آبجی
27th February 2010, 12:36 AM
سی و سه نکته از بایدها و نبایدهای مدیریت وب سایت و یا حتی مدیر وبلاگ
▪ اول :
موتور جستوجوی انعطاف ناپذیر: بسیاری از موتورهای جستو جو کاربر را ملزم به ورود پارامترهای زیادی می کنند.
▪ دوم:
پیمایش عرضی صفحات وب: کاربران علاقه ای به پیمایش افقی صفحات ندارد.
▪ سوم:
عدم وجود بخش جست و جو: بخشSearch باید به سایت های با بیش از ۱۰۰ صفحه , اضافه شود.
▪ چهارم
اندازه فونت ها و متون: به خصوص افرادی بالای ۴۰ سال با حروف نازک یا کوچک مشکل دارند و باید ترتیبی اتحاذ شود تا از طریق مرورگر امکان تغییر اندازه فونت ها فراهم شود.
▪ پنجم:
متن زیاد: معمولا سایت های حاوی متن های حجیم , خسته کننده هستند.
▪ ششم:
پنجره های باز شوی خودکار: کاربران ترجیح میدهند که خودشان مقصد را تعیین کنند.
▪ هفتم:
جمع آوری آدرس های پست الکترونیکی بدون هیچ روند امنیتی: کاربران بایدبرای وارد کردن آدرس E-mail خود , کاملا مطمئن و متقاعد باشند.
▪ هشتم:
آدرسهای طولانی و پیچیده صفحات: انتخاب یا کار بر روی آدرس های بیش از ۷۵ کارکتر دارند, مشکل است.
▪ نهم :
پیوند E-mail در مکان نا مناسب: E-mail باید کاملا برجسته , مشخص و در مکانهای مناسب بوده و از پیوندهای معمول صفحه تفکیک شود.
▪ دهم:
بازگشت کننده یا کلید ناموفق به صفحات قبل: کلید Back دومین دکمه مورد استفاده کاربران است.
▪ یازدهم:
رابط گراافیکی (GUI) برداشت غیر استاندارد: برداشت کاربر از عناصر و اشیای موجود در برنامه ها تثبیت شده.
▪ دوازدهم:
نبود بیوگرافی در سایت ها: وجود بیوگرافی باعث ایجاد اطمینان در بازدیدکنندگان سایت می شود.
▪ سیزدهم:
ضعف آرشیو: در اغلب مواقع اطلاعات قدیمی هم مورد استفاده کاربران قرار میگیرد.
▪ چهاردهم
پیوند های متعدد برای رسیدن به صفحات خاص: کاربران مایل به استفاده مکرر از پیوند ها برای رسیدن به هدف نیستند.
▪ پانزدهم
استفاده بیش از موعد از امکانات پیشرفته: استفاده از امکاناتی مانند CHAT , ایجاد انجمن های گفت و گو , E-mail رایگان , نقشه ۳ بعدی سایت و غیره , بار مالی زیادی را برای مدیران سایت تحمل می کنند.
▪ شانزدهم:
بار گذاری کند صفحات: وجود گرافیک های سنگین , آزار دهده خواهد بود.
▪ هفدهم:
ساختارهای تبلیغاتی: کاربران معمولا از مشاهده ساختارهای تبلیغاتی خودداری می کنند.
▪ هجده ام
طراخی اختصاصی برای افراد خاص: سایت باید کاملا برای تمام کاربران اینترنت (نه فقط متخصصین)قابل استفاده و گشت زنی باشد.
▪ نوزدهم:
رسالت و هدف نا مشخص سایت: باید نوع سایت از نظر جنبه های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص شود.
▪ بیستم:
فراموش کردن هزینه پشتیبانی سایت: بودجه پشتیبانی و نگه داری باید حداقل به اندازه ۵۰ درصد هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود.
▪ بیست و یکم :
تلقی از سایت به عنوان یک رسانه دسته دوم: سایت با تلویزیون , روزنامه یا بروشور تفاوت های اساسی دارد.بنابراین نباید از آنها کپی برداری کنیم.از طرفی ارتباط ما را به عنوان یک رسانه تمام وقت با افراد متعددی برقرار می کند و نباید آن را دست کم گرفت.
▪ بیست ودوم
پیوندهای تکراری از نظر محتوا: مثلا پیوند یک تبلیغ بعد از ورود به آن , نباید حاوی همان پیوند تبلیغ در صفحه باز شده باشد.
▪ بیست و سوم
تلقی یکسان از اینترانت و اینترنت: در اینترانت داخلی اهداف و کاربردهای مرتبط با امور شرکت مدنظر است.ولی اینترنت یک مکان عمومی است.
▪ بیست و چهارم
عدم قبول مهندسی بهره وری و بازار: رد خواسته های بازار , به منزله رد نیازهای کاربران است.
▪ بیست و پنجم:
استفاده از قاب ها و صفحات چند فریمی: این موضوع برای چاپ و آدرس دهی صفحات , مشکلاتی را در بر دارد.
▪ بیست و ششم :
انیمیشن و متون متحرک: تمرکز بازدید کنندگان از سایت را بر هم می زند.
▪ بیست و هفتم:
صفخات غیر قابل بازگشت: عدم وجود پیوند برای بازگشت به صفحه اصلی و صفحات دیگر مشکلی بزرگ در تحلیل سایت است.
▪ بیست و هشتم:
نوار مرور(scroll) طولانی: مرور کردن صفحات به طور کلی جالب نیست.
▪ بیست و نهم:
ضعف در راهنمایی سایت: کاربران نباید هنگام گشت زنی تنها بماند.
▪ سی ام :
استفاده از رنگهای غیر استاندارد برای پیوند: هر رنگ معنایی دارد.
▪ سی و یکم:
اطلاعات قدیمی در سایت: باعث کاهش اعتبار و ارزش سایت میشود.
▪ سی ودوم
عدم درج قیمت محصولات: برای بعضی از مشتریان یافتن سریع قیمت اجناس مهم است.
▪ سی و سوم
پیوند به سایت های دیگر: به دلیل فلسفه و ساختار متفاوت طراحی در سایتهای مختلف , نباید تعداد پیوندهای خارج از سایت زیاد باشد.
▪ اول :
موتور جستوجوی انعطاف ناپذیر: بسیاری از موتورهای جستو جو کاربر را ملزم به ورود پارامترهای زیادی می کنند.
▪ دوم:
پیمایش عرضی صفحات وب: کاربران علاقه ای به پیمایش افقی صفحات ندارد.
▪ سوم:
عدم وجود بخش جست و جو: بخشSearch باید به سایت های با بیش از ۱۰۰ صفحه , اضافه شود.
▪ چهارم
اندازه فونت ها و متون: به خصوص افرادی بالای ۴۰ سال با حروف نازک یا کوچک مشکل دارند و باید ترتیبی اتحاذ شود تا از طریق مرورگر امکان تغییر اندازه فونت ها فراهم شود.
▪ پنجم:
متن زیاد: معمولا سایت های حاوی متن های حجیم , خسته کننده هستند.
▪ ششم:
پنجره های باز شوی خودکار: کاربران ترجیح میدهند که خودشان مقصد را تعیین کنند.
▪ هفتم:
جمع آوری آدرس های پست الکترونیکی بدون هیچ روند امنیتی: کاربران بایدبرای وارد کردن آدرس E-mail خود , کاملا مطمئن و متقاعد باشند.
▪ هشتم:
آدرسهای طولانی و پیچیده صفحات: انتخاب یا کار بر روی آدرس های بیش از ۷۵ کارکتر دارند, مشکل است.
▪ نهم :
پیوند E-mail در مکان نا مناسب: E-mail باید کاملا برجسته , مشخص و در مکانهای مناسب بوده و از پیوندهای معمول صفحه تفکیک شود.
▪ دهم:
بازگشت کننده یا کلید ناموفق به صفحات قبل: کلید Back دومین دکمه مورد استفاده کاربران است.
▪ یازدهم:
رابط گراافیکی (GUI) برداشت غیر استاندارد: برداشت کاربر از عناصر و اشیای موجود در برنامه ها تثبیت شده.
▪ دوازدهم:
نبود بیوگرافی در سایت ها: وجود بیوگرافی باعث ایجاد اطمینان در بازدیدکنندگان سایت می شود.
▪ سیزدهم:
ضعف آرشیو: در اغلب مواقع اطلاعات قدیمی هم مورد استفاده کاربران قرار میگیرد.
▪ چهاردهم
پیوند های متعدد برای رسیدن به صفحات خاص: کاربران مایل به استفاده مکرر از پیوند ها برای رسیدن به هدف نیستند.
▪ پانزدهم
استفاده بیش از موعد از امکانات پیشرفته: استفاده از امکاناتی مانند CHAT , ایجاد انجمن های گفت و گو , E-mail رایگان , نقشه ۳ بعدی سایت و غیره , بار مالی زیادی را برای مدیران سایت تحمل می کنند.
▪ شانزدهم:
بار گذاری کند صفحات: وجود گرافیک های سنگین , آزار دهده خواهد بود.
▪ هفدهم:
ساختارهای تبلیغاتی: کاربران معمولا از مشاهده ساختارهای تبلیغاتی خودداری می کنند.
▪ هجده ام
طراخی اختصاصی برای افراد خاص: سایت باید کاملا برای تمام کاربران اینترنت (نه فقط متخصصین)قابل استفاده و گشت زنی باشد.
▪ نوزدهم:
رسالت و هدف نا مشخص سایت: باید نوع سایت از نظر جنبه های تجاری یا اطلاع رسانی مشخص شود.
▪ بیستم:
فراموش کردن هزینه پشتیبانی سایت: بودجه پشتیبانی و نگه داری باید حداقل به اندازه ۵۰ درصد هزینه راه اندازی سایت در نظر گرفته شود.
▪ بیست و یکم :
تلقی از سایت به عنوان یک رسانه دسته دوم: سایت با تلویزیون , روزنامه یا بروشور تفاوت های اساسی دارد.بنابراین نباید از آنها کپی برداری کنیم.از طرفی ارتباط ما را به عنوان یک رسانه تمام وقت با افراد متعددی برقرار می کند و نباید آن را دست کم گرفت.
▪ بیست ودوم
پیوندهای تکراری از نظر محتوا: مثلا پیوند یک تبلیغ بعد از ورود به آن , نباید حاوی همان پیوند تبلیغ در صفحه باز شده باشد.
▪ بیست و سوم
تلقی یکسان از اینترانت و اینترنت: در اینترانت داخلی اهداف و کاربردهای مرتبط با امور شرکت مدنظر است.ولی اینترنت یک مکان عمومی است.
▪ بیست و چهارم
عدم قبول مهندسی بهره وری و بازار: رد خواسته های بازار , به منزله رد نیازهای کاربران است.
▪ بیست و پنجم:
استفاده از قاب ها و صفحات چند فریمی: این موضوع برای چاپ و آدرس دهی صفحات , مشکلاتی را در بر دارد.
▪ بیست و ششم :
انیمیشن و متون متحرک: تمرکز بازدید کنندگان از سایت را بر هم می زند.
▪ بیست و هفتم:
صفخات غیر قابل بازگشت: عدم وجود پیوند برای بازگشت به صفحه اصلی و صفحات دیگر مشکلی بزرگ در تحلیل سایت است.
▪ بیست و هشتم:
نوار مرور(scroll) طولانی: مرور کردن صفحات به طور کلی جالب نیست.
▪ بیست و نهم:
ضعف در راهنمایی سایت: کاربران نباید هنگام گشت زنی تنها بماند.
▪ سی ام :
استفاده از رنگهای غیر استاندارد برای پیوند: هر رنگ معنایی دارد.
▪ سی و یکم:
اطلاعات قدیمی در سایت: باعث کاهش اعتبار و ارزش سایت میشود.
▪ سی ودوم
عدم درج قیمت محصولات: برای بعضی از مشتریان یافتن سریع قیمت اجناس مهم است.
▪ سی و سوم
پیوند به سایت های دیگر: به دلیل فلسفه و ساختار متفاوت طراحی در سایتهای مختلف , نباید تعداد پیوندهای خارج از سایت زیاد باشد.