Capitan Totti
24th January 2015, 06:12 PM
به نام خداوند جان و خرد
درود بر شماhttp://forum.iranvij.ir/images/smilies/yahoo/53.gif
شاید بسیاری از ما ، بسیاری از دانشمندان ایرانی از زمان های دور تا به حال را نمی شناسیم ، شاید فقط نام پادشاهان و سیاستمداران را به گوش ما رسانده باشند .
آیا ایران کهن فقط در نام چند پادشاه و کاخ هایشان خلاصه شده است ؟!
ثريت (سريت) پزشك
ثريت (سريت) يا سريته (به هيأت پهلوى tirs و به هيئت اوستائى etirht ) نام پزشك نامدار آريائى است كه در اوستا عنوان نخستين پزشك را دارا است كه از جانب اهورا مزدا برانگيخته شده تا دردهاى مردمان را درمان بخشد. وى همچون اسكله پيوس (اسقلبيوس) نخستين پزشك يونانى و ايم هوتپ نخستين پزشك روايتى مصرى است.
قدمت و شهرت سريت مربوط است به عصر پيش از اوستا، يعنى هنگامىكه هندوان و ايرانيان زندگى و فرهنگ مشتركى داشتهاند، چون همين عنوان در روايات ودايى و داستانهاى هندى دربارۀ سريت (ثريت) نخستين پزشك موجود است.
شرح مفصلتر روايتى درباره سريت را بايستى در «ويديودات» از نظر گذراند، ليكن در «هوم يشت» نيز اشاره اى به وى شده است (يسنا-ها ٩ / ١٠ ) . در «هوم يشت» زرتشت از هومemoaH مىپرسد:
سومين كس كه به خواص تو پى برد، چه كسى بود و هوم ايزد، نمايندۀ گياهان درمانبخش و آن گياه زرين اهورايى مىگويد:
«ثريت سومين كسى بود از خاندان سام amaS كه به خواص تو پى برد و مردمان را از آن آگاه كرد. و اين پاداش به او داده شد كه داراى دو پسر گشت بهنام: «اوراخشيه و گرشاسب» .
چنانكه ملاحظه مىشود، در يسنا نيز اشاره به پزشكى ثريت شده است، چون يكى ازچند تنى بود كه به ويژگىهاى گياه هوم و خواص دارويى آن بهخوبى آگاهى داشت و مردمان را با عصارۀ آن درمان مىكرد. با نگاهى به تاريخ عتيق پزشكى جهان روشن مىشود در دوران دورى از تاريخ كه دست بشر به تحقيق به آن نمىرسد، هنگامىكه اروپا به چيزى شمرده نمىشد و كودكى نوزاد بيش نبود كه بر دست و پا مىخزيد، در بين النهرين، هندوستان، مصر و ايران تمدنهاى درخشانى وجود داشته كه داراى علم پزشكى پيشرفتهيى بودند.
ثريت در اوستا پزشكى است بهمعناى ويژه آن در امروز:
«زرتشت از اهورا مزدا پرسيد اى اهورا مزدا، اى وجود مجرد، نيكوترين، و اى مقدس دادار گيتى جسمانى، آيا در ميان مردمان (كهن) چه كس اوّل تندرستى دهنده و منور و مدبر و باطلكنندۀ جادو و دولتمند و زورآور و مقدم آزمايش شده بود كه درد را از دردمند جلو گرفت و مرگ (بىهنگام) را از ميرنده جلو گرفت و ضربت استخوان را جلو گرفت، از تن مردم گرمى آتش (تب) را جلو گرفت. پس اهورا مزدا گفت: اى اسپيتمان زرتشت در ميان مردم اوّل تندرستىدهنده و منور و مدبر و باطلكنندۀ جادو و دولتمند و زورآور و مقدم آزمايش شده كه درد را از دردمند جلو گرفت و مرگ (بىهنگام) را از ميرنده جلو گرفت و ضربت استخوان را جلو گرفت از تن مردم، گرمى آتش (تب) را جلو گرفت ، «ثريت» بود» (ونديداد باب ٢٠ / ٣ - ٢ - ١ «وداعى الاسلام» ) .
«ثريت طبيب از كانون درمانها و از سرچشمۀ دواها پرسش نمود و اين درمان را خشثروثيرى ayriavarhtahshK (شهريور-امشاسپند نگاهبان فلزات) دريافت كرد تا در برابر بيمارى و مرگ مقابله و مقاومت كند» (ونديداد اوستا ٢٠ / ٣ ) آنچه كه شهريور يا (خشروئيرى) به ثريت مىدهد. كارد جراحى است. ثريت پزشكى بوده است كه در مواقع لازم كه از شيوههاى معمولى در طب براى درمان سودى نمىخاسته، براى بهبود به جراحى متوسّل مىشده است. در بند هشن آمده است كه اهورا مزدا كاردى مرصع جهت جراحى براى ثريت فرستاد. اين پزشك عالى مقام چنانكه از متون و دايى، اوستايى و پهلوى برمىآيد، پزشكى بوده است حاذق و توانا كه به اقسام كار پزشكى و درمانگرى، چه از شيوۀ ادعيه و چه از طريق داروهاى گياهى و چه از راه جراحى خبره بوده است (فرهنگ نامهاى اوستا تأليف هاشم رضى صفحه ۴٠١ - ۴٠٠ ) .
يما (پزشك) غير از ثريت (سريت) سريته پزشك مشهور ايرانى در دوران باستان در سنّتهاى طب آريائى از پزشك ديگرى بهنام «یما» نيز نام برده شده است. يما بيماران مبتلى به امراض پوستى و استخوانى را از اشخاص سالم متمايز مىساخته است.
اسامی دیگر دانشمندان و منابع ذکر خواهد شد ...
درود بر شماhttp://forum.iranvij.ir/images/smilies/yahoo/53.gif
شاید بسیاری از ما ، بسیاری از دانشمندان ایرانی از زمان های دور تا به حال را نمی شناسیم ، شاید فقط نام پادشاهان و سیاستمداران را به گوش ما رسانده باشند .
آیا ایران کهن فقط در نام چند پادشاه و کاخ هایشان خلاصه شده است ؟!
ثريت (سريت) پزشك
ثريت (سريت) يا سريته (به هيأت پهلوى tirs و به هيئت اوستائى etirht ) نام پزشك نامدار آريائى است كه در اوستا عنوان نخستين پزشك را دارا است كه از جانب اهورا مزدا برانگيخته شده تا دردهاى مردمان را درمان بخشد. وى همچون اسكله پيوس (اسقلبيوس) نخستين پزشك يونانى و ايم هوتپ نخستين پزشك روايتى مصرى است.
قدمت و شهرت سريت مربوط است به عصر پيش از اوستا، يعنى هنگامىكه هندوان و ايرانيان زندگى و فرهنگ مشتركى داشتهاند، چون همين عنوان در روايات ودايى و داستانهاى هندى دربارۀ سريت (ثريت) نخستين پزشك موجود است.
شرح مفصلتر روايتى درباره سريت را بايستى در «ويديودات» از نظر گذراند، ليكن در «هوم يشت» نيز اشاره اى به وى شده است (يسنا-ها ٩ / ١٠ ) . در «هوم يشت» زرتشت از هومemoaH مىپرسد:
سومين كس كه به خواص تو پى برد، چه كسى بود و هوم ايزد، نمايندۀ گياهان درمانبخش و آن گياه زرين اهورايى مىگويد:
«ثريت سومين كسى بود از خاندان سام amaS كه به خواص تو پى برد و مردمان را از آن آگاه كرد. و اين پاداش به او داده شد كه داراى دو پسر گشت بهنام: «اوراخشيه و گرشاسب» .
چنانكه ملاحظه مىشود، در يسنا نيز اشاره به پزشكى ثريت شده است، چون يكى ازچند تنى بود كه به ويژگىهاى گياه هوم و خواص دارويى آن بهخوبى آگاهى داشت و مردمان را با عصارۀ آن درمان مىكرد. با نگاهى به تاريخ عتيق پزشكى جهان روشن مىشود در دوران دورى از تاريخ كه دست بشر به تحقيق به آن نمىرسد، هنگامىكه اروپا به چيزى شمرده نمىشد و كودكى نوزاد بيش نبود كه بر دست و پا مىخزيد، در بين النهرين، هندوستان، مصر و ايران تمدنهاى درخشانى وجود داشته كه داراى علم پزشكى پيشرفتهيى بودند.
ثريت در اوستا پزشكى است بهمعناى ويژه آن در امروز:
«زرتشت از اهورا مزدا پرسيد اى اهورا مزدا، اى وجود مجرد، نيكوترين، و اى مقدس دادار گيتى جسمانى، آيا در ميان مردمان (كهن) چه كس اوّل تندرستى دهنده و منور و مدبر و باطلكنندۀ جادو و دولتمند و زورآور و مقدم آزمايش شده بود كه درد را از دردمند جلو گرفت و مرگ (بىهنگام) را از ميرنده جلو گرفت و ضربت استخوان را جلو گرفت، از تن مردم گرمى آتش (تب) را جلو گرفت. پس اهورا مزدا گفت: اى اسپيتمان زرتشت در ميان مردم اوّل تندرستىدهنده و منور و مدبر و باطلكنندۀ جادو و دولتمند و زورآور و مقدم آزمايش شده كه درد را از دردمند جلو گرفت و مرگ (بىهنگام) را از ميرنده جلو گرفت و ضربت استخوان را جلو گرفت از تن مردم، گرمى آتش (تب) را جلو گرفت ، «ثريت» بود» (ونديداد باب ٢٠ / ٣ - ٢ - ١ «وداعى الاسلام» ) .
«ثريت طبيب از كانون درمانها و از سرچشمۀ دواها پرسش نمود و اين درمان را خشثروثيرى ayriavarhtahshK (شهريور-امشاسپند نگاهبان فلزات) دريافت كرد تا در برابر بيمارى و مرگ مقابله و مقاومت كند» (ونديداد اوستا ٢٠ / ٣ ) آنچه كه شهريور يا (خشروئيرى) به ثريت مىدهد. كارد جراحى است. ثريت پزشكى بوده است كه در مواقع لازم كه از شيوههاى معمولى در طب براى درمان سودى نمىخاسته، براى بهبود به جراحى متوسّل مىشده است. در بند هشن آمده است كه اهورا مزدا كاردى مرصع جهت جراحى براى ثريت فرستاد. اين پزشك عالى مقام چنانكه از متون و دايى، اوستايى و پهلوى برمىآيد، پزشكى بوده است حاذق و توانا كه به اقسام كار پزشكى و درمانگرى، چه از شيوۀ ادعيه و چه از طريق داروهاى گياهى و چه از راه جراحى خبره بوده است (فرهنگ نامهاى اوستا تأليف هاشم رضى صفحه ۴٠١ - ۴٠٠ ) .
يما (پزشك) غير از ثريت (سريت) سريته پزشك مشهور ايرانى در دوران باستان در سنّتهاى طب آريائى از پزشك ديگرى بهنام «یما» نيز نام برده شده است. يما بيماران مبتلى به امراض پوستى و استخوانى را از اشخاص سالم متمايز مىساخته است.
اسامی دیگر دانشمندان و منابع ذکر خواهد شد ...