diamonds55
25th September 2008, 09:48 AM
رام کردن اینترنت با یک کلیک
World Wide Web با معنایی متفاوت
زمانی که الی لیلی (Eli Lilly) یکی از دانشمندان صاحبنام آمریکایی تصمیم به ساخت دارویی خاص گرفت، در ابتدا از این امر صرفنظر کرد، زیرا ساخت این دارو کار بسیار دشواری به نظر میرسید. او و گروهش مجبور بودند اطلاعات بسیاری که از نتیجه آزمایشها، پژوهشها و مطالعات مختلف پزشکی بود بهدقت مورد بررسی قرار دهند و پایگاههای اطلاعاتی بهظاهر متناقض را به کمک نرمافزارهای مخصوص در کنار یکدیگر بیاورند و تشابهات را از آنها خارج کنند. در این مرحله آنها مجبور بودند بخشهای مختلف این اطلاعات را به یکدیگر ربط دهند. تناقضهای غیرعادی بین این بخشهای مختلف به این گروه تخصصی کمک میکرد تا دریابند که چرا برای ساخت یک داروی جدید و ورود آن به بازار باید 15 سال زمان صرف کرده و دستکم 2/1 میلیارد دلار سرمایهگذاری کرد.
لیلی بههمراه گروه تخصصی خود قصد کرده تا هزینه ساخت یک دارو را تا اندازه زیادی کاهش دهد. وی که هماکنون مدیرعامل و رئیس هیاتمدیره شرکت Sidney Taurel محسوب میشود، در آگوست گذشته به نماینده اقتصادی آمریکا در ژاپن گفته بود: "ما در تلاشیم هزینه تولید هر دارو را تا یکسوم کاهش دهیم و تنها با 400 میلیون دلار در پنج سال یک داروی جدید بسازیم و وارد بازار کنیم."
شرکتهای بزرگ برای آنکه بتوانند هزینه تولید دارو را تا یکسوم کاهش دهند، از آخرین فناوریهای روز استفاده کردند و بهصورت آنلاین به منابع اطلاعاتی اینترنتی متصل شدند. با استفاده از این ابزارهای کاربردی هر یک از دانشمندان میتوانند با صرف زمان کمتر، هزینه بهتری را اتخاذ کرده و نتیجه دهها هزار ترکیب شیمیایی را در اختیار داشته باشند تا دریابند که هر یک از این ترکیبات در مقابل عوامل بیماریساز چه عکسالعملی نشان میدهد. اگر همه این مراحل متناسب با برنامهریزیهای انجام شده پیش رود، این شرکت موفق خواهد شد درمان هر یک از بیماریها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری وارد بازار کند.
کشف راههای جدید
تمامی این ابزارها بهنوعی معنا و مفهوم اینترنت و فضای مجازی را القا میکنند. این روش امکان میدهد تا اطلاعات آنلاین همواره در دسترس باشند و ارتباطات بین آنها مشخص شود تا بتوان در هر موقع بهدرستی از آنها استفاده کرد. باید توجه داشت، حتی اگر این منابع اطلاعاتی تناقض و ناهماهنگی بین دو عنصر و یا دو ترکیب را نشان دهند، باز هم میتوانند به نتایج خوبی منتهی شوند.
امروزه ابزارهای جستوجوگر اینترنتی قادر شدهاند تا بهسرعت تمامی اطلاعات آنلاین را مورد بررسی قرار دهند و در کمترین زمان ممکن نتایج آن را بهدست کاربر برسانند. البته ممکن است برخی از این ابزارها توانایی نمایش ناهماهنگی در این اطلاعات را نداشته باشند. دیو مککمب(Dave McComb)، مدیرعامل شرکت مشاورهای Semantic Arts خاطرنشان کرده است: "اگر شما میخواهید از این ابزارها استفاده کنید، باید معنا و مفهوم درست تمام کلیدواژههایی را که کاربران استفاده میکنند، بدانید. در غیر این صورت شما هرگز به هدف خود نخواهید رسید."
امروزه محققان در صنایع مختلف میکوشند از ابزارهای معنایی وب استفاده کنند. شرکت Citigroup نیز از جمله مراکزی محسوب میشود که روی این ابزارها کار میکند و با توسعه و پیشرفت آنها سعی میکند به بازرگانان، بانکداران و... کمک کند تا بتوانند تصمیمهای بهتری را با توجه به اطلاعات اقتصادی موجود در اینترنت اتخاد کنند. Kodak در تلاش است تا دریابد، آیا کاربران میتوانند با استفاده از فناوری تصاویر دیجیتالی، اطلاعات خود را آسانتر دستهبندی کنند؟ مرکز فضایی ناسا (NASA) هم در تلاش است اطلاعات مرتبط و هماهنگ علمی را که از نقشههای مجازی بهدست میآید، در کنار یکدیگر قرار دهد تا دانشمندان بتوانند در مورد وضعیت زمین در جو تصمیمگیری کنند.
محققان بر این باورند، ابزارهای معنایی وب در بسیاری از موارد پایهای و بنیادی وجود دارند و میتوانند نشان دهند که ارتباطات بین اطلاعات تا چه اندازه میتواند مفید و اثربخش باشد. طبق پیشبینیهای انجام شده، ارزش بازار معنایی وب تا سال 2010 میتواند تا 50 میلیارد دلار رشد کند و این در حالی است که رقم یاد شده برای سال 2006 تنها 2/2 میلیارد دلار بوده است.
ارزش اطلاعاتی هزاران تصاویر
در حالی که تعداد زیادی از محققان معتقدند که برای افزایش ارزش این بازار و رسیدن آن به رقم 50 میلیارد دلار باید زمان بیشتری را صرف کرد، بیشتر افراد به این نتیجه رسیدهاند که ابزارهای معنایی وب میتواند تاثیرات خود را روی طیف وسیعی از صنایع و فعالیتهای تجاری برجای بگذارد. طرح مطالعاتی Project10X نشان میدهد، هماکنون بیش از 190 شرکت بزرگ و کوچک در سراسر دنیا روی ابزارهای معنایی اینترنتی کار میکنند که از این شرکتها میتوان به اپل، AT&T، گوگل، Hewlett-Packard، اوراکل و سونی اشاره کرد.
با تمام این توضیحات، پاتریک کسگرو (Patrick Cosgrove) مدیر مرکز عکسبرداری علمی و فناوری شرکت Kodak از این پیشرفتها راضی نیست و تا اندازهای به آنها بدبین است. او در کلکسیون شخصی خود بیش از 50 هزار عکس دارد. او همهساله تقویمی برای خانواده خود درست میکند که در آن فعالیتهای افراد با کمک تصاویر نشان داده شده است. هر ماه با توجه به تصاویر به نمایش درآمدهاند.
یکی از این پروژهها مربوط به جمعآوری همه اطلاعات هنگام گرفتن یک عکس میشود. این اطلاعات میتواند شامل تاریخ، زمان و حتی مکان تهیه تصویر با توجه به گیرندههای GPS شود تا افراد به هنگام مشاهده تصویر درک بیشتری از آن داشته باشند.
به هر حال لازم به ذکر است، فناوریهای مبتنی بر اینترنت معنایی میتوانند به شرکت Kodak کمک کنند تا اطلاعات را کاربردیتر کرده و فهم GPS را برای مردم آسانتر کند.
آماده برای حضور در جمع
ابزارهای معنایی اینترنتی بر مفاهیم کیهانی و طبیعی نیز تاکید میکنند. برای مثال، آزمایشگاه نیروی محرکه جت وابسته به سازمان فضایی ناسا از ابزارهای معناگرای نرمافزار Siderean استفاده کرد تا مهندسان و متخصصان آن بتوانند آسانتر از گذشته تحقیقات فضایی خود را انجام دهند و اکتشافات فضایی خود را پیش برند. مهندسان و دانشمندان اعلام کردهاند، این نرمافزار به آنها کمک کرده تا بتوانند روابط بین اطلاعات را دریابند، بهخصوص زمانی که آنها بین چندین منبع اطلاعاتی منتشر میشوند.
در تاریخ دوم آوریل سال جاری میلادی شرکت ZoomInfo موفق به ساخت یک موتور جستوجوی اقتصادی جدیدی شد که به گفته آنها میتوانست یک ابزار معناگرای اقتصادی و مفید محسوب شود. این موتور قادر است بهصورت خودکار بین اطلاعات موجود قدم بزند و اطلاعات لازم را از تمام سایتهای اینترنتی جمعآوری کند. این اطلاعات حتی میتواند از بین اخبار الکترونیکی و فایلهای مجازی جمع شود. افزودن برچسبهای کوچک معنایی به اطلاعات و هدایت صحیح آنها باعث خواهد شد تا در هر زمان کاربر به آسانی بتواند به مقصد نهایی خود در اینترنت برسد.
این ابزارهای معناگرا به گونهای ساخته خواهند شد که در مقابل هر یک از اقشار مختلف جامعه عکسالعملهای متفاوتی را از خود نشان دهند. برای مثال، این ابزارها میتوانند برای معاونان یک سازمان اطلاعات بهخصوصی را نمایان کنند و مهمترین اطلاعات را در اختیار مدیران سطح بالا قرار دهند. آلان بوگارد (Alan Bogard)، مدیر شرکت Full Spectrum Lending Div که از ابزار معنایی ZoomInfo استفاده میکند، اظهار داشته است: "این مسئله به ما کمک میکند تا با تعداد بیشتری از مردم در ارتباط باشیم و بیش از گذشته از نظرات آنها استفاده کنیم."
راههای رسیدن به وب
بوگارد معتقد است، استفاده صحیح و آسان از اطلاعات آنقدرها هم که به نظر میرسد کار آسانی نیست و ممکن است نتوان بهطور دقیق آنها را بهکار گرفت. اما به هر حال اگر یک بخش از اطلاعات بهصورت نادرست مورد استفاده قرار گرفته باشد، ابزارهای معناگرای وب بهسادگی این بخش را نمایان میکند تا هرچه سریعتر این تناقضها برطرف شود.
نرمافزار ZoomInfo قادر است بهصورت خودکار این ناهماهنگی را از بین ببرد و بر خلاف دیگر برنامههای اقتصادی، بدون دخالت انسان بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. این اتفاق باعث شده تا ZoomInfo در آن واحد مقدار بیشتری از اطلاعات را پردازش کند.
World Wide Web با معنایی متفاوت
زمانی که الی لیلی (Eli Lilly) یکی از دانشمندان صاحبنام آمریکایی تصمیم به ساخت دارویی خاص گرفت، در ابتدا از این امر صرفنظر کرد، زیرا ساخت این دارو کار بسیار دشواری به نظر میرسید. او و گروهش مجبور بودند اطلاعات بسیاری که از نتیجه آزمایشها، پژوهشها و مطالعات مختلف پزشکی بود بهدقت مورد بررسی قرار دهند و پایگاههای اطلاعاتی بهظاهر متناقض را به کمک نرمافزارهای مخصوص در کنار یکدیگر بیاورند و تشابهات را از آنها خارج کنند. در این مرحله آنها مجبور بودند بخشهای مختلف این اطلاعات را به یکدیگر ربط دهند. تناقضهای غیرعادی بین این بخشهای مختلف به این گروه تخصصی کمک میکرد تا دریابند که چرا برای ساخت یک داروی جدید و ورود آن به بازار باید 15 سال زمان صرف کرده و دستکم 2/1 میلیارد دلار سرمایهگذاری کرد.
لیلی بههمراه گروه تخصصی خود قصد کرده تا هزینه ساخت یک دارو را تا اندازه زیادی کاهش دهد. وی که هماکنون مدیرعامل و رئیس هیاتمدیره شرکت Sidney Taurel محسوب میشود، در آگوست گذشته به نماینده اقتصادی آمریکا در ژاپن گفته بود: "ما در تلاشیم هزینه تولید هر دارو را تا یکسوم کاهش دهیم و تنها با 400 میلیون دلار در پنج سال یک داروی جدید بسازیم و وارد بازار کنیم."
