PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاله آیا کنسول ها در حال مرگ هستند؟!



Geek
18th February 2010, 10:52 AM
http://picup.ir/image-EB29_4B3A272D.jpg (http://picup.ir/share-EB29_4B3A272D.html)


می دانم به چه فکر می کنید؛ اسم این مقاله به تنهایی غلط انداز است و اینطور به نظر می رسد که من یک PC باز متعصب هستم، که پایش را در یک کفش فرو کرده تا بگوید بازی با کنسول در حال مرگ است! پس قبل از شروع می خواهم کمی توضیح بدهم تا اشتباه برداشت نکنید.

من در حال حاظر یک PC، یک Microsoft Xbox 360، یک Nintendo Wii، یک Sony PlayStation 2، یک Nintendo DS، یک Nintendo GameBoy Color، یک Sega Megadrive و حتی یک Sinclair ZX Spectrum در اتاقم دارم. من از سالهای 1980 یک multi-platform gamer هستم و صدها بازی مختلف با دستگاه های گوناگون طی دهه ها انجام داده ام. از Animal Crossing گرفته تا Crysis. سلیقه ای انتخاب کننده در زمینه ی سرگرمی دارم و برای اینها احترام ویژه ای قائلم.

اینها را گفتم تا به خاطر داشته باشید که من با علاقه ی وصف ناپذیر نسل حاضر کنسول ها را دنبال می کنم و حتی به این فکر افتادم که این آخرین نسل از کنسول هایی خواهد بود که ما اینگونه می شناسیمشان. قبل از اینکه به مشکلات بپردازیم، دانستن عظمت بازی های کنسولی اهمیت دارد. در همین سال گذشته، تعداد کنسول های فروخته شده در انگلستان (http://www.edge-online.com/news/uk-console-installed-base-hits-242-million) برای نسل جدید 24.2 میلیون واحد بوده است.


http://picup.ir/image-1C63_4B3A2487.jpg (http://picup.ir/share-1C63_4B3A2487.html)

بر حسب این آمار، تقریبا نصف جمعیت انگلستان یک کنسول دارند. البته، روش محاسبه در اصل اینگونه نیست، چرا که خیلی از مردم بیش از یک کنسول دارند، اما این نسبت نشان می دهد که کنسول های نسل جدید بسیار بسیار موفق بوده اند. جای تعجبی هم نیست که دو کنسول صدر آمار فروش، Nintendo DS (با فروش 9.4 میلیون) و Wii (با فروش 5.4 میلیون) هستند؛ افزایش گیمینگ غیرحرفه ای (casual gaming) اثبات کننده ی مقدار پولی است که به جیب Nintendo سرازیر می شود (با وجود قدرت پردازش محدود کنسول هایش).

مقایسه ی این ارقام فروش به طور مستقیم با PC کار سختی است و حتی فروش بازی ها هم برای سنجیدن سخت است، زمانی که تعداد زیادی فروشگاه داونلود وجود دارند که در چارت های متداول به حساب نمی آیند، مانند Steam. هرچند ELSPA (http://www.elspa.com/) اطلاعات جالبی در مورد سهم بازار PC در خرده فروشی بازی ها برایم ارسال نمود که به من کمک فراوانی کرد.



(http://picup.ir/share-D312_4B3A2487.html)

به عنوان مثال، Modern Warfare 2 روی هم رفته، در حال حاضر اولین بازی است. به عنوان یک بازی شوتر اول شخص این بازی بیشتر به خاطر توانائی های multiplayer اش فروخته. شاید اینطور فکر کنید که PC در این زمینه سردمدار است، اما در حقیقت بر عکس است! هفته ی گذشته نسخه ی Xbox 360 این بازی 54 درصد فروش ثبت شده را به خود اختصاص داده، در حالی که PS3 با 39 درصد در مکان بعدی قرار دارد.

بقیه ی فروش بین PC و نسخه های دستی تقسیم می شود. علیرغم اینکه 5 درصد سهم فروش در خرده فروشی از آن PC است، MW2 هم اکنون در لیست بازی های PC (http://www.bit-tech.net/news/top-10-pc-games-chart) دوم است. Need for Speed: Shift نیز داستانی مشابه دارد، با سهم خورده فروشی نسخه ی PC که 2 درصد است. پس، نه... بازی با کنسول در حال مرگ نیست. خیلی هم موفق است.

البته، این ارقام بر اساس اطلاعات خرده فروشی تنظیم شده، و بسیاری از گیمرهای PC داونلود بازی از سرویس هایی مثل Steam یا Direct2Drive را انتخاب می کنند. هرچند این نشان می دهد که وقتی صحبت از خرده فروشی در انگلستان می شود بازی با کنسول هنوز هم بسیار کلان و متداول است. حتی در کوتاه مدت این گونه به نظر می رسد که بازی با کنسول بسیار بسیار با مرگ فاصله دارد.

پول، پول، پول...

سهم از بازار موضوع اصلی نیست. مشکل بزرگتر برای کنسول ها وضعیت مالی موجود، در حالت گسترده است.

در پی سال پربار (http://www.joystiq.com/2009/01/13/uk-console-sales-doubled-in-2008/) 2008 که فروش کنسول ها در انگلستان دو برابر شد، صنعت کنسول ها افت شدیدی را در 2009 شاهد بود. امسال، سونی اولین ضرر اصلی و بزرگش طی 14 سال اخیر (http://www.bit-tech.net/news/gaming/2009/01/13/sony-expected-to-post-first-loss-in-14-years/1) را اعلام کرد. مقدار خیره کننده ی 989.9 بیلیون ین (685 کیلیون یورو) که شامل 58.5 بیلیون ین (400 میلیون یورو) ضرر در بخش گیمینگ است.

Microsoft نیز اولین ضرر (http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/04/24/microsoft-reports-drop-in-revenue/1) خود از سال 1986 تا به حال را در سه ماهه ی دوم سال مالی گزارش داد که مقدار 31 میلیون دلار (http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3173925) است و به طور مستقیم از بخش سرگرمی و تجهیزات ناشی می شود (یعنی XBOX 360 این ضرر را ناشی شده). تازه، این مقدار ضرر با فروش مناسب کنسول ها اینگونه است، و نشان دهنده ی این است که مایکروسافت هنوز هم ممکن بود به دنبال باز گرداندن سرمایه گذاری اش در زمینه ی سخت افزار باشد.

حتی Nintendo هم از این افت مالی مصون نبوده، به طوری که فروش Wii (http://www.geardiary.com/2009/07/30/sony-sees-huge-loss-nintendo-profits-fall-apple-noted-as-competition/)در مقایسه با سال پیش، در آمریکا 67 درصد، در ژاپن 60 درصد، و در سایر نقاط دنیا 47 درصد کم شده است. درست است که Nintendo هنوز هم سود می کند، اما این سود نسبت به همان سه ماهه در سال 2008 به مقدار 61 درصد کاهش یافته است.


http://picup.ir/image-70A9_4B3A2487.jpg (http://picup.ir/share-70A9_4B3A2487.html)

شرکت های سازنده ی سخت افزار PC نیز وضعیت بهتری ندارند. Nvidia (http://www.bit-tech.net/news/hardware/2009/05/08/nvidia-posts-loss-for-q1-fiscal-2010/1)، AMD (http://www.bit-tech.net/custompc/news/605553/amd-losing-less-money-than-last-year.html) و Intel (http://news.cnet.com/8301-13924_3-10286566-64.html) همگی در سال جاری ضرر گزارش کرده اند. بحران اقتصادی صنعت گیمینگ را تقریبا در همه ی جوانب تحت تاثیر قرار داده است. نه تنها تعداد کمتری از مردم قطعات سخت افزاری می خرند، بلکه ممکن است از بازی های بیشتری استفاده ی غیر قانونی کنند (که منطقی به نظر می رسد؛ به عنوان مثال وسایل لوکس و گران قیمت همیشه اولین چیزی هستند که مردم در تنگناهای مالی از آن منصرف می شوند).

صحبت کردن در مورد استفاده ی غیر قانونی همیشه با حدس و گمان همراه است زیرا هیچکس (http://www.gamesindustry.biz/articles/pirate-station) به طور دقیق نمی داند این کار چقدر به صنعت ضربه می زند، اما به راحتی می توان ادعا کرد که صنعت کنسول در این زمینه به آسیب پذیریِ PC نیست. شاید به این دلیل که PC کاربران بیشتری دارد که از Bit Torrent استفاده می کنند و یا به این خاطر که خیلی از کنسول ها محافظت بیشتری از طریق firmware و رسانه های اجرایی دارند. رایترهای Blu-Ray بسیار کمتر از رایترهای DVD در دسترس هستند، که برای PS3 خبر خوبی است. PSP و DS نیز در حالت استفاده از UMD و cartridge رسانه های اختصاصی (proprietary media) دارند.

این بدان معنا نیست که استفاده ی غیر قانونی برای کنسول ها وجود ندارد یا مسئله ای ایجاد نمی کند. بازی های کنسولی غیر قانونی نیز به راحتی قابل داونلود هستند، و تجهیزاتی مثل firmware های هک شده و R4 به راحتی به pirate ها اجازه می دهند تا بازی ها را روی رسانه های اختصاصی کپی کنند.


http://picup.ir/image-BADE_4B3A2487.jpg (http://picup.ir/share-BADE_4B3A2487.html)

به عنوان مثال همسر من به تازگی Professor Layton and the Curious Village را برای Nintendo DS از Amazon Marketplace خریده است. آنها یک R4 cartridge فرستادند که محتوی چند صد پوند بازی با ارزش دیگر DS بود و یک یادداشت که می گفت همسرم می تواند در صورت ناراضی بودن و به ازای پس پرداخت پول آن را بازگرداند (که این کار را نیز کرد). اگر شما cartridge های غیر قانونی DS را می توانید به این راحتی و تازه با سرویس کامل مشتری از Amazon بخرید، پس این کار آنچنان هم زیزمینی نیست.

در حقیقت، PSP هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم های با بازی های غیر مجاز شهرت یافته است، بدین دلیل که شما می توانید firmware را هک کنید و بازی را از طریق ISO ی ریخته شده روی MemoryStick انجام دهید. نتیجه این کار نیز آن است که توسعه دهندگانی مانند Q Games (http://www.gamesindustry.biz/articles/piracy-puts-a-stop-to-pixeljunk-on-psp) از ساخت بازی برای این پلتفرم فاصله می گیرند.

شاید بزرگترین سلاح کنسول ها در مقابل دزدی، زیاد کردن ضرورت به ارتباط online برای ویژگی هایی مانند multiplayer و شبکه های اجتماعی بعلاوه ی نیاز به، به روز رسانی firmware باشد. با یک سیستم بسته که نیازمند به روز رسانی firmware است، سازندگان کنسول می توانند به طور موثر کسانی را که کنسولشان برای استفاده از نسخه ی کپی دست کاری شده را ban کنند. در حقیقت Microsoft پیش از این به نتیجه ی مشابهی دست یافت؛ وقتی که ماه پیش یک میلیون کنسول دست کاری شده را در Xbox Live توقیف (ban) کرد (http://www.bit-tech.net/news/gaming/2009/11/13/microsoft-will-not-apologise-for-xbox-bans/1). به همین نحو، firmware کنسول جدید سونی یعنی PSPgo (http://www.xtremepsp.com/2009/09/01/pspgo-piracy-proof/) نیز فرضا مانع خواهد شد که pirate ها از ISO در MemoryStick استفاده کنند.

در هر صورت، با کنترل بیشتر نحوه ی استفاده و توزیع رسانه ها، آشکار است که وقتی صحبت از استفاده ی غیر قانونی می شود، console gaming موقعیت بهتر و پایدارتری نسبت به PC دارد (گرچه این مسئله لزوما بدین معنا نیست که پلتفرم ها سودآورتر هستند).

بازی ها چطور؟:

Piracy به کنار، مردم هنوز هم اگر استطاعتش را نداشته باشند 39.99 یورو برای یک بازی پرداخت نخواهند کرد، خصوصا اگر بازی های فروشی، تحریک کننده نباشد مانند بازی های keep fit (بازی های ورزشی برای تحرک و خوش اندامی) یا حتی بیش از آن، music rhythm

این، برای من، جایی است که صنعت کنسول بی پناه می شود. امسال، با فروش گران ترین عناوین، بازی های موسیقی به طور چشمگیری افت داشتند (http://www.bit-tech.net/news/gaming/2009/10/21/music-games-blamed-for-falling-game-sales/1). همچنین یکی از چیزهایی که ناشران مرتبا آن را نادیده می گیرند این مسئله است: فقط به این خاطر که یک چیز X بار دزدیده شده بدین معنا نیست که آنها X فروش از دست داده اند.

گشتن به دنبال مخاطبان جدید در وهله ی اول استراتژی خوبی برای Nintendo با Wii بود، و من خیلی از دارندگان Wii را می شناسم که تا به حال هیچ کنسولی نداشته اند، از جمله پدر و مادرم. آمار فروش برای بازی ها نیز شگفت انگیز است، با Wii Fit (http://www.bit-tech.net/gaming/wii/2008/04/24/wii_fit/1) ای که در سطح جهان 22.5 میلیون فروش داشته و Nintendogs ای که روی DS به فروش 22.27 میلیون دست یافته. به عنوان یک مقایسه Crysis (http://www.bit-tech.net/gaming/pc/2007/11/16/crysis/1) در ژانویه ی سال پیش فقط 1 میلیون کپی فروخت (http://www.bit-tech.net/news/gaming/2007/12/17/crysis_ut3_sales_disappoint_developers/1).


http://picup.ir/image-C70E_4B3A2487.jpg (http://picup.ir/share-C70E_4B3A2487.html)

مشکل اینجاست که کسانی که به طور جدی بازی نمی کنند وقتی که پولهایشان تمام شد بازی ها را رها می کنند، و من خیلی از دارندگان casual کنسول Wii را می شناسم که بیش از یکسال است به کنسول هایشان دست نزده اند (ضمنا، من یکی از آنها نیستم). برخلاف گیمرهای دست و دلبازی مانند من و شما، casual gamer ها تا زمان انتشار بازی از طرف Valve روز شماری نمی کنند.

این مسئله برای Nintendo مشکل ایجاد می کند، نظر به اینکه هدف این شرکت casual gaming است، که برای گیمرهای حرفه ای و هواخواه زیاد جذاب نیست؛ یعنی برای مهمترین گروهی که شما باید آنها را در بحرانی که باعث شده دیگران رهایتان کنند به سمت کمپانی گیمینگ خود بکشید. فقط نگاهی به جدیدترین بازی های منتشر شده (http://www.play.com/Games/Wii/6-/NewReleases.html) تا کریسمس برای Wii بیندازید. تنها بازی های کمی جذاب برای گیمرهای وفادار Tales of Symphonia و New Super Mario Bros هستند که دومی تنها نسخه ای با گرافیک اصلاح شده از یک بازی است که روندی مشابه را طی دو دهه پیش گرفته.

اعتماد بیش از حد روی نتیجه مشکل دیگری برای کسب و کار کنسول است. اکثریت قریب به اتفاق بازی ها در PS3 (http://www.elspa.com/?c=/charts/uk.jsp&ct=40) و Xbox 360 (http://www.elspa.com/?c=/charts/uk.jsp&ct=36) بعد از نامهایشان اعدادی دارند. ناشران روی فرانشیس های تنومند خود مانند Tekken و Need for Speed حساب می کنند تا برایشان سود یه بار آروند، که جای اندکی برای توسعه دهندگان مستقل و ایده های جدید گیم می گذارد، به خصوص زمانی که مخارج توسعه ی بازی بسیار زیاد است، و زمانی که سرمایه گذاران حاضر به ریسک کردن در این بحران اقتصادی نیستند. از EA بپرسید (آنها همه چیز را در این مورد می دانند (http://www.bit-tech.net/news/gaming/2008/12/10/ea-is-disappointed-with-2008-sales/1)).


http://picup.ir/image-4085_4B3A2487.jpg (http://picup.ir/share-4085_4B3A2487.html)

این مسئله برای PC مشکل زا نیست، جایی که توسعه دهندگان مستقل می توانند به راحتی و بدون نیاز به معاملات لیسانس پلتفرم یا مطابق بودن با شرایط اجرایی کنسول به ساخت بازی بپردازند و انتخاب های فراونی نیز در زمینه ی فروشگاه های داونلود وجود دارد. از این گذشته، PC به شما یک راه آسان در زمینه ی بازی های فلش مبنی بر browser می دهد؛ و حتی بازی های شبکه های اجتماعی مثل Farmville که در حال تبدیل شدن به بازار casual ای مهم و بخشی جدایی ناپذیر در صنعت است. حتی حاضرم شرط ببندم که خیلی از دوستان غیر حرفه ای من در زمینه ی گیم، Farmville را به جای Wii Sports بازی میکنند.

البته، اگر عادلانه برخورد کنیم توسعه ی بازی های مستقل جاییست که کنسول ها به لطف ارتباط online، بسیار پیشرفت کرده اند. بازارهای مجازی مانند WiiWare و Xbox Arcade توسعه دهندگان کوچک را قادر می سازند تا جایی برای خود دست و پا کنند؛ و حال شما می توانید بازی های مستقل و عالی نظیر World of Goo (http://www.bit-tech.net/gaming/pc/2008/10/12/world-of-goo/1) را روی Wii، بازیهای +Darwinia (http://www.bit-tech.net/gaming/pc/2008/09/20/multiwinia-survival-of-the-flattest/1) و Braid (http://www.bit-tech.net/gaming/pc/2008/08/12/braid/1) را روی Xbox 360 و Wallace و Gromit را روی PS3 بازی کنید. برخی توسعه دهندگان مستقل ، مانند Telltale، توانسته اند بازی هایشان را به خوبی PC، روی هر سه کنسول ارائه کنند. علاوه بر اینها، توسعه دهندگان همچنین می توانند با ویژگی هایی از جمله Nintendo channel کمی ترقی کنند و ترویج یابند. البته، قیمت های لیسانس و انحصارهای پلتفرم باعث کاهش سرعت رشد بازی های مستقل روی کنسول ها نسبت به PC می شود.

همچنین، رقابت هایی مانند Dream Build Play (http://www.dreambuildplay.com/main/default.aspx) که مایکروسافت آن را برگزار می کند به توسعه دهندگان این شانس را می دهد که کارشان را به نمایش گذارند. البته جا برای بهبود و پیشرفت در این زمینه بسیار است. بیش از 500 بازی مستقل در Xbox Arcade وجود دارد، اما این فقط جزئی از آن چیزی است که به صورت بالقوه در دسترس است؛ فقدان امکانات جستجو و راههای انتشار و تبلیغ کارهایتان بدین معناست که هنوز هم برخی از توسعه دهندگان (http://www.besttechie.net/2009/07/20/microsofts-xbox-360-indie-games-has-huge-potential/) در شناساندن کارهایشان مشکل دارند و این عمل برایشان سخت می نماید.

آینده ی کنسول ها:

مشکل اصلی دیگری که بحران اقتصادی باعث آن می شود، این است که توسعه ی کنسول های نسل بعد را به تاخیر می اندازد. ما هم اکنون وارد سال 2010 شدیم و Xbox 360 و DS در سال 2005 عرضه شدند و به دنبال آنها Wii در 2006. زمانی که ما این همه وقت با کنسول های نسل حاضر بوده ایم، همگی در مورد نسل بعدی کنسول ها هیجان زده می شویم، اما هیچ نشانه ای از هیچ چیز جدیدی به این زودی ها نخواهد بود.

به جای آن، تمام چیزی که نصیبمان می شود رنگ ها و اندازه های جدید از کنسول هایی است که هم اکنون داریم، و قول هایی در مورد کنترلرهای جدید. در همین اثنا PC با ویژگی های نوینی از جمله 3DVision (http://www.bit-tech.net/hardware/graphics/2009/01/09/nvidia-geforce-3dvision-review/1)، شبیه سازهای فیزیک (http://www.bit-tech.net/bits/2007/07/22/the_laws_of_ageia_physx/1) و DirectX API های جدید (http://www.bit-tech.net/gaming/pc/2009/12/01/directx-11-performance-first-look-dirt-2/1) در کنار سخت افزار های تازه (http://www.bit-tech.net/hardware/)، پیشروی های بزرگی داشته است.

درعوض مایکروسافت نیرویش را صرف ساخت کنترلر Project Natal (http://www.bit-tech.net/news/gaming/2009/06/02/microsoft-unveils-new-controller-project-na/1) برای Xbox 360 (و شاید هم PC (http://www.bit-tech.net/news/gaming/2009/07/16/natal-is-coming-to-pc-too-says-gates/1)) کرده است، حال آنکه سونی نیز یک motion controller (http://kotaku.com/5276085/playstation-3-motion-controller-makes-its-debut) جدید و Wiimote معابانه برای PlayStation 3 به نمایش گذاشته.


http://picup.ir/image-FC97_4B3A2487.jpg (http://picup.ir/share-FC97_4B3A2487.html)

مایکروسافت و سونی به برنامه های ویژه ای برای این کنترلرها محتاج خواهند بود تا آنها را رواج دهند و از طرف خریداران به عنوان افزونه های اسباب بازی گونه پس زده نشوند. به علاوه با تنزل فروش Wii، دنبال بازار casual gaming بودن در این برهه از زمان ریسک بزرگی است. به هر حال با توجه به عمر تولید کنسول ها که اکنون به یک چهارم قرن می رسد، کنسولی با 4-5 سال عمر، کهنه است.

دلیلش ساده است: مردم نمی خواهند 400 یورو روی چیزی خرج کنند که معلوم نیست چه زمان نسخه ی جدیدش عرضه می گردد. Rich Hilleman، رئیس بخش نوآوری های EA از این وضعیت در مصاحبه ی اخیرش با Venture Beat (http://games.venturebeat.com/2009/08/26/eas-chief-creative-officer-describes-game-industrys-re-engineering/)نتیجه گیری می کند که: "ما قبل از PlayStation 4 شاهد PlayStation 3.5 خواهیم بود و قبل از Xbox 720 نیز Xbox 560 را خواهیم دید". آیا این اشاره ای روشن نیست که پیشرفت در زمینه ی کنسول در صنعت از حرکت باز داشته می شود؟

در همین اثنا، رئیس استدیوی بازی سازی مایکروسافت، Phil Spencer، به Develop (http://www.develop-online.net/features/618/QA-Microsofts-Phil-Spencer-Part-2) گفته است: "ما از موقعیت فعلیمان از بابت قیمت راضی هستیم؛ 360 در حال حاضر با قیمتی عالی عرضه می شود و خریداران نمی خواهند 400 دلار دیگر پرداخت کنند"


http://picup.ir/image-988E_4B3A2487.jpg (http://picup.ir/share-988E_4B3A2487.html)

او همچنبن سوال کرد که "آیا ما باید در نقطه ی زمانی مشخص کنسول جدیدی بفروشیم؟" که جواب (در سپتامبر 2009) بود "فکر نمی کنم در حال حاضر نیازی داشته باشیم"

XBOX 360 و PS3 هر دو شامل سخت افزارهای بسیار قوی و تکان دهنده در زمان عرضه بودند، از جمله اولین GPU با سایه زن های یک پارچه و ساختار سلولی. حقیقتا در حال حاضر سرمایه گذاری در زمینه هایی مثل این ارزش ندارد، به خصوص زمانی که کمپانی هایی مانند سونی ضررهای چشمگیری در قسمت گیمینگ می کنند. حتی اگر بخواهند، مایکروسافت و خصوصا سونی برای بر آمدن از عهده ی عرضه ی دستگاهی کاملا جدید کشمکش خواهند کرد.

Rich Hilleman از EA همچنین توجه ما را به این نکته جلب می کند که بزرگترین جا به جایی که در صنعت بازی امروز اتفاق می افتد این است که "چه سریع بازی های package ای تغییر می کنند و رخت بر می بندند". این مسئله عاملی بسیار مهم خواهد بود. دوران رسانه های بصری و بازی های کارتریجی به طور جدی در حال تمام شدن است، حال که شما می توانید از طریق online نیاز خود به رسانه های فیزیکی را از بین ببرید. با شروع خرده فروشی PSPGo (http://www.bit-tech.net/news/gaming/2009/09/30/sony-expected-more-pspgo-retail-problems/1) شکی نیست که این مسئله را بهتر درک خواهید کرد.

نگاه به آینده:

از دید فنی، این دوران با دوران طلائی کنسول ها تفاوت بسیاری دارد و این مسئله تا حدی به خاطر تولید XOBX اولیه از طرف مایکروسافت است.

سازندگان کنسول دیگر سخت افزارهای گرافیکی خود را تولید نمی کنند، در عوض روی سازندگان سخت افزار PC مانند ATI و Nvidia حساب می کنند تا این کار را برایشان انجام دهند. اختلاف اندکی برای جدا کردن یک کنسول از یک PC در زمینه ی سخت افزار وجود دارد، و این روزها به مقدار بسیار زیادی با دورانی که SNES ساختار کاملا متمایزی نسبت به 386 PC داشت متفاوت است.

اگر از سخت افزار PC استفاده می کنید، پس نیاز کمی به خرید یک کنسول جدا وجود دارد. تمام آن چیزی که با یک کنسول نسبت به PC واقعا به دست می آورید، اجرای آسان، کنترلری متفاوت و دانستن این مسئله است که هر بازی مخصوص این کنسول، بدون مشکل اجرا خواهد شد. چند PC gamer می شناسم که به کنسول رجوع کرده اند، زیرا از هزینه های ارتقاء سیستم به ستوه آمده اند، و البته حق دارند (اما فراموش نکنیم که یک آداپتور بی سیم Xbox 360 قیمتی معادل 60 یورو دارد!)

همچنین با وجود موفقیت Wii، آمار فروش هنوز هم فاصله ی زیادی با اواخر دهه ی 90 و اوایل 2000 که دورانی طلائی بود دارد. بیش از 138 میلیون PlayStation 2 در سرتاسر جهان فروخته شد، و همچنین 125 میلیون PlayStation. این را مقایسه کنید با 56.1 میلیون کنسول Wii (http://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2009/091029e.pdf#page=9)و 27 میلِون PS3 (http://www.scei.co.jp/corporate/data/bizdataps3_sale_e.html) و 34 میلیون XBOX 360 (http://www.gamespot.com/news/6237794.html?tag=result;title;0) . می دانم که کنسول های بیشتری در سالهای آینده فروخته خواهند شد، اما حال باید 5 برابر PS3 فروخته شود تا به PS2 برسد.


http://picup.ir/image-437D_4B3A2487.jpg (http://picup.ir/share-437D_4B3A2487.html)

در اواخر فوریه ی 2008، شرکت EA هنوز هم بیشترین سود را ار PS2 می برد (http://www.bit-tech.net/news/gaming/2008/02/06/ea_profits_from_ps2_most_of_all/1)، و نه هیچ کدام از کنسول های جدید (و با سودی بسیار زیاد!). با توجه به این مسئله، من، شخصا تعجب نخواهم کرد اگر سونی بعد از این نسل، کاملا از بازار کنسول کنار بکشد و به جای آن روی کنترلرها و بازی های جدید تمرکز کند؛ تا حد زیادی مانند کاری که Sega بعد از Dreamcast (http://www.bit-tech.net/gaming/retro/2009/09/29/remembering-the-sega-dreamcast/1) انجام داد.

شاید تاریخ دانان تکنولوژی در آینده به حرفی که می خواهم بزنم بخندند، اما کنسول، آنطور که ما می شناسیمش دیگر منسوخ است. گرچه این بدان معنا نیست که بازی با کنسول در حال مرگ است، بلکه در گذر زمان در حال گسترش و تحول است. فکر می کنم این نسل کنسول آخرین نسل اختصاصی، با سخت افرارها و رسانه های فیزیکی مدرن باشد. اما مردم همچنان خواستار سیستم گیمینگی با استفاده ی آسان در خانه خواهند بود.

اگر PlayStation 4 ای وجود داشته باشد، با کنسول هایی که ما اکنون می شناسیم بسیار متفاوت خواهد بود. در عوض با گسترش ارتباطات پهن باند، مسیر اصلی گیمینگ احتمالا به سمت چیزی مانند OnLive (http://www.onlive.com/) حرکت خواهد کرد، جایی که یک بانک بزرگ از سخت افزار می تواند نیروی لازم برای دستگاه های گیمینگ با ارتباطات پهن باند را فراهم کند؛ بدون نیاز به ساخت سخت افزارهای اختصاصی. در حقیقت، پهنای باند محدود تنها مانع گسترش این تکنولوژی در سطح جهان است.


http://picup.ir/image-BB9F_4B3A2487.jpg (http://picup.ir/share-BB9F_4B3A2487.html)

محبوبیت دیوانه وار بازی های iPhone (http://www.bit-tech.net/gaming/apple/) نشان داده است که رسانه های فیزیکی و گرافیک های طبیعی و با کیفیت، حیاتی نیستند و سازندگان کنسول نیز قادر خواهند بود با یک کنسول online که نیازمند به روز رسانی های مداوم firmware است، کنترل بیشتری بر استفاده ی غیر قانونی داشته باشند. تنها این هم نیست، مرگ رسانه های فیزیکی همچنین کار را برای توسعه دهندگان مستقل آسان خواهد کرد تا بدون هزینه ی انتشار، خودی نشان دهند و در صنعتی که در حال حاضر با کمترین قیمت ممکن به تازگی و نوآوری نیازمند است، این مسئله ضروری خواهد بود.

هم اکنون، به جای افزایش قدرت پردازش ها، می توانیم چشم انتظار دیدن چیزهای بیشتری در زمینه های تسریع کاربری و افزونه ها باشیم، مانند کنترلرهای جدید. Wii نشان داد که شما برای موفق بودن یک کنسول نیاز به گرافیک های مدرن ندارید، و اینطور به نظر می رسد که بیشتر مردم از گرافیک های ایجاد شده توسط Xbox 360 و PS3 بسیار راضی اند. من یک نسل دیگر از کنسول های استاندارد و آشنا را غیر محتمل نمی شمارم، اما یقین دارم که در آینده کنسول هایی که ما می شناسیم با سیستم های گیمینگ online جدید جایگزین خواهند شد.

منبع (http://www.bit-tech.net/gaming/ps3/2009/12/14/is-console-gaming-dying/1)

.................................................. .................................................. .........................................
پ.ن: خیلی وقت بود می خواستم این مقاله را ترجمه کنم اما فرصت کافی نداشتم... امیدوارم مفید باشد

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد