توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : عكاسي پانوراما
LaDy Ds DeMoNa
10th December 2009, 10:33 AM
عكاسي پانوراما
قسمت اول :
این مقاله در سه بخش اصلی ارائه میشود.
1-.چه تجهیزاتی نیاز داریم؟
2- مقدمه چینی برای عکاسی پانوراما
3- عکس گرفتن برای ایجاد یک تصویر پانوراما
در قسمت نخست این مقاله در مورد تجهیزات مورد نیاز صحبت خواهیم کرد.
در قسمت دوم این مقاله به موضوع مقدمه چینی برای عکاسی پانوراما و عکس گرفتن برای ایجاد یک تصویر پانوراما خواهیم پرداخت.
1- چه تجهیزاتی نیاز داریم؟
شما با استفاده از هر دوربینی میتوانید یک تصویر پانوراما بیافرینید، حتی یک دوربین یکبار مصرف.
تجهیزات دیگری لازم ندارید، اما شاید به مرور زمان احساس کنید که دیگر نمیتوانید بدون سه پایه عکسهای با کیفیتی بگیرید. تجهیزاتی که در زیر اشاره شده است به شما کمک میکند تا عکسهایتان را بهتر، آسانتر و با کیفیتتر بگیرید.
سه پایه:
با استفاده از سه پایه مطمئن خواهید بود که دوربین شما حول یک نقطه ثابت میچرخد و تراز خواهد ماند. همچنین سه پایه به شما کمک میکند تا در جاهایی که نور کم است از سرعت شاتر پایین بدون تار شدن عکس استفاده کنید.
حتما در نظر داشته باشید که سه پایه را محکم قفل کنید و موقعی که قفل شد لرزشی نداشته باشد در غیر این صورت تراز ماندن دوربین در حال گردش دشوار خواهد بود، مخصوصا زمانی که یک دوربین بزرگ یا سر سه پایه پانوراما استفاده میکنید زیرا وزن آنها باعث ناپایدار شدن سه پایه میشود.
اگر از سه پایه دوربین استفاده نکنید یا دوربین را تراز نگه ندارید، امکان دارد موقع ادغام کردن عکسها به مشکل بر بخورید و در نهایت مجبور خواهید شد که پانورامای خود را ببرید و این باعث کم شدن زاویه نمای عمودی عکس شما میشود.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image002.jpg
پانوراما بدون تراز بودن مناسب هنگام ادغام.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image004.jpg
همان عکس، نشان میدهد که چه مقدار از عکس باید بریده شود.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image006.jpg
همان عکس بعد از بریده شدن، ناحیه مشکی مقدار عکس از دست رفته را نشان میدهد.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image008.jpg
اما اگر سه پایه دوربین تراز بود بخشهایی از عکس را از دست نمیدادیم، مانند عکس زیر.
تراز (Spirit Level) :
تراز یک وسیله اضافی، ضروری و ارزان قیمت میباشد. این وسیله طوری طراحی شده است که میتواند روی قسمت Hot Shoe یک دوربین SLR قرار بگیرد.
از تراز برای مطمئن شدن از تراز بودن سه پایه دوربین، سر سه پایه و خود دوربین استفاده میشود.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image010.jpg
کابل ریموت شاتر:
زمانی که میخواهید از نوردهی تقریبا طولانی مدت استفاده کنید این کابل بسیار کمک میکند. با استفاده از این کابل درصد احتمال لرزش و تکان دوربین در هنگام عکاسی کاهش پیدا میکند.
سر سه پایه پانوراما:
سر سه پایه پانوراما یک تعلق اضافیست که آنرا روی سه پایه دوربین متصل میکنند و سپس دوربین را روی آن میبندند و به شما اجازه میدهد که موقعیت دوربین درست و حول محور Nodal Point بچرخد.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image012.jpghttp://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image014.jpg
تمام عکاسان حرفه ای از سر سه پایه پانوراما استفاده میکنند، زیرا Parallax Error (خطای انطباق) روی کیفیت عکس تاثیر گذار است، مخصوصا اگر شما عکسهای خود را میفروشید و آنها را در سایز بزگ چاپ میکنید. سر سه پایه پانوراما باعث میشود عکس گرفتن آسانتر و اصولیتر باشد و این به این معناست که شما زمان کمتری برای ادغام کردن عکسها خواهید گذاشت.
