PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خبر شاهکار البوم كما2 ، این بار کپی از بنیامین بهادري



LaDy Ds DeMoNa
11th November 2009, 07:53 AM
شاهکار البوم كما2 ، این بار کپی از بنیامین بهادري


http://dl.sdh.ir/ax/rapid/1/Hamid.Askari-Coma2_Back03.jpg

نام حمید عسکری حدود 3 سال پیش با انتشار آلبومی با نام "کما" برروی زبان ها افتاد. او بیشتر شهرت خود را از شباهت بیش از اندازه ی صدایش به شادمهر عقیلی پیدا کرد. شرایط بد موسیقی در آن زمان موجب شد تا "کما" یکی از موفق ترین آلبوم های آن سال شود. البته اگر از حق نگذریم در این آلبوم کارهای قابل توجهی وجود داشت. شاید موفقیت "کما" موجب شد تا حمید عسکری ، به دنبال موفقیت یک کمای دیگر برود. او نام آلبومش را "کما 2" نهاد و اما راه را اشتباه رفت. پروژه ای که از همان ابتدا ، شکست آن مشهود بود. انتخاب نیما وارسته به عنوان تنظیم کننده ، موجب شد تا بسیاری شکست و ضعف آلبوم "کما2" را پیش بینی کنند. همانطور که شاهد هستید ، این آلبوم دارای ضعف بسیار عمیقی است و آن هم تنظیم های دیجیتالی تکراری که پیش از این در آهنگ ها و کارهای هنرمندانی همچون بنیامین بهادری و سهیل تهرانی و... (که نیما وارسته به عنوان تنظیم کننده با آن ها کار کرده بود) از آنها استفاده شده بود.



نام حمید عسکری حدود 3 سال پیش با انتشار آلبومی با نام "کما" برروی زبان ها افتاد. او بیشتر شهرت خود را از شباهت بیش از اندازه ی صدایش به شادمهر عقیلی پیدا کرد. شرایط بد موسیقی در آن زمان موجب شد تا "کما" یکی از موفق ترین آلبوم های آن سال شود. البته اگر از حق نگذریم در این آلبوم کارهای قابل توجهی وجود داشت. شاید موفقیت "کما" موجب شد تا حمید عسکری ، به دنبال موفقیت یک کمای دیگر برود. او نام آلبومش را "کما 2" نهاد و اما راه را اشتباه رفت. پروژه ای که از همان ابتدا ، شکست آن مشهود بود. انتخاب نیما وارسته به عنوان تنظیم کننده ، موجب شد تا بسیاری شکست و ضعف آلبوم "کما2" را پیش بینی کنند. همانطور که شاهد هستید ، این آلبوم دارای ضعف بسیار عمیقی است و آن هم تنظیم های دیجیتالی تکراری که پیش از این در آهنگ ها و کارهای هنرمندانی همچون بنیامین بهادری و سهیل تهرانی و... (که نیما وارسته به عنوان تنظیم کننده با آن ها کار کرده بود) از آنها استفاده شده بود.
اگر زمانی حمید عسکری به دنبال "شادمهر عقیلی" شدن بود ، در این آلبوم به دنبال "بنیامین" شدن بودن است. نکته مهم اینجاست که خودش بارها و بارها تقلید از سبک بنیامین را نفی کرده است. طبق معمول همه کارهایی که نیما وارسته تنظیم آن را بر عهده دارد ، این آلبوم نیز با یک قطعه ریتمیک (با یک بیت موسیقیایی خیلی تکراری) که معمولا برای جذب شنوده می باشد ، آغاز می گردد. اساسا آلبوم حرفی برای گفتن ندارد. این آلبوم برای حمید عسکری شکست بزرگی خواهد بود و او شاید هیچگاه به این نکته اشاره نکند اما همیشه این گونه شکست ها موجب می شود تا به پیروزی های بزرگی رسید.

قطعه اول - فرشته : این قطعه ریمیکس و ترکیب جدیدی از قطعه "دنیا دیگه مثل تو نداره" بنیامین بهادری و "عاشقی" از سهیل تهرانی است (هر چند قطعه "عاشقی" خود نیز تقلیدی از کار بنیامین است). تنظیم کننده حتی ترکیب BASE LINE ها را نیز تغییر نداده است و BEAT کار نیز همان BEAT قطعه "دنیا دیگه مثل تو نداره" می باشد با تفاوت هایی بسیار اندک. همانطور که اشاره کردم این قطعه برای جذب شنونده در ابتدای آلبوم قرار داده شده است و یک قطعه ریتمیک می باشد.

قطعه دوم - گل من : طی سال های گذشته شاهد آن بودیم که بسیاری از خوانندگان داخلی با تقلید صدای خوانندگان قدیمی همچون فرهاد مهراد ، فریدون فروغی ، داریوش اقبالی ، ابراهیم حامدی و یا حتی خوانندگان جدیدتر همچون امید و شادمهر و... سعی کرده اند شهرت کسب کنند. البته حمید عسکری نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما ببینید سطح موسیقی ما به کجا رسیده است که حمید عسکری از موسیقی علیرضا فرد کپی برداری می کند. واقعا این کار از شکاف عمیق موسیقی در کشورمان و محدود شدن آلبوم ها به چند کار ریتمیک و عوام پسند و تکراری محدود شده است. آیا خواننده شعور مردم را زیر سوال نبرده است؟

قطعه سوم - خسته شدم : این کار نیز فضایی بسیار مشابه با فضای آلبوم سهیل تهرانی دارد. نکته جالب این است که نیما وارسته حتی به ملودی قطعه آلبوم مذهبی بنیامین نیز رحم نکرده است و از آن نیز در این قطعه استفاده کرده است. شاید یکی از نکات قابل توجه و برتری آن نسبت به البوم بنیامین ، صدای حمید عسکری باشد. در واقع ، صدای حمید عسکری وجه تمایز این آلبوم با آلبوم بنیامین است.

قطعه چهارم - خنده و گریه : متفاوت ترین قطعه آلبوم کما 2 می باشد. البته نه از جهت اینکه نو آوری دارد (چون نو آوری در کار نیست) از جهت اینکه به کارهای بنیامین شباهت ندارد. شاید دوستان فکر کنند ما قصد داریم این دست به تخریب این هنرمند بزنیم اما بخش اول این قطعه نیز برداشتی از یکی از قطعات آلبوم "نیستی تو" از بهنام علمشاهی است. البته این کار قابل تحسین است ، ملودی کار ریتمیک و شاد است اما فضای ترانه غمگین است. البته از روی نام قطعه یعنی "خنده و گریه" باید به این نکته پی برد. در ضمن بهتر بود نام این قطعه "گریه و خنده" باشد تا راحت تر خوانده شود!

قطعه پنجم - ستاره : آهنگی با فضای بسیارغمگین. شعر و صدای خواننده بیشتر با ضربات درامز مجازی هماهنگی دارد تا ملودی کار. یکی از بهترین قطعات آلبوم "کما 2" ، استفاده از سازهای واقعی و عدم بهره بردن از فضاهای مجازی موجب شده است تا کار قابل توجهی شود. شعر بسیار کوتاه این قطعه توسط حمید عسکری و محمد علیزاده نوشته شده است. شعر به هیچ وجه دارای معنا و مفهوم بالا نیست و یک کار سطحی است.

قطعه ششم - تقصیر : ترانه این کار از حمید عسکری و داریوش شهریاری است. ترانه قابل توجهی نیست. قطعه ای به سبک تکنو یا ترنس که البته هرچه جلوتر می رود فقط صدای BASE بیشتر می شود. صدای خواننده بر اساس BASE CLIP ها تنظیم شده است. در اواسط کار هنگامی که صدای ویولن به گوش می رسد ، گویی به قطعه "محال" شادمهر عقیلی گوش می دهید. آیا واقعا باعث تاسف است که دو ترانه سرا به کمک هم ، هم نمی توانند یک شعر مفهومی ارائه دهند.

قطعه هفتم - واسه اینه که... : این قطعه را پیش از این نیز شنیده بودیم. فقط تنظیمش را عوض کردند. چنین کاری از آقای وارسته بعید است. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردم اگر این آلبوم برگ برنده ای دارد صدای حمید عسگری است. در این قطعه اوج و فرود صدای حمید بسیار مشهود و واضح است. کار برخلاف سایر کارهای درست تنظیم شده است و منطبق بر یک الگوی خاص مثل صدای درامز مجازی یا صدای بیس کلیپ ها نیست.

قطعه هشتم - چشمای تو : بهنام صفوی یکی دیگر از برگ برنده های آلبوم "کما 2" می باشد. تنظیم این قطعه بسیار زیبا انجام شده است. شهاب رمضان نیز در ساخت ملودی این قطعه با حمید عسکری همکاری کرده است و این خود نیز باعث شده فضای آهنگ متفاوت باشد. به جرات می توانم بگویم این قطعه از هیچ آهنگ دیگری تقلید نشده است!!! باید به بهنام صفوی عزیز برای تنظیم این کار متفاوت تبریک گفت. به عنوان بهترین قطعه می توانم از این قطعه یاد کنم.

قطعه نهم - وقت رفتن... : باز هم یک نمونه بارز دیگر در کپی برداری . این قطعه نیز برداشتی (بخوانید کپی برداری) از یکی از کارهای مرحوم ناصر عبداللهی است. تنها تفاوت آن این است که در این قطعه صدای ادوات موسیقی راک همچون گیتار الکتریک شنیده می شود که در کار مرحوم عبداللهی این گونه نبود. شعر این کار از خانم "فاطمه صالحی" می باشد. شعر این کار و قطعه قبلی به عنوان بهترین شعرهای این البوم هستند.
این آلبوم بصورت "والتی" و "جعبه شیشه ای" از طریق شرکت هم آواز آهنگ منتشر شده است و پخش ان به عهده شرکت ایران گام می باشد. البته پیش از این قرار بود این البوم را شرکت پویا موزیک منتشر کند.
کاور آلبوم به همراه محل قرار دادن سی دی از 5 قسمت تشکیل شده است. از رنگ های قرمز و خردلی در جلد آلبوم بهره برده شده است. برروی جلد اصلی تصویری از حمید عسکری قرار دارد. "کما2" بصورت درشت و بعد از آن نام حمید عسکری به فارسی و سپس نام نیما وارسته کمی درشت تر از نام خود حمید عسکری زیر آن نوشته شده است. از این پس هرگاه نام نیما وارسته را برروی جلد یک آلبوم دیدید ، می توانید همان آلبوم بنیامین را گوش دهید! تصویری از نیما وارسته در یکی از صفحات جلد آلبوم وجود دارد. در واقع نام او ضامن ضعف یک آلبوم موسیقیایی است.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد