PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خبر آموزش رانندگان، تلفات تصادفات را كاهش مي‌دهد



Mina_Mehr
23rd February 2010, 11:14 PM
آموزش رانندگان، تلفات تصادفات را كاهش مي‌دهد
http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/8812/jadeh-125-gh.jpg (http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=108898)
«بيش از 95 درصد رانندگان حرفه‌اي تحت پوشش معاينات پزشكي قرار دارند.» رئيس مركز تحقيقات طب كار دانشگاه علوم پزشكي تهران اوايل هفته به اين خبر اشاره كرد و گفت: با همت وزارتخانه‌هاي راه و بهداشت بيش از 95 درصد رانندگان حرفه‌اي تحت پوشش معاينات پزشكي قرار دارند ولي اين ميزان فقط 30 درصد رانندگان كل كشور را تشكيل مي‌دهد.
دكتر خسرو صادق‌نيت با اشاره به اينكه آموزش در سلامت شغلي بسيار اهميت دارد، افزود: تا‌كنون بيش از 30 هزار راننده در سر كلاس حاضر شده‌اند و در 5 نوع آموزش كه رانندگان مي‌بينند آموزش سلامت بهترين و رضايتمندانه‌ترين آموزش بوده است.
اين در حالي است كه با نزديك شدن به ايام نوروز و افزايش ميزان تصادفات جاده‌اي، دكتر حسن امامي رضوي، معاون سلامت وزير بهداشت تأكيد مي‌كند: ميزان عمر از دست‌رفته ايرانيان در اثر تصادفات 5برابر استاندارد جهاني است كه 80درصد كشته‌شدگان تصادفات را مردان تشكيل مي‌دهند.
وي با بيان اينكه امروزه در جهان، سوانح و حوادث به يكي از بزرگ‌ترين مشكلات زندگي انسان‌ها تبديل شده، مي‌گويد: اين گروه آسيب‌ها دومين عامل مرگ و مير در تمام سنين و نخستين عامل مرگ در گروه سني زير40 سال و از عوامل مهم معلوليت در جوامع است.
به گفته معاون سلامت وزير بهداشت از سال 83، طب كار، معاينه رانندگان را در دستورالعمل خود قرار داده است كه براساس آمار، معاينات صورت گرفته و نتايج آن در كاهش تصادفات ملموس است اما در اين آمار، تعداد موارد بيماري افزايش يافته، ولي ردصلاحيت شدگان و افراد ممنوع از رانندگي تغيير چنداني نكرده است.
عامل غالب تصادفات، خطاي انساني
با اين اوصاف سال گذشته گروه طب‌كار بيمارستان بهار‌لو با همكاري سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي كشور اقدام به برگزاري كارگاه‌هاي يكروزه آموزش سلامت شغلي رانندگان حرفه‌اي كرد.
دكتر خسرو صادق‌نيت، در رابطه با اين طرح آموزشي و اهميت شركت رانندگان به‌خصوص رانندگان وسايل نقليه سنگين به همشهري مي‌گويد: نكته بسيار مهمي كه در حال حاضر مطرح است، اين است كه رانندگان بيش از 400 هزار نفر از جامعه ‌ما را تشكيل مي‌دهند.
از طرفي نيز در كشور ما بحث رانندگان و تصادفات ناشي از رانندگي يك معضل عمده است، البته هرچند تصادفات رتبه دوم را در مرگ‌ومير افراد دارد اما اگر به سال هاي‌عمر از دست رفته افراد نگاه كنيم، مهم‌ترين علت مرگ و ميربه شمار مي‌رود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به آمار تكان‌دهنده مرگ و مير ناشي از حوادث رانندگي، چرا اجراي چنين طرحي اين‌قدر تاخير داشت؟ توضيح مي‌دهد: متأسفانه بحث توجه به سلامت شغلي هنوز در كشور ما جا نيفتاده است و از طرفي رشته طب كار هم به تازگي در كشور ما جا افتاده و متخصصان اين رشته حدود 7 سال است كه از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصيل مي‌شوند.
براي همين است كه شايد اين اتفاق اينقدر دير افتاد.دكتر صادق نيت در رابطه با آموزش‌هاي اولويت در كارگاه سلامت شغلي خاطرنشان مي‌كند: بيشتر توجه ما به بيماري‌ها و عوامل انساني است كه باعث تصادف مي‌شوند.
در اين ميان يك مسئله بسيار مهم است و آن هم اينكه در اكثر تصادفات بررسي‌ها نشان داده كه عامل غالب تصادف يعني 60 تا 70 درصد آن، يك عامل انساني است كه اين شامل خطاي انساني، خواب‌آلودگي و عدم‌پاسخ بموقع مي‌شود. در بين عوامل انساني هم بررسي‌ها نشان داده كه آموزش مي‌تواند در كاهش تصادفات مؤثر باشد.
ضرورت كنترل بيماري‌ها در رانندگان
«رانندگي شغلي است كه به علل مختلف مي‌تواند منجر به انواع بيماري‌ها شود به‌عنوان مثال راننده هميشه نشسته است. كار نشسته هم از عواملي است كه باعث مي‌شود فرد مستعد بيماري‌هاي قلبي‌عروقي شود. ارتعاشات ماشين نيز فرد را مستعد بيماري‌هاي
اسكلتي عضلاني مي‌كند. همچنين رانندگان چون در ساعات غيرمعمول كار مي‌كنند، ممكن است در معرض اختلالات خواب هم قرار بگيرند.»
وي در مورد بيماري‌هايي نيز كه ممكن است حين رانندگي، فرد راننده را دچار مشكل كند، تصريح مي‌كند: ما هم حين آموزش‌هاي خود معاينات دوره‌اي را از رانندگان به عمل مي‌آوريم اما مكمل اين مسئله باز هم آموزش است؛ يعني خيلي اوقات ممكن است خود راننده در معاينات مشكل خود را متوجه نشود اما اگر آموزش ببيند، اين امر براي كاهش تصادفات بسيار مؤثر است.
اما يك راننده كه ممكن است مبتلا به يك بيماري مثل ديابت باشد، وقتي مي‌خواهد رانندگي كند، چه نكاتي را بايد رعايت كند كه كمتر دچار مخاطره شود؟رئيس بيمارستان بهارلو در پاسخ به اين سؤال توضيح مي‌دهد: اگر راننده به اين بيماري مبتلا باشد و آن را گزارش ندهد، همچنين در معاينات و آزمايش‌ها هم قند خونش طبيعي باشد، شايد بيماري‌اش پنهان بماند ولي خود راننده بايد بداند كه چه‌كار كند تا قند خونش افت نكند، يا دچار تشنج نشود.
در كنار اين مسائل نيز ما يك‌سري از توصيه‌ها را به راننده مي‌كنيم مثل اينكه چه كند تا دچار خواب‌آلودگي نشود يا مشكل اسكلتي عضلاني نداشته باشد و يا اگر وارد منطقه‌اي شد كه عفونت خاصي در آنجا وجود دارد، به‌خصوص در مسافرت به كشور ديگر بايد چه كار كند كه به اين عفونت‌ها دچار نشود.
البته ظاهرا اين‌كار جزء معدود كارهايي است كه نتيجه آن به‌طور مستقيم متوجه خود راننده مي‌شود و به‌دنبال آن جامعه نيز با خطرات كمتري مواجه خواهد شد.
با اين حال به گفته دكتر صادق‌نيت ظاهرا براي اينكه همه راننده‌ها تحت پوشش اين طرح قرار بگيرند، روال اين است كه اولا كساني كه به تازگي مي‌خواهند وارد شغل رانندگي شوند، تحت پوشش قرار گيرند و بعد از آن كساني كه اقدام به تمديد كارت خود مي‌كنند؛ چون اين افراد بيشتر در دسترس هستند.
آموزش مهم‌تر است!
«كشورهاي پيشرفته دنيا با همين آموزش‌ها توانسته‌اند ميزان تصادفات خود را به نحو چشمگيري به حد‌اقل برسانند.»رئيس بيمارستان بهارلو با اشاره به اين عبارات خاطرنشان مي‌كند: طي روز در كشور ما حداقل 70 تا 80 نفر در اثر تصادفات جان خود را از دست مي‌دهند و اين مثل اين است كه هر 2روز يك هواپيما سقوط كند اما كسي به اين آمار توجه نمي‌كند.
به علاوه معلوليت‌هاي ناشي از تصادفات علاوه بر مرگ و مير را هم البته نبايد ناديده گرفت و اين در حالي است كه ما براي اصلاح يك خطر جاده‌اي ممكن است چندين ميليارد تومان هزينه كنيم و يك پيچ خطرناك را از بين ببريم ولي هزينه دو تا از اين پيچ‌هاي خطرناك اگر در امر آموزش رانندگان به كار گرفته شود، درصد خيلي بالاتري از تصادفات را كاهش مي‌دهيم.
منبع: سلامت نيوز

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد