حسنعلی ابراهیمی سعید
6th May 2015, 09:57 PM
1- هوابرد: واژه ایست قابل اتلاق به یگان هائی که دوره چتربازی را با موفقیت طی نموده و آمادگی خود را برای پرش سالم از هواپیما، همواره حفظ مینماید.
۲- نیروی هوابرد : نیرویی است سازمان یافته و مجهز که قادر است عناصر، تجهیزات و وسایل خویش را در عملیات توسط هواپیما به منطقه موردنظر ترابری نموده و از هوا به وسیله چتر فرود آید.
http://www.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=143092220736521_nebo-solnce-samolet.jpg
۳- فرود هوایی : دریافت نیروی هوابرد و آماده در منطقه هدف به صورتی که عمل تخلیه حین پرواز انجام گیرد.
۴- پیاده شدن هوایی : دریافت نیروی هوابرد و آماده در منطقه هدف به صورتی که عمل تخلیه پس از شستن هواپیما انجام گیرد.
۵- حرکت هوائی : شامل نقل و انتقال یک نیرو، همراه با تجهیزات و وسایل آن که به وسیله هواپیما از یک نقطه به نقطه دیگر ترابری گردد اعم از اینکه عمل تخلیه به صورت فرود هوایی و یا پیاده شدن هوایی صورت پذیرد. این حرکات ممکن است تاکتیکی یا اداری باشد.
۶- هجوم هوابرد : شامل تخلیه یک نیروی هوابرد است که به صورت فرود یا پیاده شدن از راه هوا در منطقه هدف انجام میشود.
7- عملیات مشترک هوابرد : عبارت است از حمل و پیاده کردن نیروهای رزمی، پشتیبانی رزمی و پشتیبانی خدمات رزمی آنان از راه هوا به منطقه هدف جهت انجام مأموریتهای تاکتیکی یا استراتژیکی- این عملیات با همکاری نزدیک نیروی هوائی و نیروی زمینی (هوابرد و یگان ویژه) انجام میگیرد.
۸- سرپل هوایی : منطقهایست در خاک دشمن یا مناطق تحت کنترل او که توسط یگان هوابرد تصرف پاک و پدافند میگردد. این منطقه شامل مناطق فرود پرتاب و باندهای فرود و هدفهای هجومی نیز میباشد.
۹- منطقه فرود : منطقهایست مشخص که یگان هوابرد به وسیله فرود هواپیما و یا فرود یا چتر به همراه تجهیزات و سایر بارهای همراه در آنجا پیاده میشود، این منطقه در سرپل هوایی دشمن قرار دارد و باندهای فرود و مناطق پرتاب را در برمیگیرد.
۱۰- منطقه پرتاب : این منطقه جزئی از منطقه فرود میباشد که یگان هوابرد با سایر تجهیزات همراه خود به وسیله فرود با چتر در آن پیاده میشوند.
۱۱- تیم کنترل رمزی: این تیم از افراد آموزش دیده نیروی هوائی (ترابری) تشکیل شده و بعد یا همزمان با تیم پیشرو در منطقه هدف پیاده میشوند. مأموریت آن تعیین مناطق فرود و پرتاب،گسترش علائم قراردادی پرش در روی زمین،استقرار وسایل ناوبری و ایجاد ارتباط با هواپیماهای نیرو بر و هدایت آنها به منطقه هدف میباشد.
۱۲- تیم پیشرو : افراد آموزش دیده و ورزیدهای هستند که از یگان هوابرد انتخاب میشوند. مأموریت این تیم برقراری تأمین منطقه هدف و تیم کنترل رزمی و هدایت و راهنمایی نیروها به طرف مناطق تجمع مربوط میبشاد.
۱۳- مربی بارریز : افسر یا درجهدار ورزیده و آموزش دیده ایست که دوره بارریز و آمارهای هوائی را با موفقیت طی نموده باشد و از امکانات و محدودیتهای هواپیماهای ترابری نیروی هوایی در حدود بارریزی اطلاع کافی داشته باشند.
۱۴- برگ پرش (مانیفنستا) : فرمیست استاندارد که روی آن مشخصات پرسنل و چتر نفرات شرکت کننده در پرش نوشته میشود.
۱۵- برگ بار : فرمیست استاندارد که روی آن مشخصات بارهایی که به وسیله هواپیما ترابری میگردند نوشته میشود.
۱۶- محموله : اصطلاحاً به کلیه پرسنل، تجهیزات و بارهائی که در یک هواپیما بارگیری میشوند اتلاق میشود.
۱۷- زمان بارگ یری :
الف- برای نیروی ه وایی : زمانیست که هواپیماها و خدمه مربوطه آمادگی دریافت تجهیزات- بار و سوار شدن پرسنل را دارند.
ب- برای نیروی زمینی : زمانی است که نیروی هوابرد (پرسنل- تجهیزات و بارها) آخرین بازدیدهای زمینی خود را به پایان رسانیده و آماده است تا به طرف هواپیماها حرکت کند.
http://www.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=1430922850282828_1024px-thumbnail.jpg
۱۸- زمان آمادگی : زمان مخصوص است که نیروی هوابرد کاملاً در هواپیما مستقر شده و پرسنل کمربندها را بسته و آماده پرواز میگردند. این زمان معمولاً ۲۰ دقیقه قبل از پرواز هواپیما میباشد.
۱۹- خدمه بار هواپیما (لود مستر) :
یک تکنسین ورزیده نیروی هوایی است که از سیستم بارگیری و استقرار تجهیزات داخل هواپیما و نیز از نکات ایمنی و نحوه تخلیه بار از هواپیما اطلاع و آشنائی کامل دارد و از لحاظ بارگیری در هواپیما تا انجام بارریزی و تخلیه روی وسایل بارریزی هوایی نظارت و بازرسی خواهد کرد. این شخص همچنین به هنگام عملیات چتربازی به وسیله با سیم ارتباط بین خلبان و مربی پرش را برقرار میسازد.
۲۰- (ابورت) : Abort
عدم اجرای مأموریت به هر علت به غیر از دشمن .
۲۱- (دراپ آلیتود) Drop altitude :
ارتفاع حقیقی هواپیما از سطح زمین منطقه در لحظه پرتاب نفر یا بار.
۲۲- (دراپ زون) Drop zone :
زمین معینی که چترباز، تجهیزات و یا تدارکات به وسیله چتر روی آن پرتاب شوند و یا به صورت آزاد از هواپیما پرتاب شوند.
۲۳- (فورمیشن) Formation :
پرواز چند هواپیما با آرایش معین که از هواپیمای سر دستور دریافت میکنند.در مورد چتربازان هم این اصطلاح بکار می رود.
24- (هیوی دراپ) Heavy drop :
بار ریزی سنگین به وسیله چتر از هواپیما .
۲۵- Impact Point (IP)
نقاط معینی که قرار است اولین نفر با بار و تجهیزات پس از پرتاب روی آن نقطه به زمین اصابت بنماید.۲۶- Initiad point (IP)
نقطهای است روی زمین نزدیک هدف که هواپیما روی آن نقطه آخرین هماهنگیهای سمت پروازی را انجام میدهند.
۲۷- نات : واحد اندازهگیری سرعت است و آن معادل یک تاتیکال مایل برابر با ۶۰۸۰ پا در ساعت یا ۸/۱ ۱ مایل در ساعت میباشد.
۲۸- Landing Zone (LZ)
یک منطقه معین در نزدیکی هدف برای فرود هواپیما (لندینگ زون).
http://www.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=1430922483352925_paratrooper_a t_spanish_drop_zone_during_exercise_iberian_eagle. jpg
۲۹- پانل (Panel)
علائمی است معمولاً از جنس پارچه برای ارتباط نظری هواپیما با زمین.
۳۰- پاس (Passage)
هر بار پرواز هواپیما را در روی زمین پرش و پراندن تعداد نفراتی را در یک پریود زمانی یک پاس گویند.
۳۱- سورتی (Sorti)
عبارت است از یک هواپیما در روی زمین پرش و پراندن تعداد نفراتی را در یک پریود زمانی یک پاس گویند.
۳۲- تیک آف (Take Off)
حرکت هواپیما از روی باند و بلند شدن از زمین.
۳۳- لندینگ (Landing)
نشستن هواپیما در فرودگاه (باند فرودگاه).
http://www.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=143092308460439_eca86bd9e3d213 45d9c63f.jpg
http://www.arteshi.com/showthread.php?t=28257&p=147272#post147272
۲- نیروی هوابرد : نیرویی است سازمان یافته و مجهز که قادر است عناصر، تجهیزات و وسایل خویش را در عملیات توسط هواپیما به منطقه موردنظر ترابری نموده و از هوا به وسیله چتر فرود آید.
http://www.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=143092220736521_nebo-solnce-samolet.jpg
۳- فرود هوایی : دریافت نیروی هوابرد و آماده در منطقه هدف به صورتی که عمل تخلیه حین پرواز انجام گیرد.
۴- پیاده شدن هوایی : دریافت نیروی هوابرد و آماده در منطقه هدف به صورتی که عمل تخلیه پس از شستن هواپیما انجام گیرد.
۵- حرکت هوائی : شامل نقل و انتقال یک نیرو، همراه با تجهیزات و وسایل آن که به وسیله هواپیما از یک نقطه به نقطه دیگر ترابری گردد اعم از اینکه عمل تخلیه به صورت فرود هوایی و یا پیاده شدن هوایی صورت پذیرد. این حرکات ممکن است تاکتیکی یا اداری باشد.
۶- هجوم هوابرد : شامل تخلیه یک نیروی هوابرد است که به صورت فرود یا پیاده شدن از راه هوا در منطقه هدف انجام میشود.
7- عملیات مشترک هوابرد : عبارت است از حمل و پیاده کردن نیروهای رزمی، پشتیبانی رزمی و پشتیبانی خدمات رزمی آنان از راه هوا به منطقه هدف جهت انجام مأموریتهای تاکتیکی یا استراتژیکی- این عملیات با همکاری نزدیک نیروی هوائی و نیروی زمینی (هوابرد و یگان ویژه) انجام میگیرد.
۸- سرپل هوایی : منطقهایست در خاک دشمن یا مناطق تحت کنترل او که توسط یگان هوابرد تصرف پاک و پدافند میگردد. این منطقه شامل مناطق فرود پرتاب و باندهای فرود و هدفهای هجومی نیز میباشد.
۹- منطقه فرود : منطقهایست مشخص که یگان هوابرد به وسیله فرود هواپیما و یا فرود یا چتر به همراه تجهیزات و سایر بارهای همراه در آنجا پیاده میشود، این منطقه در سرپل هوایی دشمن قرار دارد و باندهای فرود و مناطق پرتاب را در برمیگیرد.
۱۰- منطقه پرتاب : این منطقه جزئی از منطقه فرود میباشد که یگان هوابرد با سایر تجهیزات همراه خود به وسیله فرود با چتر در آن پیاده میشوند.
۱۱- تیم کنترل رمزی: این تیم از افراد آموزش دیده نیروی هوائی (ترابری) تشکیل شده و بعد یا همزمان با تیم پیشرو در منطقه هدف پیاده میشوند. مأموریت آن تعیین مناطق فرود و پرتاب،گسترش علائم قراردادی پرش در روی زمین،استقرار وسایل ناوبری و ایجاد ارتباط با هواپیماهای نیرو بر و هدایت آنها به منطقه هدف میباشد.
۱۲- تیم پیشرو : افراد آموزش دیده و ورزیدهای هستند که از یگان هوابرد انتخاب میشوند. مأموریت این تیم برقراری تأمین منطقه هدف و تیم کنترل رزمی و هدایت و راهنمایی نیروها به طرف مناطق تجمع مربوط میبشاد.
۱۳- مربی بارریز : افسر یا درجهدار ورزیده و آموزش دیده ایست که دوره بارریز و آمارهای هوائی را با موفقیت طی نموده باشد و از امکانات و محدودیتهای هواپیماهای ترابری نیروی هوایی در حدود بارریزی اطلاع کافی داشته باشند.
۱۴- برگ پرش (مانیفنستا) : فرمیست استاندارد که روی آن مشخصات پرسنل و چتر نفرات شرکت کننده در پرش نوشته میشود.
۱۵- برگ بار : فرمیست استاندارد که روی آن مشخصات بارهایی که به وسیله هواپیما ترابری میگردند نوشته میشود.
۱۶- محموله : اصطلاحاً به کلیه پرسنل، تجهیزات و بارهائی که در یک هواپیما بارگیری میشوند اتلاق میشود.
۱۷- زمان بارگ یری :
الف- برای نیروی ه وایی : زمانیست که هواپیماها و خدمه مربوطه آمادگی دریافت تجهیزات- بار و سوار شدن پرسنل را دارند.
ب- برای نیروی زمینی : زمانی است که نیروی هوابرد (پرسنل- تجهیزات و بارها) آخرین بازدیدهای زمینی خود را به پایان رسانیده و آماده است تا به طرف هواپیماها حرکت کند.
http://www.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=1430922850282828_1024px-thumbnail.jpg
۱۸- زمان آمادگی : زمان مخصوص است که نیروی هوابرد کاملاً در هواپیما مستقر شده و پرسنل کمربندها را بسته و آماده پرواز میگردند. این زمان معمولاً ۲۰ دقیقه قبل از پرواز هواپیما میباشد.
۱۹- خدمه بار هواپیما (لود مستر) :
یک تکنسین ورزیده نیروی هوایی است که از سیستم بارگیری و استقرار تجهیزات داخل هواپیما و نیز از نکات ایمنی و نحوه تخلیه بار از هواپیما اطلاع و آشنائی کامل دارد و از لحاظ بارگیری در هواپیما تا انجام بارریزی و تخلیه روی وسایل بارریزی هوایی نظارت و بازرسی خواهد کرد. این شخص همچنین به هنگام عملیات چتربازی به وسیله با سیم ارتباط بین خلبان و مربی پرش را برقرار میسازد.
۲۰- (ابورت) : Abort
عدم اجرای مأموریت به هر علت به غیر از دشمن .
۲۱- (دراپ آلیتود) Drop altitude :
ارتفاع حقیقی هواپیما از سطح زمین منطقه در لحظه پرتاب نفر یا بار.
۲۲- (دراپ زون) Drop zone :
زمین معینی که چترباز، تجهیزات و یا تدارکات به وسیله چتر روی آن پرتاب شوند و یا به صورت آزاد از هواپیما پرتاب شوند.
۲۳- (فورمیشن) Formation :
پرواز چند هواپیما با آرایش معین که از هواپیمای سر دستور دریافت میکنند.در مورد چتربازان هم این اصطلاح بکار می رود.
24- (هیوی دراپ) Heavy drop :
بار ریزی سنگین به وسیله چتر از هواپیما .
۲۵- Impact Point (IP)
نقاط معینی که قرار است اولین نفر با بار و تجهیزات پس از پرتاب روی آن نقطه به زمین اصابت بنماید.۲۶- Initiad point (IP)
نقطهای است روی زمین نزدیک هدف که هواپیما روی آن نقطه آخرین هماهنگیهای سمت پروازی را انجام میدهند.
۲۷- نات : واحد اندازهگیری سرعت است و آن معادل یک تاتیکال مایل برابر با ۶۰۸۰ پا در ساعت یا ۸/۱ ۱ مایل در ساعت میباشد.
۲۸- Landing Zone (LZ)
یک منطقه معین در نزدیکی هدف برای فرود هواپیما (لندینگ زون).
http://www.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=1430922483352925_paratrooper_a t_spanish_drop_zone_during_exercise_iberian_eagle. jpg
۲۹- پانل (Panel)
علائمی است معمولاً از جنس پارچه برای ارتباط نظری هواپیما با زمین.
۳۰- پاس (Passage)
هر بار پرواز هواپیما را در روی زمین پرش و پراندن تعداد نفراتی را در یک پریود زمانی یک پاس گویند.
۳۱- سورتی (Sorti)
عبارت است از یک هواپیما در روی زمین پرش و پراندن تعداد نفراتی را در یک پریود زمانی یک پاس گویند.
۳۲- تیک آف (Take Off)
حرکت هواپیما از روی باند و بلند شدن از زمین.
۳۳- لندینگ (Landing)
نشستن هواپیما در فرودگاه (باند فرودگاه).
http://www.arteshi.com/hamyar_upc.php?file=143092308460439_eca86bd9e3d213 45d9c63f.jpg
http://www.arteshi.com/showthread.php?t=28257&p=147272#post147272