*مینا*
29th January 2010, 02:56 PM
http://www.aftab.ir/articles/science_education/knowing/images/2e070ace05a444f4c2c491c97c846cd4.jpg
غولهای فناوری نظیر اینتل و گوگل طی چرخش کاری جالب توجه و با امید آوردن قدرت رایانههای شخصی به درون خودروها، توجهشان از صفحات نمایش رایانهای و کاربری آنلاین را به درون خودروها و بر پیشانی داشبورد ماشین معطوف میسازند.
به واقع این غولهای فناوری متوجه شدهاند که فرصت و امکانات بالقوه فراوانی برای کسب سود و منافع قابل توجه در زمینه کار کردن با خودروسازان بزرگ برای ارائه نسل نوینی از ادوات و وسایل وسوسهانگیز و پرجذبه وجود دارد که در صورت عملی شدن مقاومت مصرفکنندگان را درهم شکسته و چارهای جز خرید برای آنها باقی نخواهد گذاشت.
بتازگی و در نمایش تجهیزات الکترونیک مصرفکننده که در نوع خود ویترین تجاری سالانه صنعت الکترونیک محسوب میشود، شرکتهای بزرگی همچون گوگل و اینتل وسعت جاهطلبی و بلندپروازیهایشان را با عرضه محصولاتی خودرو محور برای عموم علاقهمندان به نمایش گذاشتهاند. در این میان، محصولی که بیش از همه توجه مصرفکنندگان را در این شوی الکترونیک به خود جلب کرده است، صفحات نمایشگر ۱۰ اینچی بود که برای نشان دادن ویدئوهایی با کیفیت آشکارسازی بالا، نقشههای سهبعدی و همچنین صفحات وب ساخته و پرداخته شده بودند و البته محل تعبیه و استقرار آنها نه روی میز یا داخل کیف، بلکه درست بالای دسته دنده خودرو در نظر گرفته شده بود.
رونمایی از این محصول رایانهای خودرو محور در حالی با استقبال همگان و بویژه صنعت خودروسازی روبهرو میشود که موج اول اینگونه تجهیزات با یدک کشیدن عنوان «سامانههای اطلاع رسانی خودرویی» بازار امسال را هدف خود قرار میدهد. در حالی که تا پیش از این مشخصههای ناوبری موجود در خودروها به عنوان ادوات و تجهیزاتی که از ابتدای ساخت روی خودرو سوار میشدند در ردیف گزینههای اختیاری هزینهبر و گران به حساب میآمدند، اما اینک کارشناسان معتقدند سامانههای جدید این شانس را دارند تا بزودی به عنوان تجهیزات استاندارد در طیف وسیعی از خودروها به کار گمارده شوند. ویژگی بارز این ادوات الکترونیکی بر خلاف مدلهای ابتدایی و تزیینی آنجا خود را نشان میدهد که رانندگان را از تماشای فیلم و تصویر یا استفاده از برخی کارکردهای دیگر ضمن حرکت خودرو باز میدارد؛ اما در عین حال رانندگان هنوز هم میتوانند تنها با اشاره یک انگشت به محتویات رایانه همنشین خود سرک بکشند و هر زمان که اراده کنند به موارد دلخواه و مورد نیازشان همچون مرور رستورانها و منوهای غذایی متنوع و آلبومهای موسیقی دسترسی داشته باشند.
در این میان، نباید از واکنش طرفداران مسائل ایمنی غافل ماند که معتقدند شرکتهای عرضهکننده این فناوریها در قبال نصب ادوات و تجهیزاتی که حین رانندگی باعث حواس پرتی میشوند، حساسیت و توجه کافی ندارند. ضمن این که گرایش به نصب تجهیزاتی از این دست در حالی رونق میگیرد که در خصوص استفاده از گوشیهای تلفن همراه در خودروها و اجتناب از هزاران خسارت و آسیبهای مالی و جانی که مساله غفلت و حواس پرتی رانندگان هر ساله به بار میآورد، بحثهایی دیده میشود. در همین رابطه، نیکولاس اشفورد دانشیار فناوری و خطمشی آن در انستیتو فناوری ماساچوست (ام.آی.تی) درخصوص فناوریهای اطلاعاتی خودرویی معتقد است: این قضیه در بهترین حالت غیرمسوولانه و در بدترین حالت خود نیز مهلک و کشنده است و متأسفانه این فناوریها هم برای رانندگان و هم عابران در حکم تداوم همان روند شناختهشده دنبال کردن سود بیشتر به جای ایمنی و سلامت به شمار میرود.
با این اوصاف جنبه خوشایند و هیجانانگیز فناوری رانندگی آنلاین همان راهی است که شرکت خودروسازی آئودی پاییز امسال پیشروی رانندگان خود میگشاید تا ضمن رانندگی هر قدر که بخواهند اطلاعات بیرون بکشند یا به هر جایی متصل شوند. با وجود این همنشین کوچک در کنارتان، اگر ببینید وقت ناهار است کافی است تنها با اشاره نوک انگشت روی منوی نمایشگر و وارد کردن یک مدخل ویکیپدیا روی مثلا نام میدان مورد نظرتان، عکسها و مروری بر رستورانهای واقع در آن نزدیکی و انیمیشنی از راههای رسیدن به محل را فورا در اختیار خواهید داشت.
ازجمله موارد هشداردهندهای که سامانه آئودی هنگام روشن شدن میخواند پیغام «لطفا فقط زمانی از خدمات آنلاین استفاده کنید که وضعیت ترافیکی اجازه انجام ایمن آن را به شما میدهد» است. البته طراحان ضمن اشاره به اولویت داشتن مساله ایمنی، خاطر نشان میکنند در حال ساخت یا کار در زمینه فناوری مشابهی توام با فرامین صوتی و صفحات نمایشگری هستند که میتواند همزمان نقشهای را برای راننده و فیلمی سینمایی را برای سرنشین جلویی نشان دهد؛ نمونه این محصول در مدل جدید خودروی جاگوار موسوم به XJ دیده میشود. در همین خصوص جیم بوژکوفسکی، مدیر بخش مهندسی سامانههای تجهیزات الکترونیکی شرکت فورد از تلاش طراحان برای ایجاد نوعی تجربه رانندگی بسیار سرگرمکننده و هیجانانگیز که ممکن است کسی آرزوی حضور در آن را داشته باشد خبر میدهد که در ضمن قرار است نسبت به ایمنی هر چه بیشتر آن نیز اطمینان حاصل شود. سامانه جدید شرکت فورد موسوم به MyFord نیز ازجمله این فناوریهاست که ضمن حرکت خودرو، به راننده اجازه تنظیم درجه حرارت مناسب یا تماس با یک دوست را میدهد؛ اما در عین حال، جستجوگر وب تعبیه شده در آن تنها زمانی که خودرو متوقف شده است کار میکند.
فناوری آنلاین در خودروها و چالشهای مرتبط با آن تا زمانی که مصرفکننده وسوسه تجربه منحصربه فرد آن را در ذهن داشته باشد، اجتنابناپذیر و رو به رشد خواهد بودشرکت فورد با رونمایی از یک کنسول داشبورد جدید و پیچیده، ورود ماشین مجهز به سامانه آنلاین پیشرفته خود را به سرزمین ادوات الکترونیکی عجیب و دیدنی خوشامد میگوید. در این خودرو، صفحه نمایشگر رنگی ۲/۴ اینچی واقع در سمت چپ سرعت سنج اطلاعاتی را درباره خودرو مثل میزان سوخت به نمایش میگذارد؛ ضمن این که صفحه نمایشگر همنشین آن در سمت راست، مواردی مثل نام تماس گیرنده تلفن همراه یا عنوان فایل موسیقی دیجیتال آماده پخش را نشان میدهد.
افزون بر این ادوات، یک صفحه نمایشگر ۸ اینچی در بالای کنسول مرکزی، مواردی از قبیل تابلوهای کنترل و البته زمانی که خودرو حرکت نمیکند نیز صفحات وب و اینترنت را به نمایش میگذارد. این سامانه از امکانات و قابلیت WiFi برخوردار بوده و دارای دو پورت .U.S.B و محلی برای وارد کردن اتصال صفحه کلید و به طور خلاصه واجد بسیاری از مشخصههای یک رایانه استاندارد شخصی است. در این میان، کوششهای خودروسازان از سوی شرکتهای سازنده تراشه برای رایانههای شخصی پشتیبانی میشود و جالب است که پردازشگرهای آنها به ۷۰ میلیون خودرویی که هر سال در سرتاسر دنیا به فروش میرسد متصل میشود.
با این اوصاف، به باور شرکتهای سازنده فناوری سامانههای آنلاین اطلاعرسانی خودرویی، ذکر این مطلب که قرار است خودروها مصرفکنندگان خود را غرق ادوات و تجهیزات الکترونیکی کنند ادعای گزافی نخواهد بود. چه بسا در سال ۲۰۱۰ شما در خودروی خود و در کنار ردیفی از این وسایل خواهید نشست و مسلما تجربهای کاملا متفاوت را نسبت به تعریفی که تا به حال از رانندگی داشتهاید با لذت و هیجانی از جنس دنیای مجازی احساس خواهید کرد. غولهای صنعت و فناوری ادعا میکنند به مصرفکننده تمام چیزی را که طلب و تصور میکند میبخشند و این موارد پیامد توقع و انتظاری است که تلفنهای هوشمند و اینترنت برای مصرفکنندگان ایجاد کردهاند تا تداعیکننده مفهوم دسترسی در هر زمان و مکان باشد. در همین رابطه، ماتیاس هالیگر مدیر بخش مهندسی سامانههای مشترک چند رسانهای شرکت آئودی معتقد است توقع و انتظار مشتریان مرتب بیشتر میشود و بخصوص مردم توقع دارند تمام قابلیتی را که در گوشیهای تلفن همراه هوشمند خود مییابند، در خودروی خود نیز تجربه کنند؛ وظیفه ما در مقام خودروساز این است که تجربهای مشابه یا بهتر از آن را برای مشتریان فراهم کنیم.
با این اوصاف، در حالی که گرایش مصرفکنندگان به سمت خودروهای مجهزتر به ادوات و دستگاههای الکترونیک رو به افزایش است، اما خودروسازان و حتی مصرفکنندگان در مجموع یکی از مسائل کلیدی رانندگی یعنی حواسپرتی و انحراف تمرکز را نادیده میگیرند. البته آگاهی از این مساله در حال افزایش است. حتی در سال ۲۰۰۳ و زمانی که افراد کمتری گرفتار وضعیت اجرای همزمان چند تکلیف در خودرو بودند و خودروها تا این اندازه گزینههایی با کارکردهای اضافی نداشتند، محققان دانشگاه هاروارد به این آمار دست یافتند رانندگانی که با تلفن همراه صحبت میکردند در یک سال عامل بروز ۲۶۰۰ تصادف مرگبار و ۵۷۰هزار تصادف همراه با جراحات و صدمات شده بودند.
بر همین اساس، زمانی که رانندگان به صفحه نمایشگر نگاه میکنند حتی اگر تنها یک نقشه جی.پی.اس ساده باشد با خطر تصادف بیشتری مواجه هستند و این خطر زمانی که صفحات نمایشگر جریانهای بیشتری از داده را انتقال میدهند، برای رانندگان روند صعودی مییابد. این در حالی است که شرکتها مدعی ارائه سامانههای سودمندی هستند که اطلاعات حیاتی و مهم را نشان میدهد و معتقدند چه بسا قدرت محاسبه بیشتر به معنای فناوری ایمن بیشتر خواهد بود؛ و شاهد آنها ازجمله حسگرهایی است که سعی دارند موقعیتهای خطرآفرین رانندگی را برای راننده و عابران پیشبینی کنند. با این همه کارشناسان بر این باورند که روند حاضر برای فناوری آنلاین در خودروها و چالشهای مرتبط با آن تا زمانی که مصرفکننده وسوسه تجربه منحصر به فرد آن را در ذهن داشته باشد، اجتنابناپذیر و روبه رشد خواهد بود.
http://www.aftab.ir/images/article/break.gif مترجم: مهریار میرنیا
منبع:siencedaily روزنامه جامجم
غولهای فناوری نظیر اینتل و گوگل طی چرخش کاری جالب توجه و با امید آوردن قدرت رایانههای شخصی به درون خودروها، توجهشان از صفحات نمایش رایانهای و کاربری آنلاین را به درون خودروها و بر پیشانی داشبورد ماشین معطوف میسازند.
به واقع این غولهای فناوری متوجه شدهاند که فرصت و امکانات بالقوه فراوانی برای کسب سود و منافع قابل توجه در زمینه کار کردن با خودروسازان بزرگ برای ارائه نسل نوینی از ادوات و وسایل وسوسهانگیز و پرجذبه وجود دارد که در صورت عملی شدن مقاومت مصرفکنندگان را درهم شکسته و چارهای جز خرید برای آنها باقی نخواهد گذاشت.
بتازگی و در نمایش تجهیزات الکترونیک مصرفکننده که در نوع خود ویترین تجاری سالانه صنعت الکترونیک محسوب میشود، شرکتهای بزرگی همچون گوگل و اینتل وسعت جاهطلبی و بلندپروازیهایشان را با عرضه محصولاتی خودرو محور برای عموم علاقهمندان به نمایش گذاشتهاند. در این میان، محصولی که بیش از همه توجه مصرفکنندگان را در این شوی الکترونیک به خود جلب کرده است، صفحات نمایشگر ۱۰ اینچی بود که برای نشان دادن ویدئوهایی با کیفیت آشکارسازی بالا، نقشههای سهبعدی و همچنین صفحات وب ساخته و پرداخته شده بودند و البته محل تعبیه و استقرار آنها نه روی میز یا داخل کیف، بلکه درست بالای دسته دنده خودرو در نظر گرفته شده بود.
رونمایی از این محصول رایانهای خودرو محور در حالی با استقبال همگان و بویژه صنعت خودروسازی روبهرو میشود که موج اول اینگونه تجهیزات با یدک کشیدن عنوان «سامانههای اطلاع رسانی خودرویی» بازار امسال را هدف خود قرار میدهد. در حالی که تا پیش از این مشخصههای ناوبری موجود در خودروها به عنوان ادوات و تجهیزاتی که از ابتدای ساخت روی خودرو سوار میشدند در ردیف گزینههای اختیاری هزینهبر و گران به حساب میآمدند، اما اینک کارشناسان معتقدند سامانههای جدید این شانس را دارند تا بزودی به عنوان تجهیزات استاندارد در طیف وسیعی از خودروها به کار گمارده شوند. ویژگی بارز این ادوات الکترونیکی بر خلاف مدلهای ابتدایی و تزیینی آنجا خود را نشان میدهد که رانندگان را از تماشای فیلم و تصویر یا استفاده از برخی کارکردهای دیگر ضمن حرکت خودرو باز میدارد؛ اما در عین حال رانندگان هنوز هم میتوانند تنها با اشاره یک انگشت به محتویات رایانه همنشین خود سرک بکشند و هر زمان که اراده کنند به موارد دلخواه و مورد نیازشان همچون مرور رستورانها و منوهای غذایی متنوع و آلبومهای موسیقی دسترسی داشته باشند.
در این میان، نباید از واکنش طرفداران مسائل ایمنی غافل ماند که معتقدند شرکتهای عرضهکننده این فناوریها در قبال نصب ادوات و تجهیزاتی که حین رانندگی باعث حواس پرتی میشوند، حساسیت و توجه کافی ندارند. ضمن این که گرایش به نصب تجهیزاتی از این دست در حالی رونق میگیرد که در خصوص استفاده از گوشیهای تلفن همراه در خودروها و اجتناب از هزاران خسارت و آسیبهای مالی و جانی که مساله غفلت و حواس پرتی رانندگان هر ساله به بار میآورد، بحثهایی دیده میشود. در همین رابطه، نیکولاس اشفورد دانشیار فناوری و خطمشی آن در انستیتو فناوری ماساچوست (ام.آی.تی) درخصوص فناوریهای اطلاعاتی خودرویی معتقد است: این قضیه در بهترین حالت غیرمسوولانه و در بدترین حالت خود نیز مهلک و کشنده است و متأسفانه این فناوریها هم برای رانندگان و هم عابران در حکم تداوم همان روند شناختهشده دنبال کردن سود بیشتر به جای ایمنی و سلامت به شمار میرود.
با این اوصاف جنبه خوشایند و هیجانانگیز فناوری رانندگی آنلاین همان راهی است که شرکت خودروسازی آئودی پاییز امسال پیشروی رانندگان خود میگشاید تا ضمن رانندگی هر قدر که بخواهند اطلاعات بیرون بکشند یا به هر جایی متصل شوند. با وجود این همنشین کوچک در کنارتان، اگر ببینید وقت ناهار است کافی است تنها با اشاره نوک انگشت روی منوی نمایشگر و وارد کردن یک مدخل ویکیپدیا روی مثلا نام میدان مورد نظرتان، عکسها و مروری بر رستورانهای واقع در آن نزدیکی و انیمیشنی از راههای رسیدن به محل را فورا در اختیار خواهید داشت.
ازجمله موارد هشداردهندهای که سامانه آئودی هنگام روشن شدن میخواند پیغام «لطفا فقط زمانی از خدمات آنلاین استفاده کنید که وضعیت ترافیکی اجازه انجام ایمن آن را به شما میدهد» است. البته طراحان ضمن اشاره به اولویت داشتن مساله ایمنی، خاطر نشان میکنند در حال ساخت یا کار در زمینه فناوری مشابهی توام با فرامین صوتی و صفحات نمایشگری هستند که میتواند همزمان نقشهای را برای راننده و فیلمی سینمایی را برای سرنشین جلویی نشان دهد؛ نمونه این محصول در مدل جدید خودروی جاگوار موسوم به XJ دیده میشود. در همین خصوص جیم بوژکوفسکی، مدیر بخش مهندسی سامانههای تجهیزات الکترونیکی شرکت فورد از تلاش طراحان برای ایجاد نوعی تجربه رانندگی بسیار سرگرمکننده و هیجانانگیز که ممکن است کسی آرزوی حضور در آن را داشته باشد خبر میدهد که در ضمن قرار است نسبت به ایمنی هر چه بیشتر آن نیز اطمینان حاصل شود. سامانه جدید شرکت فورد موسوم به MyFord نیز ازجمله این فناوریهاست که ضمن حرکت خودرو، به راننده اجازه تنظیم درجه حرارت مناسب یا تماس با یک دوست را میدهد؛ اما در عین حال، جستجوگر وب تعبیه شده در آن تنها زمانی که خودرو متوقف شده است کار میکند.
فناوری آنلاین در خودروها و چالشهای مرتبط با آن تا زمانی که مصرفکننده وسوسه تجربه منحصربه فرد آن را در ذهن داشته باشد، اجتنابناپذیر و رو به رشد خواهد بودشرکت فورد با رونمایی از یک کنسول داشبورد جدید و پیچیده، ورود ماشین مجهز به سامانه آنلاین پیشرفته خود را به سرزمین ادوات الکترونیکی عجیب و دیدنی خوشامد میگوید. در این خودرو، صفحه نمایشگر رنگی ۲/۴ اینچی واقع در سمت چپ سرعت سنج اطلاعاتی را درباره خودرو مثل میزان سوخت به نمایش میگذارد؛ ضمن این که صفحه نمایشگر همنشین آن در سمت راست، مواردی مثل نام تماس گیرنده تلفن همراه یا عنوان فایل موسیقی دیجیتال آماده پخش را نشان میدهد.
افزون بر این ادوات، یک صفحه نمایشگر ۸ اینچی در بالای کنسول مرکزی، مواردی از قبیل تابلوهای کنترل و البته زمانی که خودرو حرکت نمیکند نیز صفحات وب و اینترنت را به نمایش میگذارد. این سامانه از امکانات و قابلیت WiFi برخوردار بوده و دارای دو پورت .U.S.B و محلی برای وارد کردن اتصال صفحه کلید و به طور خلاصه واجد بسیاری از مشخصههای یک رایانه استاندارد شخصی است. در این میان، کوششهای خودروسازان از سوی شرکتهای سازنده تراشه برای رایانههای شخصی پشتیبانی میشود و جالب است که پردازشگرهای آنها به ۷۰ میلیون خودرویی که هر سال در سرتاسر دنیا به فروش میرسد متصل میشود.
با این اوصاف، به باور شرکتهای سازنده فناوری سامانههای آنلاین اطلاعرسانی خودرویی، ذکر این مطلب که قرار است خودروها مصرفکنندگان خود را غرق ادوات و تجهیزات الکترونیکی کنند ادعای گزافی نخواهد بود. چه بسا در سال ۲۰۱۰ شما در خودروی خود و در کنار ردیفی از این وسایل خواهید نشست و مسلما تجربهای کاملا متفاوت را نسبت به تعریفی که تا به حال از رانندگی داشتهاید با لذت و هیجانی از جنس دنیای مجازی احساس خواهید کرد. غولهای صنعت و فناوری ادعا میکنند به مصرفکننده تمام چیزی را که طلب و تصور میکند میبخشند و این موارد پیامد توقع و انتظاری است که تلفنهای هوشمند و اینترنت برای مصرفکنندگان ایجاد کردهاند تا تداعیکننده مفهوم دسترسی در هر زمان و مکان باشد. در همین رابطه، ماتیاس هالیگر مدیر بخش مهندسی سامانههای مشترک چند رسانهای شرکت آئودی معتقد است توقع و انتظار مشتریان مرتب بیشتر میشود و بخصوص مردم توقع دارند تمام قابلیتی را که در گوشیهای تلفن همراه هوشمند خود مییابند، در خودروی خود نیز تجربه کنند؛ وظیفه ما در مقام خودروساز این است که تجربهای مشابه یا بهتر از آن را برای مشتریان فراهم کنیم.
با این اوصاف، در حالی که گرایش مصرفکنندگان به سمت خودروهای مجهزتر به ادوات و دستگاههای الکترونیک رو به افزایش است، اما خودروسازان و حتی مصرفکنندگان در مجموع یکی از مسائل کلیدی رانندگی یعنی حواسپرتی و انحراف تمرکز را نادیده میگیرند. البته آگاهی از این مساله در حال افزایش است. حتی در سال ۲۰۰۳ و زمانی که افراد کمتری گرفتار وضعیت اجرای همزمان چند تکلیف در خودرو بودند و خودروها تا این اندازه گزینههایی با کارکردهای اضافی نداشتند، محققان دانشگاه هاروارد به این آمار دست یافتند رانندگانی که با تلفن همراه صحبت میکردند در یک سال عامل بروز ۲۶۰۰ تصادف مرگبار و ۵۷۰هزار تصادف همراه با جراحات و صدمات شده بودند.
بر همین اساس، زمانی که رانندگان به صفحه نمایشگر نگاه میکنند حتی اگر تنها یک نقشه جی.پی.اس ساده باشد با خطر تصادف بیشتری مواجه هستند و این خطر زمانی که صفحات نمایشگر جریانهای بیشتری از داده را انتقال میدهند، برای رانندگان روند صعودی مییابد. این در حالی است که شرکتها مدعی ارائه سامانههای سودمندی هستند که اطلاعات حیاتی و مهم را نشان میدهد و معتقدند چه بسا قدرت محاسبه بیشتر به معنای فناوری ایمن بیشتر خواهد بود؛ و شاهد آنها ازجمله حسگرهایی است که سعی دارند موقعیتهای خطرآفرین رانندگی را برای راننده و عابران پیشبینی کنند. با این همه کارشناسان بر این باورند که روند حاضر برای فناوری آنلاین در خودروها و چالشهای مرتبط با آن تا زمانی که مصرفکننده وسوسه تجربه منحصر به فرد آن را در ذهن داشته باشد، اجتنابناپذیر و روبه رشد خواهد بود.
http://www.aftab.ir/images/article/break.gif مترجم: مهریار میرنیا
منبع:siencedaily روزنامه جامجم