diamonds55
25th September 2008, 09:50 AM
بيشتر كاربران اينترنت در ايران براي اتصال به اين شبكه جهاني از سيستم " شمارهگيري " ( ( Dial upاستفاده ميكنند و همواره با مشكلات زيادي در اين زمينه و پايين بودن سرعت اينترنت دست به گريبان بودهاند.
در حاليكه متخصصان فناوري اطلاعات يك شركت آلماني به انتقال اطلاعات از طريق شبكه فيبرنوري با سرعت ۱۰۷گيگابيت بر ثانيه دست يافتند( هر گيگا يك ميليون برابر يك كيلو است) كاربران اينترنت در ايران در خانه خود با سرعت ۴۵كيلو بيت بر ثانيه به اين شبكه متصل ميشوند.
برغم تلاشهاي زيادي كه از طرف دولت و بخش خصوصي براي ارايه اينترنت پر سرعت بهكاربران صورت گرفته است ، در خوشبينانهترين حالت فقط ۱۰۰هزار كاربر خطوط اينترنت پر سرعت ( (ADSLدر كشور وجود دارد كه در مقايسه با تعداد كل كاربران رقم ناچيزي است.
مدير روابط عمومي شركت فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات اوايل ماه جاري تعداد كاربران شبكه اينترنت در ايران را بر اساس معيارهاي تخميني، حدود ۱۶ميليون نفر اعلام كرد.
بخشنامه جديد وزارت ارتباطات مبني بر ممنوعيت ارايه اينترنت پر سرعت با سرعت بالاي ۱۲۸كيلو بيت بر ثانيه و لغو نشدن آن تاكنون نيز موضوع سرعت اينترنت در ايران را به چالش ميكشد.
برخي از كاربران خانگي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاكيد بر كيفيت و سرعت پايين اينترنت ميگويند: كارتهاي اينترنتي با قيمت مختلفي در بازار عرضه ميشود كه در نهايت فرق چنداني بين آنها وجود ندارد.
بگفته آنها، با كارتهاي اينترنتي فقط ميتوان به باز كردن چند صفحه" وب" معمولي، چت و چك كردن پست الكترونيكي پرداخت و عملا استفاده از بسياري ديگر از كاربردهاي اين شبكه مانند آموزش الكترونيكي به دليل پايين بودن سرعت، امكانپذير نيست.
يكي از اين كاربران گفت :دولت گامهايي براي ايجاددولت الكترونيك، تجارت الكترونيك ودانشگاههاي مجازي برداشتهاست اما بامحدوديت سرعت براي كاربران خانگي كه بخش عمدهاي از مخاطبان اين طرحها هستند نميتوان به فرهنگسازي براي استفاده از اين برنامهها پرداخت.
" علوي نسب " افزود: در حاليكه اكثر كشورهاي جهان در حال افزايش ظرفيت و سرعت اينترنت خود در حد " ترا بيت " (يك ترا يك ميليارد برابر يك كيلو) هستند، شرايط كنوني جامعه ما ، " عصر يخبندان اينترنت " را تداعي ميكند.
كارشناسان حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات دلايل مختلفي را براي پايين بودن سرعت اينترنت دو دليل عمده شامل كمي پهناي باند اينترنتكشور و ارايه نامناسب خدمات به كاربران را ذكر ميكنند.
در حاليكه مطابق با آخرين آمار شركت فناوري اطلاعات ، ميزان پهناي باند اينترنت كشور، معادل با چهار گيگا بيت برثانيه ميباشد، رييس هيات مديره انجمن كارفرمايان شركتهاياينترنتي ايران، كمبودن پهناي باند را علت اساسي سرعت پايين اينترنت در كشور ميداند.
" مسعود رياضيات " در گفت و گو با ايرنا و با تاكيد بر اين مطلب اظهار داشت: عامل اصلي در اين زمينه وزارت ارتباطات است كه بايد پهناي باند وسيعتري را براي كشور فراهم كند.
وي افزود: وقتي ما از شاهراه اصلي و ريشه كمبود داشته باشيم به طور حتم در مسيرهاي نهايي نيز با كمبود سرعت مواجه خواهيم شد.
رياضيات، بااشاره به اينكه،اينترنت ، مهمترين عامل توزيع و نشر دانش در دنياست، گفت : در حاليكه يك دانشگاه در يكياز روستاهاي سوئد داراي حداقل يك "ترا" بيت پهنايبانداينترنت است، دانشجويان ماحتي در بهترين دانشگاهها به دليل سرعت پايين به زحمت ميتواننداز امكانات آموزش مجازي و الكترونيكي استفاده كنند.
وي درباره ادعاهاي موجود درباره تامين پهناي باند، گفت: اينترنت مانند يك جاده است كه تبادل اطلاعات از آن صورت ميگيرد و صرف ادعاي ايجاد كردن اين جاده نميتواند به معناي فراهم كردن پهناي باند مناسب براي كاربران باشد.
رياضيات افزود:اكنون كه دولت تامين پهناي باند را در انحصار خود دارد بايد پهناي باند مناسبي در شان كشورمان و معادلكشورهاي منطقه مانند تركيه و امارات تامين كند.
بازرس انجمن كارفرمايان فناوري اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان نيز در اين مورد با اشاره به خدمات ناقص برخي از شركتهاي ارايهدهنده خدمات اينترنتي، گفت: يكي از دلايل كم بودن سرعت اينترنت ، كم فروشي شركتهاي ISP است.
" عليرضا مشك فروش " با اشاره به اينكه برغم كاهش قيمت پهناي باند توسط وزارت ارتباطات در چندين نوبت، هنوز تعرفههاي موجود گران است ، افزود:
در برخي موارد شركتهاي خدمات اينترنتي پهناي باند كمتر از ۱۲۸كيلو بيت بر ثانيه را براي هر خط "اي وان "E1اختصاص ميدهند كه باعث كاهش سرعت و كيفيت اينترنت دريافتي توسط كاربر نهايي ميشود.
وي خاطرنشان كرد: اگر كاربراناينترنتي در اينزمينه مشكليدارند ميتوانند با مراجعه به شوراي حلاختلاف كه نماينده رسمي قوه قضاييه است واقع در دفتر انجمن كارفرمايان شركتهاي اينترنتي در تهران، شكايت خود را مطرح كنند.
بازرس انجمن ICTاصفهان، قطعيهاي شبكه فيبرنوري، نامطلوب بودن كيفيت سرويسهايمراكز مخابراتي بخصوص در مراكز تامينكننده پهناي باند، پشتيباني نامناسب شركتهاي ديتا و اعمال نامناسب فيلترينگ را از ديگر دلايل كم بودن سرعت اينترنت در كشور دانست.
به گفته وي تجهيزات نامناسب برخي شركتهاي خصوصي توزيع پهناي باند ((ICP كه به شركتهاي ISPخدمات ميدهند نيز از جمله دلايل اين امر است.
مشكفروش تصريح كرد: مقولهنظارت بر نحوه خدمات رساني و تنظيمروابط بازار بايد به عهده انجمنها و سنديكاهاي فعال باشد و دولت در اين زمينه بهتر است نقش حاكميتي خود را ايفا كند.
كارشناس يكي از شركتهاي خدمات اينترنتي در اينباره بهخبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ،گفت: بسياري از شركتهاي ارايهدهنده خدمات اينترنتي به دلايلمختلف ، پهناي باند مناسبي را براي كاربران خود درنظرنميگيرند كه اين امر باعث كاهش سرعت اينترنت براي كاربر خانگي است.
" عليرضا عبدالهي" برخي از دلايل عدم تخصيص پهناي باند مناسب را كاهش هزينهها، فقدان رعايت حداقل استانداردها، توان رقابت با ساير شركتها و فروش بيشتر كارت اينترنتي عنوان كرد.
وي با اشارهبه اينكه كيفيت پهنايباند اينترنتي كهاز طرف وزارت ارتباطات در اختيار شركتهاي خصوصي قرار ميگيرد در سطح مطلوبي است، گفت: ما بايد دلايل كم بودن سرعت اينترنت را در لايههاي بعد از توزيع اوليه پهناي باند اينترنت توسط منبع اصلي ( شركت فناوري اطلاعات ) پيگيري كنيم.
عبدالهي، حداقل سرعت استاندارد براي اتصال به اينترنت از طريق سيستم " " Dial upرا ۵۶كيلو بيت بر ثانيه اعلام و تصريح كرد: در زمان حاضر در ايران بيشتر كاربران با سرعتهاي كمتر از اين ميزان و در محدوده ۳۰تا ۴۶ كيلو بيت بر ثانيه به شبكه متصل ميشوند.
وي، نبود خطوط تلفن مناسب ، تنظيم نبودن تجهيزات فني مراكز ارايهدهنده خدمات اينترنتي و هماهنگ نبودن سيستمهاي مراكز سوييچ مخابراتي با شركتهاي ISPرا از ديگر دلايل كم بودن سرعت اينترنت دانست.
اين در حالي است كه نبود قانوني براي حمايت از كاربران نهايي از جمله مسايلي است كه در رابطه با سرعت و كيفيت پايين اينترنت مطرح ميشود.
رييس ديتا شركت مخابرات استان اصفهان با تاكيد بر اين مطلب ، اظهار داشت: تا زمانيكه قانوني براي پشتيباني از كاربران نهايي در زمينه كيفيت خدمات و سرويسهاي موجود ديتاو اينترنت وجود نداشته باشد، وضع به همين منوال ادامه خواهد يافت.
" مجيد هرندي " افزود: هنوز بسياري از مسايل مربوط به حوزه ارايه خدمات و سرويسهاي مختلف اينترنتي در كشور قانونمند نشده است.
به گفته وي، همانطور كه بين وزارت ارتباطات و شركتهاي خدمات ارتباطي توافقنامهاي ( ( SLAبراي ارايه سرويس با كيفيت مطلوب وجود دارد ، بايد چنين توافقنامهاي نيز بين شركتهاي خدماتي و كاربران نهايي ( خانگي و اداري ) وجود داشته باشد.
هرندي تصريح كرد: شركت ديتا در قبال شركتهاي ISPمتعهد به ارايه سرويس با كيفيت بالا است اما مساله اين است كه برخي از شركتهاي خدمات اينترنتي، پهناي باند دريافت شده را به صورت مشترك ( ( Shareو با تراكم بالا بين كاربران توزيع ميكنند كه باعث افت سرعت و كيفيت اينترنت براي كاربران نهايي ميشود.
مدير روابط عمومي شركت فناوري اطلاعات در اين رابطه به ايرنا گفت: سيستم Dial upدر حدي نيست كه بتوان براي ان توافقنامهاي بين شركت خدماتدهنده و كاربر نهايي در نظر گرفت.
" علي اكبركرم بيگي " با اشاره به اينكه در زمان حاضر ارگاني نيست كه به مساله كيفيت و سرعت اينترنت توزيع شده بين كاربران رسيدگي كند، افزود:
ما نميتوانيم بااقدامات پليسي در اين زمينه با شركتهاي متخلف و كم فروش برخورد كنيم.
به گفته وي رسيدگي به اين امر نياز به عزم ملي و همكاري تمام ارگان ها و شركتها با يكديگر دارد.
كرمبيگي، در مورد كيفيت اينترنت در كشور، گفت: تا زمانيكهشبكه فيبرنوري وصل است ، كيفيت آن در بالاترين سطح ميباشد و در زمان حاضر گزينهاي بهتر از شبكه فيبرنوري براي توزيع اينترنت وجود ندارد.
وي درباره تعرفه پهناي باند اينترنت، گفت: نرخي كه ما در زمان حاضر به شركتهاي خدمات اينترنتي در كشور اعلام ميكنيم با كشورهاي اطراف رقابت مي كند.
مدير روابط عمومي شركت فناوري اطلاعات درباره محدوديت اعمال شده براي كاربران خانگي در زمينه استفاده از اينترنت پر سرعت گفت: ما راه را براي كاربران باز كردهايم چرا كه سرعت ۱۲۸كيلو بيت بر ثانيه، سه برابر سرعت سيستم Dial upاست و كاربران هيچ محدوديتي در اين زمينه ندارند.
وي اظهار نظرهاي موجود درباره پايين بودن سرعت و كيفيت اينترنت در كشور را سليقهاي دانست و گفت: ما سعي داريم خدمات و سرويسهاي شبكه اينترنت را بصورت عادلانه بين تمام مردم توزيع كنيم.
امروزه يكي از شاخصهاي توسعه جوامع ، تعداد كاربران اينترنت پر سرعت ADSLاست و ايران در اين زمينه در رتبه پاييني حتي در منطقه خاورميانه قرار دارد.
اين در حالي است كه برنامههاي زيادي در كشور در زمينه دولت الكترونيكي و آموزش الكترونيكي در حال انجام است وكارشناسان پايين بودن سرعت اينترنت را يكي از بزرگترين مشكلات در به كارگيري آنها ميدانند.
به عقيده كارشناسان فناوري اطلاعات ، متوليان امر بايد با فراهم كردن ظرفيت بالاي پهناي باند اينترنت براي كشور، سامان دهي شركتهاي ارايهدهنده خدمات اينترنتي، كاهش قيمت اينترنت، اعمال نظارتهاي موثر از طرف انجمنهاي ذيربط ، به روز كردن تجهيزات مخابراتي و حذف محدوديتهاي فعلي به افزايش سرعت و كيفيت اينترنت براي كاربران نهايي بپردازند.
در حاليكه متخصصان فناوري اطلاعات يك شركت آلماني به انتقال اطلاعات از طريق شبكه فيبرنوري با سرعت ۱۰۷گيگابيت بر ثانيه دست يافتند( هر گيگا يك ميليون برابر يك كيلو است) كاربران اينترنت در ايران در خانه خود با سرعت ۴۵كيلو بيت بر ثانيه به اين شبكه متصل ميشوند.
برغم تلاشهاي زيادي كه از طرف دولت و بخش خصوصي براي ارايه اينترنت پر سرعت بهكاربران صورت گرفته است ، در خوشبينانهترين حالت فقط ۱۰۰هزار كاربر خطوط اينترنت پر سرعت ( (ADSLدر كشور وجود دارد كه در مقايسه با تعداد كل كاربران رقم ناچيزي است.
مدير روابط عمومي شركت فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات اوايل ماه جاري تعداد كاربران شبكه اينترنت در ايران را بر اساس معيارهاي تخميني، حدود ۱۶ميليون نفر اعلام كرد.
بخشنامه جديد وزارت ارتباطات مبني بر ممنوعيت ارايه اينترنت پر سرعت با سرعت بالاي ۱۲۸كيلو بيت بر ثانيه و لغو نشدن آن تاكنون نيز موضوع سرعت اينترنت در ايران را به چالش ميكشد.
برخي از كاربران خانگي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با تاكيد بر كيفيت و سرعت پايين اينترنت ميگويند: كارتهاي اينترنتي با قيمت مختلفي در بازار عرضه ميشود كه در نهايت فرق چنداني بين آنها وجود ندارد.
بگفته آنها، با كارتهاي اينترنتي فقط ميتوان به باز كردن چند صفحه" وب" معمولي، چت و چك كردن پست الكترونيكي پرداخت و عملا استفاده از بسياري ديگر از كاربردهاي اين شبكه مانند آموزش الكترونيكي به دليل پايين بودن سرعت، امكانپذير نيست.
يكي از اين كاربران گفت :دولت گامهايي براي ايجاددولت الكترونيك، تجارت الكترونيك ودانشگاههاي مجازي برداشتهاست اما بامحدوديت سرعت براي كاربران خانگي كه بخش عمدهاي از مخاطبان اين طرحها هستند نميتوان به فرهنگسازي براي استفاده از اين برنامهها پرداخت.
" علوي نسب " افزود: در حاليكه اكثر كشورهاي جهان در حال افزايش ظرفيت و سرعت اينترنت خود در حد " ترا بيت " (يك ترا يك ميليارد برابر يك كيلو) هستند، شرايط كنوني جامعه ما ، " عصر يخبندان اينترنت " را تداعي ميكند.
كارشناسان حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات دلايل مختلفي را براي پايين بودن سرعت اينترنت دو دليل عمده شامل كمي پهناي باند اينترنتكشور و ارايه نامناسب خدمات به كاربران را ذكر ميكنند.
در حاليكه مطابق با آخرين آمار شركت فناوري اطلاعات ، ميزان پهناي باند اينترنت كشور، معادل با چهار گيگا بيت برثانيه ميباشد، رييس هيات مديره انجمن كارفرمايان شركتهاياينترنتي ايران، كمبودن پهناي باند را علت اساسي سرعت پايين اينترنت در كشور ميداند.
" مسعود رياضيات " در گفت و گو با ايرنا و با تاكيد بر اين مطلب اظهار داشت: عامل اصلي در اين زمينه وزارت ارتباطات است كه بايد پهناي باند وسيعتري را براي كشور فراهم كند.
وي افزود: وقتي ما از شاهراه اصلي و ريشه كمبود داشته باشيم به طور حتم در مسيرهاي نهايي نيز با كمبود سرعت مواجه خواهيم شد.
رياضيات، بااشاره به اينكه،اينترنت ، مهمترين عامل توزيع و نشر دانش در دنياست، گفت : در حاليكه يك دانشگاه در يكياز روستاهاي سوئد داراي حداقل يك "ترا" بيت پهنايبانداينترنت است، دانشجويان ماحتي در بهترين دانشگاهها به دليل سرعت پايين به زحمت ميتواننداز امكانات آموزش مجازي و الكترونيكي استفاده كنند.
وي درباره ادعاهاي موجود درباره تامين پهناي باند، گفت: اينترنت مانند يك جاده است كه تبادل اطلاعات از آن صورت ميگيرد و صرف ادعاي ايجاد كردن اين جاده نميتواند به معناي فراهم كردن پهناي باند مناسب براي كاربران باشد.
رياضيات افزود:اكنون كه دولت تامين پهناي باند را در انحصار خود دارد بايد پهناي باند مناسبي در شان كشورمان و معادلكشورهاي منطقه مانند تركيه و امارات تامين كند.
بازرس انجمن كارفرمايان فناوري اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان نيز در اين مورد با اشاره به خدمات ناقص برخي از شركتهاي ارايهدهنده خدمات اينترنتي، گفت: يكي از دلايل كم بودن سرعت اينترنت ، كم فروشي شركتهاي ISP است.
" عليرضا مشك فروش " با اشاره به اينكه برغم كاهش قيمت پهناي باند توسط وزارت ارتباطات در چندين نوبت، هنوز تعرفههاي موجود گران است ، افزود:
در برخي موارد شركتهاي خدمات اينترنتي پهناي باند كمتر از ۱۲۸كيلو بيت بر ثانيه را براي هر خط "اي وان "E1اختصاص ميدهند كه باعث كاهش سرعت و كيفيت اينترنت دريافتي توسط كاربر نهايي ميشود.
وي خاطرنشان كرد: اگر كاربراناينترنتي در اينزمينه مشكليدارند ميتوانند با مراجعه به شوراي حلاختلاف كه نماينده رسمي قوه قضاييه است واقع در دفتر انجمن كارفرمايان شركتهاي اينترنتي در تهران، شكايت خود را مطرح كنند.
بازرس انجمن ICTاصفهان، قطعيهاي شبكه فيبرنوري، نامطلوب بودن كيفيت سرويسهايمراكز مخابراتي بخصوص در مراكز تامينكننده پهناي باند، پشتيباني نامناسب شركتهاي ديتا و اعمال نامناسب فيلترينگ را از ديگر دلايل كم بودن سرعت اينترنت در كشور دانست.
به گفته وي تجهيزات نامناسب برخي شركتهاي خصوصي توزيع پهناي باند ((ICP كه به شركتهاي ISPخدمات ميدهند نيز از جمله دلايل اين امر است.
مشكفروش تصريح كرد: مقولهنظارت بر نحوه خدمات رساني و تنظيمروابط بازار بايد به عهده انجمنها و سنديكاهاي فعال باشد و دولت در اين زمينه بهتر است نقش حاكميتي خود را ايفا كند.
كارشناس يكي از شركتهاي خدمات اينترنتي در اينباره بهخبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ،گفت: بسياري از شركتهاي ارايهدهنده خدمات اينترنتي به دلايلمختلف ، پهناي باند مناسبي را براي كاربران خود درنظرنميگيرند كه اين امر باعث كاهش سرعت اينترنت براي كاربر خانگي است.
" عليرضا عبدالهي" برخي از دلايل عدم تخصيص پهناي باند مناسب را كاهش هزينهها، فقدان رعايت حداقل استانداردها، توان رقابت با ساير شركتها و فروش بيشتر كارت اينترنتي عنوان كرد.
وي با اشارهبه اينكه كيفيت پهنايباند اينترنتي كهاز طرف وزارت ارتباطات در اختيار شركتهاي خصوصي قرار ميگيرد در سطح مطلوبي است، گفت: ما بايد دلايل كم بودن سرعت اينترنت را در لايههاي بعد از توزيع اوليه پهناي باند اينترنت توسط منبع اصلي ( شركت فناوري اطلاعات ) پيگيري كنيم.
عبدالهي، حداقل سرعت استاندارد براي اتصال به اينترنت از طريق سيستم " " Dial upرا ۵۶كيلو بيت بر ثانيه اعلام و تصريح كرد: در زمان حاضر در ايران بيشتر كاربران با سرعتهاي كمتر از اين ميزان و در محدوده ۳۰تا ۴۶ كيلو بيت بر ثانيه به شبكه متصل ميشوند.
وي، نبود خطوط تلفن مناسب ، تنظيم نبودن تجهيزات فني مراكز ارايهدهنده خدمات اينترنتي و هماهنگ نبودن سيستمهاي مراكز سوييچ مخابراتي با شركتهاي ISPرا از ديگر دلايل كم بودن سرعت اينترنت دانست.
اين در حالي است كه نبود قانوني براي حمايت از كاربران نهايي از جمله مسايلي است كه در رابطه با سرعت و كيفيت پايين اينترنت مطرح ميشود.
رييس ديتا شركت مخابرات استان اصفهان با تاكيد بر اين مطلب ، اظهار داشت: تا زمانيكه قانوني براي پشتيباني از كاربران نهايي در زمينه كيفيت خدمات و سرويسهاي موجود ديتاو اينترنت وجود نداشته باشد، وضع به همين منوال ادامه خواهد يافت.
" مجيد هرندي " افزود: هنوز بسياري از مسايل مربوط به حوزه ارايه خدمات و سرويسهاي مختلف اينترنتي در كشور قانونمند نشده است.
به گفته وي، همانطور كه بين وزارت ارتباطات و شركتهاي خدمات ارتباطي توافقنامهاي ( ( SLAبراي ارايه سرويس با كيفيت مطلوب وجود دارد ، بايد چنين توافقنامهاي نيز بين شركتهاي خدماتي و كاربران نهايي ( خانگي و اداري ) وجود داشته باشد.
هرندي تصريح كرد: شركت ديتا در قبال شركتهاي ISPمتعهد به ارايه سرويس با كيفيت بالا است اما مساله اين است كه برخي از شركتهاي خدمات اينترنتي، پهناي باند دريافت شده را به صورت مشترك ( ( Shareو با تراكم بالا بين كاربران توزيع ميكنند كه باعث افت سرعت و كيفيت اينترنت براي كاربران نهايي ميشود.
مدير روابط عمومي شركت فناوري اطلاعات در اين رابطه به ايرنا گفت: سيستم Dial upدر حدي نيست كه بتوان براي ان توافقنامهاي بين شركت خدماتدهنده و كاربر نهايي در نظر گرفت.
" علي اكبركرم بيگي " با اشاره به اينكه در زمان حاضر ارگاني نيست كه به مساله كيفيت و سرعت اينترنت توزيع شده بين كاربران رسيدگي كند، افزود:
ما نميتوانيم بااقدامات پليسي در اين زمينه با شركتهاي متخلف و كم فروش برخورد كنيم.
به گفته وي رسيدگي به اين امر نياز به عزم ملي و همكاري تمام ارگان ها و شركتها با يكديگر دارد.
كرمبيگي، در مورد كيفيت اينترنت در كشور، گفت: تا زمانيكهشبكه فيبرنوري وصل است ، كيفيت آن در بالاترين سطح ميباشد و در زمان حاضر گزينهاي بهتر از شبكه فيبرنوري براي توزيع اينترنت وجود ندارد.
وي درباره تعرفه پهناي باند اينترنت، گفت: نرخي كه ما در زمان حاضر به شركتهاي خدمات اينترنتي در كشور اعلام ميكنيم با كشورهاي اطراف رقابت مي كند.
مدير روابط عمومي شركت فناوري اطلاعات درباره محدوديت اعمال شده براي كاربران خانگي در زمينه استفاده از اينترنت پر سرعت گفت: ما راه را براي كاربران باز كردهايم چرا كه سرعت ۱۲۸كيلو بيت بر ثانيه، سه برابر سرعت سيستم Dial upاست و كاربران هيچ محدوديتي در اين زمينه ندارند.
وي اظهار نظرهاي موجود درباره پايين بودن سرعت و كيفيت اينترنت در كشور را سليقهاي دانست و گفت: ما سعي داريم خدمات و سرويسهاي شبكه اينترنت را بصورت عادلانه بين تمام مردم توزيع كنيم.
امروزه يكي از شاخصهاي توسعه جوامع ، تعداد كاربران اينترنت پر سرعت ADSLاست و ايران در اين زمينه در رتبه پاييني حتي در منطقه خاورميانه قرار دارد.
اين در حالي است كه برنامههاي زيادي در كشور در زمينه دولت الكترونيكي و آموزش الكترونيكي در حال انجام است وكارشناسان پايين بودن سرعت اينترنت را يكي از بزرگترين مشكلات در به كارگيري آنها ميدانند.
به عقيده كارشناسان فناوري اطلاعات ، متوليان امر بايد با فراهم كردن ظرفيت بالاي پهناي باند اينترنت براي كشور، سامان دهي شركتهاي ارايهدهنده خدمات اينترنتي، كاهش قيمت اينترنت، اعمال نظارتهاي موثر از طرف انجمنهاي ذيربط ، به روز كردن تجهيزات مخابراتي و حذف محدوديتهاي فعلي به افزايش سرعت و كيفيت اينترنت براي كاربران نهايي بپردازند.