Victor007
18th December 2009, 12:27 PM
خبرگزاري فارس: بيتوجهي به قانون و تخلفات موتورسواران يك رفتار عادي شده است، موتورسيكلت سواران با اقدامات و تخلفاتي كه انجام ميدهند علاوه بر تضييع حقوق شهروندان، موجب ناامني شده و امنيت اجتماعي را به بازي گرفتهاند و هنوز هيچ طرح و قانوني نتوانسته چوب لاي چرخ آنان بگذارد.
http://media.farsnews.com/Media/8711/Images/jpg/A0607/A0607261.jpg
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، همه از رانندگي موتورسواران شاكي هستند، از اينكه موتورسواران نه پيادهرو ميشناسند و نه ورود ممنوع، چراغ قرمز را كه اصلاً به رسميت نميشناسند. موتورسيكلت سواران ايراني تنها رانندگاني هستند كه هنوز هيچ قانوني نتوانسته چوب لاي چرخ آنها بگذارد.
عبور از پياده رو، بيتوجهي به تابلوهاي راهنمايي و رانندگي، عبور از چراغ قرمز، ورود ممنوع، عدم استفاده از كلاه ايمني، ورود به بزرگراهها، حركات خطرناك رانندگي و ... از تخلفاتي است كه موتورسيكلت سواران آنها را تخلف نميدانند و اين تخلفات براي آنان به يك عرف تبديل شده است.
رانندگي خطرناك و عدم رعايت قوانين توسط موتورسيكلتسواران پليس تهران را برآن داشته تا بار ديگر طرحي را براي برخورد با تخلفات آنان آغاز كند.
از فردا 28 آذر بار ديگر طرح تشديد برخورد با موتورسيكلتسواران متخلف در منطقه 12 تهران آغاز ميشود، آنچه در اين طرح براي پليس اهميت دارد اجراي قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي توسط موتورسيكلتسواران است. هر چند اجراي اين طرحها مقطعي است اما سردار رجبزاده تأكيد ميكند: هيچ طرحي را پليس تهران به صورت مقطعي انجام نميدهد و تا زماني كه در اين سمت باشد طرح تشديد برخورد با موتورسيكلتسواران را دنبال خواهد كرد.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ اعلام كرد: تعداد تخلفات موتورسيكلت سواران بالاست و بايد چارهاي اساسي براي آن انديشيد. بايد در زمينه تخلفات موتورسوارها اطلاع رساني و فرهنگ سازي انجام شود از طرفي مردم هم بايد پليس را در اين زمينه ياري كنند.
سردار رجب زاده افزود: اينكه پليس با متخلفي برخورد ميكند اما مردم از روي ترحم از اين متخلفان حمايت ميكنند مناسب نيست و انتظار داريم تا اگر تخلفات موتورسيكلت سواران مشكل مردم است به پليس كمك كنند.موضوع موتورسيكلتها فقط با برخورد پليس حل نميشود و لازم است تا همه سازمانهاي مرتبط و مردم در اين عرصه همكاري كنند.
* اغلب موتورسيكلتسواران متخلف هستند
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اعلام كرد: غالب موتورسيكلت سواران متخلف هستند و قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت نميكنند. طي چند روز آينده طرح برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف اجرا و با تخلفات، حركت بر خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، عبور از پياده رو، حركات آكروباتيك و نمايشي، خالي كردن اگزوز، نداشتن كلاه ايمني و ... برخورد خواهد شد.
سرهنگ سيدهادي هاشمي گفت: روزانه 400 دستگاه موتورسيكلت متخلف در تهران توقيف و به پاركينگ منتقل ميشود. با اجراي طرح برخورد با تخلفات، موتورسيكلتهاي متخلف بين 3 تا 6 ماه در پاركينگ متوقف خواهند شد.
چندين سال است كه خبرها، مصاحبهها و گزارشهاي مختلفي درباره موتورسيكلتسواران و تخلفاتشان منتشر ميشود و زمين و زمان از دست اين رانندگان بيقانون فرياد ميكنند اما درمانهاي مقطعي نتوانسته مرهمي بر زخم كهنه تخلفات و بيقانوني موتورسيكلتسواران باشد.
ساماندهي موتورسيكلتها و قانونمند شدن موتورسيكلت سواران در حالي به يك آرزوي دست نيافتني شده كه رفتارها و تخلفاتشان به يك قانون نانوشته و رفتار تبديل شده است.
شهرام، يك شهروند ميگويد: وقتي موتورسواران براي سلامت خود حتي كلاه ايمني نميبندند، جانشان برايشان ارزشي ندارد انتظار داريد به فكر جان من و ديگران باشند. جايي ميخواندم موتورسواران لباس مخصوص دارند، موتورسيكلتها مجهز به ترمز ABS و ديگر امكانات هستند، در كشور ما نه تنها اين مسائل شوخي است، بلكه قوانين عادي هم توسط اين افراد ناديده گرفته ميشود.
اكثر موتورسواران يا كلاه ايمني ندارند يا آن را از فرمان موتور آويزان كردهاند و به محض تذكر پليس آن را نشان ميدهند.
پاي صحبت رانندگان تاكسي كه بنشيني چندين شاهنامه از موتورسواران برايت حرف دارند، از نگاه اين افراد موتورسيكلت سواران همه جا هستند و هميشه يك تهديد محسوب ميشوند و مانند يك بلاي آسماني ممكن است هر لحظه بر سرت فرود آيند، بايد هر لحظه منتظر بود تا خسارتي به تاكسيها زده يا به خودشان آسيب بزنند.
منصور احمدي، صاحب يك دستگاه وانت تاكسي معتقد است: هرچند روز يكبار بايد براي وانتم آئينه بخرم. موتورسواران سعي ميكنند از يك فاصله 10 سانتيمتري، موتورسيكلت با عرض 30 سانتيمتري خود را عبور دهند. كه اين كار مساوي با صدمه به بدنه خودرو و آينه است.
راننده تاكسي ديگري نيز ميگويد: علاوه برخسارتهايي كه موتورسواران به من زدهاند، تهديد جان مسافران هنگام پياده شدن از تاكسي از مسائلي است كه بايد فكري برايش كرد.
راننده ديگري هم به بيقانوني موتورسواران اشاره كرده و تأكيد ميكند: وقتي پشت چراغ ايستادهاي، موتورسواران با بوق و داد و فرياد ميخواهند تا كمي جلوتر برويم تا آنان معطل چراغ قرمز نشوند. معناي اين كار را نميفهمم. مگر قوانين فقط براي خودروهاست.
او در ادامه ميگويد: پليس هم بر سر تقاطع ايستاده اما در قبال تخلف اين افراد هيچ كاري نكرده و فقط نظارهگر است، اكثر رانندگان تاكسي از دست موتورسواران به ستوه آمدهاند اما هيچ عزمي براي برخورد با اين افراد وجود ندارد.
مردم و رانندگان در صحبتهايشان تأكيد ميكردند كه از دست موتورسواران به ستوه آمدهاند و از پليس ميخواستند تا هر طور شده اقدام عاجل و قاطعي را در اين خصوص انجام دهد تا نظم و انضباط را در رفتار موتورسيكلت سواران ببينند.
قصه تكراري انتقال به پاركينگ هم ديگر اثرگذار نيست و موتورسيكلت سواران ترجيح ميدهند به جاي رفتن به پاركينگ و دريافت موتورشان، يك موتورسيكلت جديد بخرند.
پاركينگهايي وجود دارد كه چندينهزار موتورسيكلت بلاتكليف در آن وجود دارد و چشم انتظار مالكان بيوفايشان هستند، انتظاري كه هيچ گاه پايان نمييابد.
سرهنگ هاشمي رئيس پليس راهور تهران گفت: 12هزار موتورسيكلت توقيفي در پاركينگها بلاتكليف باقيماندهاند و مالكان اين موتورسيكلتها براي ترخيص مراجعه نميكنند.
* انگار هميشه حق با موتورسيكلت سوار است
مردم و موتورسيكلتسواران از قانون نانوشتهاي سخن ميگويند: تحت هر شرايطي هميشه حق با موتورسيكلتسوار است و استثنا هم ندارد.
اين قانون به يك باور رايج تبديل شده است، كافي است در حال قدم زدن در پياده رو باشيد و صداي موتورسيكلت را بشنويد، در اولين فرصت به كناري رفته تا مزاحم اين قانون شكنان نشويد.
حركت موتورسيكلت سواران در پياده رو هيچ گاه با اعتراض مردم مواجه نشده است، براي مشاهده اين بي قانوني و تخلف در پيادهروها نيازي به مثال نيست، تقريباً تمام پيادهروها تهران به خط ويژه موتورسيكلتها تبديل شده است و كاري هم از دست كسي برنميآيد.
در خيابان انقلاب حدفاصل چهارراه كالج تا چهارراه وليعصر كه طرح انضباط اجتماعي در حال اجراست، موتورسيكلتسواران آزادانه در پيادهرو ويراژ ميدهند و مأموران پليس يگان امداد تنها نظارهگر هستند. هر چند از ساعت 4 بعدازظهر كه پليس طرح انضباط اجتماعي ميرود. موتورسيكلتها هم تعدادشان بيشتر ميشود.
* هشدار پليس به تخلفات و اغتشاشات موتورسيكلتسواران در سطح شهر
فرمانده انتظامي تهران بزرگ تأكيد كرده است: پليس درصدد است تا به تخلفات و اغتشاشات موتورسيكلتسواران در سطح شهر خاتمه دهد البته پايان دادن به هرج و مرج موتورسيكلتسواران بدون پشتيباني امكانپذير نيست.
سردار رجبزاده ميگويد: طرح برخورد با موتورسواراني كه قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت نميكنند، به صورت محكم و قاطع انجام خواهد شد.
وي تأكيد كرد: پليس تهران توان ساماندهي موتورسواران را دارد، موتورسيكلت يك وسيله نقليه است كه بايد قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند.
* 98 درصد از كيفقاپي و زورگيري توسط موتورسواران انجام ميشود
رئيس پليس تهران به نقش رسانهها در اين زمينه اشاره كرده و ميگويد: رسانهها پليس را براي اجراي اين طرح ياري كنند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفته است: خواهشمنديم كسي هم طرفداري و دلسوزي نكند و اجازه دهند اين طرح اجرايي شود. اين را نيز در نظر بگيريد كه 98 درصد از كيفقاپي و زورگيري توسط موتورسواران انجام ميشود. پليس با افرادي كه به وسيله موتورسيكلت اقدام به سرقت ميكند، برخورد خواهد كرد و موتورسواران هم اگر قرار است در شهر فعاليتي انجام دهند بايد ضابطهمند باشد.
گفتههاي رئيس پليس تهران اقدام چندباره پليس محسوب ميشود اما مردم خيلي هم به اين طرح خوشبين نيستند و اثربخشي آن را مانند ديگر طرحهاي اجرا شده ميدانند.
بيتوجهي به قوانين راهنمايي و رانندگي اولين قدم براي ديگر تخلفات و جرائم مرتبط با موتورسيكلتهاست.با تشديد ترافيك تهران و پيچيدهتر شدند آن ميل به استفاده از موتورسيكلت در تهران و كلانشهرها افزايش خواهد يافت.
رشد بيسابقه توليد موتورسيكلت در كشور به همراه افزايش تقاضا براي استفاده از موتورسيكلت به عنوان وسيله مسافركش در شهرهاي بزرگ مانند تهران در حال افزايش بوده و مشكلات اقتصادي و افزايش نرخ بيكاري نيز اين وضعيت را تشديد ميكند.
شهروندان عجول تهراني حاضرند براي فرار از ترافيك دست به هر اقدامي ولو تخلف بزنند. اما سؤال اين جاست كه اين همه شتاب در ترافيك، نقش خود را در توسعه شهر و كشور نشان نميدهد.
* بينظمي موتورسواران ناشي از ضعف قوانين است
نگاهي به رانندگي ايرانيان و به ويژه موتورسيكلتسواران نشان از هرج و مرج در فرهنگ ترافيك ايرانيان دارد، در اين شرايط آنچه در خيابانها و جادهها شاهد هستيم، بينظمي است.
اگر كسي بخواهد در اين بي نظمي، قوانين و مقررات را رعايت كرده و منظم براند، حتماً دچار مشكل خواهد شد، بايد تعارف را كنار گذاشت و آنچه را كه به عينه در خيابانها و جادهها شاهد هستيم، بپذيريم.
مسلماً اين تعداد تخلف و بيتوجهي به قوانين مختص درصد كمي از رانندگان نيست، تخلف در رانندگي نوعي زرنگي محسوب ميشود. اما در بحث موتورسيكلت، تخلفات و بيتوجهي به قانون و عدم رعايت قوانين و مقررات يك چالش اساسي است كه هيچ كس دوست ندارد به آن توجه كند.
تمام طرحهاي پليس براي جلوگيري از تخلفات موتورسيكلتها با شكست مواجه شده، اين طرحها هرچند در كوتاه مدت اثري مقطعي دارد اما هيچگاه تأثير مطلوبي نداشته است.
به نظر ميرسد، براي پايان دادن به اين بينظمي بايد چارهاي اساسي انديشيد. والا موتورسيكلت ميتواند به يك بحران اساسي در زندگي ايرانيان تبديل شود.
موتورسيكلت در كلانشهري مثل تهران، نقش تاكسي، وانتبار، كاميون، آمبولانس و ... را بدون هيچگونه محدوديتي برعهده گرفته است و شهروندان فراري از ترافيك متناسب با نياز و خلاقيتشان از آن بهره ميبرند. استفاده متنوع از موتورسيكلت در كشور باعث شده تا مجرمان حرفهاي نيز از اين وسيله به عنوان وسيله نقليه سريع در جرايمي مانند كيفقاپي، موبايلقاپي، سرقت به عنف و ديگر جرايم و تخلفات استفاده كنند.
ترافيك تهران و محدوديتهاي ترافيكي مانند طرح زوج و فرد و طرح ترافيك هم در گسترش استفاده از موتورسيكلت موثر است و همزمان موجب بروز برخي بينظميها و تخلفات رانندگي توسط موتوسيكلت سواران ميشود و چهره نازيبا و نامطبوعي به شهر ميدهد.
بخش عمدهاي از تخلفات، جرائم و مشكلات گفته شده، به دليل نبود پلاك موتورسيكلت به وجود آمده است. شرايط فوق و وجود چندين نوع پلاك موتورسيكلت باعث شد تا پليس راهنمايي و رانندگي طرح ملي پلاك موتورسيكلت را اجرايي كند.
رشد استفاده از موتورسيكلت را نگرانكننده است، آمارها نشاندهنده سهم قابلتوجه اين وسيله نقليه در حوادث مرگبار و غيرمرگبار جادهاي است. موتورسيكلتها در 35 درصد تصادفات جادهاي نقش دارند!
تقريباً هيچكدام از ميليونها موتورسيكلت در حال حركت تجهيزات ايمني مانند حفاظ پا و كلاهايمني را ندارند.
* 40درصد موتورسيكلت سواران گواهينامه ندارند
مشكل موتورسيكلتها در تهران و برخي شهرهاي بزرگ به حدي رسيده است كه پيش از اين سردار رويانيان، رئيس سابق پليس راهور اعلام كرده بود: به زودي عرضه موتورسيكلتهاي جديد و شمارگذاري آن در تهران و چند شهر ديگر متوقف خواهد شد.
هر چند خبري از اين طرح نشد و موتورسيكلتها بدون هيچ محدوديتي در شهر تهران عرضه ميشوند.
سرهنگ غلامي، رئيس مركز شمارهگذاري پليس راهور ميگويد: بيش از 7 ميليون و 500 هزار دستگاه موتورسيكلت در كشور وجود دارد كه 2ميليون موتوسيكلت فاقد پلاك هستند.
سرهنگ غلامي به خبرنگار فارس گفت: 35درصد تخلفات در شهرها و جادههاي كشور را موتورسيكلت سواران مرتكب ميشوند. اما با اجراي طرح ملي پلاك موتورسيكلتها، بانك اطلاعات شمارهگذاري تكميل خواهد شد و تأثير بسزايي در كاهش تخلفات و جرائم خواهد داشت.
سرهنگ غلامي گفت: از آنجايي كه پلاكهاي جديد شخص محور است، تمام تخلفات موتورسيكلت سواران در سوابق صاحب موتورسيكلت ثبت شده و بايد پاسخگوي تخلفات احتمالي خود باشند.
سرهنگ محمدرضا غلامي گفت: طبق آمار، 4 ميليون گواهينامه موتورسيكلت در كشور صادر شده است، كه با توجه به 7 ميليون و 500 هزار دستگاه موتورسيكلت موجود در كشور، حدود 40درصد استفادهكنندگان از موتوسيكلت فاقد گواهينامه هستند.
موتورسيكلتهاي سرقتي و حتي مالكان برخي موتورسيكلتها با كندن پلاك موتور يا دستكاري آن اقدام به انواع جرائم مانند كيف قاپي و زورگيري ميكنند و استفاده از موتورسيكلت در جرائمي مانند كيف قاپي، موبايل قاپي، سرقت به عنف و ... يكي از مشكلات شهروندان و پليس است.
موتورسيكلتها به دليل نبود بانك اطلاعاتي جامع به راحتي اقدام به نقض قوانين راهنمايي و رانندگي ميكنند، تخلفات رانندگي موتورسيكلت سواران در شهر تهران از مرز هشدار هم گذشته است اما پليس قول داده كه با اجراي طرح پلاك ملي اين مشكلات كاهش يابد.
همه از وضعيت موتورسيكلتها در كشور ناراضي هستند حتي خود موتورسيكلتسواران، شايد اجراي طرح ملي پلاك بتواند، مشكلات را كاهش دهد و موتورسواران را قانونمند كند.
با اجراي طرح ملي پلاك موتورسيكلتها، آموزش موتورسيكلتسواران و صدور گواهينامه براي آنان به ميزان قابل توجهي تخلفات موتورسيكلتها در كشور كاهش خواهد يافت.
پيش از اين موتورسيكلت به عنوان وسيلهاي ورزشي و رفاهي مورد استفاده قرار ميگرفت، اما در دهههاي اخير به لحاظ مصرف سوخت پايين و ارزان بودن، به عنوان ابزار كار و تردد مورد توجه هموطنان قرار گرفته است كه علاوه بر افزايش تخلفات توسط راكبان موتور، اين وسيله توسط مجرمان مورد استفاده قرار ميگيرد.
* 49درصد آلودگي صوتي در كلانشهر تهران از موتورسيكلتهاست
مشكلات موتورسيكلتها فقط مختص جرائم و تخلفات نيست، مدير عامل ستاد معاينه فني خودرو گفت: 49درصد آلودگي صوتي در كلانشهر تهران مختص موتورسيكلتهاست.
به دليل استاندارد نبودن موتور سيكلتهاي موجود، روزانه 21 ميليون ليتر سوخت هدر ميرود. اين ميزان تقريبا 33 درصد مصرف ميانگين روزانه كشور است. توليد بيش از 30 ميليون تن مونواكسيد كربن توسط موتورهاي غير استاندارد در سال.
بررسي ها نشان ميدهد ميانگين مصرف هر دستگاه موتورسيكلت با حجم 125 سيسي براي طي 50 كيلومتر مسافت با توجه به غير استاندارد بودن آن روزانه سه ليتر بنزين مصرف مي كند، يعني هفت ميليون موتورسيكلت موجود در كشور حدود 21 ميليون ليتر در روز مصرف دارد. اين ميزان تقريبا 33 درصد مصرف ميانگين روزانه كشور است.
* قوانين ضعيف، عدم بازدارندگي و تخلفات موتورسيكلت سواران
سرهنگ هادي هاشمي علت تخلفات موتورسيكلت سواران را ضعف قوانين ميداند و ميگويد: تا اين قوانين وجود دارد اين مشكلات هم وجود خواهد داشت هميشه متخلفان معترض به ما هستند. بايد قوانين به حدي بازدارنده باشد كه متخلف نتواند تخلف انجام دهد چرا كه پليس هيچ علاقهاي ندارد قوانين را بر سر متخلف بكوبد بلكه هدف از سختگيرانه شدن قوانين بازدارندگي آن است.
سرهنگ هاشمي تأكيد كرد: به دليل ضعف قوانين، برخورد با موتورسيكلت سواران به هيچ نتيجهاي نميرسد. ما هم از دست موتورسيكلت سواران در تهران خسته شدهايم.
سردار اسكندر مؤمني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي هم در اين خصوص گفت: هدف اصلي از وضع جرائم رانندگي جلوگيري از ارتكاب آنهاست نه آن كه راهي بگذاريم مردم تخلف كنند بعد بخواهيم آنها را جريمه كنيم. لذا جريمه مختص افرادي است كه قوانين را رعايت نميكنند اكثر كشورها در خصوص حركات مخاطرهآميز محروميتها و سختگيريهاي ويژهاي را اعمال ميكند.
طي روزهاي آينده، بار ديگر پليس طرح خود را براي قانونمند كردن موتورسيكلت سواران آغاز ميكند. احتمالاً باز هم چند هزار موتورسيكلت توقيف و به پاركينگ خواهند رفت، اما رانندگان متخلف اين موتورسيكلتها، بيمحابا با موتورسيكلت ديگري وارد خيابان شده و بينظمي و قانونشكني خود را آغاز ميكنند.
سردار مومني در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفت: براي موتورسيكلتها 3 برنامه ويژه داريم. پلاك ملي موتورسيكلتها برنامه اول است كه تا به حال تمامي موتورسيكلتهاي صفر كيلومتر نو شماره شدهاند و در سال جاري نيز پلاك قديمي موتورسيكلتها جاي خود را به پلاك ملي خواهند داد.
سردار مؤمني افزود: راهاندازي آموزشگاههاي موتورسيكلت قدم بعدي است كه اقدامات آن در حال اجرايي شدن است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي در ادامه افزود: معاينه فني موتورسيكلتها نيز در دست اقدام است و به زودي بخش عمدهاي از موتورسيكلتها معاينه فني خواهند شد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي پيش از اين گفته بود: يك سوم كشتههاي تصادفات را موتورسيكلت سواران تشكيل ميدهند كه معادل 5 هزار نفر موتورسيكلتسوار است، پليس راهور ناجا برنامههاي ويژه در زمينه پلاك، گواهينامه و آموزش موتورسيكلتسواران دارد.موتورسيكلتسواران در تصادفات و مرگ و مير بالا در كشور نقش عمدهاي دارند و به همين منظور برنامههاي ويژهاي برايشان داريم.
سردار مومني تأكيد كرده بود: برخورد با موتورسيكلتسواران متخلف نبايد مقطعي باشد و بايد با رانندگان و موتورسيكلتسواران پرخطر هميشه به صورت جدي برخورد كنيم.
شهروندان منتظر نتايج طرح جديد پليس براي قانونمند كردن موتورسيكلتسواران هستند، بايد ديد كه تلاشهاي پليس و استفاده از قوه قهريه و توقيف ميتواند موتورسيكلتسواران را مجاب كند يا خير؟
هر چند تجربههاي قبلي برخورد با موتورسيكلتسواران خيلي هم موفقيت آميز نبوده و پس از مدتي دوباره به حالت بينظمي بازگشته است.
آيا ميتوان روزي را تجربه كرد كه ديگر شاهد حضور موتورسيكلتها در پياده روها نبود و موتورسيكلتسواران نيز ضمن رعايت قوانين و مقررات براي حقوق ديگر شهروندان احترام قائل شوند؟
http://media.farsnews.com/Media/8711/Images/jpg/A0607/A0607261.jpg
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، همه از رانندگي موتورسواران شاكي هستند، از اينكه موتورسواران نه پيادهرو ميشناسند و نه ورود ممنوع، چراغ قرمز را كه اصلاً به رسميت نميشناسند. موتورسيكلت سواران ايراني تنها رانندگاني هستند كه هنوز هيچ قانوني نتوانسته چوب لاي چرخ آنها بگذارد.
عبور از پياده رو، بيتوجهي به تابلوهاي راهنمايي و رانندگي، عبور از چراغ قرمز، ورود ممنوع، عدم استفاده از كلاه ايمني، ورود به بزرگراهها، حركات خطرناك رانندگي و ... از تخلفاتي است كه موتورسيكلت سواران آنها را تخلف نميدانند و اين تخلفات براي آنان به يك عرف تبديل شده است.
رانندگي خطرناك و عدم رعايت قوانين توسط موتورسيكلتسواران پليس تهران را برآن داشته تا بار ديگر طرحي را براي برخورد با تخلفات آنان آغاز كند.
از فردا 28 آذر بار ديگر طرح تشديد برخورد با موتورسيكلتسواران متخلف در منطقه 12 تهران آغاز ميشود، آنچه در اين طرح براي پليس اهميت دارد اجراي قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي توسط موتورسيكلتسواران است. هر چند اجراي اين طرحها مقطعي است اما سردار رجبزاده تأكيد ميكند: هيچ طرحي را پليس تهران به صورت مقطعي انجام نميدهد و تا زماني كه در اين سمت باشد طرح تشديد برخورد با موتورسيكلتسواران را دنبال خواهد كرد.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ اعلام كرد: تعداد تخلفات موتورسيكلت سواران بالاست و بايد چارهاي اساسي براي آن انديشيد. بايد در زمينه تخلفات موتورسوارها اطلاع رساني و فرهنگ سازي انجام شود از طرفي مردم هم بايد پليس را در اين زمينه ياري كنند.
سردار رجب زاده افزود: اينكه پليس با متخلفي برخورد ميكند اما مردم از روي ترحم از اين متخلفان حمايت ميكنند مناسب نيست و انتظار داريم تا اگر تخلفات موتورسيكلت سواران مشكل مردم است به پليس كمك كنند.موضوع موتورسيكلتها فقط با برخورد پليس حل نميشود و لازم است تا همه سازمانهاي مرتبط و مردم در اين عرصه همكاري كنند.
* اغلب موتورسيكلتسواران متخلف هستند
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ اعلام كرد: غالب موتورسيكلت سواران متخلف هستند و قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي را رعايت نميكنند. طي چند روز آينده طرح برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف اجرا و با تخلفات، حركت بر خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، عبور از پياده رو، حركات آكروباتيك و نمايشي، خالي كردن اگزوز، نداشتن كلاه ايمني و ... برخورد خواهد شد.
سرهنگ سيدهادي هاشمي گفت: روزانه 400 دستگاه موتورسيكلت متخلف در تهران توقيف و به پاركينگ منتقل ميشود. با اجراي طرح برخورد با تخلفات، موتورسيكلتهاي متخلف بين 3 تا 6 ماه در پاركينگ متوقف خواهند شد.
چندين سال است كه خبرها، مصاحبهها و گزارشهاي مختلفي درباره موتورسيكلتسواران و تخلفاتشان منتشر ميشود و زمين و زمان از دست اين رانندگان بيقانون فرياد ميكنند اما درمانهاي مقطعي نتوانسته مرهمي بر زخم كهنه تخلفات و بيقانوني موتورسيكلتسواران باشد.
ساماندهي موتورسيكلتها و قانونمند شدن موتورسيكلت سواران در حالي به يك آرزوي دست نيافتني شده كه رفتارها و تخلفاتشان به يك قانون نانوشته و رفتار تبديل شده است.
شهرام، يك شهروند ميگويد: وقتي موتورسواران براي سلامت خود حتي كلاه ايمني نميبندند، جانشان برايشان ارزشي ندارد انتظار داريد به فكر جان من و ديگران باشند. جايي ميخواندم موتورسواران لباس مخصوص دارند، موتورسيكلتها مجهز به ترمز ABS و ديگر امكانات هستند، در كشور ما نه تنها اين مسائل شوخي است، بلكه قوانين عادي هم توسط اين افراد ناديده گرفته ميشود.
اكثر موتورسواران يا كلاه ايمني ندارند يا آن را از فرمان موتور آويزان كردهاند و به محض تذكر پليس آن را نشان ميدهند.
پاي صحبت رانندگان تاكسي كه بنشيني چندين شاهنامه از موتورسواران برايت حرف دارند، از نگاه اين افراد موتورسيكلت سواران همه جا هستند و هميشه يك تهديد محسوب ميشوند و مانند يك بلاي آسماني ممكن است هر لحظه بر سرت فرود آيند، بايد هر لحظه منتظر بود تا خسارتي به تاكسيها زده يا به خودشان آسيب بزنند.
منصور احمدي، صاحب يك دستگاه وانت تاكسي معتقد است: هرچند روز يكبار بايد براي وانتم آئينه بخرم. موتورسواران سعي ميكنند از يك فاصله 10 سانتيمتري، موتورسيكلت با عرض 30 سانتيمتري خود را عبور دهند. كه اين كار مساوي با صدمه به بدنه خودرو و آينه است.
راننده تاكسي ديگري نيز ميگويد: علاوه برخسارتهايي كه موتورسواران به من زدهاند، تهديد جان مسافران هنگام پياده شدن از تاكسي از مسائلي است كه بايد فكري برايش كرد.
راننده ديگري هم به بيقانوني موتورسواران اشاره كرده و تأكيد ميكند: وقتي پشت چراغ ايستادهاي، موتورسواران با بوق و داد و فرياد ميخواهند تا كمي جلوتر برويم تا آنان معطل چراغ قرمز نشوند. معناي اين كار را نميفهمم. مگر قوانين فقط براي خودروهاست.
او در ادامه ميگويد: پليس هم بر سر تقاطع ايستاده اما در قبال تخلف اين افراد هيچ كاري نكرده و فقط نظارهگر است، اكثر رانندگان تاكسي از دست موتورسواران به ستوه آمدهاند اما هيچ عزمي براي برخورد با اين افراد وجود ندارد.
مردم و رانندگان در صحبتهايشان تأكيد ميكردند كه از دست موتورسواران به ستوه آمدهاند و از پليس ميخواستند تا هر طور شده اقدام عاجل و قاطعي را در اين خصوص انجام دهد تا نظم و انضباط را در رفتار موتورسيكلت سواران ببينند.
قصه تكراري انتقال به پاركينگ هم ديگر اثرگذار نيست و موتورسيكلت سواران ترجيح ميدهند به جاي رفتن به پاركينگ و دريافت موتورشان، يك موتورسيكلت جديد بخرند.
پاركينگهايي وجود دارد كه چندينهزار موتورسيكلت بلاتكليف در آن وجود دارد و چشم انتظار مالكان بيوفايشان هستند، انتظاري كه هيچ گاه پايان نمييابد.
سرهنگ هاشمي رئيس پليس راهور تهران گفت: 12هزار موتورسيكلت توقيفي در پاركينگها بلاتكليف باقيماندهاند و مالكان اين موتورسيكلتها براي ترخيص مراجعه نميكنند.
* انگار هميشه حق با موتورسيكلت سوار است
مردم و موتورسيكلتسواران از قانون نانوشتهاي سخن ميگويند: تحت هر شرايطي هميشه حق با موتورسيكلتسوار است و استثنا هم ندارد.
اين قانون به يك باور رايج تبديل شده است، كافي است در حال قدم زدن در پياده رو باشيد و صداي موتورسيكلت را بشنويد، در اولين فرصت به كناري رفته تا مزاحم اين قانون شكنان نشويد.
حركت موتورسيكلت سواران در پياده رو هيچ گاه با اعتراض مردم مواجه نشده است، براي مشاهده اين بي قانوني و تخلف در پيادهروها نيازي به مثال نيست، تقريباً تمام پيادهروها تهران به خط ويژه موتورسيكلتها تبديل شده است و كاري هم از دست كسي برنميآيد.
در خيابان انقلاب حدفاصل چهارراه كالج تا چهارراه وليعصر كه طرح انضباط اجتماعي در حال اجراست، موتورسيكلتسواران آزادانه در پيادهرو ويراژ ميدهند و مأموران پليس يگان امداد تنها نظارهگر هستند. هر چند از ساعت 4 بعدازظهر كه پليس طرح انضباط اجتماعي ميرود. موتورسيكلتها هم تعدادشان بيشتر ميشود.
* هشدار پليس به تخلفات و اغتشاشات موتورسيكلتسواران در سطح شهر
فرمانده انتظامي تهران بزرگ تأكيد كرده است: پليس درصدد است تا به تخلفات و اغتشاشات موتورسيكلتسواران در سطح شهر خاتمه دهد البته پايان دادن به هرج و مرج موتورسيكلتسواران بدون پشتيباني امكانپذير نيست.
سردار رجبزاده ميگويد: طرح برخورد با موتورسواراني كه قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت نميكنند، به صورت محكم و قاطع انجام خواهد شد.
وي تأكيد كرد: پليس تهران توان ساماندهي موتورسواران را دارد، موتورسيكلت يك وسيله نقليه است كه بايد قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت كنند.
* 98 درصد از كيفقاپي و زورگيري توسط موتورسواران انجام ميشود
رئيس پليس تهران به نقش رسانهها در اين زمينه اشاره كرده و ميگويد: رسانهها پليس را براي اجراي اين طرح ياري كنند.
فرمانده انتظامي تهران بزرگ گفته است: خواهشمنديم كسي هم طرفداري و دلسوزي نكند و اجازه دهند اين طرح اجرايي شود. اين را نيز در نظر بگيريد كه 98 درصد از كيفقاپي و زورگيري توسط موتورسواران انجام ميشود. پليس با افرادي كه به وسيله موتورسيكلت اقدام به سرقت ميكند، برخورد خواهد كرد و موتورسواران هم اگر قرار است در شهر فعاليتي انجام دهند بايد ضابطهمند باشد.
گفتههاي رئيس پليس تهران اقدام چندباره پليس محسوب ميشود اما مردم خيلي هم به اين طرح خوشبين نيستند و اثربخشي آن را مانند ديگر طرحهاي اجرا شده ميدانند.
بيتوجهي به قوانين راهنمايي و رانندگي اولين قدم براي ديگر تخلفات و جرائم مرتبط با موتورسيكلتهاست.با تشديد ترافيك تهران و پيچيدهتر شدند آن ميل به استفاده از موتورسيكلت در تهران و كلانشهرها افزايش خواهد يافت.
رشد بيسابقه توليد موتورسيكلت در كشور به همراه افزايش تقاضا براي استفاده از موتورسيكلت به عنوان وسيله مسافركش در شهرهاي بزرگ مانند تهران در حال افزايش بوده و مشكلات اقتصادي و افزايش نرخ بيكاري نيز اين وضعيت را تشديد ميكند.
شهروندان عجول تهراني حاضرند براي فرار از ترافيك دست به هر اقدامي ولو تخلف بزنند. اما سؤال اين جاست كه اين همه شتاب در ترافيك، نقش خود را در توسعه شهر و كشور نشان نميدهد.
* بينظمي موتورسواران ناشي از ضعف قوانين است
نگاهي به رانندگي ايرانيان و به ويژه موتورسيكلتسواران نشان از هرج و مرج در فرهنگ ترافيك ايرانيان دارد، در اين شرايط آنچه در خيابانها و جادهها شاهد هستيم، بينظمي است.
اگر كسي بخواهد در اين بي نظمي، قوانين و مقررات را رعايت كرده و منظم براند، حتماً دچار مشكل خواهد شد، بايد تعارف را كنار گذاشت و آنچه را كه به عينه در خيابانها و جادهها شاهد هستيم، بپذيريم.
مسلماً اين تعداد تخلف و بيتوجهي به قوانين مختص درصد كمي از رانندگان نيست، تخلف در رانندگي نوعي زرنگي محسوب ميشود. اما در بحث موتورسيكلت، تخلفات و بيتوجهي به قانون و عدم رعايت قوانين و مقررات يك چالش اساسي است كه هيچ كس دوست ندارد به آن توجه كند.
تمام طرحهاي پليس براي جلوگيري از تخلفات موتورسيكلتها با شكست مواجه شده، اين طرحها هرچند در كوتاه مدت اثري مقطعي دارد اما هيچگاه تأثير مطلوبي نداشته است.
به نظر ميرسد، براي پايان دادن به اين بينظمي بايد چارهاي اساسي انديشيد. والا موتورسيكلت ميتواند به يك بحران اساسي در زندگي ايرانيان تبديل شود.
موتورسيكلت در كلانشهري مثل تهران، نقش تاكسي، وانتبار، كاميون، آمبولانس و ... را بدون هيچگونه محدوديتي برعهده گرفته است و شهروندان فراري از ترافيك متناسب با نياز و خلاقيتشان از آن بهره ميبرند. استفاده متنوع از موتورسيكلت در كشور باعث شده تا مجرمان حرفهاي نيز از اين وسيله به عنوان وسيله نقليه سريع در جرايمي مانند كيفقاپي، موبايلقاپي، سرقت به عنف و ديگر جرايم و تخلفات استفاده كنند.
ترافيك تهران و محدوديتهاي ترافيكي مانند طرح زوج و فرد و طرح ترافيك هم در گسترش استفاده از موتورسيكلت موثر است و همزمان موجب بروز برخي بينظميها و تخلفات رانندگي توسط موتوسيكلت سواران ميشود و چهره نازيبا و نامطبوعي به شهر ميدهد.
بخش عمدهاي از تخلفات، جرائم و مشكلات گفته شده، به دليل نبود پلاك موتورسيكلت به وجود آمده است. شرايط فوق و وجود چندين نوع پلاك موتورسيكلت باعث شد تا پليس راهنمايي و رانندگي طرح ملي پلاك موتورسيكلت را اجرايي كند.
رشد استفاده از موتورسيكلت را نگرانكننده است، آمارها نشاندهنده سهم قابلتوجه اين وسيله نقليه در حوادث مرگبار و غيرمرگبار جادهاي است. موتورسيكلتها در 35 درصد تصادفات جادهاي نقش دارند!
تقريباً هيچكدام از ميليونها موتورسيكلت در حال حركت تجهيزات ايمني مانند حفاظ پا و كلاهايمني را ندارند.
* 40درصد موتورسيكلت سواران گواهينامه ندارند
مشكل موتورسيكلتها در تهران و برخي شهرهاي بزرگ به حدي رسيده است كه پيش از اين سردار رويانيان، رئيس سابق پليس راهور اعلام كرده بود: به زودي عرضه موتورسيكلتهاي جديد و شمارگذاري آن در تهران و چند شهر ديگر متوقف خواهد شد.
هر چند خبري از اين طرح نشد و موتورسيكلتها بدون هيچ محدوديتي در شهر تهران عرضه ميشوند.
سرهنگ غلامي، رئيس مركز شمارهگذاري پليس راهور ميگويد: بيش از 7 ميليون و 500 هزار دستگاه موتورسيكلت در كشور وجود دارد كه 2ميليون موتوسيكلت فاقد پلاك هستند.
سرهنگ غلامي به خبرنگار فارس گفت: 35درصد تخلفات در شهرها و جادههاي كشور را موتورسيكلت سواران مرتكب ميشوند. اما با اجراي طرح ملي پلاك موتورسيكلتها، بانك اطلاعات شمارهگذاري تكميل خواهد شد و تأثير بسزايي در كاهش تخلفات و جرائم خواهد داشت.
سرهنگ غلامي گفت: از آنجايي كه پلاكهاي جديد شخص محور است، تمام تخلفات موتورسيكلت سواران در سوابق صاحب موتورسيكلت ثبت شده و بايد پاسخگوي تخلفات احتمالي خود باشند.
سرهنگ محمدرضا غلامي گفت: طبق آمار، 4 ميليون گواهينامه موتورسيكلت در كشور صادر شده است، كه با توجه به 7 ميليون و 500 هزار دستگاه موتورسيكلت موجود در كشور، حدود 40درصد استفادهكنندگان از موتوسيكلت فاقد گواهينامه هستند.
موتورسيكلتهاي سرقتي و حتي مالكان برخي موتورسيكلتها با كندن پلاك موتور يا دستكاري آن اقدام به انواع جرائم مانند كيف قاپي و زورگيري ميكنند و استفاده از موتورسيكلت در جرائمي مانند كيف قاپي، موبايل قاپي، سرقت به عنف و ... يكي از مشكلات شهروندان و پليس است.
موتورسيكلتها به دليل نبود بانك اطلاعاتي جامع به راحتي اقدام به نقض قوانين راهنمايي و رانندگي ميكنند، تخلفات رانندگي موتورسيكلت سواران در شهر تهران از مرز هشدار هم گذشته است اما پليس قول داده كه با اجراي طرح پلاك ملي اين مشكلات كاهش يابد.
همه از وضعيت موتورسيكلتها در كشور ناراضي هستند حتي خود موتورسيكلتسواران، شايد اجراي طرح ملي پلاك بتواند، مشكلات را كاهش دهد و موتورسواران را قانونمند كند.
