توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاله Erp چیست؟
آبجی
19th December 2009, 12:00 PM
به گفته Davenport، يكي از صاحب نظران برجسته حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات(IT) :
سيستمهاي (Enterprise Resource Planning)ERP ) مي توانند به عنوان مهمترين توسعه سازماني فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه 90 ميلادي قلمداد شوند."
چنين توجه و برداشتي نسبت به ERP، نشان از اهميت و قابليتهاي اين سيستم در توسعه اطلاعاتي و حتي تجاري سازمانهاي امروزي دارد. در دنياي پر از رقابت امروز كه سازمانها با مشكلات و فشارهاي بي شماري از طرف رقيبان، مشتريان، شريكان و ... روبه رو هستند، ERP توانسته است به عنوان يكي از ابزارهاي كارآمد در پاسخگويي به اين فشارها، نقش مناسب و موثري بر عهده داشته باشد. با وجود چنين نقش ارزنده اي كه ERP در بقاي سازمانهاي امروزي بازي مي كند، نبايد فراموش كرد كه اين سيستم همانند شمشيري است كه در صورت استفاده نا بجا و يا پياده سازي نامناسب، بنيان سازمان را به طور كامل بر باد مي دهد. خطري كه متاسفانه تا كنون گريبانگير 50% شركتهايي شده است كه اين سيستم را پياده سازي نموده اند.
با بررسي مختصر و اجمالي منابع فارسي در زمينه ERP (پايگاههاي اطلاع رساني اينترنتي، وبلاگها، كتابها و مقالات چاپ شده در مجلات، پايان نامه هاي كارشناسي اشد و دكترا) واقعيت تلخ كمبود منابع معتبر و يا فعاليتهاي جدي تئوري و اجرايي در اين زمينه به خوبي مشهود است.
از يك سو با توجه به اينكه ERP يكي از زمينه هاي كاري شركت بهساد بوده و اطلاع رساني مدون، صحيح و مستند در زمينه علوم جديد مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات و از جمله ERP يكي از رسالتهاي مهم مي باشد و از سوي ديگر توجه سازمانهاي ايراني به ERP و پياده سازي اين سيستمها و نبود و يا كمبود منابع جامع در دسترس آنها، مطالبي را در اين بخش دراختيار علاقمندان قرار دهيم. سعي خواهد شد اين مطالب بصورت منظم بروز رساني شده و از منابع معتبر و قابل استناد براي اين منظور استفاده شود و در صورت بكارگيري منابع خارجي براي تهيه مطالب، تحليل صاحب نظران ERP در داخل ايران هم اضافه شده و حتي الامكان مطالب بصورتي قابل استفاده براي سازمانها و كاربران ايراني عرضه شود.
در نظر داريم در اين پايگاه آموزشي به مطالب زير بپردازيم:
تعريف و شناخت ERP
تاريخچه ERP
چرخه عمر سيستمهاي ERP
ساختار ERP
دلايل پياده سازي ERP در سازمانهاي امروزي
ERP و يكپارچگي سازماني (Enterprise Integration)
انتخاب بسته مناسب ERP
استراتژيهاي پياده سازي ERP
روشهاي پياده سازي و كنترل پروژه پياده سازيERP
ارتباط ERP با طراحي مجدد فرايندهاي سازماني (BPR)
ارتباط ERP با سيستمهاي برون سازماني از جمله مديريت زنجيره عرضه(SCM) و مديريت ارتباط با مشتري (CRM)
ERP، هوشمندي سازماني(Enterprise Intelligence) و هوشمندي رقابتي (Competitive Intelligence)
ERP و مديريت دانش (Knowledge Management)
عوامل كليدي موفقيت(CSFs) در پياده سازي ERP
طبقه بندي هزينه هاي ERP
بررسي ERP II
بررسي وضعيت ERP در شركتهاي ايراني
...
بي شك راهنماييها و نظرات ارزنده شما و يا سئوالاتي كه در اين زمينه در ذهن داريد، مي تواند فرصت مغتنمي براي پربارتر شدن مطالب اين بخش از پايگاه آموزشي ما باشد.
مقدمه
رشد غير قابل پيش بيني فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه هاي گذشته که با تکيه بر توسعه صنايع مختلفي ازجمله الکترونيک، کامپيوتر، مخابرات و ... صورت گرفته، بر جنبه هاي مختلف عملکرد سازمانها تاثيرات شگرفي داشته است. همزمان با اين تغييرات، محيط فعاليت سازمانهاي مختلف پيچيده تر شده و به همين جهت نياز به سيستمهايي که بتواند ارتباط بهتري بين اجزاي مختلف سازماني برقرار کرده و جريان اطلاعات را در بين آنها تسهيل کند، افزايش چشمگيري يافته است. اين سيستمها كه در مجموع به سيستمهاي سازماني Enterprise Systems (ES) معروف هستند، زمينه اي را فراهم آورده اند که مديران بتوانند در تصميم گيري هاي مختلف خود از اطلاعات مناسب در هر جا و در زمان مناسب استفاده نمايند.
از اوايل دهه 1990 ميلادي، ظهور نرم افزارهاي يکپارچه اي تحت عنوان Enterprise Resource Planning (ERP) با هدف قراردادن سازمانهاي بزرگ، توسعه بسيار زيادي پيدا کردند. اين نرم افزارهاي بسيار قدرتمند، پيچيده و گران قيمت، سيستمهاي از پيش طراحي شده اي هستند که پس از اندك تغييراتي در آنها ( Customization ) توسط مشاوران پياده ساز و مشاوران تحليل فرايندهاي سازماني، پياده سازي و اجرا مي شوند. در بسياري از موارد سازمانها به دليل اجبار در تبعيت از منطق حاکم بر اين نرم افزارها، مجبور به اصلاح و بازبيني مجدد فرايندهاي خود هستند.
آبجی
19th December 2009, 12:00 PM
تعريفE.R.P
ارائه تعريفي جامع براي ERP مشكل است. صاحب نظران تعاريف مختلفي براي ERP ارائه داده اند كه هر كدام جنبه هاي خاصي از اين سيستم را مورد توجه قرار مي دهد. شايد آشنايي با ويژگيها، قابليتها و كاركردهاي ERP در بخشهاي مختلف سازمان در آينده بتواند كمك خوبي براي شناخت كامل اين سيستم باشد اما در اين بخش براي اينكه بتوانيم زمينه هاي لازم را براي پرداخن به بخشهاي بعدي فراهم آوريم، تعاريف مختلفي را كه براي اين سيستم ارائه شده است، مورد بررسي قرار مي دهيم.
يكي از بهترين تعاريفي كه براي ERP وجود دارد عبارت است از:
" بسته نرم افزاری کاربردی ERP يک مجموعه از ماژولهای يکپارچه آماده راه اندازی از پيش طراحی شده و از پيش مهندسی شده ای است که تمام فرايندهای تجاری سازمان را پوشش می دهد.
دست يابي به حداكثر كارايی در پياده سازی اين نرم افزار با هماهنگ سازی آن با نيازهای سازماني، بسيار پيچيده است.ERP به سازمان براي فعاليت در محيطی يکپارچه از نظر اطلاعاتی و فرايند گرا و اطلاعات محور و بصورت Real-time كمك بسيار زيادی می كند."
در تعريف فوق نكات قابل توجهي وجود دارد كه قبل از پرداختن به ساير تعريف ها بهتر است آنها را مورد بررسي قرار دهيم.
تعريف بيانگر اين موضوع است كه ERP يك مجموعه يا يك Suit نرم فزاري است. در ادبيات فناوري اطلاعات و ارتباطات، Suit به مجموعه هاي نرم افزاري مستقل ولي مرتبط به يكديگري اطلاق مي شود كه براي دست يابي كه مقاصد خاصي طراحي شده اند. امكان تبادل سريع اطلاعات بين اين نرم افزارها و همساني محيط كاري در آنها، از مهمترين ويژگيهاي اين مجموعه هاست. اين مجموعه نرم افزارها هر كدام براي هدف خاصي طراحي شده اند. ولي در عين استقلال عملياتي، امكان تبادل اطلاعات در بين آنها به راحتي امكان پذير است و از سوي ديگر ساختار ظاهري و يا User interface در همه آنها بسيار به يكديگر شبيه است. ERP ها دقيقا چنين ويژگي را دارند يعني خود مجموعه اي از چندين نرم افزار مستقل ولي مرتبط به يكديگر هستند كه امكان تبادل اطلاعات در بين آنها به راحتي وجود دارد.
بلافاصله در همين تعريف بر ساختار ماژولار البته از نوع يكپارچه سيستم تاكيد شده است. ماژولها در ادبيات برنامه نويسي به مجوعه برنامه هاي مستقلي اطلاق مي شود كه در داخل برنامه هاي ديگر به اجرا در مي آيند. در تعريف ارائه شده براي ERP، منظور از ساختار ماژولار بيشتر استقلال بخشهاي مختلف برنامه از يكديگراست به اين معنا كه وجود برنامه ها يا نرم افزارها يا ماژولهاي مختلفي از جمله مالي و حسابداري، منابع انساني، برنامه ريزي و كنترل توليد و عمليات و ... در دل يك بسته ERP مانع از توسعه بخشهايي از ERP در سازمان نمي شود. بنابراين شما حتي مي توانيد به صورت انتخابي بخشهايي(ماژولهايي) از يك بسته نرم افزاري ERP را انتخاب و پياده سازي نماييد بدون اينكه نياز به پياده سازي تمامي بخشهاي آن باشد. ساختار ماژولار ERP اين امكان رابه شما مي دهد كه ماژولهاي مختلف را از تامين كنندگان مختلف تهيه و سپس مجموعه آنها را در كنار يكديگر قرار دهيد. البته رعايت استاندارهايي در توليد ERP از طرف تامين كنندگان و فروشندگان (vendor) نرم افزار باعث تسهيل در انجام اين كار شده است. در حال حاضر شركتهايي هستند كه كه بخشهاي مختلف ERP خود را حتي از بيش از 3 يا 4 تامين كننده تهيه كرده و سپس آنها را در كنار هم قرار داده اند.
يكپارچگي ماژولها در سيستم ERP به معاني مختلفي مي تواند باشد. يكپارچگي از لحاظ امكان افزودن ماژولهاي جديد، يكپارچگي از لحاظ پوشش دادن به تمامي فرايندهاي مورد نياز در يك بخش سازمان، يكپارچگي از لحاظ عدم تكرار برخي از فرايندها و يا حتي بخش يا بخشهايي از يك فرايند، يكپاچرگي از لحاظ اطلاعاتي و عدم تكرار داده ها در كل سيستم و.... اما آنچه كه مي توان از اين تعريف بصورت كلي استنباط نمود، پوشش كامل نرم افزار بر روي فرايندهايي است كه نرم افزار براي آنها پياده سازي مي شود. به عنوان مثال با پياده سازي ماژول حسابداري و مالي، تمامي فرايندهايي كه در واحد حسابداري و مالي سازمان تعريف شده اند، تحت پوشش قرار مي گيرند.
از پيش طراحي، آماده و مهندسي شده بودن ERP بيانگر بخشي ديگر از ويژگيهاي اين بسته نرم افزاري است. سيستمهاي ERP بر اساس بهترين فرايندهاي موجود يا Best Practice ها در بخشهاي مختلف صنعت طراحي شده اند. به اين معنا كه فرايندهايي كه در بسته هاي نرم افزاري ERP براي پشتيباني از روالهاي كليدي سازمان قرار گرفته است، بر اساس رويه هاي استانداري طراحي شده كه به تجربه ثابت شده بهترين راه براي انجام آن فرايند خاص است. به عنوان مثال رويه هاي حسابداري تعبيه شده در ماژول حسابداري و مالي اين سيستم از بررسي و تجزيه و تحليل سيستمهاي مالي سازمانهاي بسيار گرفته شده و در نهايت رويه اي ارائه شده كه آزمونهاي مختلف را پشت سر گذاشته و بهترين راه براي انجام آن فرايند است.
يكي از ويژگيهايي كه لازم است در اين بخش مورد توجه قرار گيرد، آماده بودن اين نرم افزار است. بسته نرم افزاري ERP بصورت آماده و از پيش طراحي شده با توجه به ويژگيهايي كه قبلا به آن اشاره شد در بازار موجود است و عرضه كنندگان مختلفي آن را در اختيار سازمانها قرار مي دهند. البته ERP عرضه شده توسط هر يك از آنها داراي ويژگيهاي خاص خود بوده و تفاوتهاي زيادي بين آنها وجود دارد. اين تفاوت بيشتر ناشي از پيش زمينه شركتهاي عرضه كننده ERP است. برخي از آنها پيش زمينه حسابداري و مالي خوبي دارند و به همين جهت ماژولهاي حسابداري و مالي عرضه شده توسط آنها از شهرت زيادي برخوردار است. برخي داراي زمينه توليدي هستند و برخي داراي زمينه تخصصي تهيه سيستمهاي اطلاعاتي منابع انساني. اين تفاوت در زمينه ها از يك سو و از سوي ديگر توجه اين عرضه كنندگان به صنايع خاص و نوع نگرش آنها به ERP، باعث توليد بسته هاي نرم افزاري ERP متفاوتي شده است. مثلا ERP عرضه شده توسط يك عرضه كننده بسيار مناسب صنعت خودرو است و ديگري براي دانشگاهها و مراكز آموزشي مناسب است. با وجود اين تفاوتها از لحاظ ساختاري و تركيبي تفاوت چنداني بين بسته هاي ERP مختلف وجود ندارد. ذكر اين نكته در اينجا لازم است كه برخي سازمانها بسته نرم افزاري ERP را خريداري نمي كنند بلكه با توجه به تخصصي كه در سازمان آنها وجود دارد، خود راسا نسبت به توسعه نرم افزار ERP اقدام مي كنند كه البته اين موضوع داراي مزايا و معايب بي شماري است كه در فرصتي مناسب به آن پرداخته خواهد شد.
پياده سازي ERP در سازمان بستري يكپارچه براي تبادل سريع اطلاعات بين بخشها و فرايندهاي مختلف فراهم مي آورد. اين يكپارچگي بيشتر از آنجا ناشي مي شود كه تمامي اطلاعات سيستم تنها در يك پايگاه داده ذخيره سازي شده و مانند سيستمهاي جزيره اي موجود در سازمانها، اطلاعات در پايگاههاي داده اي متفاوت با يكديگر از جنبه هاي مختلف، ذخيره سازي نمي شود. يكساني زيرساخت توسعه ERP در ماژولهاي مختلف امكان توسعه آن را در كوتاه مدت و بلند مدت فراهم مي آورد. به بياني ديگر از يك Platform و زبان برنامه نويسي يكسان در طراحي و ساخت تمامي ماژولهاي ERP استفاده مي شود
آبجی
19th December 2009, 12:00 PM
ساير تعاريف ارائه شده براي ERP:
شايد ارائه تعاريفي ديگر براي ERP بتواند به شناخت بهتر اين مجموعه كمك نمايد.
"ERP را مي توان به عنوان نرم افزار يکپارچه اي تعريف نمود که داراي اجزا و يا ماژولهايي براي برنامه ريزي، توليد، فروش، بازاريابي، توزيع، حسابداري، مديريت منابع انساني، مديريت پروژه، مديريت موجودي، مديريت خدمات و نگهداري و تعميرات، مديريت حمل و نقل و بازرگاني الکترونيک است. معماري و ساختار ERP بگونه اي است که يکپارچگي و جامعيت اطلاعات سطح سازمان را فراهم نموده و جرياني روان از اطلاعات بين بخشهاي مختلف سازمان فراهم مي آورد."
"روشي براي برنامه ريزي و کنترل موثر تمامي منابع مورد نياز براي دريافت، توليد، ارسال و پاسخگويي به نيازهاي مشتريان، در شرکتهاي توليدي، توزيعي و خدماتي."
"ERP يک بسته نرم افزاري تجاري است که هدف آن يکپارچگي اطلاعات و جريان اطلاعات بين تمامي بخشهاي سازمان از جمله مالي، حسابداري، منابع انساني، زنجيره عرضه و مديريت مشتريان است."
"سيستمهاي ERP سيستمهاي اطلاعاتي قابل تغيير و تنظيمي هستند که اطلاعات و فرايندهاي مبتني بر اطلاعات در سازمان را در درون واحدهاي سازماني و بين آنها يکپارچه مي نمايد."
"ERP يک پايگاه داده، يک برنامه کاربردي و يک واسط يکپارچه در تمامي سازمان است."
"ERP سيستمهايي مبتني بر کامپيوتر هستند که براي پردازش تراکنشهاي سازمان طراحي شده اند و هدف آنها تسهيل برنامه ريزي، توليد و پاسخگويي به موقع به مشتريان در محيطي يکپارچه است."
"ERP يک بسته نرم افزاري استاندارد مشتمل بر چندين ماژول مرتبط و يکپارچه است که کليه فرآيندهاي تجاري يک سازمان را اعم از توليد ، منابع انساني ، مالي ، بازاريابي و فروش و ... پشتيباني مي نمايد و منجر به يکپارچگي وظايف ( Functions ) در سازمان مي شود."
" يک راه حل سيستمي مبتني بر فناوري اطلاعات است که منابع سازمان را توسط يک سيستم به هم پيوسته، به سرعت و با دقت و کيفيت بالا در کنترل مديران سطوح مختلف سازمان قرار مي دهد تا به طور مناسب فرايند برنامه ريزي و عمليات سازمان را مديريت نمايد."
ERP به مثابه ستون فقرات اطلاعاتي يک سازمان از لحاظ بانک هاي اطلاعاتي و فرآيندهاي سازماني محسوب شده و به منزله نرم افزاري براي پشتيباني فرآيندهاي داخلي سازمان است.
آنچه در تعريف اول ارائه شده و ساير تعاريف مهم است، توجه و تمرکز بيشتر بر روي عبارت Enterprise در اختصار ERP است تا توجه به عبارات ديگر اختصار از جمله Planning و Resource. چراکه اين سيستم فراتر از برنامه ريزي عمل کرده و با وجود تمرکز بر روي منابع سازمان، عناصري فراتر ازآن را پوشش مي دهد.
آنچه که در اين تعاريف بيش از همه نمود دارد، يکپارچگي و استاندارد بودن سيستم ERP است و همين دو جنبه مهم از ERP آنرا از ساير سيستمهاي اطلاعاتي يکپارچه متمايز مي سازد. در آينده بصورت مفصل در مورد تفاوت ERP با سيستمهاي اطلاعاتي يكپارچه موجود در بازار و بخصوص بازار نرم افزاري ايران بحث خواهد شد.
آبجی
19th December 2009, 12:04 PM
ERP چيست؟
ERP خلاصهي عبارت Enterprise Resource Planing است، كه در آن مهمترين كلمه Enterprise است. اين گونه از نرمافزارها ميكوشند تمام بخشها و عمليات داخل يك موسسه را در يكي سيستم يكپارچه كامپيوتري بگنجانند. بخشهاي مختلف (مالي، انبار، فروش و ...) ممكن است سيستمهاي كامپيوتري جداگانه خاص خودشان را داشته باشند، كه براي انجام كارهاي خاص آنها بهينهسازي شدهاند. ولي ERP همهي آنها را در قالب يك نرمافزار يكپارچه كه از يك پايگاه داده واحد استفاده ميكند، يكجا مينمايد. اينطوري بخشهاي مختلف ميتوانند اطلاعات را به اشتراك بگذارند و با هم ارتباط داشته باشند.
چطور ERP باعث بهبود عملكرد موسسه ميشود؟
مهمترين ارزشي كه ERPها ايجاد ميكنند، بهبود روشي است كه موسسه سفارشهاي مشتري را دريافت كرده آنها را پردازش مينمايد. ERP سفارش مشتري را ميگيرد و مسيري نرمافزاري براي تكميل اين فرم سفارش و طي شدن مراحل مختلف آن به صورت اتوماتيك فراهم ميكند. اين روياي ERP است، ولي واقعيت كمي خشنتر است.
مشكل اصلي
مردم دوست ندارند تغيير كنند، و ERP از آنها ميخواند روش كارشان را عوض كنند. اين دليل سخت بودن كسب مزاياي ERP است. خود نرمافزار اهميت بسيار كمتري از صورت گرفتن تغييرات در روند كار موسسه دارد. اگر نرمافزاري تهيه و نصب كنيد، بدون آنكه تغييري در روند كار افراد موسسه خود ايجاد نماييد، ممكن است هيچيك از مزاياي ERP را بدست نياوريد، و حتي برعكس، ممكن است نرمافزار جديد باعث كندتر شدن كار آنها شود.
انجام يك پروژه ERP چقدر طول ميكشد؟
نصب يك ERP كار چندان سادهاي نيست. اگر فروشنده نرمافزار ادعا ميكند در مدت كوتاهي مثل سه يا شش ماه سيستم جديد را را راهاندازي خواهد كرد، نبايد گول بخوريد. كاري كه در چنين زمان كوتاهي انجام شود حتما ناقص است: يا موسسه خيلي كوچك بوده، يا پيادهسازي ERP به بخش كوچكي از موسسه محدود شده، و يا آنكه موسسه فقط از امكانات مالي ERP استفاده مينمايد (كه در اين صورت ERP چيزي بيشتر از يك برنامه حسابداري خيلي گران نيست). براي آنكه ERP درست بكار گرفته شود، حتما بايد تغييراتي در وظايف و روند كار كاركنان موسسه ايجاد شود، و اين كاري سخت است. در غير اين صورت، اگر روند كار تغيير نكند، به آن معني است كه روشهاي مورد استفاده در موسسه شما كاملا عالي بودهاند، كه در اين حالت شما دليلي براي فكر كردن دربارهي ERP نداريد. انتقال به يك سيستم ERP به طور متوسط بين يك تا سه سال طول ميكشد، ولي مهمترين مسالهاي كه بايد مورد توجه قرار بگيرد اين نيست. مساله اصلي اين است كه شما چرا به ERP احتياج داريد و چطور از آن براي بهبود كارتان استفاده ميكنيد.
ERP چه چيزهايي را اصلاح ميكند؟
پنج دليل اصلي براي استفاده از ERP ها وجود دارد:
• يكپارچه كردن اطلاعات مالي
• يكپارچه كردن اطلاعات سفارش مشتري
• استاندارد كردن وسرعت دادن به فرآيند توليد
• كاهش اسناد كاغذي
• استاندارد كردن اطلاعات منابع انساني
هزينههاي پنهان ERP
اغلب موسساتي كه نرمافزارهاي ERP را بكار گرفتهاند معترفند كه هزينههاي مهمي ناديده يا دستكم گرفته شدهاند. مواردي كه بيشتر باعث كسري بودجه در پروژههاي ERP ميشوند اينهايند:
1) آموزش
اين مهمترين هزينهاي است كه ناچيز انگاشته ميشود. هزينهي آموزش از آن رو زياد ميشود كه كاركنان مجبورند يك مجموعه فرآيند تازه را بياموزند، نه يك نرمافزار جديد را. به همين دليل هم موسسات آموزشي بيروني نميتوانند كمكي به شما بكنند و بايد براي ايجاد يك برنامهي آموزشي اختصاصي براي كاركنان خود آماده باشيد.
2) يكپارچه سازي و تست
تست و آزمايش اتصال بين ERP و ابزارها و برنامههاي ديگري كه به طور موردي در موسسات مختلف وجود دارند، ممكن است يكي ديگر از هزينههاي دستكم گرفته شده باشد. اين ميتواند از موارد عمده (مثل سيستمهاي تجارت الكترونيك و يا زنجيرهي پشتيباني) تا موارد جزيي (مانند ابزارهاي خواندن باركد و محاسبهي ماليات) را شامل شود. همهي اين موارد بايد با ERP ارتباط برقرار نمايند. اگر فروشندهي ERP راهحلهايي براي اين مشكلات ارائه نكند، ناچار ميشويد خود ملحقاتي براي اين موارد ايجاد نماييد. تست يكپارچه سازي ERP بايد برپايهي فرآيند باشد (Process-oriented). كهنهكارها توصيه ميكنند به جاي ايجاد دادههاي الكي و حركت دادن آنها بين اجزاي نرمافزار، يك سفارش واقعي را روي سيستم آزمايش كنيد: از نقطهي شروع سفارش تا ارسال آن و دريافت رسيد، و ترجيحا هم با مشاركت خود كاركنان موسسه و ايفاي وظايفشان در مراحل انجام اين سفارش.
3) اهلي كردن (Customization)
ملحقاتي كه دربارهشان صحبت شد تنها شروع هزينههاي يكپارچه سازي ERP هستند. چيز پرهزينهتر (كه در صورت امكان بايد از آن اجتناب هم كرد) اهلي كردن خود برنامهي ERP و سازگار كردن آن با موسسه است. اين اتفاق وقتي ميافتد كه برنامهي ERP همهي نيازهاي تجارت شما را برآورده نسازد و شما تصميم بگيريد نرمافزار را دستكاري كنيد. در اين صورت شما با آتش بازي ميكنيد! اهلي كردن ممكن است همهي اجزاي ERP را متاثر نمايد، چون آنها با هم مرتبطند. در اين صورت ارتقاي ERP هم كابوس ديگري خواهد بود، چون بايد همهي مراحل اهلي سازي را براي نسخهي جديد تكرار كنيد. ممكن است كار كند، ممكن است كار نكند. به هر حال فروشنده نرمافزار به شما كمك نخواهد كرد. شما بايد افرادي را براي اهلي سازي استخدام كنيد و هميشه آنها را براي نگهداري سيستم حفظ كنيد.
4) تبديل دادهها
انتقال اطلاعاتي چون ركوردهاي مشتريان و تهيهكنندگان، دادههاي طراحي محصول و مانند اينها از سيستم قديمي به سيستم جديد كاري هزينهبر است. در بسياري از سيستمهاي قديمي اطلاعات بدرد نخور زيادي جمع شده است، كه موقع انتقال به سيستم جديد دردسر ساز ميشود. حتي دادههاي تميز هم ممكن است براي هماهنگ شدن با تغيير فرآيندها در ERP مشكلاتي داشتهباشند.
5) تحليل دادهها
خيلي وقتها دادههاي ERP براي پردازش و تحليل شدن بايد با دادههاي سيستمهاي خارجي تركيب شوند. كساني كه نيازهاي تحليلي زيادي دارند بايد هزينهي يك انبارهي دادهاي (Data warehouse) را در بودجهي ERP پيشبيني كنند. اين امر دشواريهاي خاص خودش را دارد: به روز كردن همهي اطلاعات ERP در انبارهي داده به طور روزانه كار سختي است و ERP ها براي مشخص كردن اينكه چه دادههايي در طول هر روز تغيير كرده كمك چنداني نميكنند. نتيجه اينكه آدمهاي عاقل قبل از تنظيم بودجه همهي نيازهاي تحليليشان را ميسنجند.
6) مشاوره تا بينهايت
در مواقعي كه تحويل سيستم ERP با موفقيت انجام نميشود، هزينههاي مشاوره سر به فلك ميگذارند. براي پيشگيري از اين مشكل بايد در هنگام آموزش كاركنان اهدافي قابل اندازهگيري مشخص و به مشاور ابلاغ شود.
7) جايگزيني نيروها
موفقيت يك پروژه ERP به مقدار زيادي بستگي به نيروهاي با تجربهي آن دارد. از دست دادن اين نيروها ميتواند هزينههاي جانبي براي پروژه ايجاد كند.
8) تيم پيادهسازي نميتواند متوقف شود
خيلي از موسسات پياده سازي يك ERP را با انجام پروژههاي ديگر نرمافزاري مشابه ميدانند. آنها انتظار دارند وقتي كه نرمافزار نصب شد، كار تيم سازندهي آن تمام شود. ولي اين اتفاق دربارهي نميافتد. كساني كه ERP را پيادهسازي كردهاند براي موسسه بسيار با ارزش خواهند بود، چون آنها به دليل درگير بودن با ERP موسسه، دربارهي فرآيندهاي كاركنان بيشتر از خود آنها ميدانند. موسسات نميتوانند تيم پروژه را مرخص كنند، چون پس از ساخت نرمافزار كارهاي زياد ديگري باقيميماند. فقط نوشتن گزارشها يكسالي طول ميكشد. متاسفانه موسسات كمتر براي آشفتگي پس از ERP برنامهريزي ميكنند و آنرا در بودجه خود منظور نمينمايند.
9) انتظار برگشت سرمايه (ROI)
از جمله اشتباهات بازمانده از روشهاي سنتي مديريت پروژههاي نرمافزاري اين است كه موسسه انتظار دارد به محض نصب نرمافزار، از ارزش افزودهي ناشي از آن بهرهمند شود، و تيم نرمافزار هم منتظر يك دوره استراحت و شايد هم تشويق است. هيچكدام از اين انتظارات در ERP برآورده نميشوند. اغلب سيستمها تا زماني كه مدتي كار نكنند و اثر خود را بر فرآيند تجاري سيستم نگذارند، ارزش خود را نشان نميدهند. و تيم نرمافزار هم تا وقتي كه تلاشهايش به نتيجه نرسد پاداشي نميگيرد.
10) دورهي افسردگي پس از ERP
اغلب اوقات ERP ها پس از نصب باعث اختلالاتي در موسسه ميشوند. نتايج يك بررسي نشان ميدهد يك چهارم موسساتي كه از ERP استفاده كرده بودند تصديق ميكنند كه پس از شروع بكار ERP دچار كاهش كارايي شدهاند. درصد حقيقي مسلما بيش از اين است. دليل اصلي كاهش كارايي اين است كه همهي كارها به شكلي متفاوت با قبل انجام ميشوند. وقتي افراد نميتوانند كارهايشان را با روشهاي متداول انجام دهند و هنوز هم به روش جديد تسلط ندارند، تجارت موسسه دچار تشنج ميشود.
آبجی
19th December 2009, 12:06 PM
چرا پروژههاي ERP اغلب شكست ميخورند؟
مهمترين دليلش همان است كه پيش از اين هم گفته شد. ERP روند كار افراد را در تمام موسسه دگرگون ميكند. اگر كاركنان در هر يك از بخشها با اين امر كه روشهاي جديد بهتر از روشهاي قبلي هستند موافق نباشند، در مقابل استفاده از نرمافزار مقاومت ميكنند، يا از بخش IT ميخواهند كه نرمافزار را طوري تغيير دهد كه با روش كار فعليشان منطبق شود. اين جايي است كه پروژه ERP زمين ميخورد. اينجاست كه جنگي سياسي بر سر اينكه نرمافزار چطور كار كند درميگيرد. بخش IT بودجه بيشتري مصرف ميكند تا خواستههاي افراد صاحب نفوذ موسسه را تامين كند. اين اهلي سازي نرمافزار را ناپايدار (Unstable) و نگهداري آن را سختتر ميكند. ريشهي اغلب قصههاي وحشتناكي كه در مطبوعات دربارهي ERP ها ميخوانيد در تغييراتي است كه موسسه در هستهي اصلي ERP ايجاد كرده تا آن را منطبق بر روشهاي كاري خود كند. چون ERP بيشتر فعاليتهاي موسسه را پوشش ميدهد، يك خرابي در نرمافزار ميتواند كار كل موسسه را مختل كند.
ولي بخش IT ميتواند در بيشتر موارد اشكالات را برطرف كند، و كمتر موسسهي بزرگي ميتواند از اهلي سازي اجتناب نمايد. چون هر تجارتي ويژگيهايي دارد كه سازنده نرمافزار در هنگام ساخت نميتوانسته آنها را پيشبيني كند. اشتباهي كه موسسات مرتكب ميشوند اين است كه تصور ميكنند تغيير عادات كاركنان آسانتر از اهلي كردن نرمافزار است. اين طور نيست. مقاومت دروني موسسه در برابر تغيير يكي از دلايل متداول شكست پروژههاي ERP است.
اگر اين مسائل هم حل شوند، باز هم نصب برنامهاي به پيچيدگي يك ERP دشواريهاي زيادي دارد. تنظيم سوييچهاي ERP براي آنكه با نيازهاي موسسه منطبق شود، نياز به درك عميقي از روند عمليات فعلي دارد؛ عملياتي كه پس از تنظيم ERP بازسازي خواهد شد.
روشهاي اجراي پروژهي ERP
سه روش متداول براي نصب يك ERP وجود دارد:
انفجار بزرگ (The Big Bang)- اين روش بلندپروازانهترين و سختترين راه ايجاد يك ERP است. در اين روش موسسه يكباره همهي سيستمهاي قديمي خود را كنار ميگذارد و يك سيستم ERP واحد در تمام موسسه راه مياندازد. هرچند روزگاري اين روش بر ايجاد ERP ها حكمفرما بود، امروز كمتر از آن استفاده ميشود. واداشتن همه به پذيرش سيستم جديد به طور يكدفعه و همزمان كاري مهيب است، چون سيستم جديد هيچ مدافعي ندارد. هيچكس در موسسه تجربهي كار با آن را ندارد، بنابراين هيچكس اطمينان ندارد كه سيستم جديد كارش را درست انجام ميدهد.
راهبرد انتخابي (Franchising Strategy)- اين روش به شركتهاي بزرگ توصيه ميكند خيلي از فرآيندها را بين بخشهاي مختلف به اشتراك نگذارند، بلكه در هر بخش نسخهي مجزايي از ERP نصب شود و تنها از طريق برخي فرآيندهاي خاص (مانند نگهداري اطلاعات مالي) در همهي موسسه مشترك باشند. اين متداولترين راه است. در اين حالت هر بخش از موسسه نسخهي خاص خودش از ERP را دارد كه سيستمي جدا با پايگاه دادهاي جداست. اين سيستمها تنها از طريق به اشتراك گذاشتن اطلاعات لازم براي بدست آوردن تصويري كلي از كار همهي واحدهاي موسسه (مثلا سود واحدهاي مختلف) به هم مربوط ميشوند، يا از طريق فرآيندهايي كه در همهي بخشها تقريبا يكسان هستند (مثلا مديريت منابع انساني). در اين روش ابتدا يكي از بخشها كه صبر و حوصله بيشتري دارد و درصورت پيش آمدن اشكل به اصل تجارت ضربه نميزند، براي راه اندازي يك سيستم آزمايشي انتخاب ميشود و پس از رفع نقايص ERP در اين بخش، كار روي بخش هاي ديگر آغاز ميشود. برنامهريزي براي اين روش بلند مدت است.
فروكوفتن (Slam Dunk)- در اين روش ERP فرآيند طراحي را ديكته ميكند، و تمركز تنها روي تعداد كمي از فرآيندهاي كليدي (مانند آنهايي كه در مدل مالي سيستم هستند) است. اين روش بيشتر براي موسسات كوچكي مناسب است كه ميخواهند با ايجاد ERP رشد كنند. در اين روش هدف راهاندازي سريع ERP است، و جدا شدن از روشهاي پيچيده ي مهندسي مجدد، با استفاده از فرآيندهاي بقچهبندي (Canned) شدهي ERP. موسساتي كه ERP را اينگونه به خدمت گرفتهاند نميتوانند ادعا كنند برگشت سود زيادي از سيستم جديد بردهاند. اغلب آنها از اين سيستم به عنوان زيربنايي براي كوششهاي بعدي استفاده ميكنند. چنين سيستمي فقط كمي از سيستمهاي قديمي بهتر است، چون كاركنان را وادار به تغيير هيچيك از عادات قديميشان نميكند.
چطور ERP با تجارت الكترونيك سازگار ميشود؟
همه براي حملهي تجارت الكترونيك آماده نبودند. برنامههاي ERP پيچيدهاند و براي استفادهي عمومي ساخته نشدهاند. آنها فرض ميكنند كساني كه سفارشها را پيگيري ميكنند فقط كاركنان موسسه شما هستند كه براي استفاده از اين سيستم آموزش ديدهاند. اما اكنون مشتريان و كارپردازان شما هم خواستار دسترسي به همان اطلاعات از طريق وب سايت شما هستند (چيزهايي مثل وضعيت سفارش، فاكتور و ...). اين يعني بخش IT بايد دو كانال جديد براي دسترسي به ERP ايجاد كند: Business-to-Consumer و Business-to-Business. فروشندگان سنتي ERP مشغول تلاشي سخت براي ايجاد ايين قابليتها در محصولاتشان هستند.
يكي از مهمترين مشكلات يكپارچه سازي ERP و تجارت الكترونيكي اين است كه اينترنت هيچوقت نميايستد. برنامههاي ERP بزرگ و پيچيده هستند و به نگهداري احتياج دارند. وصل كردن مستقيم سايت وب به ERP راه خوبي نيست، چون باعث ميشود در مواقعي كه ERP براي نگهداري و تعميرات غير فعال است، وب سايت هم كار نكند. اغلب كهنهكاران تجارت الكترونيك ارتباط بين ERP و تجارت الكترونيك را طوري ميسازند كه قابل انعطاف باشد و در مواقعي كه ERP براي تعميرات و نگهداري غير فعال است، برنامه تجارت الكترونيك به كارش ادامه دهد.
براي حل مشكلات اين ارتباط، نرمافزارهاي ميانافزار (Middleware) و EAI ايجاد شدهاند. اين ابزارها نقش مترجم را ايفا ميكنند، يعني اطلاعات را از ERP ميگيرند و آن را به فرمتي تبديل ميكنند كه نرمافزار تجارت الكترونيك بتواند از آن استفاده كند.
آبجی
19th December 2009, 12:08 PM
ERP و مشکلات راه اندازی در سازمان
در طی دهه های قبل و لزوم استفاده از سیستمهای نرم افزاری برای شرکتها ، سیستمهای جـزیره ای و سپس سیستمهای یکپارچه مورد استفاده قرار گرفتند اما با رشد شرکتها و سازمانهای بزرگ با حجم پرسنل و محصولات بالا ، سیستمهای قبلی پاسخگوی نیاز مدیران این سازمانها نبودند . نتیجتا نسل جدیدی از این سیستمها با نام سیستمهای ERP - Enterprise Resource Planing ایجاد گردیدند ، این سیستمها با تفکری جدید و به وسیله اجرای فرآیندهای معرفی شده در سیستم عملیات سازمان را انجام می دهند .
http://www.ictir.net/upload/images/1935_image.jpg
یک سیستم ERP می کوشد تمام فعالیتها و عملیاتهای مختلف یک سازمان را در یک سیستم یکپارچه نرم افزاری بگنجاند ، شاید مهمترین تفاوتی را که بتوان در خصوص نرم افزارهای ERP با سیستمهای یکپارچه ( MIS ) نام برد روال اجرای عملیات در سیستمهای ERP است ، در سیستم ERP روال توسط فرآیندهای معرفی شده سیستم دنبال خواهد شد ، در یک سیستم ERP تمام اطلاعات در قالب یک بانک اطلاعاتی مشترک در کلیه قسمتهای مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرند و بخشهای مختلف سیستم با یکدیگر در تعامل می باشند ( به گردش زیر در سیستم توجه نمایید در این بخش ماژولهای درخواست کالا / مدیریت / انبار / خرید / مالی /حمل و نقل در گیر هستند ) :
- درخواست کالا توسط کاربر
- تایید درخواست کالا توسط مدیر بخش
- ارسال درخواست کاربر به بخش کنترل موجودی
- پردازش عملیات در سیستم کنترل موجودی و ارسال کالا به بخش خرید
- ارسال به قسمت کارپردازی
- خرید توسط کار پرداز از طریق مشخص کردن استعلام ، انتخاب فروشنده ، قرار داد
- ورود به سیستم مالی جهت مجوز پرداخت و صدور چک
- دریافت کالا توسط سیستم حمل و نقل
- ورود کالا به انبار
- ارسال به بخش متقاضی
در صورتیکه برای فعالیت موسسه و یا سازمان خود به این نتیجه رسیدید که به یک ERP نیاز دارید توجه داشته باشید که اجرای این سیستم با مشکلات خاصی همراه است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می کنم :
(1) تمایل به ادامه روند سنتی :
از مشکلات اصلی سیستمهای نرم افزاری ( به خصوص ERP ها ) این است که کارکنان موسسات و سازمانها تمایلی به تغییر روشهای قبلی خود ندارد و ترجیح می دهند به صورت سنتی روند کار در موسسه را ادامه دهند . در هر صورت در اجرای نرم افزارها عمدتا امکان ادامه فرآیند بدون تغییر در روند کار افراد در موسسه امکانپذیر نیست . این مورد در تمام سیستمهای نرم افزاری عمومیت دارد ، خصوصا در سیستمهای ERP که شاید موجب تغییرات عمده ای در سازمان گردد . احتمالا بسیاری از پرسنل برای راه اندازی این سیستم جدید مقاومت می کنند و به بخش IT سازمان فشار می آورند که از سیستم قبلی استفاده نماید و یا سیستم را به شکلی که خود به آن عادت کرده اند تغییر دهند .
(2) پروسه طولانی مدت نصب و اجرای سیستم :
نصب و راه اندازی یک ERP کامل کار آسانی نیست ، در صورتی که فروشندگان مدعی نصب چند ماهه این نرم افزار در موسسه شما شدند شک نکنید که یکی از موارد زیر وجود دارد . به خاطر داشته باشید که مرحله نصب و راه اندازی یک سیستم ERP بین یک تا سه سال به زمان نیاز دارد:
- موسسه و سازمان شما بسیار کوچک است که در این صورت توصیه می شود از سیستمهای ساده تری استفاده نمایید ( سیستمهای یکپارچه )
- سیستم ERP به صورت کامل ارایه نشده و ناقص است ( مثلا ممکن است شما تنها ماژول حسابداری را درخواست نموده اید ) که در اینصورت نیز فلسفه استفاده از ERP در سازمان مورد نظر منطقی به نظر نمی رسد .
(3) آموزش به پرسنل :
از مهمترین بخشهای اجرای یک سیستم ERP آموزش سیستم به کاربران است . این آموزش تنها در حد آموزش یک نرم افزار جدید نیست ، بلکه در حقیقت آموزش یک نگرش جدید به شیوه انجام کار است که مسلما مستلزم صرف زمان زیاد و متعاقب آن صرف هزینه بیشتر نیز می باشد . توجه داشته باشید که در صورتیکه پرسنل نتوانند به درستی با سیستم جدید وفق پیدا کنند و از آن استفاده نمایند ممکن است سازمان به سرعت به بحران کشیده شود و کارایی سیستم ERP هر چقدر هم کامل باشد زیر سوال برود .
(4) مشاوره :
در حین راه اندازی و اجرای سیستم سعی کنید از بهترین مشاوران و کارشناسان متخصص استفاده کنید ، چرا که در صورتیکه مجبور به تغییرات در بخشهای دیگری از سیستم شوید ضرر بیشتری را متقبل خواهید شد ، سعی کنید نیازهای حال و آینده را در نظر بگیرید . چرا که همانطور که بیان شد سیستم ERP ممکن است دو یا سه سال دیگر در سازمان شما مستقر شود . نکته مهمی که در این قسمت باید به آن اشاره شود این است که مراقب باشید تا مشاوران و نیازهای خود را به صورت کامل بشناسید ( اجتناب از بلند پروازی های بیهوده )
(5) تحلیل و تبدیل داده ها :
در راه اندازی سیستم ERP تبدیل داده ها از مهمترین بخشهای آن است ، بسیاری از اطلاعات مشتریان در سیستمهای قبلی مورد نیاز است . تبدیل اطلاعات قدیم به اطلاعات جدید از بخشهای مهم و هزینه بر این پروژه است . اشکال آن جا است که بسیاری از داده های قبلی نیاز به تحلیل و تغییرات اساسی دارد و نمی توان به صورت مستقیم از آنها استفاده کرد .
(6) کنترل دقیق سیستم :
کنترل سیستمهای نرم افزاری از بخشهای اصلی آن است ، از آنجایی که تست این سیستمها بیشتر بر مبنای فرآیندها و سناریوها صورت می گیرد ، نسبت به سایر سیستمها نیاز به زمان و هزینه بیشتری دارد . چرا که ضمن کنترل فرمها و موارد جزئی باید ارتباطات بخشهای مختلف سیستم به صورت کامل کنترل شود . توصیه می شود برای تست سیستم ، به جای استفاده از اطلاعات اشتباه ، یک سیستم کامل را تست کنید ، یعنی اطلاعات کدینگ و اطلاعات پایه بخشهای مختلف را وارد نمایید و سپس از یک نقطه شروع سفارش تا بخشهای دریافت و ورود به انبار آنرا کنترل نمایید .
یکی از مهمترین اصول برای کنترل و تست دقیق ERP مستند سازی دقیق کلیه فرآیندهای سیستم است ، چرا که بر اساس همین مستندات سیستم توسط واحد تست کنترل می شود . پس در سیستمهای ERP بیش از هر سیستم دیگری به بخش مستندات خود بها دهید .
(7) سفارشی کردن سیستم :
تمام مواردی که تا اینجای کار بیان شد راه اندازی و نصب سیستم است ، در صورتی که پس از نصب نیاز به تغییرات در بخشهای سیستم داشته باشید مشکلات بزرگی پیش روی شما خواهد بود ، که شاید منجر به تکرار تمامی مراحل قبلی شود . از آنجایی که سیستم ERP متصل به هم می باشد با تغییر یکی از ماژولهای اولیه احتمال تغییر در قسمتهای بعدی سیستم نیز وجود دارد . شاید این بخش از پر هزینه ترین بخشهای راه اندازی سیستم ERP باشد .
یکی از مشتریان این سیستمها را در نمایشگاه الکامپ دیدم که برای تغییرات این چنینی مجبور شده بود تا به دنبال سیستم دیگری باشد !
توصیه می کنم که حتی الامکان از سفارشی کردن سیستم خودداری کنید و سعی در استفاده از Best practice نمایید ( مگر در مواردی که شما به عنوان اولین استفاده کننده از این سیستم هستید ).
(8) وابستگی به تیم فنی و هزینه های پشتیبانی :
پس از راه اندازی یک سیستم ERP بیش از هر سیستم نرم افزاری دیگری موسسه یا سازمان شما به تیم فنی و مجری پروژه نیاز خواهد داشت . در طول این مدت با برگزاری جلسات کارشناسی صورت گرفته و بازدیدهای مجری ، این تیم درباره فرآیند اجرا بیش از کارکنان شما مطلع هستند . پس از نصب و اجرای مراحل مختلف به این تیم برای تکمیل گزارشات و توسعه سیستم نیاز خواهید داشت .
(9) انتظار برگشت سرمایه :
در صورتیکه از جمله متقاضیانی هستید که انتظار دارید با نصب این سیستم به سرعت مشکلات سازمان شما مرتفع گردد و اثر خود را بر روی فرآیندهای مختلف تولید و فروش و ... بگذارد دست نگه دارید ! چرا که پس از نصب سیستم ماهها زمان لازم است تا اجرای فرآیندها به صورت موازی با سیستم قبلی همراه شود تا سیستم مراحل تست نهایی را پشت سر بگذارد .
همچنین در این قسمت هزینه های نصب ، راه اندازی و نگهداری را نیز به خاطر بسپارید .
اما با وجود تمامی موارد مشروحه دلیل اصلی استفاده از سیستم ERP چیست ؟ و چرا سازمانهای بزرگ ترجیح می دهند این سیستم را با تمام مشکلاتی که در پیش رو دارد ، جایگزین کنند ؟
برخی از اصلی ترین مزایای سیستمهای ERP به قرار زیر است .
- تمرکز اطلاعات در بخشهای مختلف سیستم که منجر به اخذ گزارشات یکپارچه جهت استفاده مدیران برای تصمیم گیری در سطوح کلان سازمان می گردد .
- یکپارچه سازی اطلاعات بخشهای مختلف (مالی ، خرید ، سفارشات مشتریان ، درخواستها و ...)
- کاهش اسناد کاغذی سازمان
- استاندارد سازی بخشهای مختلف سیستم
- امکان نظارت بیشتر مدیران سازمان به عملکرد بخشهای مختلف
- تمرکز منابع سازمان
نتیجتا پس از بررسی موارد بالا چنانچه سازمان شما با اهداف بزرگ با صرف هزینه های بالا ، در پی حل مشکلات موجود است ، استفاده از این گونه سیستمها را با در نظر گرفتن موارد بالا و پس از کارشناسی های لازم قابل بررسی می باشد .
آبجی
19th December 2009, 12:09 PM
قبل از انقلاب صنعتی شرکتهای بسیار کمی بودند که بطور منظم و به سبک امروزی تجارت می کردند. این شرکتها کوچک بودند و در بیشتر موارد یک نفر مدیریت کلیه امور و وظایف مربوط به آن را بر عهده داشت. این تصمیمها بر مبنای منابع موجود و اهداف کل شرکت در ذهن شکل گرفته شده بود. کم کم تقاضاي بازارومیزان ساخت وتوليد شرکتها رو به رشد رفت و مدیریت کل عملیات، برای یک نفر غیر ممکن شد. در نتیجه افراد زیادی درگیر ( مشغول ) آن شدند و کارکردهای تجاری مختلفی جایگزین امور انفرادی گشت. در نتیجه در سازمانهای بزرگتر یک نفر بعنوان ارشد ( شخص مافوق ) در نظر گرفتند و افراد دیگری نیز از درجات و سطوح مختلف برای کمک به وی در نظر گرفته شدند و حوزه های مختلف کاری تكامل يافتند. حوزه های کاری وسیع تر شدند و بدین ترتیب به افراد زیادتری برای انجام امور نیازمند گشتند.
به طوري كه مفهوم دپارتمان اعتباروشهرت يافته ووظايف مخصوصي براي آنها طراحي شدند. آن کارکردهای مخصوصی برای آنها طراحی شد. در نتیجه بخش حسابداری مسئول کلیه کارکردهای تجاری در امور مدیریت گردید. حال آنکه بخش خرید فقط مسئول تأمین کالاها و خدمات شد. در فرایند اين ارزيابي، این بخشها ( حوزه های کاری ) توسعه وسیع پیدا کردند و اختصاصی شدند و عملکرد بدون نقص پیدا کردند و هر کدام روند کاری خاص خودشان را پیدا کردند. کارمندان رده بالای درون بخشها به جمع آوری اطلاعاتی که منجر به ترقی می شد پرداختند. در نتیجه اطلاعات فقط بین بخشها و فقط در سطوح بالا صورت می گرفت. همچنین عادی بود که اطلاعات ضروری برای یک بخش می توانست برای بخش دیگر ( حوزه کاری دیگر ) بی حاصل باشد. بعضی محیط های صنعتی در این امر برای ده ها سال موفق بودند.
امروزه زمانه از محیط های کاری اشتراکی با امنیت بالا بیشتر به آینده ای نامعین تغییر پیدا کرده است. اکنون اختلاف بین رهبران امور تجاری و مریدان آنها یا شرکتهای موفق و سایر شرکتها بدین صورت تعریف شده که شرکتها باید از اطلاعات طبقه بندی شده استفاده کنند.
در حقیقت این مورد بیانگر این است که شرکتها باید به مدیریت و اداره آینده با توجه به حفظ حال و بر اساس مدیریت اطلاعات تجاری حال و آینده بپردازند. ( باید به حفظ حال بپردازند و نگاهی نیز به آینده داشته باشند ). از حالا به بعد، امروزه ما تمایلی را که به طبقه بندی مقدار زیادی از اطلاعات می پردازد می یابیم نظیر: اسناد مالی – اسناد خریدار – اسناد تأمین کننده و خرید – اسناد و مدارک کارمندان و ...
سیستمی موفق خواهد بود که بتواند بهترین استفاده ممکن را از این اطلاعات داشته باشد، و به خوبی می تواند به نگهداری تجارت موجود در تقسیمات تجاری بپردازد.
این دقیقاٌ همان دلیلی است که در پس سرمایه گذاری عظیمی در کامپیوترها و نرم افزارهای ساخته شده به وسیله همه شرکتهای معروف و بنام در سراسر جهان وجود دارد.
این پدیده از سال 1970 شروع شد و امروزه به بالاترین حد توسعه خود در سیستم های پیشرفته برای حل مشکلات پیچیده IT رسیده است.
در شروع یک فرایند IT بوسیله ماشینیزه کردن، نقش نگهداری تجارت و تولیدات کاملاٌ مجزا دارای نتایج خوبی بوده است. اکثر اینها ( فرآیند IT ) به وسیله شروع یک میزانی از نرم افزار در بخشهای گوناگون وقوع یافته، اما بدون فعالیتهای کاملاٌ گروهی مربوط به آن با استراتژی سازمان .
بعضی از نمونه های سیستم IT عبارتند از:
MRPII – MRP – مدیریت مالی – سیستم های مدیریتی مواد یکپارچه –SCADA بر اساس ساخت وتوليد
مشکل مهمی که بعضی از کاربرهای بعضی سیستمها با آن روبرو بودند، جمع آوری اطلاعات موثر، خلاصه کردن آنها، نگهداری مقدار عظیمی از اطلاعات که یک کار ناامید کننده ای است.
افراد از حوزه های کاری مختلف دارای فایلهای شخصی ( پرونده های شخصی ) متفاوتی هستند و اهداف تنها نمی تواند استفاده از سیستمها در بالاترین حد باشد.
به عبارت دیگر اداره اطلاعات فرستاده شده با کیفیت های بالا در زمانهای آن، حامی تصمیم درست تجار در زمانهایی است که باید با ماشینیزه کردن روند جمع آوری اطلاعات و نگهداری اطلاعات و گرفتن اطلاعات درست برای شرکت صورت پذیرد.
برای رسیدن به این هدف باید تکنولوژی اطلاعات به یک اتفاق نظر برسد. و باید کنترل کننده توان طبیعی پیشرفتی آن باشد و در بهترین راه ممکن از آن استفاده کند. این دقیقاٌ همان دلیلی است که مفهوم ERP بر مبنای آن نظم داده شده است که بدین ترتیب اکثر شرکتها به سیستم ERP تغییر رویه دادند و آنرا به عنوان یک راه حل اختیار کردند.
برای طراحی مزیتهای واقعی یک تکنولوژی ERP باید یک دید کلی از سازمان داشته باشیم.
نظیر یک سیستم که باید نزدیک به فعالیتهای پایه ای شرکتها کار کند و باید آسان کننده انتشار اطلاعات بر طبق فواصل دپارتمانی باشد. این سیستم می تواند نتیجه سیستمی باشد که ERP نامیده می شود.
مفهوم ERP
یک سازمان گروهی از افراد هستند با هدف مشترک که دارای منابعی هستند برای رسیدن به آن هدف.
منابع آنها شامل:
پول – نیروی انساني – مواد – ماشینها – تکنولوژی ها و ......
برنامه ریزی نقش ضروری را داراست و آنها را با هم قرار می دهد.
ERP یک برنامه ریزی فیلسوفانه است که قادر است با نرم افزاری که توانایی تلفیق همه فرآیندهای تجاری از بخشها و وظايف مختلف در امتداد اهداف شرکت است که به یک سیستم کامپیوتری تنها متصل است کار کند و می تواند نیازهای بخصوصی را در این امر از بخشهای مختلف برطرف کند.
طبیعتاٌ قبل از شروع ERP، هر حوزه کاری، کامپیوتر مخصوص به خود را داراست و امکان بهنه كردن نیازهای بخش خود را دارا می باشد. همانطور که در نمودار 1-1نشان داده شده است هر بخش داراي پايگاه داده جدا است طراحی درخواست ها به عنوان كاركردهاي آنهاست.
اینها نتیجه فعالیتهای محلی و بومی و در کل نتایج خیلی ضعیف همه حوزه های کاری یا درون شرکت است.
ERP همه نیازهای شرکت ( نیازهای تجاری ) را با هم می آمیزد و بصورت واحد درمی آورد و تلفیق کننده برنامه نرم افزاری است که عمل کننده پايگاه داده آنها است. به این منظور که بخشهای مختلف می توانند بیشتر اطلاعات را تقسیم کنند و با هم ارتباط داشته باشند.
نظریه ERP جایگزین سیستمهای کامپیوتری Standalnot قدیمی در امور مالی، HR ، ساخت وتوليد و ...... با یک برنامه نرم افزار تنها که مدلهای کاربردی متفاوت، شده است.
در نتیجه هر کسی از امور مالی ، ساخت وتوليد ،خرید و ....در امتداد مقوله اضافه شده موجودی اطلاعات در بخشهای مختلف برای بهبود کیفیت تصمیم گیری شده است.به عنوان مثال فردی از امور مالی می تواند از ERP به منظور آگاهی از اینکه آیا دستور فروش از انبار فرستاده شده یا نه استفاده کند و این امر بدین منظور است که بتواند در زمان حال مصرانه به تصمیم گیری برای کار کردن در مرکز مدیریت برای دوره بعدی بپردازد.
دلايلي براي رشد بازار ERP
شکی نیست که سیستمهای ERP یک نیاز بزرگ بحساب می آید.تحلیلگران صنعت، نرخ رشد را بیش از 30% برای حداقل 5 سال بعد پیش بینی می کنند. بر طبق مطالعات اخیر بر روی ERP که به وسیله IDC هندوستان صورت پذیرفته است. رشد همكاري نشان داده شده به عنوان بیشترین دلیل کنترل برای روش ERP در طول گفته های مدیریت ارشد است.
خدمات مشتري بهبود يافته ، سیستم توزيع كارا و هزينه هاي عملياتي کاهش یافته، بعضی از امور تجاری در بالاترین سطح مدیریت برای اجرای راه حل های ERP مفید هستند.
اکثر(3/2 )از CEo/senior 50 مدیران موافق سیستم ERP هستند و آن را یک ابزار مهم برای رسیدن به مزیت های رقابتی می دانند.
تعداد کمی از مواد مهم شهرت و اعتبار ERP عبارتند از :
-->توانایی بهبود عملیات تجاری در طول کاهش سيكل زمان:سيكل زمان موجود در هر ایستگاه برای عملیات کاری اختصاصی یا زمان به سر آمدن واحدهای کامل شده که به صورت خط مونتاژ در می آیند.
-->افزایش سریع تجاری
-->کاهش موجودی
-->بهبود اجرا وتكميل سفارش
-->برای حمایت از رشد تجاری نیازمند موارد ذیل هستیم :
-->تولیدات و خطوط تولیدی جدید و مشتریان جدید.
-->نیازمندیهای جهانی شامل زبانهای چند گانه و پول در گردش
-->به منظور تولید انعطاف پذیر، یکپارچه و پشتیبانی از تصمیمات به موقع به :
-->بهبود واکنش های سریع و مثبت درسازمان نیازمند هستیم.
-->حذف محدودیت های زیر از سیستمهای موجود :
-->بوسیله جزء به جزء کردن اطلاعات و روند آن
-->تغییر عدم انعطاف پذیر
-->تکنولوژیهای حمایت نشده صورت می پذیرد.
-->برای بهره بردن از شرکتهای متوسط نیازمند :
-->افزایش کاركرد یک هزينه منطقی
-->خدمات دهنده تکنولوژی سیستمهای باز
-->راه حلهای تجاری همراه با دستور العمل ( دستورالعمل راه حلهای تجاری ) هستیم.
اینها ( موارد فوق ) بعضی از دلائلی هستند که برای نرخ رشد انفجاری بازارهاي دارای سیستم ERP و همچنین فروشندگان ERP وجود دارد.
به محض اینکه شرکتهای بیشتری وارد عرصه بازار می شوند فروشندگان ERP تمرکز خود را بر روی شرکتهای بزرگ معطوف می دارند که دارای بخشهای متفاوت از شرکتهای ( ریز شرکتها ) کوچک و متوسط می باشند.
در آینده امکان تسخير بازار كالا به آساني نخواهد بود وبهتر نخواهدشد و این امر ممکن است منجر به تركيبزوآموزش تعداد زیادی فروشندگان ERP گشته که برای استراتژی و مزیتهای رقابتی و کسب آنها تلاش می کنند.
آبجی
19th December 2009, 12:09 PM
استقرار پلکانی ERP راهی برای کاهش هزینه ها و ریسک چکیده
استقرار ERP در سازمان ها خصوصا شرکت های تولیدی و توزیعی ، به مرور از یک مزیت به یک ضرورت تبدیل می شود و جایگاه خود را در حوزه تصمیم گیری مدیران باز کرده است. بی شک مهمترین مانع برای این تصمیم گیری ، عدم اعتماد کافی جامعه مدیران کشور به این فن آوری است.
چگونه می توان این اعتماد را ایجاد نمود درحالیکه هر گاه از ERP سخن رانده می شود ، از ریسک بسیار بالا و هزینه های سرسام آور آن سخن به میان می آید. طبیعی است این فضا، عرصه را بر مدیران نواندیش و پیشرو تنگ، و برای مدیران محافظه کار و سنتی فراخ می سازد و تصمیم گیری را به غایت دشوار. در این مقاله که بر اساس تجربیات نگارنده تدوین شده، تلاش شده است استقرار پلکانی ERP به عنوان یک راهکار کلیدی معرفی شود که به وسیله آن می توان ریسک و هزینه های اجرای پروژه های ERP را به طور چشمگیری کاهش داد و به فرآیند اعتمادسازی مدیران به این فن آوری کلیدی شتاب بیشتری بخشید.
مقدمه
اواخر قرن بيستم ، كسب و كار تحت تاثير سه پديده مهم تغيير شكل يافت که از آنها به 3Cs یاد میشود: مشتري (Customers) ، رقابت (Competition)و تغيير (Change).
پديده اول مشتري است كه بدليل افزايش آگاهي و تنوع محصولات و خدمات ، مشكل پسند شده و به هر کیفیت از خدمات یا محصولات رضايت نمي دهد . پديده دوم رقابت است كه بدليل پيشرفت تكنولوژي ، توان توليد افزايش و در عين حال هزينه هاي توليد كاهش يافته است و اين موضوع میدان رقابت دشواری را پیش روی عرضه كنندگان قرارداده است. پدیده سوم تغيير است . سرعت تغيير در تمام عرصه ها فزوني و دوره عمر محصولات كاهش يافته است و مرتبا روش های جديد در توليد و عرضه كالا ابداع و به كار گرفته مي شود.
علاوه بر این، عارضه های دیگری از درون ، شرکت ها را آزار می دهد، بهره وری پائین به دلیل ظرفیت های فراوان جذب نشده ناشی از ضعف برنامه ریزی، قیمت تمام شده بالا به دلیل عدم کنترل هزینه ها در مراحل مختلف تامین، تولید و عرضه محصولات، کندی به دلیل فربهی و ناکارآمدی سازمان، تصمیمات ناصحیح به دلیل عدم دسترسی به موقع به اطلاعات، بحران نقدینگی به دلیل عدم مدیریت صحیح موجودی مواد و کالا، تاخیر در اجرای تعهدات به دلیل اختلال در تولید ناشی از عدم تامین به موقع مواد اولیه کیفی و ارزان و موارد مشابه دیگر.
عارضه های فوق، شرکت ها را با چالشهای جدي مواجه نموده است، خصوصا شركت های بزرگتر كه از انعطاف كمتري براي انطباق با وضعيت جدید برخوردارند.
برای غلبه بر عارضه های فوق چه می توان کرد؟
یکی از مهمترین عوامل بحران زا ، فقدان زیرساخت سیستمی کارآمد است، سیستمی که قادر باشد فرآیندهای سازمان و نیز تغییرات متعدد رفتاری آن را به صورت یکپارچه پوشش دهد ، برنامه ریزی را ممکن سازد ، کنترل را در سازمان فراگیر کند و با ساده سازی فرآیندها ، سازمان های لخت و کند را به سازمان هائی چابک و سریع تبدیل سازد. موضوعی که مدیران در کشور ما به درستی به آن واقفند و برای دستیابی به آن تلاش می کنند، پس چرا به سیستم های مورد انتظار، دست نیافته اند؟
به نظر می رسد ریشه این ناکامی در یک معادله ساده انگارانه است : سیستم کارآمد = نرم افزار کارآمد! یعنی برای حل بحران ، کافی است سیستم های موجود را از طریق خرید بسته های نرم افزاری یا برنامه نویسی مکانیزه نمود تا بحران مرتفع شود. گرچه مکانیزه کردن سیستم های موجود می تواند اندکی بهبود محسوب گردد، ولی راهکاری برای حل بحران نیست، زیرا تجربه نشان داده است مکانیزه کردن وضع موجود ، نه تنها منجر به رفع بحران نمی شود بلکه در اغلب اوقات وضع را بدتر می کند.
با همین استدلال ، طی سالهای اخیر ، سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) به عنوان به عنوان یک سیستم اطلاعاتی کارآمد مورد توجه قرار گرفت. ERP نگاه وظيفهگرا به سازمان را به نگاه فرايندگرا تغيير ميدهد و بسته های نرم افزاری و سیستمهای جزیره ای که دستاورد نگاه سنتی و وظیفه گرا به سازمان است را نفی می نماید، زیرا بسته های نرم افزاری به دلیل ساختار غیر منعطف و سیستم های جزیره ای به دلیل ساختار گسسته، اساسا قادر به پوشش فرآیندی سازمان نیستند. از سوی دیگر پیاده سازی خاص منظوره سیستم های یکپارچه در سازمان ها، حتی اگر به درستی طراحی شوند و به موقع انجام گردند (که معمولا اینگونه نیست)، غیر اقتصادی، پر ریسک و در مقابل تغییرات آتی بسیار مقاومند و پس از چندی، به مهمترین عامل بازدارنده برای توسعه سازمان تبدیل می گردند......
آبجی
19th December 2009, 12:11 PM
فرهنگ جدید:
ERP فرهنگ سازمانی جدیدي است که به جای چارچوبهای خشک و محدود سنتی، نگرش جامع و همه جانبه در راستای اهداف سازمانی را در همه ابعاد و بخشهای سازمان بسط می دهد.
ابزار جدید:
ERP بستر و ابزار اطلاعاتی یکپارچه است که با جمع آوری اطلاعات از بخشهای مختلف سازمان، امکان دسترسی در لحظه، به اطلاعات کل منابع سازمان را فراهم میسازد.
روندهای جدید:
ERP با بررسی کلیه روندهای سازمان و تأثیر آنها بر یکدیگر امکان مهندسی مجدد، بهینه سازی فعالیت ها و در نهایت افزایش بهره وری و کارایی سازمان را فراهم می آورد.
ERP با ایجاد بستر اطلاعاتی مناسب و تغییر در نگرش و فرهنگ سازمانی به همراه بهینه سازی روندها و چالاکی حاصل از بستر فراهم شده، امکان برنامهریزی طبق شرایط سازمان را فراهم می سازد.
به این ترتیب سازمان خواهد توانست بطور یکپارچه در راستای ایجاد مزایای رقابتی، افزایش درآمد و تحقق اهداف سازمانی گام بردارد.
چرا سازمانها به ERP نیاز دارند؟
بقای سازمان ها وابسته به کسب موفقعیت در فضای رقابتی است.
در بازارهای رقابتی امروز طول عمر مزایای رقابتی سازمانها کاهش یافته است.
به سرعت می بایست روندها را در جهت بدست آوردن مزایای جدید رقابتی بهینه سازی کرد.
جهت افزایش کارایی سازمان نیاز به شناخت و برنامه ریزی روندها در تمام ابعاد سازمان ضروری است.
نیاز به امکاناتی از قبیل:
قیمت تمام شده و هزینه یابی
برنامه ریزی و شبیه سازی خرید
برنامه ریزی و شبیه سازی تولید
برنامه ریزی منابع انسانی
برنامه ریزی منابع مالی
برای این منظور نیاز به ابزاری است که در لحظه توانایی جمع آوری سریع اطلاعات از همه ابعاد سازمان و مدلسازی دقیق بر اساس شرایط کل سازمان را داشته باشد. http://www.parstel.ir/images/erp/makhroot.jpg
ERPو فرهنگ سازمانی
نگرش معمول به فرهنگ سازمانی:
نگرش محدود سازمانها در تعریف وظایف سازمانی و عدم شفافیت در تأثیر عملکرد افراد در سازمان معمولاً فرهنگی فردگرا و یا در بهترین حالت واحد گرا را در سازمان القاء می کند. به همین دلیل سازمان نمی تواند با پتانسیل کامل در راستای اهداف خود حرکت کند.
تأثیر ERP بر فرهنگ سازمانی:
ERP با شفاف سازی عملکرد افراد در روند های سازمان و با توانایی در اندازه گیری تأثیر عملکرد افراد در فرایندها، دیدگاهی فرایند نگر را در سازمان بسط می دهد. بدین ترتیب جهت گیری افراد و بخش های مختلف سازمان به سمت اهداف سازمانی با یکپارچگی خاصی امکانپذیر خواهد بود.
ERP و فرایندهای سازمانی
در بازارهای به شدت رقابتی امروز تنها سازمانهایی موفق به ایجاد مزیت رقابتی می شوند که بتوانند با دیدگاه همه جانبه به فعالیت های بخش های مختلف خود اقدام به طراحی روندهای جامع رقابتی بکنند.
با استفاده از امکانات ERP می توان اثر فعالیت ها را در طول بخشهای مختلف سازمان ردیابی کرد و با تکیه بر امکان هماهنگ کردن تک تک فعالیت ها در بخش های مختلف اقدام به برنامه ریزی کلان در جهت ایجاد مزایای رقابتی نمود.
http://www.parstel.ir/images/erp/02.jpg
ERP و تکنولوژی :
منابع سازمانی به سه دسته تقسیم می شوند:
منابع مالی
منابع انسانی
تجهیزات و امکانات سازمان
براي برنامه ريزي دقيق در راستاي استفاده بهينه از منابع سازمان نياز به شناسايي تأثير هر فرآيند بر هر يك از سه دسته منابع فوق مي باشد.
ERP با ایجاد بستر مناسب و استفاده صحیح از ابزار و فنآوری اطلاعات می تواند با سرعت و دقت بسیار بالا و در وسعت کافی به بررسی تأثیر روندها بركليه منابع سازمانی بپردازد.
با تکیه بر این ابزار می توان:
در هر لحظه ظرفیت آزاد منابع مختلف را شناسایی کرد
با شبیه سازی فرایندها تأثیر آنها بر منابع را پیش بینی کرد
جهت استفاده بهینه از منابع سازمان برنامه ریزی کرد
http://www.parstel.ir/images/erp/3DProcess.jpg
ویژگیهای راهکار ERP
شرکت پارستل با بنا نهادن کلیه زیر سیستم های ERP بر زیر ساخت یکپارچه کسب و کار الکترونیک (e-Business) خود به نام PeBiz (http://www.parstel.ir/fr_software_pebiz.jsp) ویژگیهای زیر را فراهم می سازد:
کلیه رابطهای کاربری سیستم تحت Web می باشند
چند زبانه بودن (فارسی، انگلیسی و غیره)
استفاده از فنآوری Java
مستقل از سیستم عامل
مستقل از نوع پایگاه داده ها
ارتباط یکپارچه زیر سیستمها
امکان اتصال به سامانه های جانبی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مدیریت زنجیره تأمین (SCM)
امکان استفاده از مرورگر صوتی Brovo جهت دسترسی به سیستم از طریق تلفن، فکس و SMS
http://www.parstel.ir/images/erp/09.jpg
زیر سیستم های ERP پارستل
زيرسيستم دفترداري
زيرسيستم مديريت انبار و حسابداري انبار
زير سيستم دريافت و پرداخت
زير سيستم فروش و حسابداري فروش
زير سيستم حقوق و دستمزد
زير سيستم اموال و حسابداري اموال
زير سيستم حسابداري صنعتي
زير سيستم منابع انساني
زير سيستم خريد و تدارکات
زير سيستم برنامه ريزي منابع و کنترل توليد
زير سيستم تعميرات پيشگيرانه (PM)
زیرسیستم پشتیبانی و نگهداری
http://www.parstel.ir/images/erp/10.jpg
http://www.parstel.ir/images/erp/11.jpg
http://www.parstel.ir/images/erp/last.jpg
آبجی
19th December 2009, 12:13 PM
انتخاب نرمافزار مناسب برنامهريزي منابع سازمان (ERP) يکي از مراحل استقرار سيستمهاي برنامهريزي منابع سازمان، انتخاب نرمافزار مناسب است. طي فرآيند انتخاب نرم افزار، از ميان محصولات موجود در بازار، موردي که بيشترين انطباق با نيازمندي هاي سازمان را داشته باشد، انتخاب مي شود.
با توجه به اينکه نيازمنديهاي سازمان در زمينه سيستم برنامهريزي منابع سازمان، بسيار تفصيلي و گسترده بوده و محصولات ارائه شده نيز داراي ويژگيها و قابليتهاي مختلفي هستند، انتخاب نرمافزار در استقرار سيستم، مقوله بسيار مهمي ميباشد. سيستمهاي برنامهريزي منابع سازمان در ابتدا عمدتا براي سازمان هاي توليدي عرضه ميشدند. ليکن در حال حاضر توليدکنندگان اين سيستمها، محصولاتي را منطبق بر نيازمنديهاي صنايع خاص عرضه نمودهاند. هم اکنون کمتر صنعتي را ميتوان يافت که سيستم برنامهريزي منابع سازمان در آن نفوذ نکرده و توسعه نيافته باشد.
فرآيند انتخاب نرمافزار با توجه به کسب و کار اصلي و نيازمنديهاي کليدي سازمان، از ميان محصولات موجود به جستجو پرداخته و محصول مناسب انتخاب مي شود. در مراحل انتخاب نرمافزار بررسي مي شود که در محدوده کسب و کار سازمان چه سيستم هايي عرضه شدهاند و هرکدام داراي چه ويژگيها و توانمنديهايي مي باشند.
متن كامل (http://www.irerp.com/images/content/New%20Analysis%20and%20report/A30.pdf)
آبجی
19th December 2009, 12:13 PM
مديريت مؤثر و كارآمد؛ لازمه موفقيت پروژه ERP سيستمهای برنامهريزی منابع سازمان را ميتوان به عنوان نرمافزار يكپارچهای تعريف كرد كه دارای اجزا و يا ماژولهای مختلفي در حوزه های عملياتي سازمانها (مانند برنامهريزی، توليد، فروش، بازاريابي، توزيع، حسابداری، مديريت منابع انساني، مديريت پروژه، مديريت موجودی، مديريت خدمات و نگهداری و تعميرات، مديريت حمل و نقل و تجارت الكترونيكي) هستند.
متن كامل (http://www.irerp.com/images/content/New%20Analysis%20and%20report/A26.pdf)
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.