آبجی
2nd February 2010, 01:22 PM
دنیای نرمافزار، دنیایی پویا و در حال رشد است. هر روز شاهد ورود نرمافزارهای جدید با قابلیتهای متفاوت به بازار هستیم. اما این فرآیند رو به جلو، دارای کاستیهایی نیز است. یکی از آنها عدم برقراری ارتباط صحیح با کاربر است. سوالی که من میپرسم و سعی دارم در این مقاله به آن پاسخ دهم، این است که چه زمانی کار با یک نرمافزار سبب عصبی شدنتان میشود؟! شاید یکی از پاسخها این باشد: زمانی که یک نسخه جدید از آن نرمافزار که بیصبرانه منتظرش بودید وارد بازار میشود و شما بسیار خوشحال آن را نصب میکنید اما زمانی که میخواهید کار با آن را آغاز کنید متوجه میشوید که آن نرمافزار مدام در حال بهروزرسانی خودش است و یا مدام از شما میخواهد که نرمافزار خریداری شده را ثبت کنید و بسیاری موارد دیگر. سیاستهای قدیمیای که یک نرمافزار واقعا خوب را بد نشان میدهد. اینها موضوعاتی است که برای بازار تجاری آن نرمافزار نوعی تهدید محسوب میشود. ما در این مقاله به بررسی ۷ مورد از بدترین موضوعات آزاردهنده در نرمافزارها میپردازیم. ۱) بررسی اصل بودن نرمافزار
من درک میکنم که توسعهدهندگان نرمافزار توقع دارند که در ازای محصولی که ایجاد کردهاند از مصرفکننده آن پول دریافت کنند. اما برخی از آنها تلاش میکنند که مدام صداقت ما را زیر سوال ببرند!
وارد کردن شماره سریال کالا در میان محصولات شرکتهای بزرگی نظیر Adobe، Microsoft، Palm، Intuit و بسیاری دیگر رایج است. مشکل این شمارهها این است که هر زمان که شما بخواهید نرمافزار را بر روی یک کامپیوتر دیگر و یا به هر دلیلی مجددا بر روی همان کامپیوتر قبلی نصب کنید، میبایست همه جا را برای پیدا کردن آن شماره سریال زیر و رو کنید.
من آرزو میکنم روزی همه این شرکتها شماره سریالها را به پست الکترونیک مشتری ارسال کنند تا کاربر در هر زمان که بخواهد آن نرمافزار را مجددا نصب کند بتواند با یک کپی ساده این کار را انجام دهد. کاری که هماکنون شرکت Adobe و برخی سایتهای اینترنتی ارائهکننده بازیهای کامپیوتری برای محصولات ثبتشدهشان انجام میدهند. شکی نیست که بررسی اصل بودن کپی محصول، اهمیتی خاص برای توسعهدهنده نرمافزار دارد، اما این بررسی میتواند تنها یکبار اتفاق بیفتد. شاید متوجه شده باشید که منظورم شرکت Microsoft و استفاده از Windows/Office Genuine Advantage است. وظیفه Genuine بررسی اصل بودن سیستم عامل و نرمافزار Office ۲۰۰۷ است و در هر زمان که کاربر بخواهد برنامهای نظیر Windows Defender و یا بهروزرسانیای که از نظر Microsoft غیربحرانی (Noncritical Update) محسوب میشود را دانلود کند میبایست به Microsoft ثابت کند که نسخه او اصل است. آیا بهتر نیست که این بررسی تنها یکبار اتفاق بیفتد؟
۲) سرگردانی در DRM
قانون مدیریت حقوق دیجیتالی (Digital Rights Management) در بسیاری ابعاد دارای نقصهای فراوان است. اما به نظر من بااهمیتترین آنها نبودن استانداردی برای فایلهای صوتی و ویدیویی در DRM است که شاید مقصران اصلی آن Apple، Microsoft، Real و همه شرکتهای فعال در خصوص ارائه نرمافزارهای پخشکننده اینگونه فایلها باشند. این موضوع منصفانه نیست که من مجبور باشم که یک آهنگ یا نمایش تلویزیونی را یکبار برای iPod، بار دیگر برای استفاده در کامپیوتر شخصیام و یکبار هم برای دستگاه DVD Player خریداری کنم.
۳) نداشتن گزینه «هرگز این پنجره را به من نشان مده!»
یک شیوه مودبانه برای درخواست ثبت محصول آن است که پس از پایان یافتن نصب، پنجرهای نمایش داده شود و از شما بخواهد محصول نصب شده را ثبت کنید. اما وقتی که پپغام درخواست ثبت نرمافزار بهصورت پیدرپی و همیشگی ظاهر شود آن زمان است که من عصبی میشوم، مشکلی که اغلب در نرمافزارهای ضدویروس به چشم میخورد. منظورم گزینه «در آینده به من یادآوری کن» (Remind Me Later) است که وجود گزینه دیگری با عنوان «هرگز این پنجره را به من نمایش مده!» در کنار گزینه قبلی لازم به نظر میرسد.
۴) ایمیلهای ناخواسته
من متوجه این موضوع هستم که زمانی که یک نرمافزار را ثبت میکنم در واقع با دادن آدرس پست الکترونیکم در آینده ایمیلهایی را از سوی شرکت سرویسدهنده در خصوص مثلا بهروزرسانیهای جدید دریافت خواهم کرد. من امیدوارم که یک روز بتوان در همان صفحه ثبتنام، گزینههای مربوط به دریافت خبرنامهها را نیز تغییر داد. بسیاری از شرکتها از شما میخواهند با کلیک بر روی لینکی که به صفحه حریم خصوصی هدایت میشود این تغییرات را اعمال کنید. من ترجیح میدهم برای مشاهده خبرنامهها به صفحه مربوطه وارد شوم و هیچ چیز را بهصورت پیش فرض دریافت نکنم.
۵) هر چه اتفاق بیفتد خوشایند است؟
موضوع آزاردهنده دیگر بهروزرسانی و اجرای نرمافزار بدون اجازه کاربر است. مثلا همکار من بهروزرسانی اتوماتیک Firefox را آزاردهنده میداند. او اینگونه مینویسد: «Firefox عزیز! من تو را دوست دارم اما اگر قرار باشد که هر زمان که مرورگر را باز میکنم آپدیتی شروع به نصب شود بدون اینکه از من در خصوص نصب آن سوالی پرسیده شده باشد من چارهای جز کنار گذاشتن تو ندارم.»مشکل دیگری که میتوان در این دسته لحاظ کرد قرار گرفتن نرمافزار در قسمت Startup سیستم عامل است، بدون اینکه از کاربر در خصوص این کار سوالی پرسیده شده باشد که بهعنوان نمونه میتوان به QuickTime و Acrobat Reader اشاره کرد. برخی از آنها بهصورت آیکون کوچک در کنار ساعت(Tray Icon) نشان داده میشوند و شما می توانید آنها را بهصورت دستی غیرفعال کنید، اما برخی دیگر حتی چنین قابلیتی هم ندارند. بدترین حالت آن این است که شما نتوانید نرمافزار را از Startup خارج کنید مگر آنکه کل نرمافزار را حذف (Uninstall) کنید.
۶) عدم پشتیبانی
صحنه غروب آفتاب در ساحل دریا بسیار زیبا است، اما زمانی که پشتیبانی از یک نرمافزار غروب میکند و اطلاعات مالی یا ضدویروس شما را تهدید کند، دیگر صحنه خوشایندی نخواهد بود. اگر نسخه Microsoft Money، دو سال قدیمی باشد و یا Intuit Quicken سه سال از آن گذشته باشد دیگر قادر به دانلود اطلاعات مالی نخواهید بود. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید البته در صورتی که نرمافزارهای شرکت شما آنرا پشتیبانی کنند ارسال اطلاعات در یک فرمت قابل پشتیبانی (معمولا ofx) و سپس وارد کردن آنها به نرمافزار Money یا Quicken بهصورت دستی است. برای نرمافزارهای ضدویروس معمولا نمیتوان بهروزرسانیهای جدید را با نسخه قدیمی استفاده کرد. Intuit و Microsoft بر این نکته اصرار میورزند که منابع کافی برای پشتیبانی نسخههای قدیمی Quicken و Money ندارند. ضمن اینکه نگارشهای جدید از امکانات بیشتری برخوردار شدهاند. این موضوع منطقی به نظر نمیرسد. واقعیت این است که تولیدکنندگان نرمافزار میخواهند با این کار مشتریان را مجبور به بهروزکردن بستههای نرمافزاریشان کنند حتی اگر آنها قابلیتهای جدید اضافه شده را نخواهند.
به عنوان یک نظر، بسیاری از مشتریان حاضرند با پرداخت مبلغی به توسعهدهنده همچنان محصولات قدیمیشان پشتیبانی شود. در اینجا صحبت از خساست نیست. موضوع این است که اگر شما نرمافزاری دارید که نیازهای شما را برطرف میکند دیگر چه نیازی به تغییر نگارش آن است که ممکن است بسیار متفاوت با نسخه قبلی باشد. آیا قرار دادن فایلهای بهروزرسانی برای نسخههای قدیمی ضدویروس کاری مشکل برای شرکتهای توسعهدهنده نرمافزارهای ضدویروس است؟ و آخرین جمله این بخش اینکه مجبور کردن مصرفکننده به ارتقای نرمافزاری که با آن راحت است کاری آزاردهنده است و شرکتهای توسعهدهنده میبایست بهدنبال راهی دیگر برای بازاریابی نگارشهای جدیدتر محصولاتشان باشند.
۷) ناهماهنگی میان نرمافزارهای تحت ویندوز
Windows امکانات زیادی را در اختیار برنامهنویسان قرار میدهد بهنحوی که آزادانه بتوانند برنامههای خود را بنویسند. این آزادی از یک سو باعث ایجاد خلاقیت بیشتر میشود اما از سویی دیگر سبب عدم یکپارچگی شده است. مثال: بر خلاف اکثر نرمافزارها، در Adobe InCopy حتی اگر نرمافزار در حالت پیشزمینه نباشد نشانگر ماوس بهحالت چشمکزن باقی میماند. حال اگر شما بر روی iTunes کلیک کنید تا آهنگ بعدی را پخش کند و بعد میز کارتان را ترک کنید هنگامی که باز میشد و به نشانگر ماوس توجه میکنید فکر میکنید که همچنان در پنجره InCopy هستید.
نمونه دیگری که میتوان مثال زد مربوط به جابهجا شدن میان پنجرههای باز است. هنگامی که در بین پنجرههای نرمافزارهای Word یا Excel سوئیچ میکنید با اولین کلیک تنها پنجره فعال میشود در صورتی که در iTunes منوها هم ظاهر میشوند و یا در Fire Fox آن کلیک کارهای بسیاری انجام میدهد. هیچکدام از اینها بد نیستند اما بهتر است یکی از آنها بهعنوان استاندارد در نظر گرفته شود و همه از آن استاندارد تبعیت کنند.
مترجم: سیدحسین محتسبی
اخبار فنآوری اطلاعات ایتنا
من درک میکنم که توسعهدهندگان نرمافزار توقع دارند که در ازای محصولی که ایجاد کردهاند از مصرفکننده آن پول دریافت کنند. اما برخی از آنها تلاش میکنند که مدام صداقت ما را زیر سوال ببرند!
وارد کردن شماره سریال کالا در میان محصولات شرکتهای بزرگی نظیر Adobe، Microsoft، Palm، Intuit و بسیاری دیگر رایج است. مشکل این شمارهها این است که هر زمان که شما بخواهید نرمافزار را بر روی یک کامپیوتر دیگر و یا به هر دلیلی مجددا بر روی همان کامپیوتر قبلی نصب کنید، میبایست همه جا را برای پیدا کردن آن شماره سریال زیر و رو کنید.
من آرزو میکنم روزی همه این شرکتها شماره سریالها را به پست الکترونیک مشتری ارسال کنند تا کاربر در هر زمان که بخواهد آن نرمافزار را مجددا نصب کند بتواند با یک کپی ساده این کار را انجام دهد. کاری که هماکنون شرکت Adobe و برخی سایتهای اینترنتی ارائهکننده بازیهای کامپیوتری برای محصولات ثبتشدهشان انجام میدهند. شکی نیست که بررسی اصل بودن کپی محصول، اهمیتی خاص برای توسعهدهنده نرمافزار دارد، اما این بررسی میتواند تنها یکبار اتفاق بیفتد. شاید متوجه شده باشید که منظورم شرکت Microsoft و استفاده از Windows/Office Genuine Advantage است. وظیفه Genuine بررسی اصل بودن سیستم عامل و نرمافزار Office ۲۰۰۷ است و در هر زمان که کاربر بخواهد برنامهای نظیر Windows Defender و یا بهروزرسانیای که از نظر Microsoft غیربحرانی (Noncritical Update) محسوب میشود را دانلود کند میبایست به Microsoft ثابت کند که نسخه او اصل است. آیا بهتر نیست که این بررسی تنها یکبار اتفاق بیفتد؟
۲) سرگردانی در DRM
قانون مدیریت حقوق دیجیتالی (Digital Rights Management) در بسیاری ابعاد دارای نقصهای فراوان است. اما به نظر من بااهمیتترین آنها نبودن استانداردی برای فایلهای صوتی و ویدیویی در DRM است که شاید مقصران اصلی آن Apple، Microsoft، Real و همه شرکتهای فعال در خصوص ارائه نرمافزارهای پخشکننده اینگونه فایلها باشند. این موضوع منصفانه نیست که من مجبور باشم که یک آهنگ یا نمایش تلویزیونی را یکبار برای iPod، بار دیگر برای استفاده در کامپیوتر شخصیام و یکبار هم برای دستگاه DVD Player خریداری کنم.
۳) نداشتن گزینه «هرگز این پنجره را به من نشان مده!»
یک شیوه مودبانه برای درخواست ثبت محصول آن است که پس از پایان یافتن نصب، پنجرهای نمایش داده شود و از شما بخواهد محصول نصب شده را ثبت کنید. اما وقتی که پپغام درخواست ثبت نرمافزار بهصورت پیدرپی و همیشگی ظاهر شود آن زمان است که من عصبی میشوم، مشکلی که اغلب در نرمافزارهای ضدویروس به چشم میخورد. منظورم گزینه «در آینده به من یادآوری کن» (Remind Me Later) است که وجود گزینه دیگری با عنوان «هرگز این پنجره را به من نمایش مده!» در کنار گزینه قبلی لازم به نظر میرسد.
۴) ایمیلهای ناخواسته
من متوجه این موضوع هستم که زمانی که یک نرمافزار را ثبت میکنم در واقع با دادن آدرس پست الکترونیکم در آینده ایمیلهایی را از سوی شرکت سرویسدهنده در خصوص مثلا بهروزرسانیهای جدید دریافت خواهم کرد. من امیدوارم که یک روز بتوان در همان صفحه ثبتنام، گزینههای مربوط به دریافت خبرنامهها را نیز تغییر داد. بسیاری از شرکتها از شما میخواهند با کلیک بر روی لینکی که به صفحه حریم خصوصی هدایت میشود این تغییرات را اعمال کنید. من ترجیح میدهم برای مشاهده خبرنامهها به صفحه مربوطه وارد شوم و هیچ چیز را بهصورت پیش فرض دریافت نکنم.
۵) هر چه اتفاق بیفتد خوشایند است؟
موضوع آزاردهنده دیگر بهروزرسانی و اجرای نرمافزار بدون اجازه کاربر است. مثلا همکار من بهروزرسانی اتوماتیک Firefox را آزاردهنده میداند. او اینگونه مینویسد: «Firefox عزیز! من تو را دوست دارم اما اگر قرار باشد که هر زمان که مرورگر را باز میکنم آپدیتی شروع به نصب شود بدون اینکه از من در خصوص نصب آن سوالی پرسیده شده باشد من چارهای جز کنار گذاشتن تو ندارم.»مشکل دیگری که میتوان در این دسته لحاظ کرد قرار گرفتن نرمافزار در قسمت Startup سیستم عامل است، بدون اینکه از کاربر در خصوص این کار سوالی پرسیده شده باشد که بهعنوان نمونه میتوان به QuickTime و Acrobat Reader اشاره کرد. برخی از آنها بهصورت آیکون کوچک در کنار ساعت(Tray Icon) نشان داده میشوند و شما می توانید آنها را بهصورت دستی غیرفعال کنید، اما برخی دیگر حتی چنین قابلیتی هم ندارند. بدترین حالت آن این است که شما نتوانید نرمافزار را از Startup خارج کنید مگر آنکه کل نرمافزار را حذف (Uninstall) کنید.
۶) عدم پشتیبانی
صحنه غروب آفتاب در ساحل دریا بسیار زیبا است، اما زمانی که پشتیبانی از یک نرمافزار غروب میکند و اطلاعات مالی یا ضدویروس شما را تهدید کند، دیگر صحنه خوشایندی نخواهد بود. اگر نسخه Microsoft Money، دو سال قدیمی باشد و یا Intuit Quicken سه سال از آن گذشته باشد دیگر قادر به دانلود اطلاعات مالی نخواهید بود. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید البته در صورتی که نرمافزارهای شرکت شما آنرا پشتیبانی کنند ارسال اطلاعات در یک فرمت قابل پشتیبانی (معمولا ofx) و سپس وارد کردن آنها به نرمافزار Money یا Quicken بهصورت دستی است. برای نرمافزارهای ضدویروس معمولا نمیتوان بهروزرسانیهای جدید را با نسخه قدیمی استفاده کرد. Intuit و Microsoft بر این نکته اصرار میورزند که منابع کافی برای پشتیبانی نسخههای قدیمی Quicken و Money ندارند. ضمن اینکه نگارشهای جدید از امکانات بیشتری برخوردار شدهاند. این موضوع منطقی به نظر نمیرسد. واقعیت این است که تولیدکنندگان نرمافزار میخواهند با این کار مشتریان را مجبور به بهروزکردن بستههای نرمافزاریشان کنند حتی اگر آنها قابلیتهای جدید اضافه شده را نخواهند.
به عنوان یک نظر، بسیاری از مشتریان حاضرند با پرداخت مبلغی به توسعهدهنده همچنان محصولات قدیمیشان پشتیبانی شود. در اینجا صحبت از خساست نیست. موضوع این است که اگر شما نرمافزاری دارید که نیازهای شما را برطرف میکند دیگر چه نیازی به تغییر نگارش آن است که ممکن است بسیار متفاوت با نسخه قبلی باشد. آیا قرار دادن فایلهای بهروزرسانی برای نسخههای قدیمی ضدویروس کاری مشکل برای شرکتهای توسعهدهنده نرمافزارهای ضدویروس است؟ و آخرین جمله این بخش اینکه مجبور کردن مصرفکننده به ارتقای نرمافزاری که با آن راحت است کاری آزاردهنده است و شرکتهای توسعهدهنده میبایست بهدنبال راهی دیگر برای بازاریابی نگارشهای جدیدتر محصولاتشان باشند.
۷) ناهماهنگی میان نرمافزارهای تحت ویندوز
Windows امکانات زیادی را در اختیار برنامهنویسان قرار میدهد بهنحوی که آزادانه بتوانند برنامههای خود را بنویسند. این آزادی از یک سو باعث ایجاد خلاقیت بیشتر میشود اما از سویی دیگر سبب عدم یکپارچگی شده است. مثال: بر خلاف اکثر نرمافزارها، در Adobe InCopy حتی اگر نرمافزار در حالت پیشزمینه نباشد نشانگر ماوس بهحالت چشمکزن باقی میماند. حال اگر شما بر روی iTunes کلیک کنید تا آهنگ بعدی را پخش کند و بعد میز کارتان را ترک کنید هنگامی که باز میشد و به نشانگر ماوس توجه میکنید فکر میکنید که همچنان در پنجره InCopy هستید.
نمونه دیگری که میتوان مثال زد مربوط به جابهجا شدن میان پنجرههای باز است. هنگامی که در بین پنجرههای نرمافزارهای Word یا Excel سوئیچ میکنید با اولین کلیک تنها پنجره فعال میشود در صورتی که در iTunes منوها هم ظاهر میشوند و یا در Fire Fox آن کلیک کارهای بسیاری انجام میدهد. هیچکدام از اینها بد نیستند اما بهتر است یکی از آنها بهعنوان استاندارد در نظر گرفته شود و همه از آن استاندارد تبعیت کنند.
مترجم: سیدحسین محتسبی
اخبار فنآوری اطلاعات ایتنا