MAHDIAR
18th November 2009, 02:32 PM
شبکه و اینترنت هوشمند
Intelligent Network یا IN در حقیقت، یک نوع معماری شبکه تلفن است که سرویسهای متنوعی را برای تلفن ثابت و همراه به ارمغان آورده است. IN به اپراتورهای شبکه اجازه میدهد تا علاوه بر سرویسهای استاندارد تله کام، یعنی سرویسهای شبکه PSTN تلفن و ISDN و نیز GSM تلفنهای همراه، سرویسهای دیگری نیز اضافه کنند. از سوی دیگر، با کمک IN بدون نیاز به تغییر تجهیزات در منزل و محل کار و تنها به وسیله همان گوشی تلفن معمولی، میتوان به سرویسهای متنوع آن دسترسی داشت.
شبکه هوشمند، شامل یک سری تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری ویژهای است که در مرکز سوئیچینگ مخابرات قرار دارد و مرکز را به یک شبکه مجازی دارای سوئیچ هوشمند، مبدل میسازد. این شبکه با استفاده از تعدادی شمارهگیری مجازی، به مشتریان اجازه میدهد تا از سرویسهای متنوع شبکه هوشمند، در حداقل زمان و با حداکثر سرعت و کیفیت، بهرهمند شوند.
استفاده از IN در ایران، به سال ۱۳۸۲ باز میگردد. اولین IN در ایران، با خریداری تجهیزات مورد نیاز شبکه از سوی مخابرات استان تهران و در شهر تهران، راهاندازی شد؛ سپس تعدادی دیگر از استانها به این شبکه پیوستند. همچنین تعدادی دیگر از استانها نیز در حال مجهز شدن به تجهیزات لازم و پیوستن به این شبکه هستند؛ اما فارغ از مسائل فنی و تخصصی شبکه هوشمند، آن چه که موجب ترغیب ما به عنوان کاربر و استفاده کننده از IN میشود، سرویسهای کارآمد و متنوعی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
● سرویسهای شبکه هوشمند
۱) سرویس نظرسنجی و رأیگیری (Televoting)
Televoting، سرویسی از شبکه هوشمند است که به شما این امکان را میدهد تا به صورت تلفنی، از نظرات و آرای مشتریان خود مطلع شوید و یا این امکان را ایجاد میکند تا افراد در یک مسابقه تلفنی، شرکت کنند. این کار با گرفتن یک شماره خاص از شبکه هوشمند و با انتخاب یک دکمه مشخص از تلفن یا با کمک گرفتن پیام مخاطب انجام میگیرد. به این ترتیب، مراکز تجاری و مؤسسات عمومی، سازندگان برنامههای تلویزیونی و فروشندگان کالا و خدمات، میتوانند نظرات مشتریان را در مورد خدمات ارائه شده، جویا شوند. مزایای دیگر این سرویس عبارتند از:
الف) امکان کنترل تعداد تماسها به طوری که هر فرد تنها یک بار امکان شرکت در رأیگیری را داشته باشد.
ب) تعیین مدت اعتبار نظرسنجی.
ج) تعیین منطقه جغرافیایی، جهت انجام نظرسنجی و رأیگیری.
د) امکان ارتباط آسان با شماره مورد نظر، جهت نظرسنجی.
و) نظرسنجی و رأیگیری در حجم انبوه.
ه) ارائه آمار و اعلام نتایج رأیگیری.
۲) قابلیت انتقال تماس (Telephone number portability)
تصور کنید که شما بنا به دلایلی مجبور هستید مکان شرکت، مؤسسه یا آموزشگاه خود را تغییر دهید. در این صورت، نه تنها شمارههای تماس با شما تغییر خواهد کرد، بلکه مجبور خواهید بود تمام شمارههای موجود در کارتهای ویزیت و تبلیغات مربوط به شرکت و مؤسسه خود را نیز تغییر دهید که البته این کار، زمانبر و نیازمند صرف هزینه مجدد خواهد بود. از طرف دیگر، ممکن است مشتریان سابق خود را نیز از دست بدهید؛ اما IN با کمک سرویس انتقال شماره خود، توانسته است این مشکل را برطرف سازد؛ به این ترتیب که هرگاه مشتری شماره قبلی شما را میگیرد، به طور خودکار و توسط این سرویس، از IN به شماره جدید شما متصل خواهد شد. از دیگر مزایای این سرویس، امکان انتقال شماره به همه نقاط شهر و عدم نیاز به تغییر شماره است.
