LaDy Ds DeMoNa
8th November 2009, 07:29 AM
نما به نما
http://www.iranianshortfilm.com/fa/Files/NewsImages/2009/NAMA2_ok.jpg
جلد دوّم : نمای متحرک
عنوان کتاب : نما به نما
جلد دوّم : نمای متحرک
تألیف : استون دی. کانز/ مترجم : محمد گذرآبادی
انتشارات بنیاد سینمایی فارابی
"...کارگردان هر روز سر صحنه از خودش میپرسد :« بهترین راه برای اجرای این صحنه کدام است؟» و مدیرتولید هم هر روز از کارگردان میپرسد :«میتوانی تا پایان روز تمام این نماها را بگیری؟» موفقیت هر فیلمی تا حد زیادی بسته به پاسخی است که برای این پرسشها مییابید؛ و در نهایت این کارگردان است که باید پاسخهای صحیح را پیدا کند. تنها تجربه به شما میآموزد که چگونه تمام نماهایی را که برای یک روز برنامهریزی شده، بگیرید. تجربهایی که در نهایت بر موفقیت هنری کارگردان تأثیر میگذارد..."
این جملاتی از مقدمهی جلد دوّم کتاب "نما به نما" است و خود نشان میدهد که ما با چه کتابی طرف هستیم : کتابی آموزشی در مورد کارگردانی سینما. همه میدانیم که چاپ کتاب آموزشی خوب در مورد کارگردانی سینما در کشورمان از انگشتان دستها تجاوز نمیکند، این موضوعی کاملا بدیهی برای تمام ما بوده است، زیرا تمام ما در دورهی هنرجویی خود به دنبال کتاب خوب گشتهایم. مثلا نسل ما هنوز هر کتاب در این زمینه میبیند ناخودآگاه کتاب را با کتاب "چگونه کارگردانی کنیم" آقای آریخن که به همت مرکز گسترش سینمای تجربی و انتشارات فارابی چاپ شده، مقایسه میکند و همیشه هم دلایلی برای کاملتر بودن آن کتاب در مورد کثرت مثالهایش پیدا میشود، مثلا جلد اوّل همین کتاب "نما نما" در مقایسه با کتاب "چگونه کارگردانی کنیم" شاید خود یک بازنده است.
اگر توجه کنیم که "چگونه کارگردانی کنیم" مربوط به اواخر دههی هفتاد میلادی است و هنوز هم کاملترین کتاب برای آموزش دکوپاز و تقطیع نما در ایران است به عمق وخامت موضوع که همان کمبود کتاب در این عرصه است پی میبریم.
اما غرض از معرفی جلد دوّم این کتاب وجود موضوعی کاملا بدیع در مورد کارگردانی در سینماست... همانطور که از همان چند جملهی بالا استناد میشود، آنچه در آموزش و فراگیری سینما اهمیت دارد، عملی بودن آن است نه صرفا دانستن آن. در عین حال در سینما زمان نقشی تعیین کننده دارد و همیشه نمیتوان برای گرفتن تصمیمات هنری و فنی در مورد فیلم به تعمق پرداخت که هیچ، اغلب باید در همان حال حاضر و با شرایط موجود در صحنه تصمیم گرفت. یک مثال ساده همان بازی شطرنج است. هیچ بازی رسمی بدون وجود ساعت شطرنج اعتبار رسمی پیدا نمیکند، زیرا برندهی بازی شطرنج کسی که در یک زمان مساوی با حریفش بهتر و عاقبت اندیشتر بازی کند و گرنه در یک زمان دراز تصمیم به حرکت خوب گرفتن بیارزش است.
در سینما هم دقیقا همین طور است، یعنی میزان دانستههای یک سینماگر اصلا مهم نیست، مهم این است که او در لحظه چه تصمیماتی میگیرد و دقیقا همین موضوع است که کتاب "نما به نما" جلد دوّم را از کتابی با تئوریهای پیچیدهی سینمایی، به کتابی بر اساس تئوری در عمل و در سر صحنه تبدیل میکند و این امتیازیست بزرگ برای رجحان این کتاب بر جلد اوّلش و همین طور کتابهای همسنخش. کتاب پر است از تجربهها و مسائلی که هرکه در این وادی مشغول بوده با آن کم و بیش دست و پنجه نرم کرده است و میتواند نگاه دیگران به این مقوله را تجربهاندوزی کند.
مطلب فوق در عنوان انگلیسی اثر هم پیداست :
Film directing shot by shot:
Visualizing from concept to Screen
که ترجمهی تحت الفظیش میشود، کارگردانی فیلم قاب به قاب : عینیت بخشیدن از مفهوم(ایده) تا پرده نمایش.
به همین دلیل است که راقم این سطور که خود از خواندن این کتاب فراوان محضض گشته، شما را نیز به خواندن آن دعوت میکند.
http://www.iranianshortfilm.com/fa/Files/NewsImages/2009/NAMA2_ok.jpg
جلد دوّم : نمای متحرک
عنوان کتاب : نما به نما
جلد دوّم : نمای متحرک
تألیف : استون دی. کانز/ مترجم : محمد گذرآبادی
انتشارات بنیاد سینمایی فارابی
"...کارگردان هر روز سر صحنه از خودش میپرسد :« بهترین راه برای اجرای این صحنه کدام است؟» و مدیرتولید هم هر روز از کارگردان میپرسد :«میتوانی تا پایان روز تمام این نماها را بگیری؟» موفقیت هر فیلمی تا حد زیادی بسته به پاسخی است که برای این پرسشها مییابید؛ و در نهایت این کارگردان است که باید پاسخهای صحیح را پیدا کند. تنها تجربه به شما میآموزد که چگونه تمام نماهایی را که برای یک روز برنامهریزی شده، بگیرید. تجربهایی که در نهایت بر موفقیت هنری کارگردان تأثیر میگذارد..."
این جملاتی از مقدمهی جلد دوّم کتاب "نما به نما" است و خود نشان میدهد که ما با چه کتابی طرف هستیم : کتابی آموزشی در مورد کارگردانی سینما. همه میدانیم که چاپ کتاب آموزشی خوب در مورد کارگردانی سینما در کشورمان از انگشتان دستها تجاوز نمیکند، این موضوعی کاملا بدیهی برای تمام ما بوده است، زیرا تمام ما در دورهی هنرجویی خود به دنبال کتاب خوب گشتهایم. مثلا نسل ما هنوز هر کتاب در این زمینه میبیند ناخودآگاه کتاب را با کتاب "چگونه کارگردانی کنیم" آقای آریخن که به همت مرکز گسترش سینمای تجربی و انتشارات فارابی چاپ شده، مقایسه میکند و همیشه هم دلایلی برای کاملتر بودن آن کتاب در مورد کثرت مثالهایش پیدا میشود، مثلا جلد اوّل همین کتاب "نما نما" در مقایسه با کتاب "چگونه کارگردانی کنیم" شاید خود یک بازنده است.
اگر توجه کنیم که "چگونه کارگردانی کنیم" مربوط به اواخر دههی هفتاد میلادی است و هنوز هم کاملترین کتاب برای آموزش دکوپاز و تقطیع نما در ایران است به عمق وخامت موضوع که همان کمبود کتاب در این عرصه است پی میبریم.
اما غرض از معرفی جلد دوّم این کتاب وجود موضوعی کاملا بدیع در مورد کارگردانی در سینماست... همانطور که از همان چند جملهی بالا استناد میشود، آنچه در آموزش و فراگیری سینما اهمیت دارد، عملی بودن آن است نه صرفا دانستن آن. در عین حال در سینما زمان نقشی تعیین کننده دارد و همیشه نمیتوان برای گرفتن تصمیمات هنری و فنی در مورد فیلم به تعمق پرداخت که هیچ، اغلب باید در همان حال حاضر و با شرایط موجود در صحنه تصمیم گرفت. یک مثال ساده همان بازی شطرنج است. هیچ بازی رسمی بدون وجود ساعت شطرنج اعتبار رسمی پیدا نمیکند، زیرا برندهی بازی شطرنج کسی که در یک زمان مساوی با حریفش بهتر و عاقبت اندیشتر بازی کند و گرنه در یک زمان دراز تصمیم به حرکت خوب گرفتن بیارزش است.
در سینما هم دقیقا همین طور است، یعنی میزان دانستههای یک سینماگر اصلا مهم نیست، مهم این است که او در لحظه چه تصمیماتی میگیرد و دقیقا همین موضوع است که کتاب "نما به نما" جلد دوّم را از کتابی با تئوریهای پیچیدهی سینمایی، به کتابی بر اساس تئوری در عمل و در سر صحنه تبدیل میکند و این امتیازیست بزرگ برای رجحان این کتاب بر جلد اوّلش و همین طور کتابهای همسنخش. کتاب پر است از تجربهها و مسائلی که هرکه در این وادی مشغول بوده با آن کم و بیش دست و پنجه نرم کرده است و میتواند نگاه دیگران به این مقوله را تجربهاندوزی کند.
مطلب فوق در عنوان انگلیسی اثر هم پیداست :
Film directing shot by shot:
Visualizing from concept to Screen
که ترجمهی تحت الفظیش میشود، کارگردانی فیلم قاب به قاب : عینیت بخشیدن از مفهوم(ایده) تا پرده نمایش.
به همین دلیل است که راقم این سطور که خود از خواندن این کتاب فراوان محضض گشته، شما را نیز به خواندن آن دعوت میکند.