*میترا*
20th December 2009, 05:21 PM
با تست زير مي توانيد تشخيص بدهيد کدام نيمکره از مغز شما فعالتر است و تا چه ميزان از تعادل متناسب بين دو نيمكره چپ و راست مغزتان برخورداريد ... براي هر سوال، به گزينه الف 2 امتياز، به گزينه ب 0 امتياز و به گزينه ج 1 امتياز بدهيد
?1. آيا خودتان را متخصص تلقي ميكنيد؟
الف _خير
ب _بله
ج _ در برخي از زمينهها
2. يادآوري اسم اشخاص برايتان راحتتر است ياچهره آنها؟
الف _ چهره اشخاص
ب_ اسم اشخاص
ج _هر دو به يك اندازه
3. در مواجهه با شكست، كدام يك از گزينههايزير، طرز برخوردتان را بهتر نشان ميدهد؟
الف _ نااميد شدن، دست كشيدن از آن كار و امتحانكردن چيزي جديد.
ب _ سعي، تلاش و كوشش دوباره و دوباره
ج _ شكست نابود كننده روح و روان است
4. كدام يك از صفات زير، بيشتر از بقيه، وصفحالتان هستند؟
الف _ شهودي و دروني
ب _ اهل مطالعه و سنجيده
ج _ دقيق
5. كدام يك از گزينههاي زير، بيشتر با شماهمخواني دارد؟
الف _مايلم قوانين و مقررات خاص خودم را رعايتكنم.
ب _ از گردن نهادن به قوانين و مقررات راضي وشاد هستم
ج _گاهي اوقات، قوانين و مقررات دست و پاگيرميشوند و عصبانيم ميكنند
6. زماني كه در يك جلسه گفتگو يا سخنرانيحضور داريد، كدام يك از گزينههاي زير بيشتر در شماصدق ميكند؟
الف _ اكثر اوقات حواسم پرت ميشود و بهموضوعات ديگري ميانديشم.
ب _به راحتي حواسم را ميتوانم روي مسألهسخنراني متمركز نمايم.
ج _فقط اگر موضوع را جالب تلقي كنم، ميتوانمحواسم را روي آن متمركز كنم.
7. آيا خودتان را شخص منظميتلقي ميكنيد؟
الف _ به هيچ وجه
ب _ بله، كاملا
ج _ نسبتا، بله
8. هر چند وقت يك مرتبه به دنبال حدس وگمانهاي شخصي خود ميرويد؟
الف _ هر وقت كه بتوانم
ب_ به ندرت
ج _گاهي اوقات
9. اگر يك دفعه، هوس امتحان كردن يك كار وسرگرمي خلاقانه جديد، مثل نقاشي ياسفالگري بهسرتان بزند، چه ميكنيد؟
الف _ آن را امتحان ميكنم و بعد آن رابه عنوان يكي از سرگرميهاي بيشمارديگرم توسعه ميدهم.
ب _ به احتمال زياد، فقط به آن فكر ميكنم وفراتر نميروم.
ج _ چندين مرتبه آن را امتحان ميكنم و بعد بهسراغ سرگرمي ديگري ميروم.
10. در مدرسه و دوران تحصيل، سركلاس كدام يك ازدرسهاي زير، بيشتراحساس راحتيميكرديد؟
الف _هنر
ب _ رياضيات
ج _ جغرافي
11. هر چند وقت يك بار، مايليد مبلمان وتزيينات منزلتان را عوض كنيد؟
الف _ بيش از سه مرتبه ظرف پنج سال
ب _ هر پنج سال يك مرتبه
ج _ ظرف هر پنج سال، دو تا سه مرتبه
12. وقتي مشغول شنيدن اخبار از تلويزيونهستيد، كدام يك از موضوعات زير، بيشتر از همهتوجه شما را به خود جلب ميكند؟
الف _مسايل و موضوعات مربوط به جهان و محيط
ب_ سياسي
ج _ورزشي
13. كدام يك از گروههاي زير، بيشتر با روحياتشما سازگار هستند؟
الف _ شخصي كه از قوه تخيل زنده و پرشوريبرخوردار است.
ب _ شخصي كه بلند پرواز و جاه طلب است
ج _ شخصي كه از عقل سليم و شعور خوبيبرخوردار است.
14. نظرتان در مورد هنر مدرن چيست؟
الف _ آن را جالب و مهيج تلقي ميكنم.
ب _ اهميت زيادي برايش قايل نيستم.
ج _ گاهي ميتوانم آن را جدي تلقي كنم و گاهيبياعتنا از كنارش ميگذرم.
15. هر چند وقت يكبار، به افكار و انديشههايخصوصي خودتان پناه ميبريد؟
الف _ به وفور
ب _ خيلي به ندرت
ج _ گاه و بيگاه
16. زماني كه وارد يك سالن يا تالار ميشويد،در حالي كه بليط رزرو شده نداريد، ترجيح ميدهيدكه روي صندلي كدام سمت بنشينيد؟
الف _ سمت چپ
ب _ سمت راست
ج _ فرقي نميكند
17. به نظر شما، مزيت بازنشسته شدن چيست؟
الف _ برخورداري از وقت بيشتر براي آغازفعاليتهاي جديد بيشمار ديگر.
ب _ برخورداري از وقت بيشتر براي هم نشيني بااقوام و دوستان.
ج _ رهايي از برنامه يكنواخت و منظم و كسلكننده كاري
18. كدام يك از صفات زير، بيشتر از بقيه با شماسازگار است؟
الف _ پيچيده
ب _ واقع بين
ج _عادي و گاهي منحصر به فرد
19. در حال حاضر، كدام يك از حالات زير بيشتربا روحيه شما سازگار هستند؟
الف _ متفكر، جدي و دقيق
ب _ تحت فشار روحي
ج _ پركار، پر مشغله و پرجنب و جوش
20. آيا قادريد به طور تقريبي بگوييد كه چندروز را بدون نگاه كردن به ساعت پشت سرگذاشتهايد؟
الف _ راستش درست نميدانم، چون گاهي زمان رابه كلي فراموش ميكنم.
ب _ بله، به راحتي
ج _ گاهي اوقات
21. در صورت مواجهه با كدام يك از موارد زير،به شدت سر خورده، نااميد و عصباني ميشويد؟
الف _زماني كه وقت كافي براي انجام كارهايي كهدوست دارم، نداشته باشم
ب _زماني كه در رأس امور مربوط به حرفهام قرارنداشته باشم
ج _ زماني كه پيشرفتها، موفقيتها، دستاوردهاو سخت كوشي هايم ناديده گرفته شوند
22. در مورد اين جمله: بزرگترين معلم و راهنما،تجربه است، نظرتان چيست؟
الف _كاملا با آن موافق هستم
ب _اصلا موافق نيستم
ج _ موافقم
23. در شرايط مطلوب، كدام يك از گزينههايزير را ترجيح ميدهيد؟
الف _حرفهاي كه كاملا غير قابل پيش بيني و توأم باتجربيات بي شمار و جديد باشد
ب _ داشتن يك حرفه مشخص و يكنواخت
ج _حرفهاي كه فرصت يادگيري چيزي جديد را دراختيارتان قرار دهد
24. آيا تصور ميكنيد كه توضيح دهنده خوبيهستيد؟
الف _خير
ب _ بله
ج _در حد متوسط
25. در هنگام انجام كدام يك از موارد زير،بيشتر احساس راحتي به شما دست ميدهد؟
الف _ در حين انجام يك كار تخصصيتر مثل وررفتن با موتور ماشينتان به منظور تعمير آن.
ب _ در حين نوشتن يك نامه يا گزارش
ج _ در حين انجام يك كار دستي مثل نقاشي
و حالا نتيجه گيري ها .....
بين 35 تا 50:
اين امتياز نمايانگر آن است كه شما يك شخصراست مغز هستيد. سمت راست مغز كنترل كننده تواناييهاي فضايي، درك و احساس هنرمندانه و افكارخلاقانه و مبتكرانه است.
نيمكره راست مغز است كه مسايل را به طور كلي وكل نگرانه مجسم و ادراك ميكند. به عبارت ديگر،شما مايليد به جاي مشاهده جزييات سازنده وتشكيل دهنده، تصوير اصلي و بزرگ را ببينيد. بههمين شكل، نيمكره راست مغز است كه يك الگويكلي را از قطعات جزيي و فردي بازسازي ميكند و نقطهنظرات و نگرشهاي جديد را به وجود ميآورد.
يك شخص راست مغز، از استعداد هنر و موسيقيبرخوردار است و به كند و كاو در آداب، مناسك،تشريفات، آيين، شعائر، عرفان و تصوف علاقه خاصيدارد. به عنوان يك شخص راست مغز، عمدتا مايليدبه شيوهاي خلاقانه و ناخودآگاه مسايل جديد را يادبگيريد و همين منتهي به يك واكنش احساسي،عاطفي نسبت به شرايط و موقعيتهاي تحليل گرايانهميشود. در بسياري از موارد، وقتي پاسخ صحيح يكسؤال يا مشكل را دريافت ميكنيد، بدون آن كهبفهميد اين پاسخ چگونه حاصل شده است، به شهودو الهام (حس ششم) خودتان تكيه مينماييد.
نيمكره چپ مغز مسايل را به صورت سلسله وارتجزيه و تحليل ميكند، در حالي كه نيمكره راست بهندرت چنين پردازشي را ايفا مينمايد. درنتيجه، بهعنوان يك شخص راست مغز، بدون آن كه اولين كار رابه اتمام برسانيد، مايليد از اين شاخ به آن شاخ بپريدو به سراغ كار ديگري برويد. اين يك نقطه ضعفمحسوب ميشود، چرا كه گاهي اوقات خودتان را باكارهاي متعدد ناتمامي مواجه ميبينيد. از اين رو،فهرست سازي و برنامه ريزي زمان بندي شده را ازهمين حالا آغاز كنيد تا نظم و ترتيب يافته و بدونفرار از كاري و شروع كار ديگري، به نحو مؤثري كارها رابه پايان برسانيد.
بين 16 تا 34 امتياز:
امتياز شما نمايانگر آن است كه شما از تعادليمتناسب بين دو نيمكره چپ و راست مغزتانبرخورداريد. به عبارت ديگر، هيچ نيمكرهاي برديگري غلبه و سلطه ندارد.
اگرچه، ممكن است اين حالت يك مزيت چشمگيربه حساب بيايد، ولي دال بر آسودگي خاطر نيست.مشكل در رابطه با اين افراد، اين است كه شما بيشتراز يك شخص راست مغز يا چپ مغز، از كشمكشها وتضادهاي دروني رنج ميبريد.
گاهي اوقات، اين كشمكشها و تضادها بين نحوهاحساس و نحوه تفكر شما خواهد بود و هم چنين درمواجهه با مشكلات و تعبير و تفسير اطلاعات باموانعي روبرو ميشويد. گاهي، جزيياتي كه براينيمكره راست مغز، مهم هستند، به واسطه نيمكرهچپ ناديده گرفته ميشوند و بالعكس. و همينميتواند يك مانع و سد راه در جهت مرحله مؤثريادگيري يا به پايان رساندن كارها باشد.
از جنبه مثبت، نقطه قوت اين اشخاص در ايناست كه آنها در هنگام حل يك مشكل ميتوانندهمزمان و توأما تصوير اصلي و بزرگ و جزيياتضروري را ادراك كنند. هم چنين، از مهارتهاي كلاميمؤثري در جهت ترجمه و تعبير مسايل شهوديبرخوردارند، طوري كه ديگران ميتوانند آن را بهراحتي درك كنند و در عين حال قادريد نقطه نظراتبرتر را تشخيص دهيد.
يكي از مزاياي اين افراد در اين است كه آنها ازتوانايي طبيعي انعطاف بالاي ذهني و فكريبرخوردارند و از اين رو ميتوانند به راحتي در مواجههبا مشكلات چند بعدي به حل آن بپردازند.
زير 16 امتياز:
امتياز شما نمايانگر آن است كه شما عمدتا يكشخص چپ مغز هستيد.
نيمكره چپ مغز، تحليل گراست و به شيوهاي منطقي و عقلايي و ترتيبي عملميكند. اين نيمكره مسؤول و كنترل كننده زبان،بررسيهاي علمي، عقلانيت، و خردمندي است.شخص چپ مغز، مايل است به شيوهاي خطي، بهپردازش اطلاعات عمل كند، به عبارت ديگر ازبخشهاي كوچك شروع كرده و به بالا ميرود، درحالي كه شخص راست مغز بر عكس عمل ميكند وابتدا تصوير اصلي و بزرگ را مجسم مينمايد.
هم چنين، نيمكره چپ به توالي به پردازشاطلاعات عمل ميكند، برعكس نيمكره راست كه بهصورت اتفاقي عمل ميكند، از اين رو، اشخاص چپمغز، ميتوانند حسابدار و برنامه دهندههاي خوبي ازكار در آيند. هم چنين، نقطه قوت اين اشخاص درشرح و بسط و توضيح خوب مسايل به صورت پياپي ومتوالي است.
به كارگيري برخي از راهكارهاي نيمكره راستيكي از مزاياي نيمكره چپ محسوب ميشود، بهخصوص در زمينه توسعه و گسترش مهارتهايخلاقانه انديشي و شهودي. به عنوان مثال، يكدانشآموز راست مغز در كلاس درس، ممكن است درهنگام سخنراني معلم در وضعيت نامطلوبي قرارداشته باشد، مگر آن كه ابتدا يك برداشت و ديد كلياز مطلب به او داده شود. چرا كه آنها اساسا نياز دارندكه به دقت علت و عملي را كه انجام ميدهند، بدانند.به عبارت ديگر، ممكن است يك دانشآموز راستمغز، نگرش زياد و دقيق به مسايل را ضروري تلقينكند، در حالي كه انجام آن را مؤثر و مفيد در نظربگيرد.
?1. آيا خودتان را متخصص تلقي ميكنيد؟
الف _خير
ب _بله
ج _ در برخي از زمينهها
2. يادآوري اسم اشخاص برايتان راحتتر است ياچهره آنها؟
الف _ چهره اشخاص
ب_ اسم اشخاص
ج _هر دو به يك اندازه
3. در مواجهه با شكست، كدام يك از گزينههايزير، طرز برخوردتان را بهتر نشان ميدهد؟
الف _ نااميد شدن، دست كشيدن از آن كار و امتحانكردن چيزي جديد.
ب _ سعي، تلاش و كوشش دوباره و دوباره
ج _ شكست نابود كننده روح و روان است
4. كدام يك از صفات زير، بيشتر از بقيه، وصفحالتان هستند؟
الف _ شهودي و دروني
ب _ اهل مطالعه و سنجيده
ج _ دقيق
5. كدام يك از گزينههاي زير، بيشتر با شماهمخواني دارد؟
الف _مايلم قوانين و مقررات خاص خودم را رعايتكنم.
ب _ از گردن نهادن به قوانين و مقررات راضي وشاد هستم
ج _گاهي اوقات، قوانين و مقررات دست و پاگيرميشوند و عصبانيم ميكنند
6. زماني كه در يك جلسه گفتگو يا سخنرانيحضور داريد، كدام يك از گزينههاي زير بيشتر در شماصدق ميكند؟
الف _ اكثر اوقات حواسم پرت ميشود و بهموضوعات ديگري ميانديشم.
ب _به راحتي حواسم را ميتوانم روي مسألهسخنراني متمركز نمايم.
ج _فقط اگر موضوع را جالب تلقي كنم، ميتوانمحواسم را روي آن متمركز كنم.
