learn_marketing
14th February 2016, 11:18 PM
{ارتباط با مشتری} (http://www.learn-marketing.org/index.php/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/44-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D B%8C-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%AF.html)
در مورد برخی از روابطی که برایتان مهم است بیاندیشید. شما والدین، دوستان، همکاران و آشنایان خود را دارید. به صورت کمتر یا بیشتر، شما با تمام این افراد در ارتباط هستید. شما در جامعه نقشهایی دارید نظیر دانشآموز، معلم، کارفرما، کارمند، شریک و .... ارتباط با مشتری برای این نقشها فرآیند مشابهی دارد.
در گذشته یک فرآیند تبادل ساده به کار میرفت که در طی آن یک ارزش به مشتری (http://www.learn-marketing.org/index.php/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/32-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F.html) تحویل داده میشد. اما بازاریابان میخواستند شما را به عنوان یک مشتری وفادار حفظ کنند. آنها میخواستند شما را راضی و خشنود نگه دارند. بنابراین تلاش میکردند که ارتباطی را بین شما و فروشنده ایجاد کنند که در طی آن کالا و خدمات تبادل شود به گونهای که شما راضی باشید.
گاهی اوقات بین بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ابهام پیش میآید. این دو مفهوم کاملا مشابه هستند فقط یک تفاوت اصلی وجود دارد و آن اینست که CRM یک مفهوم و راهبرد فناوری اطلاعات(IT) است. مدیریت ارتباط با مشتری و بازاریابی رابطه مند با کمک هم اطلاعات و دادههای مربوط به مشتری را در اختیار بازاریاب قرار میدهند که این اطلاعات میتوانند به منظور ایجاد یک فرآیند تبادل و ارزشرسانی بلند مدت به مشتری (به گونهای که او راضی باشد) به کار روند.
روش و رویکرد بازاریابی رابطه مند فقط مخصوص مشتریان خارجی نیست. بلکه میتواند برای مشتریان داخلی و آن چیزی که به عنوان بازاریابی داخلی شناخته میشود نیز مورد استفاده قرار گیرد. در این رویکرد تمرکز بر روی کارکنان و همکاران بوده تا یک ارتباط بین آنها ایجاد شود.
بازاریابی رابطه مند یک حوزهی در حال توسعه و قابل توجه است. بیایید دقیقتر بررسی کنیم که بازاریابی رابطه مند چیست؟
نقل قول: فرآیند تعریف، ایجاد، نگهداری، تقویت و در صورت لزوم پایان دادن به روابط با مشتریها و دیگر ذینفعان، به گونهای سودمند که اهداف همهی شرکای درگیر برآورده شود. این کار به واسطهی ارائهی وعدههای دو طرفه و انجام تعهدات صورت میگیرد.
گرونریس، سال ۲۰۰۰ تعریف گرونریس از بسیاری از جهات، استراتژیک و راهبردی است. زمانی که تلاش میکنید تا در مورد بازاریابی رابطه مند یاد بگیرید، در نگاه اول کمی پیچیده به نظر میرسد. در حقیقت بازاریابی رابطه مند میتواند هم اساس بسیار عملی و کاربردیای داشته باشد و هم عمیقا دارای مبنای آکادمیک و علمی باشد. بیایید نگاهی به موردی دیگر بیاندازیم که بیشتر کاربردی بوده و میتوانیم آن را مستقیما مورد استفاده قرار دهیم.
نقل قول: چشمانداز بازاریابی رابطه مند، بر پایهی این مفهوم است که علاوه بر ارزشی که به واسطهی محصولات و خدمات تبادل میشود، وجود یک ارتباط بین دو طرف، ارزش مضاعفی را برای مشتری و همچنین تامین کننده و یا ارائه دهندهی خدمات به وجود میآورد.
گرونریس، سال ۲۰۰۴ از دید این تعریف بازاریابی رابطه مند بیشتر از آن که یک فرآیند باشد، یک چشمانداز است که بر پایهی مفاهیم ساده، یعنی فرآیند تبادل، ارتباط بین خریدار و فروشنده و نیز ارزش ارائهشده به هر دو طرف میباشد. آمیختهی بازاریابی، ایجاد کنندهی پلی بین خریدار و فروشنده است.
در مورد برخی از روابطی که برایتان مهم است بیاندیشید. شما والدین، دوستان، همکاران و آشنایان خود را دارید. به صورت کمتر یا بیشتر، شما با تمام این افراد در ارتباط هستید. شما در جامعه نقشهایی دارید نظیر دانشآموز، معلم، کارفرما، کارمند، شریک و .... ارتباط با مشتری برای این نقشها فرآیند مشابهی دارد.
در گذشته یک فرآیند تبادل ساده به کار میرفت که در طی آن یک ارزش به مشتری (http://www.learn-marketing.org/index.php/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/32-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F.html) تحویل داده میشد. اما بازاریابان میخواستند شما را به عنوان یک مشتری وفادار حفظ کنند. آنها میخواستند شما را راضی و خشنود نگه دارند. بنابراین تلاش میکردند که ارتباطی را بین شما و فروشنده ایجاد کنند که در طی آن کالا و خدمات تبادل شود به گونهای که شما راضی باشید.
گاهی اوقات بین بازاریابی رابطه مند و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) ابهام پیش میآید. این دو مفهوم کاملا مشابه هستند فقط یک تفاوت اصلی وجود دارد و آن اینست که CRM یک مفهوم و راهبرد فناوری اطلاعات(IT) است. مدیریت ارتباط با مشتری و بازاریابی رابطه مند با کمک هم اطلاعات و دادههای مربوط به مشتری را در اختیار بازاریاب قرار میدهند که این اطلاعات میتوانند به منظور ایجاد یک فرآیند تبادل و ارزشرسانی بلند مدت به مشتری (به گونهای که او راضی باشد) به کار روند.
روش و رویکرد بازاریابی رابطه مند فقط مخصوص مشتریان خارجی نیست. بلکه میتواند برای مشتریان داخلی و آن چیزی که به عنوان بازاریابی داخلی شناخته میشود نیز مورد استفاده قرار گیرد. در این رویکرد تمرکز بر روی کارکنان و همکاران بوده تا یک ارتباط بین آنها ایجاد شود.
بازاریابی رابطه مند یک حوزهی در حال توسعه و قابل توجه است. بیایید دقیقتر بررسی کنیم که بازاریابی رابطه مند چیست؟
نقل قول: فرآیند تعریف، ایجاد، نگهداری، تقویت و در صورت لزوم پایان دادن به روابط با مشتریها و دیگر ذینفعان، به گونهای سودمند که اهداف همهی شرکای درگیر برآورده شود. این کار به واسطهی ارائهی وعدههای دو طرفه و انجام تعهدات صورت میگیرد.
گرونریس، سال ۲۰۰۰ تعریف گرونریس از بسیاری از جهات، استراتژیک و راهبردی است. زمانی که تلاش میکنید تا در مورد بازاریابی رابطه مند یاد بگیرید، در نگاه اول کمی پیچیده به نظر میرسد. در حقیقت بازاریابی رابطه مند میتواند هم اساس بسیار عملی و کاربردیای داشته باشد و هم عمیقا دارای مبنای آکادمیک و علمی باشد. بیایید نگاهی به موردی دیگر بیاندازیم که بیشتر کاربردی بوده و میتوانیم آن را مستقیما مورد استفاده قرار دهیم.
نقل قول: چشمانداز بازاریابی رابطه مند، بر پایهی این مفهوم است که علاوه بر ارزشی که به واسطهی محصولات و خدمات تبادل میشود، وجود یک ارتباط بین دو طرف، ارزش مضاعفی را برای مشتری و همچنین تامین کننده و یا ارائه دهندهی خدمات به وجود میآورد.
گرونریس، سال ۲۰۰۴ از دید این تعریف بازاریابی رابطه مند بیشتر از آن که یک فرآیند باشد، یک چشمانداز است که بر پایهی مفاهیم ساده، یعنی فرآیند تبادل، ارتباط بین خریدار و فروشنده و نیز ارزش ارائهشده به هر دو طرف میباشد. آمیختهی بازاریابی، ایجاد کنندهی پلی بین خریدار و فروشنده است.