چه اين تجارت هنوز در مراحل آغازين خود بسر مي برد ولي تا به حال رشد فزاينده اي داشته است .اين تجارت باعث خواهد شد كه كاربران به اطلا عات حساس تجاري و نيز توانمندي هاي ارتباطي در هر مكان و هر زمان، دست يابند.
فناوريهاي تشخيص موقعيت مكاني (GIS) امروزه به عنوان راهبرد توسعه فروش و مديريت ارتباط مصرف كننده (CRM) و تجارت شركت با مشتري (B2C) و شركت با نماينده فروش (B2E) مورد استفاده قرار مي گيرند .در صورت نزديكي مصرف كننده به يكي از شعبات فروش كالا و خدمات، فروشنده قادر به گذاشتن پيغام براي مصرف كننده يا خريدار خواهد بود .كمك هاي اضطراري نيز از جمله كاربردهاي فناوري بي سيم است.
استاندارد E911 AC+ كميسيون بازرگاني فدرال
سازمان FTC Federa Trade Commission در سال 1996 اين استاندارد را عرضه كرده و در سال 1999 آن را به تصويب رسانيد .اين استاندارد براي بالا بردن كارآيي سرويس فوريتهاي پليسي آمريكا (911) در بين تلفن هاي همراه وضع شد .علاوه بر آن، قابليتهاي اختصاصي براي استفاده افراد ناشنوا جهت دسترسي به سرويس 911 تلفن هاي همراه منظور شده بود .فاز اول E911 نيازمند آن بود كه تمام شركتهاي ارائه دهنده خدمات بي سيم، يك شماره خودكار اطلاعاتي ANI Automatic Number Information براي خود در نظر بگيرند و امداد رسانهاي اضطراري از اين پيش شماره، براي تعيين موقعيت كاربران استفاده كنند .فاز دوم اين طرح، استفاده تلفنهاي همراه از يك شاخص تعيين موقعيت خودكار( ALI (Automatic Location Identification بود.
فناوري|هاي تعيين موقعيت مكاني
يكي از كاربردهاي اين گونه فناوريها، تعيين موقعيت مكاني مشتري نسبت به نزديك|ترين مركز فروش يا نمايندگي با توجه به مختصات مثلثاتي است كه به اين روش triangulation گفته مي شود .موقعيت مشتري با محاسبه زاويه تلفن همراه مشتري، از حداقل دو نقطه ثابت دورتر به دست مي آيد .اين اطلاعات به مركز امداد و خدمات (content-provider ) به صورت كد مختصات (geocode) و يا مختصات طول و عرض جغرافيايي كاربرارسال مي شود geocode .توسط دستورالعمل هاي گام به گام به صورت نقشه راهنما، براي مشتري فرستاده مي شود .
تجارت، تبليغات و پيامهاي بازرگاني بي سيم
تجارت الكترونيك و تجارت به كمك تلفن همراه در كنار تجارت سنتي، يكي از موثرترين سياست گذاري هاي تجاري محسوب مي شود. اساس اين تجارت برجذب مشتري هاي جديد و مراجعات بعدي آنها استوار است .به همين دليل شركت هاي ارائه كننده كالا و خدمات بايد در كنار توسعه خدمات online خود، مراكز ارائه خدمات بي سيم را نيز توسعه دهند .تجارت بي سيم جزو انواع مدلهاي Push يا Pull و يا تركيب آنها طبقه بندي مي شود. در استراتژي نوع Pull ، كاربر اطلاعات خاصي را براي مشاهده در PDA خود به طور همزمان درخواست كرده و در استراتژي نوع Pull ارائه دهنده كالا و خدمات، اطلاعات مورد نظر خود را درزمان مناسب براي كاربر ارسال مي كند بدون درخواست مستقيم مشتري .تبليغات موفق بي سيم نيازمند آن است كه ارائه دهندگان كالا و خدمات و نيز شركت هاي تبليغاتي مشتري هاي خود را در زمان مناسب به مكان مناسب هدايت كنند.
سرويس:SMS
سرويس پيام كوتاه (shortmessage service)سرويسي است كه درآن پيام|ها با طول حداكثر160 حرف ارسال ميشوند. به دليل محدوديتهاي گرافيكي، پيامهاي كوتاه بايد جذاب، گيرا و موثر باشند .در اين موارد كوپن هاي الكترونيكي (e-coupons) يكي از موثرترين ابزارهاي جذب مشتري محسوب مي شود.
روش هاي پرداخت پول به صورت بي سيم
يكي از دلايل موفقيت تجارت بي سيم، قابليت پرداخت پول از طريق اين فناوري است .پرداخت پول با ابزارهاي بي سيم (M-Payment) ضرورتا بايستي امن و معتبر باشد .تنوع ابزارهاي بي سيم و فقدان ارتباط متقابل در اين نوع پرداخت ها و عدم توسعه شركت هاي پرداخت بي سيم، در حال حاضر عمده ترين دلايل عدم توسعه تجارت بي سيم محسوب مي شود.
در همين راستا شركتهاي بزرگ و معتبر GMCIG و MeT براي وضع قوانين و استانداردها و بالا بردن قابليت هاي ارتباطي ابزارهاي بي سيم اعم از PDA و تلفن هاي همراه شديدا مشغول فعاليت هستند .در حال حاضر micropayment يا پرداخت مبالغ كمتر از 10 دلار از طريق PDA و تلفن هاي همراه، در تجارت الكترونيك مرسوم شده است.
اين محدوديتها باعث شده است كه بانكها به سمت ( MVNO (Mobile Virtual Network Operatorsتغيير گرايش بدهند .
كيف پول بي سيم (M-Wallet) نظير E-Wallet يكي از متداول ترين نرم افزارهاي خريد و فروش بي سيم محسوب مي شود .به دليل محدوديت تعداد حروف قابل ورود در ابزارهاي PDA و تلفنهاي همراه، كيفهاي پول بي سيم بايستي قابليت ورود اطلاعات گسترد ه اي را با انتخابهاي انحصاري و تك كليك داشته باشند .خريد و فروش تك كليكي (OneClick Shopping) از اهداف اساسي شركت هاي توليدكننده كيف پول بي سيم است. علاوه بر آن، به عنوان مثال شركت Qpass نرم افزار Talkwallet را براي تشخيص صداي صاحب دستگاه عرضه كرده است .
امنيت و اينترنت بي سيم
دسترسي بلا درنگ به موقعيت مكاني مشتري و خواستهاي او در خريد و فروش و نيز استفاده از اينترنت، مسائل امنيتي پيچيده اي را پيش رو نهاده است.
قوانين امنيتي opt-in امروزه مورد پذيرش واقع شده اند .در اين زمينه، كاربر قبل از انجام هر كاري بايد هويت و موقعيت خود را جهت انجام امور تجاري و استفاده از اينترنت بي سيم، تاييد كند .تعدادي از مراكز ارائه دهنده خدمات بي سيم، ورودي|هاي امنيتي دوتاييdouble opt-in را به ابزارهاي بي سيم اضافه كرده اند .
فناوري هاي ارتباطي بي سيم
ظهور روز افزون ابزارهاي بي سيم نظيرPDA ، تلفن|هاي همراه و پيجرها (pagers) باعث تقاضاي بيش از پيش براي تجارت بي سيم شده است .تجهيز اين ابزارها براي اتصال به اينترنت، آنها را به جايگزين مناسبي براي كامپيوترهاي شخصي تبديل كرده است .
اين فناوريهاي ارتباطي را مي توان در چهار نسل خلاصه كرد: تلفنهاي همراه اوليه، نسل اول اين فناوري محسوب مي شوند .نسل دوم با افزايش سرعت تبادل داده ها تا حد 9/6kbps آغاز مي شود .در نسل سوم، بشر شاهد تبادل داده هاي بي سيم با سرعتي بيش از 9/6kbps خواهد بود .در حال حاضر تعدادي از كشورها نظير آمريكا، ژاپن و برخي كشورهاي اروپايي از فناوريهاي اين نسل جهت دسترسي و استفاده از اينترنت بهره مي برند .شركت DoCoMo در ژاپن با بيش از 25 ميليون كاربر، مشغول ارائه خدمات نسل سوم بي سيم است و از نسخه فشرده شده HTML به نام cHTML در مرورگرهاي بي سيم خود، بهره مي جويد .در اين فناوري، سرويس هاي تبادل صدا به همراه امكانات چندرسانه اي وب قابل استفاده است.
در اين فناوري، زبان مشترك WAP (Wireless Application Protocol و (WMC (Wireless Markup Language به صورت معمول در امريكا، اروپا و آسيا استفاده مي شوند .
نهايتا در نسل چهارم، تركيب كامپيوترهاي شخصي و PDA با سرعت بالاي تبادل داده ها، مطرح مي شود.
[مجله وب]
به نقل از http://www.pardise.net (http://www.pardise.net/)
مقدمه:
فناوري بي سيم (wireless) به دليل قدرت ارتباطي و در دسترس قرار دادن اينترنت به صورت فراگير، امروزه به يكي از مهمترين فناوريها تبديل شده است .ظهور فناوري بي سيم جنبه هاي مختلف زندگي اجتماعي را تحت تاثير خود قرار داده است .مواردي نظير مديريت تجاري و اشتغال زايي، خريد و فروش و سياست گذاري فروشندگي و ارتباطات شخصي .با رشد سرويس هاي عمومي فناوري بي سيم، توليدكنندگان دستگاههاي بي سيم، ويژگي ها و توانايي هاي بيشتري را به محصولا ت خود اضافه مي كنند. امروزه دستگاههاي PDA(personal digital assistants) به سادگي تلفن هاي همراه مورد استفاده قرار مي گيرند.
M-Business
M-Businessيا تجارت سيار، همان تجارت الكترونيك از طريق فناوري بي سيم است و در واقع جديدترين نوع تجارت الكترونيك محسوب مي شود .گر چه اين تجارت هنوز در مراحل آغازين خود بسر مي برد ولي تا به حال رشد فزاينده اي داشته است .اين تجارت باعث خواهد شد كه كاربران به اطلا عات حساس تجاري و نيز توانمندي هاي ارتباطي در هر مكان و هر زمان، دست يابند.
فناوريهاي تشخيص موقعيت مكاني (GIS) امروزه به عنوان راهبرد توسعه فروش و مديريت ارتباط مصرف كننده (CRM) و تجارت شركت با مشتري (B2C) و شركت با نماينده فروش (B2E) مورد استفاده قرار مي گيرند .در صورت نزديكي مصرف كننده به يكي از شعبات فروش كالا و خدمات، فروشنده قادر به گذاشتن پيغام براي مصرف كننده يا خريدار خواهد بود .كمك هاي اضطراري نيز از جمله كاربردهاي فناوري بي سيم است.
استاندارد E911 AC+ كميسيون بازرگاني فدرال
سازمان FTC Federa Trade Commission در سال 1996 اين استاندارد را عرضه كرده و در سال 1999 آن را به تصويب رسانيد .اين استاندارد براي بالا بردن كارآيي سرويس فوريتهاي پليسي آمريكا (911) در بين تلفن هاي همراه وضع شد .علاوه بر آن، قابليتهاي اختصاصي براي استفاده افراد ناشنوا جهت دسترسي به سرويس 911 تلفن هاي همراه منظور شده بود .فاز اول E911 نيازمند آن بود كه تمام شركتهاي ارائه دهنده خدمات بي سيم، يك شماره خودكار اطلاعاتي ANI Automatic Number Information براي خود در نظر بگيرند و امداد رسانهاي اضطراري از اين پيش شماره، براي تعيين موقعيت كاربران استفاده كنند .فاز دوم اين طرح، استفاده تلفنهاي همراه از يك شاخص تعيين موقعيت خودكار( ALI (Automatic Location Identification بود.
فناوري|هاي تعيين موقعيت مكاني
يكي از كاربردهاي اين گونه فناوريها، تعيين موقعيت مكاني مشتري نسبت به نزديك|ترين مركز فروش يا نمايندگي با توجه به مختصات مثلثاتي است كه به اين روش triangulation گفته مي شود .موقعيت مشتري با محاسبه زاويه تلفن همراه مشتري، از حداقل دو نقطه ثابت دورتر به دست مي آيد .اين اطلاعات به مركز امداد و خدمات (content-provider ) به صورت كد مختصات (geocode) و يا مختصات طول و عرض جغرافيايي كاربرارسال مي شود geocode .توسط دستورالعمل هاي گام به گام به صورت نقشه راهنما، براي مشتري فرستاده مي شود .
تجارت، تبليغات و پيامهاي بازرگاني بي سيم
تجارت الكترونيك و تجارت به كمك تلفن همراه در كنار تجارت سنتي، يكي از موثرترين سياست گذاري هاي تجاري محسوب مي شود. اساس اين تجارت برجذب مشتري هاي جديد و مراجعات بعدي آنها استوار است .به همين دليل شركت هاي ارائه كننده كالا و خدمات بايد در كنار توسعه خدمات online خود، مراكز ارائه خدمات بي سيم را نيز توسعه دهند .تجارت بي سيم جزو انواع مدلهاي Push يا Pull و يا تركيب آنها طبقه بندي مي شود. در استراتژي نوع Pull ، كاربر اطلاعات خاصي را براي مشاهده در PDA خود به طور همزمان درخواست كرده و در استراتژي نوع Pull ارائه دهنده كالا و خدمات، اطلاعات مورد نظر خود را درزمان مناسب براي كاربر ارسال مي كند بدون درخواست مستقيم مشتري .تبليغات موفق بي سيم نيازمند آن است كه ارائه دهندگان كالا و خدمات و نيز شركت هاي تبليغاتي مشتري هاي خود را در زمان مناسب به مكان مناسب هدايت كنند.
سرويس:SMS
سرويس پيام كوتاه (shortmessage service)سرويسي است كه درآن پيام|ها با طول حداكثر160 حرف ارسال ميشوند. به دليل محدوديتهاي گرافيكي، پيامهاي كوتاه بايد جذاب، گيرا و موثر باشند .در اين موارد كوپن هاي الكترونيكي (e-coupons) يكي از موثرترين ابزارهاي جذب مشتري محسوب مي شود.
روش هاي پرداخت پول به صورت بي سيم
يكي از دلايل موفقيت تجارت بي سيم، قابليت پرداخت پول از طريق اين فناوري است .پرداخت پول با ابزارهاي بي سيم (M-Payment) ضرورتا بايستي امن و معتبر باشد .تنوع ابزارهاي بي سيم و فقدان ارتباط متقابل در اين نوع پرداخت ها و عدم توسعه شركت هاي پرداخت بي سيم، در حال حاضر عمده ترين دلايل عدم توسعه تجارت بي سيم محسوب مي شود.
در همين راستا شركتهاي بزرگ و معتبر GMCIG و MeT براي وضع قوانين و استانداردها و بالا بردن قابليت هاي ارتباطي ابزارهاي بي سيم اعم از PDA و تلفن هاي همراه شديدا مشغول فعاليت هستند .در حال حاضر micropayment يا پرداخت مبالغ كمتر از 10 دلار از طريق PDA و تلفن هاي همراه، در تجارت الكترونيك مرسوم شده است.
اين محدوديتها باعث شده است كه بانكها به سمت ( MVNO (Mobile Virtual Network Operatorsتغيير گرايش بدهند .
كيف پول بي سيم (M-Wallet) نظير E-Wallet يكي از متداول ترين نرم افزارهاي خريد و فروش بي سيم محسوب مي شود .به دليل محدوديت تعداد حروف قابل ورود در ابزارهاي PDA و تلفنهاي همراه، كيفهاي پول بي سيم بايستي قابليت ورود اطلاعات گسترد ه اي را با انتخابهاي انحصاري و تك كليك داشته باشند .خريد و فروش تك كليكي (OneClick Shopping) از اهداف اساسي شركت هاي توليدكننده كيف پول بي سيم است. علاوه بر آن، به عنوان مثال شركت Qpass نرم افزار Talkwallet را براي تشخيص صداي صاحب دستگاه عرضه كرده است .
امنيت و اينترنت بي سيم
دسترسي بلا درنگ به موقعيت مكاني مشتري و خواستهاي او در خريد و فروش و نيز استفاده از اينترنت، مسائل امنيتي پيچيده اي را پيش رو نهاده است.
قوانين امنيتي opt-in امروزه مورد پذيرش واقع شده اند .در اين زمينه، كاربر قبل از انجام هر كاري بايد هويت و موقعيت خود را جهت انجام امور تجاري و استفاده از اينترنت بي سيم، تاييد كند .تعدادي از مراكز ارائه دهنده خدمات بي سيم، ورودي|هاي امنيتي دوتاييdouble opt-in را به ابزارهاي بي سيم اضافه كرده اند .
فناوري هاي ارتباطي بي سيم
ظهور روز افزون ابزارهاي بي سيم نظيرPDA ، تلفن|هاي همراه و پيجرها (pagers) باعث تقاضاي بيش از پيش براي تجارت بي سيم شده است .تجهيز اين ابزارها براي اتصال به اينترنت، آنها را به جايگزين مناسبي براي كامپيوترهاي شخصي تبديل كرده است .
اين فناوريهاي ارتباطي را مي توان در چهار نسل خلاصه كرد: تلفنهاي همراه اوليه، نسل اول اين فناوري محسوب مي شوند .نسل دوم با افزايش سرعت تبادل داده ها تا حد 9/6kbps آغاز مي شود .در نسل سوم، بشر شاهد تبادل داده هاي بي سيم با سرعتي بيش از 9/6kbps خواهد بود .در حال حاضر تعدادي از كشورها نظير آمريكا، ژاپن و برخي كشورهاي اروپايي از فناوريهاي اين نسل جهت دسترسي و استفاده از اينترنت بهره مي برند .شركت DoCoMo در ژاپن با بيش از 25 ميليون كاربر، مشغول ارائه خدمات نسل سوم بي سيم است و از نسخه فشرده شده HTML به نام cHTML در مرورگرهاي بي سيم خود، بهره مي جويد .در اين فناوري، سرويس هاي تبادل صدا به همراه امكانات چندرسانه اي وب قابل استفاده است.
در اين فناوري، زبان مشترك WAP (Wireless Application Protocol و (WMC (Wireless Markup Language به صورت معمول در امريكا، اروپا و آسيا استفاده مي شوند .
نهايتا در نسل چهارم، تركيب كامپيوترهاي شخصي و PDA با سرعت بالاي تبادل داده ها، مطرح مي شود.
[مجله وب]
به نقل از http://www.pardise.net (http://www.pardise.net/)