*مینا*
19th November 2009, 02:13 AM
خلاصه :
موسسه فناوري نانو در انگليس (IoN) با هدف شناسايي شکافهاي مهارتها و نيازهاي آموزشي نيروي کار در زمينه علوم و فناوري نانو، اقدام به بررسي آموزش و مهارتهاي فناورينانو نمود. همچنين اين بررسي به دنبال شناسايي نقشهاي فعلي و آتي فارغالتحصيلان و دانشجويان تحصيلات تکميلي، به همراه نيازهاي حرفهاي آنان بود. يکي از نتايج مورد نظر اين مطالعه، آگاه کردن سازمانهاي آموزشي و پژوهشي از اين شکافها و نيازهاي پنهان است.
موسسه فناوري نانو در انگليس (IoN) با هدف شناسايي شکافهاي مهارتها و نيازهاي آموزشي نيروي کار در زمينه علوم و فناوري نانو، اقدام به بررسي آموزش و مهارتهاي فناورينانو نمود. همچنين اين بررسي به دنبال شناسايي نقشهاي فعلي و آتي فارغالتحصيلان و دانشجويان تحصيلات تکميلي، به همراه نيازهاي حرفهاي آنان بود. يکي از نتايج مورد نظر اين مطالعه، آگاه کردن سازمانهاي آموزشي و پژوهشي از اين شکافها و نيازهاي پنهان است.
دامنه پاسخگويان و جامعه آماري اين تحقيق، شامل سازمانهايي از صنعت، مجموعههاي دولتي، بخش غيردولتي و موسسات آموزشي بوده است. در اين تحقيق در مجموع 179 پاسخ معتبر، دريافت و تجزيه و تحليل شدند. نقش اصلي فارغالتحصيلان و دانشجويان تحصيلات تکميلي در اين حوزه نوظهور به صورت زير گزارش شد.
24 درصد در تحقيقات علوم نانو، 15 درصد در توسعه محصولات جديد، 10 درصد در زمينه مديريت و مابقي نيز در زمينههايي مانند ساخت، کنترل کيفيت و مستندسازي فعاليت ميکردند.
79 درصد پاسخگويان از علوم و فناوري نانو در برنامههاي سازماني، خدمات يا محصولات خود استفاده ميکردند. 57 درصد پاسخگويان، فارغالتحصيلان و دانشجويان تحصيلات تکميلي را به خاطر دانش فناوري نانوي آنها جذب ميکردند، در حالي که ساير پاسخگويان در مراحل جذب و استخدام خود چنين تفاوتهايي قائل نميشدند.
34 درصد پاسخگويان مدرک دوره دکتراي تخصصي را به عنوان سطح دانش ترجيحي در بخش خودشان، مدنظر داشتند، در حالي که 21 درصد، مهارتهاي رشتههاي خاص وتک رشتهاي و 18 درصد، مهارتهاي بين رشتهاي را به عنوان اولويت خود در جذب افراد سطوح تحصيلات تکميلي مدنظر داشتند.
42 درصد پاسخگويان عنوان کرده بودند که در سازمانهاي خود با مشکلات نيروي کار، مانند داشتن مهارتهاي مناسب و دانش مورد نظر، مواجه هستند. 58 درصد پاسخگويان خاطرنشان کرده بودند که مهارتهاي خاص و عمومي، مورد نظر کارفرمايان بوده است. درحالي که 24 درصد، وجود مهارتهاي عمومي و 13 درصد، مهارتهاي خاص را در سازمانهاي خود ترجيح ميدادند
بسياري از سازمانها براي آموزش و ارتقاي کارکنان خود از رويکرد ترکيبي استفاده ميکردند. 26 درصد پاسخگويان آموزش ضمن خدمت، 22 درصد توسعههاي حرفهاي مستمر و 15 درصد دوره هاي کوتاه مدت را به عنوان بهترين روش آموزشي مطرح کرده بودند.
اين تحقيق اقدامات زير را پيشنهاد ميکند:
الف) تجربه عملي بيشتر در زمان آموزش دانشجويان تحصيلات تکميلي، با تمرکز بر کسب مهارت در زمينههايي مانند سل- ژل، ليتوگرافي، چيدمان پايين به بالا و آموزش استفاده از ميکروسکپهاي پروبي (SPM) و ميکروسکپهاي الکتروني (EM).
ب) ايجاد همگرايي بين مهارتهاي علوم مواد و زيستشناسي با نانومواد و اثرات نانومقياس در برنامههاي دانشجويان تحصيلات تکميلي.
ج) گنجاندن دانش مواد جديد و ويژگيهاي آنها، وطراحي روشهايي براي توسعه محصولات جديد.
د) توسعه دورههاي بخشي کوتاهمدت، براي فراهم کردن بستر آموزشي مستمر نيروي کار در زمينههاي سم شناسي، ايمني و سلامت، حقوق مالکيت معنوي و جنبههاي اجتماعي مهم مانند اصول اخلاقي.
ح) دربرگرفتن مديريت تحقيق و توسعه، مديريت پروژه، راهبردهاي فناوري، بازاريابي فناوري، توسعه پايدار و ارزيابي ريسک، به عنوان بخشهاي منتخب براي آموزش و توسعه حرفهاي دانشجويان تحصيلات تکميلي.
خ) بررسي نيازهاي آموزشي خاص براي بخشهايي مانند اطلاعات و ارتباطات، خدمات پزشکي و مراقبتهاي بهداشتي، الکترونيک، هوا - فضا، اتومبيل، انرژي و نيرو.
چ) افزايش منابع مالي براي تشويق همکاريها در زمينه دانش و ارتقاي دانش نقشهاي کسب و کاري در مجموعههاي دولتي.
متن کامل گزارش اين نظرسجي را با فرمت pdf (http://nano.ir/papers/attach/Nano_Skills_%20&_Training_Survey.pdf) دريافت کنيد. ( http://nano.ir/images/Iconsarms/pdf.jpg (http://nano.ir/papers/attach/Nano_Skills_%20&_Training_Survey.pdf))
موسسه فناوري نانو در انگليس (IoN) با هدف شناسايي شکافهاي مهارتها و نيازهاي آموزشي نيروي کار در زمينه علوم و فناوري نانو، اقدام به بررسي آموزش و مهارتهاي فناورينانو نمود. همچنين اين بررسي به دنبال شناسايي نقشهاي فعلي و آتي فارغالتحصيلان و دانشجويان تحصيلات تکميلي، به همراه نيازهاي حرفهاي آنان بود. يکي از نتايج مورد نظر اين مطالعه، آگاه کردن سازمانهاي آموزشي و پژوهشي از اين شکافها و نيازهاي پنهان است.
موسسه فناوري نانو در انگليس (IoN) با هدف شناسايي شکافهاي مهارتها و نيازهاي آموزشي نيروي کار در زمينه علوم و فناوري نانو، اقدام به بررسي آموزش و مهارتهاي فناورينانو نمود. همچنين اين بررسي به دنبال شناسايي نقشهاي فعلي و آتي فارغالتحصيلان و دانشجويان تحصيلات تکميلي، به همراه نيازهاي حرفهاي آنان بود. يکي از نتايج مورد نظر اين مطالعه، آگاه کردن سازمانهاي آموزشي و پژوهشي از اين شکافها و نيازهاي پنهان است.
دامنه پاسخگويان و جامعه آماري اين تحقيق، شامل سازمانهايي از صنعت، مجموعههاي دولتي، بخش غيردولتي و موسسات آموزشي بوده است. در اين تحقيق در مجموع 179 پاسخ معتبر، دريافت و تجزيه و تحليل شدند. نقش اصلي فارغالتحصيلان و دانشجويان تحصيلات تکميلي در اين حوزه نوظهور به صورت زير گزارش شد.
24 درصد در تحقيقات علوم نانو، 15 درصد در توسعه محصولات جديد، 10 درصد در زمينه مديريت و مابقي نيز در زمينههايي مانند ساخت، کنترل کيفيت و مستندسازي فعاليت ميکردند.
