vahid5835
9th February 2016, 08:39 PM
نوکیا به دنبال احیای خود با فناوری واقعیت مجازی است
نوکیا که روزگاری حاکم بلامنازع بازار موبایل بود حالا به دنبال راهی است تا دوباره نامش بر سر زبانها بیفتد. به نظر میرسد این شرکت از بین گزینههای موجود واقعیت مجازی را برگ برنده خود میداند. البته نوع نگاه نوکیا به بازار واقعیت مجازی متفاوت است.
به نقل اززومیت؛ رمزی هایداموس- رییس بخش فناوری نوکیا به تازگی در مصاحبهای به نکات مختلفی در رابطه با فعالیتهای نوکیا طی سالهای آتی و تمرکز این شرکت در حوزههای خاص اشاره کرده است. او در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:
ما پروژههایی در زمینه واقعیت افزوده داشتهایم. پروژههایی در زمینه دوربینها داشتهایم همچنین پروژههایی هم در رابطه با نمایشگرهایی که روی سر نصب میشوند، انجام دادهایم. در واقع در تمام زمینههای اکوسیستم واقعیت مجازی کار کردهایم. این فعالیتهای ما در واقع ترکیبی از این بوده که ما چقدر از نظر فنی خوب بودهایم؟ و این که چه حوزهای است که ما میتوانیم بیشترین مزیت را از فعالیت در آن در زمان حاضر بدست بیاوریم؟
هایداموس خیلی زود به این نتیجه رسید که بجای رقابت با آکیولس، سونی و اچتیسی در بازار هدستهای واقعیت مجازی بهتر است تا با رویکردی جدید در فرایند تولید، نوکیا را احیا کند.
هدستهایی که روی سر قرار میگیرند بسیار خوب بودند ولی من با خودم فکر کردم که رقابت سنگینی در این زمینه در بازار وجود خواهد داشت.
با ارائه Ozo که دوربینی است که استریم آنلاین، پایش زنده و صدا و تصویر سه بعدی را ترکیب میکند، نوکیا قادر است تا سردردها و موانع موجود بر سر راه فیلمسازان با هدستهای واقعیت مجازی را کاهش دهد.
روزهای سلطه نوکیا بر بازار گوشی دنیا مدتها است که به سر رسیده و بخش موبایل این شرکت طی قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بهار سال ۲۰۱۴ به مایکروسافت فروخته شد. امروز با سکانداری هایمادوس، نوکیا در تلاش است تا با حرکت در دو حوزه تجارت اعطای لایسنس واقعیت مجازی، جان تازهای به خود ببخشد.
http://cdn01.zoomit.ir/2016/2/3d710d73-64b1-4e6e-b2b1-04b2249c9dee.jpg
به لطف دوربین واقعیت مجازی Ozo که ۶۰ هزار دلار قیمت دارد، نوکیا امیدوار است که به بازیگر مهمی در حوزه فیلم سازی با واقعیت مجازی بدل شود.
Ozo این قابلیت را به شما میدهد که یک عمل زنده هنگام فیلمبرداری را به طور زنده پایش کنید. این قابلیتی است که بسیاری از فیلمسازان به آن نیاز دارند، پیش از این کارگردانانی که با استفاده از روشهای دیگری اقدام به فیلمبرداری واقعیت مجازی میکردند، باید منتظر میماندند تا فرایند پس از تولید فیلم تمام شود و بتوانند حاصل کار نهایی را ببینند. این در حالی است که به لطف Ozo دیگر نیازی به صبر کردن و پردازش نیست و حاصل کار کارگردان به صورت لحظهای برای او قابل نمایش است.
با ترکیبی از ۸ لنز که هر یک ویدیو را با رزولوشن 2K *2K ضبط میکنند همچنین ۸ میکروفون، Ozo قادر است تا انعکاس صدای محیط را به صورت ۳۶۰ درجه به خوبی ضبط کند.
این دوربین همچنین قادر است تا صدای اشیای گوناگون را به طور جداگانه با استفاده از میکروفونهایی که در نزدیکی آنها به کار رفته در حین فیلمبرداری ضبط و با یکدیگر ترکیب کند. اما این قابلیتها موجب نشده که با ابزار سنگینی مواجه باشیم بلکه این دوربین کمتر از ۴.۵ کیلوگرم وزن دارد. حتی این دوربین را میتوانیم روی یک پهپاد سوار کنیم.
هایداموس در مورد ابعاد Ozo میگوید:
کل این دستگاه به طور میانگین به اندازه سر یک انسان است.
http://cdn01.zoomit.ir/2016/2/7fee97b7-0b40-4bfd-832d-44fbcaab7269.jpg نوکیا حافظه داخلی ۵۰۰ گیگابایتی از نوع SSD و باتری جداشدنی را در قالب یک کارتریج برای Ozo در نظر گرفته است تا از این طریق ثبات بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد. این امر باعث میشود که فیلمسازان بتوانند تا ۴۵ دقیقه فیلم واقعیت مجازی ضبط کنند و البته هر زمان که نیاز بود با تغییر کارتریج به کار خود ادامه دهند.
از آنجا که هنوز در ابتدی عصر هدستهای واقعیت مجازی هستیم، بسیاری از شرکتهای اصلی حاضر در این صنعت ۲۰۱۶ را سال اول خطاب میکنند. هایداموس اعلام کرده است که نوکیا در حال همکاری نزدیک با کمپانی 20th Century Fox است. البته همکاریهای دیگری با سایر شرکتها نیز وجود دارد ولی هایداموس جزییاتی در مورد آنها بیان نکرده است. با این حال او اشاره کوتاهی به NBA و مسابقهای از تیم لس آنجلس لیکرز داشته که در آن دوربین Ozo در قسمتی از ورزشگاه نصب شده، همچنین در جریان برگزاری یک کنسرت در Capitol Records برای این که تواناییهای دوربین بیشتر نشان داده شود، Ozo مورد استفاده قرار گرفته است.
http://cdn01.zoomit.ir/2016/2/84e9f900-240f-4254-83be-05ab617cd885.jpg
اگر شما هنرمند هستید و میخواهید ارتباط خوبی بین بیننده و داستان خود برقرار کنید، Ozo بهترین وسیله برای این است که بیننده را درست در وسط صحنه قرار دهد.
بر اساس صحبتهای هایداموس، کاملا واضح است که نوکیای امروز، نوکیایی نیست که بسیاری طی سالهای اخیر میشناسند و عاشقش هستند.
با علم به این که بازار به چه سویی در حال حرکت است و با علم به این نکته که ما خیلی زود وارد این بازار شدهایم البته نه خیلی زود، بهترین زمان است که فناوری که به زودی بازار فعلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، توسعه دهیم.
کد خبر: 30377 گروه خبری: اخبار فناوری اطلاعات منبع خبر: زومیت
نوکیا که روزگاری حاکم بلامنازع بازار موبایل بود حالا به دنبال راهی است تا دوباره نامش بر سر زبانها بیفتد. به نظر میرسد این شرکت از بین گزینههای موجود واقعیت مجازی را برگ برنده خود میداند. البته نوع نگاه نوکیا به بازار واقعیت مجازی متفاوت است.
به نقل اززومیت؛ رمزی هایداموس- رییس بخش فناوری نوکیا به تازگی در مصاحبهای به نکات مختلفی در رابطه با فعالیتهای نوکیا طی سالهای آتی و تمرکز این شرکت در حوزههای خاص اشاره کرده است. او در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:
ما پروژههایی در زمینه واقعیت افزوده داشتهایم. پروژههایی در زمینه دوربینها داشتهایم همچنین پروژههایی هم در رابطه با نمایشگرهایی که روی سر نصب میشوند، انجام دادهایم. در واقع در تمام زمینههای اکوسیستم واقعیت مجازی کار کردهایم. این فعالیتهای ما در واقع ترکیبی از این بوده که ما چقدر از نظر فنی خوب بودهایم؟ و این که چه حوزهای است که ما میتوانیم بیشترین مزیت را از فعالیت در آن در زمان حاضر بدست بیاوریم؟
هایداموس خیلی زود به این نتیجه رسید که بجای رقابت با آکیولس، سونی و اچتیسی در بازار هدستهای واقعیت مجازی بهتر است تا با رویکردی جدید در فرایند تولید، نوکیا را احیا کند.
هدستهایی که روی سر قرار میگیرند بسیار خوب بودند ولی من با خودم فکر کردم که رقابت سنگینی در این زمینه در بازار وجود خواهد داشت.
با ارائه Ozo که دوربینی است که استریم آنلاین، پایش زنده و صدا و تصویر سه بعدی را ترکیب میکند، نوکیا قادر است تا سردردها و موانع موجود بر سر راه فیلمسازان با هدستهای واقعیت مجازی را کاهش دهد.
روزهای سلطه نوکیا بر بازار گوشی دنیا مدتها است که به سر رسیده و بخش موبایل این شرکت طی قرارداد ۷ میلیارد دلاری در بهار سال ۲۰۱۴ به مایکروسافت فروخته شد. امروز با سکانداری هایمادوس، نوکیا در تلاش است تا با حرکت در دو حوزه تجارت اعطای لایسنس واقعیت مجازی، جان تازهای به خود ببخشد.
http://cdn01.zoomit.ir/2016/2/3d710d73-64b1-4e6e-b2b1-04b2249c9dee.jpg
به لطف دوربین واقعیت مجازی Ozo که ۶۰ هزار دلار قیمت دارد، نوکیا امیدوار است که به بازیگر مهمی در حوزه فیلم سازی با واقعیت مجازی بدل شود.
Ozo این قابلیت را به شما میدهد که یک عمل زنده هنگام فیلمبرداری را به طور زنده پایش کنید. این قابلیتی است که بسیاری از فیلمسازان به آن نیاز دارند، پیش از این کارگردانانی که با استفاده از روشهای دیگری اقدام به فیلمبرداری واقعیت مجازی میکردند، باید منتظر میماندند تا فرایند پس از تولید فیلم تمام شود و بتوانند حاصل کار نهایی را ببینند. این در حالی است که به لطف Ozo دیگر نیازی به صبر کردن و پردازش نیست و حاصل کار کارگردان به صورت لحظهای برای او قابل نمایش است.
با ترکیبی از ۸ لنز که هر یک ویدیو را با رزولوشن 2K *2K ضبط میکنند همچنین ۸ میکروفون، Ozo قادر است تا انعکاس صدای محیط را به صورت ۳۶۰ درجه به خوبی ضبط کند.
این دوربین همچنین قادر است تا صدای اشیای گوناگون را به طور جداگانه با استفاده از میکروفونهایی که در نزدیکی آنها به کار رفته در حین فیلمبرداری ضبط و با یکدیگر ترکیب کند. اما این قابلیتها موجب نشده که با ابزار سنگینی مواجه باشیم بلکه این دوربین کمتر از ۴.۵ کیلوگرم وزن دارد. حتی این دوربین را میتوانیم روی یک پهپاد سوار کنیم.
هایداموس در مورد ابعاد Ozo میگوید:
کل این دستگاه به طور میانگین به اندازه سر یک انسان است.
http://cdn01.zoomit.ir/2016/2/7fee97b7-0b40-4bfd-832d-44fbcaab7269.jpg نوکیا حافظه داخلی ۵۰۰ گیگابایتی از نوع SSD و باتری جداشدنی را در قالب یک کارتریج برای Ozo در نظر گرفته است تا از این طریق ثبات بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد. این امر باعث میشود که فیلمسازان بتوانند تا ۴۵ دقیقه فیلم واقعیت مجازی ضبط کنند و البته هر زمان که نیاز بود با تغییر کارتریج به کار خود ادامه دهند.
از آنجا که هنوز در ابتدی عصر هدستهای واقعیت مجازی هستیم، بسیاری از شرکتهای اصلی حاضر در این صنعت ۲۰۱۶ را سال اول خطاب میکنند. هایداموس اعلام کرده است که نوکیا در حال همکاری نزدیک با کمپانی 20th Century Fox است. البته همکاریهای دیگری با سایر شرکتها نیز وجود دارد ولی هایداموس جزییاتی در مورد آنها بیان نکرده است. با این حال او اشاره کوتاهی به NBA و مسابقهای از تیم لس آنجلس لیکرز داشته که در آن دوربین Ozo در قسمتی از ورزشگاه نصب شده، همچنین در جریان برگزاری یک کنسرت در Capitol Records برای این که تواناییهای دوربین بیشتر نشان داده شود، Ozo مورد استفاده قرار گرفته است.
http://cdn01.zoomit.ir/2016/2/84e9f900-240f-4254-83be-05ab617cd885.jpg
اگر شما هنرمند هستید و میخواهید ارتباط خوبی بین بیننده و داستان خود برقرار کنید، Ozo بهترین وسیله برای این است که بیننده را درست در وسط صحنه قرار دهد.
بر اساس صحبتهای هایداموس، کاملا واضح است که نوکیای امروز، نوکیایی نیست که بسیاری طی سالهای اخیر میشناسند و عاشقش هستند.
با علم به این که بازار به چه سویی در حال حرکت است و با علم به این نکته که ما خیلی زود وارد این بازار شدهایم البته نه خیلی زود، بهترین زمان است که فناوری که به زودی بازار فعلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، توسعه دهیم.
کد خبر: 30377 گروه خبری: اخبار فناوری اطلاعات منبع خبر: زومیت