PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مشق اول حاجي بابايي براي آموزش و پرورش ايران



Victor007
15th December 2009, 03:29 PM
خبرگزاري فارس: حذف مقطع راهنمايي از نظام آموزشي ايران كه انقلابي ديگر در آموزش و پرورش محسوب مي‌شود مشق اول جاجي بابايي، وزير تازه‌نفس اين وزارتخانه است.



http://media.farsnews.com/Media/8808/Images/jpg/A0763/A0763165.jpg



به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، شايد بتوان به نوعي گفت كه معرفي نظام مدرسه‌اي در ايران با تأسيس دارالفنون در سال 1228 هجري شمسي مطرح شد.
در قانون فرهنگ مصوب 1290 هجري شمسي مدارس و مكاتب چهار نوع شامل مدارس ابتدايي روستايي، مدارس ابتدايي شهري، مدارس متوسطه و مدارس عالي بودند.
در سال 1313 هجري شمسي دوره‌هاي تحصيلي ايران شامل دوره ابتدايي 6سال، اول متوسطه 3سال و دوم متوسطه 3سال بود.
در سال 1322 هجري شمسي دوره‌هاي تحصيلي به دوره ابتدايي 6سال و دوره متوسطه (دو دوره سه ساله شامل دوره اول عمومي و دوره دوم نظري و فني وحرفه‌اي) تقسيم شد.
از سال 1345 تا 1370 هجري شمسي دوره‌هاي تحصيلي شامل كودكستان (3 ـ 2 سال)، دبستان (5 سال)، راهنمايي تحصيلي (3 سال)، دوره متوسطه (4 سال) و تحصيلات عالي بر حسب مورد (7 ـ2 سال) بود البته از بعد از انقلاب اسلامي ايران دوره كودكستان و پيش‌دبستاني به عنوان دوره اصلي آموزش و پرورش مطرح نبود و تنها آموزش و پرورش در اين راستا فعاليت مي‌كرد.
در سال 1370 دوره متوسطه عمومي، فني و حرفه‌اي و كاردانش 3 ساله شد و دوره پيش‌دانشگاهي كه يك ساله بود، ايجاد شد.

* مقطع راهنمايي حذف شد

روز گذشته در جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش، طبق مصوبه‌اي مقطع راهنمايي از دوره‌هاي تحصيلي حذف و دو دوره‌ 6 ساله ايجاد شد.
حذف اين دوره از آموزش و پرورش، جدا از اينكه آيا كار درستي است يا خير، سؤالات بسياري را براي دانش‌آموزان و خانواده‌ها ايجاد كرده است چرا كه هنوز معلوم نيست با اضافه شدن دوره پيش‌دبستاني، سرنوشت دوره پيش‌دانشگاهي در اين تقسيم‌بندي چه مي‌شود.
از زمان ايجاد دوره پيش‌دانشگاهي به نوعي دوره ديپلم، 11 ساله شده بود و كساني كه قصد ادامه تحصيل را نداشتند به همين مدرك دلخوش مي‌كردند اما اكنون دوباره براي كسب مدرك ديپلم 12 سال تحصيل بايد كرد.

* اجراي نظام جديد متوسطه ضرورت وجود مقطع راهنمايي را از بين برد

معاون سابق وزير آموزش و پرورش مي‌گويد: بعد از اجراي نظام جديد آموزش و پرورش در مقطع متوسطه تحصيلي و با توجه به اينكه دانش‌آموزان رشته تحصيلي را بعد از گذراندن سال اول متوسطه انتخاب مي‌كنند، دوره تحصيلي راهنمايي جايگاه سابق خود را از دست داد.
حسين احمدي با بيان اينكه ساختار فعلي آموزش و پرورش داراي اشكالات اساسي است، مي‌افزايد: مقطع اصلي تحصيلي آموزش و پرورش در اين ساختار داراي اشكال است؛ دوره‌هاي پيش‌دبستاني در ساختار فعلي آموزش و پرورش جدي گرفته نشده است و تمام دانش‌آموزان با استعداد متفاوت بايد به اجبار از 6 سالگي به مدرسه بروند.
احمدي ادامه مي‌دهد: بعد از اجراي نظام جديد آموزش و پرورش در مقطع متوسطه تحصيلي و با توجه به اينكه دانش‌آموزان رشته تحصيلي را بعد از گذراندن سال اول متوسطه انتخاب مي‌كنند، دوره تحصيلي راهنمايي جايگاه سابق خود را از دست داده ‌است.
وي اضافه مي‌كند: ساختار علمي و مطمئني در سند ملي آموزش و پرورش پيش‌بيني شده و بهتر است تا تدوين نهايي اين سند ملي از تغييرات ساختاري مقطعي پرهيز شود.

* بهتر بود براي حذف دوره راهنمايي از صاحبنظران مجلس نظرخواهي مي‌شد

رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس اظهار مي‌دارد: حذف دوره راهنمايي از دوره‌هاي تحصيلي گامي موثر به سوي پيشرفت در راستاي تعليم، تربيت و بالا بردن سطح دانش دانش‌آموزان است اما بهتر بود از افراد صاحبنظر در مجلس و آموزش و پرورش نظرخواهي مي‌شد.
علي كريمي فيروزجايي مي‌گويد: اصل دوره راهنمايي اهدافي را دنبال مي‌كرد كه با حذف اين دوره از دوره‌هاي تحصيلي آن‌ها نبايد حذف شوند.
وي ادامه مي‌دهد: در دوره راهنمايي تحصيلي سلسله فعاليت‌هاي آموزشي و پرورشي براي شكل‌گيري شايسته‌تر شخصيت دانش‌آموزان عملياتي مي‌شد كه حذف آن‌ها به طور كامل از دو دوره باقي مانده، لطمات فراواني را به دانش‌آموزان وارد خواهد كرد.
رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس بيان مي‌كند: دوره راهنمايي، دانش‌آموزان را بر اساس استعداد و انگيزه‌هاي كه دارند به دوره بالاتر راهنمايي مي‌كرد كه معتقدم بكار‌گيري اين موارد در سيستم جديد ضروري است.
كريمي فيروزجايي تصريح مي‌كند: در دوره راهنمايي دانش‌آموزان خود را براي ورود به يك دوره جديد و حساس كه ارتباط مستقيمي به آينده آنها دارد از لحاظ روحي و رواني آماده مي‌كند كه نبايد چنين شرايطي را براي دانش‌آموزان از بين ببريم.
وي مي‌افزايد: اصل فرايند دوره راهنمايي در تعليم و تربيت دانش‌آموزان بسيار تأثيرگذار است كه بايد در دو دوره باقي مانده لحاظ شوند.
رئيس كميته آموزش و پرورش مجلس خاطرنشان مي‌كند: هر چند شوراي عالي آموزش و پرورش اختيار اين كار را دارد ولي بهتر بود از مراجع و افراد صاحبنظر در آموزش و پرورش و مجلس يك نظر خواهي شايسته‌اي را به عمل مي‌آورد.

* حذف مقطع راهنمايي براي تعليم و تربيت شايسته‌تر دانش‌آموزان ضروري بود

نايب‌ رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس مي‌گويد: حذف مقطع راهنمايي براي رسيدن به اهداف آموزش و پرورش در راستاي‌ تعليم و تربيت شايسته‌تر دانش‌آموزان ضروري بود.
اسدالله عباسي اظهار مي‌دارد: در حال حاضر مقطع راهنمايي و متوسطه تناسب زيادي با يكديگر ندارند و حذف مقطع راهنمايي مي‌تواند به پررنگ شدن اين تناسب كمك كند.
وي ادامه مي‌دهد: دانش‌آموزاني كه از مقطع راهنمايي به مقطع متوسطه مي‌آمدند به علت نداشتن پايه تحصيلي مناسب در مقطع راهنمايي با افت تحصيلي روبرو مي‌شدند كه يك معضل براي آموزش و پرورش تلقي مي‌شد.
نايب‌ رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بيان مي‌كند: حذف مقطع راهنمايي از مقاطع تحصيلي و تحصيل دانش‌آموزان در دو دوره ابتدايي و متوسطه در حال حاضر در اكثر كشورهاي اروپايي در حال اجرا است و موفقيت‌هاي فراوان تحصيلي را به همراه داشته است.
عباسي تصريح مي‌كند: اجرايي شدن اين سيستم در نظام آموزشي تأثير فرواني را در راهنمايي كردن دانش‌آموزان به انتخاب رشته مناسب و موفق عمل كردن در آن رشته تحصيلي را دارد.
وي مي‌افزايد: در سيستم آموزشي و تحصيلي كتاب‌هاي درسي بايد با يكديگر ارتباط مستقيمي داشته باشند و مانند حلقه‌هاي زنجير متصل شوند كه در سيستم موجود شاهد چنين امري نيستيم.
اين نماينده مجلس اضافه مي‌كند: نظام آموزش و پرورش در مقطع ابتدايي موفق نشد به اهداف كلاني كه در مقطع راهنمايي دنبال مي‌كرد دست يابد و براي رسيدن به آن‌ها نياز به يك تغيير اساسي در سيستم خود داشت.
نايب ‌رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس خاطرنشان مي‌كند: يكي از مناسب‌ترين گزينه‌هايي كه مي‌توانست به آموزش و پرورش در راستاي پيشرفت دانش‌آموزان در دروس از لحاظ كيفي و كمي كمك فراواني كند، حذف مقطع راهنمايي از مقاطع تحصيلي بود كه در حال عملياتي شدن است.

