s@ba
5th January 2010, 12:26 PM
نحوه برقراری ارتباط
با سیستمهای VoIP به یکی از سه روش زیر میتوان ارتباط تلفنی برقرار کرد:
(ATA (gateway
سادهترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از ATA(Analog Telephone Adaptor)ها که gateway هم نامیده میشوند، میباشد. این ابزارها این امکان را به شما میدهند که از تلفنهای آنالوگ استاندارد فعلیتان استفاده کنید(اگر هنوز از تلفنهای آنالوگ استفاده میکنید). به آسانی میتوانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنتتان وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما میگیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل میکند. همراه برخی ATAها یک نرمافزار هست که روی کامپیوتر load میشود و شما را قادر میسازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.
IP Phones
این handsetها کاملاً شبیه handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ ۴۵ Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ ۱۱ هستند. این تلفنها تمام نرمافزارها و سختافزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل میشوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم میکنند.
کامپیوتر به کامپیوتر
این روش آسانترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکتهای زیادی هستند که نرمافزارهای مقرونبهصرفهای ارایه میدهند که میتوانید برای این نوع VoIP از آنها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آنچه که نیاز دارید یک میکروفون،بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.
شرکتهای تلفنی بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنی راه دور را از طریق یک circuit switch به درون یک IP gateway مسیردهی میکنند. این دادهها در طرف دیگر توسط یک gateway دریافت شده و سپس با یک circuit switch محلی دیگر مسیردهی میشود. هر روزه شرکتهای بیشتری سیستمهای تلفنی VoIP را نصب میکنند و تکنولوژی VoIP در حال رشد است.
مزایای VoIP
ازآنجاییکه با استفاده از VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، میتوانید ارتباط برقرار کنید، کاربران میتوانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگیشان ارایه میدهد دسترسی داشته باشند.
برخی افراد از یک softphone برای دسترسی به سرویس VoIPشان استفاده میکنند. یک softphone یک نرمافزار ویژه است که سرویس VoIP را به کامپیوتر یا laptop شما load میکند. این برنامهها این امکان را به شما میدهد که از طریق laptopتان از هرجای دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار کنید.
اغلب شرکتهای تلفنی سنتی هزینه سرویسهای اضافی را در صورت حساب شما میگنجانند. در حالیکه اگر از سرویسدهندههای VoIP استفاده کنید، این سرویسها استاندارد به حساب میآید. سرویسهایی مثل:
Caller ID
Call Waiting
Call Transfer
Repeat Dialing
Return Call
Three-way Dialing
بعضی از سرویسدهندگان VoIP مزایای بیشتری در مورد فیلتر کردن تماسهای تلفنی ارایه میدهند. این قابلیتهای اضافی به شما این امکان را میدهد که در مورد چگونگی انتقال تماسهای تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID تصمیمگیری نمایید. این قابلیتها به شما امکان انجام کارهای زیر را میدهد:
انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding )
ارسال مستقیم تماس به Voicemail
ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده
امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک
بسیاری از سرویسهای VoIP امکان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را میدهد. در هنگام تهیه سرویس VoIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VoIP در مورد قابلیتهای آنها و هزینه خدمات سوال کنید.
برای مدیران شبکه، سیستم تلفن VoIP به این معنی است که به جای دو شبکه تنها با یک شبکه روبرو هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی صورت میگیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستمهای تلفن مورد استفاده در شبکه VoIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. پروسه MAC(Move, Add, Change) به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست برای هر بار انجام MAC با سرویسدهندهتان تماس بگیرید. تمام اینها به معنای هزینه کمتر برای سازمان شما میباشد.
یکی دیگر از منافعی که برای شرکتهای دارای VoIP میتواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمانها میتوانند در سرتاسر دنیا پراکنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آنها نیست.
انتخاب یک سیستم تلفن VoIP
اگر شما تصمیم به پیادهسازی سیستم VoIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص کنید که کدامیک از تجهیزات تلفنی فعلیتان را میتوانید حفظ کنید. بدین ترتیب میتوانید به میزان زیادی در هزینهها صرفهجویی کنید. بسیاری از سیستمهای تلفن دیجیتال با افزودن کمترین سختافزار و بهروزرسانی نرمافزار دارای قابلیت آدرسدهی میشوند.
علاوه بر این شما باید مطمین باشید که تمامی دستگاههای مورد استفاده شما مانند فکس، پردازشگر کارت اعتباری، سیستمهای امنیتی و … میتوانند به صورت یکپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود.
در آخر توصیه میشود که هیچگاه سعی نکنید با خریدن تلفنهای VoIP دست دوم در هزینهها صرفهجویی کنید. به خاطر داشته باشید که VoIP یک تکنولوژی جدید بوده و حتی ممکن است تجهیزات مربوط به یک سال قبل هم از رده خارج شده باشند. همچنین هزینه نصب چه تلفن شما نو باشد چه دست دوم تفاوتی نمیکند، و حتی ممکن است در صورت استفاده از تلفنهای دست دوم مجبور شوید هزینه خدمات بیشتری بپردازید.
با سیستمهای VoIP به یکی از سه روش زیر میتوان ارتباط تلفنی برقرار کرد:
(ATA (gateway
سادهترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از ATA(Analog Telephone Adaptor)ها که gateway هم نامیده میشوند، میباشد. این ابزارها این امکان را به شما میدهند که از تلفنهای آنالوگ استاندارد فعلیتان استفاده کنید(اگر هنوز از تلفنهای آنالوگ استفاده میکنید). به آسانی میتوانید handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنتتان وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما میگیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل میکند. همراه برخی ATAها یک نرمافزار هست که روی کامپیوتر load میشود و شما را قادر میسازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.
IP Phones
این handsetها کاملاً شبیه handsetهای استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ ۴۵ Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ ۱۱ هستند. این تلفنها تمام نرمافزارها و سختافزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل میشوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم میکنند.
کامپیوتر به کامپیوتر
این روش آسانترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکتهای زیادی هستند که نرمافزارهای مقرونبهصرفهای ارایه میدهند که میتوانید برای این نوع VoIP از آنها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آنچه که نیاز دارید یک میکروفون،بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.
شرکتهای تلفنی بزرگ امروزه با استفاده از VoIP هزاران تماس تلفنی راه دور را از طریق یک circuit switch به درون یک IP gateway مسیردهی میکنند. این دادهها در طرف دیگر توسط یک gateway دریافت شده و سپس با یک circuit switch محلی دیگر مسیردهی میشود. هر روزه شرکتهای بیشتری سیستمهای تلفنی VoIP را نصب میکنند و تکنولوژی VoIP در حال رشد است.
مزایای VoIP
ازآنجاییکه با استفاده از VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، میتوانید ارتباط برقرار کنید، کاربران میتوانند هنگام مسافرت ATAها یا IP Phoneهایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگیشان ارایه میدهد دسترسی داشته باشند.
برخی افراد از یک softphone برای دسترسی به سرویس VoIPشان استفاده میکنند. یک softphone یک نرمافزار ویژه است که سرویس VoIP را به کامپیوتر یا laptop شما load میکند. این برنامهها این امکان را به شما میدهد که از طریق laptopتان از هرجای دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار کنید.
اغلب شرکتهای تلفنی سنتی هزینه سرویسهای اضافی را در صورت حساب شما میگنجانند. در حالیکه اگر از سرویسدهندههای VoIP استفاده کنید، این سرویسها استاندارد به حساب میآید. سرویسهایی مثل:
Caller ID
Call Waiting
Call Transfer
Repeat Dialing
Return Call
Three-way Dialing
بعضی از سرویسدهندگان VoIP مزایای بیشتری در مورد فیلتر کردن تماسهای تلفنی ارایه میدهند. این قابلیتهای اضافی به شما این امکان را میدهد که در مورد چگونگی انتقال تماسهای تلفنی بر اساس اطلاعات Caller ID تصمیمگیری نمایید. این قابلیتها به شما امکان انجام کارهای زیر را میدهد:
انتقال تماس تلفنی به یک شماره تلفن خاص (Forwarding )
ارسال مستقیم تماس به Voicemail
ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده
امکان سرویس در دسترس نبودن مشترک
بسیاری از سرویسهای VoIP امکان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را میدهد. در هنگام تهیه سرویس VoIP از سیستم تلفن و سرویس دهنده VoIP در مورد قابلیتهای آنها و هزینه خدمات سوال کنید.
برای مدیران شبکه، سیستم تلفن VoIP به این معنی است که به جای دو شبکه تنها با یک شبکه روبرو هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی صورت میگیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستمهای تلفن مورد استفاده در شبکه VoIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. پروسه MAC(Move, Add, Change) به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست برای هر بار انجام MAC با سرویسدهندهتان تماس بگیرید. تمام اینها به معنای هزینه کمتر برای سازمان شما میباشد.
یکی دیگر از منافعی که برای شرکتهای دارای VoIP میتواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمانها میتوانند در سرتاسر دنیا پراکنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آنها نیست.
انتخاب یک سیستم تلفن VoIP
اگر شما تصمیم به پیادهسازی سیستم VoIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص کنید که کدامیک از تجهیزات تلفنی فعلیتان را میتوانید حفظ کنید. بدین ترتیب میتوانید به میزان زیادی در هزینهها صرفهجویی کنید. بسیاری از سیستمهای تلفن دیجیتال با افزودن کمترین سختافزار و بهروزرسانی نرمافزار دارای قابلیت آدرسدهی میشوند.
علاوه بر این شما باید مطمین باشید که تمامی دستگاههای مورد استفاده شما مانند فکس، پردازشگر کارت اعتباری، سیستمهای امنیتی و … میتوانند به صورت یکپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود.
در آخر توصیه میشود که هیچگاه سعی نکنید با خریدن تلفنهای VoIP دست دوم در هزینهها صرفهجویی کنید. به خاطر داشته باشید که VoIP یک تکنولوژی جدید بوده و حتی ممکن است تجهیزات مربوط به یک سال قبل هم از رده خارج شده باشند. همچنین هزینه نصب چه تلفن شما نو باشد چه دست دوم تفاوتی نمیکند، و حتی ممکن است در صورت استفاده از تلفنهای دست دوم مجبور شوید هزینه خدمات بیشتری بپردازید.