ریپورتر
15th January 2010, 03:56 PM
هواپیمای IL -102 یك جت آزمایشی پشتیبانی نزدیك بود كه توسط ایلیوشین طراحی گردید.این هواپیما هرگز به خط تولید نرسید و توسط SU-25 كنار زده شد و تنها تعداد معدودی ( حدود 2 فروند) از آن بعنوان نمونه ساخته شد.
در سال 1967 نیروی هوائی شوروی سابق درخواستی برای یك جنگنده پشتیبانی نزدیك ارائه داد. همان موقع سوخو جت تك سرنشینه كاملا" جدید SU-25 و ایلیوشین یك نمونه بهینه سازی از هواپیمای IL-40 مربوط به دهه 50 را كه بر خلاف جت پیشنهادی سوخو دارای دو سرنشین بوده و از یك برجك گردان مجهز به توپ 23 م م در انتهای دم بهره می برد را ارائه كرد. هرچند این طرح توسط نیروی هوائی رد شد اما ایلیوشین تصمیم گرفت این طرح جسورانه را ادامه دهد و آن را IL-102 نامید.نخستین نمونه IL-102 در 25 سپتامبر 1982 پرواز كرد در حالیكه نمونه دیگر آن جهت انجام آزمونهای استاتیك ساخته شده بود. این هواپیما از زمان شروع آزمونها تا زمینگیر شدن آن در سال 1984 ( بدلیل پایان عمر عملیاتی موتورهایش) حدود 250 تست پروازی را گذراند.
IL-102 یك هواپیمای بال پائین با زاویه ملایم متمایل به عقب (30 درجه) بود كه از دو موتور كلیموف RD-33 I (ازنوع بدون پس سوز موتورهای میگ 29) نیرو می گرفت.هر دو بال هواپیما در ناحیه ریشه ( اتصال به بدنه) بسیار ضخیم و محكم طراحی شده و دارای 6 جایگاه حمل بمب در داخل بالها بود.
هواپیما دارای یك برآمدگی كاملا" مشخص است كه كابین خلبان ، مخازن سوخت و كابین تیربارچی را در بر میگرفت. در دو طرف بدنه دو ترمز هوائی سرعت شكن نیز وجود دارد. این هواپیما با داشتن برجك گردان مجهز به توپ در انتهای دم در زمان خودش بسیار عجیب و غیرعادی مینمود و تقریبا" چنین چیزی از زمان حضور اجدادش (IL-2 و IL-10) در جنگ جهنی دوم تا آنموقع دیده نشده بود. توپ دولول GSH-23 توسط كاربری كه درست در بالا و انتهای بال هواپیما رو به عقب می نشست از راه دور هدایت و شلیك میشد.
جهت مقابله با آتش زمینی هر دو كابین مجهز به شیشه ضد گلوله و موتورها و مخازن سوخت نیز در 6 مخزن مخصوص در وسط بدنه كاملا" تقویت شده بودند.شاسی هواپیما هم برای یك فرود سخت احتمالی بسیار محكم ساخته شده بود. دو مخزن سوخت خارجی هر یك با گنجایش 800 لیتر در زیر بدنه هواپیما قابل نصب است. همچنین توپ دو لول 30 م م GSH-30-2 (جهت استفاده خلبان) نیز در زیر بدنه قابل تعبیه بود.
گرچه این طرح بدلیل آزمون موفق جنگنده SU-25 در افغانستان در سال 1984 كنار كذاشته شد اما برای اولین بار در نمایشگاه هوائی ژوكوفسكی در سال 1992 در معرض دید قرار گرفت و همان موقع نیز جهت صادرات اعلام آمادگی گردید.
كابین خلیبان مجهز به سامانه هدفگیری S-17 است كه با سیستم هدفگیری KPS 53-08 و یك سامانه مسافت یاب یكپارچه شده است. هر دو كابین به صندلی خروج اضطراری K-3IA مجهز شده و همانطور كه قبلا" توضیح داده شد صندلی كاربر تیربار رو به عقب قرار دارد.
مشخصات:
سرنشین : دونفر
عرض : 75/17 متر
فاصله دو سر بال: 9/16 متر
ارتفاع : 8/5 متر
وزن خالی : 13.000 كیلوگرم
وزن با مهمات : 18.000 كیلوگرم
حداكثر وزن هنگام برخاست: 22.000 كیلو گرم
موتور: دو عدد كلیموف RD-33 I بدون پس سوز
حداكثر سرعت : 950 كیلومتر بر ساعت
شعاع عملیات : 400 الی 500 كیلومتر
تسلیحات:
یك توپ دو لول GSH-23-2 نصب در انتهای بدنه
یك توپ دو لول GSH-30-2 قابل نصب در زیر بدنه اصلی
7.200 كیلوگرم بمب در 6 جایگاه بیرونی و در زیر بالهاو یا 6 عدد زیر بالها و دو عدد زیر بدنه اصلی
6 لانچر پرتاب راكت به كالیبرهای مختلف
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_il-102.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_il-102_1.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_0647528.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_0919842.jpg
منبع: http://www.aerocenter.ir/forum/showthread.php?t=6038
در سال 1967 نیروی هوائی شوروی سابق درخواستی برای یك جنگنده پشتیبانی نزدیك ارائه داد. همان موقع سوخو جت تك سرنشینه كاملا" جدید SU-25 و ایلیوشین یك نمونه بهینه سازی از هواپیمای IL-40 مربوط به دهه 50 را كه بر خلاف جت پیشنهادی سوخو دارای دو سرنشین بوده و از یك برجك گردان مجهز به توپ 23 م م در انتهای دم بهره می برد را ارائه كرد. هرچند این طرح توسط نیروی هوائی رد شد اما ایلیوشین تصمیم گرفت این طرح جسورانه را ادامه دهد و آن را IL-102 نامید.نخستین نمونه IL-102 در 25 سپتامبر 1982 پرواز كرد در حالیكه نمونه دیگر آن جهت انجام آزمونهای استاتیك ساخته شده بود. این هواپیما از زمان شروع آزمونها تا زمینگیر شدن آن در سال 1984 ( بدلیل پایان عمر عملیاتی موتورهایش) حدود 250 تست پروازی را گذراند.
IL-102 یك هواپیمای بال پائین با زاویه ملایم متمایل به عقب (30 درجه) بود كه از دو موتور كلیموف RD-33 I (ازنوع بدون پس سوز موتورهای میگ 29) نیرو می گرفت.هر دو بال هواپیما در ناحیه ریشه ( اتصال به بدنه) بسیار ضخیم و محكم طراحی شده و دارای 6 جایگاه حمل بمب در داخل بالها بود.
هواپیما دارای یك برآمدگی كاملا" مشخص است كه كابین خلبان ، مخازن سوخت و كابین تیربارچی را در بر میگرفت. در دو طرف بدنه دو ترمز هوائی سرعت شكن نیز وجود دارد. این هواپیما با داشتن برجك گردان مجهز به توپ در انتهای دم در زمان خودش بسیار عجیب و غیرعادی مینمود و تقریبا" چنین چیزی از زمان حضور اجدادش (IL-2 و IL-10) در جنگ جهنی دوم تا آنموقع دیده نشده بود. توپ دولول GSH-23 توسط كاربری كه درست در بالا و انتهای بال هواپیما رو به عقب می نشست از راه دور هدایت و شلیك میشد.
جهت مقابله با آتش زمینی هر دو كابین مجهز به شیشه ضد گلوله و موتورها و مخازن سوخت نیز در 6 مخزن مخصوص در وسط بدنه كاملا" تقویت شده بودند.شاسی هواپیما هم برای یك فرود سخت احتمالی بسیار محكم ساخته شده بود. دو مخزن سوخت خارجی هر یك با گنجایش 800 لیتر در زیر بدنه هواپیما قابل نصب است. همچنین توپ دو لول 30 م م GSH-30-2 (جهت استفاده خلبان) نیز در زیر بدنه قابل تعبیه بود.
گرچه این طرح بدلیل آزمون موفق جنگنده SU-25 در افغانستان در سال 1984 كنار كذاشته شد اما برای اولین بار در نمایشگاه هوائی ژوكوفسكی در سال 1992 در معرض دید قرار گرفت و همان موقع نیز جهت صادرات اعلام آمادگی گردید.
كابین خلیبان مجهز به سامانه هدفگیری S-17 است كه با سیستم هدفگیری KPS 53-08 و یك سامانه مسافت یاب یكپارچه شده است. هر دو كابین به صندلی خروج اضطراری K-3IA مجهز شده و همانطور كه قبلا" توضیح داده شد صندلی كاربر تیربار رو به عقب قرار دارد.
مشخصات:
سرنشین : دونفر
عرض : 75/17 متر
فاصله دو سر بال: 9/16 متر
ارتفاع : 8/5 متر
وزن خالی : 13.000 كیلوگرم
وزن با مهمات : 18.000 كیلوگرم
حداكثر وزن هنگام برخاست: 22.000 كیلو گرم
موتور: دو عدد كلیموف RD-33 I بدون پس سوز
حداكثر سرعت : 950 كیلومتر بر ساعت
شعاع عملیات : 400 الی 500 كیلومتر
تسلیحات:
یك توپ دو لول GSH-23-2 نصب در انتهای بدنه
یك توپ دو لول GSH-30-2 قابل نصب در زیر بدنه اصلی
7.200 كیلوگرم بمب در 6 جایگاه بیرونی و در زیر بالهاو یا 6 عدد زیر بالها و دو عدد زیر بدنه اصلی
6 لانچر پرتاب راكت به كالیبرهای مختلف
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_il-102.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_il-102_1.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_0647528.jpg
http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_0919842.jpg
منبع: http://www.aerocenter.ir/forum/showthread.php?t=6038