۳) منشی تلفنی (Call screening)
این سرویس IN، یکی از ویژگیهای مرکز تلفن خصوصی است که با استفاده از ارقام شمارهگیری شده، میتواند گیرنده تماس را مشخص کند. یک منشی نیز تلفن مدیر را پاسخ میدهد و در صورت مهم بودن تلفن، خط تلفن را به اتاق مدیر متصل میکند.
۴) مکالمه رایگان (Free phone)
بسیاری از تولید کنندگان کالا و خدمات، همراه با محصول خود، فرم نظرخواهی کیفیت کالا را نیز ارائه میدهند؛ اما کمتر کسی برای پرکردن و ارسال این فرمها، زمان میگذارد. گروهی دیگر از مشتریان میخواهند تا با آنها تماس بگیرند و نظرات خود را به صورت پیام تلفنی، اعلام کنند؛ اما در این روش نیز بسیاری از افراد، زیر بار هزینه تماس نمیروند. از این رو، IN در سرویس مکالمه رایگان خود راه حل جدیدی را ایجاد کرده است. بر مبنای این راه حل که مکالمه رایگان یا FPH نام دارد، دریافت کننده تماس، یعنی همان کارخانه تولیدی یا مؤسسات دیگر، هزینه تماس را برعهده میگیرند و به این ترتیب، مشتریان بدون پرداخت هزینه تماس، نظرات خود را درباره یک کالا یا خدمات خاص، به تولید کننده ارسال میکنند. سفارش دهندگان کالا نیز میتوانند بدون پرداخت هزینه تماس، کالا یا خدمات خود را سفارش دهند.
۵) مکالمه اعتباری (prepaid calling)
مکالمه اعتباری را سرویس کارت اعتباری نیز مینامند. برای استفاده از این سرویس، بایستی کارت مکالمه اعتباری را خریداری کرده، قبل از وارد کردن شماره تماس خود، ابتدا کد دسترسی، شماره کارت و رمز عبور خود را که بر روی کارت درج شده، وارد کنید. در صورت تأیید شدن شمارههای فوق، پیامی برای شما ارسال میشود که اجازه شمارهگیری را به شما میدهد. این روش، نیاز به تجهیزات خاص سختافزاری ندارد و از طریق تمام تلفنها قابل اجراست.
۶) مرکز تلفن خصوصی مجازی (Centrex service)
Centrex، یک خط معمولی سرویس تلفن با تعدادی ویژگیهای اضافی است. این ویژگیها عبارتند از:
- Intercom: دستگاه مخابره داخل ساختمان.
- Call forwarding: ارسال تماس دریافتی به شمارهای دیگر، جهت پاسخگویی در صورت مشغول بودن تلفن.
- Call Transfer: برای استفاده از این سرویس، کافی است چند دکمه مخصوص این کار یا دکمه Transfer موجود در تلفن خود را انتخاب کنید و به این ترتیب، با یک تماس، از تلفن، خود را به تلفن شخص دیگری انتقال خواهید داد.
- Toll Restrict: محدودیت در برقراری تماس راه دور (پرداخت هزینه تماس راه دور).
- Least cost Routing . LCR: انتخاب کمترین هزینه برای تماس راه دور، به صورت اتوماتیک.
- Call Hold: نگه داشتن و حفظ تماس فعلی.
۷) شماره فراگیر(UAN)
این سرویس، کارآیی خود را زمانی نشان میدهد که مشترک استفاده کننده از آن، بخواهند فقط از یک شماره برای تمام شعبههای خود، جهت ارائه خدمات، استفاده کنند در این صورت، مشتریان به محض گرفتن شماره مذکور، با نزدیکترین شعبه محل خود، ارتباط برقرار کرده، خدمات لازم را دریافت میکنند؛ مانند شماره اورژانس.
