asbm1382
17th November 2009, 06:38 PM
بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان Airbus A380
http://www.freeimagehosting.net/uploads/a0152bfa22.jpg
ایرباس آ-۳۸۰ A380 یک هواپیمای مسافربری پهنپیکر، چهار موتوره و دوطبقه ساخته شرکت ایرباس است. این هواپیما بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. ساخت ایرباس آ-۳۸۰ از سال ۱۹۹۶ با عنوان A3XX آغاز شد و از سال ۱۹۹۸ با عنوان کنونی شناسانده شد. نخستین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به صورت آزمایشی از تولوز فرانسه به پرواز در آمد و دو سال بعد در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ نخستین پرواز تجاری آن برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد. این پرواز از سنگاپور به مقصد سیدنی انجام شد.
ایرباس آ-۳۸۰ توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی است. تعداد صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری بالغ بر ۵۲۵ نفر است. این ظرفیت در یک مدل کاملا اکونومی تا ۸۵۳ نفر قابل گسترش است.
تاریخچه
سالها از وارد خدمت شدن هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ میگذرد، و در نتیجه پیشرفت صنعت و علم نیاز به ساخت هواپیمایی از آن جدیدتر و به روز تر از نظر فناوری نسبت به آن احساس میشد. بالاتر از همه، به نظر میرسد که پس از یک دوره سی ساله، زمان خدمت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به سر آمده باشد، اگر چه این هواپیما در طول خدمت خود بسیار موفق بودهاست. در نتیجه شرکتهای دیگر غیر از بوئینگ به فکر تولید رقیبی برای این هواپیما افتادند ، و در طول چند سال این تفکر نتیجه داده و طرح هواپیمایی مانند ایرباس آ-۳۸۰ به جود آمد.
از همان ابتدا مشخص بود که چنین هواپیمایی، به ازای هر مسافر سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد ( مصرف سوخت به ازای مسافر ارباس 380 حدود % 60 نسبت به هواپیما های کوچکتر بیشتر است). اما مدیران ارباس به این موضوع اهمیت نمیدادند زیرا هنگامی که شرکت ارباس کار بر روی این پروژه را آغاز کرد، قیمت نفت کمتر از 20 دلار بر هر بشکه بود و به همین دلیل سوخت هواپیما نیز قیمت کمی داشت. اما هنگامی که کار ساخت هواپیما به پایان رسید قیمت نفت (و همینطور سوخت هواپیما) بسیار افزایش پیدا کرده بود. به همین دلیل بسیاری از خطوط هواپیمایی از سفارش این هواپیما خودداری کردند. بنا به آمار ارائه شده توسط ارباس، این شرکت باید حداقل 300 فروند از این مدل هواپیما بفروشد تا هزینه تولید آن برگردد، اما ارباس تا کنون تنها 192 سفارش دریافت کرده است و به نظر نمیرسد در آینده نزدیک هیچ یک از خطوط هوایی قصد ثبت سفارش دیگری داشته باشند. از این رو این پروژه یک شکست تجاری محسوب میشود. همین موضوع شرکت BAE SYSTEMS انگلستان را که پیشتر % 20 از سهام ارباس را در اختیار داشت وادار کرد که سهام خود را در اکتبر 2006 بفروشد.
هواپیمای آ-۳۸۰ با گنجایش ۵۵۵ صندلی و با بردی معادل هشت هزار مایل دریایی بدون توقف، برای نخستین بار در آوریل ۲۰۰۵ به پرواز در آمد. این هواپیما در سال ۲۰۰۲ وارد مرحله تولید گشته و تولید اولین نمونه تجاری این هواپیما از ماه مه سال ۲۰۰۴ آغاز شد. اولین پرواز این هواپیما نیز چندی بعد با موفقیت با موتورهای رولزرویس انجام پذیرفت و از اواخر سال ۲۰۰۷ وارد خدمت ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور و سایر شرکتهای سفارش دهنده شد.
http://www.freeimagehosting.net/uploads/6166acee15.jpg
مراسم معرفی نخستین نمونه هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰
http://www.freeimagehosting.net/uploads/a0152bfa22.jpg
ایرباس آ-۳۸۰ A380 یک هواپیمای مسافربری پهنپیکر، چهار موتوره و دوطبقه ساخته شرکت ایرباس است. این هواپیما بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است. ساخت ایرباس آ-۳۸۰ از سال ۱۹۹۶ با عنوان A3XX آغاز شد و از سال ۱۹۹۸ با عنوان کنونی شناسانده شد. نخستین بار در ۲۷ آوریل ۲۰۰۵ به صورت آزمایشی از تولوز فرانسه به پرواز در آمد و دو سال بعد در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۷ نخستین پرواز تجاری آن برای شرکت هواپیمایی سنگاپور انجام شد. این پرواز از سنگاپور به مقصد سیدنی انجام شد.
ایرباس آ-۳۸۰ توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد و کاربرد آن در سفرهای بینالمللی و مسافتهای طولانی است. تعداد صندلی آن در مدل استاندارد با سه کلاس مسافربری بالغ بر ۵۲۵ نفر است. این ظرفیت در یک مدل کاملا اکونومی تا ۸۵۳ نفر قابل گسترش است.
تاریخچه
سالها از وارد خدمت شدن هواپیمای موفق بوئینگ ۷۴۷ میگذرد، و در نتیجه پیشرفت صنعت و علم نیاز به ساخت هواپیمایی از آن جدیدتر و به روز تر از نظر فناوری نسبت به آن احساس میشد. بالاتر از همه، به نظر میرسد که پس از یک دوره سی ساله، زمان خدمت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ به سر آمده باشد، اگر چه این هواپیما در طول خدمت خود بسیار موفق بودهاست. در نتیجه شرکتهای دیگر غیر از بوئینگ به فکر تولید رقیبی برای این هواپیما افتادند ، و در طول چند سال این تفکر نتیجه داده و طرح هواپیمایی مانند ایرباس آ-۳۸۰ به جود آمد.
از همان ابتدا مشخص بود که چنین هواپیمایی، به ازای هر مسافر سوخت بیشتری مصرف خواهد کرد ( مصرف سوخت به ازای مسافر ارباس 380 حدود % 60 نسبت به هواپیما های کوچکتر بیشتر است). اما مدیران ارباس به این موضوع اهمیت نمیدادند زیرا هنگامی که شرکت ارباس کار بر روی این پروژه را آغاز کرد، قیمت نفت کمتر از 20 دلار بر هر بشکه بود و به همین دلیل سوخت هواپیما نیز قیمت کمی داشت. اما هنگامی که کار ساخت هواپیما به پایان رسید قیمت نفت (و همینطور سوخت هواپیما) بسیار افزایش پیدا کرده بود. به همین دلیل بسیاری از خطوط هواپیمایی از سفارش این هواپیما خودداری کردند. بنا به آمار ارائه شده توسط ارباس، این شرکت باید حداقل 300 فروند از این مدل هواپیما بفروشد تا هزینه تولید آن برگردد، اما ارباس تا کنون تنها 192 سفارش دریافت کرده است و به نظر نمیرسد در آینده نزدیک هیچ یک از خطوط هوایی قصد ثبت سفارش دیگری داشته باشند. از این رو این پروژه یک شکست تجاری محسوب میشود. همین موضوع شرکت BAE SYSTEMS انگلستان را که پیشتر % 20 از سهام ارباس را در اختیار داشت وادار کرد که سهام خود را در اکتبر 2006 بفروشد.
هواپیمای آ-۳۸۰ با گنجایش ۵۵۵ صندلی و با بردی معادل هشت هزار مایل دریایی بدون توقف، برای نخستین بار در آوریل ۲۰۰۵ به پرواز در آمد. این هواپیما در سال ۲۰۰۲ وارد مرحله تولید گشته و تولید اولین نمونه تجاری این هواپیما از ماه مه سال ۲۰۰۴ آغاز شد. اولین پرواز این هواپیما نیز چندی بعد با موفقیت با موتورهای رولزرویس انجام پذیرفت و از اواخر سال ۲۰۰۷ وارد خدمت ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی سنگاپور و سایر شرکتهای سفارش دهنده شد.
http://www.freeimagehosting.net/uploads/6166acee15.jpg
مراسم معرفی نخستین نمونه هواپیمای ایرباس آ-۳۸۰