Almas Parsi
2nd March 2015, 08:47 PM
مرسدس بنز +تصاویر (http://webgardy.ir/fa/news/2028/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-3-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D9%86%D8%B2-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1)
ریشههای تاسیس شرکت مرسدس بنز، به سال ۱۹۲۶ بازمیگردد، که در پی ادغام دو شرکت خودروساز آلمانی، یعنی بنز اند سی (تاسیس در ۱۸۸۳ توسط کارل بنز) و دایملر-موتورن-گیزلشافت (تاسیس در ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ) دایملر-بنز راهاندازی شد.
با تشکیل شرکت ادغامی، ضرورت استفاده از یک نام تجاری مشترک احساس میشد، چرا که در یک سو شرکت بنز آگ قرار داشت، که از سال ۱۸۸۳ تا هنگام تشکیل شرکت جدید، برای بیش از ۴۰ سال، اتومبیلهایی با برند بنز تولید مینمود.
در سوی دیگر، شرکت دایملر-موتورن-گیزلشافت (بهاختصار دیامجی) قرار داشت، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ راهاندازی شده بود.
این شرکت برای نخستین بار از موتورهای چهارزمانه و کاربراتور در اتومبیلهای خود استفاده نمود، ولی در پی درگذشت دایملر در سال ۱۹۰۰ و انعقاد قراردادی میان مایباخ و امیل جلینک، شرکت دیامجی، اتومبیلهای خود را با برند مرسدس (که از ابتدای نام دختر جلینک، یعنی مرسدس جلینک گرفته شده بود) عرضه میکرد.
از تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۲۶ خودروهای تولید شده توسط کارخانجات شرکت جدید، با برند مرسدس بنز به بازار عرضه گردید.
دهه ۱۹۲۰
در اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی، مرسدس بنز پس از تثبیت خود در بازار خودرو، به عرصه مسابقات اتوموبیلرانی وارد شد، همچنین در ساخت مدلهای مخصوص و گرانقیمت، نیز مشهور شده بود. یکی از نمونههای بسیار خوب این دهه مدل مرسدس-بنز اسالکا است، که در سال ۱۹۲۸ ساخته شد و در سال ۱۹۹۹ یکی از ۲۶ نامزد برای عنوان اتومبیل قرن بود.
1927 Mercedes-Benz Type S
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6372_164.jpg
موتور مرسدس بنز اسالکا شش سیلندر با حجم ۷٫۱ لیتر بود و میتوانست ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کند. اسالکا به سرعت به ماشینی محبوب در پیست مسابقات تبدیل شد، که نه تنها مرسدس بنز، بلکه تیمهای دیگر نیز از آن استفاده کردند. طبق اسناد مرسدس بنز، ۳۳ دستگاه از این مدل بین سالهای ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۲ ساخته شد، که بیش از نیمی از آنها برای مسابقات بود. در سال ۲۰۰۴ یکی از آنها به قیمت ۷٫۵ میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد.
دهه ۱۹۳۰
در سال ۱۹۳۴ مرسدس بنز با دو مدل جدید اما کاملاً متفاوت، رهسپار نمایشگاه خودروی برلین شد. مرسدس بنز ۱۳۰ که اولین اتومبیلی بود، که بنز با موتور عقب تولید کرد و دیگری مدل مرسدس بنز ۵۰۰کا، که بر پایه مدل اسالکا، برای جلب نظر خریداران ثروتمند ساخته شد، که با فروش شمار زیادی از این مدل، مرسدس بنز نیز در صف تولیدکنندگان خودروهای لوکس قرار گرفت.
جهان در دهه ۱۹۳۰ میلادی، هنوز سالها با بحران انرژی فاصله داشت، اما کم بودن تعداد جایگاههای سوخت، رانندگان را به میزان مصرف سوخت خودروهایشان، حساس کرده بود.
1931 Mercedes-Benz 770 Grand Mercedes Cabriolet
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6373_341.jpg
1935 Mercedes-Benz 150
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6374_995.jpg
1937 Mercedes-Benz 540 K Luxury Roadster
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6375_848.jpg
برای حل این مشکل، مرسدس بنز، در فوریه ۱۹۳۶ مدل مرسدس بنز ۲۶۰دی را عرضه کرد، که اولین اتومبیل با موتور دیزل در جهان بود. حجم این موتور چهار سیلندر ۲٫۶ لیتر بود و ۴۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این ماشین میتوانست با یک باک، ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند. این مصرف کم ابتدا مورد توجه رانندگان تاکسی قرار گرفت. اما جذابیتش به این محدود نشد و ساخت آن آغازگر روندی در صنعت خودروسازی شد که تا امروز ادامه دارد.
دهه ۱۹۴۰
در طول دهه ۱۹۴۰ میلادی بدلیل وقوع جنگ جهانی دوم، مرسدس بنز فقط یک مدل جدید تولیدکرد.
1947 Mercedes-Benz 170
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6376_322.jpg
دهه ۱۹۵۰
پس از جنگ جهانی دوم، مرسدس بنز 220 اولین اتومبیلی بود، که توسط این شرکت به طور کامل طراحی و ساخته شد سپس بعد از چند سال مرسدس بنز 300 نیز با امکاناتی کامل تر به بازار آمد . این مدل پس از آنکه کنراد آدناور، اولین صدراعظم آلمان غربی از آن استفاده کرد، به آدناور مرسدس معروف شد.
امکانات لوکس این اتومبیل، بسیار جلوتر از زمانش بود. رادیو ساخت کارخانه بکر، سیستم تلفن موبایل ویاچاف، ماشین تایپ، میز تحریر، پرده و سقف شیشهای، از جمله این امکانات بود. از این سری مدلهای کوپه و کابریوله نیز ساخته شد.
این شرکت، در سال ۱۹۵۴ مدل مرسدس بنز ۳۰۰ اسال را تولید نمود. ایده ساخت این اتومبیل، با همفکری مکس هافمن، فروشنده اتومبیلهای خارجی، در ایالات متحده آمریکا، به نتیجه رسید و برخلاف رسم همیشگی، آن را به جای آلمان، در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی کرد. مهمترین مشخصه این اتومبیل، درهای آن بود، که شبیه به بال پرندگان باز میشد. مرسدس بنز ۳۰۰اسال با حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت، سریعترین ماشین زمان خود بود.
1951 Mercedes-Benz 220
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6377_456.jpg
1954 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6378_362.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6379_723.jpg
1957 Mercedes-Benz 300 SL
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6380_868.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6381_804.jpg
دو سال بعد، در ۱۹۵۶ مرسدس بنز ۱۹۰اسال عرضه شد، که اگر چه از نظر فنی قابلیتهای ۳۰۰اسال را نداشت، اما به همان اندازه پرطرفدار بود.
بین سالهای ۱۹۵۳ تا سال ۱۹۵۹، مرسدس بنز با عرضه سری دبلیو۱۸۰ نسل تازهای از اتومبیل را ساخت، که به پونتون مشهور شد. مدلهای پونتون از نظر ظاهری کمتر به خودروهای قبل از جنگ، با گلگیرهای بزرگ جلو شباهت داشتند. بسیاری این مدل را جد بزرگ کلاس ای مرسدس بنز مینامند.
دهه ۱۹۶۰
با آغاز دهه ۱۹۶۰، مرسدس بنز با فکر جایگزینی پونتون، که ایده آن از سدانهای دهه چهل آمریکایی گرفته شده بود، مدل مرسدس بنز دبلیو۱۱۱ را طراحی کرد. این اتومبیل با توجه به سلیقه خریداران اروپایی و آمریکایی طراحی شد و در ساخت آن به ایمنی سرنشینان اهمیت بیشتری داده شد. پشت این مدل، به پیروی از مد روز، شبیه به دم ماهی بود. تا سال ۱۹۷۱ حدود سیصد و هفتاد هزار دستگاه از دبلیو۱۱۱ فروخته شد.
مرسدس بنز همیشه نامی آشنا بین سران دولتها و ثروتمندان بوده است، اما مدل مرسدس-بنز ۶۰۰، که در سال ۱۹۶۳ تولید شد، میان خودروهای لیموزین و لوکس از بقیه مشهورتر است. شاید یکی از دلایل این شهرت، کم بودن رقبای چنین محصولی در آن سالها بود. در حالی که تنها شرکتهای رولز-رویس موتور کارز، بنتلی و کادیلاک خودروهای کلاس لیموزین را تولید میکردند، مرسدس-بنز ۶۰۰ به سرعت به عنوان ماشین تشریفات جایش را باز کرد.
1961 Mercedes-Benz 190
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6382_701.jpg
1964 Mercedes-Benz 600 Pullman Limousine
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6383_252.jpg
مرسدس بنز دبلیو۱۱۳ در ۱۹۶۳ توسط پال براک طراحی شد، که تولید آن تا سال ۱۹۷۲ ادامه داشت. نیمی از ۲۳ هزار دستگاهی که از این اتومبیل تولید شد، در آمریکا به فروش رفت و کمتر از پنج هزار دستگاه آن به کشورهای دیگر صادر گردید.
در اواسط دهه ۱۹۶۰ و در سال ۱۹۶۵ مدل مرسدس-بنز کلاس-اس برای نخستین بار عرضه شد. آخرین خودروهای بنز که در دهه ۱۹۶۰ وارد بازار گردید، مدلهای مرسدس بنز دبلیو۱۱۴ و مرسدس بنز سی۱۱۱ بودند، که بترتیب در سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ تولید شدند.
دهه ۱۹۷۰
در آوریل سال ۱۹۷۱ نسل تازهای از مدلهای اسال با کد مرسدس بنز آر۱۰۷ و سی۱۰۷ به بازار عرضه شد. هیات مدیره مرسدس بنز برای تولید این خودرو به صورت رودستر تردید داشت. مهمترین بازار این محصول در آمریکا بود و مدیران بنز نگران بودند، که قوانین سختگیرانهای که برای ایمنی اتومبیلهای روباز در ایالات متحده آمریکا در حال تصویب بود، فروش این خودرو را مشکل کند.
1970 Mercedes-Benz C 111-II Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6384_388.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6385_652.jpg
1975 Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6386_617.jpg
1979 Mercedes-Benz S-Class W126
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6387_559.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6388_806.jpg
اما سرانجام قرار شد با توجه بیشتر به ایمنی، این اتومبیل در کلاس رودستر ساخته شود و این امکان باشد، تا یک سقف فلزی نیز روی آن نصب شود. در این سری برای اولین بار از یک موتور ۸ سیلندر استفاده شد.
این اتاق بنز، ۱۸ سال تولید شد و بعد از سری جی، طولانی ترین مدتی است، که یک مدل از مرسدس بنز تولید شده است. این شرکت تا سال ۱۹۸۹ شمار ۲۴۰ هزار دستگاه از مدل مرسدس بنز آر۱۰۷ و سی۱۰۷ را بفروش رساند.
در سال ۱۹۷۸ مرسدس، نخستین مدل از خودروهای خود با موتور توربو دیزل را در قالب مدل مرسدس بنز دبلیو۱۱۶ تولید و روانه بازار کرد. در سال ۱۹۷۹ این شرکت برای نخستین بار، دو مدل را در طول یک سال، بطور همزمان عرضه کرد، که عبارت بودند از: مرسدس بنز دبلیو۱۲۶ و مرسدس بنز کلاس جی.
دهه ۱۹۸۰
در سال ۱۹۸۳، پس از ۴ سال، که بنز هیچ مدل جدیدی را طراحی و عرضه نکرده بود، از سرانجام از سری مرسدس بنز دبلیو۲۰۱ رونمایی نمود.
دهه ۱۹۸۰ بر خلاف ۳ دهه پیش از آن، که ۱۸ مدل جدید، طراحی و تولید شده بود، این شرکت تنها ۳ مدل جدید را عرضه کرد. یک سال پس از عرضه سری دبلیو۲۰۱، مرسدس بنز برای تبلیغ مدل کامپکت خود، بنام مرسدس بنز ۱۹۰ای، سفارش ساخت یک موتور ۲٫۳ لیتری را، برای شرکت در مسابقات رالی، به شرکت بریتانیایی کازورث داد،
در همین زمان، شرکت آئودی، مدل آئودی کواترو را با سیستم چهار چرخ متحرک، به بازار فرستاد، که رقابت با آن مشکل بود. بنز تصمیم گرفت تا به جای رالی، مدل ۱۹۰ را به مسابقات دیتیام بفرستد. در این مسابقات خودروهایی حق شرکت دارند، که در بازار خودرو عرضه شده باشند. این قانون مرسدس بنز را ناگزیر کرد، که ابتدا نمونهای از این مدل را رونمایی کند.
1984 Mercedes-Benz 190E
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6389_319.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6390_548.jpg
مرسدس بنز ۱۹۰ای توانست ۱۲ رکورد سرعت در مسافتهای طولانی را بنام خود ثبت نماید، که در پی آن، به سرعت به یک خودروی کلاسیک تبدیل شد.
موتور ۱۲ سیلندر مرسدس آامگ بیشتر برای قدرت دادن به پاگانی زوندا مشهور است. اما این موتور پیش از آن که برای این خودروی سوپراسپرت در نظر گرفته شود، در سال ۱۹۸۹ برای استفاده در مدل مرسدس بنز اسال ساخته شده بود. خریداران مرسدس بنز در اواخر دهه ۱۹۸۰ میتوانستند مدل اسال خود را با ۹۹ هزار مارک به آامگ داده تا این شرکت بزرگترین موتوری که تا آن زمان تولید کرده بود را، بر روی آن نصب کند. این موتور ۷٫۳ لیتری ۱۲ سیلندر، ۵۱۸ اسب بخار نیرو تولید میکرد، که سرعت خودرو، به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت میرسید.
دهه ۱۹۹۰
در دهه ۱۹۹۰ بار دیگر طراحی و تولید مدلهای مختلف مرسدس بنز، روندی صعودی گرفت. در سالهای ۱۹۹۰ و ۹۱ بترتیب مرسدس بنز دبلیو۱۲۴ و مرسدس بنز دبلیو۱۴۰ تولید شد، در ۱۹۹۳ مرسدس-بنز کلاس-سی، در ۱۹۹۵ مرسدس-بنز کلاس-اسال، در ۱۹۹۶ مرسدس بنز اسالکا و در ۱۹۹۷ مرسدس بنز کلاس ام یکی پس از دیگری رونمایی شدند.
1991 Mercedes-Benz C112 Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6391_419.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6392_507.jpg
1998 Mercedes-Benz CLK Cabriolet
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6393_695.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6394_122.jpg
مدیران مرسدس بنز در اواخر دهه ۱۹۹۰ تصمیم گرفتند، به رسم اولین سالهای فعالیت شرکت، اتومبیلهایی ارزانتر و کوچکتر بسازد، که در سال ۱۹۹۷ مرسدس بنز رده ای را به بازار عرضه کرد.
استفاده از موتور عرضی و دیفرانسیل جلو در یک مرسدس بنز، غیرعادی بود. کمی پس از عرضه این مدل، کلاس ای، در آزمایش تغییر ناگهانی مسیر، که توسط یک مجله سوئدی انجام میشد، واژگون گردید، که تبلیغات منفی زیادی را در پی داشت. مدیران وقت مرسدس بنز، ابتدا ایراد فنی این مدل را انکار کردند، ولی به سرعت با فرا خواندن خودروهای فروخته شده، با نصب سیستم کنترل ایستایی اتوماتیک، مشکل را رفع نمودند. کلاس ای، در سالهای بعد به یکی از پرفروشترینهای این شرکت تبدیل شد.
دهه ۲۰۰۰
مرسدس بنز در سال ۲۰۰۴ پس از ۷ سال که مدل جدیدی را معرفی نکرده بود، با مشارکت مک لارن، اقدام به تولید مرسدس بنز اسالآر مک لارن نمود. در اواخر همین سال، مدل دیگری بنام مرسدس بنز سیالاس نیز رونمایی شد.
دهه ۲۰۱۰
در سال ۲۰۱۰ این شرکت، برای جایگزینی مدل مرسدس بنز اسالآر، با الهام از مدل گالوینگ و با همکاری شرکت آامگ، مدل جدیدی به نام مرسدس بنز اسالاس ایامجی را تولید کرد، که شتاب صفر تا صد آن ۳٫۸ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۱۷ کیلومتر در ساعت میباشد.
1999 Mercedes-Benz CLK GTR
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6395_768.jpg
1999 Mercedes-Benz SL73 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6396_151.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6397_669.jpg
2000 Mercedes-Benz Vision SLR Roadster Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6398_526.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6399_382.jpg
2000 Mercedes-Benz CL55 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6400_283.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6401_199.jpg
2000 Mercedes-Benz ML55 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6402_549.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6403_378.jpg
2003 Mercedes-Benz SL55 AMG with Performance Package
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6404_602.jpg
2004 Mercedes-Benz CLK DTM AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6405_349.jpg
2004 Mercedes-Benz SL65 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6406_316.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6407_979.jpg
2005 Mercedes-Benz Bluetec Hybrid Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6408_715.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6409_999.jpg
2005 Mercedes-Benz CLS500
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6410_456.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6411_117.jpg
2006 Mercedes-Benz R-Class AMG Styling
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6412_622.jpg
2007 Mercedes-Benz CLS 63 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6413_912.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6414_527.jpg
2007 Mercedes-Benz SLR 722 Edition
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6415_438.jpg
2008 Mercedes-Benz CL65 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6416_169.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6417_150.jpg
2009 Mercedes-Benz BlueZero E-Cell Plus Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6418_720.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6419_420.jpg
2009 Mercedes-Benz M-Class
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6420_996.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6421_403.jpg
2010 Mercedes-Benz E-Class Coupe
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6422_259.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6423_463.jpg
2010 Mercedes-Benz E-Class Estate
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6424_908.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6425_209.jpg
2010 Mercedes-Benz F800 Style Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6445_974.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6446_193.jpg
2010 Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6426_120.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6427_976.jpg
2011 Mercedes-Benz SLS AMG GT3
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6428_931.jpg
2012 Mercedes-Benz B-Class
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6429_890.jpg
2012 Mercedes-Benz CLS63 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6430_598.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6431_815.jpg
2012 Mercedes-Benz Ener-G-Force Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6432_566.jpg
2013 Mercedes-Benz S-Class Coupe Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6433_940.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6434_448.jpg
2014 Mercedes-Benz A45 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6435_960.jpg
2014 Mercedes-Benz E63 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6436_163.jpg
2014 Mercedes-Benz Vision G-Code Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6437_625.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6438_469.jpg
2015 Mercedes-Benz GLA-Class
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6439_757.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6440_636.jpg
2016 Mercedes-Benz AMG GT : این مدل در سال 2016 به بازار خواهد آمد.
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6441_365.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6442_823.jpg
منبع : مجله اینترنتی وبگردی (http://webgardy.ir/fa/news/2028/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-3-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D9%86%D8%B2-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1)
باز نشر : سایت علمی نخبگان جوان (http://www.njavan.com/)
ریشههای تاسیس شرکت مرسدس بنز، به سال ۱۹۲۶ بازمیگردد، که در پی ادغام دو شرکت خودروساز آلمانی، یعنی بنز اند سی (تاسیس در ۱۸۸۳ توسط کارل بنز) و دایملر-موتورن-گیزلشافت (تاسیس در ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ) دایملر-بنز راهاندازی شد.
با تشکیل شرکت ادغامی، ضرورت استفاده از یک نام تجاری مشترک احساس میشد، چرا که در یک سو شرکت بنز آگ قرار داشت، که از سال ۱۸۸۳ تا هنگام تشکیل شرکت جدید، برای بیش از ۴۰ سال، اتومبیلهایی با برند بنز تولید مینمود.
در سوی دیگر، شرکت دایملر-موتورن-گیزلشافت (بهاختصار دیامجی) قرار داشت، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ راهاندازی شده بود.
این شرکت برای نخستین بار از موتورهای چهارزمانه و کاربراتور در اتومبیلهای خود استفاده نمود، ولی در پی درگذشت دایملر در سال ۱۹۰۰ و انعقاد قراردادی میان مایباخ و امیل جلینک، شرکت دیامجی، اتومبیلهای خود را با برند مرسدس (که از ابتدای نام دختر جلینک، یعنی مرسدس جلینک گرفته شده بود) عرضه میکرد.
از تاریخ ۲۸ ژوئن ۱۹۲۶ خودروهای تولید شده توسط کارخانجات شرکت جدید، با برند مرسدس بنز به بازار عرضه گردید.
دهه ۱۹۲۰
در اواخر دهه ۱۹۲۰ میلادی، مرسدس بنز پس از تثبیت خود در بازار خودرو، به عرصه مسابقات اتوموبیلرانی وارد شد، همچنین در ساخت مدلهای مخصوص و گرانقیمت، نیز مشهور شده بود. یکی از نمونههای بسیار خوب این دهه مدل مرسدس-بنز اسالکا است، که در سال ۱۹۲۸ ساخته شد و در سال ۱۹۹۹ یکی از ۲۶ نامزد برای عنوان اتومبیل قرن بود.
1927 Mercedes-Benz Type S
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6372_164.jpg
موتور مرسدس بنز اسالکا شش سیلندر با حجم ۷٫۱ لیتر بود و میتوانست ۱۹۷ اسب بخار قدرت تولید کند. اسالکا به سرعت به ماشینی محبوب در پیست مسابقات تبدیل شد، که نه تنها مرسدس بنز، بلکه تیمهای دیگر نیز از آن استفاده کردند. طبق اسناد مرسدس بنز، ۳۳ دستگاه از این مدل بین سالهای ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۲ ساخته شد، که بیش از نیمی از آنها برای مسابقات بود. در سال ۲۰۰۴ یکی از آنها به قیمت ۷٫۵ میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد.
دهه ۱۹۳۰
در سال ۱۹۳۴ مرسدس بنز با دو مدل جدید اما کاملاً متفاوت، رهسپار نمایشگاه خودروی برلین شد. مرسدس بنز ۱۳۰ که اولین اتومبیلی بود، که بنز با موتور عقب تولید کرد و دیگری مدل مرسدس بنز ۵۰۰کا، که بر پایه مدل اسالکا، برای جلب نظر خریداران ثروتمند ساخته شد، که با فروش شمار زیادی از این مدل، مرسدس بنز نیز در صف تولیدکنندگان خودروهای لوکس قرار گرفت.
جهان در دهه ۱۹۳۰ میلادی، هنوز سالها با بحران انرژی فاصله داشت، اما کم بودن تعداد جایگاههای سوخت، رانندگان را به میزان مصرف سوخت خودروهایشان، حساس کرده بود.
1931 Mercedes-Benz 770 Grand Mercedes Cabriolet
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6373_341.jpg
1935 Mercedes-Benz 150
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6374_995.jpg
1937 Mercedes-Benz 540 K Luxury Roadster
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6375_848.jpg
برای حل این مشکل، مرسدس بنز، در فوریه ۱۹۳۶ مدل مرسدس بنز ۲۶۰دی را عرضه کرد، که اولین اتومبیل با موتور دیزل در جهان بود. حجم این موتور چهار سیلندر ۲٫۶ لیتر بود و ۴۵ اسب بخار قدرت تولید میکرد. این ماشین میتوانست با یک باک، ۵۰۰ کیلومتر حرکت کند. این مصرف کم ابتدا مورد توجه رانندگان تاکسی قرار گرفت. اما جذابیتش به این محدود نشد و ساخت آن آغازگر روندی در صنعت خودروسازی شد که تا امروز ادامه دارد.
دهه ۱۹۴۰
در طول دهه ۱۹۴۰ میلادی بدلیل وقوع جنگ جهانی دوم، مرسدس بنز فقط یک مدل جدید تولیدکرد.
1947 Mercedes-Benz 170
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6376_322.jpg
دهه ۱۹۵۰
پس از جنگ جهانی دوم، مرسدس بنز 220 اولین اتومبیلی بود، که توسط این شرکت به طور کامل طراحی و ساخته شد سپس بعد از چند سال مرسدس بنز 300 نیز با امکاناتی کامل تر به بازار آمد . این مدل پس از آنکه کنراد آدناور، اولین صدراعظم آلمان غربی از آن استفاده کرد، به آدناور مرسدس معروف شد.
امکانات لوکس این اتومبیل، بسیار جلوتر از زمانش بود. رادیو ساخت کارخانه بکر، سیستم تلفن موبایل ویاچاف، ماشین تایپ، میز تحریر، پرده و سقف شیشهای، از جمله این امکانات بود. از این سری مدلهای کوپه و کابریوله نیز ساخته شد.
این شرکت، در سال ۱۹۵۴ مدل مرسدس بنز ۳۰۰ اسال را تولید نمود. ایده ساخت این اتومبیل، با همفکری مکس هافمن، فروشنده اتومبیلهای خارجی، در ایالات متحده آمریکا، به نتیجه رسید و برخلاف رسم همیشگی، آن را به جای آلمان، در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی کرد. مهمترین مشخصه این اتومبیل، درهای آن بود، که شبیه به بال پرندگان باز میشد. مرسدس بنز ۳۰۰اسال با حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت، سریعترین ماشین زمان خود بود.
1951 Mercedes-Benz 220
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6377_456.jpg
1954 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6378_362.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6379_723.jpg
1957 Mercedes-Benz 300 SL
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6380_868.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6381_804.jpg
دو سال بعد، در ۱۹۵۶ مرسدس بنز ۱۹۰اسال عرضه شد، که اگر چه از نظر فنی قابلیتهای ۳۰۰اسال را نداشت، اما به همان اندازه پرطرفدار بود.
بین سالهای ۱۹۵۳ تا سال ۱۹۵۹، مرسدس بنز با عرضه سری دبلیو۱۸۰ نسل تازهای از اتومبیل را ساخت، که به پونتون مشهور شد. مدلهای پونتون از نظر ظاهری کمتر به خودروهای قبل از جنگ، با گلگیرهای بزرگ جلو شباهت داشتند. بسیاری این مدل را جد بزرگ کلاس ای مرسدس بنز مینامند.
دهه ۱۹۶۰
با آغاز دهه ۱۹۶۰، مرسدس بنز با فکر جایگزینی پونتون، که ایده آن از سدانهای دهه چهل آمریکایی گرفته شده بود، مدل مرسدس بنز دبلیو۱۱۱ را طراحی کرد. این اتومبیل با توجه به سلیقه خریداران اروپایی و آمریکایی طراحی شد و در ساخت آن به ایمنی سرنشینان اهمیت بیشتری داده شد. پشت این مدل، به پیروی از مد روز، شبیه به دم ماهی بود. تا سال ۱۹۷۱ حدود سیصد و هفتاد هزار دستگاه از دبلیو۱۱۱ فروخته شد.
مرسدس بنز همیشه نامی آشنا بین سران دولتها و ثروتمندان بوده است، اما مدل مرسدس-بنز ۶۰۰، که در سال ۱۹۶۳ تولید شد، میان خودروهای لیموزین و لوکس از بقیه مشهورتر است. شاید یکی از دلایل این شهرت، کم بودن رقبای چنین محصولی در آن سالها بود. در حالی که تنها شرکتهای رولز-رویس موتور کارز، بنتلی و کادیلاک خودروهای کلاس لیموزین را تولید میکردند، مرسدس-بنز ۶۰۰ به سرعت به عنوان ماشین تشریفات جایش را باز کرد.
1961 Mercedes-Benz 190
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6382_701.jpg
1964 Mercedes-Benz 600 Pullman Limousine
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6383_252.jpg
مرسدس بنز دبلیو۱۱۳ در ۱۹۶۳ توسط پال براک طراحی شد، که تولید آن تا سال ۱۹۷۲ ادامه داشت. نیمی از ۲۳ هزار دستگاهی که از این اتومبیل تولید شد، در آمریکا به فروش رفت و کمتر از پنج هزار دستگاه آن به کشورهای دیگر صادر گردید.
در اواسط دهه ۱۹۶۰ و در سال ۱۹۶۵ مدل مرسدس-بنز کلاس-اس برای نخستین بار عرضه شد. آخرین خودروهای بنز که در دهه ۱۹۶۰ وارد بازار گردید، مدلهای مرسدس بنز دبلیو۱۱۴ و مرسدس بنز سی۱۱۱ بودند، که بترتیب در سالهای ۱۹۶۸ و ۱۹۶۹ تولید شدند.
دهه ۱۹۷۰
در آوریل سال ۱۹۷۱ نسل تازهای از مدلهای اسال با کد مرسدس بنز آر۱۰۷ و سی۱۰۷ به بازار عرضه شد. هیات مدیره مرسدس بنز برای تولید این خودرو به صورت رودستر تردید داشت. مهمترین بازار این محصول در آمریکا بود و مدیران بنز نگران بودند، که قوانین سختگیرانهای که برای ایمنی اتومبیلهای روباز در ایالات متحده آمریکا در حال تصویب بود، فروش این خودرو را مشکل کند.
1970 Mercedes-Benz C 111-II Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6384_388.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6385_652.jpg
1975 Mercedes-Benz 450 SEL 6.9
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6386_617.jpg
1979 Mercedes-Benz S-Class W126
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6387_559.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6388_806.jpg
اما سرانجام قرار شد با توجه بیشتر به ایمنی، این اتومبیل در کلاس رودستر ساخته شود و این امکان باشد، تا یک سقف فلزی نیز روی آن نصب شود. در این سری برای اولین بار از یک موتور ۸ سیلندر استفاده شد.
این اتاق بنز، ۱۸ سال تولید شد و بعد از سری جی، طولانی ترین مدتی است، که یک مدل از مرسدس بنز تولید شده است. این شرکت تا سال ۱۹۸۹ شمار ۲۴۰ هزار دستگاه از مدل مرسدس بنز آر۱۰۷ و سی۱۰۷ را بفروش رساند.
در سال ۱۹۷۸ مرسدس، نخستین مدل از خودروهای خود با موتور توربو دیزل را در قالب مدل مرسدس بنز دبلیو۱۱۶ تولید و روانه بازار کرد. در سال ۱۹۷۹ این شرکت برای نخستین بار، دو مدل را در طول یک سال، بطور همزمان عرضه کرد، که عبارت بودند از: مرسدس بنز دبلیو۱۲۶ و مرسدس بنز کلاس جی.
دهه ۱۹۸۰
در سال ۱۹۸۳، پس از ۴ سال، که بنز هیچ مدل جدیدی را طراحی و عرضه نکرده بود، از سرانجام از سری مرسدس بنز دبلیو۲۰۱ رونمایی نمود.
دهه ۱۹۸۰ بر خلاف ۳ دهه پیش از آن، که ۱۸ مدل جدید، طراحی و تولید شده بود، این شرکت تنها ۳ مدل جدید را عرضه کرد. یک سال پس از عرضه سری دبلیو۲۰۱، مرسدس بنز برای تبلیغ مدل کامپکت خود، بنام مرسدس بنز ۱۹۰ای، سفارش ساخت یک موتور ۲٫۳ لیتری را، برای شرکت در مسابقات رالی، به شرکت بریتانیایی کازورث داد،
در همین زمان، شرکت آئودی، مدل آئودی کواترو را با سیستم چهار چرخ متحرک، به بازار فرستاد، که رقابت با آن مشکل بود. بنز تصمیم گرفت تا به جای رالی، مدل ۱۹۰ را به مسابقات دیتیام بفرستد. در این مسابقات خودروهایی حق شرکت دارند، که در بازار خودرو عرضه شده باشند. این قانون مرسدس بنز را ناگزیر کرد، که ابتدا نمونهای از این مدل را رونمایی کند.
1984 Mercedes-Benz 190E
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6389_319.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6390_548.jpg
مرسدس بنز ۱۹۰ای توانست ۱۲ رکورد سرعت در مسافتهای طولانی را بنام خود ثبت نماید، که در پی آن، به سرعت به یک خودروی کلاسیک تبدیل شد.
موتور ۱۲ سیلندر مرسدس آامگ بیشتر برای قدرت دادن به پاگانی زوندا مشهور است. اما این موتور پیش از آن که برای این خودروی سوپراسپرت در نظر گرفته شود، در سال ۱۹۸۹ برای استفاده در مدل مرسدس بنز اسال ساخته شده بود. خریداران مرسدس بنز در اواخر دهه ۱۹۸۰ میتوانستند مدل اسال خود را با ۹۹ هزار مارک به آامگ داده تا این شرکت بزرگترین موتوری که تا آن زمان تولید کرده بود را، بر روی آن نصب کند. این موتور ۷٫۳ لیتری ۱۲ سیلندر، ۵۱۸ اسب بخار نیرو تولید میکرد، که سرعت خودرو، به ۳۲۰ کیلومتر در ساعت میرسید.
دهه ۱۹۹۰
در دهه ۱۹۹۰ بار دیگر طراحی و تولید مدلهای مختلف مرسدس بنز، روندی صعودی گرفت. در سالهای ۱۹۹۰ و ۹۱ بترتیب مرسدس بنز دبلیو۱۲۴ و مرسدس بنز دبلیو۱۴۰ تولید شد، در ۱۹۹۳ مرسدس-بنز کلاس-سی، در ۱۹۹۵ مرسدس-بنز کلاس-اسال، در ۱۹۹۶ مرسدس بنز اسالکا و در ۱۹۹۷ مرسدس بنز کلاس ام یکی پس از دیگری رونمایی شدند.
1991 Mercedes-Benz C112 Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6391_419.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6392_507.jpg
1998 Mercedes-Benz CLK Cabriolet
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6393_695.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6394_122.jpg
مدیران مرسدس بنز در اواخر دهه ۱۹۹۰ تصمیم گرفتند، به رسم اولین سالهای فعالیت شرکت، اتومبیلهایی ارزانتر و کوچکتر بسازد، که در سال ۱۹۹۷ مرسدس بنز رده ای را به بازار عرضه کرد.
استفاده از موتور عرضی و دیفرانسیل جلو در یک مرسدس بنز، غیرعادی بود. کمی پس از عرضه این مدل، کلاس ای، در آزمایش تغییر ناگهانی مسیر، که توسط یک مجله سوئدی انجام میشد، واژگون گردید، که تبلیغات منفی زیادی را در پی داشت. مدیران وقت مرسدس بنز، ابتدا ایراد فنی این مدل را انکار کردند، ولی به سرعت با فرا خواندن خودروهای فروخته شده، با نصب سیستم کنترل ایستایی اتوماتیک، مشکل را رفع نمودند. کلاس ای، در سالهای بعد به یکی از پرفروشترینهای این شرکت تبدیل شد.
دهه ۲۰۰۰
مرسدس بنز در سال ۲۰۰۴ پس از ۷ سال که مدل جدیدی را معرفی نکرده بود، با مشارکت مک لارن، اقدام به تولید مرسدس بنز اسالآر مک لارن نمود. در اواخر همین سال، مدل دیگری بنام مرسدس بنز سیالاس نیز رونمایی شد.
دهه ۲۰۱۰
در سال ۲۰۱۰ این شرکت، برای جایگزینی مدل مرسدس بنز اسالآر، با الهام از مدل گالوینگ و با همکاری شرکت آامگ، مدل جدیدی به نام مرسدس بنز اسالاس ایامجی را تولید کرد، که شتاب صفر تا صد آن ۳٫۸ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۱۷ کیلومتر در ساعت میباشد.
1999 Mercedes-Benz CLK GTR
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6395_768.jpg
1999 Mercedes-Benz SL73 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6396_151.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6397_669.jpg
2000 Mercedes-Benz Vision SLR Roadster Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6398_526.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6399_382.jpg
2000 Mercedes-Benz CL55 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6400_283.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6401_199.jpg
2000 Mercedes-Benz ML55 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6402_549.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6403_378.jpg
2003 Mercedes-Benz SL55 AMG with Performance Package
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6404_602.jpg
2004 Mercedes-Benz CLK DTM AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6405_349.jpg
2004 Mercedes-Benz SL65 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6406_316.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6407_979.jpg
2005 Mercedes-Benz Bluetec Hybrid Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6408_715.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6409_999.jpg
2005 Mercedes-Benz CLS500
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6410_456.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6411_117.jpg
2006 Mercedes-Benz R-Class AMG Styling
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6412_622.jpg
2007 Mercedes-Benz CLS 63 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6413_912.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6414_527.jpg
2007 Mercedes-Benz SLR 722 Edition
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6415_438.jpg
2008 Mercedes-Benz CL65 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6416_169.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6417_150.jpg
2009 Mercedes-Benz BlueZero E-Cell Plus Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6418_720.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6419_420.jpg
2009 Mercedes-Benz M-Class
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6420_996.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6421_403.jpg
2010 Mercedes-Benz E-Class Coupe
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6422_259.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6423_463.jpg
2010 Mercedes-Benz E-Class Estate
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6424_908.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6425_209.jpg
2010 Mercedes-Benz F800 Style Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6445_974.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6446_193.jpg
2010 Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6426_120.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6427_976.jpg
2011 Mercedes-Benz SLS AMG GT3
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6428_931.jpg
2012 Mercedes-Benz B-Class
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6429_890.jpg
2012 Mercedes-Benz CLS63 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6430_598.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6431_815.jpg
2012 Mercedes-Benz Ener-G-Force Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6432_566.jpg
2013 Mercedes-Benz S-Class Coupe Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6433_940.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6434_448.jpg
2014 Mercedes-Benz A45 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6435_960.jpg
2014 Mercedes-Benz E63 AMG
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6436_163.jpg
2014 Mercedes-Benz Vision G-Code Concept
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6437_625.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6438_469.jpg
2015 Mercedes-Benz GLA-Class
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6439_757.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6440_636.jpg
2016 Mercedes-Benz AMG GT : این مدل در سال 2016 به بازار خواهد آمد.
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6441_365.jpg
http://webgardy.ir/files/fa/news/1393/10/8/6442_823.jpg
منبع : مجله اینترنتی وبگردی (http://webgardy.ir/fa/news/2028/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-3-%D9%85%D8%B1%D8%B3%D8%AF%D8%B3-%D8%A8%D9%86%D8%B2-%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%B1)
باز نشر : سایت علمی نخبگان جوان (http://www.njavan.com/)