asbm1382
5th November 2009, 10:15 AM
مونا رجبی مشهدی
شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا در روز سهشنبه سوم نوامبر سال2009 میلادی از فروش بدنه اروپایی خود اعلام انصراف کرد.
http://www.donya-e-eqtesad.com/News/1937/16-01.jpg
هیاتمدیره جنرال موتورز در این جلسه تصمیم گرفت به جای فروش 55درصد از سهام خود به مگنا طرح کاهش 3میلیارد یورویی هزینهها در شرکت اپل را اجرا کند و سهام خود را حفظ نماید. این در حالی است که طی یکسال گذشته چندین مناقصه برای فروش اپل و واکسهال برگزار شده بود و مذاکرات زیادی با کنسرسیوم کانادایی –روسی صورت گرفت. مقامات شرکت مگنا نیز در ماههای اخیر بارها اعلام کرده بودند که مذاکرات به مرحله نهایی رسیده است و بهزودی این معامله بزرگ انجام ميشود.
البته خبرهای منتشر شده توسط آنها درست بود و همگان انتظار نهایی شدن این قرارداد را داشتند، ولی هر بار جنرال موتورز به دلیلی آن را لغو یا امضاي قرارداد را به تاخیر ميانداخت. دولت آلمان که پیش از این طرفدار فروش اپل به مگنا بود و مذاکرات بسیاری را برای حفظ فرصتهای شغلی اپل در آلمان با شرکت مگنا انجام داده بود بعد از اعلام انصراف جنرال موتورز از فروش اپل از این تصمیم استقبال کرد.
مدیر عامل شرکت مگنا نیز که تلاش یک ساله خودرا بیهوده ميدید اعلام کرد که ما امیدواریم برند اپل همچنان در اوج باقی بماند. اپل در سالهاي گذشته با مشکلات مالی بسیاری روبهرو بود. سخنگوی دولت آمریکا نیز تصریح کرد كه کاخ سفید هیچ نقشی در تصمیم جنرال موتورز برای حفظ سهام خود نداشته است.
جنرال موتورز که طی چهار سال گذشته بیش از 80ميليارد دلار زیان دیده بود تاکنون 50ميليارد دلار از دولت کمک دریافت کرده است و در مقابل آن بخش زیادی از سهام شرکت را به دولت واگذار کرد و هم اکنون دولت آمريكا سهامدار عمده شرکت جنرال موتورز است. به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، جنرال موتورز مایل بود سهام فورد رابه موسسه مالی RHG آلمان بفروشد. اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از دخالتهای مستقیم آلمان در جریان فروش سهام اپل تحقیقات وسیعی را در این زمینه آغاز کرد آنها بر این باورند كه برنامه کنونی فروش اپل بیشتر از یک طرح اقتصادی به یک طرح سیاسی تبدیل شده است.
مگنا قصد داشت در صورت برنده شدن در مناقصه، ده هزار و 500 نفر از کارگران اپل را اخراج کند، ولی مذاکرات دولت آلمان و مگنا منجر به این نتیجه شده بود که اکثر نیرویهاي اخراج شده از خارج از کارخانههاي آلمان باشد. برهمين اساس، رونالد کوچ، معاون حزب دموکرات مسیح آلمان از آینده فعالیت جنرال موتورز و اپل ابراز نگرانی کرد. وی گفت تجربه تلخ گذشته نشان ميدهد جنرال موتورز در اداره اپل چندان موفق نخواهد بود.
جنرال موتورز چهارمین فروشنده خودرو در اروپا بعد از فولکس واگن ،پژو سیتروئن و فورد است. خبر انصراف جنرال موتورز از فروش اپل درست یک روز پس از انتشار خبر رشد فروش چهار درصدی جنرال موتورز در آمریکا اعلام شد.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که رشد فروش این شرکت در آمریکا در کنار سرمایه گذاری کلان آنها در چین و خودروهای الکتریکی از اصلی ترین دلایل انصراف بوده است. دولت آلمان یکی از طرفداران این تصمیم تازه بوده و اعلام کرد وامی را به شرکت اپل خواهد داد و در مقابل اجازه تعدیل در کارخانههاي آلمان را نخواهد داد. واگذاری این وام به بدنه اروپایی جنرال موتورز سبب ميشود تا بخشی از مشکلات آن بر طرف شود. پیش از این نیز جنرال موتورز بارها از دولتهاي اروپایی در خواست وام کرده بود.
ولی هیچ یک از این دولتها با این درخواست موافقت نکرده بودند .بعد از انتشار خبر احتمال واگذاری اپل و اعلام این مطلب که مگنا شمار زیادی از کارخانههاي اپل را تعطیل ميکند دولت آلمان پیشنهاد ارائه وام را پذیرفت. قرار است با کمک این وام برنامه اصلاح ساختاری اپل به اجرا درآید تا از مشکلات آینده در بخش مالی و فنی جلوگیری شود.
هندرسون مدیرعامل شرکت جنرال موتورز هفته گذشته در مصاحبه ای گفت :جنرال موتورز به اپل و درآمدی که از فروش آن بهدست ميآید، نیاز دارد. وی گفت: با وجود آنکه در سالهای گذشته اپل مشکلات مالی بسیاری داشت ولی همچنان یکی از پرفروشترین برندهای ما است و حذف آن از جنرال موتورز آسیب بسیاری به اقتصاد ما وارد ميکند.
وی تاکید کرد مطالعه برنامههایی که شرکتکنندگان در مناقصه ارائه دادند ما را به این جمعبندی ميرساند که کنسرسیوم روسی – کانادایی بهترین گزینه برای فروش اپل است و ميتواند فرصتهاي تازهای در اختیار این برند قرار دهد و زمینهساز رشد درآمد و سودآوری آن شود. اما در روز چهارشنبه چهارم نوامبر سال جاری یعنی یک روز بعد از انتشار خبر انصراف جنرال موتورز از فروش اپل وی مصاحبه تازهای با وال استریت ژورنال انجام داد و در این مصاحبه تاکید کرد که از آغاز با طرح فروش اپل مخالف بوده است.
وی گفت: اپل یکی از برندهای شناخته شده جنرال موتورز است و فروش آن ميتواند آینده این شرکت را با خطرات بسیاری روبهرو کند، خطراتی که پیش بینی آنها از هماکنون غیرممکن است .وی ادامه داد بازار فروش خودرو در اروپا رشد کرده است و این رشد به ما امید ميدهد که ميتوانیم با حفظ اپل سود بسیاری بهدست آوریم. اپل در اروپا طرفداران بسیاری دارد و ميتواند درآمد کلانی برای مالک آن همراه آورد.
شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا در روز سهشنبه سوم نوامبر سال2009 میلادی از فروش بدنه اروپایی خود اعلام انصراف کرد.
http://www.donya-e-eqtesad.com/News/1937/16-01.jpg
هیاتمدیره جنرال موتورز در این جلسه تصمیم گرفت به جای فروش 55درصد از سهام خود به مگنا طرح کاهش 3میلیارد یورویی هزینهها در شرکت اپل را اجرا کند و سهام خود را حفظ نماید. این در حالی است که طی یکسال گذشته چندین مناقصه برای فروش اپل و واکسهال برگزار شده بود و مذاکرات زیادی با کنسرسیوم کانادایی –روسی صورت گرفت. مقامات شرکت مگنا نیز در ماههای اخیر بارها اعلام کرده بودند که مذاکرات به مرحله نهایی رسیده است و بهزودی این معامله بزرگ انجام ميشود.
البته خبرهای منتشر شده توسط آنها درست بود و همگان انتظار نهایی شدن این قرارداد را داشتند، ولی هر بار جنرال موتورز به دلیلی آن را لغو یا امضاي قرارداد را به تاخیر ميانداخت. دولت آلمان که پیش از این طرفدار فروش اپل به مگنا بود و مذاکرات بسیاری را برای حفظ فرصتهای شغلی اپل در آلمان با شرکت مگنا انجام داده بود بعد از اعلام انصراف جنرال موتورز از فروش اپل از این تصمیم استقبال کرد.
مدیر عامل شرکت مگنا نیز که تلاش یک ساله خودرا بیهوده ميدید اعلام کرد که ما امیدواریم برند اپل همچنان در اوج باقی بماند. اپل در سالهاي گذشته با مشکلات مالی بسیاری روبهرو بود. سخنگوی دولت آمریکا نیز تصریح کرد كه کاخ سفید هیچ نقشی در تصمیم جنرال موتورز برای حفظ سهام خود نداشته است.
جنرال موتورز که طی چهار سال گذشته بیش از 80ميليارد دلار زیان دیده بود تاکنون 50ميليارد دلار از دولت کمک دریافت کرده است و در مقابل آن بخش زیادی از سهام شرکت را به دولت واگذار کرد و هم اکنون دولت آمريكا سهامدار عمده شرکت جنرال موتورز است. به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، جنرال موتورز مایل بود سهام فورد رابه موسسه مالی RHG آلمان بفروشد. اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از دخالتهای مستقیم آلمان در جریان فروش سهام اپل تحقیقات وسیعی را در این زمینه آغاز کرد آنها بر این باورند كه برنامه کنونی فروش اپل بیشتر از یک طرح اقتصادی به یک طرح سیاسی تبدیل شده است.
مگنا قصد داشت در صورت برنده شدن در مناقصه، ده هزار و 500 نفر از کارگران اپل را اخراج کند، ولی مذاکرات دولت آلمان و مگنا منجر به این نتیجه شده بود که اکثر نیرویهاي اخراج شده از خارج از کارخانههاي آلمان باشد. برهمين اساس، رونالد کوچ، معاون حزب دموکرات مسیح آلمان از آینده فعالیت جنرال موتورز و اپل ابراز نگرانی کرد. وی گفت تجربه تلخ گذشته نشان ميدهد جنرال موتورز در اداره اپل چندان موفق نخواهد بود.
جنرال موتورز چهارمین فروشنده خودرو در اروپا بعد از فولکس واگن ،پژو سیتروئن و فورد است. خبر انصراف جنرال موتورز از فروش اپل درست یک روز پس از انتشار خبر رشد فروش چهار درصدی جنرال موتورز در آمریکا اعلام شد.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که رشد فروش این شرکت در آمریکا در کنار سرمایه گذاری کلان آنها در چین و خودروهای الکتریکی از اصلی ترین دلایل انصراف بوده است. دولت آلمان یکی از طرفداران این تصمیم تازه بوده و اعلام کرد وامی را به شرکت اپل خواهد داد و در مقابل اجازه تعدیل در کارخانههاي آلمان را نخواهد داد. واگذاری این وام به بدنه اروپایی جنرال موتورز سبب ميشود تا بخشی از مشکلات آن بر طرف شود. پیش از این نیز جنرال موتورز بارها از دولتهاي اروپایی در خواست وام کرده بود.
ولی هیچ یک از این دولتها با این درخواست موافقت نکرده بودند .بعد از انتشار خبر احتمال واگذاری اپل و اعلام این مطلب که مگنا شمار زیادی از کارخانههاي اپل را تعطیل ميکند دولت آلمان پیشنهاد ارائه وام را پذیرفت. قرار است با کمک این وام برنامه اصلاح ساختاری اپل به اجرا درآید تا از مشکلات آینده در بخش مالی و فنی جلوگیری شود.
هندرسون مدیرعامل شرکت جنرال موتورز هفته گذشته در مصاحبه ای گفت :جنرال موتورز به اپل و درآمدی که از فروش آن بهدست ميآید، نیاز دارد. وی گفت: با وجود آنکه در سالهای گذشته اپل مشکلات مالی بسیاری داشت ولی همچنان یکی از پرفروشترین برندهای ما است و حذف آن از جنرال موتورز آسیب بسیاری به اقتصاد ما وارد ميکند.
وی تاکید کرد مطالعه برنامههایی که شرکتکنندگان در مناقصه ارائه دادند ما را به این جمعبندی ميرساند که کنسرسیوم روسی – کانادایی بهترین گزینه برای فروش اپل است و ميتواند فرصتهاي تازهای در اختیار این برند قرار دهد و زمینهساز رشد درآمد و سودآوری آن شود. اما در روز چهارشنبه چهارم نوامبر سال جاری یعنی یک روز بعد از انتشار خبر انصراف جنرال موتورز از فروش اپل وی مصاحبه تازهای با وال استریت ژورنال انجام داد و در این مصاحبه تاکید کرد که از آغاز با طرح فروش اپل مخالف بوده است.
وی گفت: اپل یکی از برندهای شناخته شده جنرال موتورز است و فروش آن ميتواند آینده این شرکت را با خطرات بسیاری روبهرو کند، خطراتی که پیش بینی آنها از هماکنون غیرممکن است .وی ادامه داد بازار فروش خودرو در اروپا رشد کرده است و این رشد به ما امید ميدهد که ميتوانیم با حفظ اپل سود بسیاری بهدست آوریم. اپل در اروپا طرفداران بسیاری دارد و ميتواند درآمد کلانی برای مالک آن همراه آورد.