Victor007
15th November 2009, 02:16 PM
خبرگزاري فارس: حميدرضا حاجيبابايي شصت و چهارمين وزير آموزش و پرورش از سال 1300 و يازدهمين وزير آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامي ايران است.
http://media.farsnews.com/Media/8808/Images/jpg/A0763/A0763165.jpg
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، حميدرضا حاجيبابايي امروز با رأي اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به عنوان يازدهمين وزير آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامي ايران انتخاب شد.
* وزراي آموزش و پرورش بعد از انقلاب
بعد از انقلاب اسلامي ايران تاكنون 10 نفر در رأس وزارتخانه عظيم آموزش و پررش قرار گرفتند كه نخستين آنها، غلامحسين شكوهي بود.
شكوهي به جز وزارت آموزش و پرورش، 60 سال تدريس، تحقيق و ارشاد فرزندان اين كشور را در كارنامه خود داشت. وي در مهر 1323 خدمات آموزشي خود را با سمت آموزگار دبستانهاي بيرجند آغاز كرد و داراي مدرك دكتراي علوم تربيتي بود.
شهيد محمدعلي رجايي دومين وزير آموزش و پرورش بعد از انقلاب در سال 1335 به دانشسراي عالي رفت و به سال 1338 دوره ليسانس خود را در رشته رياضي به پايان برد و به سمت دبير رياضي به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ترتيب در شهرستانهاي خوانسار، قزوين و تهران به تدريس مشغول شد.
وي در سال 1358، مسئوليت وزارت آموزش وپرورش را بر عهده گرفت و در زمان وزارت خود موفق به دولتي كردن كليه مدارس شد.
شهيد محمدجواد باهنر داراي فوق ليسانس علوم تربيتي و دكتراي الهيات از دانشگاه تهران بود كه در كابينه محمدعلي رجايي به سمت وزير آموزش و پرورش منصوب شد.
علياكبر پرورش بعد از شهادت محمدجواد باهنر درست همزمان با دفاع مقدس به عنوان وزير آموزش و پرورش معرفي شد و سيدكاظم اكرمي نيز داراي دكتراي برنامه درسي بوده و وي نيز وزير آموزش و پرورش دوران دفاع مقدس است.
ششمين وزير آموزش و پرورش بود و بعد از او محمدعلي نجفي بود كه داراي دكتراي رياضي است و حدود 9 سال به عنوان وزير آموزش و پرورش فعاليت كرد .
حسين مظفر، وزير هفتم آموزش و پرورش داراي ليسانس فقه و مباني حقوق اسلامي و فوق ليسانس مديريت است و بعد از وي نيز مرتضي حاجي با تحصيلات كارشناسي رياضيات و كارشناسي ارشد مديريت دولتي در رأس وزارت آموزش و پرورش فعاليت كرد.
نهمين وزير آموزش و پرورش، محمود فرشيدي بود كه داراي كارشناسي ارشد مهندسي شيمي بود و بعد از حدود 2 سال فعاليت از پست وزارت آموزش و پرورش استعفا داد.
دهمين وزير آموزش و پرورش، عليرضا علياحمدي جشفقاني، عضو هيئت علمي دانشگاه با مرتبه دانشيار پايه 20، داراي مدرك دكتراي تخصصي مديريت (گرايش تحقيق در عمليات) دانشگاه تربيت مدرس، كارشناسي ارشد مهندسي صنايع دانشگاه تربيت مدرس، كارشناسي مهندسي متالوژي دانشگاه علم و صنعت و ديپلم رياضي_ فيزيك و فني بود كه وزير شد.
مطالعه زندگينامه تمام وزراي بعد از انقلاب آموزش و پرورش نشان ميدهد كه تمام وزراي اين وزارتخانه به جز علياحمدي، آموزش و پرورشي بودند هرچند اگر سالها از وزارت آموزش و پرورش دور بودند.
* يازدهمين وزير آموزش و پرورش
حميدرضا حاجي بابايي، متولد 1338 همدان و داراي تحصيلات ديپلم تجربي در سال 1356 از دبيرستان شريعتي همدان، فوق ديپلم تجربي(دبيري) در سال 1358 از دانشسراي راهنمايي تحصيلي همدان، ليسانس دبيري الهيات و معارف اسلامي در سال 1367 از دانشگاه تهران، فوق ليسانس الهيات و معارف اسلامي گرايش علوم قرآني و حديث از دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج سال 1372 ـ 1370 و دكتراي الهيات و معارف اسلامي گرايش علوم قرآني و حديث دوره عالي تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي تهران سال 1377ـ 1374 است.
حاجيبابايي، عضو هيئت علمي دانشگاه بوعلي سينا و مدرس نمونه كشوري سال 1375ـ 1374 بود؛ همچنين 2 جلد كتاب با عناوين «رشد از ديدگاه قرآن و روانشناسان» و «نقد و بررسي تاريخ تفسير قرآن به قرآن» تأليف كرده كه در شرف چاپ است و داراي چندين مقاله در مسائل مختلف تخصصي است.
حاجيبابايي داراي سوابق اجرايي متعدد شامل دبير مقطع راهنمايي در رزن سال 1359ـ 1358، مدير دبيرستان در رزن 1360ـ 1359، معاون آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد 1360 به مدت 2 ماه، رئيس آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد به مدت حدود 2 سال 1362 ـ 1360، رئيس آموزش و پرورش شهرستان كبودرآهنگ به مدت حدود 2 سال 1364 ـ 1362، تحصيل در دانشگاه تهران و تدريس در شهرستان كرج 1367ـ 1364، تدريس در دبيرستانهاي شهرستان همدان در سال 1370، رئيس آموزش و پرورش شهرستان همدان 1372ـ 1370، تحصيل در دانشگاه مقطع كارشناسي ارشد و همزمان تدريس در مراكز تربيت معلم در مقطع كارداني و دوره عالي ضمن خدمت فرهنگيان (كارشناسي) و دانشگاه آزاد اسلامي 1374_ 1372 و تحصيل در دوره دكتري و همزمان تدريس در مراكز تربيت معلم و دوره عالي ضمن خدمت فرهنگيان و دانشگاه آزاد اسلامي 1375 ـ 1374 است.
وي همچنين نمايندگي مردم شهرستان همدان در مجلس شوراي اسلامي در ادوار پنجم، ششم، هفتم و هشتم را بر عهده داشته و 4 دوره عضو هيئت رئيسه و رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس 1388 ـ 1375، عضو هيئترئيسه مجلس در دورههاي هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي، نايبرئيس كميسيون محاسبات و بودجه و امور مالي مجلس (دوره پنجم)، عضويت در كميسيون تلفيق سنوات مختلف و نيز عضو هيئترئيسه كميسيون تلفيق، عضو كميسيون تلفيق برنامه چهارم توسعه اقتصادي ـ اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي دورههاي ششم، هفتم و هشتم (چند ماه عضو كميسيون اصل 90 قانون اساسي) و عضو هيئت امناي دانشگاه بوعلي سينا بوده است.
* برنامههاي عملياتي حاجيبابايي براي تحقق اهداف و راهبردها
تعميق و توسعه تربيت ديني، بازنگري در محتواي كتب درسي در راستاي ارتقاي سطح علمي، آگاهيهاي عمومي، توانمنديهاي اخلاقي و اجتماعي دانشآموزان، ايجاد فضاي خلاقيت، نوآوري، شكوفايي و آفرينشهاي علمي ـ ادبي و هنري با هدف تقويت روحيه اعتماد به نفس در دانشآموزان، پرورش و ارتقاي مهارتهاي ادراكي، كلامي، اجتماعي و تلفيق و هماهنگي فعاليتهاي پرورشي درون و برون مدرسهاي با نگاه تربيتپژوهي به منظور آمادهسازي دانشآموزان در ايفاي مسئوليتها، تكاليف و استيفاي حقوق اجتماعي، جهت دادن به مواد درسي و برنامههاي پرورشي در راستاي تعالي علمي و رشد فضيلتهاي اخلاقي براي تسري و تعميق روحيه همكاري، قانونمداري، مشاركتجوئي و نيز افزايش اميد به آينده و زندگي سعادتمند و با نشاط، تصويب نهايي فلسفه راهبردي تعليم و تربيت سند ملي آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه در توسعه كمي و كيفي آموزش و پرورش و جذب نيروي انساني با تأكيد بر توانمنديهاي اخلاقي، آموزههاي ديني، مهارتهاي حرفهاي و صلاحيتهاي علمي از طريق نخبهگزيني و ساماندهي مراكز تربيت معلم با تكيه بر دستاوردهاي نوين علمي و آموزشي از جمله برنامههاي عملياتي حميدرضا حاجيبابايي براي تحقق اهداف و راهبردهاي دستگاه عظيم آموزش و پرورش ست.
از برنامههاي ديگر حاجيبابايي براي اداره وزارت آموزش و پرورش ميتوان به فراهم كردن تسهيلات و شرايط لازم براي ارتقاي سطح علمي معلمان، تلاش مستمر به منظور استفاده از قابليتهاي درون و برون سازماني در جهت ارتقا و بهبود وضعيت معيشتي فرهنگيان، حمايت از نخبگان علمي، فرهنگي و اعطاي تسهيلات ويژه به معلمان خلاق و نوآور، تلاش پيگير در جهت ساماندهي اعتبارات و تخصيص بهينه امكانات، تجهيزات و نيروي انساني با اولويت مناطق محروم، توجه ويژه به امر آموزش بزرگسالان، تحت پوشش قرار دادن تمام كودكان واجبالتعليم در مناطق محروم، مرزي و عشايري به ويژه كودكان با نيازهاي ويژه (استثنايي)، فراهمسازي بيشتر بسترهاي قانوني براي نقشآفريني هدفمند خانوادهها در به ثمر رساندن اهداف آموزش و پرورش و ارتقاي نقش شوراهاي آموزش و پرورش با هدف بهرهگيري بيشتر از امكانات منطقهاي اشاره كرد.
همچنين ايجاد بستر مناسب براي اجرايي شدن قوانين و مقررات توسعه مشاركتهاي مردمي در آموزش و پرورش، اصلاح ساختار تشكيلات، مديريت و ساماندهي نيروي انساني در راستاي پيشبرد اهداف عالي آموزش و پرورش، نوآوري در تدوين برنامههاي درسي، كاهش حجم و افزايش كيفيت آموزش متناسب با نياز كشور و بهرهگيري از روشهاي نوين ياددهي ـ يادگيري، برنامهريزي توسعهاي جهت بهبود كيفيت و ارتقاي سطح مهارت و كارآمدي آموزشهاي فني و حرفهاي همگام با فناوريهاي نوين و هماهنگ با بازار كار، برنامهريزي جهت مشاركت بخش غير دولتي در واگذاري آموزشهاي فني و حرفهاي در راستاي تعامل با كارخانجات و مراكز صنعتي با هدف راهاندازي هنرستانهاي مهارتمحور و كارآفرين، برنامهريزي جامع جهت تجهيز مدارس به فناوري اطلاعات و گسترش سيستمهاي آموزشي هوشمند به منظور بهرهگيري از روشهاي نوين آموزشي از برنامههاي عملياتي ديگر حاجيبابايي براي تحقق اهداف و راهبردهاي وزارت آموزش و پرورش است.
همچنين از برنامههاي ديگر حاجيبابايي براي تحقق اهداف و راهبردهاي آموزش و پرورش ميتوان به تلاش در جهت رشد اعتبارات سرانه واحدهاي آموزشي و هدفمندسازي آنها، ايجاد و توسعه كارآمد هستههاي مشاوره تربيتي و تحصيلي، بهرهگيري از توانمندي نهادهاي فرهنگي، علمي و تربيتي در جهت غنيسازي اوقات فراغت دانشآموزان، تقويت معاونت پرورشي در جهت رشد فضيلتهاي اخلاقي و باورهاي ديني بر پايه همافزايي علم و دين، اهتمام ويژه به برگزاري و هدفمندسازي مسابقات فرهنگي ـ هنري و المپيادهاي علمي ـ ورزشي در سطوح ملي و بينالمللي، فراهم ساختن امكانات پژوهشي جهت شكوفايي استعدادهاي دانشآموزان از طريق ساماندهي و تقويت پژوهشسراها و بالا بردن روح پژوهش در سيستم آموزشي كشور، توجه ويژه به ورزش مدارس و نهادينه كردن تربيتبدني به عنوان يك فرهنگ عمومي، ارتقاي سطح بهداشت و توجه خاص به افزايش آگاهيهاي بهداشتي فردي و اجتماعي، طراحي نظام جامع نظارت و ارزيابي مبتني بر تحقق اهداف آموزش و پرورش و ساماندهي فضاهاي آموزشي اشاره كرد.
* چشمان منتظر به عملكرد وزير جديد آموزش و پرورش
حميدرضا حاجيبابايي معتقد است كه دولت با حمايت مجلس و در چارچوب رهنمودهاي مقام معظم رهبري ميتواند اهداف بلند آموزش و پرورش را محقق ساخته و بر اين اساس خود را ملزم ميداند تا همواره در كنار نمايندگان مجلس، مجري قانون و خدمتگزار نظام تعليم و تربيت اسلامي باشد.
وي خود را ملزم ميداند كه براي تحقق اهداف و برنامههاي ارائه شده خود در قالب برنامهاي با همكاري متقابل ميان دولت و مجلس، فرهيختگان فرهنگي، انديشمندان و قاطبه مردم فرهنگ دوست تأكيد كرده و با بكارگيري همكاراني صالح، كاردان، توانا، ولايتمدار و مردمدار از فكر و خرد جمعي صاحبنظران و خيرخواهان براي اصلاح و به سامان كردن امور بهره گيرد.
http://media.farsnews.com/Media/8808/Images/jpg/A0763/A0763165.jpg
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، حميدرضا حاجيبابايي امروز با رأي اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به عنوان يازدهمين وزير آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامي ايران انتخاب شد.
* وزراي آموزش و پرورش بعد از انقلاب
بعد از انقلاب اسلامي ايران تاكنون 10 نفر در رأس وزارتخانه عظيم آموزش و پررش قرار گرفتند كه نخستين آنها، غلامحسين شكوهي بود.
شكوهي به جز وزارت آموزش و پرورش، 60 سال تدريس، تحقيق و ارشاد فرزندان اين كشور را در كارنامه خود داشت. وي در مهر 1323 خدمات آموزشي خود را با سمت آموزگار دبستانهاي بيرجند آغاز كرد و داراي مدرك دكتراي علوم تربيتي بود.
شهيد محمدعلي رجايي دومين وزير آموزش و پرورش بعد از انقلاب در سال 1335 به دانشسراي عالي رفت و به سال 1338 دوره ليسانس خود را در رشته رياضي به پايان برد و به سمت دبير رياضي به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ترتيب در شهرستانهاي خوانسار، قزوين و تهران به تدريس مشغول شد.
وي در سال 1358، مسئوليت وزارت آموزش وپرورش را بر عهده گرفت و در زمان وزارت خود موفق به دولتي كردن كليه مدارس شد.
شهيد محمدجواد باهنر داراي فوق ليسانس علوم تربيتي و دكتراي الهيات از دانشگاه تهران بود كه در كابينه محمدعلي رجايي به سمت وزير آموزش و پرورش منصوب شد.
علياكبر پرورش بعد از شهادت محمدجواد باهنر درست همزمان با دفاع مقدس به عنوان وزير آموزش و پرورش معرفي شد و سيدكاظم اكرمي نيز داراي دكتراي برنامه درسي بوده و وي نيز وزير آموزش و پرورش دوران دفاع مقدس است.
ششمين وزير آموزش و پرورش بود و بعد از او محمدعلي نجفي بود كه داراي دكتراي رياضي است و حدود 9 سال به عنوان وزير آموزش و پرورش فعاليت كرد .
حسين مظفر، وزير هفتم آموزش و پرورش داراي ليسانس فقه و مباني حقوق اسلامي و فوق ليسانس مديريت است و بعد از وي نيز مرتضي حاجي با تحصيلات كارشناسي رياضيات و كارشناسي ارشد مديريت دولتي در رأس وزارت آموزش و پرورش فعاليت كرد.
نهمين وزير آموزش و پرورش، محمود فرشيدي بود كه داراي كارشناسي ارشد مهندسي شيمي بود و بعد از حدود 2 سال فعاليت از پست وزارت آموزش و پرورش استعفا داد.
دهمين وزير آموزش و پرورش، عليرضا علياحمدي جشفقاني، عضو هيئت علمي دانشگاه با مرتبه دانشيار پايه 20، داراي مدرك دكتراي تخصصي مديريت (گرايش تحقيق در عمليات) دانشگاه تربيت مدرس، كارشناسي ارشد مهندسي صنايع دانشگاه تربيت مدرس، كارشناسي مهندسي متالوژي دانشگاه علم و صنعت و ديپلم رياضي_ فيزيك و فني بود كه وزير شد.
مطالعه زندگينامه تمام وزراي بعد از انقلاب آموزش و پرورش نشان ميدهد كه تمام وزراي اين وزارتخانه به جز علياحمدي، آموزش و پرورشي بودند هرچند اگر سالها از وزارت آموزش و پرورش دور بودند.
* يازدهمين وزير آموزش و پرورش
حميدرضا حاجي بابايي، متولد 1338 همدان و داراي تحصيلات ديپلم تجربي در سال 1356 از دبيرستان شريعتي همدان، فوق ديپلم تجربي(دبيري) در سال 1358 از دانشسراي راهنمايي تحصيلي همدان، ليسانس دبيري الهيات و معارف اسلامي در سال 1367 از دانشگاه تهران، فوق ليسانس الهيات و معارف اسلامي گرايش علوم قرآني و حديث از دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج سال 1372 ـ 1370 و دكتراي الهيات و معارف اسلامي گرايش علوم قرآني و حديث دوره عالي تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي تهران سال 1377ـ 1374 است.
حاجيبابايي، عضو هيئت علمي دانشگاه بوعلي سينا و مدرس نمونه كشوري سال 1375ـ 1374 بود؛ همچنين 2 جلد كتاب با عناوين «رشد از ديدگاه قرآن و روانشناسان» و «نقد و بررسي تاريخ تفسير قرآن به قرآن» تأليف كرده كه در شرف چاپ است و داراي چندين مقاله در مسائل مختلف تخصصي است.
حاجيبابايي داراي سوابق اجرايي متعدد شامل دبير مقطع راهنمايي در رزن سال 1359ـ 1358، مدير دبيرستان در رزن 1360ـ 1359، معاون آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد 1360 به مدت 2 ماه، رئيس آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد به مدت حدود 2 سال 1362 ـ 1360، رئيس آموزش و پرورش شهرستان كبودرآهنگ به مدت حدود 2 سال 1364 ـ 1362، تحصيل در دانشگاه تهران و تدريس در شهرستان كرج 1367ـ 1364، تدريس در دبيرستانهاي شهرستان همدان در سال 1370، رئيس آموزش و پرورش شهرستان همدان 1372ـ 1370، تحصيل در دانشگاه مقطع كارشناسي ارشد و همزمان تدريس در مراكز تربيت معلم در مقطع كارداني و دوره عالي ضمن خدمت فرهنگيان (كارشناسي) و دانشگاه آزاد اسلامي 1374_ 1372 و تحصيل در دوره دكتري و همزمان تدريس در مراكز تربيت معلم و دوره عالي ضمن خدمت فرهنگيان و دانشگاه آزاد اسلامي 1375 ـ 1374 است.
وي همچنين نمايندگي مردم شهرستان همدان در مجلس شوراي اسلامي در ادوار پنجم، ششم، هفتم و هشتم را بر عهده داشته و 4 دوره عضو هيئت رئيسه و رئيس فراكسيون فرهنگيان مجلس 1388 ـ 1375، عضو هيئترئيسه مجلس در دورههاي هفتم و هشتم مجلس شوراي اسلامي، نايبرئيس كميسيون محاسبات و بودجه و امور مالي مجلس (دوره پنجم)، عضويت در كميسيون تلفيق سنوات مختلف و نيز عضو هيئترئيسه كميسيون تلفيق، عضو كميسيون تلفيق برنامه چهارم توسعه اقتصادي ـ اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي دورههاي ششم، هفتم و هشتم (چند ماه عضو كميسيون اصل 90 قانون اساسي) و عضو هيئت امناي دانشگاه بوعلي سينا بوده است.
* برنامههاي عملياتي حاجيبابايي براي تحقق اهداف و راهبردها
تعميق و توسعه تربيت ديني، بازنگري در محتواي كتب درسي در راستاي ارتقاي سطح علمي، آگاهيهاي عمومي، توانمنديهاي اخلاقي و اجتماعي دانشآموزان، ايجاد فضاي خلاقيت، نوآوري، شكوفايي و آفرينشهاي علمي ـ ادبي و هنري با هدف تقويت روحيه اعتماد به نفس در دانشآموزان، پرورش و ارتقاي مهارتهاي ادراكي، كلامي، اجتماعي و تلفيق و هماهنگي فعاليتهاي پرورشي درون و برون مدرسهاي با نگاه تربيتپژوهي به منظور آمادهسازي دانشآموزان در ايفاي مسئوليتها، تكاليف و استيفاي حقوق اجتماعي، جهت دادن به مواد درسي و برنامههاي پرورشي در راستاي تعالي علمي و رشد فضيلتهاي اخلاقي براي تسري و تعميق روحيه همكاري، قانونمداري، مشاركتجوئي و نيز افزايش اميد به آينده و زندگي سعادتمند و با نشاط، تصويب نهايي فلسفه راهبردي تعليم و تربيت سند ملي آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه در توسعه كمي و كيفي آموزش و پرورش و جذب نيروي انساني با تأكيد بر توانمنديهاي اخلاقي، آموزههاي ديني، مهارتهاي حرفهاي و صلاحيتهاي علمي از طريق نخبهگزيني و ساماندهي مراكز تربيت معلم با تكيه بر دستاوردهاي نوين علمي و آموزشي از جمله برنامههاي عملياتي حميدرضا حاجيبابايي براي تحقق اهداف و راهبردهاي دستگاه عظيم آموزش و پرورش ست.
از برنامههاي ديگر حاجيبابايي براي اداره وزارت آموزش و پرورش ميتوان به فراهم كردن تسهيلات و شرايط لازم براي ارتقاي سطح علمي معلمان، تلاش مستمر به منظور استفاده از قابليتهاي درون و برون سازماني در جهت ارتقا و بهبود وضعيت معيشتي فرهنگيان، حمايت از نخبگان علمي، فرهنگي و اعطاي تسهيلات ويژه به معلمان خلاق و نوآور، تلاش پيگير در جهت ساماندهي اعتبارات و تخصيص بهينه امكانات، تجهيزات و نيروي انساني با اولويت مناطق محروم، توجه ويژه به امر آموزش بزرگسالان، تحت پوشش قرار دادن تمام كودكان واجبالتعليم در مناطق محروم، مرزي و عشايري به ويژه كودكان با نيازهاي ويژه (استثنايي)، فراهمسازي بيشتر بسترهاي قانوني براي نقشآفريني هدفمند خانوادهها در به ثمر رساندن اهداف آموزش و پرورش و ارتقاي نقش شوراهاي آموزش و پرورش با هدف بهرهگيري بيشتر از امكانات منطقهاي اشاره كرد.
همچنين ايجاد بستر مناسب براي اجرايي شدن قوانين و مقررات توسعه مشاركتهاي مردمي در آموزش و پرورش، اصلاح ساختار تشكيلات، مديريت و ساماندهي نيروي انساني در راستاي پيشبرد اهداف عالي آموزش و پرورش، نوآوري در تدوين برنامههاي درسي، كاهش حجم و افزايش كيفيت آموزش متناسب با نياز كشور و بهرهگيري از روشهاي نوين ياددهي ـ يادگيري، برنامهريزي توسعهاي جهت بهبود كيفيت و ارتقاي سطح مهارت و كارآمدي آموزشهاي فني و حرفهاي همگام با فناوريهاي نوين و هماهنگ با بازار كار، برنامهريزي جهت مشاركت بخش غير دولتي در واگذاري آموزشهاي فني و حرفهاي در راستاي تعامل با كارخانجات و مراكز صنعتي با هدف راهاندازي هنرستانهاي مهارتمحور و كارآفرين، برنامهريزي جامع جهت تجهيز مدارس به فناوري اطلاعات و گسترش سيستمهاي آموزشي هوشمند به منظور بهرهگيري از روشهاي نوين آموزشي از برنامههاي عملياتي ديگر حاجيبابايي براي تحقق اهداف و راهبردهاي وزارت آموزش و پرورش است.
همچنين از برنامههاي ديگر حاجيبابايي براي تحقق اهداف و راهبردهاي آموزش و پرورش ميتوان به تلاش در جهت رشد اعتبارات سرانه واحدهاي آموزشي و هدفمندسازي آنها، ايجاد و توسعه كارآمد هستههاي مشاوره تربيتي و تحصيلي، بهرهگيري از توانمندي نهادهاي فرهنگي، علمي و تربيتي در جهت غنيسازي اوقات فراغت دانشآموزان، تقويت معاونت پرورشي در جهت رشد فضيلتهاي اخلاقي و باورهاي ديني بر پايه همافزايي علم و دين، اهتمام ويژه به برگزاري و هدفمندسازي مسابقات فرهنگي ـ هنري و المپيادهاي علمي ـ ورزشي در سطوح ملي و بينالمللي، فراهم ساختن امكانات پژوهشي جهت شكوفايي استعدادهاي دانشآموزان از طريق ساماندهي و تقويت پژوهشسراها و بالا بردن روح پژوهش در سيستم آموزشي كشور، توجه ويژه به ورزش مدارس و نهادينه كردن تربيتبدني به عنوان يك فرهنگ عمومي، ارتقاي سطح بهداشت و توجه خاص به افزايش آگاهيهاي بهداشتي فردي و اجتماعي، طراحي نظام جامع نظارت و ارزيابي مبتني بر تحقق اهداف آموزش و پرورش و ساماندهي فضاهاي آموزشي اشاره كرد.
* چشمان منتظر به عملكرد وزير جديد آموزش و پرورش
حميدرضا حاجيبابايي معتقد است كه دولت با حمايت مجلس و در چارچوب رهنمودهاي مقام معظم رهبري ميتواند اهداف بلند آموزش و پرورش را محقق ساخته و بر اين اساس خود را ملزم ميداند تا همواره در كنار نمايندگان مجلس، مجري قانون و خدمتگزار نظام تعليم و تربيت اسلامي باشد.
وي خود را ملزم ميداند كه براي تحقق اهداف و برنامههاي ارائه شده خود در قالب برنامهاي با همكاري متقابل ميان دولت و مجلس، فرهيختگان فرهنگي، انديشمندان و قاطبه مردم فرهنگ دوست تأكيد كرده و با بكارگيري همكاراني صالح، كاردان، توانا، ولايتمدار و مردمدار از فكر و خرد جمعي صاحبنظران و خيرخواهان براي اصلاح و به سامان كردن امور بهره گيرد.