طلیعه طلا
16th July 2015, 10:27 PM
«زکات فطره» به اتفاق شیعه و سنى، در پایان ماه مبارک رمضان واجب است و در متون دینى براى آن، فلسفه و فواید متعددى برشمرده است که مهمترین آنها عبارت است از:
1- دادن زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه میشود.
شیخ صدوق(ره) صاحب کتاب «من لایحضره الفقیه» در روایتی از امام صادق(علیه السلام ) آورده است:
قال أبو عبد الله علیهالسلام: «إن من تمام الصوم إعطاء الزکاة - یعنی الفطرة - کما أن الصلاة على النبی صلى الله علیه وآله من تمام الصلاة لأنه من صام ولم یؤد الزکاة فلا صوم له إذا ترکها متعمدا، ولا صلاة له إذا ترک الصلاة على النبی صلى الله علیه وآله، إن الله عز وجل قد بدأ بها قبل...»
امام صادق علیهالسلام فرمود: همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام کننده و کمال بخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) از جمله عوامل تمام کننده نماز است؛ چرا که هر کس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند پس مانند آن است که روزهای نگرفته است همانگونه که هر گاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) نفرستند مانند آن است که نماز نگزارده است... .
2-دادن زکات فطره موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال مىشود.
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) که مرحوم شیخ کلینی در اصول کافی نقل کرده، چنین آمده است:
عن أبی عبد الله(علیه السلام) قال: اذهب فأعط عن عیالک الفطرة وأعط عن الرقیق واجمعهم ولا تدع منهم أحدا، فإنک أن ترکت منهم إنسانا تخوفت علیه الفوت، قلت: وما الفوت؟ قال: الموت.
راوی میگوید: امام صادق(علیه السلام) به من فرمود از جانب اهل و عیالت زکات فطره را ادا کن و همه را در نظر بگیر و از آنها کسی را فراموش نکن چرا که اگر فردی از آنها را ترک کنی من بر فوت او خوف دارم.
راوی میگوید عرض کردم منظور از فوت چیست؟
حضرت فرمود: مرگ.
3- زکات فطره موجب تزکیه می شود
محدث نوری در «مستدرک وسائل الشیعه» عنوان شده، دادن زکات فطره باعث سلامتى جسم و پاکسازى روح از رذایل اخلاقى است.
در روایتى در تفسیر آیه شریفه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا» آمده است: منظور از تزکیه، زکات فطره است.
منبع : فارس
1- دادن زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه میشود.
شیخ صدوق(ره) صاحب کتاب «من لایحضره الفقیه» در روایتی از امام صادق(علیه السلام ) آورده است:
قال أبو عبد الله علیهالسلام: «إن من تمام الصوم إعطاء الزکاة - یعنی الفطرة - کما أن الصلاة على النبی صلى الله علیه وآله من تمام الصلاة لأنه من صام ولم یؤد الزکاة فلا صوم له إذا ترکها متعمدا، ولا صلاة له إذا ترک الصلاة على النبی صلى الله علیه وآله، إن الله عز وجل قد بدأ بها قبل...»
امام صادق علیهالسلام فرمود: همانا دادن زکات فطره از جمله عوامل تمام کننده و کمال بخش روزه است همانگونه که صلوات بر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) از جمله عوامل تمام کننده نماز است؛ چرا که هر کس روزه بگیرد ولی زکات فطره را عمداً ترک کند و ادا نکند پس مانند آن است که روزهای نگرفته است همانگونه که هر گاه کسی نماز بگذارد ولی صلوات بر حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) نفرستند مانند آن است که نماز نگزارده است... .
2-دادن زکات فطره موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال مىشود.
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) که مرحوم شیخ کلینی در اصول کافی نقل کرده، چنین آمده است:
عن أبی عبد الله(علیه السلام) قال: اذهب فأعط عن عیالک الفطرة وأعط عن الرقیق واجمعهم ولا تدع منهم أحدا، فإنک أن ترکت منهم إنسانا تخوفت علیه الفوت، قلت: وما الفوت؟ قال: الموت.
راوی میگوید: امام صادق(علیه السلام) به من فرمود از جانب اهل و عیالت زکات فطره را ادا کن و همه را در نظر بگیر و از آنها کسی را فراموش نکن چرا که اگر فردی از آنها را ترک کنی من بر فوت او خوف دارم.
راوی میگوید عرض کردم منظور از فوت چیست؟
حضرت فرمود: مرگ.
3- زکات فطره موجب تزکیه می شود
محدث نوری در «مستدرک وسائل الشیعه» عنوان شده، دادن زکات فطره باعث سلامتى جسم و پاکسازى روح از رذایل اخلاقى است.
در روایتى در تفسیر آیه شریفه «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا» آمده است: منظور از تزکیه، زکات فطره است.
منبع : فارس