Victor007
8th December 2009, 11:26 AM
درست از همان ساعات اولیه انتشار خبر کنارهگیری آیتالله جوادی آملی
http://www.rajanews.com/Files_Upload/6414.jpg
از نمازجمعه تهران بود که حرف و حدیث ها و حاشیه سازی ها در مورد این انصراف آغاز شد. اصلاحطلبان از یک سو و رسانه های بیگانه از سوی دیگر کوشیدند تا کنارهگیری آیتالله را سیاسی جلوه دهند و آن را در واکنش به وقایع بعد از انتخابات تفسیر و تعبیر کنند. سخنان اخیر آیتالله جوادی آملی اما آب سردی بود بر آتش تمام تحلیل های انحرافی و البته پایانی بر خواب خوش اصلاحطلبان و پنبهدانه دیدنهای آنان. انصراف آیتالله جوادی آملی حتی مهاجرانی را هم وادار کرده بود که دست به قلم ببرد و در آن سوی مرزها از "پیام کنارهگیری" بنویسد! وزیر ارشاد پرماجرای دولت اصلاحات ضمن تعریف و تمجید از شخصیت آیتالله جوادی نوشت: «...منصب امامت جمعه قم برای آیتالله جوادی آملی دیگر زیبنده نبود. سخن ایشان از اسلام مبتنی بر مودت و محبت و دانایی و عشق و عرفان در بازار سیاست امروز ایران خریداری نداشت. به تعبیر ایشان امام جمعه سخنگوی مردمی است که سکوت کرده اند. وقتی سخن امام جمعه شنیده نمی شود، برای چه شخصیتی مثل آیتالله جوادی آملی امام جمعه باشد؟»
وی همچنین ادامه داد: «ایشان در انتخابات دوره اخیر مجلس خبرگان هم شرکت نکردند و یک گام بلند از حاکمیت فاصله گرفتند. کنارهگیری از امامت جمعه قم گام بلند دیگر ایشان بود. اکنون دیگر هیچ غباری از حاکمیت بر سیما و جامه ایشان نیست. حاکمیتی که جوانان مردم را به بهانه حضور در راهپیمایی می کشد، مأمورانش با باتوم بر سر و صورت زنان می زنند، نخبگانش به زندان می افتند، زندان هایش که قرار بود دانشگاه باشد، شکل و شمایل زندان های شاه را پیدا کرد. در چنین موقعیت و فضایی که به قول آیتالله جوادی آملی فضا طیب و طاهر نیست، شخصیتی مثل ایشان می بایست حسابش را حکیمانه از حساب حاکمیت جدا می کرد.»
در عین حال، بیبیسی هم به امداد اصلاحطلبان آمد. رسانه های بیگانه که هر بار دنبال بهانه ای برای تداعی شکاف میان مردم و نخبگان از یک سو و حاکمیت از سوی دیگر می گشتند، این بار فرصت را مناسب یافته بودند. بیبیسی نوشت: «احتمال کنارهگیری آقای جوادی آملی که سالها امامت جمعه موقت شهر قم را بر عهده داشت، بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود.»
این سایت خبری به بازنشر ماجرای هاله نور پرداخت و عدم حضور آیتالله جوادی آملی را در کنار عدم حضور هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران گذاشت تا همان شکاف و اختلاف مطلوب خود را نتیجه بگیرد.
روزنامه تهران امروز از روزنامههای نزدیک به شهردار تهران پا را از این هم فراتر گذاشت و دامنه اختلافات را به قبل از انتخابات کشاند. این روزنامه نوشت: «برخي دليل كنارهگيري آيتالله را به انتقادات ايشان از فضای بعد از انتخابات و برخوردهای صورت گرفته و رفتار حاميان دولت مربوط ميدانند البته انتقادات آيتالله جوادي آملي از برخي اقدامات دولتمردان مربوط به دولت دهم نيست چرا كه ايشان در طول دولت نهم هم توصيههايي به دولتمردان داشتند و اگر خطايي از جانب آنها احساس ميكردند، به صراحت بيان ميكردند.»
این همه در حالی بود که روزنامه اعتماد هم عنوان "خداحافظی آیتالله میانهرو" را برای خبر خود در صفحه اول روزنامه برگزیده و نوشته بود: «به هر تقدير کناره گيري آيتالله جوادي آملي از تريبون نماز جمعه قم که بدون ارائه دليل مشخص و شفافي اتفاق افتاد در تاريخ جمهوري اسلامي بي سابقه بود.»
این همه در حالی بود که آیتالله جوادی آملی پیشتر نسبت به قانون شکنان موضع گرفته بود. او گفته بود: «ملت ايران با جنگ داخلي، شورش، اغتشاش و زدن چهار تا سنگ كه بي عقلي است، از پا درنخواهد آمد. كساني كه مرض قلب سياسي دارند، گوش به بيبيسي داشته و مرتب با بيگانگان ارتباط برقرار ميكنند.»