Nodal Point: نقطه ای است که آنجا شکست نوری ایجاد میشود، اگر دوربین حول آن نچرخد باعث به وجود آمدن Parallax Error میشود.
Parallax Error: جا به جایی تصویر در اثر شکست نور.که به دلیل گردش دوربین حول نقطه ای غیر از Nodal Point به وجود میآید.
در مثال زیرError Parallax بارز است.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image016.jpghttp://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image018.jpg
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image020.jpghttp://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image022.jpg
لنز واید انگل (زاویه باز):
با گرفتن چندین عکس و ادغام کردن آنها، میتوانید یک پانوراما بیافرینید، مهم نیست چه لنزی روی دوربینتان بستهاید. اما لنز واید ویژگی هایی دارد از جمله:
1.با تعداد عکس کمتری میتوانید پانورامای 360 درجه بیافرینید و در نتیجه زمان کمتری صرف عکاسی و ادغام آن خواهید کرد.
2.در آخر عکس پایانی شما عرض بیشتری خواهد داشت.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image024.jpg
عکس پانورامای پارک، 12mm فاصله کانونی. زاویه نما 360x90 درجه، تعداد عکسهای مورد نیاز 12 فریم عمودی.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_1/image026.jpg
عکس پانورامای پارک، 24mm فاصله کانونی. زاویه نما 360x60 درجه، تعداد عکسهای مورد نیاز 19 فریم عمودی.
اگر قصد خرید یک لنز واید برای عکاسی پانوراما را دارید، آگاه باشید که بیشتر نرم افزارهای پانوراما لنزهای Rectilinear را پشتیبانی میکنند، (Rectilinear Lens = لنزهایی که خطوط راست مثل دیوارها را در عکس به همان صورت و بدون خمیدگی نشان میدهند) و بعضی دیگر لنزهای Fish eye را پشتیبانی میکنند و مقدار کمیاز آنها هر دو را پشتیبانی میکنند.
اگر شما در عکاسی پانوراما تازه کار هستید پیشنهاد میکنم خرید لنز مخصوص را عقب بیندازید تا کمیبه تجربه شما در این زمینه افزوده شود و سپس خیلی راحتتر میتوانید لنز واید مورد نیازتان را خریداری کنید.
LaDy Ds DeMoNa
10th December 2009, 10:33 AM
قسمت دوم :
در بخش دوم به بحث آماده سازی مقدمات و تهیه عکسهای پانوراما خواهیم پرداخت.
2- مقدمه چینی برای عکاسی پانوراما
انتخاب نقطه مناسب برای عکاسی:
اگر هدف اصلی شما برای گرفتن یک عکس پانوراما چاپ کردن آن است، پیشنهاد میکنم از قرار دادن دوربین در نزدیکی کناره های منظره دوری کنید.
برای مثال، اگر شما دوربین را نزدیک به لبه پلی قرار میدهید، به طور خود به خود قسمتی از پل ناپدید خواهد شد. بنابراین شما یک منحنی ناقص در عکس پایانی خواهید داشت.
اگر ازیک لنز واید استفاده میکنید سعی کنید در کادر خود از المانهای پویا استفاده کنید. اگر در منظره شما یک آفتاب شدید قرار داشت که باعث به وجود آوردن مشکل در نوردهی میشد سعی کنید نقطه ای را برای عکاسی انتخاب کنید که خورشید پشت جسمیپنهان شود. برای مثال میتوانید خورشید را پشت درخت، ساختمان یا مجسمه ای قرار دهید.
در زیر به بررسی چند عکس پانوراما میپردازیم.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/image001.jpg
پیش زمینه خالی بسیار زیاد است.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/image003.jpg
کمیبهتر است، اما برج آزادی در کنار پیش زمینه وسیع عکس، کمیدور بنظر میرسد.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/image005.jpg
گلها پیش زمنیه خوبی برای جلب توجه بیننده هستند.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/image007.jpg
از خطوط میتوان پیش زمینه خوبی برای هدایت بیننده در سراسر عکس به وجود آورد.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/image009.jpg
دوری کردن از آسمان یکنواخت بوسیله استفاده از المان درختان.
عکاسی پانوراما بدون استفاده از سه پایه:
برای بدست آوردن نتیجه خوب بدون استفاد از سه پایه، مطمئن شوید که روی یک نقطه ایستاده اید و در هنگام چرخیدن و عکس گرفتن دوربین را نزدیک خود (نقطه چرخش) گرفته اید.
در هنگام عکسبرداری از جای خود تکان نخورید و به سمت جلو و عقب نروید، سعی کنید آرام و استوار باشید. کاری که شما میکنید همان شبیه سازی پایه دوربین است: یعنی دوربین را تراز و استوار نگه داشتن و چرخاندن آن حول یک نقطه ثابت. تمام این نکات به شما کمک میکند تا پانوراماهای خوبی بیافرینید.
3- عکس گرفتن برای ایجاد یک تصویر پانوراما
چه تعداد عکس نیاز است؟
هر عکس باید نزدیک به 50% یا حداقل 30% با عکس قبلی و بعدی اشتراک داشته باشد.
دقت داشته باشید که برای میزان اشتراک با عکس بعدی اهمیت ندارد که دقیقا چه مقدار اشتراک قرار میدهید و یا حتی مقدار این اشتراک میتواند بین هر جفت عکس متفاوت باشد، بنابرین فقط مقدار اشتراک را حدس بزنید کافی است. اگر فکر میکنید که به 10 عکس نیاز دارید اما 9 یا 11 عکس میگیرید اهمیتی ندارد.
اما اگر میخواهید تعداد عکس مورد نیاز را به طور دقیق پیدا کنید طبق فرمول زیر محاسبه کنید.
اولین کار این است که مقدار میدان دید افقی ( HFOV ( Horizontal Field of View را برای عکستان پیدا کنید که بستگی به جهت دوربین دارد. ( عکستان عمودی یا افقی باشد )
اگر از دوربین 35mm استفاده میکنید این مقدار برابر است با:
Portrait HFOV = 2 * tan-1(12 / focal_length) http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/image011.jpg
Landscape HFOV = 2 * tan-1(18 / focal_length) http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/image013.jpg
بعد از بدست آوردن مقدار HFOV به وسیله فرمول زیر تعداد عکس مورد نیاز را بدست بیاورید، توجه داشته باشید فرمول زیر فقط برای پانورامای 360 درجه با 50% اشتراک بین عکس میباشد.
Number of images to take = 36000 / ( 50 * HFOV )
فرمول دیگر برای بدست آوردن تعداد عکس با مقدار اشتراک و زاویه نمای پانورامای متغیر میباشد، فرض میکنیم P مقدار درصد اشتراک و A زاویه نمای پانوراما.
Number of images to take = 100 * A / ( (100 - P) * HFOV )
بدین ترتیب شما میتوانید تعداد عکسها را حساب کنید.
عمق میدان:
به دلیل اینکه عکسهای پانوراما میدان دید وسیعی را در بر میگیرند باید از ابتدای منظره تا افق دور دست منظره کاملا شارپ و واضح باشد، در نتیجه نیاز به عمق میدان زیادی میباشد. میتوانید با Hyper Focal Distance بیشترین عمق میدان را بدست آورید.
به یاد داشته باشید در مواقعی که در فضای داخلی عکاسی میکنید نیازی ندارید که فرا تر از دیوارهای اتاق کانونی باشد و در نتیجه میتوانید برای کاهش زمان نوردهی از دیافراگم های باز استفاده کنید.
در هنگام عکاسی مقدار کانونی خود را تغییر ندهید زیرا باعث تغییر در میدان دیدعکس میشود و بسیاری از نرم افزارها نمیتوانند از پس این تغییر بر آیند.
پس در پایان نیاز دارید به:
1.تصمیم بگیرید که چه مقدار عمق میدان نیاز دارید.
2.مطمئن شوید تنظیماتتان برای تمام تک عکس پانورامایتان مناسب است یا خیر.
تعادل سفیدی:
بعضی دوربین های دیجیتال میتوانند رنگ ها را که در اثر تابش نور به وجود میآیند را اصلاح کنند. برای مثال نور تنگستن باعث بجود آمدن رنگ زرد در سراسر عکس میشود.
اگر از منظره ای عکاسی میکنید که چندین نور ترکیبی دارد دوربین برای هر عکس تعادل سفیدی مختص به همان عکس را تنظیم میکند. بنابر این شما در آخر هنگام ادغام کردن آنها به مشکل برخواهید خورد زیرا رنگها در هر فریم متفاوت است.
باید یک تعادل سفیدی برای تمام عکسهایتان داشته باشید پس بهترین تعادل سفیدی را برای عکسهایتان به صورت دستی انتخاب کنید. به این ترتیب که از منظره چندین بار با تعادل سفیدی های مختلف عکس بگیرید و در آخر ببینید کدام بهترین است.
البته اگر با فرمت RAW عکاسی میکنید دیگر مشکل تعادل سفیدی نخواهید داشت زیرا با نرم افزار های RAW Processing میتوانید هنگام پردازش عکس بهترین تعادل سفیدی رو انتخاب کنید.
کنتراست و روشنایی (نور دهی) :
مشکلات و اختلافات نوری بر اساس موارد زیر میباشد:
1- مناطقی که سایه زیاد و نور شدید میباشد، اختلاف نوری زیاد بین روشنایی و سایه ها.
2- در بخشی از منظره نور مستقیم وارد دوربین شود.
من این روش را مناسب دیدم که دوربین را بگردانم در حالی که شاتر را تا نیمه نگه داشتهام در این صورت دوربین در حال فوکوس کردن و همچنین در حال نور سنجی میباشد و به راحتی میتوانم جاهایی که به مشکل بر خواهم خورد را ببینم. اگر نور دهی تغییر کند مطمئنا به مشکل بر میخوریم. اگر اجازه بدهیم که دوربین در مورد نورسنجی تصمیم بگیرد یقینا هر فریم پانوراما به نور ایده آل ثبت میشود، اما این باعث میشود که در قسمتی از عکس که نور زیاد است سایه ها تاریک ودرعکس بعدی که نور کم است سایه ها روشن ثبت شوند. این به این معنا است که هنگام ادغام عکس به مشکل بر خواهیم خورد.
به عکس زیر که در فرهنگستان هنر با مد خودکار گرفته ام توجه کنید.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/image015.jpg
عکس 1 و 2 تغییرات نوردهی را به طور برجسته نشان میدهد و تغییرات کمتری در عکسهای 5 و 6 میبینیم.
نرم افزار های مختلف از عهده این اختلاف تضاد بر نخواهند آمد بنابراین روش زیر را پیشنهاد میکنم.
من از روش 1 Stop استفاده میکنم، یعنی اجازه میدهم نوردهی تا 1 Stop تغییر کند، برای مثال اگر میانگین نوردهی با سرعت 1/30s باشد سپس دیگرعکسها نباید کمتر از 1/60s یا بیشتر از 1/15s باشد.
بهترین کار اینست که مناطق روشن و تاریک را نورسنجی کنید وسپس میانگین آنرا بدست بیاورید و با استفاده از روش 1 Stop میتوانید مناطق تاریک را کمیروشنتر و مناطق روشن را کمیتاریکتر ثبت کنید.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/image017.jpg
همانطور که در تصویر میبینید عکسهایی که نور شدید در آن وجود ندارد، سرعت شاتر را پایین برده ام و عکسهایی که نور شدید وجود دارد سرعت شاتر را بالا برده ام. اگر اجازه میدادم دوربین به طور خودکار ار فریمیکه دارای نور شدید است عکاسی کند یک عکس ضد نور به وجود میآمد، مانند عکس شماره 1 در تصویری که دوربین روی مد خودکار بوده.
اگر دوربین شما دارای تنظیم دستی است، میتوانید نوردهی را تغییر بدهید. اگر این طور نیست و نمیتوانید این کار را انجام بدهید بهترین کار اینست که نوردهی را بر اساس منظره تنظیم کنید و سپس با استفاده از AE Lock تمام عکسهای شما با تنظیمات یکسانی به وجود میآیند.
نور پردازی در پانوراما:
اگر منظرهای که میخواهید عکس بگیرید دارای نور خوبی نباشد دوربینتان فوری استفاده از فلاش را پیشنهاد میکند.
توصیه میکنم که از فلاش روی دوربین استفاده نکنید، به دو دلیل:
1-فلاش سرخود دوربین پوشش میدانی محدودی دارد. زمانی که از لنز واید استفاده میکنید به هنگام فلاش زدن، قسمتی ازنور آن به لنز بر خورد میکند و باعث افتادن سایه لنز در عکس میشود.
2- فلاش سایههای شدیدی به وجود میآورد و موقع ادغام روی هم نمیافتند زیرا سایه ها با چرخش دوربین تغیر میکند.
پیشنهاد من برای نور پردازی:
1- از رفلکتورهای بزرگ استفاده کنید و نور فلاش را به آن بتابانید، زیرا در این صورت نور ملایمیبه وجود میآید.
2- اگر در اتاق دارید عکاسی میکنید که دارای دیوارهای مناسبی است، از دیوار پشتتان به عنوان رفلکتور استفاده کنید، اما مراقب باشید که به هنگام استفاده از لنز واید سایه خودتان و دوربینتان در کادر نیفتد.
3- اگر در فضای داخلی عکاسی میکنید، تمام چراغ ها را روشن کنید تا نور مناسبی برای عکاسی داشته باشید. اما مراقب نور های مخلوط باشید زیرا باعث به وجود آمدن سایه های زیاد و ته رنگ زرد میشود به خصوص لامپ های تنگستن.
4- از استدیو فلاش با رفلکتور یا سافت باکس استفاده کنید، اما دقت داشته باشید هنگام عکاسی آنها را حرکت ندهید. زیرا با تغییر آنها سایه ها تغییر میکنند و به هنگام ادغام به مشکل بر میخورید.
5- از نوردهی طولانی استفاده کنید.
اگر شک دارید دو بار عکس بگیرید:
بعضی اوقات در عکستان پنجرهای وجود داردکه میخواهید بدون فرا یا فرو نوردهی شدن، منظره پشت آنرا ثبت کنید. نور دهی که شما برای داخل اتاق در نظر میگیرید ممکن است برای نمای بیرون پنجره مناسب نباشد. به همین دلیل میتوانید دو عکس یا بیشتر از آن نما بگیرید، یکی با نوردهی معمولی که برای همه فریم های پانوراما یکی است و دیگر بر اساس نور سنجی نمای پشت پنجره یا هر قسمت دیگر که فکر میکنید نوردهی متفاوتی نیاز دارد، سپس میتوانید به وسیله نرم افزارهای مناسب آن قسمت ها را جایگزین کنید و بعد ادغام کنید.
http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/Academy_Of_Art_s.jpg (http://www.akkasee.com/files//articles/Panorama_2/Academy_Of_Art.jpg)
عکس بالا را با فاصله کانونی 12 میلیمتر, 38 فریم به صورت 3 ردیفه با 50 درصد اشتراک و بدون سر سه پایه پانوراما گرفته ام و این باعث شده خروجی کار خیلی تمیز نباشد. برای دیدن عکس بزرگتر روی عکس فوق کلیک کنید.
اما در نظر داشته باشید برای شروع شما هم می توانید بدون سر سه پایه پانوراما عکس بگیرید اما زمان بیشتری باید برای ادغام و روتوش آن بگذارید.
در پایان عکس 360 درجه را به تور مجازی تبدیل کردم, می توانید آنرا دانلود کنید + (http://www.mortezasafataj.com/panorama/Academy_of_Art.EXE) .
LaDy Ds DeMoNa
10th December 2009, 10:34 AM
ترفندهای عکاسی پانوراما Panorama Tips
آن زمان که دوربینهای عکاسی هنوز نگاتیوی بودند، عکاسی پانوراما تنها از عکاسان حرفهای و بوسیله دوربینها و تاریکخانههای مجهز و مخصوص این کار برمیآمد. اما امروزه دیگر عکاسی پانوراما یک تخصص نیست. بلکه کافیست تعدادی عکس کنار هم از یک منظره بگیرید و بقیه کار را به نرمافزار کامپیوتریتان بسپارید. نرمافزارهای کامپیوتری این روزها مجهز به انواع قابلیتهای ساخت پانوراما شدهاند و در چشم بر هم زدنی از عکسهای پیدرپی شما یک عکس پانوراما ساخته و تحویل میدهند. اما نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که گاهی اوقات عکسهایی که برای پانوراما میگیرید شرایط مورد نیاز برای یک نتیجه عالی را ندارند.
اگرچه نرمافزارهای ویرایشگر میتوانند تا حد زیادی از اشتباهات شما را جبران کنند، اما باید شما نیز در هنگام عکاسی یک سری نکات را به خاطر داشته باشید. با نکاتی که در اینجا میخوانید، احتمال اشتباهاتتان برای این نوع عکاسی به حداقل میرسد و همچنین خلاقیت بیشتری برای ساخت تصاویر زیبا پیدا خواهید کرد.
1. اگر دوربینتان دارای وضعیت پانوراما است حتما از آن استفاده کنید
برخی از دوربینهای کامپکت درکنار وضعیتهای معمول عکاسی و سکانسهای آمادهای که دارند، یک حالت عکاسی پانوراما نیز دارند. این وضعیت چند کار مختلف را برایتان انجام میدهد. اول از همه اینکه پیش نمایشی از عکس قبلی که گرفتهاید را روی LCD نمایش داده و تصویری زنده از کادر در حال عکاسی را نیز با شفافیت کمتری روی آن نشان میدهد. این کار به این دلیل انجام میشود که شما بتوانید به راحتی لبه عکسها را روی هم قرار دهید یا اصطلاحا آنها را Overlap کنید. درباره Overlap کمی جلوتر توضیح دادهام. دوم اینکه وقتی در این حالت قرار دارید، تنظیمات نوردهی دوربین اصلا تغییر نخواهد کرد. حتی اگر در حالت عادی نیاز به تغییر نوردهی باشد. این کار به این خاطر است که در هنگام کار با نرمافزار ویرایشگر ساخت پانوراما، برای چسباندن عکسها با نورهای مختلف کنار یکدیگر مشکلی پیش نیاید (البته در برخی از دوربینهای جدیدتر، نورسنجی به صورت خودکار تغییر و تنظیم میشود). تصویری که در اینجا میبینید از ترکیب 25 تصویر عکاسی شده با دوربین کامپکت کانن SD630 در وضعیت پانورامای دوربین عکاسی شده است.
http://www.amiryari.com/images/Pictures/panorama-photography-4.jpg
2. Overlap یا روی هم قرارگیری
Overlap کردن تصویر یکی از مهمترین اصول در عکاسی پانوراما است. تنها یک لغزش غیر قابل ترمیم در Overlap کردن دو تصویر پیدرپی، میتواند زیبایی و شکوه یک عکس پانوراما را از بین ببرد. هیچکس دوست ندارد یک عکس پانوراما از میدان نقش جهان را در حالی که یک خط سفید رنگ از میان تصویر میگذرد نگاه کند. من شخصا برای عکسهای پانوراما حدود 30٪ از تصویر دوم را روی اولی Overlap میکنم. برخی از عکاسان معتقدند تا 15٪ Overlap نیز کافی است. سعی کنید با دوربینتان چندین بار عکاسی کنید و ببینید که چه مقدار از Overlap تصویر برایتان مناسبتر است. افزایش مقدار Overlap باعث میشود نرمافزار برای هماهنگ کرن لبههای تصاویر اعوجاج کمتری ایجاد کند. البته این مقدار اعوجاج بستگی به تنظیمات فاصله کانونی و لنز شما نیز دارد. در صورتیکه از دوربینهای DSLR استفاده میکنید که نقاط فوکوس مشخص دارند، به راحتی میتوانید از همان نقاط فوکوس برای حدس زدن محل Overlapها استفاده کنید.
3. عکسها را روی یک خط بگیرید
هر چقدر تعداد عکسهای شما بیشتر میشود صاف نگاه داشتن دوربین اهمیت بیشتری پیدا میکند. به عنوان مثال اگر برای یک عکس پانوراما 4 یا 5 عکس میگیرید، کمی خارج شدن از محور مشکل چندانی ایجاد نمیکند. اما وقتی 30 عکس برای یک صحنه گرفتهاید، خیلی مهم است که دوربین را روی یک محور ثابت نگاه دارید. دقت کنید که جابجا شدن دوربین و دور شدن از محور عکسهای قبلی، گاهی اوقات به جز مشکلات اعوجاج و غیره، موجب تغییر فوکوس و پسزمینه و غیره میشود. خصوصا تغییر فوکوس روی پسزمینه و پیشزمینه از مشکلاتی است که ممکن است بر اثر تغییر زاویه دوربین پیش آید و متاسفانه تاثیر بدی روی عکس نهایی میگذارد. استفاده از سهپایه روش خوبی برای اطمینان از عدم تغییر مسیر عکاسها است.
http://www.amiryari.com/images/Pictures/panorama-photography-3.jpg
4. نورسنجی درست انجام دهید
این یکی از آن نکتههای مشکلی است که یادگیری آن نیاز به تمرین و تجربه زیادی دارد. اگر از یک دوربین DSLR یا دوربینی که قابلیت عکاسی پانوراما ندارد استفاده ميکنید،احتمالا مجبورید برای عکاسی پانوراما، وضعیت دوربین را روی حالت دستی یا Manual بگذارید. در غیر این صورت احتمالا با عکسی شبیه به این مواجه میشوید:
http://www.amiryari.com/images/Pictures/panorama-photography-2.jpg
تفاوت رنگ در آبی آسمان را میبینید؟ برنامه به خوبی توانسته است رنگ پیش زمینه و دره را درآورد، اما برای بازسازی رنگ آسمان به مشکل برخورده است. اگر دوربین را روی حالت دستی گذاشته بودم، چنین مشکلی پیش نمیآمد. بهتر است در روشنترین و تاریکترین فریمی که میخواهید عکس بگیرید یک نورسنجی کرده و مقدار دیافراگم و سرعت دوربین را چیزی مابین آن دو قرار دهید. حتی بد نیست یک استپ هم پایینتر از معدل روشنترین و تاریکترین صحنه انتخاب کنید، تا حداقل مطمئن شوید که رنگ یکدست آسمان به خوبی در عکس نهایی دیده خواهد شد.
5. ببینید آیا در صحنهتان چیزی متحرک است یا خیر؟
حرکت و جنبش در یک تصویر پانوراما میتواند هر آنچه را که رشتهاید پنبه کند. گاهی اوقات میتوان از محو شدگی افراد، ماشینها، گیاهان و دیگر اجزای متحرک تصویر چشمپوشی کرد. اما تعداد زیاد نقاط محو، موجب میشود کامپیوتر برای Overlap کردن لبههای تصویر با مشکل مواجه شود و گاهی اوقات اصلا عکسها را به هم نمیچسباند. معن این حرف این است که شما باید عکسهایتان را خیلی سریع بگیرید. و خوب، گاهی اوقات محوشدگی غیر قابل پرهیز است.
http://www.amiryari.com/images/Pictures/panorama-photography-5.jpg6. مراقب لنزهای خیلی باز (سوپر واید) باشید
یک چیزی که در هنگام کار با لنزهای کیت دوربینهای DSLR و همچنین دوربینهای کامپکت باید به خاطر داشته باشید این است که باید سعی کنید تا جای ممکن از فاصلههای کانونی کوتاه (واید) استفاده نکنید. این کار موجب اعوجاج در فاوصل میشود. دقت داشته باشید که همیشه هم استفاده از یک لنز واید خوب دستیابی به یک عکس پانورامای خوب را تضمین نمیکند. گاهی اوقات بهتر است اجازه دهید نرمافزار پانورامایتان بخشهایی از تصاویر را برش بزند تا تاثیر این اعوجاج به حداقل برسد. سعی کنید بیشتر از وضعیت نرمال لنزهای زوم استفاده کنید تا حداقل اعوجاج را داشته باشید.
7. به بالا و پایین و اطراف نیز نگاه کنید
در نرمافزارهای جدید دیگر محدودیتی برای یکنواخت بودن مسیر عکسهای پانوراما مثلا از راست به چپ وجود ندارد. مثلا میتوانید از چپ به راست (یا از بالا به پایین عکس) بگیرید. سپس با بالا و پایین کردن جهت دوربین، اجزای بیشتری از صحنه روبرو را در عکستان بیاورید. البته در هنگام گرفتن عکسها باز هم به قوانین Overlap که در بالا گفتیم توجه داشته باشید. زیرا عکسها نه تنها از چپ و راست باید روی هم Overlap شوند، بلکه در این حالت باید از بالا و پایین تصویر نیز به اندازه کافی جا برای روی هم قرار گرفتن باشد. با این کار احتمالا مشکلاتی که در رنگ یکنواخت آسمان بوجود میآمد نیز بوسیله تصاویر اضافی برطرف میشود.
8. حواستان به فیلتر پولاریزه باشد
اغلب عکاسان طبیعت از فیلترهای پولاریزه استفاده میکنند. این فیلتر میتواند غلظت رنگ آبی آسمان را افزایش داده و جلوه زیباتری به آن بدهد. در حقیقت این فیلتر به گونهای طراحی شده است که غلظت رنگ آبی آسمان را در نیمه بالایی تصویر (که احتمالا محل قرارگیری آسمان است) تغییر میدهد. استفاده از این فیلتر در پانوراما، خصوصا وقتی عکسهای پانورامای عمودی میگیرید، میتواند موجب تغییر رنگ در بخشهایی از آسمان شود. بنابراین قبل از شروع کار این فیلتر را باز کنید.
9. پانورامای عمودی را فراموش نکنید
عکسهای عمودی گاهی اوقات فراموش میشوند. اصول عکاسی پانورامای عمودی شبیه همان اصول پانورامای افقی است. برای عکاسی از چنین صحنههایی احتمالا باید دوربین را با زاویه نود درجه روی سه پایه ببندید. یا برای عکسها روی دست آن را به صورت عمودی نگاه دارید. برای شروع بد نیست از ساختمانها یا آبشارها عکس بگیرید و بعد سعی کنید به دنبال سوژههای زیباتری بگردید.
اینها نکاتی کوچک برای بهبود عکسهای پانورامای شما بودند. نکتهای که باید دقت داشته باشید این است که اغلب اوقات برای گرفتن یک عکس پانورامای خوب به دوربینهای گرانقیمت احتیاجی ندارید. بلکه بیشتر استعداد و تمرین و تجربه خودتان است که میتواند به گرفتن نتایج خوب بیانجامد. اگر شما نیز در عکاسی پانوراما تجربههای جالبی دارید، میتوانید آنها را با ما در میان بگذارید. موفق باشید
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.