PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش سلفژ



LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 09:12 AM
قسمت اول:

گام خواني :
ماهيت: توالي ۷ نت موسيقي ( با يک نت پايه مشخص : تناليته)
معرف نام: نت تناليته گام
مشهورترين گام از هر حيث: دو ماژور / لا مينور ( اگر گفتيد چرا؟)
کاربرد در سلفژ:
1. تشخيص محدوده و وسعت صدايي وکاليست
2. توانايي تطبيق اصوات بر گامها و اجراي صحيح هر گام
3. پايه سازنده هر قطعه آوازي و سازي و هزاران فايده نوايي دگر.


تمرينات اوليه:

1. ابتدا گام دو ماژور را به صورت بالا رونده و پايين رونده ( به هر نحو مقتضي با ساز يا دياپازون)
مي نوازيم يا نوازنده همراه وکاليستي که نواختن نمي داند مي نوازد و وکاليست ارجمند آن را به طور صحيح مي خواند.
اين جا مرحله عمل است! تمامي صحت يا فالشي هر صدادر اين منطقه مشخص مي شود . بسياري از وکاليست ها قادر به خواندن ۷ نت طلايي اين گام هستند يا حداقل بيش از ۴ نت از آن را ! ورنه بايد در وکاليست بودن آنها شک کرد.

2. اين گام را بخوانيد
2/4 : « دو ( سياه )/ ر ( سياه ) | مي ( سياه ) /فا ( سياه ) | سل ( سياه )/ لا ( سياه ) سي(‌سياه ) / دو( سياه)| سي( سياه )/ لا ( سياه )| سل( سياه ) فا ( سياه ) | مي( سياه) / ر ( سياه ) | دو ( سفيد) »

× حالا همه سياهان را سفيد کنيد ( البته بدون آپارتايد !!!)

« سل ( سياه ) / فا ( سياه ) | مي ( سياه ) / ر( سياه ) | دو ( سياه) / دو* ‌(‌سياه) |
سي(‌سياه لا ( سياه ) | سل ( سياه ) فا ( سياه )| مي ( سياه ) ر (سياه ) |‌ دو ( سفيد ) »

از اين به بعد از تمرينات اين گونه زياد خواهيم داشت.( آماده حرکت باشيد!http://www.bia2text.com/forums/images/smilies/smile.gif.

عريضه منفصل: موسيقي کلاسيک در چه محدوده اي اجازه قدرت نمايي دارد و همين طور ساير سبکها ؟

درصد هاي زير را من مي گويم : ( در ايران )
۱. کلاسيک ۴۰٪
۲ . سنتي ۵۰٪
۳. پاپ - راک و سايرين ۱۰٪ و آن هم در دست عدهاي معدود

LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 09:12 AM
تمريني دگر براي خط اتصال:
× تمريني دگر براي
خط اتصال:

2/4 :« سياه /چنگ/ چنگ |‌ سياه / چنگ/ چنگ | سياه /«‌ سکوت چنگ »/ چنگ|
سياه /«‌ سکوت چنگ » /چنگ| سياه ـــــ/چنگ/ چنگ | سياه ــــــــ /چنگ/ چنگ |
«سياه نقطه دار » /چنگ | سياه نقطه دار/ چنگ | سياه نقطه دار /چنگ |


× الف- با وصل کردن چند نت بوسيله خطي قوس دار بنام « خط اتحاد» آنرا مشخص نموده و از اين علامت نمادين( ـــــــــ) به عنوان خط اتحاد استفاده مي کنيم

« گرد |ــــــــ| گرد /ـــــ|ـــــــ/گرد|ـــــــ/سفيد /سفيد | سفيد /ـــــــ/سياه |
سياه ــــ سياه ـــــ سياه »

× ب- با اضافه کردن يک نقطه در جلوي نت آنرا بدست مي آوريم ( ارزش زماني نقطه به اندازه
« نصف :1/2» ارزش نتي است که در جلوي آن قرار مي گيرد.)

( گرد نقطه دار = گرد + سفيد =۶ ضرب)
يا
( سفيد نقطه دار = سفيد + سياه =۳ ضرب )


- نمونه هاي زير را با ضرب زدن بخوانيد:
3/4 : سفيد/ چنگ/ چنگ | سفيد نقطه دار | سفيد /« سکوت چنگ » /چنگ |
سياه /« سکوت سياه » /سياه ـــــ| ــــــ سياه /سياه/ سياه ــــ| ـــــ‌ سياه/ سياه /سياه | سفيد نقطه دار | سفيد/ سفيد ـــــ | ـــــ‌//سياه نقطه دار چنگ سياه | «سکوت چنگ»/ چنگ سفيد»

در ضمن تا مي توانيد تمرين هاي متنوع ابداع کرده ؛ بخوانيد.

LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 09:12 AM
وکاليست : ۲دولا چنگ : چنگ يعني : نصف چنگ :۴/۱ سياه و...!
وکاليست : ۲دولا چنگ : چنگ يعني : نصف چنگ :۴/۱ سياه و...!
طرز اجرا : همانند چنگ با اين تفاوت که به جاي يک چنگ ۲دولاچنگ مي خوانيم!

دقت کنيد :
۲/۴: « چنگ/ چنگ/ چنگ /چنگ »

۲/۴ : « دولاچنگ دولاچنگ دولاچنگ دولاچنگ .دولاچنگ دو لاچنگ دولاچنگ دولاچنگ |


مرينات:

۱. دو/ ر/ مي/ فا/ مي/ ر / دو

۲. دو/ ر/ مي/ ر / مي / فا / مي / ر

۳. دو/ مي/ ر/ فا / مي/ ر / دو

۴. دو/ فا/ مي/ ر/ دو/ ر/ دو

۵. ر/ دو/ ر/ فا/ مي / دو/ ر

۶. مي/ فا / مي/ ر/ دو/ مي/ ر
۷. مي / دو/ فا/ ر/ مي/ ر/ دو

۸. دو/ ر/ فا/ مي/ ر


۳/۴: « سي( سياه) دو* ( سفيد) | ر*(سياه) دو*( سفيد)| سي (سياه) دو ( سياه) ر (سياه)
دو *( سفيد نقطه دار) |‌ سي (‌سيآه ) لا ( سيآه ) سل (‌سياه) | دو *(‌سفيد نقطه دار) »


۴/۴: دو ( گرد) | دو ( سياه ) ر ( سياه ) مي ( سياه ) فا ( سياه) | سل ( سياه ) لا ( سياه) سي( سياه) دو ( سياه) | سي ( سفيد) دو ( سفيد) | دو ( سياه) سي ( سياه) لا ( سياه) سل( سياه) | فا ( سياه) مي ( سياه ) ر( سياه ) دو ( سياه) | دو* ( سفيد) سي( سفيد) | دو( سفيد) دو* ( سفيد)|سي( سفيد ) دو* (‌سفيد)|

با اجراي اين تمرين و تمريناتي که اتصال نت سي به نت دو در آن به چشم مي خورد ؛ قاعدتا شخصيت ناپايدار نت سي را در خواهيد يافت.آري همان وصال به يار شيرين کام ((( دو)))!!
سوالي که مي کنم لطفا موزيسين ها پاسخ دهند : اگر مدتي بر روي نت سي توقف کنيم ( چه احساسي پيدا مي کنيد ؟ خشم ؟ انتظار يا لطافت؟؟؟؟؟؟)
در حقيقت يکي از نيکوترين روشهاي تمايز اين نت از سايرين همين ويژگي او و عشق وافرش براي رسيدن به نت دو است !!

LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 09:13 AM
سلفژ
مهمترين عاملي که به معناي اعّم پايه و اساس جدي در آموزش موسيقي به شمار مي رود ، سُلفِژ-Solfege-است که از دوقسمت تشکيل مي شود:
1. قسمت عملي
2.قسمت نظري (علمي)
قسمت عملي شامل خواندن و تلّفظ نتها به شکل آوازي و وزن خواني است .
قسمت نظري شامل شناخت کليه علامتها و قواعدي است که در طي قرون متمادي به منظور اجراي هر چه دقيق تر موسيقي به تدريج ابداع شده و تکانل يافته اند تا بتوان شناخت هنري را که واقعيت دروني است و بيشتر جنبه عاطفي دارد با اين قواعد به شناخت علمي تبديل نمود.
بدون در نظر گرفتن بعضي از کشور هاي شرقي که در آنها آموزش ساز و آواز به روش سينه به سينه تعليم داده مي شود، در تمام مدارس موسيقي و کنسرواتوار ها آموزش سلفژ و تئوري از جمله بنيادي ترين دروس موسيقي به شمار ميرود. در هنرستان عالي موسيقي و هنرستان ملي کشور ما نيز از بدو تاسيس درس سلفژ و تئوري در کلاسهاي ابتدائي و متوسطه به عنوان دروس بنيادي تعليم داده مي شود.
بر خلاف تصور اشتباه عده اي از آماتور هاي رشته موسيقي که ميپندارند آموزش سلفژ مختص خوانندگي و آواز است، اين درس پايه و مبناي مهم در نوازندگي ساز نيز به شمار ميرود. اميد آن است که مطالب اين تاپيک بيش از پيش مايه اعتلاي دانش علمي موسيقي براي هنردوستان باشد.
در اينجا جاي دارد از اساتيد بزرگوار اين درس جناب آقاي وارطان ساهاکيان، مصطفي کمال پورتراب تشکر و قدرداني بعمل آوريم.

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد