PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقاله پایان راه تبلیغات انلاین



آبجی
4th October 2009, 12:50 PM
پایان راه تبلیغات انلاین
تا چندي پيش بهترين ايده درآمدزايي براي هر تازه كاري كه يك كسب‌وكار وبي براي خود راه انداخته بود، در دو مورد خلاصه مي‌شد: به دست آوردن مخاطبان بيش‌تر و فروش فضاي تبليغات آنلاين. بر اساس گزارش انجمن سرمايه‌گذاران ملي آمريكا، تنها در سال 2004، سرمايه‌گذاران ريسك پذير حدود 1/5 ميليارد دلار روي تاسيس 828 شركت وبي سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه بيش‌تر آنها از طريق تبليغات آنلاين درآمد كسب مي‌كنند.
ولي اكنون، اين روند تغيير كرده و آگهي‌دهندگان هزينه‌هاي مربوط به تبليغات آنلاين خود را كاهش داده‌اند. در نتيجه شركت‌هاي تازه تاسيس وبي به فكر روش‌هاي ديگري به غير از فروش تبليغات افتاده‌اند. آنها سعي مي‌كنند از طريق فروش كالاهاي واقعي يا مجازي و يا درخواست از مشتريان براي خريد اشتراك درآمد كسب كنند.
از طرف ديگر، سرمايه‌گذاران ريسك‌پذير نيز كه روياي فروش سهام شركت‌شان به بازار بورس را دارند، اين روش‌ها را تشويق مي‌كنند.
راجر لي، يكي از شركاي گروه سرمايه‌گذاري Battery كه سرمايه خود را به شركت‌هاي تازه تاسيس رسانه‌هاي ديجيتال اختصاص مي‌دهد، مي‌گويد وي تنها در شركت‌هايي سرمايه‌گذاري مي‌كند كه درآمد آنها به غير از تبليغات آنلاين، بر يك يا دو روش ديگر متكي است.
وي مي‌افزايد: مشكلات كنوني اقتصاد تبليغات محور، افراد را وادار مي‌كند تا به رويكردهاي مناسبي براي ايجاد يك كسب‌وكار پرسود فكر كنند.
OpenTable يكي از نمونه‌هاي بارز اين امر است. OpenTable، يك سايت رزرو رستوران است كه با فروش نرم‌افزارش به رستوران‌ها درآمدزايي مي‌كند و به ازاي هر فردي كه در آن رستوران غذا مي‌خورد، يك دلار ذي‌نفع است. در هفته گذشته اين اولين سايت وبي سرمايه‌پذير بود كه پس از دو سال توانست به بازار بورس راه پيدا كند.
در حقيقت اين امر، يك رويداد خوشايند براي شركت OpenTable بود. چنانچه سهامش در روز پنجشنبه با 43 درصد رشد به 20 دلار و در روز جمعه با 44 درصد رشد ديگر به 71/28 دلار رسيد. اين امر پيش‌درآمدي شد براي شركت‌هاي ديگر. زماني كه بن الوويتز(Ben Elowitz) در سال 2005 شركت Wetpaint را راه مي‌انداخت، قصدش اين بود كه به هر كسي امكان بدهد يك وب‌سايت رايگان براي خود ايجاد كند.
سرمايه‌گذاران خطرپذيري كه الوويتز با آنها صحبت كرد، اعلام كردند كه Wetpaint بايد آنقدر مخاطب جلب كند كه مبلغان اينترنتي، با تعداد زيادي بازديدكننده روبه‌رو شوند.
الوويتز مي‌گويد: Wetpaint، فضايي از وب‌سايت‌هايي را در اختيار آگهي‌دهندگان قرار مي‌داد كه صدها هزار مخاطب داشت. اما در پاييز گذشته، بسياري از اين آگهي‌دهندگان، توقع خود را بالا برده و اعلام كردند كه به دنبال آگهي در سايت‌هايي هستند كه مخاطبان آنها بيش از 5 ميليون نفر باشد. از اين رو نرخ قيمت فضاي تبليغات از يك دلار به 25 سنت تنزل كرد.
اين بود كه مساله به هيات مديره و تصميم‌گيري دسته جمعي كشيده شد. وي مي‌افزايد: با توجه به اينكه به آخر سال نزديك بوديم، تصميم گرفتيم كه درآمدمان را از حالت تك بعدي در بياوريم و با وجودي كه قبلا تبليغات آنلاين، بزرگ‌ترين ستاره در آسمان درآمدزايي كسب‌وكارهاي وبي به شمار مي‌آمد ولي به نظر مي‌رسد كه اين ستاره كم كم دارد رو به خاموشي مي‌گرايد.
هم اكنون Wetpaint، از شركت‌هاي مشتري بزرگي نظير HBO و Fox در ازاي ارايه سرويس‌هاي فوق‌العاده‌اي همچون تبليغات سايت و مديريت انجمن‌هاي آنلاين بازديدكننده، درآمدزايي مي‌كند.Wetpaint، قصد دارد اين سرويس‌هاي قابل پرداخت را افزايش دهد. به طور مثال ظرفيت ذخيره‌سازي را براي فايل‌هاي بزرگ‌تر بالا ببرد، نام دامنه‌هاي شخصي شده ارايه كند و يا كالاهاي مجازي در سايت‌هاي خود به فروش برساند.
مشاوران بازار eMarketer اعلام كرده‌اند با وجودي‌كه نرخ رشد تبليغات آنلاين از 20 درصد به 30 درصد افزايش يافته، اما اين ميزان رشد در سال گذشته 6/10 درصد بوده و آن‌طور كه پيش‌بيني مي‌شود امسال تنها 5/4 درصد رشد خواهد كرد و از طرف ديگر با كاهش تبليغات نمايشي، رده‌بندي و تبليغات ايميلي، تبليغات مبتني بر جست‌وجوي اينترنتي و ويديويي افزايش خواهد يافت.
اما برخي سرمايه‌گذاران حوزه فناوري معتقدند كه دليلي براي ترس وجود ندارد. چنانچه ديويد ژه(David Sze)، يكي از سرمايه‌گذاران سايت‌هاي حامي تبليغات آنلاين نظير Facebook و Digg مي‌گويد: قبل از ماه سپتامبر، بيش‌تر خط‌مشي‌هاي كسب‌وكارها مبتني بر مدل‌هاي تبليغاتي بود، ولي يكباره تمامي آنها به سمت مدل‌هاي اشتراك‌گيري و يا فروش كالاهاي واقعي و مجازي گرويدند. به همين دليل صنعت تبليغات عقب كشيد ولي من معتقدم كه رشد اين صنعت در اينترنت ادامه خواهد يافت.
به هر حال شركت‌هاي نوپا به زودي درمي‌يابند كه جذب ميليون‌ها بازديدكننده –آنچه كه Facebook و Digg از آن برخوردارند- كار طاقت‌فرسايي است و بدون آنها نيز نمي‌توانند نظر آگهي‌دهندگان را جلب كنند{happy}

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد