توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : هيپ هاپ Hip-Hop چيست؟ -
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:47 AM
موسيقي هيپ هاپ (که به آن رپ يا موسيقي رپ نيز گفته ميشود يکي از سبکهاي موسيقي عامه پسند است که تقريباً اواسط دهه ۷۰ پا به عرصه گذاشت اما در اوخر دهه ۸۰ تبديل به بخش چشمگيري از فرهنگ پاپ روزگار خود شد.
موسيقي هيپ هاپ از دو بخش اصلي تشکيل شدهاست: رپ (MC) و DJ (ترکيب صدا و اسکرچ). اين موارد به همراه رقص بيريک و ديوار نوشته چهار بخش هيپ هاپ، يک نهضت فرهنگي که توسط جوانان شهري به خصوص توسط سياهان آمريکا ايجاد شد<ارجاع> را تشکيل ميدهدالگو:ذکر وب سايت</ارجاع> در شهر نيويورک، در اوايل دهه ۱۹۷۰. در سال ۲۰۰۶، موسيقي رپ پس از موسيقي کلاسيک دومين موسيقي محبوب در ايالات متحده آمريکا بود <ارجاع> هالادي، ران (۲۰۰۶http://www.bia2text.com/forums/images/smilies/wink.gif. «انقلاب بزرگ رپ--هيپ هاپ در جامعه سفيد پوستان.» دس مونز، آيووا: انتشارات مونارک. ISBN ۱-۹۶۳۵۳۳-۵۴-۳ </ارجاع>.
موسيقي هيپ هاپ، عموماً از يک يا چند خواننده رپ که داستانهاي شبه خود زندگي نامه تعريف ميکنند تشکيل شدهاست، اين داستانها اغلب مربوط به يک همتاي خيالي، و به صورت اشعار بسيار ريتميک پر از تکنيکهايي همچون همگوني مصوتها، تجانس آوايي، و قافيه است. خواننده رپ با يک قطعه سازي که اغلب از آن تحت عنوان «بيت» ياد ميشود همراهي ميشود، اين ساز توسط يک دي جي نواخته شده، و توسط يک تهيه کننده، يا يک يا چند نوازنده خلق شدهاست. اغلب بيت با استفاده از يک ترکيب از وقفه کوبهاي از يک آواز ديگر، که معمولاً يک فانک يا موسيقي سول است ساخته ميشود. علاوه بر طبل ديگر صداها نيز اغلب به صورت ترکيبي، الکترونيکي، يا اجرايي هستند. گاهي اوقات يک بخش ميتواند سازي، نشانه مهارت دي جي يا سازنده باشد.
هيپ هاپ در برانکس، واقع در نيويورک، يعني زماني که دي جيها بريک ضربهاي را از آوازهاي فانک و ديسکو جدا کردند شکل گرفت. نقش اوليه رئيس تشريفات معرفي دي جي و موسيقي و تشجيع حضار بود. روساي تشريفات با صحبت کردن در بين آوازها، به رقص شور و هيجان ميدادند، با حضار احوالپرسي ميکردند يا براي آنان لطيفه و حکايت تعريف ميکردند. سرانجام اين رويه شکل بندي بهتري گرفت و «رپ» نام گرفت. تا سال ۱۹۷۹ هيپ هاپ از نظر تجاري تبديل به يک نوع موسيقي محبوب شد و شروع به وارد شدن به جريان غالب در آمريکا کرد. در دهه ۱۹۹۰، يک نوع از هيپ هاپ به نام رپ گنگستا تبديل به بخش عمده موسيقي آمريکا شد، و جنجال بسياري بر سر ترانههايي که گفته ميشد به تبليغ خشونت، بي بند و باري، استفاده از مواد مخدر و زن ستيزي ميپردازد شکل گرفت. با اين وجود تا آغاز دهه ۲۰۰۰، موسيقي هيپ هاپ در صدر فهرست موسيقيهاي محبوب قرار گرفت و به سبکهاي مختلف در گوشه و کنار جهان نواخته ميشد.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:47 AM
مشخصات:
هيپ هاپ يک جنبش فرهنگي است که موسيقي بخشي از آن است. موسيقي خود از دو بخش تشکيل شدهاست، رپ، يعني ارائه آوازهاي سريع، بسيار آهنگين و تغزلي و دي جي، که يا از طريق ترکيبي، turntablism، ساز يا beatboxing ساخته ميشود. يکي ديگر از جنبههاي مهم موسيقي هيپ هاپ مدي است که در کنار موسيقي شکل گرفتهاست.
ساختار آهنگين:
بيت (نه ضرورتا از طريق رپ) در هيپ هاپ تقريباً هميشه به صورت کسر ۴/۴ است. هيپ هاپ در کانون آهنگين خود ميچرخد: به جاي شمارش «مستقيم» ۴/۴ (موسيقي پاپ؛ هيپ هاپ بر اساس احساس پيش بيني شده تقريباً شبيه تاکيد «چرخش» در کوبه جاز است. همانند تاکيد تريوله در چرخش، آهنگ هيپ هاپ ظريف بوده، و به ندرت به صورت موجود نوشته شدهاست (مبناي ۴/۴: نوازنده طبل اجراي هيپ هاپ را بر عهده دارد) و اغلب به صورت «تاخيري» يا معوق نواخته ميشود.
اين روش بيشتر در سول، ديسکو و موسيقي فانک، که در آن بيتها و موسيقي آهنگين در طول قطعات تکرار ميشد ابداع شد. در دهههاي ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، جيمز براون به صورت روساي تشريفات امروز صحبت ميکرد، آواز ميخواند و فرياد ميکشيد. اين روش موسيقي پايگاه کامل را براي روساي تشريفات براي قافيه سرايي فراهم ميآورد. به همين دليل موسيقي هيپ هاپ عموماً به رئيس تشريفات ميپردازد، و اهميت اشعار و تبحر در ارائه را تشديد ميکند.
احتمالاً هيپ هاپ سازي مهمترين استثناي اين قاعدهاست. در اين نوع از هيپ هاپ، دي جيها و سازندگان ميتوانند با ايجاد قطعات سازي تجربيات جديدي به دست آورند. در حالي که ممکن است آنان آوازهاي راک را ترکيب کنند، آنان مقيد به چارچوب هيپ هاپ سنتي نيستند.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:47 AM
آلات موسيقي و نحوه ساخت
ساز هيپ هاپ چه از نظر سيستم صوتي و چه از نظر ضبط و چه از نظر آهنگسازان و سازهاي مورد استفاده آنان برگرفته از ديسکو، فانک، و R&B است. استفاده دي جيهاي ديسکو و باشگاه از ميکس از نياز به استمرار موسيقي و در نتيجه انتقال آرام در بين قطعات ناشي ميشد. بنابر مقايسه، هيپ هاپ کول دي جي هرک، جدا کردن و بسط تنها بريک—يک تکنوازي کوبهاي ميان پرده— از طريق ترکيب دو نسخه از يک قطعهاست. اين امر، به گفته آفريکا بامباتا، «بخش خاص قطعهاست که همه منتظر آن هستند—آنها آمادهاند به هيجان بيايند.» (توپ، ۱۹۹۱http://www.bia2text.com/forums/images/smilies/wink.gif جيمز براون، باب جيمز، و پارلمان—در ميان بسياري ديگر— مدتها منبع محبوبي براي بريک بودند. ميتوان قطعات ساز را نيز اغلب به صورت شيپور به اين قطعات افزود (همان جا). بنابراين سازهاي هيپ هاپ ترکيبي يا مبتني بر سيستم صوتي شبيه موسيقي فانک، ديسکو، يا سول است. آوازها، گيتار، کيبورد، باس، طبل و کوبه.
گرچه موسيقي هيپ هاپ اوليه صرفاً مرکب از بيتهاي بريک دي جي و ديگر قطعات قطعه وينيل بود، ظهور طبل برقي به آهنگسازان هيپ هاپ اجازه داد تا حدودي پارتيتورهاي اوليه را به دست آورند. مجموعه طبل را ميتوان همراه با موسيقي قطعات وينيل يا به تنهايي نواخت. اهميت توالي طبلهاي کيفي تبديل به مهمترين کانون توجه آهنگسازان هيپ هاپ شد چرا که اين ريتمها ("بيت هاً) بهترين بخش براي رقص بودند. متعاقبا، طبلهاي برقي براي توليد صداي قوي کيک تجهيز شدند. اين امر به پيشي جستن تک نوازي طبل بر فانک قديمي، آلبومهاي سول و R&B مربوط به اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوايل تا اواسط دهه ۱۹۷۰ منجر شد. طبلهاي برقي مجموعه محدودي از صداهاي از پيش تعيين شده، از جمله هاي هت، طبل کوچک، تام، و طبل کيک در اختيار داشتند.
آغاز استفاده از ترکيب کننده نحوه ساخت موسيقي هيپ هاپ را تغيير داد. يک ترکيب کننده ميتواند کليپهاي صوتي کوچک را از هر گونه ابزار ورودي، همچون صفحه گردان بازسازي کند. سازندگان ميتوانستند الگوهاي طبل شبيه به هم را ترکيب کنند. مهم تر اينکه، آنان ميتوانستند مجموعهاي از سازها را با هم ترکيب کنند تا در کنار طبل خود بنوازند. سرانجام موسيقي هيپ هاپ دسته کامل خود را گرد هم آورد.
بسياري از سازندگان و شنوندگان افتخار ميکنند که برخي قطعات از سنتهاي هيپ هاپ است و بنابراين منبع خوبي از ترکيبها و وقفه هاست. تا به امروز، توليد کنندگان از تجهيزات مرموزي براي بازسازي صداي خشن مورد استفاده در قطعات قديمي استفاده ميکنند. اين امر به قطعات اعتبار بخشيده و خاطره پيشينه هيپ هاپ را در ذهن شنوندگان تداعي ميکند.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:48 AM
تاريخچه
|ناس [[کار سمينال|سمينال| اجراي اول«ايلمتيک»، داراي تأثيري چشمگير در هيپ هاپ ايست کوست در اواسط دهه ۱۹۹۰]] مهمترين دورههاي تاريخي هيپ هاپ دورههاي هيپ هاپ مکتب قديم دوره (۱۹۷۰ تا ۱۹۸۵http://www.bia2text.com/forums/images/smilies/wink.gif است، که از آغاز دوره هيپ هاپ تا زمان ورود آن به جريان غالب، و دوره هيپ هاپ عصر طلايي (۱۹۸۵ تا ۱۹۹۳http://www.bia2text.com/forums/images/smilies/wink.gif است، که صداي ايست کوست و وست کوست را با هم ادغام کرده و با ظهور رپ گنگستا و جي فانک، که ساخته وست کوست است وارد عصر جديد شد. سالهاي پس از ۱۹۹۳ شامل هيپ هاپ پورنو، بيلينگ و ژانرهاي مخفي، که دوران جديد را تعريف ميکند است.
هيپ هاپ در طول دهه ۱۹۷۰ در بلاک پارتي در شهر نيويورک شکل گرفت، يعني زماني که دي جيها شروع به جدا کردن بريکهاي کوبهاي براي مقابله با آوازهاي فانک، سول، R&B و ديسکو کردند. خاستگاه اين نوع از آواز به اوسط دهه ۱۹۵۰ بر ميگردد يعني زماني که هنرمند راک سول/فانک جيمز براون دسته ريچارد کوچولو را نخستين گروهي دانست که موسيقي فانک را در بيت راک قرار داد. اين آوازها بر مبناي &ndash؛ دي جي «بريک بيت» ساخته شدهاست. با افزايش محبوبيت هيپ هاپ، نوازندگان شروع به صحبت کردن در حين نواخته شدن موسيقي کردند، و از آن پس «رئيس تشريفات» يا «امسي» نام گرفتند. در سال ۱۹۷۹، دو آلبوم هيپ هاپ نخستين بار به صورت تجاري پخش شد: «شاه تيم ۳ (جاک شخصيت)» ساختهدسته فتبک، و «شادي رپها» ساخته دسته شوگرهيل؛ شادي رپها چهلمين آهنگ برتر آمريکا در نمودار آهنگهاي پاپ برتر شد. دسته راک بلوندي با آهنگ شعف، در سال ۱۹۸۰، در فهرست صد آهنگ برتر جايگاه اول را به خود اختصاص داد.
در دهه ۱۹۸۰، هيپ هاپ تنوع بيشتري يافت و تبديل به نوع پيچيده تري از موسيقي شد. همزمان، فنون پيچيده تري ايجاد شد، که از آن جمله ميتوان بهاسکرچ، و ضبط الکترونيکي اشاره کرد. در اواخر دهه ۱۹۸۰، با افزايش محبوبيت اين ژانر از موسيقي شماري از سبکها و زير گونههاي جديد هيپ هاپ پا به عرصه گذاشت. آهنگسازان هيپ هاپ شروع به همکاري با دستههاي راک کردند و ژانرهاي جديدي همچون هيپ هاپ خودآگاه، جاز رپ و رپ گنگستا را به وجود آوردند.
در دهه ۱۹۹۰، رويارويي طولاني ميان رپهاي گنگستا در وست کوست و ايست کوست آغاز شد. اين امر منجر به فناي هر دوي توپاک شکور و بي. آي. جي بد نام، به ترتيب در سالهاي ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ شد. در سال ۱۹۹۶، گروه رپ کليولند بون تاگز-ان-هارموني با آهنگ «چهار راه تا» رکورد ۳۲ ساله بيتليها براي سريعترين رشد را پشت سر گذاشت، و در سال ۲۰۰۰، آهنگ ال پي مارشال مادر ساخته خواننده رپ آمريکاييهاي اسکاتلندي تبار سفيد پوستان بيش از نه ميليون نسخه فروش داشت و جايزه گرمي را به خود اختصاص داد.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:48 AM
تأثير موسيقايي
جداي از محبوبيت بسيار هيپ هاپ، اين ژانر از موسيقي تأثير چشمگيري بر اکثر انواع موسيقي مردمي داشت. برخي هنرمندان بيت يا رپ هيپ هاپ را با راک اند رول، هوي متال، پانک راک، مرنگو، سالسا، کومبيا، فانک، جاز، خانگي، تاراب، رگا، هايلايف، ام بالاکس و سول درهم آميختند. خوانندگان پاپ نوجوانان و دسته پسرها همچون بک استريت بويز،*NSYNC، کريستينا آگوئيلرا، جسيکا سيمپسون، و بريتني اسپيرز در بسياري از تک خوانيهاي خود از بيتهاي هيپ هاپ استفاده ميکنند.
از اوايل دهه ۱۹۹۰ ارتباطي نزديک و خاص بين موسيقي هيپ هاپ و موسيقي حزن انگيز بودهاست.در واقع امروزه تقريباً در تمامي موسيقيهاي حزن انگيز ثبت شده عناصري از موسيقي هيپ هاپيافت ميشود.ترکيب اين دو به نام nu soul در اواخر دهه ۱۹۸۰ در گروههاي New Jack Swing ديده شدند.با اين وجود تا بيش از ظهور نوازندگاني مانند ماري جي بليگ و ماريا کري شکل مدرن آن بوجود نيامد.در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوايل ۲۰۰۰، تأثيرات موسيقي هيپ هاپدر خوانندگاني مانند دي انجل،لارين هيل ، جيل اسکات و آليسيا کيز مشهودتر شد.
طي دهه ۸۰، گروههاي مشهوري مانند Run-D.M.C. هم از هيپ هاپ و هم از هارد راک در ژانرهاي جديدي استفاده کردند که نمونه آن “Walk This Way” است با اجراي Aerosmith که موفقيتي فوق العاده بدست آورد. ساير نوازندگاني مانند آيس تي و گروهشBody Count از هيب هاب، بانک راک و متال ستفاده کردند، با اين حال اينطور گفته ميشود که اولين گروهي که متال را با تکنيکهاي آوازي رپ آميخت گروه Anthraxبودهاست. برداشت جديد «Bring The Noise» توسط (Anthraxو Public Enemy نمونهاي خوب ازاولين آهنگهاي رپ- متال است. Biohazard، Faith No More، Rage Against The Machine از جمله ساير نمونههاي اوليه اين گونه موسيقيها ميباشند. در اواخر دهه ۱۹۹۰ با ظهور گروههاي مانند Linkin Park ، Limp Bizkit وKorn که نيو متال نام گرفتند ، موسيقي رپ- متال محبوب تر شد و در عين حال بيشتر مورد انتفاد طرفداران هر دو ژانر موسيقي قرار گرفت.
در آمريکاي لاتين، موسيقي رپ در دهه ۱۹۸۰ به صورتtoasting که قسمتي ازموسيقي جامائيکايي ragga ميباشد شناخته شد. به عنوان مثال غزليات رپ از قبل بخشي ازsoca music بودند. رشد موسيقي هيپ هاپ در اين ناحيه باعث ظهور آميزههاي آشکاري مانندreggaeton و timba شد. در آفريقا نيز آوازهاي رپ گونه مانند tassou) سنگالي ازقبل بخشي از موسيقيهاي محبوب بودند و موسيقي هيپ هاپ به سهولت به سبکهاي مشهوري مانند taarab و mbalax ادغام شد. در کوبا نيز با گروههايي مانند Anonimo Consejo، Doble Filo، Papa Umbertico و گروه فمينيستي و همجنس بازKrudas هيپ هاپ رشدي قابل توجه يافت.
اين ژانر همچنين بر سبکهاي مختلف موسيقي برقي نيز تأثير داشت. تأثيرات موسيقي هيپ هاپ در ژانرهايي مانند trip-hop ،jungle، UK garage، grime و ساير ژانرها کاملاً مشهود است.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:48 AM
اثرات اجتماعي
موسيقي هيپ هاپ قسمتي از يک نهضت فرهنگي به نام هيپ هاپ است که شامل عناصري مانند رقص برک و هنر ديوار نويسي بهمراه فهرست مرتبطي از]]زبان عاميانه در موسيقي هيپ هاپ|زبان عاميانه، مدهاي هيپ هاپ |مد[[و ديگر عناصر است. محبوبيت موسيقي به محبوبيت فرهنگ هيپ هاپ در ايالات متحده و ديگر کشورها کمک کرد.
اواخر دهه ۱۹۹۰ شاهد افزايش محبوبيت سبک زندگي «bling bling» در موسيقي بود که بر روي نمادهايي همچون ثروت و مقام مثل پول، جواهرات، اتوموبيل و لباس تکيه داشت. با اينکه نماد ثروت از زمان زايش موسيقي هيپ هاپ بوجود آمده بود، فرهنگ جديد و قوي تر«bling bling» ريشه در کارهاي بسيار موفق اواسط تا اواخر دهه ۹۰( مخصوصا کارهاي ويديويي) Puff Daddy ، Bad Boy Records و همچنين کارNo Limit Records توسط ]] مستر پي داشت. با اين حال واژه آن درسال ۱۹۹۹( رجوع شود به سال ۱۹۹۹ و موسيقي[[ توسط B.G، بازيگر Cash Money Records در کار تک نفره اش«bling bling» خلق شد. از مظاهر سبک زنگي و نگرش «bling bling»، طرفداران Cash Money بودند. با اينکه بسياري از طرفداران رپ، مخصوصا گانگستاها، بي هيچ واهمهاي فرهنگ bling bling را دنبال ميکنند، ديگران (بيشتر هنرمنداني خارج از جريان هيپ هاپ) عملا پيروان بي چون وچراي bling bling را سرزنش کرده و اين فرهنگ را ]]ماتريالسم اقتصادي|ماترياليستي[[ مينامند.
Image:TupacShakurAllEyezonMe.jpg|left|thumb|180px|]] آلبوم All Eyez on Me محصول سال ۱۹۹۶ بخاطر ژانري که داشت، از آلبومهاي بسيار تأثير گذار آن زمان بود و موفقترين کار ۲Pac محسوب ميشد.[[ موفقيت چشمگير هيپ هاپ --- مخصوصا gangsta rap --- اثرات اجتماعي بسياري نيز در طرز رفتار جوان مدرن داشتهاست. رفتارهاي خودخواهانهاي که معمولاً در غزليات و آثار ويديويي برخي از هنرمندان هيپ هاپ نمايش داده شدهاست، به کرات اثراتي منفي بربرخي از طرفداران ايده آليست آنها داشتهاست. اين در حالي است که بطورحتم رفتارهاي تعدادي از هنرمندان خاص نميتواند نشاندهنده رفتارچامعه هيپ هاپ باشد، و تأثير محتواي غزليات هيپ هاپ بر جواناني که بخشي از فرهنگ هيپ هاپ را تشکيل ميدهند جاي بحث دارد، چنين جواناني اغلب نقاب شخصيتي يک" گانگستراً را دارند در حاليکه عضو هيچ گروه تبهکاري نيستند. اغلب چنين نقابهاي شخصيتي موجب رفتارهاي غير اجتماعي مانند کناره گيري از دوستان، بي توجهي به تحصيلات، عدم پذيرش قدرتها و انجام جرمهاي کوچک مانند خرابکاري ميشود. در حاليکه اغلب شنوندگان ميتوانند نکات داستانهاي مربوط به رفتار اجتماعي را تشخيص دهند، يک گونه فرهنگ فرعي بنام pseudo-gangsta در ميان جوانان آمريکاي شمالي ايجاد شدهاست.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:48 AM
آنجا که موسيقي هيپ هاپ تقريباً هميشه بريک مردانگي زياد تاکيد دارد، چنين گفته ميشود که غزلياتش نشاندهنده يک ذهنيت homophobic است. اغلب ترديدها و گمانهاي در مورد وجود تعداد بسياري موزيسينهاي هيپ هاپ همجنس باز وجود دارد که از ترس از دست دادن کارشان خود را مخفي نگه داشتهاند. چنين شايعاتي در مورد برخي هنرمندان هيپ هاپ از قبيل کوئين لطيفه، دا براتو برخي ديگر گفته ميشود. در سال ۲۰۰۱، فستيوال سالانه به نام PeaceOUT World Homo Hop Festival در اوکلند در کالفرنيا برگزار شد که براي اولين باردر اين فستيوال تمامي نوازندگان همجنس باز، دو جنسي و رپهايي که تغيير جنسيت داده بودند حظور داشتند و از آن تاريخ اين فستيوال هر ساله برگزار شده ست. در سال ۲۰۰۳به همجنس باز و هنرمند رپ و هيپها، کاشن عنوان Baby Phat داده شد ، با اين وجود آثار او هرگز به معرض نمايش گذاشته نشدند. در سال ۲۰۰۵، Pick Up the Mic عرضه شد که در آن به نوازندگان LGBT هيپ هاپ پرداخته شده بود.
هيپ هاپ زبان عميانه زبان عاميانه خود را دارد که شامل کلماتي مانند yo، flow و phat ميباشد. به دليل موفقيت تجاري قابل توجه هيپ هاپ در اواخر دهه نود و اوايل قرن ۲۱، بسياري از اين گونه کلمات در لهجههاي مختلفي در سرتاسر آمريکا و جهان بکار رفتند و حتي کساني که از طرفداران هيپ هاپ نبودند از کلماتي مانندdis به کرات استفاده ميکردند. کلماتي مانند homie نيز وجود دارند که به پيش از زمان هيپ هاپ بر ميکردند اما اغلب به هيپ هاپ نسبت داده ميشدند و دليل آن هم ارتباط نزديک بين آثار هيپ هاپ و لهجه بسياري از نوازندگان است، انگليسي محاورهاي آفريقايي آمريکايي . برخي مواقع اصطلاحاتي مانند « خيلي باحالي» با يک ترانه جا افتاده ( در اينجا ، در ترانه « دستانت را جايي نگه دار که من ببينم» با بوستا رايمز و تنها به همين صورت کوتاه شده بکار ميروند. زبان عميانهاي مانند Snoop Dogg و E-۴۰ که قانونمند هستند ودر آنها با اضافه کردن «-izz» به وسط کلمهها "shit" به "shizznit" تبديل ميشود اهميتي خاص دارند(بعضي مواقع نيز "n" اضافه ميگردد). اين روشها که اززبان بي مفهوم فرنکي اسميت در ترانه سال ۱۹۸۰ او به نام«DoubleDutch Bu» آغاز شده است، حتي در ميان کساني که طرفدار هيپ هاپ نيستند نيز رواج يافته، در حاليکه اين افراد احتمالاً از منشاء آن بي اطلاع هستند.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:48 AM
سانسور
احتمالاهيپ هاپ به دليل بکارگيري الفاظ نامناسب در مقايسه با ساير موسيقيهاي سالهاي اخير بيش ازهمه با مشکل سانسور مواجه بودهاست. همچنين انتقاداتي در رابطه با اينکه ضد نظام است متوجه اين نوع موسيقي است. بسياري از اشعار اين سبک تجسم کننده جنگ و کودتاهايي هستند که در نهايت به سرنگوني نظام ميانجامند. براي مثال شعر «Gotta Give the Peeps What They Need» محصول گروه Public Enemy بدون کسب اجازه از سازندگان آن مورد ويرايش قرار گرفت که طي آن کلماتي همچون «آزاد Mumia» ۱استفاده گسترده از فحش و ناسزا در بسياري از اشعار باعث شدهاست که بر سر پخش آنها بصورت آثار ويديويي در کانالهاي تلويزيوني مثل MTV و يا در راديو جنجالهاي بسيار برانگيخته شود. در نتيجه بسياري از آثار هيپ هاپ بصورت سانسور شده پخش ميشوند که طي اين سانسورها کلمات مستهجن حذف شده (در حاليکه موسيقي متن حذف نميشود) و يا حتي کلمات و اشعاري کاملاً متفاوت جايگزين آنها ميشود. نتيجه، که معمولاً باعث ميشود باقي اشعار نامفهوم شوند و يا با ضبط اصلي کار متناقض باشند، همراه با ديگر جنبههاي موسيقي کاملاً مورد توجه قرار گرفتهاند و در فيلمهايي همچون Austin Powers in Goldmember مورد مضحکه قرار گرفتهاند، که در آن شخصيتي که در فضاي مضحکه آميزي از هيپ هاپ در حال بازي است، شعري را ميخواند که کاملاً سانسور ميشود.
در سال ۱۹۹۵ راجر ابرت مينويسد:
«رپ در محافل سفيد پوستان از وجهه بدي برخوردار است. بسياري بر اين باورند که موسيقي رپ در بر گيرنده الفاظ مستهجن، خشن، ضد سفيد پوست و توهين آميز نسبت به زنان است. در حقيقت برخي از اين الفاظ همين گونهاند. اما بيشتر آنها اينگونه نيستند. اين در حاليست که بسياري از سفيد پوستان اهميتي نميدهند. آنها صداي سياه پوستان را ناخشنود و نا هماهنگ ميدانند. با اين حال رپ اکنون همان نقشي را بازي ميکند که باب ديلن در سال ۱۹۶۰ بازي ميکرد. رپ آرزوها و خشمهاي يک نسل را بيان ميکند و قسمت اعظم آن در غالب نوشتههاي رسا موجود است.»
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:49 AM
دنياي هيپ هاپ
با اينکه موسيقي هيپ هاپ براي اولين بار در ايالات متحده خلق شد، اکنون به اکثر نقاط جهان راه پيدا کردهاست. موسيقي هيپ هاپ تا قبل از دهه ۱۹۸۰ تنها در ايالات متحده رواج داشت. در طول آن دهه بود که اين موسيقي راهش را به قارههاي ديگر جهان باز کرد و تبديل به موسيقي متن بسياري از کشورها شد. رواج اين موسيقي با رواج فرهنگ هيپ هاپ همگام بود - همانطور که رقص برک محبوبيت کسب ميکرد، گروههاي طرفدار رپ و هيپ هاپ هم بيشتر و بيشتر شدند.
آسيا
در ميان کشورهاي آسيايي و جزاير اقيانوس آرام، فيليپين اولين کشوري بود که موسيقي هيپ هاپ به آن راه پيدا کرد. }}نکته{{ زمان زايش موسيقي هيپ هاپ فيليپينو يا همان پينوي رپ به اوايل دهه ۱۹۸۰ و آهنگ سازي دايورد ژاوير («Na onseng Delight») و وينسنت دافالونگ ("Nunal"http://www.bia2text.com/forums/images/smilies/wink.gif باز ميگردد. اين ژانر طي دهه ۱۹۸۰ با سرعت کمي رشد کرد اما به زودي با ورود اولين آلبوم ماگالونا با نام «تو!» که شامل کار بسيار موفق «هموطنان من» بود به جريان غالب آن زمان تبديل شد. ماگالونا که رپ را به انگليسي و تاگالوگ اجرا ميکرد، به پيشگام اين ژانر و در نتيجه چهره برتر تبديل شد. ستارگان غالب رپ آسيا، MCلارا و ليدي دايان و پيشتاز همه آنها مايکل وي در فيليپين و ژاپن شهرت بسياري يافتند. در ژاپن خوانندگان رپ که بصورت مخفيانه کار ميکردند، شنوندگان محدودي داشتند و در اواسط دهه ۱۹۹۰ گروه معروف teen idol روش جديدي با نام J-rap را ابداع کردند که در صدر جداول قرار گرفت. در سئول، سن هيپ هاپ کره اي به نوعي از يک پديده فرهنگي تبديل شده بود. برخي از هواداران اظهار ميکنند که هنرمندان هيپ هاپ کرهاي داراي مهارتهايي هستند که با مهارتهاي همتايان آمريکايي خود برابري ميکند. جو پي دي، ببر مست، پسي و حماسه برجسته جزء اجراکنندگان شهير آن هستند. برخي بر اين باورند که موسيقي هيپ هاپ کره به عنوان آنتي تز قابل احترام و آگاه از جامعه در برابر ژانر پاپ که اغلب مصنوعي و گيج کنندهاست و بر صنعت موسيقي کره حاکم است، ايستادهاست.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:49 AM
آسيا
موسيقي هيپ هاپ در اواسط دهه نود قرن بيستم در کره جنوبي محبوبيت يافت. اجراکنندگان اصلي و مشهور هيپ هاپ کره اغلب شبيه موسيقي آر اند بي يا موسيقي پاپ هستند که در آن هنرمندان سبکهاي آواز (ورقص) حرکات رپ را از ايالات متحده تقليد ميکنند. اجراکنندگان اوليه که بندرت آهنگ هايشان را خودشان مينوشتند، شامل کيم گان مو، سئو تايجي، و بويز، دئوکسو دي جي داک هستند. برخلاف ديگر آهنگهاي هيپ هاپ کرهاي که در آن زبان کرهاي با زبان انگليسي شکسته بستهاي آميخته ميشود، در اين نوع موسيقي در ابتدا منحصرا زبان کرهاي مورد استفاده قرار ميگرفت. سئو تايجي که داراي پيشينه موسيقي هوي متال سئوال برانگيزي بود، گيتارهاي هوي متال را اغلب در ميکسهاي خود به کار ميبرد و ساير هنرمندان نيز برخي قسمتهاي تکنو را در آثار خود تلفيق ميکردند.
تعداد کمي از هنرمندان، از جمله سئو تايجي و ام سي اسنيپر نيز قسمتهايي از موسيقي سنتي کره مانند پانسوري يا نانگک (موسيقي کشاورزان) را با آثار خود آميختند. کاملاً واضح بود که اولين حرکات تقليدي از حرکات محبوب آمريکايي بود. به عنوان مثال، سبک آوازي يا توليدي « به خانه برگرد» سئو تايجي شبيه سبک سيپرس هيل بود. اولين آلبوم «رپ» که تمامي مشخصات موسيقي رپ را داشت، آلبوم اول کيم جين پيو در سال ۱۹۹۷ بود. بر اساس رپر تابلو حماسه برجسته،« فرم هيپ هاپ کره اي، دست کم تاکنون تحت تسلط قرار گرفته است— واقعا نميتوان ضربها، ريتمها، اجراها، ظاهر —آن را از صحنههاي آمريکايي تميز داد، اما در مورد ارتباط اجتماعي بايد گفت اين موسيقي در اين زمينه راه زيادي براي پيمودن دارد. پيغام به کندي در حال رسيدن به حد ميانهاست.»
بسياري از هنرمندان رپ در جريان اصلي موسيقي کره موفق بودهاند. هنرمندان موفق شامل اجراکنندگاني از قبيل جينوسين،۱TYM ، ام سي اسنيپر، جو پي دي و حماسه برجسته ميشود. ديگر هنرمندان زير زميني که شهرت چنداني نداشتند و عمدتاً به استفاده از ضربهاي غير خيره کننده تمرکز ميکردند، شامل کويت، پالو آلتو ،TBNY و غيره ميباشد.
در اواسط دهه نود قرن بيست هيپ هاپ کره اي-آمريکايي در ايالات متحده رواج يافت که اين امر عمدتاً به تلاشهاي دو خواننده رپ کره اي؛ ببر جي کي و دي جي درخشش ببرمست مربوط ميشود. ببر مست بعد از آهنگ «کره سياه» توسط آيس کيوب خلق شد که از موسيقي به عنوان ابزاري براي تبادل فرهنگ و به چشم تلاشي براي ترويج هماهنگي نژادي استفاده ميبرد.
به دنبال موفيت ببر مست، بسياري از گروههاي جديد و شرکتهاي توليداتي با هدف هرچه بيشتر مردمي کردن سبک موسيقي پديدار شدند. ببر جي کي و ببر مست جنبش کرو را تشکيل دادند تا بتوانند گروه نخبههاي بهترين خوانندههاي رپ کره را معرفي کنند.
گفته ميشود که هيپ هاپ ژاپني (نيپ هاپ يا جي-هيپ هاپ) در سال ۱۹۸۳؛ يعني زماني که فيلم سبک وحشي چارلي آهيرنز در توکيو به نمايش درآمد، آغاز شد. اين فيلم بر هنرمندان ديوارنوشتهها متمرکز بود، اما با اين حال در آن برخي از ام سيهاي اوليه مدرسه قديمي، از زنبور پرکار و مشکل دوگانه، دي جيهايي مانند گراند مستر فلاش و موفقيتهايي نظير راک استدي کرو به نمايش درآمده بود.
پس از نمايش اين فيلم نوازندگان خياباني در پارک يويوگي به رقص بريک پرداختند. در فاصله بسيار کمي، کريزي اي به عنوان يک بي- بوي مطرح شد و او خود سرانجام راک استدي کرو ژاپن را تأسيس کرد و اين در حالي است که دي جي برخورد که از صحنه پارک يويوگي برخاسته بود، تبديل به يک دي جي شناخته شده جهاني شود. دي جيهاي بيشتري متعاقب آن مطرح شدند و شروع ظهور دي جيها ۱۹۸۵ بود. يک سال بعد، باشگاهي براي تمامي هيپ هاپها در شيبويا افتتاح شد. در آن زمان شکي وجود داشت در اين خصوص که زبان ژاپني با توجه به نداشتن هجاهاي تکيه بر و نيز به سبب آنکه پايان افعال آن بسيار متفاوت بود، براي ژانر رپ مناسب نباشد. با وجود اين تعدادي از هنرمندان رپ، از جمله ايتو سيکو، چيکادو هارو، تيني پانکس و تاکاگي کان ظهور کردند.
در دهه نود، موسيقي جي رپ نوجوانان ظهور کرد و هيپ هاپ به جريان اصلي موسيقي ژاپن راه پيدا کرد. اولين کار موفق «Kon'ya wa Boogie Back» شا دارا پار بود. در سال بعد از آن، «دا.يو.ني.» و «مايکاً توسط ايست اند ايکس عرضه شدند. سرانجام هيپ هاپ در ژاپن به دو شکل تقسيم شد: هيپ هاپ ژاپني نرمال و »...ي« و يک شکل »ضعيف تري«، که بيشتر تحت تأثير موسيقي آر اند بي قرار داشت و نام آن جي-اربن بود. گروهي که اغلب از آن به عنوان مبدع موسيقي جي-اربن ياد ميشود، گروه ام-فلو (اي کي اي »مديرايت فو) بود. آنها که در ابتدا از يک دي جي تنهاي ژاپني (دي جي تاکو) و يک ام سي (کلامي) کره اي- ژاپني تشکيل شده بودند، يک خواننده ديگري به نام ليزا که نژاد پرويي- ژاپني داشت، را به جمع خود اضافه کردند. آلبوم اول آنها، درخشش سياره، در سال ۲۰۰۰ پخش شد و از آن زمان تاکنون برنامههاي جي-اربن زيادي از جمله کريستال کي، اي وان، هارتس ديلز و نيز کارهاي مشترکي با ستارههاي پاپ ازقبيل نامي آمور، و بوآ پخش شدند. ساير برنامههاي محبوب جي-اربن، مانند آر آي پي اسلاي مي نيز با ام-فلو کار شدهاست.
براي هنرمندان هيپ هاپ آسيايي دشوار است که بتوانند وارد جريان اصلي ايالات متحده بشوند، اما در سال ۲۰۰۲ يک هنرمند رپ چيني- آمريکايي به نام جين آئو- يونگ (که اغلب او را جين يا ام سي ميشناسند) حادثه هيجان انگيزي را رقم زد. او در هفت هفته متوالي جايزه فري استايل فرايدي را در بت ۱۰۶ و پارک که برنامهاي مختص هيپ هاپ بود، از آن خود کرد و از مسابقات کناره گيري کرد. جين اعلام کرد که پس از پيروزي در نبرد در آخرين هفته با نشان راف رايدرز امضا ميکردهاست. توجهها به او يبشترشد واين يک موفقيت بزرگ براي هنرمندان آسيايي-آمريکايي محسوب ميشد. دو سال پس از آن، او آلبومي را به نام ئيرجين/راف رايدر تحت عنوان « مابقي رفتني است » عرضه کرد. جين اولين آسيايي-آمريکايي بود که ميتوانست يک آلبوم تک نوازي را در جريان اصلي به اجرا بگذارد، هر چند که آلبوم چندان موفقيتي در بر نداشت. بسياري از هواداران هيپ هاپ کمبود تبليغات و به تعويق افتادن آلبوم به مدت هفت ماه را از جمله دلايل اصلي ناکامي آلبوم مزبور ميدانند. درهاي ورود آسيايي-آمريکاييها به جريان اصلي اندکي باز بود، اما اين اتفاق هنوزبه طور کامل رخ نداده بود.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:49 AM
خاورميانه
هيپ هاپ اسرائيل غاصب در پايان دهه به تدريج شهرت و محبوبيت يافت، ستارههاي زيادي از دو طرف فلسطيني ها () تامر نافر و( زيرزميني ها ) يهودي پديدار شدند؛ اگر چه برخي از آنها، از قبيل موک اي. به تبليغ صلح و مدارا ميپرداختند، ديگران احساسات خشونت گرايانه و ملي گرايي| ملي گرا را سر ميدادند.
هيپ هاپ اروپايي
هيپ هاپ براي اولين بار در سال ۱۹۷۹ در فرانسه ظاهر شد و همزمان با آن، اين ژانر در ايالات متحده نيز به موفقيتهايي دست يافت. تا سال ۱۹۸۲، حتي ايستگاههاي راديويي هيپ هاپ نيز پا به عرصه وجود گذاشتند که از آن جمله ميتوان به رپر دپر اسنپر اشاره کرد. همچنين دي جي دي نستي، که بعدها تبديل به ستارهاي در اين زمينه شد، اولين حضور خود را تجربه کرد. همان سال يک کنسرت بزرگ هيپ هاپ برگزار شد؛ رپ تور نيويورک، که توسط اروپا ۱ حمايت ميشد و در آن آفريقا بامباتا، گراند ميکسر دي اس تي، فب ۵ فريدي، آقاي فريز و راک استدي کرو ديده ميشدند.
هيپ هاپ تاسال ۱۹۸۳ به يکي از بخشهاي برجسته صحنه موسيقي فرانسه تبديل شده بود. دي نستي «پانام سيتي رپين»، که در سال ۱۰۸۴ عرضه شده بود، اولين هيپ هاپ ثبتي فرانسه محسوب ميشد. فرانسه شماري از ستارههاي بومي، از قبيل (گروه) آي اي ام| آي اي ام و سوپريم ان تي ام را پرورش داد. البته مشهورترين هنرمند رپ فرانسوي يحتمل ام سي سولار سنگالي تباراست.
هيپ هاپ در اروپا هم درحوزه مردم قبائل قرار ميگرفت و هم درحوزه مهاجران.
به عنون مثال، آلمان Die Fantastischen Vier مشهور و چندين اجراکننده آلماني- ترک از فبيل (گروه رپ) کارتل| کارتل بحث برانگيز را به وجود آرود.
هيپ هاپ سوئد در اواسط دهه هشتاد قرن ۲۰ ظهور کرد و تااوايل دهه نود شمار زيادي از« برنامههاي نژادي سوئدي» از قبيل لوپ تروپ، «برنامههاي مهاجران» مانند لاتين کينگز و برنامههاي ميکس شده همچون اينفينيت مس ، هنگام ضبط به منظور استفاده در بازار داخلي،از زبان انگليسي| انگليسي به نوع رپ در « رينکبي سوئدي» که زبان آميخته| زبان آميخته انواع مختلفي است، تبديل شد.
مشهورترين هنرمند رپ در ايرلند دي جي کولي است و در کنار ويCraz-e، بي- واندر و گروههايي همچون انسان در برابر ماشين قرار دارد. ايرلند همچنين مجله هيپ هاپ خاص خود به نام « رپ ايرلند » را دارد که توسط دي جي احمد اجرا <!—و ويراستاري --> ميشود.
مشهورترين هنرمندان رپ هلندي ها آزدراپ پوزهکه تمامي کارمندان آن اهل آمستردام هستند، پستمن، از کيپ ورد و سورينام است.
ايتاليا نيزهنرمندان رپ خاص خود، از جمله جووانوتي و آرتيکولو۳۱ را يافت و ملت آن به شهرت و سرشناسي دست يافتند؛ در حالي که صحنه لهستان با روي کار آمدن پي ام کول لي در ابتداي دهه شاهد هنرمندان بود.
در روماني، بي. يو.جي. مافيا از پنتليمون بخارست ظهور کرد و نشان آنها؛ يعني رپ گنگ استا، مشابهتهاي زندگي در بلوکهاي آپارتماني روماني دوران کمونيستي را با پروژههاي مسکن سازي در محلههاي آمريکايي نشان ميدهد. گروه نشان خاص خود را براي توليد به نام کاسا دارد و به امضا و پخش آلبومهاي هنرمندان به نام رپ از جمله؛ «مهست»، «گراسو اکس اکس ال»، «ام اند جي» و « ويلي» ميپردازد. گروه پارازيتي تبديل به يکي از محبوب ترينها در روماني تبديل شدهاست و اشعاري دارد که تمهاي اجتماعي، سياسي و ضد- سانسوري (آنها حتي ممکن است داراي ۲۰ سم ام ثبتي نشنان هيپ هاپ باشند، امضا کردن گروه رپ «آنونيم» و «اسپايک»- در ۲۰۰۶ چلو، مهمترين توليد کننده پارازيتي آلبومي تحت عنوان « فابريکانت دو گانوي» عرضه کرد- سازنده ترش، که حضور ميهماني کيلارمي را نشان ميدهد، گروه وو-تانگ کيلا بيز). همچنين، R.A.C.L.A. (که در اصل رپرهاي سفيد به طور قانوني به هشدار فکر ميکنند)، اولين گروه رپ بود که يک آلبوم هيپ هاپ رومانيايي عرضه کرد و در آن به موضوعات «اجتماعي» پرداخت. آن گروه هنوز هم وجو دارد و در سال ۲۰۰۵ پانزدهمين آلبوم خود را به نام «مهارت» به عموم عرضه کرد. در سال ۲۰۰۵، گروه رپ انفجارديگري، زيل، آلبوم اول خود «چي وربال» (با تنها : دپيندي دو نوي«) را منتشر مي سازد كه با واكنش مثبت مردم مواجه مي شود. از آن زمان تاكنون، گروه نشان توليد خود، به نام اسناد چيل برادرز، را داشتهاست و با هنرمند مشهور »راگا- رپ« پاچا من (که به خاطر همکاري موفقيت آميزش با هنرمندان »رگاي آفريقايي« از قبيل موويد و باپي براون و هنرمند هيپ هاپ بريتانيايي »بلک بيشاپ« از »ماب استارز« و »سي-رايم فاميلي کروز«) و شمار ديگري از هنرمندان همچون سابسمناتو (عضو گروه رپ صريح)، مايک پاو (يک هنرمند بسيار برجسته و مستعد موسيقي آر اند بي)و ديگر توليد کنندگان مشهور قرارداد امضا کردهاست. آنها دومين آلبوم خود را به نام »چيل برادرز" در پاييز ۲۰۰۶ منتشر کردند.
صربيا به لطف وجود گروه رپ سنديکاي بلگراد يکي از مشهورترين کشورها در زمينه رپ در اروپا محسوب ميشود. آنها در وهله اول نماينده منطقه دورکول خود (گورنجي، دونجي دورکول، سيپکا، (uCAzaKInje)، ماج) و بلگراد، به عنوان يکي از بزرگ ترين شهرهاي اروپايي هستند. گروه :9 تا 99 عضو« دارد، اما تنها تعداد اندكي از آنها در صحنه حضور پيدا مي كنند (فدجا، اسكابو، اوگي، داركو، ديجولو، ديجولو...). آخرين آلبوم آنهاًSVI ZAJEDNO» ، يكي از پرفروش ترين آلبومهاي سال 2005 بودهاست. پوزدراو زا سينديكيلس!!! ديگر رپرها مانند ام سي جرتيك (جرا) و دي جولي (آنها گروه فول تريپ هستند) و گرو، اجس نيگروتين( بد کپي) ، مارچلو، (گروه رپ) وي آي پي| وي آي پي و ديگر گروهها نيز موثر هستند.
بوسني خوانندههاي رپ مشهوري همچون ادو ماجکا، فرنکي، اونيور زالني وجنيکي و... دارد.
ادو ماجکا يکي از مشهورترين خوانندگان رپ بالکان است. او در مورد جنگ بوسني و نيز وضعيت کنوني بوسني آهنگهاي فراواني دارد. او مثل خيليهاي ديگر اصالت بوسنيايي و کرواتيايي دارد. فرنکي يک خواننده رپ ميهنپرست است. او عاشق بوسني بوده و يکي از اعضاي دوستداران بوسني و هرزگوين ميباشد. در اواخر دهه نود، با به عرصه آمدن ترم ۱۱ و بولسنا براکا و ساير خوانندگان رپ که بر مسائل اجتماعي تمرکز کرده بودند، موسيقي رپ به محبوبيت فراواني رسيد. در بلغارستان نيز در اواخر دهه نود، گروه "کله لاستيکيهاً (گومني گلاوي) شکل گرفت که اعضاي آنرا ميشو شامارا، دربن جي، ...سا و چند تن ديگر تشکيل ميدادمد. کشور همسايه يعني يونان نيز در اوايل دهه نود به کاروان هيچهاپ پيوسته بود. در آن روزها، گروههايي همچون پيش ميرويم جريان رايج را تحت سلطه خود داشتند (که با نشان هيپهاپ افسانهاي دف جم شناخته ميشدند) و در همين حال تسالونين پيشتاز سيفو ورسز در ميان اسامي زيرزميني برتر قرار داشت ( جالب توجه اينکه، او يکي از معدود هنرمندان هيپهاپ يونان بود که گستره کارش فراتر از مرزهاي يونان رفته بود).
از سال ۲۰۰۰ خوانندگان رپي همچون ديزي رذل، زنجير زرنما، گرني مک و همي در بريتانيا پا به عرصه گذاشتند. از ديگر خوانندگان مشهور رپ در بريتانيا ميتوان به ماليات مخ و جست اشاره کرد.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:50 AM
امريکاي لاتين
در پورتوريکو،ويکو سي به عنوان اولين خواننده رپ اسپانيايي زبان پا به عرصه گذاشت و کارهاي ضبط شده او سرآغاز همان چيزي بود که بعدها با نام رگائتون شناخته شد. در سال ۱۹۸۹ وقتي ويکو سي با آلبوم فوق موفق خود يعني «آخرين قسمت» وارد جدول خوانندههاي محبوب شد و شهرتي جهاني بدست آورد، رپ در پورتوريکو به اوج محبوبيت خود رسيد.
در طي متنوع شدن جريان رپ در دهه نود، سانتي واي سوس دوندس و ليسا ام مشترکا آلبومي (به نام «سوي چيکيتو») منتشر کردند که به تولد مرنرپ که تلفيقي از هيپهاپ و مرنگو بود، منجر شد.
در مکزيک، محبوبيت هيپهاپ با موفقيت کالو در اوايل دهه نود آغاز شد. بعدها در طي همين دهه با حضور گروههاي رپ لاتيني همچون تپه سرو در جدول گروههاي موسيقي امريکا، گروههاي رپراک مکزيکي همچون کنترل ماچته در سرزمين مادري خود به اوج رسيدند.
و بدينترتيب با موفقيت گروههايي همچون تپه سرو، فرهنگ هيپهاپ و رپ در امريکاي جنوبي محبوبيت يافت. گروههايي همچون تيروديگارسياي شيليايي که زماني محبوبيتشان نه تنها در شيلي بلکه در پرو، کلمبيا، مکزيک و پورتوريکو کشيده شده بود، کمکم از دور خارج شدند.
برگزاري يک کنسرت سالانه هيپهاپ در آلمار هاوانا در سال ۱۹۹۵، به محبوب شدن هيپهاپ کوبايي منجر شد. بدليل حمايت رسمي دولت از موسيقيدانها، محبوبيت هيپهاپ اندک اندک در کوبا افزايش يافت.
در ۲۰ سال اخير، هيپهاپ در برزيل محبوبيت روزافزوني پيدا کرده و در آنجا به "هيپيهاپي لقب گرفتهاست. پسرها و دخترها، ديجيها، رپيها و نويسندگان مطالب روديواري، بطور سنتي در قالب آنچه که به بطور سنتي به آن دسته ميگويند خود را ساماندهي کردهاند. اين گروهها همچنين خدمات اجتماعي انجام ميدهند و در تلاشند تا با جذب جوانان محلههاي خود، آنها را به انجام فعاليتهاي هنري و بيداري اجتماعي ترغيب کنند.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:50 AM
افريقا
در اوايل دهه نود، رقص بريک اولين جنبه از فرهنگ هيپهاپ بود که به افريقاي جنوبي راه يافت، جاييکه در آن دسته صداي سياه پيش از روي آوردن به رپ در دهه نود فرهنگ هيپهاپ را براه انداخته بود. رپيهاي صداي سياه که کار خود را از ۱۹۸۹ آغاز کرده بودند دولتآپارتايدوقت را به جايي کشاندند که کا آنها را ممنوع کرد و اين ممنوعيت تا سال ۱۹۹۳ ادامه يافت. پس از آن افريقاي جنوبي در کلوا که تلفيقي از ديار بود سبک متمايز خود را خلق کرد.
در نقطه ديگري از افريقا، موسيقي تلفيقي امبالاکس سنگاليها محبوبيت روزافزوني بدست ميآورد و در همين حال در تانزانيا، گروههاي بونگو فلاوا همانند اکس پلاتساز، هيپهاپ را با تاراب، فيلمي و ساير سبک تلفيق ميکردند بدون اينکه کانگولزماکوما را فراموش کنند.
کانادا
در اواخر دهه ۸۰، مرز شمالي امريکا يعني کانادا به يمن وجود ماسترو فرش وس هنرمند رپي، شاهد رشد محبوبيت هيپهاپ شد. آلبوم بيهمتاي او به نام «بگذار ستون فقراتت غلط بخورد» به مدت بيش از يک سال در صدر آهنگهاي پرفروش بود. در اوايل دهه نود، هنرمندان بيشتري همچون مکي مي و اراذل خود را در عرصه موسيقي شهري روبهرشد کانادا که پيشينه آنرا بايد در تورنتو و ونکوور جستجو کرد، نشان دادند. اخيرا، خوانندگان رپي همچون چوکلر، سقراطيها، مهتر کليسا، اتحاديه شکلاتفروشان ،هاف«مک سان»راين، جيجاقهاي سياه،سنگ جواهر و کي-اوس نامهايي هستند که از عرصه موسيقي شهري کانادا به خانههاي مردم راه يافتهاند، هرچند که اين سبکها نتوانستهاند در جريان متداول رايج در مرز جنوبي يعني امريکا، به جايگاه قابل توجهي برسند.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:50 AM
استراليا
درحاليکه هيپهاپ استراليايي در اصل از نوع امريکايي آن بسيار فاصله گرفته، از اوايل دهه نود يک سبک محلي متمايز در اين کشور شکل گرفتهاست. حمايت ايستگاههاي راديويي [بويژه ايستگاه پرنفوذ راديو جوان تريپل جي) و تعيين جايزه شهري در جشنواره سالانه جوايز آريا، برخي از رويدادهايي هستند که به خلق چهارمين آلبوم گروه گانگسترهاي بالاي تپه با نام جاده سخت منجر شد که در سال ۲۰۰۶ در صدر جدول رسمي آلبومهاي موسيقي استراليايي قرار گرفت. اين اولين باري است که هيپهاپ استراليا در عرصه موسيقي مستقل، با چنين اقبالي مواجه ميشود. گانگسترهاي بالاي تپه در سطح ملي يکي از موفقترينها به شمار ميآيند و کارهاي آنها توسط آبيس رکوردز که بزرگترين شرکت هيپهاپ مستقل در استراليا بوده و متعلق بهپگز هنرمند است، توزيع ميشود. از ديگر هنرمندان سرشناس هيپهاپ در استراليا ميتوان به گله، دستوپا چلفتيها و تي زد يو اشاره کرد.
اگرچه هيپهاپ استراليايي در اصل از هيپهاپ امريکايي ريشه گرفته اما اين دو سبک تا حد زيادي از هم فاصله گرفتهاند. هيپهاپ استراليا اغلب خيلي رک است و به دليل آنکه بر ترانههايي با مضامين تند سياسي تمرکز يافته و از موضوعات سطحي پرهيز ميکند، از اينکه در نقطه مقابل هيپهاپ امريکايي قرار گرفته به خود ميبالد. يکي از آهنگهاي دستوپا چلفتيها (هيپهاپ ساحل غربي امريکايي) به غرور غربي، آشکارا کنايه ميزند، «من بچه طرف ديگر شهرم، اينو تو مخت فرو کن (سمت غربي!) چه فرقي ميکنه؟ رپ گانگستري نيست! اگه فکر ميکني جون سختتري ممکنه دلدرد بگيري، ممنون ميشم اگه گورتو گم کني- ذکاوتهاي حرفهاي کوفتي، شبي يکي بالا بنداز». ماهيت سازمانيافته هيپهاپ استراليايي و فکري که در پشت ترانهنويسيهاي آن نهفتهاست در نهايت آنرا در نقطه مقابل همتاي امريکايياش قرار ميدهد.
LaDy Ds DeMoNa
31st October 2009, 07:50 AM
زلاند نو
بسياري از ستارههاي بزرگ هيپهاپ زلاند نومائوري يا جزيرهنشينان اقيانوس آرام هستند. هنرمندان شاخص هيپهاپ اين کشور از دهه ۹۰ عبارتاند ازوحشي، چه فو، نسيان ميستيک و کاتب که آلبومها يا آهنگهاي همگي آنها در سال ۲۰۰۴ در صدر جدول قرار داشت و برنامههاي آنان نيز که توسط بزرگترين تهيه کنندگان اين عرصه ساخته شده، جز مشهورترينهاست.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
امروزه چند مجله بزرگ امريکايي کار خود را به هيپهاپ اختصاص دادهاند که از جمله آنها ميتوان به «منبع»، «اکس اکس ال» و «وايب» اشاره کرد. در گذشته، بي اي تي براي مدتها تنها تلوزيوني بود که برنامههاي هيپهاپ را پخش ميکرد، اما در سالهاي اخير کانالهاي جاز همچون وي اچ ۱ و ام تي وي بيش از هر ژانر ديگري به پخش برنامههاي هيپهاپ پرداختهاند. بسياري از شهرها بطور مستقل خبرنامههاي هيپهاپ دارند و اين در حاليست که درتعدادي از کشورها مجلههاي هيپهاپ در سطح تيراژ ملي منتشر ميشوند. قرن بيستويکم با ظهور رسانههاي آنلاين همراه شدهاست و امروزه سايتهاي طرفدارهيپهاپ هر روزه خبرهاي دنياي هيپهاپ را بطور جامع پوشش ميدهند.
استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است
استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.