matrix
20th December 2009, 09:48 AM
تا به حال از خودتان پرسیده اید که چرا علی رغم وجود ابزارهای ذخیره سازی جدید با حجم 8 یا 16 گیگابایت به اندازه نوک انگشت ، هنوز سی دی های 750 مگابایتی در بازار وجود دارند؟
اکنون با یک حافظه فلش (http://en.wikipedia.org/wiki/USB_flash_drive) درایو، از طریق درگاه یو اس بی می توانید در کمتر از یک دقیقه چند گیگابایت فایل (http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory) را به وسیله دلخواه خود منتقل نمایید.اما ممکن است اجرا کننده موسیقی در ماشینتان کمی قدیمی بوده و این توانایی را نداشته باشد. البته با صرف هزینه اضافی می توان اجرا کننده رادیویی از طریق موج اف ام خریده و از طریق واسط یو اس بی این کار را انجام دهید. اما چند درصد از مردم این کار را انجام می دهند؟
حتی با وجود دی وی دی دیسکهای موسوم به بلو- ری (Blue-ray (http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc)) که قابلیت ذخیره 50 گیگابایت را در خود دارند هنوز مردم به سی دی ها (http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc) علاقه نشان می دهند. بهر حال بسیاری از ابزارهای رایانه ای و الکترونیکی هستند که هنوز با سی دی کار می کنند و مردم نسل قدیم هم دست بردار نبوده ، سعی در حفظ آن دارند. اگر به سایتهایی نظیر آمازون نگاهی بیندازیم می بینیم قریب به اتفاق شرکتهای سازنده و پخش کننده موسیقی هنوز نسخه سی دی را به بازار ارائه می کنند و این نسخه ها در مقایسه با اجرا کننده های دی وی دی و غیره فروش بالای خود را حفظ کرده است.
کارشناسان دنیای سخت افزار در شگفتند که با وجود پیشرفتهای چشمگیر در عرصه ساخت ابزار ذخیره سازی هنوز دیسکهای (http://www.howstuffworks.com/cd.htm) سی دی طرفداران زیادی دارند. شرکتهای بزرگ در زمینه توزیع موسیقی هنوز اولویت خود را روی عرضه آهنگها روی سی دی حفظ کرده اند و گویا خیال تغیررات تکنولوژیکی را ندارند.
طبق تحقیقی که توسط IDG (http://www.idg.com/) در میان کاربران امریکایی انجام شده نکات جالبی به چشم می خورد. اول اینکه اکثر امریکایی ها در ماشین خود آهنگ گوش می دهند و هنگام خرید از فروشکاه نیز صرفا نسخه سی دی را ترجیح می دهند. از سوی دیگر شرکتهای اتومبیل سازی نیز برای تعویض اجراکنده های دی وی دی و غیره پول بیشتری طلب می کنند و همچنین خودروهای نو و صفر کیلومتر خود را با اجرا کننده های سی دی عرضه می کنند و کاربران علاقه چندانی به تعویض ایزارهای فابریک نشان نمی دهند.
اندرو اولوسکی از کارشناسان مدیا می گوید فراساختار سی دی از روز اول مبتنی بر مفهوم Track (http://en.wikipedia.org/wiki/Track_%28CD%29) در موسیقی بوده که همچنان خود را حفظ نموده است.از سوی دیگر هنو هنرمندان از این نوع بسته بندی ها خوششان می آید و آنرا به سایر بسته های سخت افزاری روز نظیر دی وی دی دیسکها ترجیح می دهند. به گفته وی در دنیای انتشارات هم چنین وضعی دیده می شود و مشتریان به نسخه های سنتی بسنده می کنند.البته تعداد مشتریان آنلاین روز به روز بیشتر شده و شرکتهای درگیر در قضیه نیز در حال سوئیچ کردن به آنلاین هستند اما بهر حال کتاب کتاب است و نسخه چاپی آن چیز دیگری است!
از سوی دیگر برتری سی دی در این است که کاربر نمی تواند در حالات غیر عمدی آنرا از بین ببرد. یعنی آهنگ یا اطلاعات روی آن چون یکبار نوشته شده دیگر به صورت عادی قابل پاک شدن نیست و به همین خاطر خطای انسانی روی آن کمترین تاثیر را دارد. یک سی دی همچنان نیزا به وصل شدن به اینترنت و گرفتن حق دسترسی برای به روز شدن توسط مایکروسافت و غیره را نیز ندارد. اجرا کننده های 20 سال پیش نیز قزیب به اتفاق قابلیت پخش سی دی را هنوز دارند و این نیز یکی از عوامل ماندن سی دی در بازار محشوب می شود.
دلیل دیگر به گفته کارولین کلارک این است که قابل دزدیده شدن نیست. به عقیده وی اگر رایانه روشن بماند حتما فردی یا هکری یا نرم افزاری به صورت خودکار آنرا می دزدد اما از روی سی دی که داخل سی دی گذاشته شده و در آورده می شود این کار عملی نیست. مالکیتهای معنوی و مجازی روی یک اثر هنری در این قسمت بحث انگیز تر می شود. از سوی دیگر در بعضی موقیتها امکان دسترسی به رایانه نیست و آنوقت اجرا کننده های ثابت یا قابل حمل سی دی کاربرد زیاد پیدا می کنند. البته ابزاری مانند آی پاد و غیره وجود دارد اما کاربران ساده پسند ترجیح نمی دهند خود را درگیر پیچیدگی های ایزارهای خیلی مدرن نمایند. جامعه مدرن در حال حرکت عده ای از افراد سنتی را نیز در خود جای داده که با دو چیز یعنی سی دی و کتاب چاپی مانوسند. در مترو ، در اتوبوس و برخی مکانهای عمومی همیشه افرادی در حال مطالعه و کتاب یا روزنامه در دست دیده می شوند. این افراد هنگام شنیدن موسیقی نیز ساده ترین وسیله یعنی اجرا کننده های سی دی را انتخاب می کنند.
دلیل دیگری که میتوان ذکر کرد بحث لیسانس منطقه ای (regional licence) است. شما می توانید هر سی دی را از هرنوع فروشگاه اینترنتی آمازون در ژاپن، امریکا یا اروپا سفارش داده و از آن استفاده نمایید.در برخی کشورها مثلا سیستم خرید موسیقی برای آی پاد (iTunes store) محلی بوده و با فرمتهای ویژه قابل نقل و انتقال و گوش دادن در منطقه دیگر نیست. همینطور برخی دی وی دی ها نیز چنین ویژگی دارند. اما سی دی اینطور نبوده و یونیورسال یا عالمگیر است. همچنین کیفیت صدا روی سی دی بدلیل عدم فشردگی بهتر بوده و دوستداران به صدای مطلوب را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از مردم نیز علاقمندند که سی دی اصل را خریده و در قفسه های شیک اتاق خود قرار دهند شاید یک روزی این سی دی ها قیمتی و آنتیک شوند. چیزی که هرگز برای ام پی تری و ... رخ نمی دهد. جمع آوری آهنگهای کلاسیک روی سی دی های اصل و قرار دادن در ویترین خانه نوعی پرستیژ برای مردان و زنان اهل خانه و خانواده در آمده است و به سختی میتوان آنها را به بدیلهای حتی بهتر تشویق نمود. داشتن چیزی به صورت ملموس و فیزیکال برای بسیاری بهتر از داشتن آنها در حالت مجازی است.
یکیدیگر از کارشناسان می گوید که والدینش با دیجیتال مدیا انس ندارند و هنوز از سیستم سنتی سی دی و ویدئوهای وی اچ اس دست نکشیده اند و نمیتوان آنها را راغب نمود تا خود را تغییر دهند. برخی شرکتهای اینترنتی که قابلیت دانلود روی شبکه را فراهم می آورند تنها به شما یکبار اجازه دانلود می دهند و گر بنا به هر دلیلی آهنگ را از دست داده و بخواهید آنرا دوباره دانلود کنید باید مجددا پول پرداخت کنید. گران بودن سایر ابزار مشابه نیز دلیل دیگری برای حفظ سی دی است. داشتن ابزار پیشرفته تر یعنی سر و صدای بیشتر رایانه و اجرا کننده و هزاران دردسر دیگر که سی دی از این قاعده مستثنی است. از دست دادن سی دی دیسکها در مقایسه با از دست دادن یک هارد 500 گیگابایتی پر از موسیقی آسانتر است. چرا که هارد 500 گیگی قابلیت ذخیره بالاتری داشته و هنگام نابودی فشار روحی بیشتری را نصیب صاحبش می کند.
همچنین موسیقی دانان و آهنگسازان هنوز گیتارشان و موسیقی های پاپ شان با سی دی همخوانی دارد و این عامل باعث شده که خروجی شرکتهای توزیع کننده نیز به همین منوال باشد.
به هر حال طیف وسیعی از مشتریان و قدیمی های عصر اطلاعات که حالا تقریبا رو به کهولت گذاشته اند هنوز به فرمت ها و ابزارهای زمان جوانی خود بیشتر از سایر ابزار بها داده و سازندگان نیز به دلیل قابلیتهای بیشتر سی دی هنوز روی آن سرمایه گذاری می کنند، دلیل عمده ای که شاید سی دی ها هرگز نخواهند مرد!
اکنون با یک حافظه فلش (http://en.wikipedia.org/wiki/USB_flash_drive) درایو، از طریق درگاه یو اس بی می توانید در کمتر از یک دقیقه چند گیگابایت فایل (http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_memory) را به وسیله دلخواه خود منتقل نمایید.اما ممکن است اجرا کننده موسیقی در ماشینتان کمی قدیمی بوده و این توانایی را نداشته باشد. البته با صرف هزینه اضافی می توان اجرا کننده رادیویی از طریق موج اف ام خریده و از طریق واسط یو اس بی این کار را انجام دهید. اما چند درصد از مردم این کار را انجام می دهند؟
حتی با وجود دی وی دی دیسکهای موسوم به بلو- ری (Blue-ray (http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc)) که قابلیت ذخیره 50 گیگابایت را در خود دارند هنوز مردم به سی دی ها (http://en.wikipedia.org/wiki/Compact_Disc) علاقه نشان می دهند. بهر حال بسیاری از ابزارهای رایانه ای و الکترونیکی هستند که هنوز با سی دی کار می کنند و مردم نسل قدیم هم دست بردار نبوده ، سعی در حفظ آن دارند. اگر به سایتهایی نظیر آمازون نگاهی بیندازیم می بینیم قریب به اتفاق شرکتهای سازنده و پخش کننده موسیقی هنوز نسخه سی دی را به بازار ارائه می کنند و این نسخه ها در مقایسه با اجرا کننده های دی وی دی و غیره فروش بالای خود را حفظ کرده است.
کارشناسان دنیای سخت افزار در شگفتند که با وجود پیشرفتهای چشمگیر در عرصه ساخت ابزار ذخیره سازی هنوز دیسکهای (http://www.howstuffworks.com/cd.htm) سی دی طرفداران زیادی دارند. شرکتهای بزرگ در زمینه توزیع موسیقی هنوز اولویت خود را روی عرضه آهنگها روی سی دی حفظ کرده اند و گویا خیال تغیررات تکنولوژیکی را ندارند.
طبق تحقیقی که توسط IDG (http://www.idg.com/) در میان کاربران امریکایی انجام شده نکات جالبی به چشم می خورد. اول اینکه اکثر امریکایی ها در ماشین خود آهنگ گوش می دهند و هنگام خرید از فروشکاه نیز صرفا نسخه سی دی را ترجیح می دهند. از سوی دیگر شرکتهای اتومبیل سازی نیز برای تعویض اجراکنده های دی وی دی و غیره پول بیشتری طلب می کنند و همچنین خودروهای نو و صفر کیلومتر خود را با اجرا کننده های سی دی عرضه می کنند و کاربران علاقه چندانی به تعویض ایزارهای فابریک نشان نمی دهند.
اندرو اولوسکی از کارشناسان مدیا می گوید فراساختار سی دی از روز اول مبتنی بر مفهوم Track (http://en.wikipedia.org/wiki/Track_%28CD%29) در موسیقی بوده که همچنان خود را حفظ نموده است.از سوی دیگر هنو هنرمندان از این نوع بسته بندی ها خوششان می آید و آنرا به سایر بسته های سخت افزاری روز نظیر دی وی دی دیسکها ترجیح می دهند. به گفته وی در دنیای انتشارات هم چنین وضعی دیده می شود و مشتریان به نسخه های سنتی بسنده می کنند.البته تعداد مشتریان آنلاین روز به روز بیشتر شده و شرکتهای درگیر در قضیه نیز در حال سوئیچ کردن به آنلاین هستند اما بهر حال کتاب کتاب است و نسخه چاپی آن چیز دیگری است!
از سوی دیگر برتری سی دی در این است که کاربر نمی تواند در حالات غیر عمدی آنرا از بین ببرد. یعنی آهنگ یا اطلاعات روی آن چون یکبار نوشته شده دیگر به صورت عادی قابل پاک شدن نیست و به همین خاطر خطای انسانی روی آن کمترین تاثیر را دارد. یک سی دی همچنان نیزا به وصل شدن به اینترنت و گرفتن حق دسترسی برای به روز شدن توسط مایکروسافت و غیره را نیز ندارد. اجرا کننده های 20 سال پیش نیز قزیب به اتفاق قابلیت پخش سی دی را هنوز دارند و این نیز یکی از عوامل ماندن سی دی در بازار محشوب می شود.
دلیل دیگر به گفته کارولین کلارک این است که قابل دزدیده شدن نیست. به عقیده وی اگر رایانه روشن بماند حتما فردی یا هکری یا نرم افزاری به صورت خودکار آنرا می دزدد اما از روی سی دی که داخل سی دی گذاشته شده و در آورده می شود این کار عملی نیست. مالکیتهای معنوی و مجازی روی یک اثر هنری در این قسمت بحث انگیز تر می شود. از سوی دیگر در بعضی موقیتها امکان دسترسی به رایانه نیست و آنوقت اجرا کننده های ثابت یا قابل حمل سی دی کاربرد زیاد پیدا می کنند. البته ابزاری مانند آی پاد و غیره وجود دارد اما کاربران ساده پسند ترجیح نمی دهند خود را درگیر پیچیدگی های ایزارهای خیلی مدرن نمایند. جامعه مدرن در حال حرکت عده ای از افراد سنتی را نیز در خود جای داده که با دو چیز یعنی سی دی و کتاب چاپی مانوسند. در مترو ، در اتوبوس و برخی مکانهای عمومی همیشه افرادی در حال مطالعه و کتاب یا روزنامه در دست دیده می شوند. این افراد هنگام شنیدن موسیقی نیز ساده ترین وسیله یعنی اجرا کننده های سی دی را انتخاب می کنند.
دلیل دیگری که میتوان ذکر کرد بحث لیسانس منطقه ای (regional licence) است. شما می توانید هر سی دی را از هرنوع فروشگاه اینترنتی آمازون در ژاپن، امریکا یا اروپا سفارش داده و از آن استفاده نمایید.در برخی کشورها مثلا سیستم خرید موسیقی برای آی پاد (iTunes store) محلی بوده و با فرمتهای ویژه قابل نقل و انتقال و گوش دادن در منطقه دیگر نیست. همینطور برخی دی وی دی ها نیز چنین ویژگی دارند. اما سی دی اینطور نبوده و یونیورسال یا عالمگیر است. همچنین کیفیت صدا روی سی دی بدلیل عدم فشردگی بهتر بوده و دوستداران به صدای مطلوب را تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از مردم نیز علاقمندند که سی دی اصل را خریده و در قفسه های شیک اتاق خود قرار دهند شاید یک روزی این سی دی ها قیمتی و آنتیک شوند. چیزی که هرگز برای ام پی تری و ... رخ نمی دهد. جمع آوری آهنگهای کلاسیک روی سی دی های اصل و قرار دادن در ویترین خانه نوعی پرستیژ برای مردان و زنان اهل خانه و خانواده در آمده است و به سختی میتوان آنها را به بدیلهای حتی بهتر تشویق نمود. داشتن چیزی به صورت ملموس و فیزیکال برای بسیاری بهتر از داشتن آنها در حالت مجازی است.
یکیدیگر از کارشناسان می گوید که والدینش با دیجیتال مدیا انس ندارند و هنوز از سیستم سنتی سی دی و ویدئوهای وی اچ اس دست نکشیده اند و نمیتوان آنها را راغب نمود تا خود را تغییر دهند. برخی شرکتهای اینترنتی که قابلیت دانلود روی شبکه را فراهم می آورند تنها به شما یکبار اجازه دانلود می دهند و گر بنا به هر دلیلی آهنگ را از دست داده و بخواهید آنرا دوباره دانلود کنید باید مجددا پول پرداخت کنید. گران بودن سایر ابزار مشابه نیز دلیل دیگری برای حفظ سی دی است. داشتن ابزار پیشرفته تر یعنی سر و صدای بیشتر رایانه و اجرا کننده و هزاران دردسر دیگر که سی دی از این قاعده مستثنی است. از دست دادن سی دی دیسکها در مقایسه با از دست دادن یک هارد 500 گیگابایتی پر از موسیقی آسانتر است. چرا که هارد 500 گیگی قابلیت ذخیره بالاتری داشته و هنگام نابودی فشار روحی بیشتری را نصیب صاحبش می کند.
همچنین موسیقی دانان و آهنگسازان هنوز گیتارشان و موسیقی های پاپ شان با سی دی همخوانی دارد و این عامل باعث شده که خروجی شرکتهای توزیع کننده نیز به همین منوال باشد.
به هر حال طیف وسیعی از مشتریان و قدیمی های عصر اطلاعات که حالا تقریبا رو به کهولت گذاشته اند هنوز به فرمت ها و ابزارهای زمان جوانی خود بیشتر از سایر ابزار بها داده و سازندگان نیز به دلیل قابلیتهای بیشتر سی دی هنوز روی آن سرمایه گذاری می کنند، دلیل عمده ای که شاید سی دی ها هرگز نخواهند مرد!