PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تک همسري يا چند همسري



Victor007
1st December 2009, 11:47 PM
http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Smal_Pic/2009%5C12%5C1%5Cimg633952646627343750.jpg (http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2009%5C12%5C1%5Cimg633952646627343750.jpg) (http://www.irna.ir/NewsMedia/Photo/Larg_Pic/2009%5C12%5C1%5Cimg633952646627343750.jpg)


امر ازدواج يکي از واقعيت هاي اجتماعي است که در پرتو آن به نيازهاي مختلف همسران پاسخ داده مي شود و از سويي در اين کانون بسياري از اين نيازها تحت مديريت صحيح قرار مي گيرد.
ازدواج براي هر يک از مرد و زن کارکردهايي از جمله: ابقاي نسل پاک و ارضاي غريزي، عاطفي و اقتصادي دارد و هر انساني براي کسب اين کارکردها به ازدواج تمايل دارد و لذا حق تأهل از نظر اسلام، حق شامل و عامي است که همه مي‌توانند آن را احراز نمايند.
در جامعه ما سياست‌ها بايد به سمت کنترل روابط آزاد پيش برود چرا که روابط آزاد نتيجه اي جز رها شدن انرژي غريزي فعال در جامعه از يک سو و خشکيدن ريشه هاي عفت و پاکدامني از سوي ديگر و در نهايت آسيب رسيدن به بنيان خانواده ها را در پي ندارد.
کنترل رسانه‌ها از نظر تهييج غريزة جنسي، تقويت عنصر غيرت و عفت در اجتماع، حمايت اقتصادي دولت از بيوه زنان، و زنان خود سـرپرست به خصوص داراي فرزند، آموزش حقوق و مسئوليت هاي خانواده به ويژه در مسئله همسري و... از اموري هستند که بايد در برنامه ريزي اجتماعي مد نظر قرار گيرد و از سوي ديگر جنبه اصيل احکام مربوط به جواز تعدد زوجات و ازدواج موقت به روشني براي جامعه بازگو شود تا هرکسي با اهداف سودجويانه به دنبال آن نباشد و اين احکام به دستاويزي براي هوس بازان مبدل نگردد.
اگر افراد بدانند که براي خروج از خانوادة تک همسري تنها راه، ازدواج و پذيرفتن تعهدات مختلف در ازاي يک رابطة زناشويي است، طبعاً بخش کمي از افراد به اين مسئله روي خواهند آورد. در حالي‌ که روابط آزاد براي هيچ مردي زحمت اضافه ندارد و بسياري از خانواده‌ها را در معرض فروپاشي و عدم بهداشت جنسي و فقدان سلامتي و ... قرار مي‌دهد.
يک کارشناس مسايل زنان در اين باره مي گويد: توجه به تکليف مرد نسبت به همسر و فرزندان بنابر ماده 1102 قانون مدني که با عقد نکاح و برقراري روابط زوجيت، زن و شوهر نسبت به يکديگر داراي حقوق و تکاليف مي‌باشند. علاوه بر آنکه طبق ماده 1106 قانون مدني، پرداخت نفقه زن در عقد دائم بر عهده شوهر بوده و ماده 1107 نيز به موارد آن اشاره مي‌نمايد. علاوه بر آن، طبق ماده 1199 قانون مدني، نفقه فرزندان نيز بر عهده پدر مي‌باشد.
زهرا آيت اللهي مي افزايد: ضمن آنکه طبق ماده 1104 قانون مدني آمده است «زوجين بايد در تشييد مباني خانواده و تربيت اولاد خود به يکديگر معاضدت نمايند.»
آيت اللهي مي افزايد: علاوه بر تکاليف مرد در خانواده و در تربيت فرزندان که بايد زن را ياري نمايد و نمي‌تواند مسئوليت فرزندان را صرفاً بر عهده زن بگذارد، بر اساس قوانين داخلي، مرد کاملاً در برابر خانواده خويش مسئول و مکلف است.
وي به لزوم حسن معاشرت در خانواده از سوي همسر اشاره کرد و اضافه کرد:بنابر ماده 1103قانون مدني:‌ «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با يکديگرند».
لذا رياست مرد بر خانواده مي‌بايست به گونه اي اعمال شود که از مصاديق حسن معاشرت محسوب گردد و کاملاً بديهي است که مفهوم حسن معاشرت، معنا و مفهومي گسترده داشته و تمامي امور و روابط حسنه را در برمي‌گيرد که عامل مهمي در جهت استحکام مباني خانواده تلقي مي‌گردد. بر اين اساس مي‌توان گفت که خودکامگي مرد در محيط خانواده به حسن معاشرت آسيب رسانده و بنيان خانواده را سست مي‌نمايد، لذا امري مذموم و غيرموجه است.
آيت اللهي درباره رعايت حقوق زن در خانواده گفت: در بند 28 منشور حقوق و مسئوليت‌هاي زن در نظام اسلامي ـ که به عنوان يک قانون مصوب کشور از تاريخ 6/83/31 لازم الاجرا است ـ زن در ايام زوجيت از حقوق مالي برخوردار مي‌باشد.
در بند 29 منشور نيز ذکر شده است که:‌ «حق و مسئوليت تأمين، تخصيص، طهارت و سلامت در ارتباط جنسي با همسر قانوني و حق اعتراض قانوني در صورت نقض آنها»، از حقوق و مسئوليت‌هاي زنان در خانواده مي‌باشد. در بند 30 منشور نيز بيان گرديده که: «حق و مسئوليت سکونت مشترک و حسن معاشرت و تأمين امنيت رواني در روابط با همسر و حق اعتراض و طرح دعوا در مراجع قانوني در صورت سوء معاشرت همسر» از حقوق و مسئوليت‌هاي زنان است.
وي خاطر نشان کرد: به اين ترتيب محترم شمردن حقوق زن در خانواده، شامل حقوق مادي و معنوي وي مي‌باشد، به گونه‌اي که در بند 31 منشور فوق، صريحاً به اين مطلب اشاره مي‌نمايد و «‌حق و مسئوليت رشد علمي، ‌معنوي و اخلاقي با همکاري و حمايت اعضاي خانواده»، از حقوق زنان محسوب مي‌گردد.
وي گفت: بنابراين مسئوليت مرد در خانواده، به نوعي حمايت از رشد فکري، روحي و سلامت جسمي و رواني زن و فرزندان است.
وي افزود: در قران کريم آنجا که بحث اجازه چند همسري به مردان را مطرح نموده، خطاب به مردان بيان مي‌کند که اگر احتمال مي‌دهيد که نتوانيد ميان همسران خويش به عدالت رفتار نماييد، حق چند همسري نداريد.
آيت اللهي گفت: لازم به ذکر است که اين آيه بيان مي‌کند که اگر مردان احتمال بدهند که قادر بر رعايت عدالت بين همسران نيستند، حق چند همسري ندارند، بنابراين در صورت يقين به عدم رعايت عدالت، به طريق اولي، اين حق از مردان سلب مي‌شود.
وي رفتار بر اساس معروف را از ديگر وظايف مردان در خانواده عنوان کرد و گفت: بر اساس آيات متعدد قرآن، روابط زن و مرد بايستي بر اساس معروف صورت گيرد. معروف يعني نيکي، رفتار خوبي که عرف جامعه آن را مي‌پسندد و شرع هم آن را تأييد مي‌نمايد. علاوه بر آن در آيه 229 سورة بقره بر اين مطلب تصريح مي‌شود که حتي در صورت جدايي از همسر، احسان را مراعات نماييد و جالب آنکه احسان، امري بالاتر از معروف مي‌باشد.
وي گفت: اجتناب از ضرر رساندن به همسر از ديگر وظايف مرد در مقابل همسرش مي باشد که در روابط اجتماعي که بر پايه آموزه هاي اسلامي بنا مي‌شود، به گونه اي که در مضمون آيات 231 سوره بقره و 6 سوره طلاق به اين مسئله اشاره گرديده که: زنان را نگه نداريد بر اين اساس که به آنها ضرر رسانيده و به ايشان ظلم نماييد.
وي تصزيح کرد: بنابراين روابط خانوادگي بايد به گونه‌اي تنظيم شود که زن و مرد، هيچ يک به ديگري ضرر و زيان نرسانند.
وي همچنين عدم تحميل وظيفه بيش از حد توان به همسر از سوي مرد و رعايت مصلحت خانواده را از ديگر وظايف مردان عنوان کرد و گفت: در روابط خانوادگي آنچه که داراي اهميت بوده و اصل اولي مي‌باشد،‌ رعايت مصلحت خانواده است. خداوند در آيات قرآن، ضمن توجه به حقوق زن و مرد در خانواده، در آنجايي که اساس خانواده در معرض تهديد قرار مي‌گيرد، زن و مرد را به گذشت از حق خويش دعوت کرده است.
وي افزود: بنابراين مصلحت خانواده اولي از مصالح تک‌تک اعضا خانواده مي‌باشد. در فرهنگ اسلامي به اين مساله تاکيد شده است که همسران حتي اگر داراي اميال به حقي هستند، در صورتي که نافي مصالح خانواده باشد، بهتر است که از آن چشم پوشي نمايند.
آيت اللهي گفت: بنابراين در حالتي که به مردان توصيه شده به نياز و مصلحت و حتي ميل و علاقه خانواده خويش حتي در امور جزئي مانند خوردن توجه نمايند،‌ توجه به ساير نيازها و مصالح ايشان به طريق اولي مي‌بايست مدنظر قرار گيرد.
وي افزود: در آيه 19 سوره نساء خداوند خطاب به مردان مي‌فرمايد:‌ حتي اگر مردي از زن خويش کراهت داشته باشد،‌ باز هم بايد با همسر خود خوشرفتار باشد «چه بسا شما از چيزي بدتان بيايد و خدا در آن خير کثير قرار داده باشد» آنچه اين آيه به آن اشاره دارد اين است که زن و مرد، در زندگي خانوادگي نبايد صرفاً به دنبال منافع خويش باشند بلکه مصلحت زندگي را نيز بايد در نظر داشته باشند.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد