*مینا*
1st January 2010, 03:59 PM
http://www.aftab.ir/articles/science_education/knowing/images/6065086788005b46da98daa15595d8d8.jpg
استفاده از سوختهای فسیلی به عنوان منبع سوخت وسایل نقلیه کوچک و بزرگ، مدتهاست مشکلات زیادی برای جوامع بشری بخصوص ساکنان کلانشهرها ایجاد کرده است. یکی از راههایی که خودروسازان برای رویارویی با این مشکلات به آن رو آوردهاند، ساخت خودروی هیبریدی است.
هرچند ما حضور نسل جدید خودروها را هنوز در کشور تجربه نکردهایم اما سالهاست این وسایل در حمل ونقل عمومی کشورهای پیشرفته استفاده میشوند و حتی به عنوان خودروهای شخصی و مدرن نیز در این کشورها کاربرد یافتهاند.
توجه به طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی در سال ۲۰۰۹ با جدیت ادامه پیدا کرد در حالی که صنعت خودروسازی جهان با نوسانات زیادی مواجه بود. شاید این عرصه از فناوری را بتوان به عنوان بیشترین عرصه تأثیرپذیر از بحران اقتصادی این سال قلمداد کرد. اما حتی این بحران مهم نتوانست مانعی برای ظهور خودروهای فوق مدرنی باشد که یکی پس از دیگری تولید و روانه بازارهای لوکس اروپا و آمریکا شدند. البته مرسدس بنز این بار گوی سبقت را از رقیبان ربود و با تولید خودروی هیبریدی تمام توجهات را به خود معطوف کرد. خودرویBlueHybrid ۴۰۰ Mercedes S نخستین خودروی جهان به شمار میآید که در آن، از نسل جدید باتریهای لیتیوم یونی بهره گرفته شده است. بنز که ابتدا محصول جدید خود را در نمایشگاه بینالمللی فرانکفورت ۲۰۰۹ به نمایش درآورد، در گام بعدی قصد دارد آن را به ژاپن صادر کند و پس از آن، بازار آمریکا در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۱۰ حضور این هیبرید کممصرف و پاک را تجربه خواهد کرد.
در حالی که برچسب قیمت محصول جدید و استثنایی مرسدس بنز ۸۷۹۵۰ دلار را نشان میدهد؛ به احتمال زیاد، این خودرو یکی از گرانترین و لوکسترین خودروهای هیبریدی در جهان خواهد بود. این خودرو همچنین کممصرفترین محصول این شرکت در رده خودروهای سواری سدان گرانقیمت با موتور بنزینی اعلام شده است. مرسدس بنز در اولین گام قصد دارد آن را به ژاپن صادر کند؛ چرا که با استانداردهای زیستمحیطی این کشور تطابق زیادی دارد. در مرحله بعد هم این خودروی هیبرید کممصرف و پاکیزه در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۱۰ وارد بازار آمریکا میشود.
بنز مدل۴۰۰S نخستین خودروی هیبرید با باتریion Li است. در واقع خودروهای هیبرید فعلی از باتریهای نیکل استفاده میکنند. این در حالی است که استفاده از باتریهای لیتیومی مزایای زیادی نسبت به باتریهای نیکلی دارد که از جمله آنها میتوان به انرژی بیشتر، طول عمر طولانیتر و قابلیت کارکرد در دماهای بسیار پایین اشاره کرد. دلیل اینکه تاکنون چنین باتریهایی در خودروها استفاده نشده بود عدم امکان کنترل حرارتی این باتریها بوده است. ولی به نظر میرسد. شرکت بنز موفق به حل این مشکل شده و با ارائه خودروی مدلBlueHybrid ۴۰۰S به عرصه جدیدی در این صنعت یا نهاده است.
ظاهرا این خودرو نسبت به دیگر محصولات هم گروهش همچون۳۵۰S حدود ۲۱ درصد صرفهجویی و کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد. ترکیب یک موتور ۵/۳ لیتری ۶ سیلندر دیزلی که ۲۷۹ اسب بخار قدرت دارد و یک موتور الکتریکی که توان آن ۲۰ اسب بخار است، باعث میشود زمان استفاده از موتور درون سوز کاهش یابد. به این ترتیب میزان مصرف سوخت این خودرو تنها ۹/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در هر کیلومتر نیز تنها ۱۸۶ گرم گاز دیاکسید کربن از خود متصاعد میکند.
یکی از برگهای برنده این خودرو این است که برخلاف سایر خودروهای هیبریدی موجود در بازار، باتری به کار گرفته شده در آن فشرده بوده و جای بسیار کمی را در خودرو اشغال میکند. در حالی که تمایل بازارهای جهانی به استفاده از خودروهای برقی روز به روز افزایش پیدا میکند، به نظر میرسد در ماههای آتی از آن استقبال قابل توجهی شود. علاوه بر باتریهای لیتیوم یونی، گیربکس ۷ دنده اتوماتیک، شتاب صفر تا صد ۷. ۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۵۶ مایل بر ساعت یعنی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت از مشخصات بارز فنی این خودروی هیبریدی محسوب میشوند.
به طور کلی کلاس S یکی از محبوبترین محصولات مرسدس است که به دلیل طراحی زیبای خود مورد پسند عموم مردم است. اما مرسدس این بار در۴۰۰S دست به یک ریسک بزرگ زده و علاوه بر هیبریدی کردن آن، در ویژگیهای ظاهریاش هم تغییرات اساسی ایجاد کرده است. در این محصول اگرچه شکل چراغهای جلو تغییر چندانی نکرده، ولی نحوه آرایش لامپهای درون آن تغییر کرده است. در ضمن علاوه بر حفظ برآمدگی روی گلگیر عقب، گلگیر جلو نیز تا حد ممکن برآمده شده است. جلوی پنجره آن هم همانند کلاسE جدید از حالت شکسته بهره میبرد و محل اتصال آن با کاپوت نیز به طور کاملا محسوسی برجسته شده است. البته از آنجایی که تاکنون اینگونه برشها تنها روی طرحهای اولیه قابل پیادهسازی بود، بهکارگیری آن روی یک محصول واقعی، کاری بسیار حرفهای است. همچنین ترکیب اجزای قرار گرفته روی سپر جلو نیز در این محصول تغییر کرده و چراغهای مخصوص روز که از جنسLED هستند درخشش خاصی دارند.
در کنار این آرایش خاص رویS کلاس جدید آخرین تغییرات طراحی شرکت مرسدس اعمال شده که از آن جمله میتوان به قرار گرفتن نوار فلزی روی رکاب، پررنگتر شدن چراغهای قرمز عقب و نصب اگزوزهای دوبل فلزی روی دو گوشه سپر عقب اشاره کرد. همه اینها باعث شدهاند محصول هیبریدی بنز علاوه بر ویژگیهای فنی، از لحاظ شکل ظاهری هم کاملا متفاوت و استثنایی باشد.
● تامین انرژی بهشیوهای متفاوت
کسب نیروی هیبریدی مطمئنا پیچیدهتر از نیروی بنزینی یا نیروی الکتریکی تنهاست. دو سیستم پیشرانه در خودروهای هیبریدی را میتوان با هم به روشهای مختلفی همچون سری و موازی ترکیب کرد.
در هیبرید موازی باک بنزین سوخت را به موتور بنزینی میرساند و باتریها نیز الکتریسیته را به موتور الکتریکی میرساند و هر دو موتور بنزینی و الکتریکی همزمان به سیستم انتقال قدرت متصل میشوند و این قدرت به چرخها میرسد. در مقابل هیبریدهای موازی، هیبریدهای سری قرار دارند. در این نوع هیبریدها، موتور بنزینی ژنراتور را به حرکت درمیآورد و ژنراتور میتواند باتریها را شارژ کند یا به موتور الکتریکی قدرت بدهد که این موتور نیز به سیستم انتقال قدرت متصل است.
بنابراین موتور بنزینی در هیبریدهای سری هرگز به طور مستقیم به سیستم انتقال قدرت نیرو نمیدهد. اما نکته جالب توجه درباره موتور بنزینی این نوع خودروها این است که موتور بنزینی در هیبریدیها معمولا کوچکتر از یک خودروی معمولی است و از اینرو، بهرهوری بیشتری دارد. بیشتر خودروها برای تولید نیروی کافی برای ایجاد شتاب سریع نیاز به یک موتور نسبتا بزرگ دارند. در موتورهای کوچک بهرهوری و کارآیی میتواند با کوچک و سبک کردن قطعات و نیز با کاهش تعداد سیلندرها بهبود یابد.
● تلاش برای فرار از بنزین
آلودگیهای ناشی از خودروها و محدودیتهای سوخت فسیلی که این روزها بیشتر مردم دنیا بخصوص ساکنان کلانشهرها با خود درگیر کرده باعث شده کارخانههای خودروسازی برتر جهان، تلاش گستردهای را برای مقابله با این مشکلات به کار بندند و به محصولات پیشرفته و متفاوتی دست یابند. البته در میان تمام دستاوردهایی که طی سالها بررسی و تحقیق کسب شده، به نظر میرسد خودروهای هیبریدی از اقبال عمومی بیشتری در میان صاحبان صنایع خودروسازی و مصرفکنندگان برخوردار شدهاند. بازده بالا، آلایندگی کم، پیمایش مسافت زیاد، ایمنی مناسب و قیمت قابل رقابت با خودروهای متداول از ویژگیهای مهم این خودروهاست و مجموع این مزایا مشوقی قوی بودهاند تا بسیاری از خودروسازان بزرگ مبادرت به تولید این خودروها در سطحی گسترده کنند ضمن آنکه نتایج بررسیهای اخیرcontinental AG نشان میدهد، هماکنون علاقهمندی قابل ملاحظهای نسبت به خودروهای برقی و هیبریدی بین مشتریان ایجاد شده است.
بررسیهای این شرکت که حاصل نظرسنجی بیش از ۸۰۰۰ نفر از رانندگان در ۸ بازار عمده خودروی جهان (چین، آلمان، فرانسه، انگلستان، ژاپن، استرالیا، سوئیس و آمریکا) است نشان میدهد، ۳۶ درصد مشتریان به خرید خودرویی با قوای محرکه هیبرید و ۸/۴۵ درصد نیز به خرید خودروی برقی تمایل دارند. البته در این نظرسنجی، ۴۵ درصد رانندگان اعلام کردهاند قیمت فزاینده سوخت، آنها را به تولید خودروهای کممصرفتر متمایل کرده است بخصوص اینکه به نظر میرسد سوختهای متعارف همچون بنزین و گازوئیل در آینده گرانتر هم خواهند شد.
● چرا مردم خودروهای هیبریدی را دوست دارند
به طور کلی، به تمامی وسایل نقلیهای که از ادغام ۲ یا چند پیشرانه انتقال نیرو که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند خودروهایهای هیبریدی گفته میشود. خودروی هیبریدی خودروهایی است که در آن از سوخت فسیلی الکتریکی استفاده میشود. این نوع خودروها همگی به صورت همزمان از یک سیستم ذخیره انرژی قابل شارژ و یک نیروی محرکه سوخت فسیلی استفاده میکنند و در مقایسه با خودروهای عادی مصرف سوخت بسیار کم و آلودگی پایینی دارند.
در حال حاضر، تقریباً تمام خودروهای هیبریدی از بنزین به عنوان سوخت موتور درونسوز استفاده میکنند. هرچند تعدادی خودروی هیبریدی با سوخت هیدروژن یا اتانول نیز تولید شدهاند؛ اما هیچکدام تاکنون به تولید انبوه نرسیدهاند.
اما شاید تعجب کنید که چرا با اینکه بیشتر مردم با خودروهای بنزینی خیلی راحت هستند، استقبال از این سیستم پیچیده روز به روز بیشتر میشود. دلیل این موضوع را میتوان در ۲ ویژگی خلاصه کرد؛ کاهش آلایندگی و بهبود بهرهوری و کارآیی تفاوت خودروهای هیبریدی با خودروهای برقی این است که در خودروهای هیبریدی، سیستم درونسوز انرژی الکتریکی را تأمین میکند، اما در خودروهای برقی، باتریها از منابع بیرونی (برق خانگی) شارژ میشوند. خودروهای هیبریدی، در واقع نوع تعمیم یافته خودروهای برقی خالص هستند که معایب خودروهای برقی خالص تا حدود زیادی در آنها برطرف شده است و میتوان گفت معایب خودروهای احتراق داخلی نیز تا حدودی در آنها برطرف شده است.
از مزایای مهم این خودروها نسبت به خودروهای احتراق داخلی، کارکرد در دور و بار ثابت است و در واقع در نقطه بهینه خود کار میکنند که این امر باعث بالا رفتن بازده موتور و کاهش آلودگی و پایین آمدن مصرف سوخت میشود و دیگر اینکه هنگام ترمزگیری یا شتاب منفی، انرژی به صورت الکتریکی در باتریها ذخیره میشود و همین مساله باعث کارکرد کمتر موتور احتراقی خواهد شد که مجددا منجر به کاهش آلودگی و پایینآمدن مصرف سوخت میشود. مزیت دیگر این خودروها نسبت به خودروی برقی خالص، قابلیت پیمودن مسیرهای طولانی در هر بار شارژ کردن باتری است.
● ویژگیهای متمایز در هیبریدآبی بنز
۴۰۰S از یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک موسوم بهG Tronic سود میبرد و برای افزایش بازدهی نیز از سیستمهایی نظیر بازیابی انرژی ترمز و توقف حرکت استفاده می کند. برای بازیابی انرژی ترمز، این خودروهای مدرن انرژی سینتیکی ترمزگیری را در باتریها ذخیره میکنند. در واقع هنگامی که موتور توان کمتری مصرف میکند، موتور درونسوز، ژنراتوری را به حرکت در میآورد تا انرژی الکتریکی در باتری ذخیره شود و همزمان یک موتور الکتریکی را به حرکت در میآورد که باعث حرکت خودرو میشود.
به این ترتیب انرژی، بازیابی و در باتری ذخیره میشود. برای اینکه با جزییات این فرآیند بیشتر آشنا شوید بهتر است بدانید که در خودروهای عادی هنگامی که شما پدال ترمز را فشار میدهید، انرژی خودرو هدر میرود. هرچه خودرو سریعتر حرکت کند، انرژی جنبشی بیشتری دارد. ترمز کردن، این انرژی را هدر میدهد و به گرما تبدیل میکند؛ اما در خودروهای هیبریدی میتوان مقداری از این انرژی را بازگرداند و مجدد در باتری ذخیره کرد. این کار با سیستم بازیابی انرژی ترمز انجام میگیرد. در این حالت موتور الکتریکی به مانند یک ژنراتور رفتار میکند و ضمن کند شدن حرکت ماشین، انرژی جنبشی را صرف شارژ کردن باتری میکند.
اما از میان ویژگیهای بارز و متفاوتی که برای۴۰۰S و تا حدودی برای خودروهای هیبریدی دیگر میتوان قائل شد، خاموش و غیر فعال شدن موتور بنزینی در مواقعی است که به عنوان منبع تامین سوخت استفاده نمیشود. در واقع یک خودروی هیبریدی همیشه نیاز به روشن بودن موتور بنزینی ندارد. بنابراین در بعضی مواقع برای مثال هنگامی که پشت چراغ قرمز میایستد، موتور بنزینی خودروی هیبریدی خاموش میشود.
اما استفاده از اصول ایرودینامیک برای کاهش نیروی فشاری هوا در طراحی این خودروها در کنار به کارگیری مواد سبک وزن در ساختار آنها باعث شده تا تفاوت اساسی دیگری در آنها نسبت به محصولات عادی ایجاد شود.
راه مطمئن برای کاهش نیروی فشاری هوا، کاهش بخشهای اضافی ناحیه جلوی اتومبیل تا حد امکان و به کار بردن اصول ایرودینامیک در این بخش است. ضمن آنکه کاهش اشیای خارجی روی بدنه خودرو و نیز حذف بعضی از آنها هم میتواند در بهبود ایرودینامیک آن موثر باشد. در این میان از آنجایی که کاهش وزن کل آن راه سادهای برای افزایش کارایی خودرو محسوب میشود، به همین دلیل از مواد کامپوزیتی همچون فیبر کربن یا فلزات سبک وزن مانند آلومینیوم و منیزیم در ساختار آنها استفاده میشود. اما این تفاوتها تنها به ساختار کلی خودور خلاصه نمیشود. چراکه حتی لاستیکهای خودروهای هیبریدی هم خاص هستند. در واقع آنها از یک تایر مخصوص استفاده میکنند که سفتتر و پربادتر بوده و نیز فشار زیادتری نسبت به تایرهای معمولی دارد. نتیجه این کار باعث کاهش نیروی درگ به نصف نسبت به تایرهای معمولی میشود.
http://www.aftab.ir/images/article/break.gif بهاره صفوی روزنامه جامجم ( www.jamejamonline.ir (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.jamejamonline. ir) )
استفاده از سوختهای فسیلی به عنوان منبع سوخت وسایل نقلیه کوچک و بزرگ، مدتهاست مشکلات زیادی برای جوامع بشری بخصوص ساکنان کلانشهرها ایجاد کرده است. یکی از راههایی که خودروسازان برای رویارویی با این مشکلات به آن رو آوردهاند، ساخت خودروی هیبریدی است.
هرچند ما حضور نسل جدید خودروها را هنوز در کشور تجربه نکردهایم اما سالهاست این وسایل در حمل ونقل عمومی کشورهای پیشرفته استفاده میشوند و حتی به عنوان خودروهای شخصی و مدرن نیز در این کشورها کاربرد یافتهاند.
توجه به طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی در سال ۲۰۰۹ با جدیت ادامه پیدا کرد در حالی که صنعت خودروسازی جهان با نوسانات زیادی مواجه بود. شاید این عرصه از فناوری را بتوان به عنوان بیشترین عرصه تأثیرپذیر از بحران اقتصادی این سال قلمداد کرد. اما حتی این بحران مهم نتوانست مانعی برای ظهور خودروهای فوق مدرنی باشد که یکی پس از دیگری تولید و روانه بازارهای لوکس اروپا و آمریکا شدند. البته مرسدس بنز این بار گوی سبقت را از رقیبان ربود و با تولید خودروی هیبریدی تمام توجهات را به خود معطوف کرد. خودرویBlueHybrid ۴۰۰ Mercedes S نخستین خودروی جهان به شمار میآید که در آن، از نسل جدید باتریهای لیتیوم یونی بهره گرفته شده است. بنز که ابتدا محصول جدید خود را در نمایشگاه بینالمللی فرانکفورت ۲۰۰۹ به نمایش درآورد، در گام بعدی قصد دارد آن را به ژاپن صادر کند و پس از آن، بازار آمریکا در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۱۰ حضور این هیبرید کممصرف و پاک را تجربه خواهد کرد.
در حالی که برچسب قیمت محصول جدید و استثنایی مرسدس بنز ۸۷۹۵۰ دلار را نشان میدهد؛ به احتمال زیاد، این خودرو یکی از گرانترین و لوکسترین خودروهای هیبریدی در جهان خواهد بود. این خودرو همچنین کممصرفترین محصول این شرکت در رده خودروهای سواری سدان گرانقیمت با موتور بنزینی اعلام شده است. مرسدس بنز در اولین گام قصد دارد آن را به ژاپن صادر کند؛ چرا که با استانداردهای زیستمحیطی این کشور تطابق زیادی دارد. در مرحله بعد هم این خودروی هیبرید کممصرف و پاکیزه در ۳ ماهه سوم سال ۲۰۱۰ وارد بازار آمریکا میشود.
بنز مدل۴۰۰S نخستین خودروی هیبرید با باتریion Li است. در واقع خودروهای هیبرید فعلی از باتریهای نیکل استفاده میکنند. این در حالی است که استفاده از باتریهای لیتیومی مزایای زیادی نسبت به باتریهای نیکلی دارد که از جمله آنها میتوان به انرژی بیشتر، طول عمر طولانیتر و قابلیت کارکرد در دماهای بسیار پایین اشاره کرد. دلیل اینکه تاکنون چنین باتریهایی در خودروها استفاده نشده بود عدم امکان کنترل حرارتی این باتریها بوده است. ولی به نظر میرسد. شرکت بنز موفق به حل این مشکل شده و با ارائه خودروی مدلBlueHybrid ۴۰۰S به عرصه جدیدی در این صنعت یا نهاده است.
ظاهرا این خودرو نسبت به دیگر محصولات هم گروهش همچون۳۵۰S حدود ۲۱ درصد صرفهجویی و کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد. ترکیب یک موتور ۵/۳ لیتری ۶ سیلندر دیزلی که ۲۷۹ اسب بخار قدرت دارد و یک موتور الکتریکی که توان آن ۲۰ اسب بخار است، باعث میشود زمان استفاده از موتور درون سوز کاهش یابد. به این ترتیب میزان مصرف سوخت این خودرو تنها ۹/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در هر کیلومتر نیز تنها ۱۸۶ گرم گاز دیاکسید کربن از خود متصاعد میکند.