* حذف مقطع راهنمايي يك امر واجب براي نظام آموزشي بود
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات گفت: سيستم آموزشي هر قدر ساده‌تر باشد بازدهي آن نيز بيشتر است و حذف مقطع راهنمايي يك امر درست و واجب براي نظام آموزشي بود.

سعدالله نصيري قيداري اظهار مي‌دارد: نظام آموزشي قديم كه به صورت دو دوره ابتدايي و متوسطه اجرا مي‌شد بسيار موفق‌تر از نظام آموزشي كنوني بود.
وي ادامه مي‌دهد: در سيستم آموزشي كنوني دانش‌آموزان از مقطع ابتدايي به راهنمايي و از آنجا به دبيرستان مي‌روند كه اين سيستم آموزشي پاسخگوي نيازهاي دانش‌آموزان نيست.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بيان مي‌كند: مقطع راهنمايي هيچ تأثيري در راستاي پيشرفت دانش‌آموزان در زمينه‌هاي انتخاب رشته مناسب و ايجاد انگيزه نداشته است.
اين نماينده مجلس تصريح مي‌كند: حذف مقطع راهنمايي نه تنها ضرري ندارد بلكه مي‌تواند كاستي‌هايي موجود در زمينه آموزشي دانش‌آموزان را برطرف كند.
نصيري مي‌افزايد: مقطع ابتدايي رسالت مشاوره و راهنمايي مناسب دانش‌آموزان را براي انتخاب درست مسير زندگي در آينده دنبال مي‌كرد كه عملاً چنين امري محقق نشده است.
وي اضافه مي‌كند: با ورود مقطع راهنمايي به سيستم آموزشي يك سيستم پيچيده جايگزين سيستم ساده آموزشي شد كه هدف مشخصي را دنبال نمي‌كرد و لطمات فراواني را به نظام آموزشي وارد كرد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مي‌گويد: در سيستم كنوني در مقطع پيش دانشگاهي هم دانش‌آموزان همان دروس مقطع متوسطه را مجدداً مي‌خواندند و در اين مقطع زمان آنها به بطالت سپري مي‌شد و هيچ كارايي نداشت.
اين نماينده مجلس بيان مي‌كند: در مقطع راهنمايي به هيچ يك از اهدافمان نرسيديم و حذف آن از مقاطع تحصيلي كار معقول و درستي است.
نصيري خاطرنشان مي‌كند: حذف مقطع راهنمايي از مقاطع تحصيلي مي‌تواند در آرامش روحي و رواني دانش آموزان و پيشرفت آنها در تحصيل بسيار نقش آفريني كند.

* آموزش و پرورش پاسخ دهد

موضوع آموزش و پرورش رايگان تا دوره عمومي، ماهيت بلوغ و مسائل آن كه در دوره راهنمايي مطرح بود، خشك بودن سيستم نظام متوسطه و نرمش مقطع راهنمايي براي گذر از ابتدايي به متوسطه، سؤال‌هايي است كه مسئولان آموزش و پرورش براي حذف مقطع راهنمايي بايد پاسخگو باشند.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد