ریپورتر
16th November 2009, 10:05 PM
به نظر شما، ماشينهاي تونلسازي امروزي چگونه عمل ميکنند؟
TBMها و رودهدرها ميبايست با مهارت هرچه بيشتر، تمام طول تونل را در شرايط زمينشناسي سخت و متغير حفر کرده و همواره شيب و خط تراز طراحي شده را کنترل نمايند.
اين عمليات يک روند پيچيده را شامل ميشود که ابتداي آن به صورت طراحي ذهني قبل از حفر چاه دسترسي و پايان آن برگزاري مراسم افتتاحيه است. بين اين دو مرحله، فعاليتهاي عمدهاي نظير لولهکشي، برق کاري، نگهداري و عمليات مساحي و نقشهبرداري زيرزميني انجام ميشود.
امروزه با وجود سيستمهاي راهنماي حفاري، استفاده از تيم نقشهبردار، کار بيهودهاي تلقي ميشود. اين ابزار راهنما طي چند سال گذشته، استفاده از ترازيابهاي قديمي را در انجام عمليات نقشهبرداري زيرزميني، به شدت کاهش داده است.
انجام عمليات نقشهبرداري توسط نقشهبرداران قديمي و با استفاده از ترازيابهاي بسيار ابتدايي و نوارهاي اندازهگيري در نواحي کوهستاني و در زيرتودههاي عظيم سنگهاي سخت با مشقت زيادي همراه بوده است. بدون شک، استفاده از سيستمهاي راهنماي پيشرفته کنوني، نقش پررنگي در کارآيي عمليات نقشهبرداري و دسترسي راحت به اطلاعات درست و منطقي خواهد داشت.
اين ابزار شامل GPS به منظور آمادهسازي پروژههاي زيرسطحي، دستگاههاي جهتيابي ژيروسکوپي براي تعيين دقيق جهت و فاصلهسنجهاي حيرتانگيز مجهز به اشعه نوراني ميباشند. سيستمهاي راهنماي الکترونيکي نيز به عنوان فنآوري برتر، ادامه عمليات نقشهبرداري را بسيار آسان کرده است. اين سيستمها در انواع PPS، TACS، VMT و ZED ميباشند که نمايش دقيق و بدون وقفه موقعيت دستگاه حفار را نسبت به شيب و مسير طراحي شده ميسر ميسازد. تکنولوژي به کار گرفته شده در تمام اين تجهيزات مشابه است.
در ترازيابهاي ابتدايي، از مقياس درجهبندي متاليکي به منظور نمايش زواياي اندازهگيري شده، استفاده مي?شده است. نقشهبرداران نيز از يک عدسي محدب براي قرائت صحيح استفاده ميکردند. اندازهگيري فواصل نيز توسط نوارهاي فلزي و به صورت دستي به وسيله يک نفر از پرسنلين انجام ميشد. البته خطاي زيادي به دليل وجود تغييرات ناشي از درجه حرارت در اين روش وجود دارد.
دستگاههاي تئودوليت جديد که وارد بازار شده است، با روش الکترونيکي و با دقت بسيار بالا، اندازهگيري زوايا و فواصل را انجام ميدهند.
تغييرات مکانيکي جزيي در ساخت اين وسيله و نيز تاثير فشار اتمسفري بر روي اندازهگيري فواصل، به طور خودکار تصحيح شده است.
سيستم راهنماي جديد، توانايي جستجوي هدف و قراول روي خودکار (اتوماتيکي) بر مرکز هدف را داشته و زاويه قراول روي و فاصله دستگاه حفار تا هدف را به طور دقيق قرائت ميکند. اين خصوصيت، دستگاه جديد را به عنوان يک سيستم راهنماي جديد با قابليت کاربري اتوماتيک و امکان کنترل از راه دور با کامپيوتر، جهت نصب در ماشينهاي تونلسازي در جهان مطرح کرده است. در حال حاضر، يک اپراتور ميتواند به کمک اين سيستم هوشمند، از طريق يک نمايشگر، موقعيت دقيق ماشين حفار را با توجه به شيب و مسير طراحي شده مشاهده نمايد.
http://ngdir.ir/Data_SD/GeoportalInfo/Subjects/Pics/56533_1.jpg
TBMها و رودهدرها ميبايست با مهارت هرچه بيشتر، تمام طول تونل را در شرايط زمينشناسي سخت و متغير حفر کرده و همواره شيب و خط تراز طراحي شده را کنترل نمايند.
اين عمليات يک روند پيچيده را شامل ميشود که ابتداي آن به صورت طراحي ذهني قبل از حفر چاه دسترسي و پايان آن برگزاري مراسم افتتاحيه است. بين اين دو مرحله، فعاليتهاي عمدهاي نظير لولهکشي، برق کاري، نگهداري و عمليات مساحي و نقشهبرداري زيرزميني انجام ميشود.
امروزه با وجود سيستمهاي راهنماي حفاري، استفاده از تيم نقشهبردار، کار بيهودهاي تلقي ميشود. اين ابزار راهنما طي چند سال گذشته، استفاده از ترازيابهاي قديمي را در انجام عمليات نقشهبرداري زيرزميني، به شدت کاهش داده است.
انجام عمليات نقشهبرداري توسط نقشهبرداران قديمي و با استفاده از ترازيابهاي بسيار ابتدايي و نوارهاي اندازهگيري در نواحي کوهستاني و در زيرتودههاي عظيم سنگهاي سخت با مشقت زيادي همراه بوده است. بدون شک، استفاده از سيستمهاي راهنماي پيشرفته کنوني، نقش پررنگي در کارآيي عمليات نقشهبرداري و دسترسي راحت به اطلاعات درست و منطقي خواهد داشت.
اين ابزار شامل GPS به منظور آمادهسازي پروژههاي زيرسطحي، دستگاههاي جهتيابي ژيروسکوپي براي تعيين دقيق جهت و فاصلهسنجهاي حيرتانگيز مجهز به اشعه نوراني ميباشند. سيستمهاي راهنماي الکترونيکي نيز به عنوان فنآوري برتر، ادامه عمليات نقشهبرداري را بسيار آسان کرده است. اين سيستمها در انواع PPS، TACS، VMT و ZED ميباشند که نمايش دقيق و بدون وقفه موقعيت دستگاه حفار را نسبت به شيب و مسير طراحي شده ميسر ميسازد. تکنولوژي به کار گرفته شده در تمام اين تجهيزات مشابه است.
در ترازيابهاي ابتدايي، از مقياس درجهبندي متاليکي به منظور نمايش زواياي اندازهگيري شده، استفاده مي?شده است. نقشهبرداران نيز از يک عدسي محدب براي قرائت صحيح استفاده ميکردند. اندازهگيري فواصل نيز توسط نوارهاي فلزي و به صورت دستي به وسيله يک نفر از پرسنلين انجام ميشد. البته خطاي زيادي به دليل وجود تغييرات ناشي از درجه حرارت در اين روش وجود دارد.
دستگاههاي تئودوليت جديد که وارد بازار شده است، با روش الکترونيکي و با دقت بسيار بالا، اندازهگيري زوايا و فواصل را انجام ميدهند.
تغييرات مکانيکي جزيي در ساخت اين وسيله و نيز تاثير فشار اتمسفري بر روي اندازهگيري فواصل، به طور خودکار تصحيح شده است.
سيستم راهنماي جديد، توانايي جستجوي هدف و قراول روي خودکار (اتوماتيکي) بر مرکز هدف را داشته و زاويه قراول روي و فاصله دستگاه حفار تا هدف را به طور دقيق قرائت ميکند. اين خصوصيت، دستگاه جديد را به عنوان يک سيستم راهنماي جديد با قابليت کاربري اتوماتيک و امکان کنترل از راه دور با کامپيوتر، جهت نصب در ماشينهاي تونلسازي در جهان مطرح کرده است. در حال حاضر، يک اپراتور ميتواند به کمک اين سيستم هوشمند، از طريق يک نمايشگر، موقعيت دقيق ماشين حفار را با توجه به شيب و مسير طراحي شده مشاهده نمايد.
http://ngdir.ir/Data_SD/GeoportalInfo/Subjects/Pics/56533_1.jpg