PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : راهنمای خرید چکمه



Admin
11th December 2009, 09:30 AM
راهنمای خرید چکمه




ریزنکته هائی که باید هنگام خرید چکمه و مراقبت از آن
مورد توجه قرار داد را به خاطر بسپارید
وقتی هوا سرد می‌شود، نوع پوشش افراد تغییر می‌کند. کفش‌ها نیز به عنوان پاپوش از این امر مستثنا نیستند. در واقع با سرد شدن هوا، نقش محافظتی کفش از پا در مقابل سرما و بارندگی‌های فصلی پررنگ‌تر شده و همه ترجیح می‌دهند از نوع پوشیده‌تر آن ـ یعنی پوتین یا چکمه ـ استفاده کنند. در نتیجه، این روزها بازار خرید این قبیل کفش‌ها بسیار داغ است. اگر شما هم قصد خرید دارید، پیش از آن، نیم نگاهی به نکات زیر بیندازید. علاوه بر این، توجه به پیشنهادهای زیر برای نگهداری و مراقبت‌های پس از خرید نیز خالی از لطف نخواهد بود:


● پاپوشی بزرگ‌تر از پاهایتان بخرید؛
▪ هنگام خرید چکمه، رعایت ۲ نکته مهم ضروری است:
۱) برای خرید چکمه نیز مانند کفش‌های معمولی بهتر است صبح هنگام را انتخاب نکنید؛ زیرا معمولا پاهای اغلب افراد بعد از استراحت طولانی‌مدت شبانه، کمی کوچک‌تر از اندازه واقعی آن شده و در صورتی که شما برای خرید کفش، صبح راهی بازار شوید، احتمال این وجود دارد که کفش خریداری شده چند ساعت بعد، برای پاهایتان تنگ شده و حتی تحمل آن نیز غیرممکن شود. این مشکل در مورد افرادی که به دلایل مختلف با مشکل ورم پا مواجه هستند، جدی‌تر است.
۲ ) اگر می‌خواهید پوتین یا چکمه‌ای اسپرت و غیررسمی بخرید، آن را نیم یا حتی یک شماره بزرگ‌تر از پاهایتان خریداری کنید؛ زیرا با توجه به این اصل که هر چه پاها گرم‌تر باشند، بدن ما نیز احساس گرمای بیشتری خواهد کرد، اغلب ما در فصول سرد سال از جوراب‌های ضخیم و حوله‌ای استفاده می‌کنیم. در نتیجه همین ضخامت، سبب بزرگ‌تر شدن حجم پاها شده و برای راحتی بیشتر نیاز به کفش کمی بزرگ‌تر از پاها خواهیم داشت.


●شوره‌زدایی از کفش‌های چرم و جیر:
هرگز کفش‌های خیس شده در اثر باران و برف را برای خشک کردن در مقابل بخاری یا شومینه یا در مجاورت با رادیاتور قرار ندهید؛ زیرا با این کار روی آنها سفیدک یا شوره‌ ایجاد می‌شود و ظاهر کفش را نازیبا می‌کند. بنابراین بهترین کار، انجام روش قبلی یعنی استفاده از روزنامه‌های باطله و خشک کردن کفش در زمان طولانی‌تر است.
حالا اگر با تمام این اقدامات لکه شوره روی کفش‌های شما ظاهر شده، محلولی به نسبت مساوی از آب و سرکه آماده کنید و آن را با برس یا پارچه‌ای آغشته به آن بر سطح سفیدک‌زده بمالید. سپس با پارچه یا پنبه‌ای مرطوب، به اصطلاح آبکشی کنید. در پایان هم اگر کفشتان از جنس چرم باشد، آن را واکس بزنید یا اینکه با وازلین روی آن را چرب کرده و برق بیندازید تا چرم خشک نشود.


● کفش‌هایتان را با روزنامه‌ قالب بزنید:
اگر کفش‌هایتان در مجاورت با باران و برف خیس شده و فرم آن تغییر کرده، پس از اینکه به خانه آمدید، داخل آن را با مقداری روزنامه باطله مچاله شده پر کنید. به این ترتیب، روزنامه هم رطوبت داخل کفش را به خود جذب می‌کند و هم مانند قالبی قابل انعطاف عمل خواهد کرد.


● قالبی برای ساق چکمه‌ها آماده کنید:
با توجه به اینکه ساق بلند چکمه‌ها بعد از بیرون آمدن از پا، به یکی از طرفین خمیده شده و احتمال ترک خوردن از آن ناحیه وجود دارد، بهترین کار، قرار دادن چند عدد لوله مقوایی یا حتی لوله پلیکای باریک داخل ساق کفش است. لوله پلیکاها را باید به صورت آماده خریداری کنید و بعد به اندازه لازم ببرید ولی برای تهیه لوله‌های مقوایی، به پارچه‌فروشی‌ها مراجعه کرده و چند لوله مقوایی مخصوص پارچه را از فروشنده درخواست کنید. لوله مقوایی را با توجه به ارتفاع ساق چکمه با کاتر بریده و به صورت ایستاده داخل چکمه قرار دهید.


● چکمه‌تان را لاک بزنید:
به طور قطع دیده‌اید که در بعضی مدل کفش‌ها و چکمه‌ها برای ایجاد نمای زیباتر، دور تا دور کفش یا روی آن را با نخ سفید یا شیری رنگ مخصوص کفاشی می‌دوزند ولی این زیبایی بسیار کم‌دوام است چون فقط پس از چند بار پوشیدن کفش و مجاورت با گل و لای، بارندگی‌های پاییزی و زمستانی و آلودگی هوا، نخ دوخت آن کثیف شده و کفش، دیگر نمای اولیه خود را نخواهد داشت. بنابراین پیش از تغییر رنگ، از همان ابتدا، روی دوخت را با چند لایه لاک بی‌رنگ ناخن بپوشانید. از این پس، دیگر نگران کثیف شدن و تغییر رنگ نخ کفش نباشید.


● چاره‌ای برای کفش‌های لیز بیابید:
به هنگام خرید چکمه یا هر کفش دیگری برای فصول سرد سال، به فکر روزهای بارانی و برفی و لیز خوردن‌های احتمالی نیز باشید. بنابراین کفشی بخرید که کف آن عاج‌دار بوده یا شیارهای عمیق داشته باشد و در صورتی که کف پوتین قدیمی‌تان فاقد چنین مشخصاتی است، لازم نیست در فکر خرید چکمه‌ای نو باشید. برای این منظور راهکارهای دیگری نیز وجود دارد.
۱ ) پاشنه و قسمتی از ته کفش را ـ هر چند که هنوز نو بوده و ساییده نشده است ـ دو تکه کفی شیاردار بچسبانید.
۲ ) بعضی کفش‌های نو و رسمی، دارای کفی صاف و بدون شیار هستند ولی به مرور زمان در تماس با سطح آسفالت کوچه و خیابان زبر شده و از خاصیت لیز بودن آن کم می‌شود. شما می‌توانید این کار را از همان ابتدا انجام دهید. به این معنا که سمباده زبری بردارید و ته کفش را چند بار سمباده بکشید تا کمی زبر شود. به این ترتیب، مانند قبل لیز نخواهد بود.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد