poune
13th July 2015, 11:49 AM
http://1pezeshk.com/wp-content/uploads/2015/07/7-8-2015-8-40-45-AM.jpg (http://1pezeshk.com/archives/2015/07/now-blood-donors-can-get-a-text-when-they-save-lives.html)
اهدای خون کار بسیار پسندیدهای است. اما علیرغم تبلغات و نیکاندیشی بسیاری از مردم، همیشه در بعضی از بازههای زمانی، کمبود ذخایر خون و فرآوردههای آن پیش میآید. مثلا مطابق خبری (http://www.khabaronline.ir/detail/434052) که همین امروز منتشر شده است، همزمان با ماه رمضان و به خاطر کاهش رغبت مردم به اهدای خون در این زمان، هماینک یاز شدید به گروه های خونی +AB و -AB و -O در ایران وجود دارد.
یک ترفند ساده برای افزایش مشارکت مردم، استفاده از یک شیوه قدیمی است:
ما از نظر روانی وقتی از نتیجه عینی کار خود مطلع شویم، بیشتر به انجام علاقهمند میشویم. برای مثال یک خیریه ممکن است مردم را تشویق به کمکها چند هزار تومانی کند، اما خیریه دیگری ممکن است بستههای کمک به این صورت را معرفی کند:
- خرید یک کیلوگرم برنج برای خانوادههای جنوب شهر تهران در ماه رمضان
در هر دو مورد کمک ما صرف کمک به آدمهای محروم میشود، اما در مورد دوم، چون کمک ما، ملموستر است، احتمال مشارکت بالاتر میرود.
در مورد اهدای خون هم مدتی است که یکی از دانشگاههای شهر گوتنبرگ سوئد برنامه جالبی پیاده کرده است، به این ترتیب که به محض مصرف خون اهداکننده، به او پیامکی زده میشود تا مطلع شود که از خون اهدایی او برای کمک به نجات جان یک بیمار استفاده شده است.
http://1pezeshk.com/wp-content/uploads/2015/07/7-8-2015-8-39-50-AM.jpg
به این ترتیب فرد اهداکننده، خشنودتر از وقتی میشود که یک واحد خون را اهدا میکند و بعد فراموش میشود و تشویق میشود که باز هم خون اهدا کند.
در سال ۲۰۱۴ هم در آمریکا، یک اپلیکیشن برای اهدای خون آماده شد که از طریق آن اهداکنندگان میتوانستند، خون اهدایی خود را رهگیری کنند تا متوجه شوند که به کجا میرود و در کدام بیمارستان مصرف میشود. سیستم دیگری هم برای ایمیل کردن جابجایی واحدهای اهدایی خون، وجود دارد.
منبع: سایت یک پزشک
اهدای خون کار بسیار پسندیدهای است. اما علیرغم تبلغات و نیکاندیشی بسیاری از مردم، همیشه در بعضی از بازههای زمانی، کمبود ذخایر خون و فرآوردههای آن پیش میآید. مثلا مطابق خبری (http://www.khabaronline.ir/detail/434052) که همین امروز منتشر شده است، همزمان با ماه رمضان و به خاطر کاهش رغبت مردم به اهدای خون در این زمان، هماینک یاز شدید به گروه های خونی +AB و -AB و -O در ایران وجود دارد.
یک ترفند ساده برای افزایش مشارکت مردم، استفاده از یک شیوه قدیمی است:
ما از نظر روانی وقتی از نتیجه عینی کار خود مطلع شویم، بیشتر به انجام علاقهمند میشویم. برای مثال یک خیریه ممکن است مردم را تشویق به کمکها چند هزار تومانی کند، اما خیریه دیگری ممکن است بستههای کمک به این صورت را معرفی کند:
- خرید یک کیلوگرم برنج برای خانوادههای جنوب شهر تهران در ماه رمضان
در هر دو مورد کمک ما صرف کمک به آدمهای محروم میشود، اما در مورد دوم، چون کمک ما، ملموستر است، احتمال مشارکت بالاتر میرود.
در مورد اهدای خون هم مدتی است که یکی از دانشگاههای شهر گوتنبرگ سوئد برنامه جالبی پیاده کرده است، به این ترتیب که به محض مصرف خون اهداکننده، به او پیامکی زده میشود تا مطلع شود که از خون اهدایی او برای کمک به نجات جان یک بیمار استفاده شده است.
http://1pezeshk.com/wp-content/uploads/2015/07/7-8-2015-8-39-50-AM.jpg
به این ترتیب فرد اهداکننده، خشنودتر از وقتی میشود که یک واحد خون را اهدا میکند و بعد فراموش میشود و تشویق میشود که باز هم خون اهدا کند.
در سال ۲۰۱۴ هم در آمریکا، یک اپلیکیشن برای اهدای خون آماده شد که از طریق آن اهداکنندگان میتوانستند، خون اهدایی خود را رهگیری کنند تا متوجه شوند که به کجا میرود و در کدام بیمارستان مصرف میشود. سیستم دیگری هم برای ایمیل کردن جابجایی واحدهای اهدایی خون، وجود دارد.
منبع: سایت یک پزشک