Victor007
17th November 2009, 11:56 AM
خبرگزاري فارس: جلاييپور عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت گفت: جريان اصلي جنبش فعلي كشور توسط موسوي، خاتمي، كروبي، هاشمي و حتي ناطقنوري رهبري ميشود.
http://media.farsnews.com/Media/8711/Images/jpg/A0623/A0623488.jpg
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس مناظره محمدمهدي عبدخدايي عضو جمعيت فدائيان اسلام و حميدرضا جلايي پور عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت عصر ديروز دوشنبه به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران در محل اين نهاد برگزار شد.
در ابتداي اين مناظره حميد رضا جلايي پور عضو مركزيت جبهه مشاركت طي سخناني با بيان اينكه يكي از رخ دادهاي پيش و پس از انتخابات پيدايش يك جريان اجتماعي در كشور بود، اظهار داشت: اين جريان تمام ويژگي هاي يك جريان اجتماعي را دارد به همين دليل ميتوان گفت كه يك جريان اجتماعي در ايران شكل گرفته است.
وي ادامه داد: بايستي براي بررسي جريان اجتماعي موجود در كشور به پرسش هايي مانند اينكه وقتي در جوامع جريان هاي اجتماعي راه مي افتد، مديران سياسي چه ميكنند و يا نسبت جريان اجتماعي با دولت چگونه است پاسخ داد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با اشاره به اينكه در 100 سال اخير بيش از 200 جريان اجتماعي در كشور به وجود آمده است تصريح كرد: با مطالعه آن جريان ها ميتوان دريافت كه چه رابطهاي بين دولت و آنها وجود داشته است.
جلايي پور با طرح اين پرسش كه انتظارات رهبران جنبشها و انتظارات مديران سياسي در خصوص جنبش هاي اجتماعي چيست گفت: مقامات رسمي سياسي علاقهاي به شكل گيري جريان هاي اجتماعي ندارند.
وي در تعريف جريان هاي اجتماعي با بيان اينكه جريان اجتماعي حركت دسته جمعي و انبوه به دنبال اهدافي است، اظهار داشت: اين گونه جريانات در كشورهايي مانند كشور ما كه هنوز وارد مرحله تحكيم دموكراسي نشده است بيشتر پديد ميآيد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت اضافه كرد: كشور ايران وارد مرحله تمهيد مردم سالاري شده اما هنوز وارد مرحله تحكيم دموكراسي نشده است زيرا مرحله تحكيم دموكراسي مرحلهاي است كه كشور مرتبا انتخابات آزاد برگزار ميكند و در آن وقت تازه مشكل پديده مي آيد، مانند آنچه در كشورهاي غربي شكل گرفته است.
جلايي پور با بيان اينكه جوامعي كه مرحله تمهيد را گذرانده اند اما وارد مرحله تحكيم نشدند، مشكل بيشتري دارند خاطر نشان كرد: به هر حال رهبران جنبشها علاقه دارند كه اهداف جنبش آنان تحقق پيدا كند. لذا به دنبال اين هستند كه خواسته هاي جنبش خود را به قانون و سياست تبديل كنند و مديران سياسي دقيقا عكس اين مسئله را خواهانند.
وي ادامه داد: البته در عالم واقع نه حرف مديران سياسي اتفاق ميافتد و نه انتظار رهبران جنبشها محقق ميشود.
جلايي پور در ادامه سخنانش با ياد آوري اينكه بر اساس تجربه 100 ساله ايران جنبشهاي اجتماعي به 5 حالت دچار ميشوند اظهار داشت: در حالت اول مديران سياسي مشاهده ميكنند كه جنبشي با تعداد فراواني از مردم شكل گرفته است به همين دليل آنها مصلحت انديشي كرده و مجبور ميشوند كه مطالبه آن جنبش را به رسميت بشناسند كه اين چنين جنبشي را يك جنبش موفق مي دانند.
وي جنبش تنباكو را يكي از جنبشهاي موفق در ايران دانست و گفت: اين جنبش هدف مشخصي داشت و آن را مطرح كرد و به دلايل مختلف دولت قاجار مجبور به پذيرش خواسته اين جنبش شد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در بيان دومين حالت كه براي جنبشهاي اجتماعي در ايران پديد ميآيد، گفت: در اين حالت مديران سياسي احساس ميكنند كه قدرت و پايگاه اجتماعي حامي دارند. لذا در برابر خواستههاي جنبش مي ايستند و اگر آن جنبش بيش از آن كه نبايد جلو آمد سركوبش ميكنند كه 15 خرداد از اين نمونهها است زيرا دولت احساس كرد كه ميتوانند جنبش را كنترل كند.
جلايي پور ادامه داد: جنبش قومي در ايران نيز بدين گونه بود زيرا اين جنبش يك جنبش اجتماعي به شمار ميرفت و دولت حس كرد كه ميتواند در برابر آن بايستد و ايستاد. البته جنبش كارگري حذب توده و جنبش چريكي قبل از انقلاب نيز جزء جنبشهايي بودند كه مهار و سركوب شدند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در ادامه اظهار داشت: سومين حالت كه براي جنبشهاي اجتماعي پيش مي آيد اين است كه جنبش زماني كه رخ ميدهد دولت متوجه ميشود كه اگر بخواهد با آن مقابله كند مشروعيت خود را زير سئوال ميبرد. به همين دليل اين جنبش پايان پيدا نميكند. اما سركوب نيز نميشود كه جنش اصلاحات را ميتوان از اين گونه جنبشها دانست.
وي با بيان اينكه دليل پيدايش جنبشها وجود نارضايتي است، خاطر نشان كرد: اگر جنبش كنترل نيز شوند اما نارضايتيها همچنان ادامه دارد، يعني اين جنبش درمان نشده است و فعلا به پايان جامعه رفته است. لذا وقتي جنبشي كنترل شود دو حالت اتفاق مي افتد.
جلايي پور در بيان چهارمين حالت براي جنبشهاي اجتماعي در ايران اظهار داشت: در اين حالت مديران سياسي سركوب كننده جريان متوجه ميشوند كه قسمتي از مطالبات اين جريان مناسب است. به همين دليل مطالبات آن جنبش را سازمان داده و به نام خود تمام ميكنند كه ميتوان از انقلاب سفيد به عنوان نمونهاي براي اين گونه عملكرد نام برد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ادامه داد: حالت پنجم اين است كه جنبش كنترل ميشود اما عواملي كه منجر به جنبش شده است در پايين وجود دارد كه جامعه جديد اين گونه است و با توجه به اين ويژگي خواستهها و مطالبات اين جنبش دوباره از جاي ديگري خارج ميشود. همچون جريانات اصلاحات كه سال 76 مهار شد در سال 88 بيرون زد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت همچنين تصريح كرد: در كشورهاي غربي اجازه ميدهند بر روي مسائلي كه جنبشها به آن دليل شكل گرفته است بحث شود و رسانهها آن را كنترل ميكنند.
وي با تاكيد بر اينكه در كشورهاي غربي بر روي خواسته و مطالبات جنبشها بحث ميشود، گفت: در آنجا بروكراتهاي دولت با جنبشها بحث ميكنند و مطالبات آنها بررسي ميشود به عبارت ديگر كارشناسان دولت با رهبران جنبش بحث كرده و حتي بخشي از خواسته هاي آنها را به قانون تبديل ميكنند.
جلايي پور با اشاره به اينكه ما از سياستهاي آمريكا به دلايل دشمني اين كشور يا ايران انتقاد داريم، تصريح كرد: اين كشور از نظر جنبشهاي اجتماعي تجربه فراواني دارد و اكنون شاهد حضور بيش از 100 جنبش در آن كشور و فعاليت آنها هستيم بدون آنكه مشكلي نيز به وجود آيد.
جلايي پور با اشاره به اينكه جنبشها رهبران كاريزماتيك ندارند و رهبران كاريزماتيك متعلق به انقلابها هستند خاطرنشان كرد: جنبشهاي اجتماعي رهبراني سمبليك و نمادين دارند .
جلايي پور همچنين تصريح كرد: به هر حال احزاب بايد در اين كشور حق حيات داشته و همچنين از حق اجتماعات و رسانه نيز برخوردار باشند و بايد به اين نياز پاسخ داد.
در ادامه اين مناظره محمد مهدي عبدخدايي گفت: سخنان جلايي پور خوب بود اما قشري و روبنايي به شمار ميرفت.
وي ادامه داد: جلايي پور از جنش تنباكو صحبت كرد و براي اينكه ما بدانيم اين جنبش چگونه جنبشي بود بايد يك ريشه يابي از آن انجام دهيم.
عضو جمعيت فدائيان اسلام در ادامه با بيان اينكه در فلسفه براي هر واژه مفهومي قائل هستند، تصريح كرد: به هر حال واژهها زماني كه به كار ميروند مفاهيم خاصي را بيان ميكنند و در واقع واژهها يك معني لغوي و يك معني مفهومي دارند.
عبدخدايي با اشاره به ژان ژاك رسو و آثار وي اظهار داشت: كتابهاي اين دانشمند مباني علوم مختلف قرار گرفته است و حتي يكي از كتابهايش مبناي انقلاب كبير فرانسه شده است با توجه به آن ميتوانيم اين انقلاب را ريشه يابي كنيم.
وي با اشاره به جنبش 15 خرداد و با طرح اين پرسش كه اتفاق افتاده در اين روز يك جنبش و يا شورش بوده گفت: بايد براي بررسي جنبش 15 خرداد شخصيت شاه را كالبدشكافي و مسائل پيرامون آن را بررسي كنيم.
عضو جمعيت فدائيان اسلام با تاكيد بر اينكه نبايد به جنبشها به صورت رو بنايي نگاه كنيم، تصريح كرد: بايد جنبشها را تحليل كرده و مسائل مربوط به آنها را بررسي تا بتوانيم آن جنبشها را درك كنيم.
عبدخدايي با بيان اينكه جنبشها را بايد ريشهيابي كرد و به راحتي از آنها نگذشت تصريح كرد: نبايد براي جنبشها تقسيمبندي روشنفكرانه ارائه كنيم و بايستي با نگاهي به گذشته آنها را بشناسيم.
وي ادامه داد: پرسشهايي مانند اينكه چرا جنبش تنباكو و يا انقلاب اسلامي از روحانيون برآمد بايد در جامعهشناسي كه بصورت گسترده آنرا مورد توجه قرار داده است مورد بحث قرار گيرد.
عضو جمعيت فدائيان اسلام در ادامه به تشريح جنبش تنباكو و نحوه شكلگيري آن پرداخت و گفت: اين جنبش به رهبري ميرزاي شيرازي به چه دلايلي پيروز شد و در واقع دليل اصلي پيروزي جنبش تنباكو حركت رهبر آن با عقلانيت بود اما امروز كدام عقلگرايي حاكم است.
عبدخدايي افزود: رهبران جنبش تنباكو عقل و هدف داشتند و مسائل را متوجه ميشدند.
وي درخصوص سخنان جلاييپور مبني بر اينكه جنبشهاي گسترده اجتماعي در آمريكا وجود دارد اظهار داشت: به هر حال آمريكا كثيرالملت است، به همين دليل بايد جنبشهاي گوناگوني نيز داشته باشد.
عضو جمعيت فدائيان اسلام با اشاره به جنبشي كه خاتمي بوجود آورد خاطرنشان كرد: جلاييپور نام جريان بوجود آمده توسط خاتمي را جنبش ميگذارد اما آن يك انقلاب سياسي بود.
عبدخدايي در ادامه يادآور شد: بعد از انقلاب وضعي پيش آمد كه همه ميگفتند بايد يك جمهوري فدرالي در كشور ايجاد كنيم اما نميتوان اين جمهوري را در ايران بوجود آورد، زيرا بسياري از كساني كه در ايران جزو قوميتها بودند تجزيه طلب نيز به شمار ميرفتند به همين دليل امام گفت كه بايد كشور را نگه داريم و اجازه ندهيم كه كشور تكه تكه شود.
وي همچنين به بيان بخشي از تاريخ اوايل انقلاب پرداخت و با بيان اينكه مردم به دنبال آزادي بودند تصريح كرد: جلائيپور روي كار آمدن خاتمي را جريان ناميد اما آن يك انقلاب سياسي بود.
عبدخدايي اضافه كرد: خاتمي با شعار مدني به صحنه آمد و چنان در جامعه خوب عمل كرد كه 21 ميليون راي آورد. البته آيا شرايط خاتمي براي تشكيل جامعه مدني در درون جنبش سبز حاكم است و يا شرايط فرق كرده است. اگر شرايط جامعه فرق كرده آيا امروز جنبش سبز وجود دارد و چه كساني از اين جنبش حمايت ميكنند؟.
وي با تاكيد بر اينكه مقام معظم رهبري باعث وحدت است گفت: خاتمي به بنده گفت كه اگر آقاي خامنهاي بعنوان رهبر نباشد نه تو ماني و نه من.
عضو جمعيت فدائيان اسلام با اشاره به اينكه بنده در انتخابات به احمدينژاد راي ندادم خاطرنشان كرد: به هرحال بنده در آن انتخابات احمدينژاد را انتخاب نكردم ولي به هرحال بايد مسائلي را بيان كنم.
عبدخدايي همچنين تصريح كرد: جنبشي ميتواند پيروز باشد كه با نظر تودهها مطابقت داشته باشد و زماني كه اسمش به شورش تغيير پيدا كند آنگاه است كه دولتها ميتوانند آن جنبش را سركوب كنند.
وي در ادامه در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه آيا شما معتقديد جنبش سبز نابوده شده است و نظر شما در خصوص منافق خواندن رهبران اين جنبش چيست؟ اظهار داشت: من اعتقادي به منافق بودن اين افراد ندارم به هرحال آنها مسئولان كشور بودند و نميتوان به راحتي به اين افراد تهمتهايي وارد كرد.
عضو جمعيت فدائيان اسلام ادامه داد: در جامعهاي كه مردم آماده دمكراسي نبوده و روزنامهها به افراد اتهام بزنند و افراد نيز در مناظرهها به يكديگر تهمت وارد كنند، وضع اين گونه ميشود.
در ادامه اين مناظره جلائيپور اظهار داشت: جنبشي كه در جامعه ما شكل گرفته است بر اساس مصلحتانديشي و خواستههاي مدني حركت ميكند البته اين جنبش تاكنون نه پيروز و نه سركوب شده است زيرا علامت پيروزي آن است كه 9 خواسته مطرح شده توسط موسوي محقق شود.
وي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه چرا افرادي مانند جواد لاريجاني ميگويند كه اين جنبش شكست خورده و يا تعداد كمي را در كنار خود ميبيند؟ اظهار داشت: اگر لاريجاني اين مطلب را بيان كرده است عيبي ندارد ولي ميتوان براي مشخص شدن تعداد حاميان موسوي و افراد حاضر در جنبش سبز نيم ساعت براي سخنراني به موسوي وقت داد و آنگاه مشاهده كرد كه چه جمعيتي براي سخنراني وي حاضر ميشود.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با اشاره به اينكه جنبش اجتماعي حاضر در 5 ماه گذشته تيتر يك رسانهها بوده است، تصريح كرد: در اين مدت بهترين فرهيختگان كشور دستگير و زنداني شدند.
وي همچنين از برخورد با زنان و به زندان رفتن جوانان نيز انتقاد كرد.
در ادامه اين مناظره عبد خدايي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه شرايط روحانيت در كشور امروز و قبل از انقلاب تفاوتي ندارد گفت: امروز حوزههاي ما طلبههاي خوب كمي را تربيت ميكنند كه اين خود نشاندهنده تفاوت روحانيت در اين دو زمان است.
وي در ادامه با بيان اينكه امام خميني(ره) زماني كه براي انقلاب حركت ميكرد، تريبون در اختيار داشت، خاطرنشان كرد: حركت فعلي تريبون ندارد و به همين دليل اختلافات حتي به خانواده ها نيز كشيده شد و با توجه به مسائلي كه در جامعه امروز ما وجود دارد و مقايسه آن با در گذشته ميتوان گفت كه شرايط امروز و شرايط گذشته تفاوت كرده است.
در ادامه اين مناظره جلائي پور در پاسخ پرسش يكي از دانشجويان مبني بر اينكه از كجا ميدانيد خواسته همه افراد حاضر در جنبش با خواسته موسوي يكي است اظهار داشت: جنبش اجتماعي داراي گرايشات مختلفي است همانطور كه در طول انقلاب نيز گروههاي مختلفي حضور داشتند اما تمام جنبشها، جريان اصلي دارند كه در انقلاب امام خميني جريان اصلي را رهبري ميكرد كه جريان اصلي جنبش فعلي كشور توسط موسوي، خاتمي، كروبي، هاشمي و حتي ناطقنوري رهبري ميشود.
وي اضافه كرد: بعد از گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي عدهاي به دنبال جمهوري اسلامي نيستند و قصد دارند كه حكومت اسلامي تشكيل دهند. البته موسوي، كروبي، خاتمي و هاشمي كساني هستند كه ميتوانند جريان اصلي جنبش را تحت تاثير قرار دهند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت همچنين خاطرنشان كرد: در اين مدت پنج ماه هر اقدام كنترلي ميتوانستند انجام دهند،انجام دادند اما دليل كنترل نشدن قوي بودن آن است.
در ادامه مناظره عبد خدايي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان در خصوص اينكه نظر شما راجع به دوره اول و دوم انتخابات رياست جمهوري كه باعث پيروزي مجدد احمدينژاد شد چيست؟ اظهار داشت: معتقدم كه تقلبي در انتخابات صورت نگرفته است زيرا در انتخابات هاي گذشته دوره اول كه خاتمي رئيس جمهور و مجري انتخابات نيز بود خود او مجدد انتخاب شد.
http://media.farsnews.com/Media/8711/Images/jpg/A0623/A0623488.jpg
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاري فارس مناظره محمدمهدي عبدخدايي عضو جمعيت فدائيان اسلام و حميدرضا جلايي پور عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت عصر ديروز دوشنبه به همت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران در محل اين نهاد برگزار شد.
در ابتداي اين مناظره حميد رضا جلايي پور عضو مركزيت جبهه مشاركت طي سخناني با بيان اينكه يكي از رخ دادهاي پيش و پس از انتخابات پيدايش يك جريان اجتماعي در كشور بود، اظهار داشت: اين جريان تمام ويژگي هاي يك جريان اجتماعي را دارد به همين دليل ميتوان گفت كه يك جريان اجتماعي در ايران شكل گرفته است.
وي ادامه داد: بايستي براي بررسي جريان اجتماعي موجود در كشور به پرسش هايي مانند اينكه وقتي در جوامع جريان هاي اجتماعي راه مي افتد، مديران سياسي چه ميكنند و يا نسبت جريان اجتماعي با دولت چگونه است پاسخ داد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با اشاره به اينكه در 100 سال اخير بيش از 200 جريان اجتماعي در كشور به وجود آمده است تصريح كرد: با مطالعه آن جريان ها ميتوان دريافت كه چه رابطهاي بين دولت و آنها وجود داشته است.
جلايي پور با طرح اين پرسش كه انتظارات رهبران جنبشها و انتظارات مديران سياسي در خصوص جنبش هاي اجتماعي چيست گفت: مقامات رسمي سياسي علاقهاي به شكل گيري جريان هاي اجتماعي ندارند.
وي در تعريف جريان هاي اجتماعي با بيان اينكه جريان اجتماعي حركت دسته جمعي و انبوه به دنبال اهدافي است، اظهار داشت: اين گونه جريانات در كشورهايي مانند كشور ما كه هنوز وارد مرحله تحكيم دموكراسي نشده است بيشتر پديد ميآيد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت اضافه كرد: كشور ايران وارد مرحله تمهيد مردم سالاري شده اما هنوز وارد مرحله تحكيم دموكراسي نشده است زيرا مرحله تحكيم دموكراسي مرحلهاي است كه كشور مرتبا انتخابات آزاد برگزار ميكند و در آن وقت تازه مشكل پديده مي آيد، مانند آنچه در كشورهاي غربي شكل گرفته است.
جلايي پور با بيان اينكه جوامعي كه مرحله تمهيد را گذرانده اند اما وارد مرحله تحكيم نشدند، مشكل بيشتري دارند خاطر نشان كرد: به هر حال رهبران جنبشها علاقه دارند كه اهداف جنبش آنان تحقق پيدا كند. لذا به دنبال اين هستند كه خواسته هاي جنبش خود را به قانون و سياست تبديل كنند و مديران سياسي دقيقا عكس اين مسئله را خواهانند.
وي ادامه داد: البته در عالم واقع نه حرف مديران سياسي اتفاق ميافتد و نه انتظار رهبران جنبشها محقق ميشود.
جلايي پور در ادامه سخنانش با ياد آوري اينكه بر اساس تجربه 100 ساله ايران جنبشهاي اجتماعي به 5 حالت دچار ميشوند اظهار داشت: در حالت اول مديران سياسي مشاهده ميكنند كه جنبشي با تعداد فراواني از مردم شكل گرفته است به همين دليل آنها مصلحت انديشي كرده و مجبور ميشوند كه مطالبه آن جنبش را به رسميت بشناسند كه اين چنين جنبشي را يك جنبش موفق مي دانند.
وي جنبش تنباكو را يكي از جنبشهاي موفق در ايران دانست و گفت: اين جنبش هدف مشخصي داشت و آن را مطرح كرد و به دلايل مختلف دولت قاجار مجبور به پذيرش خواسته اين جنبش شد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در بيان دومين حالت كه براي جنبشهاي اجتماعي در ايران پديد ميآيد، گفت: در اين حالت مديران سياسي احساس ميكنند كه قدرت و پايگاه اجتماعي حامي دارند. لذا در برابر خواستههاي جنبش مي ايستند و اگر آن جنبش بيش از آن كه نبايد جلو آمد سركوبش ميكنند كه 15 خرداد از اين نمونهها است زيرا دولت احساس كرد كه ميتوانند جنبش را كنترل كند.
جلايي پور ادامه داد: جنبش قومي در ايران نيز بدين گونه بود زيرا اين جنبش يك جنبش اجتماعي به شمار ميرفت و دولت حس كرد كه ميتواند در برابر آن بايستد و ايستاد. البته جنبش كارگري حذب توده و جنبش چريكي قبل از انقلاب نيز جزء جنبشهايي بودند كه مهار و سركوب شدند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در ادامه اظهار داشت: سومين حالت كه براي جنبشهاي اجتماعي پيش مي آيد اين است كه جنبش زماني كه رخ ميدهد دولت متوجه ميشود كه اگر بخواهد با آن مقابله كند مشروعيت خود را زير سئوال ميبرد. به همين دليل اين جنبش پايان پيدا نميكند. اما سركوب نيز نميشود كه جنش اصلاحات را ميتوان از اين گونه جنبشها دانست.
وي با بيان اينكه دليل پيدايش جنبشها وجود نارضايتي است، خاطر نشان كرد: اگر جنبش كنترل نيز شوند اما نارضايتيها همچنان ادامه دارد، يعني اين جنبش درمان نشده است و فعلا به پايان جامعه رفته است. لذا وقتي جنبشي كنترل شود دو حالت اتفاق مي افتد.
جلايي پور در بيان چهارمين حالت براي جنبشهاي اجتماعي در ايران اظهار داشت: در اين حالت مديران سياسي سركوب كننده جريان متوجه ميشوند كه قسمتي از مطالبات اين جريان مناسب است. به همين دليل مطالبات آن جنبش را سازمان داده و به نام خود تمام ميكنند كه ميتوان از انقلاب سفيد به عنوان نمونهاي براي اين گونه عملكرد نام برد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ادامه داد: حالت پنجم اين است كه جنبش كنترل ميشود اما عواملي كه منجر به جنبش شده است در پايين وجود دارد كه جامعه جديد اين گونه است و با توجه به اين ويژگي خواستهها و مطالبات اين جنبش دوباره از جاي ديگري خارج ميشود. همچون جريانات اصلاحات كه سال 76 مهار شد در سال 88 بيرون زد.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت همچنين تصريح كرد: در كشورهاي غربي اجازه ميدهند بر روي مسائلي كه جنبشها به آن دليل شكل گرفته است بحث شود و رسانهها آن را كنترل ميكنند.
وي با تاكيد بر اينكه در كشورهاي غربي بر روي خواسته و مطالبات جنبشها بحث ميشود، گفت: در آنجا بروكراتهاي دولت با جنبشها بحث ميكنند و مطالبات آنها بررسي ميشود به عبارت ديگر كارشناسان دولت با رهبران جنبش بحث كرده و حتي بخشي از خواسته هاي آنها را به قانون تبديل ميكنند.
جلايي پور با اشاره به اينكه ما از سياستهاي آمريكا به دلايل دشمني اين كشور يا ايران انتقاد داريم، تصريح كرد: اين كشور از نظر جنبشهاي اجتماعي تجربه فراواني دارد و اكنون شاهد حضور بيش از 100 جنبش در آن كشور و فعاليت آنها هستيم بدون آنكه مشكلي نيز به وجود آيد.
جلايي پور با اشاره به اينكه جنبشها رهبران كاريزماتيك ندارند و رهبران كاريزماتيك متعلق به انقلابها هستند خاطرنشان كرد: جنبشهاي اجتماعي رهبراني سمبليك و نمادين دارند .
جلايي پور همچنين تصريح كرد: به هر حال احزاب بايد در اين كشور حق حيات داشته و همچنين از حق اجتماعات و رسانه نيز برخوردار باشند و بايد به اين نياز پاسخ داد.
در ادامه اين مناظره محمد مهدي عبدخدايي گفت: سخنان جلايي پور خوب بود اما قشري و روبنايي به شمار ميرفت.
وي ادامه داد: جلايي پور از جنش تنباكو صحبت كرد و براي اينكه ما بدانيم اين جنبش چگونه جنبشي بود بايد يك ريشه يابي از آن انجام دهيم.
عضو جمعيت فدائيان اسلام در ادامه با بيان اينكه در فلسفه براي هر واژه مفهومي قائل هستند، تصريح كرد: به هر حال واژهها زماني كه به كار ميروند مفاهيم خاصي را بيان ميكنند و در واقع واژهها يك معني لغوي و يك معني مفهومي دارند.
عبدخدايي با اشاره به ژان ژاك رسو و آثار وي اظهار داشت: كتابهاي اين دانشمند مباني علوم مختلف قرار گرفته است و حتي يكي از كتابهايش مبناي انقلاب كبير فرانسه شده است با توجه به آن ميتوانيم اين انقلاب را ريشه يابي كنيم.
وي با اشاره به جنبش 15 خرداد و با طرح اين پرسش كه اتفاق افتاده در اين روز يك جنبش و يا شورش بوده گفت: بايد براي بررسي جنبش 15 خرداد شخصيت شاه را كالبدشكافي و مسائل پيرامون آن را بررسي كنيم.
عضو جمعيت فدائيان اسلام با تاكيد بر اينكه نبايد به جنبشها به صورت رو بنايي نگاه كنيم، تصريح كرد: بايد جنبشها را تحليل كرده و مسائل مربوط به آنها را بررسي تا بتوانيم آن جنبشها را درك كنيم.
عبدخدايي با بيان اينكه جنبشها را بايد ريشهيابي كرد و به راحتي از آنها نگذشت تصريح كرد: نبايد براي جنبشها تقسيمبندي روشنفكرانه ارائه كنيم و بايستي با نگاهي به گذشته آنها را بشناسيم.
وي ادامه داد: پرسشهايي مانند اينكه چرا جنبش تنباكو و يا انقلاب اسلامي از روحانيون برآمد بايد در جامعهشناسي كه بصورت گسترده آنرا مورد توجه قرار داده است مورد بحث قرار گيرد.
عضو جمعيت فدائيان اسلام در ادامه به تشريح جنبش تنباكو و نحوه شكلگيري آن پرداخت و گفت: اين جنبش به رهبري ميرزاي شيرازي به چه دلايلي پيروز شد و در واقع دليل اصلي پيروزي جنبش تنباكو حركت رهبر آن با عقلانيت بود اما امروز كدام عقلگرايي حاكم است.
عبدخدايي افزود: رهبران جنبش تنباكو عقل و هدف داشتند و مسائل را متوجه ميشدند.
وي درخصوص سخنان جلاييپور مبني بر اينكه جنبشهاي گسترده اجتماعي در آمريكا وجود دارد اظهار داشت: به هر حال آمريكا كثيرالملت است، به همين دليل بايد جنبشهاي گوناگوني نيز داشته باشد.
عضو جمعيت فدائيان اسلام با اشاره به جنبشي كه خاتمي بوجود آورد خاطرنشان كرد: جلاييپور نام جريان بوجود آمده توسط خاتمي را جنبش ميگذارد اما آن يك انقلاب سياسي بود.
عبدخدايي در ادامه يادآور شد: بعد از انقلاب وضعي پيش آمد كه همه ميگفتند بايد يك جمهوري فدرالي در كشور ايجاد كنيم اما نميتوان اين جمهوري را در ايران بوجود آورد، زيرا بسياري از كساني كه در ايران جزو قوميتها بودند تجزيه طلب نيز به شمار ميرفتند به همين دليل امام گفت كه بايد كشور را نگه داريم و اجازه ندهيم كه كشور تكه تكه شود.
وي همچنين به بيان بخشي از تاريخ اوايل انقلاب پرداخت و با بيان اينكه مردم به دنبال آزادي بودند تصريح كرد: جلائيپور روي كار آمدن خاتمي را جريان ناميد اما آن يك انقلاب سياسي بود.
عبدخدايي اضافه كرد: خاتمي با شعار مدني به صحنه آمد و چنان در جامعه خوب عمل كرد كه 21 ميليون راي آورد. البته آيا شرايط خاتمي براي تشكيل جامعه مدني در درون جنبش سبز حاكم است و يا شرايط فرق كرده است. اگر شرايط جامعه فرق كرده آيا امروز جنبش سبز وجود دارد و چه كساني از اين جنبش حمايت ميكنند؟.
وي با تاكيد بر اينكه مقام معظم رهبري باعث وحدت است گفت: خاتمي به بنده گفت كه اگر آقاي خامنهاي بعنوان رهبر نباشد نه تو ماني و نه من.
عضو جمعيت فدائيان اسلام با اشاره به اينكه بنده در انتخابات به احمدينژاد راي ندادم خاطرنشان كرد: به هرحال بنده در آن انتخابات احمدينژاد را انتخاب نكردم ولي به هرحال بايد مسائلي را بيان كنم.
عبدخدايي همچنين تصريح كرد: جنبشي ميتواند پيروز باشد كه با نظر تودهها مطابقت داشته باشد و زماني كه اسمش به شورش تغيير پيدا كند آنگاه است كه دولتها ميتوانند آن جنبش را سركوب كنند.
وي در ادامه در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه آيا شما معتقديد جنبش سبز نابوده شده است و نظر شما در خصوص منافق خواندن رهبران اين جنبش چيست؟ اظهار داشت: من اعتقادي به منافق بودن اين افراد ندارم به هرحال آنها مسئولان كشور بودند و نميتوان به راحتي به اين افراد تهمتهايي وارد كرد.
عضو جمعيت فدائيان اسلام ادامه داد: در جامعهاي كه مردم آماده دمكراسي نبوده و روزنامهها به افراد اتهام بزنند و افراد نيز در مناظرهها به يكديگر تهمت وارد كنند، وضع اين گونه ميشود.
در ادامه اين مناظره جلائيپور اظهار داشت: جنبشي كه در جامعه ما شكل گرفته است بر اساس مصلحتانديشي و خواستههاي مدني حركت ميكند البته اين جنبش تاكنون نه پيروز و نه سركوب شده است زيرا علامت پيروزي آن است كه 9 خواسته مطرح شده توسط موسوي محقق شود.
وي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه چرا افرادي مانند جواد لاريجاني ميگويند كه اين جنبش شكست خورده و يا تعداد كمي را در كنار خود ميبيند؟ اظهار داشت: اگر لاريجاني اين مطلب را بيان كرده است عيبي ندارد ولي ميتوان براي مشخص شدن تعداد حاميان موسوي و افراد حاضر در جنبش سبز نيم ساعت براي سخنراني به موسوي وقت داد و آنگاه مشاهده كرد كه چه جمعيتي براي سخنراني وي حاضر ميشود.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت با اشاره به اينكه جنبش اجتماعي حاضر در 5 ماه گذشته تيتر يك رسانهها بوده است، تصريح كرد: در اين مدت بهترين فرهيختگان كشور دستگير و زنداني شدند.
وي همچنين از برخورد با زنان و به زندان رفتن جوانان نيز انتقاد كرد.
در ادامه اين مناظره عبد خدايي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان مبني بر اينكه شرايط روحانيت در كشور امروز و قبل از انقلاب تفاوتي ندارد گفت: امروز حوزههاي ما طلبههاي خوب كمي را تربيت ميكنند كه اين خود نشاندهنده تفاوت روحانيت در اين دو زمان است.
وي در ادامه با بيان اينكه امام خميني(ره) زماني كه براي انقلاب حركت ميكرد، تريبون در اختيار داشت، خاطرنشان كرد: حركت فعلي تريبون ندارد و به همين دليل اختلافات حتي به خانواده ها نيز كشيده شد و با توجه به مسائلي كه در جامعه امروز ما وجود دارد و مقايسه آن با در گذشته ميتوان گفت كه شرايط امروز و شرايط گذشته تفاوت كرده است.
در ادامه اين مناظره جلائي پور در پاسخ پرسش يكي از دانشجويان مبني بر اينكه از كجا ميدانيد خواسته همه افراد حاضر در جنبش با خواسته موسوي يكي است اظهار داشت: جنبش اجتماعي داراي گرايشات مختلفي است همانطور كه در طول انقلاب نيز گروههاي مختلفي حضور داشتند اما تمام جنبشها، جريان اصلي دارند كه در انقلاب امام خميني جريان اصلي را رهبري ميكرد كه جريان اصلي جنبش فعلي كشور توسط موسوي، خاتمي، كروبي، هاشمي و حتي ناطقنوري رهبري ميشود.
وي اضافه كرد: بعد از گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي عدهاي به دنبال جمهوري اسلامي نيستند و قصد دارند كه حكومت اسلامي تشكيل دهند. البته موسوي، كروبي، خاتمي و هاشمي كساني هستند كه ميتوانند جريان اصلي جنبش را تحت تاثير قرار دهند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت همچنين خاطرنشان كرد: در اين مدت پنج ماه هر اقدام كنترلي ميتوانستند انجام دهند،انجام دادند اما دليل كنترل نشدن قوي بودن آن است.
در ادامه مناظره عبد خدايي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان در خصوص اينكه نظر شما راجع به دوره اول و دوم انتخابات رياست جمهوري كه باعث پيروزي مجدد احمدينژاد شد چيست؟ اظهار داشت: معتقدم كه تقلبي در انتخابات صورت نگرفته است زيرا در انتخابات هاي گذشته دوره اول كه خاتمي رئيس جمهور و مجري انتخابات نيز بود خود او مجدد انتخاب شد.