آیتالله جوادی همچنین تاکید کرده بود: «كساني كه اميد به سقوط نظام و گرايش به بيگانه دارند، از نظر فقهي مرتكب حرام شده و از نظر حقوقي بايد محاكمه شوند.» او با اشاره به نقش آفرینی های بسیج در سطح کشور گفته بود: «اگر وجود مبارك حضرت سيدالشهدا و حضرت اميرالمومنين ياراني همچون بسيجيان داشتند، ديگر حوادث سقيفه و كربلا پيش نميآمد.»
آیتالله جوادی آملی در مورد وقایع بعد از انتخابات با صراحت از شورای نگهبان و مجاری قانونی با عنوان راه درست یاد کرده و با محكوم كردن آشوبها و اغتشاشگريها گفته بود: «اگر عده اي به خيابان ها بريزند، فضا ملتهب مي شود و كنترل آن از دست همگان خارج خواهد شد و معلوم نيست كه چه كسي زد، چرا زد و به چه كسي زد؟»
امام جمعه موقت قم همچنین ضمن دعوت همگان به رعايت قانون ادامه داده بود: «با توجه به خطراتي كه از شرق و غرب ايران را تهديد مي كند، بهترين راه حفظ آرامش است.»
با این همه اما کنارهگیری آیتالله از امامت نمازجمعه به عنوان بهانه ای در دست غوغاسالاران قرار گرفت تا او را نیز در صف مخالفان نظام و ولایت تعریف کنند.
در این فضا بود که اخباری مبنی بر احتمال مرجعیت ایشان منتشر شد و برخی شخصیت ها طی مصاحبه هایی درصدد رفع شبهه ایجاد شده برآمدند. در این میان اما سخنان اخیر آیتالله در جمع دانشجویان را می توان پایان بخش تمامی تفسیر و تعبیرهای غلط دانست.
آيتالله جوادي آملي در دیدار روز پنج شنبه 12 آذر در پاسخ به سؤال دانشجويي كه نظر ایشان را درباره حوادث پس از انتخابات پرسيد، اظهار داشت: «شما بايستي در اين خصوص به سخنان مقام معظم رهبري توجه كنيد و گوشتان به حرفهاي ايشان باشد و ببينيد كه ايشان چه ميگويد.»
آيتالله جوادي همچنین در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان حاضر در جلسه مبني بر اينكه شائبه و شايعههايي مطرح شده مبني بر اينكه حمايت جنابعالي از مقام معظم رهبري بعد از انتخابات نامحسوس شده است، تأكيد كرد: «شما اصلاً به اين حرفها توجه نكنيد و اصلاً اينطور نيست.»
محمد مهدی تهرانی
http://www.rajanews.com/Files_Upload/6414.jpg
از نمازجمعه تهران بود که حرف و حدیث ها و حاشیه سازی ها در مورد این انصراف آغاز شد. اصلاحطلبان از یک سو و رسانه های بیگانه از سوی دیگر کوشیدند تا کنارهگیری آیتالله را سیاسی جلوه دهند و آن را در واکنش به وقایع بعد از انتخابات تفسیر و تعبیر کنند. سخنان اخیر آیتالله جوادی آملی اما آب سردی بود بر آتش تمام تحلیل های انحرافی و البته پایانی بر خواب خوش اصلاحطلبان و پنبهدانه دیدنهای آنان. انصراف آیتالله جوادی آملی حتی مهاجرانی را هم وادار کرده بود که دست به قلم ببرد و در آن سوی مرزها از "پیام کنارهگیری" بنویسد! وزیر ارشاد پرماجرای دولت اصلاحات ضمن تعریف و تمجید از شخصیت آیتالله جوادی نوشت: «...منصب امامت جمعه قم برای آیتالله جوادی آملی دیگر زیبنده نبود. سخن ایشان از اسلام مبتنی بر مودت و محبت و دانایی و عشق و عرفان در بازار سیاست امروز ایران خریداری نداشت. به تعبیر ایشان امام جمعه سخنگوی مردمی است که سکوت کرده اند. وقتی سخن امام جمعه شنیده نمی شود، برای چه شخصیتی مثل آیتالله جوادی آملی امام جمعه باشد؟»
وی همچنین ادامه داد: «ایشان در انتخابات دوره اخیر مجلس خبرگان هم شرکت نکردند و یک گام بلند از حاکمیت فاصله گرفتند. کنارهگیری از امامت جمعه قم گام بلند دیگر ایشان بود. اکنون دیگر هیچ غباری از حاکمیت بر سیما و جامه ایشان نیست. حاکمیتی که جوانان مردم را به بهانه حضور در راهپیمایی می کشد، مأمورانش با باتوم بر سر و صورت زنان می زنند، نخبگانش به زندان می افتند، زندان هایش که قرار بود دانشگاه باشد، شکل و شمایل زندان های شاه را پیدا کرد. در چنین موقعیت و فضایی که به قول آیتالله جوادی آملی فضا طیب و طاهر نیست، شخصیتی مثل ایشان می بایست حسابش را حکیمانه از حساب حاکمیت جدا می کرد.»
در عین حال، بیبیسی هم به امداد اصلاحطلبان آمد. رسانه های بیگانه که هر بار دنبال بهانه ای برای تداعی شکاف میان مردم و نخبگان از یک سو و حاکمیت از سوی دیگر می گشتند، این بار فرصت را مناسب یافته بودند. بیبیسی نوشت: «احتمال کنارهگیری آقای جوادی آملی که سالها امامت جمعه موقت شهر قم را بر عهده داشت، بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده بود.»
این سایت خبری به بازنشر ماجرای هاله نور پرداخت و عدم حضور آیتالله جوادی آملی را در کنار عدم حضور هاشمی رفسنجانی در نمازجمعه تهران گذاشت تا همان شکاف و اختلاف مطلوب خود را نتیجه بگیرد.
روزنامه تهران امروز از روزنامههای نزدیک به شهردار تهران پا را از این هم فراتر گذاشت و دامنه اختلافات را به قبل از انتخابات کشاند. این روزنامه نوشت: «برخي دليل كنارهگيري آيتالله را به انتقادات ايشان از فضای بعد از انتخابات و برخوردهای صورت گرفته و رفتار حاميان دولت مربوط ميدانند البته انتقادات آيتالله جوادي آملي از برخي اقدامات دولتمردان مربوط به دولت دهم نيست چرا كه ايشان در طول دولت نهم هم توصيههايي به دولتمردان داشتند و اگر خطايي از جانب آنها احساس ميكردند، به صراحت بيان ميكردند.»
این همه در حالی بود که روزنامه اعتماد هم عنوان "خداحافظی آیتالله میانهرو" را برای خبر خود در صفحه اول روزنامه برگزیده و نوشته بود: «به هر تقدير کناره گيري آيتالله جوادي آملي از تريبون نماز جمعه قم که بدون ارائه دليل مشخص و شفافي اتفاق افتاد در تاريخ جمهوري اسلامي بي سابقه بود.»
این همه در حالی بود که آیتالله جوادی آملی پیشتر نسبت به قانون شکنان موضع گرفته بود. او گفته بود: «ملت ايران با جنگ داخلي، شورش، اغتشاش و زدن چهار تا سنگ كه بي عقلي است، از پا درنخواهد آمد. كساني كه مرض قلب سياسي دارند، گوش به بيبيسي داشته و مرتب با بيگانگان ارتباط برقرار ميكنند.»
آیتالله جوادی همچنین تاکید کرده بود: «كساني كه اميد به سقوط نظام و گرايش به بيگانه دارند، از نظر فقهي مرتكب حرام شده و از نظر حقوقي بايد محاكمه شوند.» او با اشاره به نقش آفرینی های بسیج در سطح کشور گفته بود: «اگر وجود مبارك حضرت سيدالشهدا و حضرت اميرالمومنين ياراني همچون بسيجيان داشتند، ديگر حوادث سقيفه و كربلا پيش نميآمد.»
آیتالله جوادی آملی در مورد وقایع بعد از انتخابات با صراحت از شورای نگهبان و مجاری قانونی با عنوان راه درست یاد کرده و با محكوم كردن آشوبها و اغتشاشگريها گفته بود: «اگر عده اي به خيابان ها بريزند، فضا ملتهب مي شود و كنترل آن از دست همگان خارج خواهد شد و معلوم نيست كه چه كسي زد، چرا زد و به چه كسي زد؟»
امام جمعه موقت قم همچنین ضمن دعوت همگان به رعايت قانون ادامه داده بود: «با توجه به خطراتي كه از شرق و غرب ايران را تهديد مي كند، بهترين راه حفظ آرامش است.»
با این همه اما کنارهگیری آیتالله از امامت نمازجمعه به عنوان بهانه ای در دست غوغاسالاران قرار گرفت تا او را نیز در صف مخالفان نظام و ولایت تعریف کنند.
در این فضا بود که اخباری مبنی بر احتمال مرجعیت ایشان منتشر شد و برخی شخصیت ها طی مصاحبه هایی درصدد رفع شبهه ایجاد شده برآمدند. در این میان اما سخنان اخیر آیتالله در جمع دانشجویان را می توان پایان بخش تمامی تفسیر و تعبیرهای غلط دانست.
آيتالله جوادي آملي در دیدار روز پنج شنبه 12 آذر در پاسخ به سؤال دانشجويي كه نظر ایشان را درباره حوادث پس از انتخابات پرسيد، اظهار داشت: «شما بايستي در اين خصوص به سخنان مقام معظم رهبري توجه كنيد و گوشتان به حرفهاي ايشان باشد و ببينيد كه ايشان چه ميگويد.»
آيتالله جوادي همچنین در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان حاضر در جلسه مبني بر اينكه شائبه و شايعههايي مطرح شده مبني بر اينكه حمايت جنابعالي از مقام معظم رهبري بعد از انتخابات نامحسوس شده است، تأكيد كرد: «شما اصلاً به اين حرفها توجه نكنيد و اصلاً اينطور نيست.»
محمد مهدی تهرانی