یکی از برگهای برنده این خودرو این است که برخلاف سایر خودروهای هیبریدی موجود در بازار، باتری به کار گرفته شده در آن فشرده بوده و جای بسیار کمی را در خودرو اشغال میکند. در حالی که تمایل بازارهای جهانی به استفاده از خودروهای برقی روز به روز افزایش پیدا میکند، به نظر میرسد در ماههای آتی از آن استقبال قابل توجهی شود. علاوه بر باتریهای لیتیوم یونی، گیربکس ۷ دنده اتوماتیک، شتاب صفر تا صد ۷. ۲ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۵۶ مایل بر ساعت یعنی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت از مشخصات بارز فنی این خودروی هیبریدی محسوب میشوند.
به طور کلی کلاس S یکی از محبوبترین محصولات مرسدس است که به دلیل طراحی زیبای خود مورد پسند عموم مردم است. اما مرسدس این بار در۴۰۰S دست به یک ریسک بزرگ زده و علاوه بر هیبریدی کردن آن، در ویژگیهای ظاهریاش هم تغییرات اساسی ایجاد کرده است. در این محصول اگرچه شکل چراغهای جلو تغییر چندانی نکرده، ولی نحوه آرایش لامپهای درون آن تغییر کرده است. در ضمن علاوه بر حفظ برآمدگی روی گلگیر عقب، گلگیر جلو نیز تا حد ممکن برآمده شده است. جلوی پنجره آن هم همانند کلاسE جدید از حالت شکسته بهره میبرد و محل اتصال آن با کاپوت نیز به طور کاملا محسوسی برجسته شده است. البته از آنجایی که تاکنون اینگونه برشها تنها روی طرحهای اولیه قابل پیادهسازی بود، بهکارگیری آن روی یک محصول واقعی، کاری بسیار حرفهای است. همچنین ترکیب اجزای قرار گرفته روی سپر جلو نیز در این محصول تغییر کرده و چراغهای مخصوص روز که از جنسLED هستند درخشش خاصی دارند.
در کنار این آرایش خاص رویS کلاس جدید آخرین تغییرات طراحی شرکت مرسدس اعمال شده که از آن جمله میتوان به قرار گرفتن نوار فلزی روی رکاب، پررنگتر شدن چراغهای قرمز عقب و نصب اگزوزهای دوبل فلزی روی دو گوشه سپر عقب اشاره کرد. همه اینها باعث شدهاند محصول هیبریدی بنز علاوه بر ویژگیهای فنی، از لحاظ شکل ظاهری هم کاملا متفاوت و استثنایی باشد.
● تامین انرژی بهشیوهای متفاوت
کسب نیروی هیبریدی مطمئنا پیچیدهتر از نیروی بنزینی یا نیروی الکتریکی تنهاست. دو سیستم پیشرانه در خودروهای هیبریدی را میتوان با هم به روشهای مختلفی همچون سری و موازی ترکیب کرد.
در هیبرید موازی باک بنزین سوخت را به موتور بنزینی میرساند و باتریها نیز الکتریسیته را به موتور الکتریکی میرساند و هر دو موتور بنزینی و الکتریکی همزمان به سیستم انتقال قدرت متصل میشوند و این قدرت به چرخها میرسد. در مقابل هیبریدهای موازی، هیبریدهای سری قرار دارند. در این نوع هیبریدها، موتور بنزینی ژنراتور را به حرکت درمیآورد و ژنراتور میتواند باتریها را شارژ کند یا به موتور الکتریکی قدرت بدهد که این موتور نیز به سیستم انتقال قدرت متصل است.
بنابراین موتور بنزینی در هیبریدهای سری هرگز به طور مستقیم به سیستم انتقال قدرت نیرو نمیدهد. اما نکته جالب توجه درباره موتور بنزینی این نوع خودروها این است که موتور بنزینی در هیبریدیها معمولا کوچکتر از یک خودروی معمولی است و از اینرو، بهرهوری بیشتری دارد. بیشتر خودروها برای تولید نیروی کافی برای ایجاد شتاب سریع نیاز به یک موتور نسبتا بزرگ دارند. در موتورهای کوچک بهرهوری و کارآیی میتواند با کوچک و سبک کردن قطعات و نیز با کاهش تعداد سیلندرها بهبود یابد.
● تلاش برای فرار از بنزین
آلودگیهای ناشی از خودروها و محدودیتهای سوخت فسیلی که این روزها بیشتر مردم دنیا بخصوص ساکنان کلانشهرها با خود درگیر کرده باعث شده کارخانههای خودروسازی برتر جهان، تلاش گستردهای را برای مقابله با این مشکلات به کار بندند و به محصولات پیشرفته و متفاوتی دست یابند. البته در میان تمام دستاوردهایی که طی سالها بررسی و تحقیق کسب شده، به نظر میرسد خودروهای هیبریدی از اقبال عمومی بیشتری در میان صاحبان صنایع خودروسازی و مصرفکنندگان برخوردار شدهاند. بازده بالا، آلایندگی کم، پیمایش مسافت زیاد، ایمنی مناسب و قیمت قابل رقابت با خودروهای متداول از ویژگیهای مهم این خودروهاست و مجموع این مزایا مشوقی قوی بودهاند تا بسیاری از خودروسازان بزرگ مبادرت به تولید این خودروها در سطحی گسترده کنند ضمن آنکه نتایج بررسیهای اخیرcontinental AG نشان میدهد، هماکنون علاقهمندی قابل ملاحظهای نسبت به خودروهای برقی و هیبریدی بین مشتریان ایجاد شده است.
بررسیهای این شرکت که حاصل نظرسنجی بیش از ۸۰۰۰ نفر از رانندگان در ۸ بازار عمده خودروی جهان (چین، آلمان، فرانسه، انگلستان، ژاپن، استرالیا، سوئیس و آمریکا) است نشان میدهد، ۳۶ درصد مشتریان به خرید خودرویی با قوای محرکه هیبرید و ۸/۴۵ درصد نیز به خرید خودروی برقی تمایل دارند. البته در این نظرسنجی، ۴۵ درصد رانندگان اعلام کردهاند قیمت فزاینده سوخت، آنها را به تولید خودروهای کممصرفتر متمایل کرده است بخصوص اینکه به نظر میرسد سوختهای متعارف همچون بنزین و گازوئیل در آینده گرانتر هم خواهند شد.
● چرا مردم خودروهای هیبریدی را دوست دارند
به طور کلی، به تمامی وسایل نقلیهای که از ادغام ۲ یا چند پیشرانه انتقال نیرو که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند خودروهایهای هیبریدی گفته میشود. خودروی هیبریدی خودروهایی است که در آن از سوخت فسیلی الکتریکی استفاده میشود. این نوع خودروها همگی به صورت همزمان از یک سیستم ذخیره انرژی قابل شارژ و یک نیروی محرکه سوخت فسیلی استفاده میکنند و در مقایسه با خودروهای عادی مصرف سوخت بسیار کم و آلودگی پایینی دارند.
در حال حاضر، تقریباً تمام خودروهای هیبریدی از بنزین به عنوان سوخت موتور درونسوز استفاده میکنند. هرچند تعدادی خودروی هیبریدی با سوخت هیدروژن یا اتانول نیز تولید شدهاند؛ اما هیچکدام تاکنون به تولید انبوه نرسیدهاند.
اما شاید تعجب کنید که چرا با اینکه بیشتر مردم با خودروهای بنزینی خیلی راحت هستند، استقبال از این سیستم پیچیده روز به روز بیشتر میشود. دلیل این موضوع را میتوان در ۲ ویژگی خلاصه کرد؛ کاهش آلایندگی و بهبود بهرهوری و کارآیی تفاوت خودروهای هیبریدی با خودروهای برقی این است که در خودروهای هیبریدی، سیستم درونسوز انرژی الکتریکی را تأمین میکند، اما در خودروهای برقی، باتریها از منابع بیرونی (برق خانگی) شارژ میشوند. خودروهای هیبریدی، در واقع نوع تعمیم یافته خودروهای برقی خالص هستند که معایب خودروهای برقی خالص تا حدود زیادی در آنها برطرف شده است و میتوان گفت معایب خودروهای احتراق داخلی نیز تا حدودی در آنها برطرف شده است.
