PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معرفی تایرهای آینده چگونه خواهند بود؟



Almas Parsi
12th April 2015, 10:16 PM
تایرهای آینده چگونه خواهند بود؟
http://kooy.ir/ImagesArticle/94c2d10521a446cdb89221ad4c3147b7.jpg






هرچند وقت یکبار ایده های جالبی درباره قدرت و تکنولوژی سیستم های هدایتی خودروهای آینده مطرح می شود. دراین میان طرح های خلاقانه ای نیز درباره تایرهای آینده خودروها ارائه شده که چندان نظرها را به خود جلب نکرده است.

بدین منظور شرکت کره ای "Hankook" که تولید کننده تایر می باشد قصد دارد تغییری در تایر های آینده ایجاد کند. با هم سه طرح مفهومی منتخب توسط دانشجویان طراحی تایر آینده را مرور می کنیم...




طرح اول: طرح Dakarhttp://kooy.ir/ImagesArticle/0a2053862b05467fa7241165971283ad.jpg

این تایر مخصوص خودروهای مسابقه ای موسوم به "طرح داکار" طراحی شده است که خودروها به وسیله آن می توانند مسافت های خارج جاده ای یا بیابانی را بپیمایند. این تایر به جای استفاده از یک پوشش لاستیکی به هم پیوسته، دارای یک ساختار شش ضلعی متصل به هم است که درون هریک از شش ضلع آن حجم مشخصی از هوا پرشده است.

در مسیر های جاده ای یا ناهموار هر یک از این بلوک ها (Block) یا ضلع ها به نرمی در کنارهم حرکت کرده و نرمی حرکت آنها مقاومت تایر در جاده های ناهموار را کاهش می دهد. جالب اینجاست که در صورت پنچری یکی از این بلاک ها، دیگر نیازی به تعویض تایر نیست بلکه آن بلاک یا ضلع عوض می شود.


طرح دوم: طرح Vent Tyre


http://kooy.ir/ImagesArticle/82ff5555e01b4db685592bbcfa309da7.jpg

این تایربرای بهتر حرکت کردن در جاده های خیس طراحی شده است و علاوه بر لایه بیرونیِ لاستیکیِ جامد (برای فراهم ساختن کشش لازم)، دارای منافذی است که به مانند پره های لاستیکی به صورت افقی درون آن ایجاد شده اند.

هدف اصلی از این طرح این بوده است که پره های این چرخ حین حرکت کردن مانند یک توربین عمل کرده و آب روی جاده را به درون منافذ باز بین پره های تایر کشیده و سپس از اطراف خالی کند.


طرح سوم: طرح Konzept Winter


http://kooy.ir/ImagesArticle/5da6b658779c4204bced1921d300c079.jpg

این تایر به مانند طرح اول البته با کمی تفاوت، از بخش های مجزا تشکیل شده است که به صورت همتراز با یکدیگر در یک سطح قرار گرفته اند. در این حالت کاربرد معمولی داشته و در صورت نیاز قابلیت کشش اضافی هم دارند و از هم باز می شوند که مناسب موارد خاص مانند جاده های برفی است، با ایجاد فاصله از یکدیگر عملکرد چرخ بهتر می شود.

با کشش و انعطاف پذیری 14 بخش مجزای پلی اورتان (polyurethane)، این تایر از هم باز شده و به محیط دایره چرخ اضافه می شود. بدین ترتیب ارتفاع خودرو بالاتر می رود و از زمین فاصله می گیرد و احتمال گیر کردن در برف کاهش می یابد.

احتمالا خودروهایی که مناسب این نوع تایر می باشند دارای چرخ های بزرگی هستند تا تایر های آنها بتوانند مطابق با سایز آن خود را تطبیق دهند.



منبع : کوی دانش (http://kooy.ir/News1120.html)
باز نشر : سایت علمی نخبگان جوان (http://www.njavan.com/)

استفاده از تمامی مطالب سایت تنها با ذکر منبع آن به نام سایت علمی نخبگان جوان و ذکر آدرس سایت مجاز است

استفاده از نام و برند نخبگان جوان به هر نحو توسط سایر سایت ها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد