ریپورتر
27th August 2009, 04:32 PM
10 فناوري برتر ايمني خودرو
اين مسئله به عنوان واقعيتي عمومي پذيرفته شدهاست كه انسان در حال حاضر طول عمر بيشتري نسبت به گذشته دارد. دليل اين وضعيت، تنها محافظت بيشتر در مقابل خورشيد و يا پيشرفت قابل توجه علم پزشكي نيست. سازندگان خودرو نيز به همين دليل بايد به اندازه دكترها مورد ستايش قرار بگيرند زيرا اين افراد توانستهاند خلاقيت و عملكرد بالا را با فناوريهاي امنيتي بسيار قوي تركيب كنند. به گونهاي كه اين سيستمها در جاده همواره يك گام جلوتر از تمامي رانندگان باشند.
بسياري از سامانههاي ايمني كه در حال حاضر براي خودروها به كار ميروند، زماني به نظر بسيار دور از دسترس ميآمدند. همانطور كه سپرهاي بيضرر براي عابرين پياده و خودروهايي كه ميتوانند به صورت اتوماتيك رانندگي كنند، در حال حاضر به نظر دور از دسترس ميرسند.
10 فناوري برتر در زمينه ايمني خودرو عبارتند از:
1.كنترل فشار چرخها
سازمان ملي امنيت عبور و مرور اتوبانها در ايالات متحده، از سازندگان خودرو خواسته است تا تمام وسايل نقليه مسافربري با وزن حدود 10 هزار پوند يا كمتر را از سال 2008 مجهز به سيستم كنترل فشار چرخها كنند. با اين حال، هماكنون بسياري از خودروهاي مدلهاي پايينتر نيز از اين ويژگي برخوردار هستند. مثلاً خودروي بي ام و اين سامانه را در تمام مدلهاي خود ارائه كردهاست. حسگرهاي كار گذاشتهشده در چرخها ميتوانند با توليد صدايي مشخص يا روشن شدن چراغي در مقابل راننده (يا هردوي اين روشها)، او را از كم بودن فشار هوا در چرخها مطلع سازند. همچنين، خودروهايي كه توانايي حركت با لاستيك پنچر را دارند، نيز در آينده ديده خواهند شد (درحال حاضر شورلت كوروت از چنين قابليتي برخوردار است). اين خودروها ميتوانند با سرعت نسبتاً بالايي در مسيري بيش از حدود 50 مايل با لاستيك پنچر حركت كنند.
2. كنترلكننده قابل انطباق مسير/ كاهش شدت تصادفات
كنترلكنندههاي جديد مسير، كارهاي بيشتري از ثابت نگه داشتن سرعت انجام ميدهند. اين كنترلكنندهها با استفاده از حسگرها و رادار ميتوانند دريچه كنترل بنزين و ترمزها را به گونهاي تنظيم كنند كه اگر تغييري در سرعت عبور و مرور رخ داد يا مثلاً رانندهاي بسيار محتاط در مقابل خودرو قرار گرفت، همواره فاصله مطمئن با خودروي مقابل حفظ شود. اگر اين سامانه متوجه احتمال وقوع تصادف شود، به صورت خودكار ترمز كرده و كمربندها را نيز محكم ميكند و اگر متوجه خالي شدن جاده يا افزايش سرعت خودروها شود، به صورت خودكار در صورت تغيير در سرعت عبور و مرور يا مثلا قرار گرفتن رانندهاي بسيار محتاط در مقابل خودرو، به سرعت اوليه باز گردانند. با اين حال، همواره امكان دخالت در كار اين سامانه توسط راننده نيز وجود دارد. مرسدس بنز و ميباخ از اين سامانه با نام Distronic استفاده ميكنند.
3. يافتن نقطه كور/ كمك جانبي/ هشدار تصادف
اين سامانه به منظور هشدار به راننده در زماني عمل ميكند كه خودرو يا شيئي در مسير حركت يا پارك وجود داشته باشد. اين سامانه، در حالت عادي فعال نيست و بايد توسط راننده فعال شود. اگر اين سامانه متوجه وجود شئي در مسير شود، با روشن كردن چراغي در آينه، لرزاندن صندلي يا با ايجاد صدايي مخصوص راننده را مطلع ميسازد. اين سامانه از توانايي شناسايي موانع در مسافتهاي كوتاه برخوردار است.
4. هشدار تعويض خطوط/ سامانه امنيتي بيداركردن راننده
اين سامانه، مشابه سامانه قبلي است با اين تفاوت كه فاصله بيشتري را پوشش ميدهد. اين سامانه فاصله خودروي كناري و سرعت آن را محاسبه ميكند و راننده را از خطر احتمالي تعويض خطوط مطلع ميسازد. اين سامانه نيز با لرزاندن صندلي يا صداي مخصوصي راننده را آگاه ميسازد. اين سامانه حتي ميتواند وضعيت بدن راننده، حالت سر و حالت چشمان او را تشخيص دهد تا متوجه خواب آلودگي راننده شود. اين سامانه ممكن است در آينده حتي بتواند در صورتي كه راننده به خواب رود، سرعت ماشين را كم كرده و آن را در حالت پايداري كنترل كند.
5. سامانه تخفيف يا پيشگيري از چپ كردن خودرو
بيشتر سازندگان، خودروها را به سيستم كنترل پايدار الكترونيكي مجهز كردهاند. در عين حال، بعضي از سازندگان نيز سامانههاي آمادهسازي (مانند محكم كردن كمربندها) را پيشنهاد ميكنند. با اين حال سامانه موردبحث در اينجا از اين سامانهها بسيار پيشرفتهتر است. اگر اين سامانه متوجه احتمال چپ كردن خودرو شود (مانند حالتي كه راننده با سرعت ميپيچد يا با سرعت زياد از مسير منحرف ميشود) ترمزها و دريچه بنزين را كنترل كرده و در كنترل وضعيت خودرو به راننده كمك ميكند. اين سامانه در دايملر/كرايسلر به نام Electronic Roll Mitigation ، در فورد به نام Roll Stability Control و در جنرال موتورز به نام Proactive Roll Avoidance شناخته ميشود. رنج روور اين سامانه را Active Roll Mitigation نامگذاري كرده و ولوو به آن Roll-Over Protection System ميگويد. با اين حال تمام اين سامانهها، هدف امنيتي واحدي دارند.
6. ايربگهاي دومرحلهاي و حساس به وضعيت سرنشين
تمام انسانها يكسان آفريده نشدهاند و ايربگها در حال پيشرفت هستند تا بتوانند با چند مرحلهاي شدن و حساسيت نسبت به وضعيت سرنشينان، اين تفاوتها را جبران كنند. با فناوري جديد ايربگها ميتوانند اندازه، وزن، وضعيت كمربند، طريقه نشستن سرنشينان (مثلاً اگر راننده در حال تنظيم راديو يا برداشتن چيزي از روي زمين باشد) را تشخيص دهند و حتي سرعت خودرو را تشخيص دهند. با توجه به اينكه ايربگهاي راننده، مسافرين و ايربگهاي كنار پنجره، امري جديد نيستند، ايربگهاي حساس ميتوانند در هر قسمت از ماشين به كار روند.
7. كمك در ترمزهاي ناگهاني/ تخفيف شدت تصادفات
اين سامانه ترمز با سامانه ترمز ناگهاني بدون قفل كردن يا سامانه الكترونيكي پخش نيروي ترمز متفاوت است. اين سيستم ميتواند تشخيص دهد كه چه زماني راننده از روي ترس ترمز ناگهاني انجام ميدهد (يك تغيير سريع از گاز به ترمز) و فشاري اضافي بر روي ترمزها وارد ميكند تا فاصله توقف خودرو را كمتر كند. اين سامانه حتي ميتواند همراه با سامانه كنترل مسير با كنترل پايدار در خودروها به كار رود و برخوردهاي احتمالي را تشخيص دهد. اين سامانه معمولاً كمك ترمز ناميده ميشود، اما بيامو آن را Dynamic Brake Control مينامد.
8. چراغهاي جلوي قابل انطباق/ يا كمك به ديد شب
ديد شب، ميتواند به صورتهاي مختلفي مثل استفاده از چراغهاي جلوي مادون قرمز و يا دوربينهاي حرارتي صورت بگيرد. با اين حال، هر سامانهاي كه استفاده شود هدف كمك به افزايش ديد راننده به گونهاي است كه بتواند حيوانات، انسانها و يا درختان طول مسير را از فاصلهاي حتي در حدود 1000فوت دورتر، تشخيص دهد. اين سامانه تصويري از جاده در پيش روي راننده قرار ميدهد و اشيايي را كه تشخيص آنها با چشم غيرمسلح مشكل است، روشنتر ميسازد. چراغهاي جلوي قابل انطباق براساس جهت حركت خودرو تنظيم ميشوند (براي مثال در پيچها نور را به صورت خميده ميتابانند). همچنين، ممكن است چراغهاي حساس به سرعت (با تغيير ارتفاع و طول نور) و يا چراغهايي كه ميتوانند نور زياد محيط را جبران كنند نيز عرضه شوند.
9. دوربينهاي عقب
دوربينهاي عقب، نهتنها از خودروها محافظت ميكنند بلكه مانع از برخورد ناگهاني با حيوانات يا كودكان نيز ميشوند. در واقع تصوير از پشت ماشين از آينههاي بغل جابهجاشونده و صداهاي هشداردهنده به تصوير واقعي تغيير پيدا كرده است. سامانه جديد داراي يك دوربين است كه تصويري پهن از آنچه پشت سر راننده اتفاق ميافتد، ارائه ميدهد و هنگام پارك كردن يا استفاده از تريلر در پشت خودرو، كمك بسيار موثري است.
10. پاسخ اضطراري
راههاي مختلفي براي اخطار قبلي وجود دارند. خودروها در حال حاضر يا در آينده، با موقعيتهاي اضطراري برخورد ميكنند. سامانه (EARS)[1] دايملر/ كرايسلر چراغهاي داخل را روشن كرده، درهاي خودرو را از حالت قفل خارج كرده و سوخترساني را در زمان بازشدن ايربگها قطع ميكند. در حالي كه فولكس واگن باتري ترمينال را از دستگاه توليد برق متناوب (آلترناتور) قطع ميكند. همچنين، سامانه OnStar در جنرال موتورز و سامانه Assist در بيامو، تصادف را به مراكز خود اطلاع داده و جزئيات تصادف را در اختيار پرسنل اورژانس مراكز مختلف قرار ميدهند.
اين مسئله به عنوان واقعيتي عمومي پذيرفته شدهاست كه انسان در حال حاضر طول عمر بيشتري نسبت به گذشته دارد. دليل اين وضعيت، تنها محافظت بيشتر در مقابل خورشيد و يا پيشرفت قابل توجه علم پزشكي نيست. سازندگان خودرو نيز به همين دليل بايد به اندازه دكترها مورد ستايش قرار بگيرند زيرا اين افراد توانستهاند خلاقيت و عملكرد بالا را با فناوريهاي امنيتي بسيار قوي تركيب كنند. به گونهاي كه اين سيستمها در جاده همواره يك گام جلوتر از تمامي رانندگان باشند.
بسياري از سامانههاي ايمني كه در حال حاضر براي خودروها به كار ميروند، زماني به نظر بسيار دور از دسترس ميآمدند. همانطور كه سپرهاي بيضرر براي عابرين پياده و خودروهايي كه ميتوانند به صورت اتوماتيك رانندگي كنند، در حال حاضر به نظر دور از دسترس ميرسند.
10 فناوري برتر در زمينه ايمني خودرو عبارتند از:
1.كنترل فشار چرخها
سازمان ملي امنيت عبور و مرور اتوبانها در ايالات متحده، از سازندگان خودرو خواسته است تا تمام وسايل نقليه مسافربري با وزن حدود 10 هزار پوند يا كمتر را از سال 2008 مجهز به سيستم كنترل فشار چرخها كنند. با اين حال، هماكنون بسياري از خودروهاي مدلهاي پايينتر نيز از اين ويژگي برخوردار هستند. مثلاً خودروي بي ام و اين سامانه را در تمام مدلهاي خود ارائه كردهاست. حسگرهاي كار گذاشتهشده در چرخها ميتوانند با توليد صدايي مشخص يا روشن شدن چراغي در مقابل راننده (يا هردوي اين روشها)، او را از كم بودن فشار هوا در چرخها مطلع سازند. همچنين، خودروهايي كه توانايي حركت با لاستيك پنچر را دارند، نيز در آينده ديده خواهند شد (درحال حاضر شورلت كوروت از چنين قابليتي برخوردار است). اين خودروها ميتوانند با سرعت نسبتاً بالايي در مسيري بيش از حدود 50 مايل با لاستيك پنچر حركت كنند.
2. كنترلكننده قابل انطباق مسير/ كاهش شدت تصادفات
كنترلكنندههاي جديد مسير، كارهاي بيشتري از ثابت نگه داشتن سرعت انجام ميدهند. اين كنترلكنندهها با استفاده از حسگرها و رادار ميتوانند دريچه كنترل بنزين و ترمزها را به گونهاي تنظيم كنند كه اگر تغييري در سرعت عبور و مرور رخ داد يا مثلاً رانندهاي بسيار محتاط در مقابل خودرو قرار گرفت، همواره فاصله مطمئن با خودروي مقابل حفظ شود. اگر اين سامانه متوجه احتمال وقوع تصادف شود، به صورت خودكار ترمز كرده و كمربندها را نيز محكم ميكند و اگر متوجه خالي شدن جاده يا افزايش سرعت خودروها شود، به صورت خودكار در صورت تغيير در سرعت عبور و مرور يا مثلا قرار گرفتن رانندهاي بسيار محتاط در مقابل خودرو، به سرعت اوليه باز گردانند. با اين حال، همواره امكان دخالت در كار اين سامانه توسط راننده نيز وجود دارد. مرسدس بنز و ميباخ از اين سامانه با نام Distronic استفاده ميكنند.
3. يافتن نقطه كور/ كمك جانبي/ هشدار تصادف
اين سامانه به منظور هشدار به راننده در زماني عمل ميكند كه خودرو يا شيئي در مسير حركت يا پارك وجود داشته باشد. اين سامانه، در حالت عادي فعال نيست و بايد توسط راننده فعال شود. اگر اين سامانه متوجه وجود شئي در مسير شود، با روشن كردن چراغي در آينه، لرزاندن صندلي يا با ايجاد صدايي مخصوص راننده را مطلع ميسازد. اين سامانه از توانايي شناسايي موانع در مسافتهاي كوتاه برخوردار است.
4. هشدار تعويض خطوط/ سامانه امنيتي بيداركردن راننده
اين سامانه، مشابه سامانه قبلي است با اين تفاوت كه فاصله بيشتري را پوشش ميدهد. اين سامانه فاصله خودروي كناري و سرعت آن را محاسبه ميكند و راننده را از خطر احتمالي تعويض خطوط مطلع ميسازد. اين سامانه نيز با لرزاندن صندلي يا صداي مخصوصي راننده را آگاه ميسازد. اين سامانه حتي ميتواند وضعيت بدن راننده، حالت سر و حالت چشمان او را تشخيص دهد تا متوجه خواب آلودگي راننده شود. اين سامانه ممكن است در آينده حتي بتواند در صورتي كه راننده به خواب رود، سرعت ماشين را كم كرده و آن را در حالت پايداري كنترل كند.
5. سامانه تخفيف يا پيشگيري از چپ كردن خودرو
بيشتر سازندگان، خودروها را به سيستم كنترل پايدار الكترونيكي مجهز كردهاند. در عين حال، بعضي از سازندگان نيز سامانههاي آمادهسازي (مانند محكم كردن كمربندها) را پيشنهاد ميكنند. با اين حال سامانه موردبحث در اينجا از اين سامانهها بسيار پيشرفتهتر است. اگر اين سامانه متوجه احتمال چپ كردن خودرو شود (مانند حالتي كه راننده با سرعت ميپيچد يا با سرعت زياد از مسير منحرف ميشود) ترمزها و دريچه بنزين را كنترل كرده و در كنترل وضعيت خودرو به راننده كمك ميكند. اين سامانه در دايملر/كرايسلر به نام Electronic Roll Mitigation ، در فورد به نام Roll Stability Control و در جنرال موتورز به نام Proactive Roll Avoidance شناخته ميشود. رنج روور اين سامانه را Active Roll Mitigation نامگذاري كرده و ولوو به آن Roll-Over Protection System ميگويد. با اين حال تمام اين سامانهها، هدف امنيتي واحدي دارند.
6. ايربگهاي دومرحلهاي و حساس به وضعيت سرنشين
تمام انسانها يكسان آفريده نشدهاند و ايربگها در حال پيشرفت هستند تا بتوانند با چند مرحلهاي شدن و حساسيت نسبت به وضعيت سرنشينان، اين تفاوتها را جبران كنند. با فناوري جديد ايربگها ميتوانند اندازه، وزن، وضعيت كمربند، طريقه نشستن سرنشينان (مثلاً اگر راننده در حال تنظيم راديو يا برداشتن چيزي از روي زمين باشد) را تشخيص دهند و حتي سرعت خودرو را تشخيص دهند. با توجه به اينكه ايربگهاي راننده، مسافرين و ايربگهاي كنار پنجره، امري جديد نيستند، ايربگهاي حساس ميتوانند در هر قسمت از ماشين به كار روند.
7. كمك در ترمزهاي ناگهاني/ تخفيف شدت تصادفات
اين سامانه ترمز با سامانه ترمز ناگهاني بدون قفل كردن يا سامانه الكترونيكي پخش نيروي ترمز متفاوت است. اين سيستم ميتواند تشخيص دهد كه چه زماني راننده از روي ترس ترمز ناگهاني انجام ميدهد (يك تغيير سريع از گاز به ترمز) و فشاري اضافي بر روي ترمزها وارد ميكند تا فاصله توقف خودرو را كمتر كند. اين سامانه حتي ميتواند همراه با سامانه كنترل مسير با كنترل پايدار در خودروها به كار رود و برخوردهاي احتمالي را تشخيص دهد. اين سامانه معمولاً كمك ترمز ناميده ميشود، اما بيامو آن را Dynamic Brake Control مينامد.
8. چراغهاي جلوي قابل انطباق/ يا كمك به ديد شب
ديد شب، ميتواند به صورتهاي مختلفي مثل استفاده از چراغهاي جلوي مادون قرمز و يا دوربينهاي حرارتي صورت بگيرد. با اين حال، هر سامانهاي كه استفاده شود هدف كمك به افزايش ديد راننده به گونهاي است كه بتواند حيوانات، انسانها و يا درختان طول مسير را از فاصلهاي حتي در حدود 1000فوت دورتر، تشخيص دهد. اين سامانه تصويري از جاده در پيش روي راننده قرار ميدهد و اشيايي را كه تشخيص آنها با چشم غيرمسلح مشكل است، روشنتر ميسازد. چراغهاي جلوي قابل انطباق براساس جهت حركت خودرو تنظيم ميشوند (براي مثال در پيچها نور را به صورت خميده ميتابانند). همچنين، ممكن است چراغهاي حساس به سرعت (با تغيير ارتفاع و طول نور) و يا چراغهايي كه ميتوانند نور زياد محيط را جبران كنند نيز عرضه شوند.
9. دوربينهاي عقب
دوربينهاي عقب، نهتنها از خودروها محافظت ميكنند بلكه مانع از برخورد ناگهاني با حيوانات يا كودكان نيز ميشوند. در واقع تصوير از پشت ماشين از آينههاي بغل جابهجاشونده و صداهاي هشداردهنده به تصوير واقعي تغيير پيدا كرده است. سامانه جديد داراي يك دوربين است كه تصويري پهن از آنچه پشت سر راننده اتفاق ميافتد، ارائه ميدهد و هنگام پارك كردن يا استفاده از تريلر در پشت خودرو، كمك بسيار موثري است.
10. پاسخ اضطراري
راههاي مختلفي براي اخطار قبلي وجود دارند. خودروها در حال حاضر يا در آينده، با موقعيتهاي اضطراري برخورد ميكنند. سامانه (EARS)[1] دايملر/ كرايسلر چراغهاي داخل را روشن كرده، درهاي خودرو را از حالت قفل خارج كرده و سوخترساني را در زمان بازشدن ايربگها قطع ميكند. در حالي كه فولكس واگن باتري ترمينال را از دستگاه توليد برق متناوب (آلترناتور) قطع ميكند. همچنين، سامانه OnStar در جنرال موتورز و سامانه Assist در بيامو، تصادف را به مراكز خود اطلاع داده و جزئيات تصادف را در اختيار پرسنل اورژانس مراكز مختلف قرار ميدهند.