۸) شماره اختصاصی (PNS)
اگر بر حسب شغلی که دارید، مجبور هستید در محلهای مختلف، کار خود را انجام دهید، این سرویس به شما کمک خواهد کرد تا با کمک یک خط تلفن و یک شماره، تمام تماسهای خود را دریافت کنید و همواره در دسترس باشید. به این ترتیب، مشتریان از طریق شمارهای از شبکه هوشمند که در اختیار آنها گذاشتهاید، میتوانند با شما تماس برقرار کنند.
۹) مشاوره تلفنی (PRM)
تصور کنید که تنها با گرفتن یک شماره تلفن بتوانید به ایستگاه هواشناسی متصل شده، از آخرین وضعیت آب و هوایی یک منطقه خاص، مطلع شوید و یا در حالتی دیگر بخواهید در مورد یک نوع داروی خاص (میزان مصرف، عوارض و تداخلات دارویی آن)، اطلاعاتی را به دست آورید و یا از آخرین نتایج لیگ برتر، مطلع شوید؛ IN در سرویس مشاوره تلفنی خود، همه این کارها را انجام میدهد و نیز دسترسی به خدمات مشاورهای حقوقی و فنی و اطلاعات سازمانها و مراکز خدمات عمومی را با پرداخت هزینه مشاوره، امکانپذیر خواهد کرد. دریافت خدمات بدون مراجعه حضوری، ایجاد مشاغل مشاورهای و اتصال به اینترنت، بدون کارت، از مزایای این سرویس محسوب میشوند.
۱۰) تماس نوبتی (Call Queueing)
تماسهای ارسالی و دریافتی را میتوان در یک صف قرار داد تا نوبت پاسخگویی به آنها برسد. این روش برای صرفهجویی در هزینهها، مورد استفاده قرار میگیرد. زمانی که یک خط اصلی موجود باشد، سیستم تلفن، با کاربر تماس برقرار میکند و تلفن کاربر، زنگ میزند؛ سپس تماس تلفن با کاربر مسافت دور، از طریق خط اصلی، برقرار میشود.
۱۱) شبکه خصوصی مجازی (VPN)
یک VPN، شبکهای اختصاصی است که از یک شبکه عمومی مانند اینترنت، برای ارتباط با سایتهای راه دور و ارتباط کاربران با یکدیگر، استفاده میکند. با کمک سرویس VPN، شرکتها و مؤسسات گستردهای که در سراسر کشور، نمایندگیهای متعددی دارند، میتوانند به صورت مجازی، یک شبکه خصوصی راهاندازی کرده، جهت تماس با نمایندگی خود، دارای شماره تلفنهای کوتاه سه یا چهار رقمی باشند.
۱۲) تماس انبوه (Mass Calling)
این سرویس، زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که یک شماره تلفن به طور موقت، با حجم انبوهی از تماس روبهرو شود که به این ترتیب، شبکه هوشمند در زمان بالا بودن ترافیک یک شماره تلفن، سرویس MAS را به آن اختصاص میدهد و تماسهای دریافتی را به یک یا چند مقصد، هدایت میکند. یک نمونه از این حالت، تماس با برنامههای تلویزیونی، جهت شرکت در مسابقات است.
۱۳) سرویس پست صوتی (UMS)
به کمک این سرویس، میتوانید به وسیله سیستم تلفن خود، پست صوتی دریافت کنید؛ به این ترتیب که در صورت عدم پاسخگویی، مکالمه به صورت پیام دریافت میشود و شما میتوانید به پیامها گوش دهید؛ اما این سرویس، با سرویس پیغامگیر تلفن، متفاوت است؛ زیرا در سرویس UMS بر مبنای IN، ابتدا بایستی مشترک به تکمیل فرمهای مربوط بپردازد و در مرحله بعد با گرفتن شماره تلفن سیستم UMS، گرفتن اطلاعات لازم، از قبیل پیام خوشآمدگویی به تلفن کنندگان، تعیین رمز عبور برای ارتباطهای بعدی و …، انجام میگیرد و پیامگذاری انجام میشود.
● اینترنت هوشمند (Intelligent Internet)
یکی دیگر از سرویسهای ارائه شده توسط مخابرات، سرویس اینترنت هوشمند است که از آن به عنوان IN نام برده میشود؛ اما در عین حال، تفاوتهای بسیاری با شبکه هوشمند دارد. با کمک اینترنت هوشمند، شما میتوانید در هر ساعت از شبانه روز و از طریق شمارههای ده رقمی، بدون نیاز به کارت، اشتراک، کلمه رمز و نام کاربری و بدون نگرانی از پایان اعتبار یا گم شدن کارت، از اینترنت استفاده کنید.
در این روش، هزینه کارکرد، به صورت دقیقهای محاسبه شده، هر دو ماه یک بار در قبض تلفن و در قسمت مخصوص کارکرد IN (اینترنت هوشمند)، درج میگردد. به این ترتیب، میتوان از اینترنت استفاده کرد و هزینه آن را دو ماه بعد پرداخت کرد. در صورتی که این سرویس در استان شما راهاندازی شده باشد، میتوانید پس از طی مراحل زیر، از اینترنت هوشمند استفاده کنید:
برای این کار، ابتدا از قسمت Control panel کامپیوتر خود وارد Network Connections شوید و یک Connection جدید ایجاد کنید. برای این کار، بایستی گزینه new Connection Create را انتخاب کنید؛ در پنجره گشوده شده، گزینه Next را برای رفتن به مراحل بعدی، انتخاب کنید و مسیر زیر را دنبال کنید:
Connet to the internet . setupuy connection manually . connect using a dail-up modem . Isp name در بخش Isp می توانید نام Isp مورد نظر و یا عبارت IN را درج کنید و به این ترتیب، وارد بخش میشویم که در این حال بایستی شماره اینترنت هوشمند را مقابل عبارت phone number وارد کنیم.
در مرحله بعد، نیازی به درج user name و password نمیباشد؛ سپس مراحل بعدی را طی کرده، با انتخاب گزینه dial، به اینترنت متصل میشویم. هنگام استفاده از اینترنت هوشمند، میتوانیم به راحتی از سرویس اینترنت Ispهای مختلف و بدون نیاز به کارتهای اینترنت متعدد، استفاده نماییم.
سرعت اتصال به اینترنت در این حالت، kbps ۵۶ است و قیمت استفاده از اینترنت در تمام طول شبانه روز یکسان است و هزینه کارکرد، برحسب دقیقه محاسبه میشود. شبکه هوشمند، از فناوری SDH بر روی خطوط فیبر نوری استفاده میکند.
به طور کلی، اینترنت هوشمند، مزایای زیر را همراه خود به ارمغان آورده است:
- اتصال به اینترنت تنها با گرفتن شمارههای ویژه اینترنت هوشمند.
- عدم نیاز به کارت اینترنت، اشتراک، به خاطر سپردن نام کاربری و کلمه عبور.
- اتصال به اینترنت به صورت ۲۴ ساعته و بدون محدویت زمانی.
- امکان انتخاب نوعی ISP که خدمات بهتری را ارائه میدهد.
- پرداخت هزینه به صورت دو ماهه.
- عدم نیاز به قرارداد یا تمدید اشتراک.
- استفاده از فناوری پیشرفته SDH .
- بودن شبکه.
- تنظیمات آسان.
- عدم نیاز به نصب تجهیزات جدید.
- قیمت یکسان در تمام مدت شبانه روز.
- عدم نیاز به تولید کارتهای اینترنت.
- جلوگیری از هک شدن اکانتها.
با این حال، مواردی چون سرعت نه چندان بالای اتصال به اینترنت در این حالت نسبت به اینترنت پرسرعت ADSL و سایر فناوریهای جدید و نیز عدم آگاهی از میزان کارکرد که موجب افزایش هزینه در قبض تلفن میشود، از معایب اصلی این روش محسوب میشوند؛ اما به هر حال، تجربه اینترنت هوشمند به عنوان یک فناوری اتصال به اینترنت، خالی از لطف نخواهد بود.