از مزایای مهم این خودروها نسبت به خودروهای احتراق داخلی، کارکرد در دور و بار ثابت است و در واقع در نقطه بهینه خود کار میکنند که این امر باعث بالا رفتن بازده موتور و کاهش آلودگی و پایین آمدن مصرف سوخت میشود و دیگر اینکه هنگام ترمزگیری یا شتاب منفی، انرژی به صورت الکتریکی در باتریها ذخیره میشود و همین مساله باعث کارکرد کمتر موتور احتراقی خواهد شد که مجددا منجر به کاهش آلودگی و پایینآمدن مصرف سوخت میشود. مزیت دیگر این خودروها نسبت به خودروی برقی خالص، قابلیت پیمودن مسیرهای طولانی در هر بار شارژ کردن باتری است.
● ویژگیهای متمایز در هیبریدآبی بنز
۴۰۰S از یک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک موسوم بهG Tronic سود میبرد و برای افزایش بازدهی نیز از سیستمهایی نظیر بازیابی انرژی ترمز و توقف حرکت استفاده می کند. برای بازیابی انرژی ترمز، این خودروهای مدرن انرژی سینتیکی ترمزگیری را در باتریها ذخیره میکنند. در واقع هنگامی که موتور توان کمتری مصرف میکند، موتور درونسوز، ژنراتوری را به حرکت در میآورد تا انرژی الکتریکی در باتری ذخیره شود و همزمان یک موتور الکتریکی را به حرکت در میآورد که باعث حرکت خودرو میشود.
به این ترتیب انرژی، بازیابی و در باتری ذخیره میشود. برای اینکه با جزییات این فرآیند بیشتر آشنا شوید بهتر است بدانید که در خودروهای عادی هنگامی که شما پدال ترمز را فشار میدهید، انرژی خودرو هدر میرود. هرچه خودرو سریعتر حرکت کند، انرژی جنبشی بیشتری دارد. ترمز کردن، این انرژی را هدر میدهد و به گرما تبدیل میکند؛ اما در خودروهای هیبریدی میتوان مقداری از این انرژی را بازگرداند و مجدد در باتری ذخیره کرد. این کار با سیستم بازیابی انرژی ترمز انجام میگیرد. در این حالت موتور الکتریکی به مانند یک ژنراتور رفتار میکند و ضمن کند شدن حرکت ماشین، انرژی جنبشی را صرف شارژ کردن باتری میکند.
اما از میان ویژگیهای بارز و متفاوتی که برای۴۰۰S و تا حدودی برای خودروهای هیبریدی دیگر میتوان قائل شد، خاموش و غیر فعال شدن موتور بنزینی در مواقعی است که به عنوان منبع تامین سوخت استفاده نمیشود. در واقع یک خودروی هیبریدی همیشه نیاز به روشن بودن موتور بنزینی ندارد. بنابراین در بعضی مواقع برای مثال هنگامی که پشت چراغ قرمز میایستد، موتور بنزینی خودروی هیبریدی خاموش میشود.
اما استفاده از اصول ایرودینامیک برای کاهش نیروی فشاری هوا در طراحی این خودروها در کنار به کارگیری مواد سبک وزن در ساختار آنها باعث شده تا تفاوت اساسی دیگری در آنها نسبت به محصولات عادی ایجاد شود.
راه مطمئن برای کاهش نیروی فشاری هوا، کاهش بخشهای اضافی ناحیه جلوی اتومبیل تا حد امکان و به کار بردن اصول ایرودینامیک در این بخش است. ضمن آنکه کاهش اشیای خارجی روی بدنه خودرو و نیز حذف بعضی از آنها هم میتواند در بهبود ایرودینامیک آن موثر باشد. در این میان از آنجایی که کاهش وزن کل آن راه سادهای برای افزایش کارایی خودرو محسوب میشود، به همین دلیل از مواد کامپوزیتی همچون فیبر کربن یا فلزات سبک وزن مانند آلومینیوم و منیزیم در ساختار آنها استفاده میشود. اما این تفاوتها تنها به ساختار کلی خودور خلاصه نمیشود. چراکه حتی لاستیکهای خودروهای هیبریدی هم خاص هستند. در واقع آنها از یک تایر مخصوص استفاده میکنند که سفتتر و پربادتر بوده و نیز فشار زیادتری نسبت به تایرهای معمولی دارد. نتیجه این کار باعث کاهش نیروی درگ به نصف نسبت به تایرهای معمولی میشود.
http://www.aftab.ir/images/article/break.gif بهاره صفوی روزنامه جامجم ( www.jamejamonline.ir (http://njavan.com/forum/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.jamejamonline. ir) )