7. آيا خودتان را شخص منظميتلقي ميكنيد؟
الف _ به هيچ وجه
ب _ بله، كاملا
ج _ نسبتا، بله
8. هر چند وقت يك مرتبه به دنبال حدس وگمانهاي شخصي خود ميرويد؟
الف _ هر وقت كه بتوانم
ب_ به ندرت
ج _گاهي اوقات
9. اگر يك دفعه، هوس امتحان كردن يك كار وسرگرمي خلاقانه جديد، مثل نقاشي ياسفالگري بهسرتان بزند، چه ميكنيد؟
الف _ آن را امتحان ميكنم و بعد آن رابه عنوان يكي از سرگرميهاي بيشمارديگرم توسعه ميدهم.
ب _ به احتمال زياد، فقط به آن فكر ميكنم وفراتر نميروم.
ج _ چندين مرتبه آن را امتحان ميكنم و بعد بهسراغ سرگرمي ديگري ميروم.
10. در مدرسه و دوران تحصيل، سركلاس كدام يك ازدرسهاي زير، بيشتراحساس راحتيميكرديد؟
الف _هنر
ب _ رياضيات
ج _ جغرافي
11. هر چند وقت يك بار، مايليد مبلمان وتزيينات منزلتان را عوض كنيد؟
الف _ بيش از سه مرتبه ظرف پنج سال
ب _ هر پنج سال يك مرتبه
ج _ ظرف هر پنج سال، دو تا سه مرتبه
12. وقتي مشغول شنيدن اخبار از تلويزيونهستيد، كدام يك از موضوعات زير، بيشتر از همهتوجه شما را به خود جلب ميكند؟
الف _مسايل و موضوعات مربوط به جهان و محيط
ب_ سياسي
ج _ورزشي
13. كدام يك از گروههاي زير، بيشتر با روحياتشما سازگار هستند؟
الف _ شخصي كه از قوه تخيل زنده و پرشوريبرخوردار است.
ب _ شخصي كه بلند پرواز و جاه طلب است
ج _ شخصي كه از عقل سليم و شعور خوبيبرخوردار است.
14. نظرتان در مورد هنر مدرن چيست؟
الف _ آن را جالب و مهيج تلقي ميكنم.
ب _ اهميت زيادي برايش قايل نيستم.
ج _ گاهي ميتوانم آن را جدي تلقي كنم و گاهيبياعتنا از كنارش ميگذرم.
15. هر چند وقت يكبار، به افكار و انديشههايخصوصي خودتان پناه ميبريد؟
الف _ به وفور
ب _ خيلي به ندرت
ج _ گاه و بيگاه
16. زماني كه وارد يك سالن يا تالار ميشويد،در حالي كه بليط رزرو شده نداريد، ترجيح ميدهيدكه روي صندلي كدام سمت بنشينيد؟
الف _ سمت چپ
ب _ سمت راست
ج _ فرقي نميكند
17. به نظر شما، مزيت بازنشسته شدن چيست؟
الف _ برخورداري از وقت بيشتر براي آغازفعاليتهاي جديد بيشمار ديگر.
ب _ برخورداري از وقت بيشتر براي هم نشيني بااقوام و دوستان.
ج _ رهايي از برنامه يكنواخت و منظم و كسلكننده كاري
18. كدام يك از صفات زير، بيشتر از بقيه با شماسازگار است؟
الف _ پيچيده
ب _ واقع بين
ج _عادي و گاهي منحصر به فرد
19. در حال حاضر، كدام يك از حالات زير بيشتربا روحيه شما سازگار هستند؟
الف _ متفكر، جدي و دقيق
ب _ تحت فشار روحي
ج _ پركار، پر مشغله و پرجنب و جوش
20. آيا قادريد به طور تقريبي بگوييد كه چندروز را بدون نگاه كردن به ساعت پشت سرگذاشتهايد؟
الف _ راستش درست نميدانم، چون گاهي زمان رابه كلي فراموش ميكنم.
ب _ بله، به راحتي
ج _ گاهي اوقات
21. در صورت مواجهه با كدام يك از موارد زير،به شدت سر خورده، نااميد و عصباني ميشويد؟
الف _زماني كه وقت كافي براي انجام كارهايي كهدوست دارم، نداشته باشم
ب _زماني كه در رأس امور مربوط به حرفهام قرارنداشته باشم
ج _ زماني كه پيشرفتها، موفقيتها، دستاوردهاو سخت كوشي هايم ناديده گرفته شوند
22. در مورد اين جمله: بزرگترين معلم و راهنما،تجربه است، نظرتان چيست؟
الف _كاملا با آن موافق هستم
ب _اصلا موافق نيستم
ج _ موافقم
23. در شرايط مطلوب، كدام يك از گزينههايزير را ترجيح ميدهيد؟
الف _حرفهاي كه كاملا غير قابل پيش بيني و توأم باتجربيات بي شمار و جديد باشد
ب _ داشتن يك حرفه مشخص و يكنواخت
ج _حرفهاي كه فرصت يادگيري چيزي جديد را دراختيارتان قرار دهد
24. آيا تصور ميكنيد كه توضيح دهنده خوبيهستيد؟
الف _خير
ب _ بله
ج _در حد متوسط
25. در هنگام انجام كدام يك از موارد زير،بيشتر احساس راحتي به شما دست ميدهد؟
الف _ در حين انجام يك كار تخصصيتر مثل وررفتن با موتور ماشينتان به منظور تعمير آن.
ب _ در حين نوشتن يك نامه يا گزارش
ج _ در حين انجام يك كار دستي مثل نقاشي
و حالا نتيجه گيري ها .....
بين 35 تا 50:
اين امتياز نمايانگر آن است كه شما يك شخصراست مغز هستيد. سمت راست مغز كنترل كننده تواناييهاي فضايي، درك و احساس هنرمندانه و افكارخلاقانه و مبتكرانه است.
نيمكره راست مغز است كه مسايل را به طور كلي وكل نگرانه مجسم و ادراك ميكند. به عبارت ديگر،شما مايليد به جاي مشاهده جزييات سازنده وتشكيل دهنده، تصوير اصلي و بزرگ را ببينيد. بههمين شكل، نيمكره راست مغز است كه يك الگويكلي را از قطعات جزيي و فردي بازسازي ميكند و نقطهنظرات و نگرشهاي جديد را به وجود ميآورد.
يك شخص راست مغز، از استعداد هنر و موسيقيبرخوردار است و به كند و كاو در آداب، مناسك،تشريفات، آيين، شعائر، عرفان و تصوف علاقه خاصيدارد. به عنوان يك شخص راست مغز، عمدتا مايليدبه شيوهاي خلاقانه و ناخودآگاه مسايل جديد را يادبگيريد و همين منتهي به يك واكنش احساسي،عاطفي نسبت به شرايط و موقعيتهاي تحليل گرايانهميشود. در بسياري از موارد، وقتي پاسخ صحيح يكسؤال يا مشكل را دريافت ميكنيد، بدون آن كهبفهميد اين پاسخ چگونه حاصل شده است، به شهودو الهام (حس ششم) خودتان تكيه مينماييد.
نيمكره چپ مغز مسايل را به صورت سلسله وارتجزيه و تحليل ميكند، در حالي كه نيمكره راست بهندرت چنين پردازشي را ايفا مينمايد. درنتيجه، بهعنوان يك شخص راست مغز، بدون آن كه اولين كار رابه اتمام برسانيد، مايليد از اين شاخ به آن شاخ بپريدو به سراغ كار ديگري برويد. اين يك نقطه ضعفمحسوب ميشود، چرا كه گاهي اوقات خودتان را باكارهاي متعدد ناتمامي مواجه ميبينيد. از اين رو،فهرست سازي و برنامه ريزي زمان بندي شده را ازهمين حالا آغاز كنيد تا نظم و ترتيب يافته و بدونفرار از كاري و شروع كار ديگري، به نحو مؤثري كارها رابه پايان برسانيد.
بين 16 تا 34 امتياز:
امتياز شما نمايانگر آن است كه شما از تعادليمتناسب بين دو نيمكره چپ و راست مغزتانبرخورداريد. به عبارت ديگر، هيچ نيمكرهاي برديگري غلبه و سلطه ندارد.
اگرچه، ممكن است اين حالت يك مزيت چشمگيربه حساب بيايد، ولي دال بر آسودگي خاطر نيست.مشكل در رابطه با اين افراد، اين است كه شما بيشتراز يك شخص راست مغز يا چپ مغز، از كشمكشها وتضادهاي دروني رنج ميبريد.
گاهي اوقات، اين كشمكشها و تضادها بين نحوهاحساس و نحوه تفكر شما خواهد بود و هم چنين درمواجهه با مشكلات و تعبير و تفسير اطلاعات باموانعي روبرو ميشويد. گاهي، جزيياتي كه براينيمكره راست مغز، مهم هستند، به واسطه نيمكرهچپ ناديده گرفته ميشوند و بالعكس. و همينميتواند يك مانع و سد راه در جهت مرحله مؤثريادگيري يا به پايان رساندن كارها باشد.
از جنبه مثبت، نقطه قوت اين اشخاص در ايناست كه آنها در هنگام حل يك مشكل ميتوانندهمزمان و توأما تصوير اصلي و بزرگ و جزيياتضروري را ادراك كنند. هم چنين، از مهارتهاي كلاميمؤثري در جهت ترجمه و تعبير مسايل شهوديبرخوردارند، طوري كه ديگران ميتوانند آن را بهراحتي درك كنند و در عين حال قادريد نقطه نظراتبرتر را تشخيص دهيد.
يكي از مزاياي اين افراد در اين است كه آنها ازتوانايي طبيعي انعطاف بالاي ذهني و فكريبرخوردارند و از اين رو ميتوانند به راحتي در مواجههبا مشكلات چند بعدي به حل آن بپردازند.
زير 16 امتياز:
امتياز شما نمايانگر آن است كه شما عمدتا يكشخص چپ مغز هستيد.
نيمكره چپ مغز، تحليل گراست و به شيوهاي منطقي و عقلايي و ترتيبي عملميكند. اين نيمكره مسؤول و كنترل كننده زبان،بررسيهاي علمي، عقلانيت، و خردمندي است.شخص چپ مغز، مايل است به شيوهاي خطي، بهپردازش اطلاعات عمل كند، به عبارت ديگر ازبخشهاي كوچك شروع كرده و به بالا ميرود، درحالي كه شخص راست مغز بر عكس عمل ميكند وابتدا تصوير اصلي و بزرگ را مجسم مينمايد.
هم چنين، نيمكره چپ به توالي به پردازشاطلاعات عمل ميكند، برعكس نيمكره راست كه بهصورت اتفاقي عمل ميكند، از اين رو، اشخاص چپمغز، ميتوانند حسابدار و برنامه دهندههاي خوبي ازكار در آيند. هم چنين، نقطه قوت اين اشخاص درشرح و بسط و توضيح خوب مسايل به صورت پياپي ومتوالي است.
به كارگيري برخي از راهكارهاي نيمكره راستيكي از مزاياي نيمكره چپ محسوب ميشود، بهخصوص در زمينه توسعه و گسترش مهارتهايخلاقانه انديشي و شهودي. به عنوان مثال، يكدانشآموز راست مغز در كلاس درس، ممكن است درهنگام سخنراني معلم در وضعيت نامطلوبي قرارداشته باشد، مگر آن كه ابتدا يك برداشت و ديد كلياز مطلب به او داده شود. چرا كه آنها اساسا نياز دارندكه به دقت علت و عملي را كه انجام ميدهند، بدانند.به عبارت ديگر، ممكن است يك دانشآموز راستمغز، نگرش زياد و دقيق به مسايل را ضروري تلقينكند، در حالي كه انجام آن را مؤثر و مفيد در نظربگيرد.