ریپورتر
10th February 2010, 06:45 PM
بكارگیری آسفالتهای پلیمری [/URL] [URL="http://khakzad.com/index.php?option=com_mailto&tmpl=component&link=aHR0cDovL2toYWt6YWQuY29tL2luZGV4LnBocD9vcHRpb 249Y29tX2NvbnRlbnQmdmlldz1hcnRpY2xlJmlkPTI5MDoxMzg 4LTAxLTEyLTAzLTUzLTMzJmNhdGlkPTU2OjEzODctMTItMjctM TgtMTQtMDgmSXRlbWlkPTY2"] (http://khakzad.com/index.php?view=article&catid=56%3A1387-12-27-18-14-08&id=290%3A1388-01-12-03-53-33&tmpl=component&print=1&layout=default&page=&option=com_content&Itemid=66) وجود صدها کیلومتر بزرگراه، آزادراه، جاده و اتوبان در کشور نشان از اهمیت توسعه ارتباطات زمینی و در عین حال لزوم توجه دولت و سازمانهای ذیربط از جمله وزارت راه و شهرداریها دارد چرا که به دلیل عدم توسعه همسان با تقاضای ناوگان حمل و نقل ریلی و هوایی مسافرتهای درونشهری و برونشهری بسیاری از طریق راههای زمینی انجام میشود.
با توجه به اینکه استحکام و حفظ امنیت جای مسافران در احداث بزرگراهها امری است که پیش از هر نکته دیگری حتی قبل از توسعه راهها باید مورد توجه مسوولان ذیربط باشد، از این رو بکارگیری موادی که علاوه بر استحکام موجب ماندگاری و صرفهجویی هزینه در زمان طولانی میشود، اهمیت مییابد چرا که در صورت ساخت راهها بدون توجه به فنآوریهای به روز موجب هدر رفتن انرژی، هزینه و زمان زیادی میشود.
بنابراین گزارش، طبق آمارهای موجود در سال 83 در تهران حدود 311کیلومتر بزرگراه و 6567کیلومتر راه ساخته شده که به دلیل عدم بهکارگیری فنآوری روز نزدیک به 300میلیارد ریال هزینه صرف بازسازی این راهها شده است. به طوری که در هر کیلومتر روکش آسفالت 100 تا 150میلیون تومان هزینه صرف شده است.
در کشورهای پیشرفته دنیا به منظور صرفهجویی هزینه در مدت زمان طولانی استحکام آسفالت، افزایش میزان امنیت از قیر اصلاحشده با افزودن مادهای به نام SBS استفاده میکنند.
این گزارش حاکی است، استفاده از قیر اصلاح شده توسط SBS از حدود 15سال قبل در کشورهای پیشرفته به کار گرفته شده و موجب ارتقای کیفیت آسفالت و مقاومت آن در برابر سرما و گرما شده و در نهایت منجر به صرفهجویی قابلتوجهی شده است.
در ایران نیز وزارت راه و ترابری و شهرداری استفاده از قیر اصلاحشده توسط SBS را مورد توجه قرار دادهاند.
قیر ماده نرمی است که تا حد زیادی نسبت به تغییر آسیبپذیر است و فشار بهوجود آمده توسط حجم ترافیک و شرایط جوی باعث فرسودگی زودرس و بروز شکافهایی در سطح آسفالت میشود.
مشاور تکنولوژی شرکت ناور لاستیک می گوید: مقاومت کم قیر در برابر شکافها و سخت شدن آن به علت چسبندگی کم و دمای بالا تغییرشکل دائمی در سطح جاده به وجود آمده و این امر هزینه نگهداری آسفالت را افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه آسفالت اصلاحشده توسط پلیمر منجر به رفع اشکالات مذکور میشود خاطرنشان کرد: این امر همچنین منجر به حفظ امنیت وسایل در حال حرکت میشود.
وی با بیان اینکه SBS دارای خواص الاستومری بالا بوده افزود: این خواص در نتیجه اتصال شبکهای موجود در ساختمان مولکولی حاصل گردیده است و این امر در نهایت باعث بهرهگیری از قیر اصلاح شده توسط پلیمر در سختترین شرایط جوی و بهبود خواص قیر میگردد.
به گفته وی، افزایش خواص مکانیکی مخلوط قیر با پلیمر بهخصوص در حالت چسبندگی آن به بتون، گیرایی و چسبندگی بالا در سطح، قدرت حفظ خصوصیات و اثرات قابلملاحظه در عمر قیر به کار گرفته شده، استقامت در مقابل از دست دادن شکل اولیه و دوام بیشتر آسفالت (Ageng) از دیگر خواص SBS هستند.
وی در تشریح روش تهیه قیر اصلاح شده با پلیمر گفت: ابتدا قیر را در 180درجه سانتیگراد حرارت داده و نوع پلیمر انتخابشده را وزن نموده و به دستگاه میکسر قیر اضافه مینماییم، همچنین برای مصارف جادهای نوع پلیمر EUROPRENE SOL T در محدوده بین 4 تا 6درصد وزن قیر محاسبه و اضافه میگردد.به گفته وی، افزایش زمان در میکسر جهت مخلوط باعث بهتر شدن پلیمر و یکنواخت بودن مخلوط و لیکن کاهش در میزان بعضی از خواص قیر اصلاح شده خواهد بود.
برای نخستینبار در کشور تکنولوژی جدید صنعت آسفالت از سوی شهرداری تهران در منطقه 5 تهران به کار گرفته شد.
این گزارش حاکی است، به کارگیری این تکنولوژی کیفیت و دوام بیشتر، افزایش ایمنی و سرعت عملیات روکش آسفالت معابر شهری را به دنبال خواهد داشت.
منبع: (http://khakzad.com/) وبلاگ اسماعیل محمدی - mohandesi-sakhteman.blogfa.com
با توجه به اینکه استحکام و حفظ امنیت جای مسافران در احداث بزرگراهها امری است که پیش از هر نکته دیگری حتی قبل از توسعه راهها باید مورد توجه مسوولان ذیربط باشد، از این رو بکارگیری موادی که علاوه بر استحکام موجب ماندگاری و صرفهجویی هزینه در زمان طولانی میشود، اهمیت مییابد چرا که در صورت ساخت راهها بدون توجه به فنآوریهای به روز موجب هدر رفتن انرژی، هزینه و زمان زیادی میشود.
بنابراین گزارش، طبق آمارهای موجود در سال 83 در تهران حدود 311کیلومتر بزرگراه و 6567کیلومتر راه ساخته شده که به دلیل عدم بهکارگیری فنآوری روز نزدیک به 300میلیارد ریال هزینه صرف بازسازی این راهها شده است. به طوری که در هر کیلومتر روکش آسفالت 100 تا 150میلیون تومان هزینه صرف شده است.
در کشورهای پیشرفته دنیا به منظور صرفهجویی هزینه در مدت زمان طولانی استحکام آسفالت، افزایش میزان امنیت از قیر اصلاحشده با افزودن مادهای به نام SBS استفاده میکنند.
این گزارش حاکی است، استفاده از قیر اصلاح شده توسط SBS از حدود 15سال قبل در کشورهای پیشرفته به کار گرفته شده و موجب ارتقای کیفیت آسفالت و مقاومت آن در برابر سرما و گرما شده و در نهایت منجر به صرفهجویی قابلتوجهی شده است.
در ایران نیز وزارت راه و ترابری و شهرداری استفاده از قیر اصلاحشده توسط SBS را مورد توجه قرار دادهاند.
قیر ماده نرمی است که تا حد زیادی نسبت به تغییر آسیبپذیر است و فشار بهوجود آمده توسط حجم ترافیک و شرایط جوی باعث فرسودگی زودرس و بروز شکافهایی در سطح آسفالت میشود.
مشاور تکنولوژی شرکت ناور لاستیک می گوید: مقاومت کم قیر در برابر شکافها و سخت شدن آن به علت چسبندگی کم و دمای بالا تغییرشکل دائمی در سطح جاده به وجود آمده و این امر هزینه نگهداری آسفالت را افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه آسفالت اصلاحشده توسط پلیمر منجر به رفع اشکالات مذکور میشود خاطرنشان کرد: این امر همچنین منجر به حفظ امنیت وسایل در حال حرکت میشود.
وی با بیان اینکه SBS دارای خواص الاستومری بالا بوده افزود: این خواص در نتیجه اتصال شبکهای موجود در ساختمان مولکولی حاصل گردیده است و این امر در نهایت باعث بهرهگیری از قیر اصلاح شده توسط پلیمر در سختترین شرایط جوی و بهبود خواص قیر میگردد.
به گفته وی، افزایش خواص مکانیکی مخلوط قیر با پلیمر بهخصوص در حالت چسبندگی آن به بتون، گیرایی و چسبندگی بالا در سطح، قدرت حفظ خصوصیات و اثرات قابلملاحظه در عمر قیر به کار گرفته شده، استقامت در مقابل از دست دادن شکل اولیه و دوام بیشتر آسفالت (Ageng) از دیگر خواص SBS هستند.
وی در تشریح روش تهیه قیر اصلاح شده با پلیمر گفت: ابتدا قیر را در 180درجه سانتیگراد حرارت داده و نوع پلیمر انتخابشده را وزن نموده و به دستگاه میکسر قیر اضافه مینماییم، همچنین برای مصارف جادهای نوع پلیمر EUROPRENE SOL T در محدوده بین 4 تا 6درصد وزن قیر محاسبه و اضافه میگردد.به گفته وی، افزایش زمان در میکسر جهت مخلوط باعث بهتر شدن پلیمر و یکنواخت بودن مخلوط و لیکن کاهش در میزان بعضی از خواص قیر اصلاح شده خواهد بود.
برای نخستینبار در کشور تکنولوژی جدید صنعت آسفالت از سوی شهرداری تهران در منطقه 5 تهران به کار گرفته شد.
این گزارش حاکی است، به کارگیری این تکنولوژی کیفیت و دوام بیشتر، افزایش ایمنی و سرعت عملیات روکش آسفالت معابر شهری را به دنبال خواهد داشت.
منبع: (http://khakzad.com/) وبلاگ اسماعیل محمدی - mohandesi-sakhteman.blogfa.com