شرکتهای بزرگ برای آنکه بتوانند هزینه تولید دارو را تا یکسوم کاهش دهند، از آخرین فناوریهای روز استفاده کردند و بهصورت آنلاین به منابع اطلاعاتی اینترنتی متصل شدند. با استفاده از این ابزارهای کاربردی هر یک از دانشمندان میتوانند با صرف زمان کمتر، هزینه بهتری را اتخاذ کرده و نتیجه دهها هزار ترکیب شیمیایی را در اختیار داشته باشند تا دریابند که هر یک از این ترکیبات در مقابل عوامل بیماریساز چه عکسالعملی نشان میدهد. اگر همه این مراحل متناسب با برنامهریزیهای انجام شده پیش رود، این شرکت موفق خواهد شد درمان هر یک از بیماریها را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری وارد بازار کند.
کشف راههای جدید
تمامی این ابزارها بهنوعی معنا و مفهوم اینترنت و فضای مجازی را القا میکنند. این روش امکان میدهد تا اطلاعات آنلاین همواره در دسترس باشند و ارتباطات بین آنها مشخص شود تا بتوان در هر موقع بهدرستی از آنها استفاده کرد. باید توجه داشت، حتی اگر این منابع اطلاعاتی تناقض و ناهماهنگی بین دو عنصر و یا دو ترکیب را نشان دهند، باز هم میتوانند به نتایج خوبی منتهی شوند.
امروزه ابزارهای جستوجوگر اینترنتی قادر شدهاند تا بهسرعت تمامی اطلاعات آنلاین را مورد بررسی قرار دهند و در کمترین زمان ممکن نتایج آن را بهدست کاربر برسانند. البته ممکن است برخی از این ابزارها توانایی نمایش ناهماهنگی در این اطلاعات را نداشته باشند. دیو مککمب(Dave McComb)، مدیرعامل شرکت مشاورهای Semantic Arts خاطرنشان کرده است: "اگر شما میخواهید از این ابزارها استفاده کنید، باید معنا و مفهوم درست تمام کلیدواژههایی را که کاربران استفاده میکنند، بدانید. در غیر این صورت شما هرگز به هدف خود نخواهید رسید."
امروزه محققان در صنایع مختلف میکوشند از ابزارهای معنایی وب استفاده کنند. شرکت Citigroup نیز از جمله مراکزی محسوب میشود که روی این ابزارها کار میکند و با توسعه و پیشرفت آنها سعی میکند به بازرگانان، بانکداران و... کمک کند تا بتوانند تصمیمهای بهتری را با توجه به اطلاعات اقتصادی موجود در اینترنت اتخاد کنند. Kodak در تلاش است تا دریابد، آیا کاربران میتوانند با استفاده از فناوری تصاویر دیجیتالی، اطلاعات خود را آسانتر دستهبندی کنند؟ مرکز فضایی ناسا (NASA) هم در تلاش است اطلاعات مرتبط و هماهنگ علمی را که از نقشههای مجازی بهدست میآید، در کنار یکدیگر قرار دهد تا دانشمندان بتوانند در مورد وضعیت زمین در جو تصمیمگیری کنند.
محققان بر این باورند، ابزارهای معنایی وب در بسیاری از موارد پایهای و بنیادی وجود دارند و میتوانند نشان دهند که ارتباطات بین اطلاعات تا چه اندازه میتواند مفید و اثربخش باشد. طبق پیشبینیهای انجام شده، ارزش بازار معنایی وب تا سال 2010 میتواند تا 50 میلیارد دلار رشد کند و این در حالی است که رقم یاد شده برای سال 2006 تنها 2/2 میلیارد دلار بوده است.
ارزش اطلاعاتی هزاران تصاویر
در حالی که تعداد زیادی از محققان معتقدند که برای افزایش ارزش این بازار و رسیدن آن به رقم 50 میلیارد دلار باید زمان بیشتری را صرف کرد، بیشتر افراد به این نتیجه رسیدهاند که ابزارهای معنایی وب میتواند تاثیرات خود را روی طیف وسیعی از صنایع و فعالیتهای تجاری برجای بگذارد. طرح مطالعاتی Project10X نشان میدهد، هماکنون بیش از 190 شرکت بزرگ و کوچک در سراسر دنیا روی ابزارهای معنایی اینترنتی کار میکنند که از این شرکتها میتوان به اپل، AT&T، گوگل، Hewlett-Packard، اوراکل و سونی اشاره کرد.
با تمام این توضیحات، پاتریک کسگرو (Patrick Cosgrove) مدیر مرکز عکسبرداری علمی و فناوری شرکت Kodak از این پیشرفتها راضی نیست و تا اندازهای به آنها بدبین است. او در کلکسیون شخصی خود بیش از 50 هزار عکس دارد. او همهساله تقویمی برای خانواده خود درست میکند که در آن فعالیتهای افراد با کمک تصاویر نشان داده شده است. هر ماه با توجه به تصاویر به نمایش درآمدهاند.
یکی از این پروژهها مربوط به جمعآوری همه اطلاعات هنگام گرفتن یک عکس میشود. این اطلاعات میتواند شامل تاریخ، زمان و حتی مکان تهیه تصویر با توجه به گیرندههای GPS شود تا افراد به هنگام مشاهده تصویر درک بیشتری از آن داشته باشند.
به هر حال لازم به ذکر است، فناوریهای مبتنی بر اینترنت معنایی میتوانند به شرکت Kodak کمک کنند تا اطلاعات را کاربردیتر کرده و فهم GPS را برای مردم آسانتر کند.
آماده برای حضور در جمع
ابزارهای معنایی اینترنتی بر مفاهیم کیهانی و طبیعی نیز تاکید میکنند. برای مثال، آزمایشگاه نیروی محرکه جت وابسته به سازمان فضایی ناسا از ابزارهای معناگرای نرمافزار Siderean استفاده کرد تا مهندسان و متخصصان آن بتوانند آسانتر از گذشته تحقیقات فضایی خود را انجام دهند و اکتشافات فضایی خود را پیش برند. مهندسان و دانشمندان اعلام کردهاند، این نرمافزار به آنها کمک کرده تا بتوانند روابط بین اطلاعات را دریابند، بهخصوص زمانی که آنها بین چندین منبع اطلاعاتی منتشر میشوند.
در تاریخ دوم آوریل سال جاری میلادی شرکت ZoomInfo موفق به ساخت یک موتور جستوجوی اقتصادی جدیدی شد که به گفته آنها میتوانست یک ابزار معناگرای اقتصادی و مفید محسوب شود. این موتور قادر است بهصورت خودکار بین اطلاعات موجود قدم بزند و اطلاعات لازم را از تمام سایتهای اینترنتی جمعآوری کند. این اطلاعات حتی میتواند از بین اخبار الکترونیکی و فایلهای مجازی جمع شود. افزودن برچسبهای کوچک معنایی به اطلاعات و هدایت صحیح آنها باعث خواهد شد تا در هر زمان کاربر به آسانی بتواند به مقصد نهایی خود در اینترنت برسد.
این ابزارهای معناگرا به گونهای ساخته خواهند شد که در مقابل هر یک از اقشار مختلف جامعه عکسالعملهای متفاوتی را از خود نشان دهند. برای مثال، این ابزارها میتوانند برای معاونان یک سازمان اطلاعات بهخصوصی را نمایان کنند و مهمترین اطلاعات را در اختیار مدیران سطح بالا قرار دهند. آلان بوگارد (Alan Bogard)، مدیر شرکت Full Spectrum Lending Div که از ابزار معنایی ZoomInfo استفاده میکند، اظهار داشته است: "این مسئله به ما کمک میکند تا با تعداد بیشتری از مردم در ارتباط باشیم و بیش از گذشته از نظرات آنها استفاده کنیم."
راههای رسیدن به وب
بوگارد معتقد است، استفاده صحیح و آسان از اطلاعات آنقدرها هم که به نظر میرسد کار آسانی نیست و ممکن است نتوان بهطور دقیق آنها را بهکار گرفت. اما به هر حال اگر یک بخش از اطلاعات بهصورت نادرست مورد استفاده قرار گرفته باشد، ابزارهای معناگرای وب بهسادگی این بخش را نمایان میکند تا هرچه سریعتر این تناقضها برطرف شود.
نرمافزار ZoomInfo قادر است بهصورت خودکار این ناهماهنگی را از بین ببرد و بر خلاف دیگر برنامههای اقتصادی، بدون دخالت انسان بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. این اتفاق باعث شده تا ZoomInfo در آن واحد مقدار بیشتری از اطلاعات را پردازش کند.