Victor007
24th January 2010, 10:10 PM
شروع جشنواره با توقیفیها
بیستوهشتمین جشنواره فیلم فجر صبح دیروز با نمایش پنج فیلم سینمایی ایرانی برای اهالی رسانه آغاز شد. این جشنواره در حالی اکران فیلمهایش را آغاز کرد که فیلم «به رنگ ارغوان»، سیزدهمین فیلم ابراهیم حاتمیکیا که حدود پنج سال از ساخت آن میگذرد و امسال رفع توقیف شد، افتتاح کننده این جشنواره بود. در حالی که انتظار خبرنگاران و اصحاب رسانه این بود که این فیلم را با عنوان سازندهاش تماشا کنند، اما از دستاندرکاران این فیلم جز کوروش تهامی، بازیگر نقش محسن، هیچ یک از نقش آفرینان و عوامل سازنده حضور نداشتند. شاید به همین دلیل نیز نمایش فیلم به «رنگ ارغوان» را با نیم ساعت تأخیر به نمایش در آوردند. این فیلم به زندگی یکی از عوامل گروهک سیاسی که اوائل انقلاب از کشور گریخته است،میپردازد و حمید فرخنژاد، خزر معصومی،فرهاد قائمیان، کوروش تهامی و ... در آن به ایفای نقش میپردازند. شنیدهها حاکی از آن است که یکی از دلایل عدم استقبال هنرمندان از اکران روز اول جشنواره و عدم حضورشان در جمع خبرنگاران به این موضوع باز میگشت که از میان چند فیلم توقیفی در جشنوارههای گذشته تنها «به رنگ ارغوان» توانسته مجوز اکران عمومی خود را دریافت کند و این در حالی است که برای سایر فیلمها تنها پروانه اکران محدود در جشنواره صادر شده است.
بعد از نمایش فیلم «به رنگ ارغوان» نوبت به نمایش «تسویه حساب» که به کارگردانی تهمینه میلانی، دیگر فیلم توقیفی جشنوارههای پیشین فیلم فجر رسید.
این فیلم در همان زمان اعلام شده در حالی به نمایش در آمد که دو سال از تولید آن میگذرد و به دلیل مشکلات ممیزی به اکران در نیامده بود. «تسویه حساب»روایتگر زندگی چهار زن بزهکار است که هر کدام به دلیلی به زندان افتادهاند و دیدگاه منفی نسبت به مردان در جامعه پیدا کردهاند که هر کدام به نوعی درصدد تسویه حساب با مردان هستند. از جمله بازیگران این فیلم میتوان به لادن مستوفی، مهناز افشار، السا فیروز آذر و بهاره افشاری اشاره کرد. «تسویه حساب» که با رویکرد فمنیستی همراه بود سؤالات بسیاری را در ذهن خبرنگاران ایجاد کرده بود که پس از نمایش فیلم نشست نقد و بررسی این اثر با حضور خبرنگاران و منتقدان سینمایی در سالن سعدی برج جشنواره برگزار شد. همچنین فیلمهای «صبح روز هفتم» به کارگردانی سید مسعود اطیابی، «درگیری» به کارگردانی مهدی رحمانی، «خاله سوسکه» اثر نادر ترکمانی و «زخم شانه حوا» به کارگردانی حسین قناعت، دیگر فیلمهای اکران روز اول جشنواره بیستوهشتم فیلم فجر برای خبرنگاران بودند.
http://www.javanonline.ir/Images/News/Larg_Pic/4-11-1388%5CIMAGE633999643678658750.jpg
(http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.javanonline.ir %2FImages%2FNews%2FLarg_Pic%2F4-11-1388%255CIMAGE633999643678658750.jpg)
تسویه حساب میلانی با جامعه مردسالار
در نشست فیلم تسویه حساب، با حضور تهمینه میلانی(کارگردان)، محمد نیکبین (تهیه کننده)، ناصر چشم آذر(آهنگساز)، اسحاق خانزادی (صدابردار)، علیرضا زریندست(فیلمبردار) و چهار قهرمان بازیگر داستان افتتاح کننده نشستهای جشنواره بود.
در این نشست میلانی که با سؤالات متعدد خبرنگاران مبتنی بر نگاه فمنیستی و غیرواقعی در بیان شخصیتپردازی به مردان در جامعه این طور پاسخ گفت: فیلم تسویهحساب به مسأله بزهکاری با نگاهی کاملاً کارشناسی پرداخته است و گذشته از تجربه فردی من در مراوده با این شخصیتها، دوستان روانشناس و جامعهشناس متعددی در این زمینه به من کمک کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این نقد که نقشهای زنان غیرواقعی شخصیتپردازی شده بود افزود: مادامی که انسانهایی هستند که در جامعه ما از چنین مواردی رنج میبرند و به دلیل بیتوجهی شدید در حق این زنان احجاف میشود، در روند فرسایشی جا میگیرند و در شرایط حاد حتی تصمیم میگیرند که به همین شیوه زندگی کنند.
میلانی با اشاره به اینکه پایه اصلی فیلمنامهاش براساس یک داستان واقعی شکل گرفته، اظهار داشت: شخصیتهای این داستان دست به یک «تسویهحساب» با جامعه مردسالار میزنند و من درباره یکی از زنانی که به همین دلیل در زندان در یک سلول انفرادی به سر میبرد این سوژه را به عنوان یک قصه اجتماعی به اجرا درآوردم.
مهناز افشار، یکی از بازیگران اصلی این فیلم با ابراز گلایه از حذف یکی از بهترین سکانسهای بازیاش در این فیلم، گفت: من برای یکی از سکانسهایی که درگیر بازی آن شدم و از فیلم حذف شد، متأسفم. این سکانس مربوط به درد دل مریم با دوستش بود که درباره زندگیاش صحبت میکرد. من شخصاً هیچ ادعایی ندارم، ولی برای این سکانس بسیار تلاش کردم و بسیار از حذف آن دلگیرم.
نفیسه کرمی
جوان انلاین
بیستوهشتمین جشنواره فیلم فجر صبح دیروز با نمایش پنج فیلم سینمایی ایرانی برای اهالی رسانه آغاز شد. این جشنواره در حالی اکران فیلمهایش را آغاز کرد که فیلم «به رنگ ارغوان»، سیزدهمین فیلم ابراهیم حاتمیکیا که حدود پنج سال از ساخت آن میگذرد و امسال رفع توقیف شد، افتتاح کننده این جشنواره بود. در حالی که انتظار خبرنگاران و اصحاب رسانه این بود که این فیلم را با عنوان سازندهاش تماشا کنند، اما از دستاندرکاران این فیلم جز کوروش تهامی، بازیگر نقش محسن، هیچ یک از نقش آفرینان و عوامل سازنده حضور نداشتند. شاید به همین دلیل نیز نمایش فیلم به «رنگ ارغوان» را با نیم ساعت تأخیر به نمایش در آوردند. این فیلم به زندگی یکی از عوامل گروهک سیاسی که اوائل انقلاب از کشور گریخته است،میپردازد و حمید فرخنژاد، خزر معصومی،فرهاد قائمیان، کوروش تهامی و ... در آن به ایفای نقش میپردازند. شنیدهها حاکی از آن است که یکی از دلایل عدم استقبال هنرمندان از اکران روز اول جشنواره و عدم حضورشان در جمع خبرنگاران به این موضوع باز میگشت که از میان چند فیلم توقیفی در جشنوارههای گذشته تنها «به رنگ ارغوان» توانسته مجوز اکران عمومی خود را دریافت کند و این در حالی است که برای سایر فیلمها تنها پروانه اکران محدود در جشنواره صادر شده است.
بعد از نمایش فیلم «به رنگ ارغوان» نوبت به نمایش «تسویه حساب» که به کارگردانی تهمینه میلانی، دیگر فیلم توقیفی جشنوارههای پیشین فیلم فجر رسید.
این فیلم در همان زمان اعلام شده در حالی به نمایش در آمد که دو سال از تولید آن میگذرد و به دلیل مشکلات ممیزی به اکران در نیامده بود. «تسویه حساب»روایتگر زندگی چهار زن بزهکار است که هر کدام به دلیلی به زندان افتادهاند و دیدگاه منفی نسبت به مردان در جامعه پیدا کردهاند که هر کدام به نوعی درصدد تسویه حساب با مردان هستند. از جمله بازیگران این فیلم میتوان به لادن مستوفی، مهناز افشار، السا فیروز آذر و بهاره افشاری اشاره کرد. «تسویه حساب» که با رویکرد فمنیستی همراه بود سؤالات بسیاری را در ذهن خبرنگاران ایجاد کرده بود که پس از نمایش فیلم نشست نقد و بررسی این اثر با حضور خبرنگاران و منتقدان سینمایی در سالن سعدی برج جشنواره برگزار شد. همچنین فیلمهای «صبح روز هفتم» به کارگردانی سید مسعود اطیابی، «درگیری» به کارگردانی مهدی رحمانی، «خاله سوسکه» اثر نادر ترکمانی و «زخم شانه حوا» به کارگردانی حسین قناعت، دیگر فیلمهای اکران روز اول جشنواره بیستوهشتم فیلم فجر برای خبرنگاران بودند.
http://www.javanonline.ir/Images/News/Larg_Pic/4-11-1388%5CIMAGE633999643678658750.jpg
(http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.javanonline.ir %2FImages%2FNews%2FLarg_Pic%2F4-11-1388%255CIMAGE633999643678658750.jpg)
تسویه حساب میلانی با جامعه مردسالار
در نشست فیلم تسویه حساب، با حضور تهمینه میلانی(کارگردان)، محمد نیکبین (تهیه کننده)، ناصر چشم آذر(آهنگساز)، اسحاق خانزادی (صدابردار)، علیرضا زریندست(فیلمبردار) و چهار قهرمان بازیگر داستان افتتاح کننده نشستهای جشنواره بود.
در این نشست میلانی که با سؤالات متعدد خبرنگاران مبتنی بر نگاه فمنیستی و غیرواقعی در بیان شخصیتپردازی به مردان در جامعه این طور پاسخ گفت: فیلم تسویهحساب به مسأله بزهکاری با نگاهی کاملاً کارشناسی پرداخته است و گذشته از تجربه فردی من در مراوده با این شخصیتها، دوستان روانشناس و جامعهشناس متعددی در این زمینه به من کمک کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این نقد که نقشهای زنان غیرواقعی شخصیتپردازی شده بود افزود: مادامی که انسانهایی هستند که در جامعه ما از چنین مواردی رنج میبرند و به دلیل بیتوجهی شدید در حق این زنان احجاف میشود، در روند فرسایشی جا میگیرند و در شرایط حاد حتی تصمیم میگیرند که به همین شیوه زندگی کنند.
میلانی با اشاره به اینکه پایه اصلی فیلمنامهاش براساس یک داستان واقعی شکل گرفته، اظهار داشت: شخصیتهای این داستان دست به یک «تسویهحساب» با جامعه مردسالار میزنند و من درباره یکی از زنانی که به همین دلیل در زندان در یک سلول انفرادی به سر میبرد این سوژه را به عنوان یک قصه اجتماعی به اجرا درآوردم.
مهناز افشار، یکی از بازیگران اصلی این فیلم با ابراز گلایه از حذف یکی از بهترین سکانسهای بازیاش در این فیلم، گفت: من برای یکی از سکانسهایی که درگیر بازی آن شدم و از فیلم حذف شد، متأسفم. این سکانس مربوط به درد دل مریم با دوستش بود که درباره زندگیاش صحبت میکرد. من شخصاً هیچ ادعایی ندارم، ولی برای این سکانس بسیار تلاش کردم و بسیار از حذف آن دلگیرم.
نفیسه کرمی
جوان انلاین