آبجی
2nd November 2009, 12:07 PM
مرگ دوباره ققنوس
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/08/10/100921519333.jpg
شايد هر بار كه به طراحي دوباره وبسايت خود ميانديشيد، واقعا به آن احتياج نداشته باشيد. تجربه ثابت كرده است كه طراحي مجدد، علاوه بر اينكه گران تمام ميشود، طلا را خرج مطلا كردن است، چون واقعا صرف مسائل مهم نميشود. دغدغههاي اصلي پيشنهاد، اعلان، جلب اعتماد، درخواست عمل و اتمام آن عمل است كه اين مسائل در محتواي سايت قرار دارند، نه در قالب سايت.
طراحي دوباره سايت (نه محتواي آن) فقط حكم بستهبندي دوباره را دارد و بستهبندي دوباره يك محصول بيفايده، آن محصول را سودمند نميكند. پس واقعا چهچيزي در طراحي وب تغيير ايجاد ميكند؟
اين موضوع كاملا درست است كه طراحي ديداري سايت، حس تغيير را ايجاد ميكند، ولي فاكتور اصلي نيست. آگهيهاي روزنامه، نامههاي الكترونيكي رسمي، آگهيها و ... لزوما جذاب نيستند. اغلب سادگي، صراحت، كسالتبار بودن يا راهحلهاي ناسازگار، جذابيتانگيز است.
فرمول اصلي موفقيت اين است:
تعداد بازديدكننده × ضريب تغيير = ميزان موفقيت
تكنيكهاي افزايش بازديدكنندگان
– بهينهسازي موتور جستجو در وبسايت
– بازاريابي پرداخت با كليك
– ايجاد و توليد لينك
– محتواي خوب (چيزي كه بتوان آن را به اشتراك گذاشت)
– پيشنهاد عالي
– اتصال به شبكه اجتماعي
– نشان تجاري قوي (كه تعهد را به ياد مشتري بيندازد)
– دسترسي آسان به محتواي سايت
– گرافيك (فاكتور كم اهميت.)
تكنيكهاي افزايش نرخ تبديل
– درخواست عمل (در وبسايت خود يك دليل بياوريد كه كاربر بخواهد مطالب سايتتان را بخواند.)
– گزارههاي مجابكننده (كه توجه را جلب ميكند و باعث افزايش اعتماد و هيجان ميشود.)
– سهولت استفاده (تا جايي كه ميشود سايت را ساده نگاه داريد.)
– اطلاعات كافي بدهيد (كاربران را بكشانيد و تا جايي كه ميتوانيد آنها را در سايت نگاه داريد تا مطمئن شويد چيزي را كه بهدنبالش بودند، بهدست آوردهاند. بايد مواظب باشيد كه خودتان در اين ميان به چيزي كه ميخواهيد رسيده باشيد.)
– محتواي قابل دسترسي (تصاوير و متون را به شيوهاي قرار بدهيد كه با حداكثر سرعت ممكن بتوان از آنها استفاده كرد.)
كماهميتترين بخش اين فهرست، ظاهرسازي سايت است؛ گرچه دسترسي ساده و تجربه راحت در اختيار قرار گرفتن اطلاعات، بدون شك احساسي دلپذير بهدست ميدهد.
طراحي جذاب بهخودي خود و نه بهخاطر جذب كاربر، هنر است و هدف هنر، الهامبخشي است. درواقع، هدف طراحي، برقراري رابطه و وادار كردن به انجام عمل است. بنابراين:
– يك طراح خوب، پيغام شما را طراحي ميكند نه بستهبندي را.
– هر چه بيشتر طراحيها روي ظاهر و بستهبندي تمركز كند، از پيغام اصلي فاصله ميگيرد.
پس اگر طراحي دوباره فقط در حد بستهبندي جديد است، بهتر است از آن صرفنظر كنيد.
بيشتر تغييرات، مبتني بر حدسهايي انجام ميشود كه ميتواند حتي از يك منبع آگاه، مطمئن و تحصيلكرده گرفته شود، اما باز هم اطميناني نيست كه قطعا به نتيجه مثبت برسد.
هيچكس نميتواند بهطور قطع بگويد كدام طراحي جواب ميدهد. تنها ميتوان گفت سرمايهگذاري روي عناصر كليدي، ميتواند نتيجه مثبت دهد.
تعدادي از عناصر كليدي:
– تحقيق (شناخت مخاطبانتان، اهدافشان و چگونگي دستيابي به آنها)
- SEO(معماري جستجوي هدفمند محتوا)
- USP(مشترييابي مستقيم)
- CTA(درخواست عمليات)
- MVT(آزمايش چند متغيره)
– برداشت رونوشت از مطالب
– يك قدم نزديك تر به طراحي دوباره.
پيش از اينكه سراغ طراحي مجدد برويد، اين سوالات را از خود بپرسيد:
آيا سايت شما ديده شدهاست؟
اگر سايت شما بازديدكننده زيادي ندارد، روي بخشهايي تمركز كنيد كه بتواند خدمات شما را نسبت به رقيبان بهتر توصيف كند. ببينيد آيا سايتتان در 10 يا 20 جستجو اول گوگل هست يا نه؟! اگر نه، براي جستجوي هدفمند و SEO هزينه بيشتري كنيد.
هدف سايتتان چيست؟
اگر نميتوانيد هدف سايتتان را شفاف بيان كنيد، از خير طراحيهاي جذاب بگذريد و روي بخشبندي اهدافتان كار كنيد.
چه كساني و چرا از سايت شما استفاده ميكنند؟
اگر هنوز نميدانيد كه مخاطبان سايت شما چه كساني هستند، لطفا پيش از اينكه سراغ طراحي وبسايت برويد، نگاهي به دفتر مشتريانتان بيندازيد يا با چند دوست مشورت كنيد. همچنين وقت خود را صرف اين كنيد كه وقتي كاربران به سايت شما مراجعه ميكنند، دنبال چهچيزي هستند و چه كاري در سايت شما انجام ميدهند. سعي كنيد بفهميد چهچيزي در وب درخواست بيشتري داشتهاست.
از بازديدكننده چه انتظاري داريد؟
ممكن است نتوانيد بهسادگي به اين پرسش پاسخ دهيد. اين مساله را براي خود روشن كنيد كه چه بازخوردي در سايت مورد نظرتان است؟ چگونه ميخواهيد محيط را براي افراد جذاب كنيد؟ آيا هدفتان واقعبينانه است؟ جايي يادداشت كنيد كه ميخواهيد چهكسي سايتتان را ببيند، آنها بهدنبال چه چيزي هستند، هدف آنها چيست و علاقه داريد چه كاري انجام بدهند. چهنوع گفتگويي اعتماد آنها را جلب ميكند و آنها را براي قدم بعد ترغيب ميكند؟
اطلاعات خود را به يك طراح وب حرفهاي بدهيد
طراح خوب وب كسي است كه قبل از شروع طراحي، ابتدا درباره سايت اطلاعات بگيرد. از سوي ديگر، هزينه كردن كپيرايتي مناسب و مهارت به خرج دادن در پيش برد، روندي ساده از ورودي تا هدف مساله است. مطمئن شويد اين روند با مدل SEO شما همخوان است.
نظارت، آزمايش و نتيجهگيري
تحليلي عمل كنيد و بياموزيد كه رفتار بازديدكننده را هفتگي، از ابتدا تا آخر هفته تفسير كنيد. بهطور متناوب، طراحي تمام مطالب مهم خود را دوباره بررسي كنيد تا كارايي تغييرات سايتتان بالا برود.
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/08/10/100921519333.jpg
شايد هر بار كه به طراحي دوباره وبسايت خود ميانديشيد، واقعا به آن احتياج نداشته باشيد. تجربه ثابت كرده است كه طراحي مجدد، علاوه بر اينكه گران تمام ميشود، طلا را خرج مطلا كردن است، چون واقعا صرف مسائل مهم نميشود. دغدغههاي اصلي پيشنهاد، اعلان، جلب اعتماد، درخواست عمل و اتمام آن عمل است كه اين مسائل در محتواي سايت قرار دارند، نه در قالب سايت.
طراحي دوباره سايت (نه محتواي آن) فقط حكم بستهبندي دوباره را دارد و بستهبندي دوباره يك محصول بيفايده، آن محصول را سودمند نميكند. پس واقعا چهچيزي در طراحي وب تغيير ايجاد ميكند؟
اين موضوع كاملا درست است كه طراحي ديداري سايت، حس تغيير را ايجاد ميكند، ولي فاكتور اصلي نيست. آگهيهاي روزنامه، نامههاي الكترونيكي رسمي، آگهيها و ... لزوما جذاب نيستند. اغلب سادگي، صراحت، كسالتبار بودن يا راهحلهاي ناسازگار، جذابيتانگيز است.
فرمول اصلي موفقيت اين است:
تعداد بازديدكننده × ضريب تغيير = ميزان موفقيت
تكنيكهاي افزايش بازديدكنندگان
– بهينهسازي موتور جستجو در وبسايت
– بازاريابي پرداخت با كليك
– ايجاد و توليد لينك
– محتواي خوب (چيزي كه بتوان آن را به اشتراك گذاشت)
– پيشنهاد عالي
– اتصال به شبكه اجتماعي
– نشان تجاري قوي (كه تعهد را به ياد مشتري بيندازد)
– دسترسي آسان به محتواي سايت
– گرافيك (فاكتور كم اهميت.)
تكنيكهاي افزايش نرخ تبديل
– درخواست عمل (در وبسايت خود يك دليل بياوريد كه كاربر بخواهد مطالب سايتتان را بخواند.)
– گزارههاي مجابكننده (كه توجه را جلب ميكند و باعث افزايش اعتماد و هيجان ميشود.)
– سهولت استفاده (تا جايي كه ميشود سايت را ساده نگاه داريد.)
– اطلاعات كافي بدهيد (كاربران را بكشانيد و تا جايي كه ميتوانيد آنها را در سايت نگاه داريد تا مطمئن شويد چيزي را كه بهدنبالش بودند، بهدست آوردهاند. بايد مواظب باشيد كه خودتان در اين ميان به چيزي كه ميخواهيد رسيده باشيد.)
– محتواي قابل دسترسي (تصاوير و متون را به شيوهاي قرار بدهيد كه با حداكثر سرعت ممكن بتوان از آنها استفاده كرد.)
كماهميتترين بخش اين فهرست، ظاهرسازي سايت است؛ گرچه دسترسي ساده و تجربه راحت در اختيار قرار گرفتن اطلاعات، بدون شك احساسي دلپذير بهدست ميدهد.
طراحي جذاب بهخودي خود و نه بهخاطر جذب كاربر، هنر است و هدف هنر، الهامبخشي است. درواقع، هدف طراحي، برقراري رابطه و وادار كردن به انجام عمل است. بنابراين:
– يك طراح خوب، پيغام شما را طراحي ميكند نه بستهبندي را.
– هر چه بيشتر طراحيها روي ظاهر و بستهبندي تمركز كند، از پيغام اصلي فاصله ميگيرد.
پس اگر طراحي دوباره فقط در حد بستهبندي جديد است، بهتر است از آن صرفنظر كنيد.
بيشتر تغييرات، مبتني بر حدسهايي انجام ميشود كه ميتواند حتي از يك منبع آگاه، مطمئن و تحصيلكرده گرفته شود، اما باز هم اطميناني نيست كه قطعا به نتيجه مثبت برسد.
هيچكس نميتواند بهطور قطع بگويد كدام طراحي جواب ميدهد. تنها ميتوان گفت سرمايهگذاري روي عناصر كليدي، ميتواند نتيجه مثبت دهد.
تعدادي از عناصر كليدي:
– تحقيق (شناخت مخاطبانتان، اهدافشان و چگونگي دستيابي به آنها)
- SEO(معماري جستجوي هدفمند محتوا)
- USP(مشترييابي مستقيم)
- CTA(درخواست عمليات)
- MVT(آزمايش چند متغيره)
– برداشت رونوشت از مطالب
– يك قدم نزديك تر به طراحي دوباره.
پيش از اينكه سراغ طراحي مجدد برويد، اين سوالات را از خود بپرسيد:
آيا سايت شما ديده شدهاست؟
اگر سايت شما بازديدكننده زيادي ندارد، روي بخشهايي تمركز كنيد كه بتواند خدمات شما را نسبت به رقيبان بهتر توصيف كند. ببينيد آيا سايتتان در 10 يا 20 جستجو اول گوگل هست يا نه؟! اگر نه، براي جستجوي هدفمند و SEO هزينه بيشتري كنيد.
هدف سايتتان چيست؟
اگر نميتوانيد هدف سايتتان را شفاف بيان كنيد، از خير طراحيهاي جذاب بگذريد و روي بخشبندي اهدافتان كار كنيد.
چه كساني و چرا از سايت شما استفاده ميكنند؟
اگر هنوز نميدانيد كه مخاطبان سايت شما چه كساني هستند، لطفا پيش از اينكه سراغ طراحي وبسايت برويد، نگاهي به دفتر مشتريانتان بيندازيد يا با چند دوست مشورت كنيد. همچنين وقت خود را صرف اين كنيد كه وقتي كاربران به سايت شما مراجعه ميكنند، دنبال چهچيزي هستند و چه كاري در سايت شما انجام ميدهند. سعي كنيد بفهميد چهچيزي در وب درخواست بيشتري داشتهاست.
از بازديدكننده چه انتظاري داريد؟
ممكن است نتوانيد بهسادگي به اين پرسش پاسخ دهيد. اين مساله را براي خود روشن كنيد كه چه بازخوردي در سايت مورد نظرتان است؟ چگونه ميخواهيد محيط را براي افراد جذاب كنيد؟ آيا هدفتان واقعبينانه است؟ جايي يادداشت كنيد كه ميخواهيد چهكسي سايتتان را ببيند، آنها بهدنبال چه چيزي هستند، هدف آنها چيست و علاقه داريد چه كاري انجام بدهند. چهنوع گفتگويي اعتماد آنها را جلب ميكند و آنها را براي قدم بعد ترغيب ميكند؟
اطلاعات خود را به يك طراح وب حرفهاي بدهيد
طراح خوب وب كسي است كه قبل از شروع طراحي، ابتدا درباره سايت اطلاعات بگيرد. از سوي ديگر، هزينه كردن كپيرايتي مناسب و مهارت به خرج دادن در پيش برد، روندي ساده از ورودي تا هدف مساله است. مطمئن شويد اين روند با مدل SEO شما همخوان است.
نظارت، آزمايش و نتيجهگيري
تحليلي عمل كنيد و بياموزيد كه رفتار بازديدكننده را هفتگي، از ابتدا تا آخر هفته تفسير كنيد. بهطور متناوب، طراحي تمام مطالب مهم خود را دوباره بررسي كنيد تا كارايي تغييرات سايتتان بالا برود.