PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : باید ها و نباید ها درباره هرس



*FATIMA*
19th July 2015, 02:19 PM
اهداف هرس



1/ حذف شاخه های ناخواسته ، بدشکل ، نابجا ، خشک و آلوده به بقایای بیماری و آفت

2/ پراکنش و توزیع شاخه ها با فاصله های مناسب در کلیه جهت ها به گونه ای که هوا به خوبی در درخت جریان یابد و کلیه قسمت های درخت نور خورشید را به طور یکنواخت دریافت کنند

3/ ایجاد تعادل بین اندام هوایی یا همان شاخه ها و برگ ها و اندام زیرزمینی یا ریشه ها به گونه ای که هیچ کدام ازین دو قسمت اصلی تقدم و پیشی بر دیگری نداشته باشند

4/ حذف نرک ها و پاجوش ها و ریشه جوش ها و تنه جوش ها ، شاخه های مریض ، خشک ، بدجا و ناخواسته

5/ تنک کردن میوه و متعادل کردن بار درخت به گونه ای که درخت به سال آوری دچار نگردد

6/ فرم دادن به درخت در سال های اول و پیروی از آن فرم و شکل در سال های اول

7/ شکل سازی و فرم دادن به گیاهان زینتی مانند حاشیه ها و شکل دادن به درختان و درختچه های زینتی به اشکال هندسی و غیر هندسی و هنری

نکته باریک تر از مو :


1/ بهره گیری درخت از نور و اکسیژن و در نتیجه بالا رفتن کیفیت محصول در اندازه و رنگ و طعم در ضورتی امکان پذیر است که فرم تربیت شاخ و برگ ها را روی همدیگر قرار ندهد و برعکس آفتاب سوختگی نیز معرف فاصله دار بودن شاخ و برگ ها است

2/ در یخبندان های شدید و هوای گرم و خشک و به طور کلی زمان هایی که درخت ممکن است به هر علت در معرض حمله های ناگهانی قرار گیرد اقدام به هرس نکنید . هوای ملایم پاییزی و اواخر اسفند بهتر از آن دو است .




تهیه و تنظیم : سایت علمی نخبگان جوان

*FATIMA*
19th July 2015, 03:08 PM
هرس تابستانه



با شروع فصل رشد جوانه ها باز شده و شاخ و برگ ها را به وجود می آورند . این شاخ و برگ ها در ابتدای رشد از مواد هیدروکربنه موجود در بافت شاخه ها استفاده کرده تا تبدیل به یک عضو فعال کربن گیری کننده شوند ، آن زمان است که فعالیت آنها و مواد غذایی تولید شده مازاد بر مصرف است و به ریشه ها و سایر اندام ها برمی گردانند .

حال اگر قبل از اینکه رشد آنها کامل شود و عامل تولید محسوب گردند اقدام به حذف آنها کنید عامل بسیار مهمی در کم کردن تاج درخت می گردند که در حد هرس زمستانه عمل می کنند و به طور کلی هرس سبز به علت ذخیره سازی مواد غذایی و رشد شاخه های جدید ، تشکیل جوانه گل روی شاخه های بارور و بالا رفتن کیفیت میوه تأثیر شدید دارند اما این بحث ، علمی است و اگر بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی و گونه درخت عمل گردد موجب ضعف عمومی درخت می گردد و به همین جهت کارشناسان به باغداران توصیه نمی کنند .

اما اگر باغدار شاخه نرک و عوامل مصرف را از عوامل تولید تشخیص و تمیز دهد می تواند مسیر شیره خام را به طرف شاخه های مولد و میوه زا منحرف و از مصرف آن در شاخه های بی مصرف جلوگیری کند ، خصوصاً شاخه و برگ ها چنان زیاد باشند که با سایه انداختن روی بقیه عامل جلوگیری کننده از فتوسنتز گردند .

هرس سبز در ماه های آخر فصل رشد عامل بسیار مهمی در بالا بردن کیفیت میوه خواهد بود زیرا رشد جدیدی برای به مصرف رسانیدن مواد غذایی وجود ندارد و رسیدن نور به بقیه شاخه ها خصوصاً میوه در انگور بالا رفتن کیفیت اثر مطلوب دارد . رنگ و کیفیت میوه در سیب و انگور و هلو در اثر هرس تابستانه گزارش شده است .

چیدن نوک سرشاخه ها یا قطع قسمت کمی از سرشاخه ها در بعضی میوه جات مانند انگور و تمشک تولید بیشتر شاخه های فرعی و بارده در پی دارد . حذف جوانه های انتهایی در انگور قبل از باز شدن گل ها از ریزش گل ها جلوگیری می کند .

نکته باریک تر از مو :

در هرس ها عادات طبیعی رشد گیاهی را فراموش نکنید . برخلاف عادت طبیعی گام برندارید .




تهیه و تنظیم : سایت علمی نخبگان جوان

*FATIMA*
19th July 2015, 04:03 PM
هرس زمستانه



اصولاً زمان این هرس پس از ریزش برگ ها در پاییز شروع و در اواخر زمستان با شروع جریان یافتن شیره گیاهی و پف کردن شکوفه ها خاتمه می یابد . در این محدوده زمانی بر حسب نوع گیاه با وضع آب و هوای منطقه ، امکانات باغدار ، سرمای بهاره و چند عامل ریز دیگر ، ظریف کاری هایی هم در آن موجود است که باید رعایت کرد .

در این بین انگور یکی از درختچه هایی است که پاییز و بهار آن با بقیه کمی متفاوت است . در انگور با شروع پاییز حرکت مواد غذایی از ریشه به طرف بالا قطع نمی شود و بر حسب درجه حرارت محیط در مناطق جنوبی کشور ممکن است حدود 6 هفته و در صفحات شمالی و سردسیر حدود 4 هفته این حرکت ادامه داشته باشد .

هرس انگور را به این علت در پاییز جایز نمی دانند زیرا گیاه هنوز در فعالیت است و با برداشت خوشه های انگور کلیه فعالیت های گیاه متوجه چربی کردن و ذخیره مواد غذائی در 4-6 جوانه قاعده شاخه که سرنوشت خوشه های انگور در همان محل تعیین می گردد نموده است .

زمستان انگور هم مانند بقیه نیست به این صورت که شیره خام حدود 3-4 هفته زودتر از بقیه گیاهان شروع به حرکت می نماید و در همین زمان جوانه ها پنبه ای شکل و سفید می گردند و چنانچه هرس در این تاریخ صورت گیرد شیره گیاهی از محل قطع خارج گشته و ممکن است به علت شور بودن آن چند جوانه زیر محل قطع کور گردد .

در درختان میوه سردسیری مانند سیب و گلابی و زردآلو و آلو نکته قابل ذکر این است که چنانچه هرس آنها در اوائل زمستان صورت گیرد و چون تاج درخت برای جوانه های داخل درخت خود یک عامل حفاظت از سرما به حساب می آید ممکن است با هجوم سرما و یخبندان شدید شاخه های هرس شده و جوانه های سطح جانبی تاج آن در معرض سرمای شدید و کشنده قرار گیرند و نتوانند در برابر این سرمای زودرس مقاومت کنند و در نتیجه منجر به یخ زدن نوک شاخه ها و خشک شدن آنها گردد که انجام هرس اصلاحی در بهار در این موارد الزامی است که خود هزینه گزاف و کوتاه شدن شاخه ها را در پی دارد و به همین علت توصیه می گردد که در مناطق خیلی سرد هرس را تا اواخر زمستان و قبل از به جریان افتادن شیره گیاهی به تعویق بیاندازند .




منبع : هرس به معنی هرس
تهیه و تنظیم : سایت علمی نخبگان جوان

*FATIMA*
19th July 2015, 06:45 PM
هرس شاخه



در هرس شاخه های نابارده ، اصل بر این است که تمام پاجوش ها و نرک ها را در طول فصل رشد ، همچنان که به تدریج پدیدار می شوند از ته بریده شوند .

هرس شاخه های بارده ، بستگی به طول عمر آنها دارد . برای مثال ، شاخه های بارده معمولی بیش از یک بار تولید گل و میوه نمی کننند ، بنابراین ، باید در زمستان سالی که به بار نشسته اند ، هرس شوند . سیخک ها در گیاهان مختلف ، طول عمرهای متفاوتی دارند و پس از آن خشک می شوند . در این هنگام باید سیخک ها را از طریق قطع شاخه هایی که روی آن قرار دارند ، هرس کرد و گیاه را وادار به تولید شاخه های جدیدی کرد .

در هرس شاخه ، برای به شکل بهینه و جلوگیری از رشد بی رویه و عقب افتادن باروری و کم شدن محصول سال بعد ، توجه به نکته های زیر ضروری است :

1/ هنگام حذف کامل یک شاخه ، صرف نظر از قطر آن ، باید دقت شود که برشی که برای هرس داده می شود در پایین ترین قسمت شاخه ای که قرار است حذف گردد و هم سطح تنه یا شاخه اصلی ایجاد گردد ، به طوری که قسمتی از شاخه بریده شده روی تنه یا شاخه اصلی باقی نماند . این امر باعث می شود که سطح بریده شده ، سریع توسط بافت پوششی پینه التیام یافته و راه نفوذ عوامل مولد بیماری و پوسیدگی مسدود گردد . اگر برش به طور ناصحیح انجام شود ، زایده ای از شاخه بریده شده روی درخت باقی خواهد ماند که ناخنک نامیده می شود و به دلیل رشد نکردن ، پس از مدتی می میرد و مورد حمله انواع قارچ ها و باکتری ها قرار گرفته و دچار پوسیدگی می شود . اگر شاخه ای که بریده می شود ، دارای قطری بیش از 5 سانتیمتر باشد ، باید سطح بریده شده را توسط چسب باغبانی که دارای قارچکش باشد ، پوشاند تا به درخت فرصت کافی برای التیام داده شود و در عین حال ، قسمت های مرکزی سطح بریده شده که قابلیت ترمیم ندارند ایمن بمانند .

2/ هر گاه درختی چند سال هرس نشده باشد و به هرسی شدید نیاز داشته باشد ، این کار باید در مدت چند سال انجام شود و به تدریج ، درخت به شکل و اندازه دلخواه درآید . هرس شدید یکباره ، باعث خواهد شد که باروری درخت یک تا چند سال عقب بیفتد و اگر بارور شده باشد ، میزان محصول آن ، برای یک و گاهی چند سال ، به شدت پایین بیاید و حتی گهگاه به طور کامل متوقف شود . مشکل دیگر هرس شدید یکباره ، این است که گیاه در سال بعد شمار زیادی نرک تولید خواهد کرد که حذف آنها در طول فصل رشد کاری پر زحمت خواهد بود .

3/ در هنگام حذف کامل شاخه ها ، باید دقت داشت که هر چه زاویه ای که شاخه با تنه و یا شاخه حامل خود می سازد به 90 درجه نزدیکتر باشد ، این شاخه قویتر بوده ، رشد بهتری خواهد نمود و چنین زاویه ای در مقابل وزن میوه و فشارهای خارجی نیز مقاومت بیشتری خواهد داشت . بنابراین ، در هنگام هرس باید در درجه اول ، شاخه هایی حذف شوند که با تنه و یا شاخه حامل خود زاویه بسته تری دارند و در نتیجه ضعیفتر هستند .

4/ در انشعاب های دو شاخه ای ، آن هایی که قطر یکی از شاخه هایشان از دیگری کمتر است ، قویتر از آن هایی هستند که قطر شاخه هایشان با هم مساوی است . بنابراین ، باید کوشش شود که انشعاب های دو شاخه ای که قطر دو شاخه آن ها یکسان نیست نگهداشته شوند .

5/ در هنگام سرزنی ، به طور معمول یک سوم تا نصف انتهای شاخه های طویل حذف می شود . وضعیت محل برش نسبت به اولین جوانه نزدیک به آن ، در شیوه رشد شاخه و شکل درخت بسیار مؤثر است . به این معنی که اگر جوانه یاد شده در قسمت بالایی شاخه قرار گرفته باشد در اثر رشد ، به شاخه ای تبدیل تبدیل خواهد شد که به تقریب به طور عمودی رشد کرده به بالا خواهد رفت و اگر جوانه در زیر شاخه قرار گرفته باشد بسیار نزدیک به حالت افقی رشد خواهد نمود . با توجه به این موضوع ، می توان با گزینش محل برش در هرس سرزنی ، شکل درخت و میزان گسترش شاخساره آن را کنترل کرد . یعنی اگر هدف ، متراکم کردن شاخساره درختی مانند هلو باشد که به طور طبیعی شاخساره ای گسترده دارد ، باید جوانه در قسمت بالایی باقی گذاشته شود و برعکس ، اگر هدف پخش و گسترده کردن شاخساره درختانی مانند سیب گلاب و انواع گلابی باشد ، که به طور طبیعی رشد عمودی دارند ، باید جوانه در قسمت زیرین شاخه باقی گذاشته شود . در این جا باید به این نکته اشاره شود که هر چه یک شاخه عمودی تر باشد ، چون شیره گیاهی در آن راحتتر و سریعتر جریان می یابد ، رشد سریعتر و بیشتری نیز خواهد داشت . در روی یک شاخه نیز ، رشد جوانه هایی کخ در سطح بالا قرار دارند به طور معمول از جوانه های زیرین بیشتر است .

6/ در گیاهان باغبانی و به ویژه درختان میوه ، برای تولید محصول زیاد و مرغوب باید نور با شدت کافی به تمام نقاط و به ویژه به قسمت های درونی آن برسد . برای این منظور ، باید در هنگام هرس کردن ، سعی شود با حذف شاخه های اضافی ، قسمت های میانی شاخساره در حد لازم و متعادل ، باز نگاهداشته شود . به ویژه شاخه هایی باید هرس شوند که به طور شیبدار و کج ، درون شاخساره رشد می کنند و افزون بر سایه اندازی ، مزاحم سایر شاخه ها نیز هستند .

7/ بسیاری از بیماریزا ها و حشره ها ، در سطح یا درون شاخه های خشکیده ، زمستان گذرانی می کنند . از این رو ، لازم است در تمام طول فصل سال و به ویژه در زمستان ، تمام شاخه های شکسته و خشکیده ، بریده و سوزانده شوند . این عمل به ویژه در مبارزه با آفت هایی مانند انواع چوبخوارها ، پوستخوارها و سوسک های شاخک بلند ، از اهمیت وافری برخوردار است .

8/ گهگاه ، هنگام بریدن شاخه های ضخیم و سنگین ، پس از این که ژرفای برش به حدود نیمی از قطر شاخه رسید ، در اثر وزن زیاد ، بقیه شاخه می شکند و همراه خود ، قسمتی از پوست و چوب تنه را قطع و زخمی می سازد . برای جلوگیری از این امر ، که برای سلامت گیاه زیانبار است ، باید چنین شاخه هایی را با سه برش قطع کرد . بدین ترتیب که اول ، برشی به ژرفای یک سوم تا نصف شاخه ، از پایین به بالا ، در فاصله حدود 10 سانتیمتری ته شاخه ایجاد کرد . سپس ، برش دوم را چند سانتیمتر بالاتر از برش اول ، از بالا به پایین ایجاد و شاخه را از تنه جدا ساخت . در مرحله سوم باید زایده باقیمانده را که سبک است و خطر شکستن ندارد با یک برش از ته ، قطع نمود .

نکته ظریف تر از مو :

به تجربه ثابت شده است که هنگامی که شاخه ای با استفاده از قیم و یا به کار بردن وزنه در انتهای آن ، به طرف زمین خم شود ، اگر نابارور باشد ، بارور می گردد و اگر بارور باشد ، میزان محصول آن بالا می رود .




منبع : اصول نوین باغبانی

تهیه و تنظیم : سایت علمی نخبگان جوان

*FATIMA*
19th July 2015, 10:16 PM
مواد شیمیایی مورد استفاده در هرس



گروه اول :

شامل موادی مانند بوترالین ، مشتقات پیچیده استیک اسید و مشتقات اسیدهای چرب 12-6 کربنی می باشد که به طور کلی مواد شاخه زا نامیده می شوند و با خشک کردن جوانه انتهایی گیاه جوان ، مشابه هرس سربرداری عمل می کنند و نهال را در همان سال پیوند ، وادار به تولید شاخه های فرعی می کند . زمان پاشیدن این مواد اواخر بهار است و بدین وسیله می توان یک سال در وقت صرفه جویی کرد . درختان تیمار شده با این مواد ، به طور معمول سریعتر رشد کرده و زودتر نیز به بار می نشینند .

مواد شاخه زا در واقع با کم کردن مقدار اکسین ، اثر چیرگی انتهایی را خنثی و پدیدار شدن شاخه های فرعی را آسان می کنند . تنظیم کننده هایی از گروه سایتوکینین و اتفن نیز در بعضی موارد به ویزه در گیاهان علفی اثری مشابه مواد شاخه زا دارند و می توان از این نظر آن ها را جز این گروه برشمرد .

گروه دوم :

از مواد بازدارنده ای مانند آلار و مالئیک هایدروزاید و نیز از تنظیم کننده های اکسینی مانند نفتالن استیک اسید بهره گیری می شود . پژوهش ها نشان داده اند که آلار و مالئیک هایدروزاید ، به شیوه بسیار مؤثری از رشد کلیه قسمت های شاخساره درخت جلوگیری می کنند ، به طوری که در بعضی موارد مصرف آنها در یک سال ، نیاز به هرس را در سال بعد ، منتفی می سازد و یا بسیار کم می کند .

نفتالن استیک اسید ، افزون بر سایر ویژگی ها ، در صورتی که پس از هرس های شدید مکانیکی روی محل زخم و نیز پوست شاخه های ضخیم و تنه ، مالیده یا پاشیده شود ، از رشد نرک ها که به طور معمول در این موارد به شمار زیاد تولید می شوند ، جلوگیری می کند . از اکسین ها ، ایندول بوتریک اسید نیز با موفقیت ، برای جلوگیری از رشد پاجوش ها در سیب به کار رفته است و بنابراین می توان آن را جزو همین گروه محسوب کرد .

گروه سوم :

بیشتر انواع اکسین ها که در تنظیم مقدار گل و میوه ، از راه تنک سازی و نیز جلوگیری از ریزش بی موقع مؤثرند ، کاربرد دارند .




تهیه و تنظیم : سایت علمی نخبگان جوان

*FATIMA*
25th September 2015, 10:10 PM
هرس بوته ای یا بوش Bush :

تنه در این نوع هرس بالاتر از 90 سانتیمتر ارتفاع دارد که بیشتر شاخه ها از 1/3 بالایی درخت خارج می گردد . وسط در این هرس باز است و حداکثر استفاده از نور را داررد . میزان فشردگی شاخه هادر آن بیشتر از از انواع دوکی و دوکی بوته ای است اگرچه تنه حدود 90 سانتیمتر است اما کل درخت از 1/5 تا 4 متر متغیر است .

دوکی بوته ای Spindlebush :

ارتفاع درخت در این شکل به بیش از 2/2 متر می رسد و شاخه ها به صورت شعاعی از پیشاهنگ مرکزی با زاویه ای تقریباً عمودی خارج می گردند که بهترین و قوی ترین شاخه را تشکیل می دهند و در برابر باد و برف و صدمات مکانیکی مقاومت عالی دارند . پایین ترین شاخه حدود 45 سانتیمتر از سطح زمین فاصله دارد و پربارترین محصول از آن عاید می گردد .

نیمه استاندارد Half-standard :

تقریباً مانند بوته ای است اما تنه در این نوع 1/5-1 متر است و ارتفاع کل درخت به 5-4 متر می رسد .

استاندارد Standard :

مانند نیمه استاندارد است اما تنه در این حالت 2/2-1/5 متر و کمی بلندتر از نیمه استاندارد است و ارتفاع کلی آن به حدود 5 متر می رسد .

پیرامید هرمی و پیرامید پاکوتاه Pyramid & dwafr pyramid :

در این نوع هرس و تربیت هیچ گونه قیمی لازم نیست و درخت می تواند روی پای خود بایستد . شاخه ها به صورت شعاعی از تنه مرکزی خارج می گردند که با هرس تابستانی شکل هرم به خود می گیرند و اندازه کوچک تا متوسط پیدا می کند . کلیه مشخصات پیرامید یا پیرامید پاکوتاه با همدیگر مطابقت دارد با این اختلاف که در پیرامید پاکوتاه پایه از واریته پاکوتاه است و در نتیجه اثر متقابل پایه و پیوندک تاج درخت هم کوتاه می گردد .

کوردون مایل و کوردون چندتایی یا چهل چراغی Cordon & Multiple Cordon :

یکی از شکل های هرس خاص و فشرده و محدود کننده است که تنه اصلی 2-1/5 متر طول دارد و در یک فضای کوچک و محدود با اسپورهای زیاد و تولید خیلی بالای خود درخت را غرق در گل و میوه می کند و در بین کلیه شکل های هرس نسبت به حجم درخت بیشترین محصول را عرضه می نماید . اصولاً در برابر یک دیوار و یا به عنوان پرچین و یا در کل محوطه باغ کاشت می گردد . بازوهای آن احتیاج به سیم دارد و تنه اصلی با سطح زمین زاویه ای 45 درجه می سازد . سیب ، گلابی ، زردآلو ، گوجه و انگورفرنگی این نوع پرورش و هرس را می پسندد . برحسب تعداد شاخه ای که از آن می گیرند به شکل U و سه شاخه و یا چهار شاخه ممکن است خودنمایی کند که در این حالت به آنها شمعدانی نیز می گویند . در کوردون ها چنانچه فقط یک بازو موجود باشد به صورت زاویه دار هرس می گردد در حالی که در دو شاخه و سه شاخه و چهار شاخه ها به صورت عمودی و مستقیم ترتیب می گردند . در سال های اول به قیم و سیم کشی نیاز دارند .

بادبزنی ، پالمت ، اسپالیر ، استپ آور Espalier & Palmete & fan & stepover :

در فرم بادبزنی تنه اصلی فقط 24 سانتیمتر طول دارد و شاخه های فرعی یا بازوها حامل اسپورها میوه دهنده هستند و بهترین مکان برای آنها در مقابل دیوارها است . درختان هسته دار مانند آلو و گوجه و دانه دارها مانند سیب و گلابی می توانند از این فرم پیروی کنند . تعداد شاخه ها در اسپالیر و پالمت برحسب قدرت درخت مغیر و برای سیب و گلابی بهترین نوع هرس و تربیت است .

نکنه ظریف تر از مو :

بقایای شاخه های سالم و نرم هرس شده را برای کمپوست به کار برید اما شاخه های مریض و آفت زده را بسوزانید .

اگر در زیر محل قطع ، دو جوانه روبروی همدیگر قرار دارند دهانه قیچی را افقی بگیرید تا محل برش به صورت مسطح درآید .

در هنگام خرید درختان جوان دقت کنید که پیوندک بالاتر از سطح خاک باشد زیرا در غیر این صورت فساد و حمله قارچ های خاکزی خصوصاً فیتوفتراها و بیماری گموز در پی دارد .



تهیه و تنظیم : سایت علمی نخبگان جوان

*FATIMA*
30th October 2015, 12:51 PM
کجا و چگونه قطع کنیم ؟

ساقه با جوانه های متقابل :

ساقه هایی که دارای جوانه های متقابل هستند قیچی به صورت مستقیم و بدون زاویه بالای جوانه ها قرار می گیرد و با یک فشار شاخه قطع می گردد

ساقه با جوانه های متناوب :

در ساقه هایی که جوانه های متناوب دارند قیچی به صورت زاویه دار و در بالای جوانه ای که رو به بیرون دارد قرار می گیرد و بدون اینکه ساقه جویده شود با یک فشار و یک حرکت شاخه قطع می گردد

برش صحیح در قطع شاخه :

1/ از دستکش استفاده نموده و سپس محل قطع را مشخص کنید . ابتدا از زیر شاخه شروع به بریدن کنید و تا یک چهارم و یا یک سوم قطر شاخه پیشروی کنید . محل قطع در این حال باید 30 سانتیمتر از تنه اصلی فاصله داشته باشد .

2/ این بار بریدن را از روی شاخه شروع کنید در حالی که فقط 25 سانتیمتر از تنه اصلی فاصله دارید . پس از برش 2/3 باقی مانده با یک حرکت شاخه جدا می گردد بدون اینکه پوست درخت در ناحیه یقه آسیب ببیند

3/ این بار نوبت به شاخه کوچک به جا مانده می رسد . باز هم از قسمت زیرین شاخه شروع و مانند مرحله قبل عمل کنید

4/ این بار نیز بریدن را از روی شاخه شروع کنید و به اره حالت زاویه دار بدهید تا قسمت به جا مانده هرچه کوتاهتر قطع گردد .

قطع پاجوش ها :

1/ با یک بیلچه خاک اطراف درخت یا درختچه را بردارید تا ریشه ها و محل شروع رشد پایه جوش روی پایه آشکار گردد

2/ از یک دستکش استفاده نموده و شاخه پاجوش را گرفته و با دست دیگر از محل رشد قطع کنید . چنانچه این عمل قطع بدون برداشتن حاک انجام دهید و از بالاتر قطع کنید پس از چند روز به جای یک شاخه پاجوش چند عدد خواهید داشت .

قیم ها در هرس :

در هرس های خاص مانند کوردون ، بادبزنی و اسپالیر استفاده از قیم الزامی است .

قیم زاویه دار = در مناطق بادخیز از قیم های زاویه دار استفاده کنید . قیم در جهت مخالف باد در زمین کار گذاشته شده است .

قیم جفت = در مناطق بادخیز که خط باد از دو جهت وجود دارد از قیم های جفت و روبروی یکدیگر استفاده کنید . رابط بین قیم و درخت لاسنیک است

قیم کوتاه = قیم کوتاه قیمی است که کمی اجازه حرکت به تنه اصلی درخت را می دهد و تقریباً 50 سانتیمتر از سطح زمین طول دارد

قیم بلند = روبروی درخت بایستید و درخت را به طرف خود خم کنید . محلی که درخت قادر به خم شدن بیشتر از آن نیست طول قیم را برای شما مشخص خواهد کرد

قیم مثلثی = در مناطق بادخیز و پرخطر در رفت و آمد درختان بزرگ تازه کاشت از قیم های سه طرفی استفاده کنید تا باد از هر جهت دفع گردد .

نکته ظریف تر از مو :

پس از هر هرس یک یا چند مشت کود شیمیایی به عنوان مزد دور درخت بپاشید




تهیه و تنظیم : سایت علمی نخبگان جوان

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد