آبجی
27th February 2010, 03:17 PM
http://www.aftab.ir/news/2010/feb/27/images/5b5fb7b17a81e7f3e5f816f1dd4d220f.jpg
طراح جوان وب و مدیر گروه کوچک طراحان لوگوی گوگل، از استراتژی گوگل برای تغییر لوگوی این شرکت در صفحه اول سایت گوگل و تاثیر آن بر رفتار کاربران سخن میگوید.
مایکل لوپز، طراح جوان وب که مدیریت گروهی کوچک از طراحان را در دفتر اصلی شرکت گوگل در کالیفرنیا به عهده دارد، میگوید: «طراحی لوگوهای جدید گوگل برای ما بسیار مفرح است و باعث تشویق ما به خلاقیت بیشتر میشود». وی در گفتگویی با شبکه سی.ان.ان درباره دلایل تغییر دادن لوگوی گوگل در مراسم مختلف به صحبت نشست که خلاصه آنرا به نقل از خبرگزاری مهر، در ادامه میخوانید.
● چرا لوگوی گوگل تغییر میکند؟
برای اینکه باعث سرگرمی میشود. به نظر من ریشه این تغییر به زمانی بر میگردد که سرگئی (سرگئی برین، بنیانگذار شرکت گوگل) اولین طرح لوگوی گوگل را در سال ۱۹۹۸ / ۱۳۷۷ به مناسبت فستیوال Burning Man که سالانه در صحرای نوادا برگزار میشود، طراحی کرد. این شیوهای هیجانانگیز بود تا به کاربرانمان بگوییم در آن روز باید به کجا بروند. این طرحها اساسا به وقایع، جشنها و تعطیلات مختلف ارتباط دارند، پدیدههایی که با فرهنگ در ارتباطند.
● چطور به طرح نهایی لوگو میرسید؟
هر یک از ما شیوههای ویژه خود را برای طراحی طرح نهایی مرتبط با سوژه داریم؛ اما درباره خودم باید بگویم طرح نهایی را پس از تحقیقات درباره فرهنگی ویژه، روزی ویژه یا تعطیلاتی ویژه خلق میکنم. در صورتی که واقعه تعطیلاتی دورهای مانند هالووین باشد، باید اصل بدیع بودن و نو بودن را در طرحها رعایت کنیم. شیوهای که ما را به طرح نهایی میرساند، کاملا اشتراکی است؛ یعنی ما ایدههای یکدیگر را نیز مورد استفاده قرار میدهیم.
● تا به حال با طرحهای لوگو به موضوعات سیاسی یا اجتماعی نیز تاکید کردهاید؟
تقریبا هیچوقت چنین کاری نکردهایم. دوباره میگویم ما سعی نداریم هیچ نوع اظهارنظر یا بیانهای در مورد وقایع اعلام کنیم، تنها میخواهیم وقایع مختلف و شاد را جشن بگیریم و انعکاسی از فرهنگ گوگل را نمایان سازیم.
● منظورت از فرهنگ گوگل، دقیقا چیست؟
در تمامی آثاری و محصولاتی که ما به جا میگذاریم، سرگرمی و شگفتی حاضر است. همکاریهای زیادی در این جا شکل میگیرند، محیط گوگل با نوآوری و فناوری تغییر پیدا میکند و این همان چیزی است که قصد داریم آن را در طرحهای لوگوهای متعدد گوگل بازتاب دهیم. ما میخواهیم این فرهنگ منحصر به فرد را نمایان سازیم، به همین دلیل است که توجه زیادی به مخترعان در طرحهای لوگوها دیده میشود و طرحهای زیادی درباره فناوری داریم.
● با هر بار تغییر دادن لوگو امیدوارید کاربران چه تجربهای را به دست آورند؟
ما می خواهیم کاربران به صفحه اصلی گوگل بیایند و طرح لوگو را ببینند و از دیدن آن به شدت غافلگیر و شگفتزده شوند. گاهی اوقات کاربران درباره موضوع و مناسبت طرحها چیزی نمیدانند و این، فرصتی برای آنها است تا با کلیک کردن بر روی لوگو چیز جدیدی یاد بگیرند.
● از چه ابزاری برای خلق این طرحها استفاده میکنید؟
در گذشته همه کارهایمان را دیجیتالی انجام میدادیم. ابزارهایی مانند تبلتهای قلمدار و لوحرایانهها، ابزارهایی هستند که معمولا برای خلق ایدههای نو مورد استفاده قرار میگرفتند. اما به تازگی در تلاشیم اکتشافات زیادی انجام دهیم و نوآوریهای زیادی را در شیوه خلق این لوگوها استفاده کنیم. همه اعضای تیم ما که به doodleها شهرت دارندT افرادی هنرمندند و به همین دلیل، شیوههای ویژه، دانش و هنر ویژه خود را برای خلق لوگوها وارد کار میکنند. در این گروه، تصویرسازانی هستند که کاریکاتور میکشند، هنرمندانی هستند که به سبک رنگ روغن نقاشی میکنند و حتی افرادی داریم که مجسمهساز هستند یا با اریگامی آشنایی دارند. ما از آزمودن شیوههای جدید استقبال میکنیم و به همین دلیل، هر یک از لوگوها میتوانند به شیوهای کاملا سنتی یا کاملا دیجیتال خلق شده باشند.
● عکس العمل کاربران نسبت به این طرحها چگونه است؟
بیشتر کاربران با دیدن طرحها، احساس خود را با گفتن "خیلی جالب بود" یا "از اینکه روزم را روشن کردید، سپاسگزارم" بیان میکنند.
● اگر بخواهم یکی از طراحان تیم شما باشم، باید چه کار کنم؟
اول از همه باید یاد بگیری که چگونه سرگرمی ایجاد کنی، شاد باشی و هنرت را چندان جدی نگیری. همه ما هنرمندان و طراحان حرفهای هستیم، اما در گروهdoodle ها نباید این تخصصها را چندان جدی گرفت، زیرا هدف اصلی سرگرمی و داشتن لحظههایی شاد است.
● چگونه ایدههایم را برای لوگوهای گوگل ارسال کنم؟
برای ارسال ایدهها، باید آنها را به ایمیل proposals@google.com بفرستید.
طراح جوان وب و مدیر گروه کوچک طراحان لوگوی گوگل، از استراتژی گوگل برای تغییر لوگوی این شرکت در صفحه اول سایت گوگل و تاثیر آن بر رفتار کاربران سخن میگوید.
مایکل لوپز، طراح جوان وب که مدیریت گروهی کوچک از طراحان را در دفتر اصلی شرکت گوگل در کالیفرنیا به عهده دارد، میگوید: «طراحی لوگوهای جدید گوگل برای ما بسیار مفرح است و باعث تشویق ما به خلاقیت بیشتر میشود». وی در گفتگویی با شبکه سی.ان.ان درباره دلایل تغییر دادن لوگوی گوگل در مراسم مختلف به صحبت نشست که خلاصه آنرا به نقل از خبرگزاری مهر، در ادامه میخوانید.
● چرا لوگوی گوگل تغییر میکند؟
برای اینکه باعث سرگرمی میشود. به نظر من ریشه این تغییر به زمانی بر میگردد که سرگئی (سرگئی برین، بنیانگذار شرکت گوگل) اولین طرح لوگوی گوگل را در سال ۱۹۹۸ / ۱۳۷۷ به مناسبت فستیوال Burning Man که سالانه در صحرای نوادا برگزار میشود، طراحی کرد. این شیوهای هیجانانگیز بود تا به کاربرانمان بگوییم در آن روز باید به کجا بروند. این طرحها اساسا به وقایع، جشنها و تعطیلات مختلف ارتباط دارند، پدیدههایی که با فرهنگ در ارتباطند.
● چطور به طرح نهایی لوگو میرسید؟
هر یک از ما شیوههای ویژه خود را برای طراحی طرح نهایی مرتبط با سوژه داریم؛ اما درباره خودم باید بگویم طرح نهایی را پس از تحقیقات درباره فرهنگی ویژه، روزی ویژه یا تعطیلاتی ویژه خلق میکنم. در صورتی که واقعه تعطیلاتی دورهای مانند هالووین باشد، باید اصل بدیع بودن و نو بودن را در طرحها رعایت کنیم. شیوهای که ما را به طرح نهایی میرساند، کاملا اشتراکی است؛ یعنی ما ایدههای یکدیگر را نیز مورد استفاده قرار میدهیم.
● تا به حال با طرحهای لوگو به موضوعات سیاسی یا اجتماعی نیز تاکید کردهاید؟
تقریبا هیچوقت چنین کاری نکردهایم. دوباره میگویم ما سعی نداریم هیچ نوع اظهارنظر یا بیانهای در مورد وقایع اعلام کنیم، تنها میخواهیم وقایع مختلف و شاد را جشن بگیریم و انعکاسی از فرهنگ گوگل را نمایان سازیم.
● منظورت از فرهنگ گوگل، دقیقا چیست؟
در تمامی آثاری و محصولاتی که ما به جا میگذاریم، سرگرمی و شگفتی حاضر است. همکاریهای زیادی در این جا شکل میگیرند، محیط گوگل با نوآوری و فناوری تغییر پیدا میکند و این همان چیزی است که قصد داریم آن را در طرحهای لوگوهای متعدد گوگل بازتاب دهیم. ما میخواهیم این فرهنگ منحصر به فرد را نمایان سازیم، به همین دلیل است که توجه زیادی به مخترعان در طرحهای لوگوها دیده میشود و طرحهای زیادی درباره فناوری داریم.
● با هر بار تغییر دادن لوگو امیدوارید کاربران چه تجربهای را به دست آورند؟
ما می خواهیم کاربران به صفحه اصلی گوگل بیایند و طرح لوگو را ببینند و از دیدن آن به شدت غافلگیر و شگفتزده شوند. گاهی اوقات کاربران درباره موضوع و مناسبت طرحها چیزی نمیدانند و این، فرصتی برای آنها است تا با کلیک کردن بر روی لوگو چیز جدیدی یاد بگیرند.
● از چه ابزاری برای خلق این طرحها استفاده میکنید؟
در گذشته همه کارهایمان را دیجیتالی انجام میدادیم. ابزارهایی مانند تبلتهای قلمدار و لوحرایانهها، ابزارهایی هستند که معمولا برای خلق ایدههای نو مورد استفاده قرار میگرفتند. اما به تازگی در تلاشیم اکتشافات زیادی انجام دهیم و نوآوریهای زیادی را در شیوه خلق این لوگوها استفاده کنیم. همه اعضای تیم ما که به doodleها شهرت دارندT افرادی هنرمندند و به همین دلیل، شیوههای ویژه، دانش و هنر ویژه خود را برای خلق لوگوها وارد کار میکنند. در این گروه، تصویرسازانی هستند که کاریکاتور میکشند، هنرمندانی هستند که به سبک رنگ روغن نقاشی میکنند و حتی افرادی داریم که مجسمهساز هستند یا با اریگامی آشنایی دارند. ما از آزمودن شیوههای جدید استقبال میکنیم و به همین دلیل، هر یک از لوگوها میتوانند به شیوهای کاملا سنتی یا کاملا دیجیتال خلق شده باشند.
● عکس العمل کاربران نسبت به این طرحها چگونه است؟
بیشتر کاربران با دیدن طرحها، احساس خود را با گفتن "خیلی جالب بود" یا "از اینکه روزم را روشن کردید، سپاسگزارم" بیان میکنند.
● اگر بخواهم یکی از طراحان تیم شما باشم، باید چه کار کنم؟
اول از همه باید یاد بگیری که چگونه سرگرمی ایجاد کنی، شاد باشی و هنرت را چندان جدی نگیری. همه ما هنرمندان و طراحان حرفهای هستیم، اما در گروهdoodle ها نباید این تخصصها را چندان جدی گرفت، زیرا هدف اصلی سرگرمی و داشتن لحظههایی شاد است.
● چگونه ایدههایم را برای لوگوهای گوگل ارسال کنم؟
برای ارسال ایدهها، باید آنها را به ایمیل proposals@google.com بفرستید.