با اجراي طرح ملي پلاك موتورسيكلتها، آموزش موتورسيكلتسواران و صدور گواهينامه براي آنان به ميزان قابل توجهي تخلفات موتورسيكلتها در كشور كاهش خواهد يافت.
پيش از اين موتورسيكلت به عنوان وسيلهاي ورزشي و رفاهي مورد استفاده قرار ميگرفت، اما در دهههاي اخير به لحاظ مصرف سوخت پايين و ارزان بودن، به عنوان ابزار كار و تردد مورد توجه هموطنان قرار گرفته است كه علاوه بر افزايش تخلفات توسط راكبان موتور، اين وسيله توسط مجرمان مورد استفاده قرار ميگيرد.
* 49درصد آلودگي صوتي در كلانشهر تهران از موتورسيكلتهاست
مشكلات موتورسيكلتها فقط مختص جرائم و تخلفات نيست، مدير عامل ستاد معاينه فني خودرو گفت: 49درصد آلودگي صوتي در كلانشهر تهران مختص موتورسيكلتهاست.
به دليل استاندارد نبودن موتور سيكلتهاي موجود، روزانه 21 ميليون ليتر سوخت هدر ميرود. اين ميزان تقريبا 33 درصد مصرف ميانگين روزانه كشور است. توليد بيش از 30 ميليون تن مونواكسيد كربن توسط موتورهاي غير استاندارد در سال.
بررسي ها نشان ميدهد ميانگين مصرف هر دستگاه موتورسيكلت با حجم 125 سيسي براي طي 50 كيلومتر مسافت با توجه به غير استاندارد بودن آن روزانه سه ليتر بنزين مصرف مي كند، يعني هفت ميليون موتورسيكلت موجود در كشور حدود 21 ميليون ليتر در روز مصرف دارد. اين ميزان تقريبا 33 درصد مصرف ميانگين روزانه كشور است.
* قوانين ضعيف، عدم بازدارندگي و تخلفات موتورسيكلت سواران
سرهنگ هادي هاشمي علت تخلفات موتورسيكلت سواران را ضعف قوانين ميداند و ميگويد: تا اين قوانين وجود دارد اين مشكلات هم وجود خواهد داشت هميشه متخلفان معترض به ما هستند. بايد قوانين به حدي بازدارنده باشد كه متخلف نتواند تخلف انجام دهد چرا كه پليس هيچ علاقهاي ندارد قوانين را بر سر متخلف بكوبد بلكه هدف از سختگيرانه شدن قوانين بازدارندگي آن است.
سرهنگ هاشمي تأكيد كرد: به دليل ضعف قوانين، برخورد با موتورسيكلت سواران به هيچ نتيجهاي نميرسد. ما هم از دست موتورسيكلت سواران در تهران خسته شدهايم.
سردار اسكندر مؤمني، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي هم در اين خصوص گفت: هدف اصلي از وضع جرائم رانندگي جلوگيري از ارتكاب آنهاست نه آن كه راهي بگذاريم مردم تخلف كنند بعد بخواهيم آنها را جريمه كنيم. لذا جريمه مختص افرادي است كه قوانين را رعايت نميكنند اكثر كشورها در خصوص حركات مخاطرهآميز محروميتها و سختگيريهاي ويژهاي را اعمال ميكند.
طي روزهاي آينده، بار ديگر پليس طرح خود را براي قانونمند كردن موتورسيكلت سواران آغاز ميكند. احتمالاً باز هم چند هزار موتورسيكلت توقيف و به پاركينگ خواهند رفت، اما رانندگان متخلف اين موتورسيكلتها، بيمحابا با موتورسيكلت ديگري وارد خيابان شده و بينظمي و قانونشكني خود را آغاز ميكنند.
سردار مومني در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفت: براي موتورسيكلتها 3 برنامه ويژه داريم. پلاك ملي موتورسيكلتها برنامه اول است كه تا به حال تمامي موتورسيكلتهاي صفر كيلومتر نو شماره شدهاند و در سال جاري نيز پلاك قديمي موتورسيكلتها جاي خود را به پلاك ملي خواهند داد.
سردار مؤمني افزود: راهاندازي آموزشگاههاي موتورسيكلت قدم بعدي است كه اقدامات آن در حال اجرايي شدن است.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي در ادامه افزود: معاينه فني موتورسيكلتها نيز در دست اقدام است و به زودي بخش عمدهاي از موتورسيكلتها معاينه فني خواهند شد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي پيش از اين گفته بود: يك سوم كشتههاي تصادفات را موتورسيكلت سواران تشكيل ميدهند كه معادل 5 هزار نفر موتورسيكلتسوار است، پليس راهور ناجا برنامههاي ويژه در زمينه پلاك، گواهينامه و آموزش موتورسيكلتسواران دارد.موتورسيكلتسواران در تصادفات و مرگ و مير بالا در كشور نقش عمدهاي دارند و به همين منظور برنامههاي ويژهاي برايشان داريم.
سردار مومني تأكيد كرده بود: برخورد با موتورسيكلتسواران متخلف نبايد مقطعي باشد و بايد با رانندگان و موتورسيكلتسواران پرخطر هميشه به صورت جدي برخورد كنيم.
شهروندان منتظر نتايج طرح جديد پليس براي قانونمند كردن موتورسيكلتسواران هستند، بايد ديد كه تلاشهاي پليس و استفاده از قوه قهريه و توقيف ميتواند موتورسيكلتسواران را مجاب كند يا خير؟
هر چند تجربههاي قبلي برخورد با موتورسيكلتسواران خيلي هم موفقيت آميز نبوده و پس از مدتي دوباره به حالت بينظمي بازگشته است.
آيا ميتوان روزي را تجربه كرد كه ديگر شاهد حضور موتورسيكلتها در پياده روها نبود و موتورسيكلتسواران نيز ضمن رعايت قوانين و مقررات براي حقوق ديگر شهروندان احترام قائل شوند؟