sahar708
2nd September 2015, 02:28 PM
· انتخاب مناسبترین رنگ برای برند شما
برای انتقال ایدهای ساده از معنا و تمایز، باید رنگی انتخاب کنید که به خوبی با موقعیت استراتژیک شما سازگاری داشته باشد. انتخاب رنگ باید منعکسکننده تمایلات و خواستههای عاطفی مشتری یا ارزش و وعدهای باشد که نام تجاری برای پاسخگویی به این تمایلات در نظر گرفته است.
انتخاب رنگ مناسب برای معرفی نام تجاری شما باید بر اساس معیارهای مختلف انجام گیرد. در این قسمت به سه معیار مهم اشاره میشود:
· معیار اول: مخاطبان
اول باید بدانید کسب و کار شما مختص چه نمونه ای از جامعه میباشد. این گروه از افراد چه کسانی هستند. چه چیزی برای آنان از اهمیت برخوردار است. در چه صورتی حاضر به برقراری تعامل با برند شما هستند.
گروه مختلف مشتریان به روشهای مختلف و به دلیل گرایشهای فرهنگی تحتتاثیر رنگهای گوناگون قرار میگیرند. این مهم است که بدانید چه رنگی قادر خواهد بود، به بهترین نحو ارزش نام تجاری شما را انتقال دهد و موقعیت رقابتی آن را تقویت کند؟ برای رسیدن به این معیار بهتر است به کسب و کارهای مشابه خود رجوع کنید و فلسفه انتخاب رنگ های آنان را مطالعه کنید. اطمینان داشته باشد که انتخاب رنگ در یک برند بزرگ، حاصل ساعت ها تلاش تخصصی بوده است. پس لازم نیست که دوباره چرخ را اختراع کنید. فقط کافی است رنگ مورد نظر را با توجه به ویژگی های مخاطب خود ایرانیزه کنید.
· معیار دوم : رنگ منبع الهام شما چیست؟
زمانیکه که تصمیم برای شروع کسب و کاری گرفته میشود، بلاشک یک الگو و منبع الهام انگیزه ی زیادی در دست زدن به چنین کسب و کاری در شما ایجاد کرده است. آن الگو حتما یک رنگ منحصر به فرد دارد. باید به دنبال پیدا کردن آن رنگ باشید. به زبان ساده تر باید بتوانید به کلمات رنگ دهید و اگر الگوی اصلی مناسبی برای نام تجاری خود تعیین کردهاید، باید ببینید چه رنگی برای تقویت این الگو مناسبترین است.
· معیار سوم : فرهنگ
رنگ تداعیکننده مفاهیم متعددی در فرهنگها و در میان افراد مختلف است. در ایالات متحده رنگ سفید به مفهوم خلوص است، در حالی که در قسمتهایی از آسیا این رنگ مفهوم عزاداری را به همراه دارد. در کشور ایران نیز رنگ ها با باورها و فرهنگ مردم خود رامتبلور میکند. به طور مثال رنگ سفید نشانه صلح و آرامش، رنگ سیاه نشانه ی ماتم و اندوه و رنگ سبز نشانه تولد و سرزندگی. درک رنگ و معانی آن بسته به نژاد، سن، طبقه اجتماعی و جنسیت و مذهب تغییر میکند. در انتخاب رنگ برای برند بایستی جوانب جمعیتی و روانی غالب هر فرهنگی مورد توجه قرار گیرند.
برای برندهای موفق و مدیریت شده، رنگ چیزی بیشتر از انتخابی ذهنی بهشمار میرود. اکنون دیگر رنگ یک استراتژی کسبوکار ضروری است. برای فهمیدن آن بهتر است به سرگذشت رنگ ها در 4 برند غول آسای دنیا توجه کنید:
برند کوکاکولا
چندین دهه است که برند کوکاکولا با رنگ قرمز و سفید خود، در بازار شناخته شده است. در تمامی موارد، از بستهبندی محصول گرفته تا پوسترهای تبلیغاتی نصب شده در خردهفروشیها، از رنگ قرمز استفاده شده است. همین مسئله باعث شده برند کوکاکولا تا این اندازه قدرتمند و شناختهشده باشد. قوطیهای منحصربه فرد کوکاکولا با این شعار وارد بازار شد که بطری کوکاکولا باید بهگونهای باشد تا همه افراد آن را بشناسند و حتی در تاریکی هم بتوانند آن را تشخیص دهند. رنگ قرمز رنگ عصبانیت و خطر است، اما در عینحال میتواند منجر به انگیزش مشتری شود. از لحاظ علمی ثابت شده است که مشاهده این رنگ منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون شده و به همین دلیل میتواند به سرعت در ذهن مشتری اثری پایدار ایجاد کند.
برند مک دونالد
امروزه برای بسیاری از افراد همبرگر و فستفود با نام مکدونالد، مترادف است. مک دونالد توانست در سال 1955 نخستین شعبه خود را که ساختمانی قرمز رنگ با کمانهای طلایی بود، تاسیس کند. این شرکت در سال 1961، برند خود را که به شکل قوسهای طلایی بوده و به نوعی سمبل حرف «ام» به شمار میرفت، به ثبت رساند. برخی از کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین دلایل جذب کودکان به سمت مکدونالد، ترکیب رنگ زرد و قرمز بهکار رفته در لوگوی این رستوران است. از آنجایی که رنگ زرد رنگ خورشید است، استفاده از آن در ارتباط با امید و خوشبینی است. رنگ زرد باعث تحریک حس خلاقیت و انرژی شده و به دلیل درخشندگی، تاثیر بسیاری در جلب توجه مشتریان دارد. برندها از رنگ زرد استفاده میکنند تا نشان دهند مفرح و پرانرژی هستند.
برند نیوآ
قوطیهای فلزی آبیرنگی که لوگوی سفید نیوآ با حروفی درشت روی آن حک شده، توسط شرکتی آلمانی در سال 1911 وارد بازار شد. نام کرم نیوآ ریشه لاتین دارد و به معنای سفید مثل برف است؛ چیزی که در لوگوی سفید و آبی نیوآ نیز در نظر گرفته شده است. استفاده از رنگ آبی در برندسازی، مفاهیمی از قبیل قابلیت اطمینان، تعهد و امنیت را به مشتری القا میکند. رنگ آبی بهعنوان رایجترین رنگ در بین برندها محسوب میشود، اما باید توجه داشت که استفاده از رنگ آبی منجر به کاهش اشتها میشود. بر این اساس لازم است شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی در صورت استفاده از رنگ آبی برای برند خود، آن را با رنگهای دیگری ترکیب کنند. به همین دلیل است که در برندهایی مانند سامسونگ، نوکیا، لنووو و والمارت از رنگ آبی بهعنوان رنگ اصلی استفاده شده اما برند پپسی از این رنگ در ترکیب با دیگر رنگها استفاده کرده است.
برند یو .پی. اس
شرکت یو. پی.اس که در امریکایشمالی قرار دارد، بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای خصوصی پستی در سراسر جهان شناخته میشود. این شرکت در طراحی لوگوی خود از رنگ قهوهای استفاده کرده که در آن زمان معیاری برای لوکس بودن محسوب میشده است. پس از گذشت چندین دهه از تاسیس شرکت یوپیاس، رنگ قهوهای به جزئی جداناپذیر از برند این شرکت تبدیل شده و حتی به اختصار به جای نام آن مورد استفاده قرار میگیرد، به نحوی که در شعار پیشین این شرکت آمده: «قهوهای» چه کاری میتواند برای شما انجام دهد؟ رنگ قهوهای رنگ خاک بوده و میتواند نشاندهنده سادگی، دوام و ثبات باشد. برخی معتقدند استفاده از رنگ قهوهای میتواند تاثیری منفی بر مشتری داشته باشد چرا که رنگ آلودگی است. شاید به همین دلیل است که تنها برندهای بزرگ معدودی هستند که به رنگ قهوهای شناخته میشوند، اما با طراحی سایه و روشن و همچنین استفاده از آن در کنار رنگهای دیگر میتوان این اثر را تا حدی کمرنگ کرد.
انتخاب رنگ برای معرفی نام تجاری هرگز نباید مبتنی بر نظرات و تمایلات مدیر تبلیغات شرکت شما و یا حتی علاقه شخصی شما باشد. انتخاب رنگ مناسب جهت تعریف ارزش برای نام تجاری شما، تقویت و حمایت از موقعیت تجاری آن، ایجاد آگاهی بیشتر در مشتری و تمایز برای نام تجاری در میان گزینههای مشابه از اهمیت خاصی برخوردار است. تاثیرات انتخاب رنگ صحیح برای نام تجاری، هرگز نباید دست کم گرفته شود. امیدوارم پس از مطالعه این مقاله سه بخشی، انتخاب رنگ مناسب جهت کسب و کار خود را آغاز کنید و برند غول آسای آینده که بر روی علل موفقیت های چشم گیر رنگ آمیزی آن تحقیق میشود، کسب و کار شما باشد
مشاوره کسب و کار (http://www.pms.ir/) بیشتر افراد در مورد کاری که می خواهند شروع کنند دچار ابهام و سرگردانی می باشند و علاقمند هستند که بیشتر بدانند و با دید باز و آگاهانه کار خود را شروع کنند . خوشبختانه پاسخ به این نوع مسائل یکی می باشد : در مورد کاری که می خواهید انجام دهید تحقیق و بررسی بسیاری انجام دهید.