Intelligent Network یا IN در حقیقت، یک نوع معماری شبکه تلفن است که سرویسهای متنوعی را برای تلفن ثابت و همراه به ارمغان آورده است. IN به اپراتورهای شبکه اجازه میدهد تا علاوه بر سرویسهای استاندارد تله کام، یعنی سرویسهای شبکه PSTN تلفن و ISDN و نیز GSM تلفنهای همراه، سرویسهای دیگری نیز اضافه کنند. از سوی دیگر، با کمک IN بدون نیاز به تغییر تجهیزات در منزل و محل کار و تنها به وسیله همان گوشی تلفن معمولی، میتوان به سرویسهای متنوع آن دسترسی داشت.
شبکه هوشمند، شامل یک سری تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری ویژهای است که در مرکز سوئیچینگ مخابرات قرار دارد و مرکز را به یک شبکه مجازی دارای سوئیچ هوشمند، مبدل میسازد. این شبکه با استفاده از تعدادی شمارهگیری مجازی، به مشتریان اجازه میدهد تا از سرویسهای متنوع شبکه هوشمند، در حداقل زمان و با حداکثر سرعت و کیفیت، بهرهمند شوند.
استفاده از IN در ایران، به سال ۱۳۸۲ باز میگردد. اولین IN در ایران، با خریداری تجهیزات مورد نیاز شبکه از سوی مخابرات استان تهران و در شهر تهران، راهاندازی شد؛ سپس تعدادی دیگر از استانها به این شبکه پیوستند. همچنین تعدادی دیگر از استانها نیز در حال مجهز شدن به تجهیزات لازم و پیوستن به این شبکه هستند؛ اما فارغ از مسائل فنی و تخصصی شبکه هوشمند، آن چه که موجب ترغیب ما به عنوان کاربر و استفاده کننده از IN میشود، سرویسهای کارآمد و متنوعی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
● سرویسهای شبکه هوشمند
۱) سرویس نظرسنجی و رأیگیری (Televoting)
Televoting، سرویسی از شبکه هوشمند است که به شما این امکان را میدهد تا به صورت تلفنی، از نظرات و آرای مشتریان خود مطلع شوید و یا این امکان را ایجاد میکند تا افراد در یک مسابقه تلفنی، شرکت کنند. این کار با گرفتن یک شماره خاص از شبکه هوشمند و با انتخاب یک دکمه مشخص از تلفن یا با کمک گرفتن پیام مخاطب انجام میگیرد. به این ترتیب، مراکز تجاری و مؤسسات عمومی، سازندگان برنامههای تلویزیونی و فروشندگان کالا و خدمات، میتوانند نظرات مشتریان را در مورد خدمات ارائه شده، جویا شوند. مزایای دیگر این سرویس عبارتند از:
الف) امکان کنترل تعداد تماسها به طوری که هر فرد تنها یک بار امکان شرکت در رأیگیری را داشته باشد.
ب) تعیین مدت اعتبار نظرسنجی.
ج) تعیین منطقه جغرافیایی، جهت انجام نظرسنجی و رأیگیری.
د) امکان ارتباط آسان با شماره مورد نظر، جهت نظرسنجی.
و) نظرسنجی و رأیگیری در حجم انبوه.
ه) ارائه آمار و اعلام نتایج رأیگیری.
۲) قابلیت انتقال تماس (Telephone number portability)
تصور کنید که شما بنا به دلایلی مجبور هستید مکان شرکت، مؤسسه یا آموزشگاه خود را تغییر دهید. در این صورت، نه تنها شمارههای تماس با شما تغییر خواهد کرد، بلکه مجبور خواهید بود تمام شمارههای موجود در کارتهای ویزیت و تبلیغات مربوط به شرکت و مؤسسه خود را نیز تغییر دهید که البته این کار، زمانبر و نیازمند صرف هزینه مجدد خواهد بود. از طرف دیگر، ممکن است مشتریان سابق خود را نیز از دست بدهید؛ اما IN با کمک سرویس انتقال شماره خود، توانسته است این مشکل را برطرف سازد؛ به این ترتیب که هرگاه مشتری شماره قبلی شما را میگیرد، به طور خودکار و توسط این سرویس، از IN به شماره جدید شما متصل خواهد شد. از دیگر مزایای این سرویس، امکان انتقال شماره به همه نقاط شهر و عدم نیاز به تغییر شماره است.
۳) منشی تلفنی (Call screening)
این سرویس IN، یکی از ویژگیهای مرکز تلفن خصوصی است که با استفاده از ارقام شمارهگیری شده، میتواند گیرنده تماس را مشخص کند. یک منشی نیز تلفن مدیر را پاسخ میدهد و در صورت مهم بودن تلفن، خط تلفن را به اتاق مدیر متصل میکند.
۴) مکالمه رایگان (Free phone)
بسیاری از تولید کنندگان کالا و خدمات، همراه با محصول خود، فرم نظرخواهی کیفیت کالا را نیز ارائه میدهند؛ اما کمتر کسی برای پرکردن و ارسال این فرمها، زمان میگذارد. گروهی دیگر از مشتریان میخواهند تا با آنها تماس بگیرند و نظرات خود را به صورت پیام تلفنی، اعلام کنند؛ اما در این روش نیز بسیاری از افراد، زیر بار هزینه تماس نمیروند. از این رو، IN در سرویس مکالمه رایگان خود راه حل جدیدی را ایجاد کرده است. بر مبنای این راه حل که مکالمه رایگان یا FPH نام دارد، دریافت کننده تماس، یعنی همان کارخانه تولیدی یا مؤسسات دیگر، هزینه تماس را برعهده میگیرند و به این ترتیب، مشتریان بدون پرداخت هزینه تماس، نظرات خود را درباره یک کالا یا خدمات خاص، به تولید کننده ارسال میکنند. سفارش دهندگان کالا نیز میتوانند بدون پرداخت هزینه تماس، کالا یا خدمات خود را سفارش دهند.
۵) مکالمه اعتباری (prepaid calling)
مکالمه اعتباری را سرویس کارت اعتباری نیز مینامند. برای استفاده از این سرویس، بایستی کارت مکالمه اعتباری را خریداری کرده، قبل از وارد کردن شماره تماس خود، ابتدا کد دسترسی، شماره کارت و رمز عبور خود را که بر روی کارت درج شده، وارد کنید. در صورت تأیید شدن شمارههای فوق، پیامی برای شما ارسال میشود که اجازه شمارهگیری را به شما میدهد. این روش، نیاز به تجهیزات خاص سختافزاری ندارد و از طریق تمام تلفنها قابل اجراست.
۶) مرکز تلفن خصوصی مجازی (Centrex service)
Centrex، یک خط معمولی سرویس تلفن با تعدادی ویژگیهای اضافی است. این ویژگیها عبارتند از:
- Intercom: دستگاه مخابره داخل ساختمان.
- Call forwarding: ارسال تماس دریافتی به شمارهای دیگر، جهت پاسخگویی در صورت مشغول بودن تلفن.
- Call Transfer: برای استفاده از این سرویس، کافی است چند دکمه مخصوص این کار یا دکمه Transfer موجود در تلفن خود را انتخاب کنید و به این ترتیب، با یک تماس، از تلفن، خود را به تلفن شخص دیگری انتقال خواهید داد.
- Toll Restrict: محدودیت در برقراری تماس راه دور (پرداخت هزینه تماس راه دور).
- Least cost Routing . LCR: انتخاب کمترین هزینه برای تماس راه دور، به صورت اتوماتیک.
- Call Hold: نگه داشتن و حفظ تماس فعلی.
۷) شماره فراگیر(UAN)
این سرویس، کارآیی خود را زمانی نشان میدهد که مشترک استفاده کننده از آن، بخواهند فقط از یک شماره برای تمام شعبههای خود، جهت ارائه خدمات، استفاده کنند در این صورت، مشتریان به محض گرفتن شماره مذکور، با نزدیکترین شعبه محل خود، ارتباط برقرار کرده، خدمات لازم را دریافت میکنند؛ مانند شماره اورژانس.
۸) شماره اختصاصی (PNS)
اگر بر حسب شغلی که دارید، مجبور هستید در محلهای مختلف، کار خود را انجام دهید، این سرویس به شما کمک خواهد کرد تا با کمک یک خط تلفن و یک شماره، تمام تماسهای خود را دریافت کنید و همواره در دسترس باشید. به این ترتیب، مشتریان از طریق شمارهای از شبکه هوشمند که در اختیار آنها گذاشتهاید، میتوانند با شما تماس برقرار کنند.
۹) مشاوره تلفنی (PRM)
تصور کنید که تنها با گرفتن یک شماره تلفن بتوانید به ایستگاه هواشناسی متصل شده، از آخرین وضعیت آب و هوایی یک منطقه خاص، مطلع شوید و یا در حالتی دیگر بخواهید در مورد یک نوع داروی خاص (میزان مصرف، عوارض و تداخلات دارویی آن)، اطلاعاتی را به دست آورید و یا از آخرین نتایج لیگ برتر، مطلع شوید؛ IN در سرویس مشاوره تلفنی خود، همه این کارها را انجام میدهد و نیز دسترسی به خدمات مشاورهای حقوقی و فنی و اطلاعات سازمانها و مراکز خدمات عمومی را با پرداخت هزینه مشاوره، امکانپذیر خواهد کرد. دریافت خدمات بدون مراجعه حضوری، ایجاد مشاغل مشاورهای و اتصال به اینترنت، بدون کارت، از مزایای این سرویس محسوب میشوند.
۱۰) تماس نوبتی (Call Queueing)
تماسهای ارسالی و دریافتی را میتوان در یک صف قرار داد تا نوبت پاسخگویی به آنها برسد. این روش برای صرفهجویی در هزینهها، مورد استفاده قرار میگیرد. زمانی که یک خط اصلی موجود باشد، سیستم تلفن، با کاربر تماس برقرار میکند و تلفن کاربر، زنگ میزند؛ سپس تماس تلفن با کاربر مسافت دور، از طریق خط اصلی، برقرار میشود.
۱۱) شبکه خصوصی مجازی (VPN)
یک VPN، شبکهای اختصاصی است که از یک شبکه عمومی مانند اینترنت، برای ارتباط با سایتهای راه دور و ارتباط کاربران با یکدیگر، استفاده میکند. با کمک سرویس VPN، شرکتها و مؤسسات گستردهای که در سراسر کشور، نمایندگیهای متعددی دارند، میتوانند به صورت مجازی، یک شبکه خصوصی راهاندازی کرده، جهت تماس با نمایندگی خود، دارای شماره تلفنهای کوتاه سه یا چهار رقمی باشند.
۱۲) تماس انبوه (Mass Calling)
این سرویس، زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که یک شماره تلفن به طور موقت، با حجم انبوهی از تماس روبهرو شود که به این ترتیب، شبکه هوشمند در زمان بالا بودن ترافیک یک شماره تلفن، سرویس MAS را به آن اختصاص میدهد و تماسهای دریافتی را به یک یا چند مقصد، هدایت میکند. یک نمونه از این حالت، تماس با برنامههای تلویزیونی، جهت شرکت در مسابقات است.
۱۳) سرویس پست صوتی (UMS)
به کمک این سرویس، میتوانید به وسیله سیستم تلفن خود، پست صوتی دریافت کنید؛ به این ترتیب که در صورت عدم پاسخگویی، مکالمه به صورت پیام دریافت میشود و شما میتوانید به پیامها گوش دهید؛ اما این سرویس، با سرویس پیغامگیر تلفن، متفاوت است؛ زیرا در سرویس UMS بر مبنای IN، ابتدا بایستی مشترک به تکمیل فرمهای مربوط بپردازد و در مرحله بعد با گرفتن شماره تلفن سیستم UMS، گرفتن اطلاعات لازم، از قبیل پیام خوشآمدگویی به تلفن کنندگان، تعیین رمز عبور برای ارتباطهای بعدی و …، انجام میگیرد و پیامگذاری انجام میشود.
● اینترنت هوشمند (Intelligent Internet)
یکی دیگر از سرویسهای ارائه شده توسط مخابرات، سرویس اینترنت هوشمند است که از آن به عنوان IN نام برده میشود؛ اما در عین حال، تفاوتهای بسیاری با شبکه هوشمند دارد. با کمک اینترنت هوشمند، شما میتوانید در هر ساعت از شبانه روز و از طریق شمارههای ده رقمی، بدون نیاز به کارت، اشتراک، کلمه رمز و نام کاربری و بدون نگرانی از پایان اعتبار یا گم شدن کارت، از اینترنت استفاده کنید.
در این روش، هزینه کارکرد، به صورت دقیقهای محاسبه شده، هر دو ماه یک بار در قبض تلفن و در قسمت مخصوص کارکرد IN (اینترنت هوشمند)، درج میگردد. به این ترتیب، میتوان از اینترنت استفاده کرد و هزینه آن را دو ماه بعد پرداخت کرد. در صورتی که این سرویس در استان شما راهاندازی شده باشد، میتوانید پس از طی مراحل زیر، از اینترنت هوشمند استفاده کنید:
برای این کار، ابتدا از قسمت Control panel کامپیوتر خود وارد Network Connections شوید و یک Connection جدید ایجاد کنید. برای این کار، بایستی گزینه new Connection Create را انتخاب کنید؛ در پنجره گشوده شده، گزینه Next را برای رفتن به مراحل بعدی، انتخاب کنید و مسیر زیر را دنبال کنید:
Connet to the internet . setupuy connection manually . connect using a dail-up modem . Isp name در بخش Isp می توانید نام Isp مورد نظر و یا عبارت IN را درج کنید و به این ترتیب، وارد بخش میشویم که در این حال بایستی شماره اینترنت هوشمند را مقابل عبارت phone number وارد کنیم.
در مرحله بعد، نیازی به درج user name و password نمیباشد؛ سپس مراحل بعدی را طی کرده، با انتخاب گزینه dial، به اینترنت متصل میشویم. هنگام استفاده از اینترنت هوشمند، میتوانیم به راحتی از سرویس اینترنت Ispهای مختلف و بدون نیاز به کارتهای اینترنت متعدد، استفاده نماییم.
سرعت اتصال به اینترنت در این حالت، kbps ۵۶ است و قیمت استفاده از اینترنت در تمام طول شبانه روز یکسان است و هزینه کارکرد، برحسب دقیقه محاسبه میشود. شبکه هوشمند، از فناوری SDH بر روی خطوط فیبر نوری استفاده میکند.
به طور کلی، اینترنت هوشمند، مزایای زیر را همراه خود به ارمغان آورده است:
- اتصال به اینترنت تنها با گرفتن شمارههای ویژه اینترنت هوشمند.
- عدم نیاز به کارت اینترنت، اشتراک، به خاطر سپردن نام کاربری و کلمه عبور.
- اتصال به اینترنت به صورت ۲۴ ساعته و بدون محدویت زمانی.
- امکان انتخاب نوعی ISP که خدمات بهتری را ارائه میدهد.
- پرداخت هزینه به صورت دو ماهه.
- عدم نیاز به قرارداد یا تمدید اشتراک.
- استفاده از فناوری پیشرفته SDH .
- بودن شبکه.
- تنظیمات آسان.
- عدم نیاز به نصب تجهیزات جدید.
- قیمت یکسان در تمام مدت شبانه روز.
- عدم نیاز به تولید کارتهای اینترنت.
- جلوگیری از هک شدن اکانتها.
با این حال، مواردی چون سرعت نه چندان بالای اتصال به اینترنت در این حالت نسبت به اینترنت پرسرعت ADSL و سایر فناوریهای جدید و نیز عدم آگاهی از میزان کارکرد که موجب افزایش هزینه در قبض تلفن میشود، از معایب اصلی این روش محسوب میشوند؛ اما به هر حال، تجربه اینترنت هوشمند به عنوان یک فناوری اتصال به اینترنت، خالی از لطف نخواهد بود.