توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقررات پرواز// اختصارات پروازي
ریپورتر
25th February 2010, 11:26 AM
آيين نامه مربوط به اجازه پرواز
1-كليات
1-1 چنانچه هواپيمايي داراي گواهينامه صلاحيت پرواز معتبر نبوده و يا شرايط فني يا پروازي آن منطبق با آيين نامه هاي استاندارد پرواز و مقررات مربوطه نباشد , ولي براي انجام پروازهايي به منظور شرح داده شده در زير اجازه ي پرواز مخصوص صادر مي گردد.
الف:پرواز به مقصد تعميرگاه و يا محل نگهداري (براي انجام نگهداري , تعميرات , تغييرات ) و يا محل پاركينگ
ب:پرواز هواپيما به مقصود صادر و يا وارد نمودن آن از كشور.........
ج:پرواز هواپيما با وزن بيش از حداكثر وزن مجاز برخاستن از زمين به منظور پرواز دوري كه از برد معمولي پرواز هواپيما بيشتر بوده و از روي آب و يا خشكي كه امكانات متناسب براي نشتسن يا سوختگيري نباشد.در چنين حالتي وزن اضافي تنها شامل اضافه سوخت و وسايل و متعلقات براي حمل سوخت و دستگاههاي ناوبري براي چنين پرواز مي باشد.
د:پرواز آزمايشي توليدي Production Flight Test هواپيمايي كه در سري توليد ساخته شده است.
ه:پرواز هواپيما به منظور خارج نمودن آن از محلي كه بيم به مخاطره افتادن آن ميرود.مانند بمباران هوايي
1-2 اجازه پرواز مخصوص براي هواپيمايي صادر ميگردد كه داراي گواهيمنامه ثبت و تايعيت از ايران باشد.
ریپورتر
25th February 2010, 11:27 AM
BF - bought from
ST - sold to
LF - leased from
LT - leased to
RF - returned from
TRF - transferred
NTU - not taken up
WFU - withdrawn from use
CR - crashed WO - written-off
OO - on order
DD - delivery date
RR - reregistered
CVTD - converted
OF - operated for
LRF - last revenue flight.
TT - total time TC - total cycles TL - total landings
__________________
[/URL]
منبع:[url]www.aerospacetalk.ir (http://www.aerospacetalk.ir)
ریپورتر
25th February 2010, 11:28 AM
آيين نامه علائم مليت و ثبت بر روي وسايل پرنده:
مقدمه:
1-1 علامت مليت وسايل پرنده ثبت شده در ايران EP (Echo papa) مي باشد و مي بايد به همراه علامت ثبت هواپيما با حروف بزرگ ئ با خط Roman character بدون هيچ تزئيني بر روي سطح خارجي هواپيما طبق آيين نامه نوشته شود
1-2 علامت ثبت هواپيما از سه حرف تشكيل شده كه در زمان صدور گواهينامه ثبت از طرف سازمان هواپيمايي كشوري و طبق سري و نوع هواپيماي مشخص در شركت تعيين مي گردد
براي مثال در هنگام ثبت دومين بويينگ 727 آسمان بدليل اينكه رجيستر قبلي EP-ASA بود طبق مقرارت EP-ASB ثبت شد .
1-3 لازم است بين علامت مليت EP و علامت ثبت يك خط فاصله ترسيم شود.
2-محل ترسيم علامت مليت ثبت بر روي سطح خارجي وسايل پرنده :
2-1هر وسيله پرنده اي كه داراي بالهاي ثابت مي باشد , لازم است علايم مليت و ثبت روي بال راست و زير بال چپ نوشته شود و مي باشيد فاصله حروف از لبه فرار و لبه حمله (Leading edge and Trailing edge ) به يك اندازه بوده و بالاي حرف در طرف لبه حمله وقع شده باشد.
2-2 علامت مليت و هواپيما و وسيله پرنده داراي بال ثابت بايد بر روي دو طرف جنبي بدنه (بين بال و سطح سكانها) و يا دو طرف سكان عمودي ترسيم گردد و چنانچه هواپيما داراي دو يا چند سكان عمودي باشيد لازم است اين علامات بر روي سطح بيروني سكانهاي عمودي ترسيم گردد.
2-3 علايم مليت و ثبت كشتي هاي هوايي بايد بر روي سطح خارجي آن به طور قرينه نسبت به محورهاي طولي و عمودي و در دو طرف محور طولي نوشته شوند.
2-4 علايم مليت و ثبت بالن ها بايد به طور قرينه در دو طرف سطح خارجي آن و درست بالاي نقاط اتصال كابهاي سيد نوشته شود.به طوري كه هم از زمين و هم از هوا قابل رويت باشد
تبصره:ترسيم علايم و ثبت بر روي هواپيماي روتوردار بر حسب شكل ظاهري آن تابع مقررات فوق مي باشد.
__________________
ریپورتر
25th February 2010, 11:29 AM
الف:فرودگاه(Aerodrome )
منطقه روي زمين يا آب (شامل تجهيزات , تاسيسات ساختمان ) كه به قصد استفاده كليه و يا تعدادي از هواپيماهاي ورودي و خروجي ) و يا در حال تردد در سطح فرودگاه بنا شده است.......
ب:محدوده كنترل فرودگاه Air Traffic Area
محدوده اي با شعاع و ارتفاع مشخص كه داراي برج مراقبت است
ت:منطقه ي كنترل شده Aerodrome Traffic Zone
منطقه كنترل شده اي است كه توسط يك برج مراقبت پرواز تا حداكثر شعاع 5 ناتيكل مايل و ارتفاع مخصوصي كنترل ميشود............
ث:ناحيه كنترل نهايي Terminal Control Area
ناحيه اي با حداكثر شعاع 70 ناتيكال مايل و ارتفاع مشخص و بالاتر از ارتفاع معين شده براي اين كه معمولا سرويسهاي تقرب هدايت و كنترل آن را به عهده دارند.(كليه هواپيماها در اين فضا VFR و IFR هستند)
ج:اطلاعات پروازي مرزي يا قلمروي اطلاعات هوايي كشور Flight Information Region
كنترل كننده كليه پروازهاي ورودي و خروجي كشور از طريق مرزهاي هوايي
چ:مركز اطلاعات پروازي Flight Information Center
واحدي كه به منظور ارائه سرويس اطلاعات پرواز و كنترل پروازهاي ورودي و خروجي كشور ايجاد گرديده و FIR جزئي از اين واحد هست.
ح:مركز كنترل منطقه Area Control Center
كنترل كننده وسيع پروازي است كه از برد Approach خارج است.
خ:منطقه احتياط Caution Area
منطقه اي است با ابعاد مشخص كه در آن معمولا پروازهاي آموزشي انجام ميشود.اين گونه مناطق اگر چه خطرناك نيستند , اما بهتر است كه از پرواز در محدوده آن خودداري شود.
د:منطقه ي خطرناك Danger Area
منطقه اي است با ابعاد مشخص كه پرواز در آن خطرناك بوده و اين گونه مناطق در ايران معمولا مراكز انواع تيراندازي هاي زمين به هوا و هوا به زمين و هوا به هوا مي باشد
ذ:منطقه ي محدوده Restricted Area
مناطقي هستند كه با ابعاد مشخص كه پرواز در ساعات معين در اين گونه مناطق ممنوع مي باشد..
ر:منطقه ممنوع Prohibited Area
مناطقي هستند كه پرواز در داخل اين مناطق در هر زمان با هر ارتفاعي ممنوع ميباشد.(فضاهاي تحت كنترل معمولا با حرف لاتين اول مناطق و يك عدد مشخصي مي شود.
ریپورتر
25th February 2010, 11:29 AM
فضاهاي كنترل شده : Controlled Air space
فضاهاي مشخصي هستند با ابعاد مشخص كه داخل آنها سرويس كنترل ارائه مي شود و شامل فضاهاي زير مي شود:
1-فضاهاي محدود به پرواز با آلات دقيق Controlled Airspace(instrument restricted)
كه فقط پروازهاي كور در اين قضا مجاز مي باشد (class A)
2-فضاهاي كنترل شده (كور با ديد )
در اين فضا پرواز كور و با ديد ميتوانند پرواز نمايند و فقط پرواز كور كنترل مي شود.(Class D-C )
3-فضا ي كنترل شده (پرواز با ديد معف ) Controlled airspace (Visual Exempted)
فضا ي كنترل شده اي است كه هم پرواز كور و هم پرواز با ديد در آن هستند اما پرواز با ديد كنترل نميشود
ط: منطقه ي نشستن هواپيما Landing Area
باند فرود هواپيما را منطقه نشستن مي نامند.
ظ: منطقه ي مانور Maneuvering Area
باند فرود هواپيما و راههاي تاكس را منطقه ي مانور گويند
ع:منطقه ي حركت Movement Area
مجموعه باند فرود و راههاي تاكسي و پاركينگ را منطقه حركت مي گويند
__________________
منبع:www.aerospacetalk.ir
ریپورتر
25th February 2010, 11:30 AM
برخي از اصطلاحات......
راه هوايي (Airway)
منطقه اي است كنترل شده ( و يا قسمتي از آن ) كه به صورت كريدور هوايي ايجاد شده و مجهز به وسايل كمك ناوبري راديويي است
ارتفاع (از سطح در يا ) Altitude
فاصله عمودي يك سطح , يك نقطه , يك شي و يا يك هواپيما كه اندازه گيري مي شود از سطح دريا ي آزاد
بلندي ( Height )
فاصله عمودي يك سطح , يك نقطه و يا يك شي از يك نقطه مشخص مبنا
سطح پروازي (Flight Level )
فاصله يك سطح با فشار ثابت كه تابع فشار مشخص 2/1013 هكتوپاسكال و يا 92/29 اينچ جيوه كه اختلاف فشار آن را از ساير سطوح متمايز ميكند
انواع هواپيما از نظر وزن :
هواپيما هاي سبك Light Aircraft
به هواپيمايي كه وزن كلي آن كمتر از 15500 پوند (7000 كيلو گرم) باشد گفته ميشود.
هواپيماهاي متوسط Medium Aircraft
به هواپيمايي كه وزن آن بين 15500 پوند تا 300000 پوند باشد اطلاق ميشود
هواپيماهاي سنگين Heavy Aircraft
به هواپيمايي اطلاق ميشود كه وزن كلي آن بيشتر از 300000 پوند مي باشد
ریپورتر
25th February 2010, 11:31 AM
1-On Top
پروازي است با حداقل 1000 پا ارتفاع از بلندترين قله ابر در صورتي كه ديد نامحدود باشد.
2-شرايط پرواز با ديد Visual Flight Rule
شرايطي است كه خلبان (با توجه به سقف ابر و ديد ) بتواند با ديد خود پرواز كند.(حداقل ديد 5 كيلومتر و سقف ابر 1000 پا)
3-شرايط پرواز با ديد در هواي مساعد Visual Meteorological Condition
شرايطي است كه از نظر جوي پرواز با ديد در آن مسير باشد و در اين حالت ميتوان IFR و VFR پرواز نمود.
4-شرايط پرواز كور Instrument Flight Rule
شرايطي است كه وضعيت جوي مثل سقف ابر و ديد كمتر از حداقلهاي پروازي براي شرايط VFR باشد .
5-پرواز در شرايط جوي نا مساعد Instrument Meteorological Condition
شرايطي است كه به علت وضعيت جوي پرواز با ديد ميسر نباشد و پرواز بايد حتما به كمك دستگاههاي ناوبري و امكانات موجود در فرودگاه انجام شود.
6-حداقل سوخت Minimum Fuel
مقدار بنزيني كه بدون گرفتن حق تقدم(Priority ) بتوان با آن نشستن سالم انجام داد .
7-سوخت اضطراري Emergency Fuel
مقدار بنزيني است كه با گرفتن حق تقدم بتوان با آن نشستن سالم انجام داد.
8-سوخت ذخيره Reserve Fuel
حداقل سوخت باقيمانده پس از رسيدن به مقصد مي باشد.VFR -30 دقيقه و در شرايط IFR 45 دقيقه
9-مقدار سوخت شرايط پرواز با ديد (VFR Fuel )
مقدار بنزين لازم جهت پرواز از مبدا به مقصد به اضافه بنزين ذخيره (سوخت ذخيره )
10-مقدار سوخت شرايط پرواز كور (IFR Fuel )
مقدار بنزين لازم جهت پرواز از مبدا تا مقصد , فرودگاه كمكي به اضافه بنزين ذخيره (سوخت ذخيره )
11-ديد Visibility
مسافتي است كه ديده بان (هواشناس)در روز توانايي تشخيص يك شي ثابت و در شب شي نوراني را داشته باشد.
12-معدل ديد Prevailing Visibility
عبارت است از معدل ديد حاظر در چهار جهت فرودگاه
13-نشستن دقيق با آلات دقيق Precision Approach
كم كردن ارتفاع طبق روش جهت نشستن در فرودگاهي كه وسايل ناوبري آن منطبق با سمت تقرب باشد و سمت و مسافت و ارتفاع در اختيار خلبان قرار گيرد .مانند تقرب PAR و احتياج گردش در ضلع آخر (Final ) نيست.......
14-نشستن (فرود) با گردش در قسمت آخر Circling Approach
تقربي است كه براي قرار گرفتن در ضلع آخر احتياج به بيش از 30 درجه گردش است.
15-پرواز مخصوص با ديد Special V.F.R
هنگامي كه شرايط پرواز اجبارا IFR است , ايستگاه تقرب مي تواند به هواپيما اجازه دهد پرواز با ديد مخصوص تحت كنترل انجام دهد.
__________________
منبع:www.aerospacetalk.ir
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.