آموزش بازاریابی فروش (http://www.pms.ir/) یکی از رموز بازاریابی و فروش مناسب ارتباط مناسب با مشتری می باشد که کیفیت آن بسیار مهم و اساسی می باشد که در بازاریابی هنر اینکه بتوان مشتری های زیادی جلب کرد بسیلر مهم می باشد .
اصول مذاکره (http://www.pms.ir/)
نکاتی در اصول مذاکرات وجود دارد که به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد :
در ابتدای امر باید هدف مذاکره مشخص گردد در مرحله بعد باید روش بازاریابی مشخص گردد که می تواند به صورت سخت و خشن و یا منطقی صورت پذیرد نقش افراد نیز در مذاکره در مذاکرت افراد و موفقیت آن ها نقش بسزا و موثری ایفا خواهد کرد.و هر مذاکره ای که انجام می شود باید بر پایه اطلاعات باشد .
مدیریت زمان (http://www.pms.ir/)
مهمترین منبعی که در زندگی در اختیار هر فردی وجود دارد قطعا زمان می باشد و افراد باید از فرصت های کسب نهایت استفاده را بکنند .در دنیای امروز برای انجام این کار نیاز به کسب اطلاعات و دانش کافی می باشد تا بر اساس آن زمانبندی خوب و مناسب صورت پذیرد .هر چقدر افراد از مسائل بیشتر اطلاعاتت داشته باشند از فرصت ها و زمان بهتر استفاده کرده و به نتیجه می رسند .
همایش مدیریت (http://www.pms.ir/)
امروزه همایش مدیریت مختلفی در دنیا با موضوعات مختلف با حضور بزرگان علم و دانش صورت می پذیرد .مدیریت مسئله ای بسیار مهم و حساس است که می تواند تحولات بسیاری را ایجاد کند و به دلیل اینکه در این زمینه پیشرفت زیادی شده است همایش مدیریت زیادی برگزار می شود .
برای انتقال ایدهای ساده از معنا و تمایز، باید رنگی انتخاب کنید که به خوبی با موقعیت استراتژیک شما سازگاری داشته باشد. انتخاب رنگ باید منعکسکننده تمایلات و خواستههای عاطفی مشتری یا ارزش و وعدهای باشد که نام تجاری برای پاسخگویی به این تمایلات در نظر گرفته است.
انتخاب رنگ مناسب برای معرفی نام تجاری شما باید بر اساس معیارهای مختلف انجام گیرد. در این قسمت به سه معیار مهم اشاره میشود:
· معیار اول: مخاطبان
اول باید بدانید کسب و کار شما مختص چه نمونه ای از جامعه میباشد. این گروه از افراد چه کسانی هستند. چه چیزی برای آنان از اهمیت برخوردار است. در چه صورتی حاضر به برقراری تعامل با برند شما هستند.
گروه مختلف مشتریان به روشهای مختلف و به دلیل گرایشهای فرهنگی تحتتاثیر رنگهای گوناگون قرار میگیرند. این مهم است که بدانید چه رنگی قادر خواهد بود، به بهترین نحو ارزش نام تجاری شما را انتقال دهد و موقعیت رقابتی آن را تقویت کند؟ برای رسیدن به این معیار بهتر است به کسب و کارهای مشابه خود رجوع کنید و فلسفه انتخاب رنگ های آنان را مطالعه کنید. اطمینان داشته باشد که انتخاب رنگ در یک برند بزرگ، حاصل ساعت ها تلاش تخصصی بوده است. پس لازم نیست که دوباره چرخ را اختراع کنید. فقط کافی است رنگ مورد نظر را با توجه به ویژگی های مخاطب خود ایرانیزه کنید.
· معیار دوم : رنگ منبع الهام شما چیست؟
زمانیکه که تصمیم برای شروع کسب و کاری گرفته میشود، بلاشک یک الگو و منبع الهام انگیزه ی زیادی در دست زدن به چنین کسب و کاری در شما ایجاد کرده است. آن الگو حتما یک رنگ منحصر به فرد دارد. باید به دنبال پیدا کردن آن رنگ باشید. به زبان ساده تر باید بتوانید به کلمات رنگ دهید و اگر الگوی اصلی مناسبی برای نام تجاری خود تعیین کردهاید، باید ببینید چه رنگی برای تقویت این الگو مناسبترین است.
· معیار سوم : فرهنگ
رنگ تداعیکننده مفاهیم متعددی در فرهنگها و در میان افراد مختلف است. در ایالات متحده رنگ سفید به مفهوم خلوص است، در حالی که در قسمتهایی از آسیا این رنگ مفهوم عزاداری را به همراه دارد. در کشور ایران نیز رنگ ها با باورها و فرهنگ مردم خود رامتبلور میکند. به طور مثال رنگ سفید نشانه صلح و آرامش، رنگ سیاه نشانه ی ماتم و اندوه و رنگ سبز نشانه تولد و سرزندگی. درک رنگ و معانی آن بسته به نژاد، سن، طبقه اجتماعی و جنسیت و مذهب تغییر میکند. در انتخاب رنگ برای برند بایستی جوانب جمعیتی و روانی غالب هر فرهنگی مورد توجه قرار گیرند.
برای برندهای موفق و مدیریت شده، رنگ چیزی بیشتر از انتخابی ذهنی بهشمار میرود. اکنون دیگر رنگ یک استراتژی کسبوکار ضروری است. برای فهمیدن آن بهتر است به سرگذشت رنگ ها در 4 برند غول آسای دنیا توجه کنید:
برند کوکاکولا
چندین دهه است که برند کوکاکولا با رنگ قرمز و سفید خود، در بازار شناخته شده است. در تمامی موارد، از بستهبندی محصول گرفته تا پوسترهای تبلیغاتی نصب شده در خردهفروشیها، از رنگ قرمز استفاده شده است. همین مسئله باعث شده برند کوکاکولا تا این اندازه قدرتمند و شناختهشده باشد. قوطیهای منحصربه فرد کوکاکولا با این شعار وارد بازار شد که بطری کوکاکولا باید بهگونهای باشد تا همه افراد آن را بشناسند و حتی در تاریکی هم بتوانند آن را تشخیص دهند. رنگ قرمز رنگ عصبانیت و خطر است، اما در عینحال میتواند منجر به انگیزش مشتری شود. از لحاظ علمی ثابت شده است که مشاهده این رنگ منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون شده و به همین دلیل میتواند به سرعت در ذهن مشتری اثری پایدار ایجاد کند.
برند مک دونالد
امروزه برای بسیاری از افراد همبرگر و فستفود با نام مکدونالد، مترادف است. مک دونالد توانست در سال 1955 نخستین شعبه خود را که ساختمانی قرمز رنگ با کمانهای طلایی بود، تاسیس کند. این شرکت در سال 1961، برند خود را که به شکل قوسهای طلایی بوده و به نوعی سمبل حرف «ام» به شمار میرفت، به ثبت رساند. برخی از کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین دلایل جذب کودکان به سمت مکدونالد، ترکیب رنگ زرد و قرمز بهکار رفته در لوگوی این رستوران است. از آنجایی که رنگ زرد رنگ خورشید است، استفاده از آن در ارتباط با امید و خوشبینی است. رنگ زرد باعث تحریک حس خلاقیت و انرژی شده و به دلیل درخشندگی، تاثیر بسیاری در جلب توجه مشتریان دارد. برندها از رنگ زرد استفاده میکنند تا نشان دهند مفرح و پرانرژی هستند.
برند نیوآ
قوطیهای فلزی آبیرنگی که لوگوی سفید نیوآ با حروفی درشت روی آن حک شده، توسط شرکتی آلمانی در سال 1911 وارد بازار شد. نام کرم نیوآ ریشه لاتین دارد و به معنای سفید مثل برف است؛ چیزی که در لوگوی سفید و آبی نیوآ نیز در نظر گرفته شده است. استفاده از رنگ آبی در برندسازی، مفاهیمی از قبیل قابلیت اطمینان، تعهد و امنیت را به مشتری القا میکند. رنگ آبی بهعنوان رایجترین رنگ در بین برندها محسوب میشود، اما باید توجه داشت که استفاده از رنگ آبی منجر به کاهش اشتها میشود. بر این اساس لازم است شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی در صورت استفاده از رنگ آبی برای برند خود، آن را با رنگهای دیگری ترکیب کنند. به همین دلیل است که در برندهایی مانند سامسونگ، نوکیا، لنووو و والمارت از رنگ آبی بهعنوان رنگ اصلی استفاده شده اما برند پپسی از این رنگ در ترکیب با دیگر رنگها استفاده کرده است.
برند یو .پی. اس
شرکت یو. پی.اس که در امریکایشمالی قرار دارد، بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای خصوصی پستی در سراسر جهان شناخته میشود. این شرکت در طراحی لوگوی خود از رنگ قهوهای استفاده کرده که در آن زمان معیاری برای لوکس بودن محسوب میشده است. پس از گذشت چندین دهه از تاسیس شرکت یوپیاس، رنگ قهوهای به جزئی جداناپذیر از برند این شرکت تبدیل شده و حتی به اختصار به جای نام آن مورد استفاده قرار میگیرد، به نحوی که در شعار پیشین این شرکت آمده: «قهوهای» چه کاری میتواند برای شما انجام دهد؟ رنگ قهوهای رنگ خاک بوده و میتواند نشاندهنده سادگی، دوام و ثبات باشد. برخی معتقدند استفاده از رنگ قهوهای میتواند تاثیری منفی بر مشتری داشته باشد چرا که رنگ آلودگی است. شاید به همین دلیل است که تنها برندهای بزرگ معدودی هستند که به رنگ قهوهای شناخته میشوند، اما با طراحی سایه و روشن و همچنین استفاده از آن در کنار رنگهای دیگر میتوان این اثر را تا حدی کمرنگ کرد.
انتخاب رنگ برای معرفی نام تجاری هرگز نباید مبتنی بر نظرات و تمایلات مدیر تبلیغات شرکت شما و یا حتی علاقه شخصی شما باشد. انتخاب رنگ مناسب جهت تعریف ارزش برای نام تجاری شما، تقویت و حمایت از موقعیت تجاری آن، ایجاد آگاهی بیشتر در مشتری و تمایز برای نام تجاری در میان گزینههای مشابه از اهمیت خاصی برخوردار است. تاثیرات انتخاب رنگ صحیح برای نام تجاری، هرگز نباید دست کم گرفته شود. امیدوارم پس از مطالعه این مقاله سه بخشی، انتخاب رنگ مناسب جهت کسب و کار خود را آغاز کنید و برند غول آسای آینده که بر روی علل موفقیت های چشم گیر رنگ آمیزی آن تحقیق میشود، کسب و کار شما باشد
مشاوره کسب و کار (http://www.pms.ir/) بیشتر افراد در مورد کاری که می خواهند شروع کنند دچار ابهام و سرگردانی می باشند و علاقمند هستند که بیشتر بدانند و با دید باز و آگاهانه کار خود را شروع کنند . خوشبختانه پاسخ به این نوع مسائل یکی می باشد : در مورد کاری که می خواهید انجام دهید تحقیق و بررسی بسیاری انجام دهید.
آموزش بازاریابی فروش (http://www.pms.ir/) یکی از رموز بازاریابی و فروش مناسب ارتباط مناسب با مشتری می باشد که کیفیت آن بسیار مهم و اساسی می باشد که در بازاریابی هنر اینکه بتوان مشتری های زیادی جلب کرد بسیلر مهم می باشد .
اصول مذاکره (http://www.pms.ir/)
نکاتی در اصول مذاکرات وجود دارد که به چند مورد آن اشاره خواهیم کرد :
در ابتدای امر باید هدف مذاکره مشخص گردد در مرحله بعد باید روش بازاریابی مشخص گردد که می تواند به صورت سخت و خشن و یا منطقی صورت پذیرد نقش افراد نیز در مذاکره در مذاکرت افراد و موفقیت آن ها نقش بسزا و موثری ایفا خواهد کرد.و هر مذاکره ای که انجام می شود باید بر پایه اطلاعات باشد .
مدیریت زمان (http://www.pms.ir/)
مهمترین منبعی که در زندگی در اختیار هر فردی وجود دارد قطعا زمان می باشد و افراد باید از فرصت های کسب نهایت استفاده را بکنند .در دنیای امروز برای انجام این کار نیاز به کسب اطلاعات و دانش کافی می باشد تا بر اساس آن زمانبندی خوب و مناسب صورت پذیرد .هر چقدر افراد از مسائل بیشتر اطلاعاتت داشته باشند از فرصت ها و زمان بهتر استفاده کرده و به نتیجه می رسند .
همایش مدیریت (http://www.pms.ir/)
امروزه همایش مدیریت مختلفی در دنیا با موضوعات مختلف با حضور بزرگان علم و دانش صورت می پذیرد .مدیریت مسئله ای بسیار مهم و حساس است که می تواند تحولات بسیاری را ایجاد کند و به دلیل اینکه در این زمینه پیشرفت زیادی شده است همایش مدیریت زیادی برگزار می شود .