Almas Parsi
20th February 2015, 08:24 PM
موتور جست و جو ایرانی YooZ را جایگزین گوگل (http://berooznet.com/1393/11/lets-use-yooz-instead-of-google/dd)کنیم !!!
http://berooznet.com/wp-content/uploads/2015/02/Asiatic_cheetah.jpg
هرچه جلوتر میرویم رفته رفته بر تعداد موتور های جست و جو ایرانی افزوده میشود و این در حالیست که همچنان در سکوت خبری و تبلیغاتی رسانه ها به سر میبرند; پروژه های ملی عظیمی که بعضا توسط دانشجویان نخبه کشور یا شرکت های خصوصی پایه ریزی شده و تمام عملیات پیچیده تولید و پشتیبانی توسط این افراد انجام میشود اما دریغ از اندکی بازخورد و استقبال از سوی کاربران!
http://berooznet.com/wp-content/uploads/2015/02/2015-02-15_19-48-51-1024x496.png (http://berooznet.com/wp-content/uploads/2015/02/2015-02-15_19-48-51.png)
امروز یکی دیگر از موتور های جست و جو ایرانی پس از “پارسی جو (http://berooznet.com/1393/11/lets-use-yooz-instead-of-google/www.parsijoo.ir)” و “گُرگُر (http://berooznet.com/1393/11/lets-use-yooz-instead-of-google/www.gorgor.ir)” به نام “Yooz (http://berooznet.com/1393/11/lets-use-yooz-instead-of-google/www.yooz.ir)” افتتاح شد که نسبت به رقیبان داخلی ظاهری کاربر پسند و اصیل تر دارد که استفاده از لوگو “یوزپلنگ ایرانی” در آن بخوبی به چشم میخورد که نام آن نیز از این حیوان دوست داشتنی ایرانی الهام گرفته شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، در طراحی این موتور جستجو (yooz.ir) (http://www.yooz.ir/)، فراهم کردن بستری مطمئن برای جستجوهای اینترنتی، رفع نیازمندی ها به زبان فارسی ، تمرکز بر سرویس های محلی ، جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی و توسعه عملی دانش های راهبردی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در اولویت قرار گرفته است. http://berooznet.com/wp-content/uploads/2015/02/2015-02-15_19-54-34.png (http://berooznet.com/wp-content/uploads/2015/02/2015-02-15_19-54-34.png)
از جمله شاخص ترین ویژگی های این موتور جست و جو میتوان به گزینه های زیر اشاره داشت:
[*=center]تمرکز بر زبان فارسی
[*=center]سرعت بسیار بالا با هدف گذاری پاسخدهی سریع به کاربران با میانگین تأخیر کمتر از ۱ ثانیه
[*=center]تحلیل نیازهای متداول کاربران و پاسخدهی مستقیم به چندین نوع از جستجوهای کاربران
[*=center]معماری بیدرنگ به نحوی که صفحات جدید، تا چند دقیقه پس از خزش، قابل جستجو میباشند
[*=center]معماری مقیاسپذیر به نحوی که برای افزایش پوشش صفحات وب، فقط کافیست ماشینهای جدید به خوشهها اضافه شود
استارت طراحی یوز در اواخر سال ۱۳۸۸ زده شد اما اینکه چرا افتتاح آن تا اواخر سال ۱۳۹۳ به تاخیر افتاده برای ما هم مبهم است زیرا پروژه هایی همانند گرگر یا پارسی جو بسیار زودتر از زمان مورد نیاز برای تولید یوز طراحی شده اند.بر اساس ادعایی که شرکت خصوصی تولید کننده یوز “داده پردازان شید اندیش” داشته است این موتور جست و جو ملی میتواند میان ۱ میلیارد صفحه وب عبارت کلیدی مورد نظر کاربر را جست و جو کند که نسبت به نوپا و نوزاد بودن اش توانایی خارق العاده ای در جست و جو صفحات وب بشمار میرود!همانطور که پیش تر در نقد و بررسی که بروزنت از موتور های جست و جو “گرگر” و “پارسی جو” داشت (http://berooznet.com/1393/11/parsijoo-google-gorgor-review-by-berooznet/) انتقاد کردیم، تبلیغات کافی برای موتور های جست و جو ملی در سطح دنیای اینترنت و حتی تبلیغات تلویزیونی صورت نمیگیرد تا حداقل برای کابران حرفه ای اینترنت اندکی شناخته شده تر باشند!
به گفته مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبلغی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برای تولید موتور های جست و جو ایرانی اختصاص داده شده است اما هنوز هیچ بازخوردی مشاهده نشده و رتبه ای بهتر از رنکینگ های ۳ رقمی الکسا کسب نکرده اند و این در حالیست که بسیاری از خبرگزاری های فارسی رتبه های دو رقمی الکسا را بخود اختصاص داده اند یعنی استقبالی که از یک موتور جست و جو میشود به مراتب کمتر از یک خبرگزاری ایرانی است که نشان از کم کاری برخی نهاد های دولتی و شرکت های خصوصی در زمینه تبلیغات و شناساندن پروژه های ملی به کاربران دارد.
خوشبختانه توجه بیش از پیش دولت به پروژه های ملی و پتانسیل های داخلی موجب شده دنیای وب فارسی جان تازه ای بگیرد و دوباره به پیشرفت آن امیدوار شویم; بودجه ای که دولت جمهوری اسلامی برای پروژه هایی همچون موتور های جست و جو ایرانی در نظر گرفته به نظر کافی است اما زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری نیز برای تولید موتور های جست و جو و راه اندازی دیگر پروژه های عظیم ملی مورد نیاز هستند که امیدواریم عنایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از پیش متوجه دنیای وب فارسی شده و پیشرفت هایی شایسته پتانسیل های داخلی را از شرکت های خصوصی و نخبگان داخلی شاهد باشیم.
اما آیا شما به عنوان یک کاربر فارسی زبان حاضر به استفاده از موتور های جست و جو ایرانی بجای گوگل و یاهو هستید؟! به نظر شما میتوان این موتور ها را با یکدیگر مقایسه کرد؟ برای بهتر شدن پروژه های ملی اینچنینی چه پیشنهاداتی دارید؟
منبع (http://berooznet.com/1393/11/lets-use-yooz-instead-of-google/)
http://berooznet.com/wp-content/uploads/2015/02/Asiatic_cheetah.jpg
هرچه جلوتر میرویم رفته رفته بر تعداد موتور های جست و جو ایرانی افزوده میشود و این در حالیست که همچنان در سکوت خبری و تبلیغاتی رسانه ها به سر میبرند; پروژه های ملی عظیمی که بعضا توسط دانشجویان نخبه کشور یا شرکت های خصوصی پایه ریزی شده و تمام عملیات پیچیده تولید و پشتیبانی توسط این افراد انجام میشود اما دریغ از اندکی بازخورد و استقبال از سوی کاربران!
http://berooznet.com/wp-content/uploads/2015/02/2015-02-15_19-48-51-1024x496.png (http://berooznet.com/wp-content/uploads/2015/02/2015-02-15_19-48-51.png)
امروز یکی دیگر از موتور های جست و جو ایرانی پس از “پارسی جو (http://berooznet.com/1393/11/lets-use-yooz-instead-of-google/www.parsijoo.ir)” و “گُرگُر (http://berooznet.com/1393/11/lets-use-yooz-instead-of-google/www.gorgor.ir)” به نام “Yooz (http://berooznet.com/1393/11/lets-use-yooz-instead-of-google/www.yooz.ir)” افتتاح شد که نسبت به رقیبان داخلی ظاهری کاربر پسند و اصیل تر دارد که استفاده از لوگو “یوزپلنگ ایرانی” در آن بخوبی به چشم میخورد که نام آن نیز از این حیوان دوست داشتنی ایرانی الهام گرفته شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، در طراحی این موتور جستجو (yooz.ir) (http://www.yooz.ir/)، فراهم کردن بستری مطمئن برای جستجوهای اینترنتی، رفع نیازمندی ها به زبان فارسی ، تمرکز بر سرویس های محلی ، جلوگیری از هدر رفت سرمایه های ملی و توسعه عملی دانش های راهبردی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در اولویت قرار گرفته است. http://berooznet.com/wp-content/uploads/2015/02/2015-02-15_19-54-34.png (http://berooznet.com/wp-content/uploads/2015/02/2015-02-15_19-54-34.png)
از جمله شاخص ترین ویژگی های این موتور جست و جو میتوان به گزینه های زیر اشاره داشت:
[*=center]تمرکز بر زبان فارسی
[*=center]سرعت بسیار بالا با هدف گذاری پاسخدهی سریع به کاربران با میانگین تأخیر کمتر از ۱ ثانیه
[*=center]تحلیل نیازهای متداول کاربران و پاسخدهی مستقیم به چندین نوع از جستجوهای کاربران
[*=center]معماری بیدرنگ به نحوی که صفحات جدید، تا چند دقیقه پس از خزش، قابل جستجو میباشند
[*=center]معماری مقیاسپذیر به نحوی که برای افزایش پوشش صفحات وب، فقط کافیست ماشینهای جدید به خوشهها اضافه شود
استارت طراحی یوز در اواخر سال ۱۳۸۸ زده شد اما اینکه چرا افتتاح آن تا اواخر سال ۱۳۹۳ به تاخیر افتاده برای ما هم مبهم است زیرا پروژه هایی همانند گرگر یا پارسی جو بسیار زودتر از زمان مورد نیاز برای تولید یوز طراحی شده اند.بر اساس ادعایی که شرکت خصوصی تولید کننده یوز “داده پردازان شید اندیش” داشته است این موتور جست و جو ملی میتواند میان ۱ میلیارد صفحه وب عبارت کلیدی مورد نظر کاربر را جست و جو کند که نسبت به نوپا و نوزاد بودن اش توانایی خارق العاده ای در جست و جو صفحات وب بشمار میرود!همانطور که پیش تر در نقد و بررسی که بروزنت از موتور های جست و جو “گرگر” و “پارسی جو” داشت (http://berooznet.com/1393/11/parsijoo-google-gorgor-review-by-berooznet/) انتقاد کردیم، تبلیغات کافی برای موتور های جست و جو ملی در سطح دنیای اینترنت و حتی تبلیغات تلویزیونی صورت نمیگیرد تا حداقل برای کابران حرفه ای اینترنت اندکی شناخته شده تر باشند!
به گفته مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبلغی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برای تولید موتور های جست و جو ایرانی اختصاص داده شده است اما هنوز هیچ بازخوردی مشاهده نشده و رتبه ای بهتر از رنکینگ های ۳ رقمی الکسا کسب نکرده اند و این در حالیست که بسیاری از خبرگزاری های فارسی رتبه های دو رقمی الکسا را بخود اختصاص داده اند یعنی استقبالی که از یک موتور جست و جو میشود به مراتب کمتر از یک خبرگزاری ایرانی است که نشان از کم کاری برخی نهاد های دولتی و شرکت های خصوصی در زمینه تبلیغات و شناساندن پروژه های ملی به کاربران دارد.
خوشبختانه توجه بیش از پیش دولت به پروژه های ملی و پتانسیل های داخلی موجب شده دنیای وب فارسی جان تازه ای بگیرد و دوباره به پیشرفت آن امیدوار شویم; بودجه ای که دولت جمهوری اسلامی برای پروژه هایی همچون موتور های جست و جو ایرانی در نظر گرفته به نظر کافی است اما زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری نیز برای تولید موتور های جست و جو و راه اندازی دیگر پروژه های عظیم ملی مورد نیاز هستند که امیدواریم عنایات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیش از پیش متوجه دنیای وب فارسی شده و پیشرفت هایی شایسته پتانسیل های داخلی را از شرکت های خصوصی و نخبگان داخلی شاهد باشیم.
اما آیا شما به عنوان یک کاربر فارسی زبان حاضر به استفاده از موتور های جست و جو ایرانی بجای گوگل و یاهو هستید؟! به نظر شما میتوان این موتور ها را با یکدیگر مقایسه کرد؟ برای بهتر شدن پروژه های ملی اینچنینی چه پیشنهاداتی دارید؟
منبع (http://berooznet.com/1393/11/lets-use-yooz-instead-of-google/)