79 درصد پاسخگويان از علوم و فناوري نانو در برنامههاي سازماني، خدمات يا محصولات خود استفاده ميکردند. 57 درصد پاسخگويان، فارغالتحصيلان و دانشجويان تحصيلات تکميلي را به خاطر دانش فناوري نانوي آنها جذب ميکردند، در حالي که ساير پاسخگويان در مراحل جذب و استخدام خود چنين تفاوتهايي قائل نميشدند.
34 درصد پاسخگويان مدرک دوره دکتراي تخصصي را به عنوان سطح دانش ترجيحي در بخش خودشان، مدنظر داشتند، در حالي که 21 درصد، مهارتهاي رشتههاي خاص وتک رشتهاي و 18 درصد، مهارتهاي بين رشتهاي را به عنوان اولويت خود در جذب افراد سطوح تحصيلات تکميلي مدنظر داشتند.
42 درصد پاسخگويان عنوان کرده بودند که در سازمانهاي خود با مشکلات نيروي کار، مانند داشتن مهارتهاي مناسب و دانش مورد نظر، مواجه هستند. 58 درصد پاسخگويان خاطرنشان کرده بودند که مهارتهاي خاص و عمومي، مورد نظر کارفرمايان بوده است. درحالي که 24 درصد، وجود مهارتهاي عمومي و 13 درصد، مهارتهاي خاص را در سازمانهاي خود ترجيح ميدادند
بسياري از سازمانها براي آموزش و ارتقاي کارکنان خود از رويکرد ترکيبي استفاده ميکردند. 26 درصد پاسخگويان آموزش ضمن خدمت، 22 درصد توسعههاي حرفهاي مستمر و 15 درصد دوره هاي کوتاه مدت را به عنوان بهترين روش آموزشي مطرح کرده بودند.
اين تحقيق اقدامات زير را پيشنهاد ميکند:
الف) تجربه عملي بيشتر در زمان آموزش دانشجويان تحصيلات تکميلي، با تمرکز بر کسب مهارت در زمينههايي مانند سل- ژل، ليتوگرافي، چيدمان پايين به بالا و آموزش استفاده از ميکروسکپهاي پروبي (SPM) و ميکروسکپهاي الکتروني (EM).
ب) ايجاد همگرايي بين مهارتهاي علوم مواد و زيستشناسي با نانومواد و اثرات نانومقياس در برنامههاي دانشجويان تحصيلات تکميلي.
ج) گنجاندن دانش مواد جديد و ويژگيهاي آنها، وطراحي روشهايي براي توسعه محصولات جديد.
د) توسعه دورههاي بخشي کوتاهمدت، براي فراهم کردن بستر آموزشي مستمر نيروي کار در زمينههاي سم شناسي، ايمني و سلامت، حقوق مالکيت معنوي و جنبههاي اجتماعي مهم مانند اصول اخلاقي.
ح) دربرگرفتن مديريت تحقيق و توسعه، مديريت پروژه، راهبردهاي فناوري، بازاريابي فناوري، توسعه پايدار و ارزيابي ريسک، به عنوان بخشهاي منتخب براي آموزش و توسعه حرفهاي دانشجويان تحصيلات تکميلي.
خ) بررسي نيازهاي آموزشي خاص براي بخشهايي مانند اطلاعات و ارتباطات، خدمات پزشکي و مراقبتهاي بهداشتي، الکترونيک، هوا - فضا، اتومبيل، انرژي و نيرو.
چ) افزايش منابع مالي براي تشويق همکاريها در زمينه دانش و ارتقاي دانش نقشهاي کسب و کاري در مجموعههاي دولتي.
متن کامل گزارش اين نظرسجي را با فرمت pdf (http://nano.ir/papers/attach/Nano_Skills_%20&_Training_Survey.pdf) دريافت کنيد. ( http://nano.ir/images/Iconsarms/pdf.jpg (http://nano.ir/papers/attach/Nano_Skills_%20&_Training_Survey.pdf))